مشاهدة النسخة كاملة : لا يلدغ المؤمن من جحر مرتين

Golden Eagle
20-08-2009, 11:25 AM
اقتنص الاهلى ثلاث نقاط ثمينة من بين انياب اتحاد الشرطة بعد تغلبة علية 2-1 فى المباراة التى جرت بينهما مساء اليوم بستاد المقاولون العرب بالجبل الاخضرضمن مباريات الاسبوع الثانى للدورى ليواصل الاهلى انتصاراته فى المباراة الثانية على التوالى ويرتفع رصيدة الى 6نقاط بعد الفوز على غزل المحلة فى المباراة الاولى

جاءت المباراة قوية للغاية من جانب الفريقين ولكن الاهلى سيطر على معظم اوقاتها وكانت له الافضليه معظم الوقت واضاع لاعبوه العديد من الفرص السهله التى كانت كفيلة بفوزهم بأكثر من أربعه أهداف على الاقل ولكن التوفيق تخلى عن الاهلى فى بعض الفرص التى اتيحت له

تعددت مكاسب الاهلى من المباراة بخلاف الفوز حيث اطمئن الجهاز الفنى على مستوى محمد بركات نجم الفريق بعد غياب طويل عن الملاعب بسبب الاصابه وظهر بركات بمستوى متميز فى اول مشاركة له وكذلك ظهر احمد عادل عبد المنعم بمستوى متميز للغايه واثبت ان حراسة مرمى الاهلى بخير وايضا تألق احمد حسن كابتن المنتخب الوطنى واحرز هدفاً أعاد للاذهان هدفه الشهير فى نهائى الامم الافريقية عام 1998 وبصفة عامة فان المباراة كانت جيده للغايه وحقق لاعبو الاهلى المطلوب والهدف المخطط له

تشكيل الأهلى

تضمن تشكيل الاهلى فى مباراة اتحاد الشرطة كل من احمد عادل فى حراسة المرمى ووائل جمعه وشريف عبد الفضيل وسيد معوض واحمد على فى الدفاع واحمد فتحى واحمد حسن وحسام عاشور ومحمد بركات فى الوسط ومحمد ابو تريكة وهانى العجيزى فى الهجوم .

الشوط الأول

بدأ الشوط الاول بهجوم ضاغط من النادى الاهلى رغبة فى التقدم منذ بداية اللقاء وشن مهاجمو الاهلى العديد من الهجمات على مرمى محمد خلف حارس مرمى الشرطة الذى تألق بشكل لافت للنظر وزاد عن مرماه ببساله شديده واضاع لاعبو الاهلى العديد من الفرص السهله خلال الدقائق العشر الاولى عن طريق هانى العجيزى

ووسط سيطرة الاهلى وفى الدقيقة 31 يحرز احمد جلال مهاجم الشرطه هدف الشرطه الاولى بعدما اتردت اليه الكرة من ضربه غير مباشره لعبها صامويل كيرا تضرب فى دفاع الاهلى وتصل الى احمد جلال يلعبها فى المرمى

قذيفة مدويه

وفى الدقيقة 35 ومن على بعد 35 يارده يطلق احمد حسن قذيفه مدويه لم يستطع محمد خلف حارس الشرطه ان يفعل معها شىء ليتعادل الاهلى مع الشرطة وتشتعل مدرجات الاهلى وتهتف الجماهير لاعبى الاهلى وتطالبهم بالفوز

يسيطر الاهلى على مجريات الامور تماما بعد الهدف ويسعى الى زيادة معدل الاهداف عن طريق تنويع اللعب من على الاجناب ويبذل الرباعى احمد حسن واحمد فتحى وحسام عاشور ومحمد بركات جهداً كبيراً فى وسط الملعب من خلال اللعب من لمسة واحدة لعدم اعطاء الفرصة للاعبى الشرطة للاستحواذ على الكرة وخلال الخمس دقائق الاخيره يسعى الاهلى الى احراز هدف السبق والتقدم من خلال انطلاقات محمد بركات واحمد فتحى من الناحية اليمنى وكاد هانى العجيزى يحرز الهدف الثانى لفريقه ولكنه لم يحسن استغلال الفرصه

على الجانب الاخر فإن اتحاد الشرطة يسعى هو الاخر الى مبادلة الاهلى الهجمات عن طريق الثلاثى صامويل كيرا واحمد جلال ورضا العزب ولكن يقظة احمد عادل عبد المنعم حافظت على شباكى نظيفة

التغيير الاول

وقبل نهاية هذا الشوط بدقيقتين يجرى الجهاز الفنى للاهلى تغييره الاول بنزول جيلبرتو بدلا من هانى العجيزى ويتبع ذلك تغيير فى ارض الملعب حيث تقدم محمد بركات للعب بجوار محمد ابو تريكة فى الهجوم

يحتسب ياسر محمود حكم المباراة دقيقه واحدة يطلق بعدها صافرته معلناً انتهاء الشوط الاول بالتعادل الايجابى 1_1

الشوط الثانى

فى بداية هذا الشوط اجرى الجهاز الفنى للشرطة تغييرة الاول بنزول احمد حسن دروجبا بدلاً من النيجيرى بوبا لزيادة القوة الهجومية للفريق بدأ الاهلى الهجمات عن طريق احمد فتحى من الجهة اليمنى ولكن الكرة تضرب فى حسام عبد الجواد مدافع الشرطة ..

ومن ضربة حرة مباشرة يلعب محمد بركات الكرة داخل منطقة المرمى لم يرتقى احمد على بالشكل الصحيح ويخرج محمد خلف ويبعد الكرة بعدها مباشرة ينقذ احمد عادل عبد المنعم انفراد كامل من حمدى سيف لاعب الشرطة ليحافظ على مرماة ويرد الاهلى بهجمة مرتدة حيث تصل الكرة الى حسام عاشور الذى يمرر الى ابو تريكة داخل منطقة المرمى الذى يسدد قوية يتصدى لها محمد خلف ببراعة شديدة

تألق ابو تريكة

ويسيطر الاهلى على مجريات الامور تماما عن طريق الانتشار الجيد للاعبيه والتمرير من اول لمسه وسرعة نقل الهجمه من الخلف الى الامام ويمرر ابو تريكة كرة رائعة الى سيد معوض فى اليسار ولكن الاخير لم يحسن رفع الكرة ليخرجها محسن الشحات مدافع الشرطة من منطقة المرمى

ويعاود احمد حسن التالق مرة اخرى من خلال تسديدة رائعة من هات وخد مع محمد ابو تريكة وينقذ محمد خلف حارس الشرطة الموقف ويتصدى لتسديدة احمد حسن

ويتكرر الموقف مرة اخرى فى المواجهة بين احمد عادل عبد المنعم وحمدى سيف مهاجم الشرطة ويتألق حارس الاهلى وينقذ مرماة من هدف محقق من انفراد ثانى فى الدقيقة 20

يلجأ لاعبو الشرطة الى استخدام ال*** من اجل ايقاف خطورة لاعبى الاهلى حيث كثرت الضربات الحرة المباشرة دون ان يخرج ياسر محمود سوى الكارت الاصفر لأحمد دويدار ويجرى طلعت يوسف المدير الفنى للشرطة تغييره الثانى بنزول مصطفى مشير بدلاً من حمدى سيف واخير ا يخرج ياسر محمود الانذار الثانى لمحمد حنفى بعد عرقلتة لمحمد بركات

التغيير الثانى
فى الدقيقة 22 يجرى الجهاز الفنى للاهلى تغييرة الثانى بنزول حسين ياسر المحمدى بدلا من سيد معوض ويتبع ذلك عودة جيلبرتو الى مكانة الطبيعى فى الناحية اليسرى

تزداد سرعة المباراة وسط ضغط من لاعبى الاهلى من اجل احراز هدف التقدم ويسدد محمد بركات من امام منطقة المرمى ولكن محسن الشحات يخرج الكرة خارج الملعب ويحصل وائل جمعة على كارت اصفر للالتحام القوى مع صامويل كيرا مهاجم الشرطة

التغيير الثالث
وفى الدقيقة 33 يلعب معتز اينو بدلا من احمد فتحى فى التغيير الاخير للاهلى لاحكام السيطرة على منطقة وسط الملعب وبلعب ارمن بدلا من احمد جلال لنتشيط هجوم الشرطة

هدف اهلاوى

وفى الدقيقة 37 يحرز حسين ياسر المحمدى هدف الاهلى الثانى حيث سدد قوية تصطدم باحمد دويدار وتغير اتجاهها وتدخل على يسار محمد خلف ليتقدم الاهلى 2-1 ويسدد رضا العزب قوية يتصدى لها احمد عادل عبد المنعم وكاد محمد بركات يحرز الهدف الثالث لفريقة بعدما وصلت الية الكرة على حدود منطقة المرمى ولكنة يسدد بيساره ينقذها محمد خلف

ويحتسب الحكم ياسر محمود ثلاث دقائق وقت بدل ضائع يحاول خلالها لاعبواتحاد الشرطة ادراك التعادل ولكن ياسر محمود يطلق صافرتة معلنا انتهاء المباراة بفوز الاهلى 2-1

من الجدير بالذكر إن إتحاد الشرطه حرم الأهلي من 5 نقاط في الموسم السابق و خرج بنتائج إيجابية مع الأهلي أولها فوز علي الأهلي و الثانية تعادل

منقول م الفيس
و حسبي الله و نعم الوكيل
لما ماتش المصري و غزل المحلة يتعرض و ماتش الأهلي لأ
دي إسكندرية ذات نفسها فيها أهلاوية
بس يلا مش مهم
المهم الـ3 نقط جم

ملحوظة سريعه كنت هانساها
ما حدش يسألني ليه ما كتبتش أخبار كاس العالم بتاعت اليد
علشان أنا إمبارح إتفقعت م النتايج

** MR.SmilE **
20-08-2009, 02:11 PM
ملحوظة سريعه كنت هانساها
ما حدش يسألني ليه ما كتبتش أخبار كاس العالم بتاعت اليد
علشان أنا إمبارح إتفقعت م النتايج

لو قصدك علي نتايج اليد انا امبارح كنت مستغرب من المتش و الله
اننا نخسر بكل الفرق ده و المانيا تكسب الدنمارك بفرق 7 اجوان تقريبا

بالنسبة للاهلي مبروك و ان شاء الله هاحاول اجيب الاجوان في غضون كام ساعة
اصلي هاموت و اشوفها :d

Golden Eagle
20-08-2009, 03:36 PM
ما تفكرنيش
و اللي يغيظني أكتر إن عندي القنوات الرياضية ورا بعض
حلو ؟؟؟
بعد النيل الرياضية قناة الكويت الرياضية
مرة جبتها لقيتها بتعرض أخبار كاس العالم
قالت كل نتايج ماتشات كاس العالم
ما عدا نتيجة مصر لما كسبت البرازيل
جبتها ف اليوم الكئيب دا
لقيت الفرحه ع حق
لسه حاسين بالنقص :d
بالنسبة للاهلي مبروك و ان شاء الله هاحاول اجيب الاجوان في غضون كام ساعة
اصلي هاموت و اشوفها :d
هاتجيبها تصوير سينما ......... قصدي تصوير موبايل ؟؟؟
أنا اللي عرفته إنهم منعوا كاميرات التصوير
سمعته راديو ع النت لأن حتي راديو الموبايل ما جابهوش
شفت المعاناه ؟؟؟
نورت الموضوع يا حج

sranty
20-08-2009, 06:05 PM

اولا الف مبرووووك للاهلى وفى فوز مستمر ان شاء الله دائما
ثانيا انتم مستغربين ليه ان ألمانيا تكسب أنا كنت متوقعة جدا ان ألمانيا هتكسب انتم نسيتم كرة اليد للكبار ألمانيا كسبتنا فى كاس العالم
اما عن مصر فرق الاهداف كان صدمة فعلا

Golden Eagle
20-08-2009, 11:01 PM
الله يبارك فيكي و يا رب دايما ً كدا
ثانيا انتم مستغربين ليه ان ألمانيا تكسب أنا كنت متوقعة جدا ان ألمانيا هتكسب انتم نسيتم كرة اليد للكبار ألمانيا كسبتنا فى كاس العالم
هو إنتي شفتي الماتشات ولا بتتكلمي عن الأسامي و الشهرة ؟؟؟
أصل فرنسا إسم كبير ف اليد
و أيسلندا زيها
و مصر كسبت الاتنين بسهولة
و ألمانيا و الدنمارك برضو
بس الأداء كان مش ممكن
ألمانيا إلي إتعادلت مع مصر بعد ما الحكام حسبولها 3 رميات جزاء متتالية و بعدها طقم التحكيم إتوقف و إتمنع من حضور إجتماعات الحكام
ألمانيا تكسب الدنمارك بالطريقه دي ؟؟؟
بالنسبه لماتش مصر
ممكن يكون ماتش الدنمارك أجهد اللاعيبه
دا غير الجوانب النفسيه
لكن بالنسبه للدنمارك يعتبر ماتش مصر راحه إيجابيه
يعني لا راحه ما أخدوش كورة ولا لعبوا و كدا الجسم يرخي شوية
ولا كان ماتش محتاج مجهود
دا كان فرق 6
بس

** MR.SmilE **
20-08-2009, 11:12 PM
هاتجيبها تصوير سينما ......... قصدي تصوير موبايل ؟؟؟
أنا اللي عرفته إنهم منعوا كاميرات التصوير
سمعته راديو ع النت لأن حتي راديو الموبايل ما جابهوش
شفت المعاناه ؟؟؟
نورت الموضوع يا حج

و الله مش عارف لغاية دلوقتي اتحصل عليه
عملت الصبح كبسة علي كل مواقع الرياضة اللي اعرفها
كلهم بيقولوا انتظروا زي الجدع ده
http://www.3rbytv.com/2009/08/blog-post_1353.html

و اللي فارسني انهم جابوا ماتش الاسماعيلي و الزمالك ( ما انفرجتش يعني الا قبلها بنص ساعة :d )

امممممممممم

بس الدانمارك من زمان و هي ليها مذاق مختلف ف لعبها
مثلا ف البطولة دي
16 بطولة كسبت منها 3 و لسة المانيا جاية تكسب السنة دي
و كذلك ف الكبار الدانمارك حاصلة علي عدد كبير من البطولات
صحيح المانيا من لفرق المحترفة برضو من زمان بس مهما كانت
كل الفرق بترعب من فريقين : الدانمارك و ايسلندا ( مع ان ايسلندا ماعجبتنيش ف بطولة السنادي )

قالت كل نتايج ماتشات كاس العالم
ما عدا نتيجة مصر لما كسبت البرازيل
جبتها ف اليوم الكئيب دا
لقيت الفرحه ع حق
لسه حاسين بالنقص :d

عالم غريبة :D

اهو نخلص م اليد هنفكر ف الطايرة ( هنتأهل لكاس العالم هييه :av4056bb7jp3:)

كل سنة و انتو طيبين

The Happy Angel
21-08-2009, 12:42 AM
مبروووووووووووووووووووووووووووووووووك للنادي الاهلي تستحقون الفوز عن جداره وربنا كدا يكرمنا ونلحقوا

sranty
21-08-2009, 02:26 AM
هو إنتي شفتي الماتشات ولا بتتكلمي عن الأسامي و الشهرة ؟؟؟
أصل فرنسا إسم كبير ف اليد
و أيسلندا زيها
و مصر كسبت الاتنين بسهولة
و ألمانيا و الدنمارك برضو
بس الأداء كان مش ممكن
ألمانيا إلي إتعادلت مع مصر بعد ما الحكام حسبولها 3 رميات جزاء متتالية و بعدها طقم التحكيم إتوقف و إتمنع من حضور إجتماعات الحكام
ألمانيا تكسب الدنمارك بالطريقه دي ؟؟؟
بالنسبه لماتش مصر
ممكن يكون ماتش الدنمارك أجهد اللاعيبه
دا غير الجوانب النفسيه
لكن بالنسبه للدنمارك يعتبر ماتش مصر راحه إيجابيه
يعني لا راحه ما أخدوش كورة ولا لعبوا و كدا الجسم يرخي شوية
ولا كان ماتش محتاج مجهود
دا كان فرق 6
بس
انا طبعا متابعة الماتشات منذ كأس العالم للكبار فقط اللى ألمانيا كسبتنا فيه
اما البطولة دى انا شاهدت مصر فقط كانت فى منتهى الروعة بدليل انها هزمت فرنسا
انا عن نفسى لا اعرف بطولات المانيا ولكن عندما شاهدتها مع مصر توقعت الهزيمة لمصر مع اننا اتظلمنا فعلا
والدليل ان ألمانيا جيدة جدا انها هزمت الدنمارك حتى لو الفارق كان بسيط
من الاخر انا احب منتخب ألمانيا فى اليد زى الاهلى بالظبط يعنى حتى لو كان اداء الاهلى مش حلو وفاز سوف افرح بالظبط زى ألمانيا

ملحوظة؛كابتن مدحت جاب ماتش الاهلى على مودرن اتمنى تكونوا شوفتوه

Golden Eagle
21-08-2009, 03:44 PM
و الله مش عارف لغاية دلوقتي اتحصل عليه
عملت الصبح كبسة علي كل مواقع الرياضة اللي اعرفها
كلهم بيقولوا انتظروا زي الجدع ده
http://www.3rbytv.com/2009/08/blog-post_1353.html
أنا الحمد لله شفت الجون التاني :av4056bb7jp3:
و اللي فارسني انهم جابوا ماتش الاسماعيلي و الزمالك ( ما انفرجتش يعني الا قبلها بنص ساعة :d )
ما هي الأزمه كانت ساعت ماتش الأهلي بس :stickjo4:

امممممممممم

بس الدانمارك من زمان و هي ليها مذاق مختلف ف لعبها
مثلا ف البطولة دي
16 بطولة كسبت منها 3 و لسة المانيا جاية تكسب السنة دي
و كذلك ف الكبار الدانمارك حاصلة علي عدد كبير من البطولات
صحيح المانيا من لفرق المحترفة برضو من زمان بس مهما كانت
كل الفرق بترعب من فريقين : الدانمارك و ايسلندا ( مع ان ايسلندا ماعجبتنيش ف بطولة السنادي )

عالم غريبة :d

اهو نخلص م اليد هنفكر ف الطايرة ( هنتأهل لكاس العالم هييه :av4056bb7jp3:)
لا يا عم أنا كنت باشوف اليد علشان بافهم فيها
أنا أصلا ً لاعيب دولي ف فريق بترول أسيوط :d
ليا 6 سنين قاعد ع الدكة آآآآآآآآآآآ بالعب قصدي ( ع فكرة ما بيقعدوش حد ع الدكه اللي مالوش لازمه بيمشي )
كل سنة و انتو طيبين

و إنت طيب يا حبيب قلبي

Golden Eagle
21-08-2009, 03:47 PM
مبروووووووووووووووووووووووووووووووووك للنادي الاهلي تستحقون الفوز عن جداره وربنا كدا يكرمنا ونلحقوا
الله يبارك فيك

مش هاعرف أكتب تعليق ع ماتش الزمالك علشان ماشفتوش

Golden Eagle
21-08-2009, 03:50 PM
انا طبعا متابعة الماتشات منذ كأس العالم للكبار فقط اللى ألمانيا كسبتنا فيه
اما البطولة دى انا شاهدت مصر فقط كانت فى منتهى الروعة بدليل انها هزمت فرنسا
انا عن نفسى لا اعرف بطولات المانيا ولكن عندما شاهدتها مع مصر توقعت الهزيمة لمصر مع اننا اتظلمنا فعلا
والدليل ان ألمانيا جيدة جدا انها هزمت الدنمارك حتى لو الفارق كان بسيط
من الاخر انا احب منتخب ألمانيا فى اليد زى الاهلى بالظبط يعنى حتى لو كان اداء الاهلى مش حلو وفاز سوف افرح بالظبط زى ألمانيا
هو أكيد أكيد أكيد يعني إن ألمانيا تكسب أحسن م الدنمارك
بس أنا صعبان عليا يكون بطل العالم كسبنا بالتحكيم
ملحوظة؛كابتن مدحت جاب ماتش الاهلى على مودرن اتمنى تكونوا شوفتوه
ما شفتوش للأسف
ما شفتش منه غير الجون التاني
نورتي الموضوع

fathyabdelhamed
04-09-2009, 12:51 AM
مشكووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو وووووووووووووووووووووووووووور