مشاهدة النسخة كاملة : التحضير علي الكمبيوتر صح أم خطأ

الصفحات : [1] 2

احمد متولي عبدالله
19-09-2009, 04:42 PM
هل التحضير علي الكمبيوتر صح أم خطأ ؟ البعض يؤكد أنه مخالف للتعليمات !!!!!!!!!
لماذا والكل يؤكد علي ضرورة الحصول علي icdl وأيه فايدة هذه الشهادة مادام التحضير عند المتحجرين
خطأ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!

محمد السيد وجدي قباري
20-09-2009, 12:19 AM
يعني المدير حيمضي علي الكمبيوتر
اما عن الicdl فبلها واشرب ميتها علي الريق بقوله حلوة للكحة

تامر الرفاعى
20-09-2009, 04:56 AM
بلد الروتين

Mr_MohamedRezk
20-09-2009, 06:37 PM
اولا كل عام وانتم بخيربمناسبة العيد
ثانيا الفكرة دى جالتلى بس متكلمتش حتى بينى وبين نفسى فيها لقيتها مش هتنفع علشان الروتين طبعا

أيمن الوزير
22-09-2009, 11:01 AM
ممكن أعرف ماذا يعني تحضير علي الكمبيوتر أيها العباقرة

احمد متولي عبدالله
22-09-2009, 04:19 PM
أيه الذكاء الحاد ده يمضي علي الكمبيوتر برضه يعني مفيش طباعة للي كتب علي الكمبيوتر
وأيه الأدب ده

احمد متولي عبدالله
22-09-2009, 04:23 PM
ياعبقري تكتب الدرس علي الكمبيوتر ثم يتم طباعته بدلاً من كتابة الدرس في دفتر التحضير بالطريقة
الروتينية ، وده ليس معناه التحضير علي الكمبيوتر ويعرض علي الزائر من خلال جهاز الكمبيوتر فقط!!!!!!!!!!!!!

احمد متولي عبدالله
24-09-2009, 05:30 PM
بلد الروتين
واضح طبعاً أنه روتين

موري2
24-09-2009, 07:30 PM
يعنى هكتب عللى الكمبيوتر اللي هيتكتب في دفتر التحضير
ايوة فين الجديد .......... الخط بس .............. ياسلاااااام

انا في نظري التحضير من على الكمبيوتر يعنى نشوف ايه الجديد في امثله او تمارين او افكار و تتطبق

احمد متولي عبدالله
27-09-2009, 02:25 PM
يعنى هكتب عللى الكمبيوتر اللي هيتكتب في دفتر التحضير
ايوة فين الجديد .......... الخط بس .............. ياسلاااااام

انا في نظري التحضير من على الكمبيوتر يعنى نشوف ايه الجديد في امثله او تمارين او افكار و تتطبق
طبعاً الخط +التنسيق +إضافة بعض الوسائل المعينة لشرح الدرس صورة مثلاً وطبق ما تريد انت أن تضيفه

jooon
27-09-2009, 11:48 PM
الاولى استخدام البرجكتور جهاز العرض Over Head Projector

أيمن الوزير
28-09-2009, 06:08 AM
هي فكرة جميلة ولكن ممكن تتأجل مائة سنة إلي أن يكون لدي كل معلم لاب نوب

احمد متولي عبدالله
28-09-2009, 07:51 PM
هي فكرة جميلة ولكن ممكن تتأجل مائة سنة إلي أن يكون لدي كل معلم لاب نوب
أنت تنظر إلي الدنيا بمنظار أسود ، هو لازم لاب توب علي الكمبيوتر في المدرسة وأطبع التحضير في أي مكان فيه طابعه المهم أن تبدأ ستجد الفكرة مريحه وجميلة كما فعل الكثير من زملائي

تامر الرفاعى
29-09-2009, 01:01 AM
أضغاث أحلام...........................
أحنا لحد دلوقتى الموجهين بيجبرونا نكتب توزيعة المنهج بخط الأيد مع أنها بتكون مطبوعه جاهز وممكن نلزأها........تقولى كومبيوتر..........

احمد متولي عبدالله
29-09-2009, 04:05 PM
أضغاث أحلام...........................
أحنا لحد دلوقتى الموجهين بيجبرونا نكتب توزيعة المنهج بخط الأيد مع أنها بتكون مطبوعه جاهز وممكن نلزأها........تقولى كومبيوتر..........
أيه اليأس ده هو مفيش حد عند قدرة علي المواجهه يا أخي بقولك الفكرة
نفذت في الإسماعيلية وتلقي قبول الكثير من الموجهين وعجبي!!!!!!!!

abdelrahim666
29-09-2009, 04:55 PM
الاستاذ احمد تحية تقدير لك علي مبادرتك الجيده التي تحتاج الي المسانده من كل الذملاء بدل من التريقه وسوء الادب. مش عارف اذاي فكر بعض الزملاء وصل لهذه الدرجه.
هتقول الروتين والواقع. الروتين انتو اللي عملتوه بخضوعكم ليه. والواقع بيقول انكم مش عايزين التغير الي الافضل. مع انه احسن لهم.
انا عندي التوجيه ايضا قال انه مينفعش. لكن انا اصريت وهحضر باستخدام الكمبيوتر في الكتابه والطباعه. هذا الي جانب اعداد معظم الوحدات حتي الان بوربوينت وافلام صوت وصوره من خلال برنامج موفي ماكر. يعني الدفتر كمبيوتر والتطبيق بالوسائل المناسبه كمبيوتر برده.
اذا كانو معترضين يكتبو مذكره ويحولوني شئون قانونيه بس عليهم ان يثبتو ان التحضير بالكمبيوتر ممنوع( الا اذا كان فيه نص قانون يجرم ذلك وانا ما اعرفهوش) بالمناسبه هو فيه قانون يحدد الكتابه بخط اليد.
هيقولو فين الاجهزة وننتظر لما يكون معانا لابتوب. بالله عليكم كام مدرس منكم معندهوش جهاز في البيت.(الدليل انكم بتستخدموه دلوقتي للدخول للموقع والانترنت) واعتقد مافيش مدرسة مفيهاش جهاز علي الاقل وطابعه ولو مفهاش حبر ده مسئوليه المدرسة وكلها 25 جنيه تعبي بيها الكارتريدج

رجائي من كل زميل محاوله تصحيح وتطوير الذات لكي يعود للمدرس مكانته التي ضاعت بسبب الكثير من المدرسين

احمد متولي عبدالله
29-09-2009, 09:58 PM
الاستاذ احمد تحية تقدير لك علي مبادرتك الجيده التي تحتاج الي المسانده من كل الذملاء بدل من التريقه وسوء الادب. مش عارف اذاي فكر بعض الزملاء وصل لهذه الدرجه.
هتقول الروتين والواقع. الروتين انتو اللي عملتوه بخضوعكم ليه. والواقع بيقول انكم مش عايزين التغير الي الافضل. مع انه احسن لهم.
انا عندي التوجيه ايضا قال انه مينفعش. لكن انا اصريت وهحضر باستخدام الكمبيوتر في الكتابه والطباعه. هذا الي جانب اعداد معظم الوحدات حتي الان بوربوينت وافلام صوت وصوره من خلال برنامج موفي ماكر. يعني الدفتر كمبيوتر والتطبيق بالوسائل المناسبه كمبيوتر برده.
اذا كانو معترضين يكتبو مذكره ويحولوني شئون قانونيه بس عليهم ان يثبتو ان التحضير بالكمبيوتر ممنوع( الا اذا كان فيه نص قانون يجرم ذلك وانا ما اعرفهوش) بالمناسبه هو فيه قانون يحدد الكتابه بخط اليد.
هيقولو فين الاجهزة وننتظر لما يكون معانا لابتوب. بالله عليكم كام مدرس منكم معندهوش جهاز في البيت.(الدليل انكم بتستخدموه دلوقتي للدخول للموقع والانترنت) واعتقد مافيش مدرسة مفيهاش جهاز علي الاقل وطابعه ولو مفهاش حبر ده مسئوليه المدرسة وكلها 25 جنيه تعبي بيها الكارتريدج

رجائي من كل زميل محاوله تصحيح وتطوير الذات لكي يعود للمدرس مكانته التي ضاعت بسبب الكثير من المدرسين
الحمد لله أني وجدت من ينصر كلمة الحق، وأتمني أن يعينك الله
علي تنفيذ فكرك

تامر الرفاعى
29-09-2009, 10:22 PM
هجرب وهشوف رد فعل الموجهين ...........وأنا أسف

احمد متولي عبدالله
30-09-2009, 09:31 AM
هجرب وهشوف رد فعل الموجهين ...........وأنا أسف
جرب وأن شاء الله سوف تنجح ،والله الموفق

الشنفاسى
30-09-2009, 10:02 AM
استاذ / أحمد انا اوافقك على هذه الفكرة
وياريت تعمم ولكن مازل يوجد بعض الموجهين بعقلية عقيمة رافضة للتقدم ولا تعى شىء
عن التكنولوجيا0 سيدى الفاضل لقد ابلغونا فى العام الماضى فى إدارة بسيون التعليمية
بعدم استخدام دفاتر المدرس الأول المطبوعة وشددو على أن تكون بخط اليد 0
هذا هو الفكر العقيم الرافض لكل تطور

مسيو إيهاب
30-09-2009, 03:52 PM
انا بالفعل قمت بها العام الماضى وجدت قبول واستحسان وكانت فكرة رائعة وممتازة وإشاد بها جميع الموجهين وشيخ المعهد
تقبل مرورى

lastdinner
30-09-2009, 04:29 PM
منذ اربع سنوات و انا اطبع التحضير بالكمبيوتر
ومر علي عدد من الموجهين واستحسنوا الموضوع جدا

yousefman
30-09-2009, 05:32 PM
الى الاستاذالزميل احمد متولى عبدالله احييك على فكرتك الجميله وجزاك الله كل خير وساحاول تنفيذها ونشرها هنا فى محافظتى الفيوم رغم الصعوبات الكبيرة لان الفيوم والمسئولين عن التعليم فيها بالذات يعشقون الروتين واذية المدرسين بسبب وبدون سبب ولكن الفكرة تستحق التجربة وشكرا لك

احمد متولي عبدالله
30-09-2009, 10:26 PM
استاذ / أحمد انا اوافقك على هذه الفكرة
وياريت تعمم ولكن مازل يوجد بعض الموجهين بعقلية عقيمة رافضة للتقدم ولا تعى شىء
عن التكنولوجيا0 سيدى الفاضل لقد ابلغونا فى العام الماضى فى إدارة بسيون التعليمية
بعدم استخدام دفاتر المدرس الأول المطبوعة وشددو على أن تكون بخط اليد 0
هذا هو الفكر العقيم الرافض لكل تطور
أستاذي العزيز لقد قمت بالفعل بعمل سجلات المدرس الأول علي الكمبيوتر وطبعتها بالفعل
وعرضت علي التوجيه ولاقت الفكرة قبول الجميع ، وفقك الله لما فيه الخير

احمد متولي عبدالله
30-09-2009, 10:32 PM
الى الاستاذالزميل احمد متولى عبدالله احييك على فكرتك الجميله وجزاك الله كل خير وساحاول تنفيذها ونشرها هنا فى محافظتى الفيوم رغم الصعوبات الكبيرة لان الفيوم والمسئولين عن التعليم فيها بالذات يعشقون الروتين واذية المدرسين بسبب وبدون سبب ولكن الفكرة تستحق التجربة وشكرا لك
الزميل الفاضل أعانك الله علي تنفيذ الفكرة ، ومواجهة أصحاب الفكر القديم ولدينا منهم البعض والزمن كفيل
بالقضاء عليهم ، الفكرة جميلة ومريحة

احمد متولي عبدالله
30-09-2009, 10:35 PM
بارك الله فيك

احمد متولي عبدالله
01-10-2009, 02:23 PM
الاولى استخدام البرجكتور جهاز العرض over head projector
هو أنت فهمت أن التحضير علي الكمبيوتر لكي يستخدم كوسيلة عرض ،
لأ برافو عليك !!!!!

احمد متولي عبدالله
02-10-2009, 10:47 AM
اولا كل عام وانتم بخيربمناسبة العيد
ثانيا الفكرة دى جالتلى بس متكلمتش حتى بينى وبين نفسى فيها لقيتها مش هتنفع علشان الروتين طبعا
جرب وأن شاء الله تنفعك وتنفع غيرك

احمد متولي عبدالله
02-10-2009, 10:47 PM
انا بالفعل قمت بها العام الماضى وجدت قبول واستحسان وكانت فكرة رائعة وممتازة وإشاد بها جميع الموجهين وشيخ المعهد
تقبل مرورى
الله ينور عليك مسيو /إيهاب

احمد متولي عبدالله
04-10-2009, 10:04 PM
بارك الله فيك

احمد متولي عبدالله
06-10-2009, 03:20 PM
ايه الاخبار مفيش حد بيحضر

fatenelia
08-04-2010, 12:30 AM
انا قلت الكلام ده للموجهه
قالت لى
اصل لما بتكبى بايدك بتحفظى المنهج

طيب ما انا برده اللى هكتبه على الكمبيوتر
ولا هو تهعب قلب كل سنة نقعد نكتبه
على رايك بعد مائة سنة
خلينا نعيش فى التخلف

نبيل عثمان
08-04-2010, 09:14 AM
هل يوجد تحضيرات جاهزه لكل المناهج

حسام كمال سيد احمد
08-04-2010, 06:48 PM
الموضوع يستاهل النقاش
أولأ : التحضير على الكمبيوتر فى الشكل أفضل بكتير.
ثانيا : يمكنك من الأحتفاظ بالتحضير ويمكن التغير والتعديل فية بسهولة.
ثالثا : اما التحضير البور بوينت شيق ويمكنك من وضع صور وأشكال مختلفة تساعد فى عملية الشرح فى غرفة التطوير التكنولوجى.
رابعا : تعطيك التميز والثقة أمام التلاميذ.
خامسا : وهو الأهم أن الموجهين ذو فكر متحجر ومؤهلهم للأسف أقل منا ويشعرون بالنقص فلابد أن يفتو برئيهم الغبى ويقولو هذا خطأ على سبيل الأفتاء فلابد منا الأستمرار على تميزنا وأستخدامنا للكمبيوتر.

عزت سليمان
08-04-2010, 07:18 PM
جميع المدرسين تدربوا على دورة (( انتل )) وهى تعليم من أجل المستقبل ــ وهى التحضير والتدريس بالكمبيوتر
هل تدربتم على دورة انتل ؟

نسمات هادئة
08-04-2010, 07:43 PM
انا والله ياجماعه في معهد ابتدائي بعمل كمدرسة للغة العربية ولاحظت اني لما بتطرق لاي معلومه خارج نطاق الدرس عن الكمبيوتر بجذب انتباه التلاميذ جدا ففكرت اني اشتري اسطوانات واشرح الدرس علي كمبيوتر وبكده الدرس هيثبت اكتر بس ازاي والمعهد مفيهوش كمبيوتر؟ رحت لشيخ المعهد اعرض عليه الفكره تخيلوا رد عليا بايه؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قالي بقولك ايه الغي الفكره دي متفتحيش عليا ابواب جهنم احنا مش هانجيب كمبيوتر هنا !!!!!!!!!!!! ( ممكن اعرف ايه هيا ابواب جهنم دي؟)
مع انه لو قدم طلب للمنطقه هتبعت له كمبيوتر مباشرة
تخيل بقي ده لو حضرت الدرس علي الكمبيوتر هيعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رضاالوادي
08-04-2010, 07:47 PM
يا سبحان الله انا في معهد ازهري اتمني بس جهاز كمبيوتر في معمل العلوم حتي اتمكن من تحضير الدرس عليه واعرضه للطلبة بطريقة بوربيونت
طريق الألف ميل يبدا بخطوة
واللي عايز التغير بجد يتحمل المواجهة

اسامه البنا
09-04-2010, 04:58 PM
علي فكره انا حضرت الترم الاول كمبيوتر وطبعته بعد موافقة الموجه وكان شكله جميل
والرسومات كانت جميله جدا
بس لما جه الموجه الاول معجبوش النظام فحضرت الترم الثاني عادي
انا عندي طبعه واسكنر خصين بي مش منحقي استعين بيهم ليه مش عارف
امال بناخد دورات كمبيوتر ليه

أستاذ/شفيق الأخضر
09-04-2010, 07:59 PM
هذه الفكرة مطبقة في المملكة العربية السعودية منذ فترة ليست بالقليلة
وهي فكرة جيدة بس ياريت تلاقي استحسان الموجهين
بالتوفيق ان شاء الله

مدرس اللغة
09-04-2010, 09:59 PM
والله أنا شايف التحضير كله ملهوش اى لزمة أهم شىء المادة العلمية اللى هتوصلها للطلاب ومدى استيعابهم لها ومدى تطبيقهم لها فى حياتهم الدنيوية وعلى رأى الدكتور عادل توفيق (العلم فى الراس وليس فى الكراس):)والكومبيوتر سلملى على الicdl يامستر

شريف منير
10-04-2010, 10:29 AM
كل جديد عندنا لازم له قرار و نشرة لكى يتم الموافقة على تنفيذه .. مش كده و لا ايه ؟ أعداء التكنولوجيا فى كل مكان ..

safi_hp
13-04-2010, 07:18 PM
أنا عملت 4 سنوات في السعودية زكنت بحضر بالكمبيوتر
والمفروض يتم عندنا قبل اي بلد عربي بس عندنا التوجيه يقول لازم تحضر بالوضع العادي

سيد الكومي
15-04-2010, 01:46 AM
التحضير يكون مطبوع + فلاشة عليها الموضوع

احمد متولي عبدالله
27-05-2010, 12:16 AM
هذه الفكرة مطبقة في المملكة العربية السعودية منذ فترة ليست بالقليلة
وهي فكرة جيدة بس ياريت تلاقي استحسان الموجهين
بالتوفيق ان شاء الله
لازم كلنا نتكاتف من أجل التغيير

احمد متولي عبدالله
27-05-2010, 04:15 PM
الموضوع يستاهل النقاش
أولأ : التحضير على الكمبيوتر فى الشكل أفضل بكتير.
ثانيا : يمكنك من الأحتفاظ بالتحضير ويمكن التغير والتعديل فية بسهولة.
ثالثا : اما التحضير البور بوينت شيق ويمكنك من وضع صور وأشكال مختلفة تساعد فى عملية الشرح فى غرفة التطوير التكنولوجى.
رابعا : تعطيك التميز والثقة أمام التلاميذ.
خامسا : وهو الأهم أن الموجهين ذو فكر متحجر ومؤهلهم للأسف أقل منا ويشعرون بالنقص فلابد أن يفتو برئيهم الغبى ويقولو هذا خطأ على سبيل الأفتاء فلابد منا الأستمرار على تميزنا وأستخدامنا للكمبيوتر.
الله ينور عليك

sobhy333
27-05-2010, 09:03 PM
من رأيى نحضر على الكمبيوتر زى اللى فى الكشكول بس هتكون الاضافه بانك هتعمل وصلات تشعبيه لكل عنصر تشرح فيه باستفاضه وتسأل كمان عليه سؤال ولا اتنين وبكده تكون حضرت اللى هتطبعه وهى الصفحه الهوم بيج اللى فيها العناصر وتستفيد داخل الحصة بالوصلات التشعبيه من غير ما تطبعها وممكن نبدأ كلنا من شهر 8 فى تنفيذ النصف الاول من العام الدراسى وكفايه دى فى دى واحد 4جيجا هيكفى ونبدأ بالعلوم والدراسات والكمبيوتر والدين مواد لذيذه وثريه بصور مكونات جسم الانسان والخرائط وملحقات الكمبيوتر وآيات كتاب الله فعلا نجرب وبعدين نحكم وفقكم الله

احمد متولي عبدالله
28-05-2010, 01:23 AM
التحضير يكون مطبوع + فلاشة عليها الموضوع
رائع ان يقدم كل واحد مقترحاته

احمد متولي عبدالله
28-05-2010, 09:04 PM
جميع المدرسين تدربوا على دورة (( انتل )) وهى تعليم من أجل المستقبل ــ وهى التحضير والتدريس بالكمبيوتر
هل تدربتم على دورة انتل ؟
البعض وليس جميع المدرسين وندعوا كل من حصل علي هذه الدورة أن يفعل ما تعلمه

ahmed ryad
28-05-2010, 11:05 PM
التحضير على الكمبيوتر صح ومواكب للتطور فى شتى الميادين التى استخدمت التقنية الحديثة

ahmed ryad
28-05-2010, 11:11 PM
لابد من توظيف الكمبيوتر التعليمى فى مجال إعداد الدروس وخصوصا ممن حصلوا على شهادة icdl وإلا نقول على الله العوض .

احمد متولي عبدالله
29-05-2010, 04:37 PM
من رأيى نحضر على الكمبيوتر زى اللى فى الكشكول بس هتكون الاضافه بانك هتعمل وصلات تشعبيه لكل عنصر تشرح فيه باستفاضه وتسأل كمان عليه سؤال ولا اتنين وبكده تكون حضرت اللى هتطبعه وهى الصفحه الهوم بيج اللى فيها العناصر وتستفيد داخل الحصة بالوصلات التشعبيه من غير ما تطبعها وممكن نبدأ كلنا من شهر 8 فى تنفيذ النصف الاول من العام الدراسى وكفايه دى فى دى واحد 4جيجا هيكفى ونبدأ بالعلوم والدراسات والكمبيوتر والدين مواد لذيذه وثريه بصور مكونات جسم الانسان والخرائط وملحقات الكمبيوتر وآيات كتاب الله فعلا نجرب وبعدين نحكم وفقكم الله
والفلسفة كمان ..........................

MAYSAKASSEM
30-05-2010, 05:00 PM
ياريت حتي يكون التحضير مكتمل واضافة كثير من التشويق له بأضافة الصور ولو احسن يكون عرض بور بوينت يبقي فية ابهار اكثر دول كتير التحضير بها عن طريق الحاسب

احمد متولي عبدالله
30-05-2010, 07:44 PM
ياريت حتي يكون التحضير مكتمل واضافة كثير من التشويق له بأضافة الصور ولو احسن يكون عرض بور بوينت يبقي فية ابهار اكثر دول كتير التحضير بها عن طريق الحاسب
نرجو تنفيذ ذلك بالفعل ، برجاء الدخول لحجرة معلمي الفلسفة وتقديم الجديد

احمد متولي عبدالله
31-05-2010, 12:11 AM
علي فكره انا حضرت الترم الاول كمبيوتر وطبعته بعد موافقة الموجه وكان شكله جميل
والرسومات كانت جميله جدا
بس لما جه الموجه الاول معجبوش النظام فحضرت الترم الثاني عادي
انا عندي طبعه واسكنر خصين بي مش منحقي استعين بيهم ليه مش عارف
امال بناخد دورات كمبيوتر ليه
ضع انتاجك في حجرة معلمي الفلسفة

احمد متولي عبدالله
31-05-2010, 11:50 PM
هل يوجد تحضيرات جاهزه لكل المناهج
أدخل حجرة معلمي الفلسفة

Mr.Ahmed Elswaify
01-06-2010, 05:09 PM
واضح طبعاً أنه روتين

احمد متولي عبدالله
02-06-2010, 12:15 AM
واضح طبعاً أنه روتين
روتين ازاي وضح

احمد متولي عبدالله
03-06-2010, 01:56 PM
والله أنا شايف التحضير كله ملهوش اى لزمة أهم شىء المادة العلمية اللى هتوصلها للطلاب ومدى استيعابهم لها ومدى تطبيقهم لها فى حياتهم الدنيوية وعلى رأى الدكتور عادل توفيق (العلم فى الراس وليس فى الكراس):)والكومبيوتر سلملى على الicdl يامستر
ياراجل اتقي الله

أ/أحمدجاد
03-06-2010, 03:09 PM
لك الله يامصر

يا إخوانى الأفاضل التحضير على الكمبيوتر شئ أصبح عادى جدا وأى موجه يعترض أطلب منه أن يسجل اعتراضه رسميا فى السجل الفنى أكيد حيرفض

دفتر التحضير ملك خاص للمعلم سواء بخط اليد أو بالكمبيوتر

تعالوا نحاول نساعد بعض فى تحضير دروس بالبور بوينت خلال فترة الصيف
ونكون مستعدين للعام الجديد

احنا اللى بنعمل الروتين واحنا اللى ممكن نطور ونغير مش محتاجين قرار وزارى

احمد متولي عبدالله
04-06-2010, 12:09 AM
لك الله يامصر

يا إخوانى الأفاضل التحضير على الكمبيوتر شئ أصبح عادى جدا وأى موجه يعترض أطلب منه أن يسجل اعتراضه رسميا فى السجل الفنى أكيد حيرفض

دفتر التحضير ملك خاص للمعلم سواء بخط اليد أو بالكمبيوتر

تعالوا نحاول نساعد بعض فى تحضير دروس بالبور بوينت خلال فترة الصيف
ونكون مستعدين للعام الجديد

احنا اللى بنعمل الروتين واحنا اللى ممكن نطور ونغير مش محتاجين قرار وزارى
أبدأ وضع التحضير في حجرة معلمي الفلسفة

احمد متولي عبدالله
06-06-2010, 12:24 AM
أنا عملت 4 سنوات في السعودية زكنت بحضر بالكمبيوتر
والمفروض يتم عندنا قبل اي بلد عربي بس عندنا التوجيه يقول لازم تحضر بالوضع العادي
التوجيهات النهارده تطورت

احمد متولي عبدالله
09-06-2010, 01:39 PM
الاولى استخدام البرجكتور جهاز العرض over head projector
علي فكره البروجكتور اصبح جهاز قديم الحديث هو الداتا شو

بارعة
10-06-2010, 09:15 AM
تحضير صحيح ولكن نعيش فى بلد الروتين

الأستاذ نادي ربيع
10-06-2010, 07:20 PM

لا يا استاذ المدير مش ها يمضي على الكمبيوتر , المدير ها يمضي على التحضير بعد طباعته
الى ان يكون مع كل معلم حاسب محمول وساعتها المدير يدخل على الشبكة الداخلية للمدرسة ويوقع اليكتروني من مكتبه
اما عن موضوع ال icdl وكونها حلوة للكحة , الكلام دةمش صحيح ال icdl حلوة للدماغ

احمد متولي عبدالله
10-06-2010, 10:42 PM
لا يا استاذ المدير مش ها يمضي على الكمبيوتر , المدير ها يمضي على التحضير بعد طباعته
الى ان يكون مع كل معلم حاسب محمول وساعتها المدير يدخل على الشبكة الداخلية للمدرسة ويوقع اليكتروني من مكتبه
اما عن موضوع ال icdl وكونها حلوة للكحة , الكلام دةمش صحيح ال icdl حلوة للدماغ
بارك الله فيك يامستر/ ربيع

احمد متولي عبدالله
12-06-2010, 01:10 AM
تحضير صحيح ولكن نعيش فى بلد الروتين
كسر الروتين واستمر

أيمن الوزير
14-06-2010, 01:07 AM
فكرة رائعة وبإذن الله لن أجرب بل سأبدأ بالفعل في العام القادم ولأنها بداية فسيكون معي الطريقتين حتي تثبت الأقوي وتتلاشي الأخري

Tarek Soliman
15-06-2010, 01:14 PM
انا مسئول الجودة بمدرستى وعمال احاول انشر الفكرة لأن التحضير على اللاب توب واستخدامه داخل الفصول سيعطى شى من التنوع اللازم للعملية التعليمية ويجب ان يكون بدلا من التحضير الورقى فما الفائدة منه فى عصر التكنولوجيا وما فائدة التكنولوجيا فى التعليم ما دام هناك اصرار على عدم استخدامها واهمالها لان التكنولوجيا تحتاج عقول مسنيرة تستطيع الاستفادة منها بدلا من محاربتها وتأكد لو جاء الامر من واحد ببرنيطة كله هينفذ دون شرط ولكن علشان هذا الفكر والثقافة منا نحن المصريين سنعانى فعندما بدأت فى تنفيذ اعمال الجودة بالمدرسة كان هناك معارضة كبيرة ولكن بعد كثيررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر من المحاولات وجدت كثير من الاستجابات وعموما التحضير التكنولوجى من مستلزمات الجودة
وللامام دائما

السادات الثانوية للبنات الزقازيق
معلم خبير لغة انجليزية
مسئول الجودة
طارق سليمان

احمد متولي عبدالله
20-06-2010, 02:18 PM
انا مسئول الجودة بمدرستى وعمال احاول انشر الفكرة لأن التحضير على اللاب توب واستخدامه داخل الفصول سيعطى شى من التنوع اللازم للعملية التعليمية ويجب ان يكون بدلا من التحضير الورقى فما الفائدة منه فى عصر التكنولوجيا وما فائدة التكنولوجيا فى التعليم ما دام هناك اصرار على عدم استخدامها واهمالها لان التكنولوجيا تحتاج عقول مسنيرة تستطيع الاستفادة منها بدلا من محاربتها وتأكد لو جاء الامر من واحد ببرنيطة كله هينفذ دون شرط ولكن علشان هذا الفكر والثقافة منا نحن المصريين سنعانى فعندما بدأت فى تنفيذ اعمال الجودة بالمدرسة كان هناك معارضة كبيرة ولكن بعد كثيررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر من المحاولات وجدت كثير من الاستجابات وعموما التحضير التكنولوجى من مستلزمات الجودة
وللامام دائما

السادات الثانوية للبنات الزقازيق
معلم خبير لغة انجليزية
مسئول الجودة

طارق سليمان

بارك الله فيك ، وسدد خطاك وفكرتني بأيام الثانوية فقد تخرجت من مدرستك التي تعمل أنت بها
عندما كانت للبنين مع خالص تحياتي لسيادتكم

yasmin ebrahim
20-06-2010, 10:06 PM
أنا مدرسة علوم إعدادى والسنة اللى فاتت حضرت على الكمبيوتر وطبعتة ووضعتة فة سجل خاص بدل دفتر التحضير
وكمان كنت بدعم الدرس ببور بوينت وفيديو بس دول طبعا مش للطبع وأشادوا بالتحضير فى توجيه العلوم

احمد متولي عبدالله
21-06-2010, 01:11 AM
أنا مدرسة علوم إعدادى والسنة اللى فاتت حضرت على الكمبيوتر وطبعتة ووضعتة فة سجل خاص بدل دفتر التحضير
وكمان كنت بدعم الدرس ببور بوينت وفيديو بس دول طبعا مش للطبع وأشادوا بالتحضير فى توجيه العلوم
ياريت تدخلي حجرة معلمي الفلسفة وتضعي جزء من تحضيرك كنموذج

MUSTAFAEGYPT
21-06-2010, 08:10 PM
على فكرة جالنا نشرة من التوجيه الخاص بالكمبيوتر لمعلمى الكمبيوتر التعليمى اننا لازم نحضر كمبيوتر

احمد متولي عبدالله
21-06-2010, 11:18 PM
حضر والله الموفق

essam aboukabar
23-06-2010, 10:49 AM
أبدا دى فكرة طيبة ودليل على التقدم والنتطور العلمى.

احمد متولي عبدالله
23-06-2010, 11:38 PM
أبدا دى فكرة طيبة ودليل على التقدم والنتطور العلمى.
ندعوك للمشاركة بنموذج للتحضير وضعه في حجرة معلمي الفلسفة

bassemtaha
24-06-2010, 12:52 AM
العيب في المسئولين
كبار السن لا يعطوا صغار السن اللي زيي الفرصة للابداع
تخيلوا عملت كنترول المدرسة على الاكسيل وطبعت الاحصاءات والشهادات في اخر يوم الامتحان
ولكن البهوات الكبار برضو طلبوا الشيت الورقي وقالوا لازم يكون موجود ومن غيره المدرسة هتتحول للتحقيق
يعني عايز اقول الموضوع ده هيتحقق لما امثالي يكونوا هما المسئولين عن التعليم
ساعتها ان شاء الله لازم ننسف كل الحمامات القديمة ومايبقاش غير الكمبيوتر وبس

احمد متولي عبدالله
24-06-2010, 10:41 PM
العيب في المسئولين
كبار السن لا يعطوا صغار السن اللي زيي الفرصة للابداع
تخيلوا عملت كنترول المدرسة على الاكسيل وطبعت الاحصاءات والشهادات في اخر يوم الامتحان
ولكن البهوات الكبار برضو طلبوا الشيت الورقي وقالوا لازم يكون موجود ومن غيره المدرسة هتتحول للتحقيق
يعني عايز اقول الموضوع ده هيتحقق لما امثالي يكونوا هما المسئولين عن التعليم
ساعتها ان شاء الله لازم ننسف كل الحمامات القديمة ومايبقاش غير الكمبيوتر وبس
ماقمت أنت به عمل رائع ،ولكن الشيت المحفوظ علي الكمبيوتر لابد من طبعه وأرساله للإدارة ، وننتظر منك نموذج للتحضير وأدخل حجرة معلمي الفلسفة

Nabila
24-06-2010, 11:17 PM
التحضير علىالكمبيوتر فعلا جميل جدا ولكن ليس بالضروروة الحصول على icdl وبعدين باعتبار ان الى يدخل يشوف التحضير من امة خلق اللة من طلاب

احمد متولي عبدالله
25-06-2010, 12:27 AM
التحضير علىالكمبيوتر فعلا جميل جدا ولكن ليس بالضروروة الحصول على icdl وبعدين باعتبار ان الى يدخل يشوف التحضير من امة خلق اللة من طلاب
هو التحضير أصبح عيب !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

safwatscc
25-06-2010, 11:35 PM
السادة المدرسين الافاضل

انا قمت فى بداية الدراسة 2009- 2010

بعمل دفتر تحضير روعة لمادة الدراسات الاجتماعية اعدادى
ممتاز بكل المقايس تنسيق وشكل والوان

ولكن للاسف الموجهة قالت مش هقدر اوقع علية لان الموجة الاول يشترط انه يكتب بخط اليد
وفعلا اشارت على الذهاب الية وعرض الدفتر علية لعله يغير رائية ولكن للاسف بدون جدوى معه

فاقسمت انى سوف احضر فى كشكول ورقى من ابو ربع جنية وخط زى الزفت ربش والسطور داخلة فى بعضها وبلون واحد وبدون تنسيق ما حدش يعرف يقرا كلمة منه .

وقلت للموجة انا خطى كدا ومعرفشى اكتب غير كدة وفعلا الى اخر السنة والسنة القادمة انشاء الله نفس الكلام

وده حال مصر والتعليم

احمد متولي عبدالله
27-06-2010, 01:29 AM
السادة المدرسين الافاضل

ولكن للاسف الموجهة قالت مش هقدر اوقع علية لان الموجة الاول يشترط انه يكتب بخط اليد
وفعلا اشارت على الذهاب الية وعرض الدفتر علية لعله يغير رائية ولكن للاسف بدون جدوى معه

فاقسمت انى سوف احضر فى كشكول ورقى من ابو ربع جنية وخط زى الزفت ربش والسطور داخلة فى بعضها وبلون واحد وبدون تنسيق ما حدش يعرف يقرا كلمة منه .

وقلت للموجة انا خطى كدا ومعرفشى اكتب غير كدة وفعلا الى اخر السنة والسنة القادمة انشاء الله نفس الكلام

وده حال مصر والتعليم

عليك أن تستمر في التحضير بالكمبيوتر ولاتنظر إلي الخلف
وهذا الموجه مازال يعمل بفكره القديم

m_sobh
27-06-2010, 07:46 PM
اخى الحبيب / أحمد هذه الفكرة تراودنى من زمان جدا لكن التوجيه يرفض هذا ولكنى اقوم بطبع دفاتر اشراف المدرس الأول على الكمبيوتر بالرغم من ان البعض يرفضها والبعض يستحسنها الا اننى اصر عليها منذ اربع سنوات وياريت نحاول جميعا ان نتفق على عمل تحضير واحد على الكمبيوتر ولكن يدعم ايضا باسطوانات شروحات عن طريق البور بوينت وغيرها من البرامج وهل تتذكر فى الماضى كان التوجيه بيمنع ويشدد
على عدم طباعة الامتحانات على الكمبيوتر ولكن الآن لما نلاقى امتحان مكتوب بخط الايد بنتريق عليه

احمد متولي عبدالله
27-06-2010, 10:47 PM
اخى الحبيب / أحمد هذه الفكرة تراودنى من زمان جدا لكن التوجيه يرفض هذا ولكنى اقوم بطبع دفاتر اشراف المدرس الأول على الكمبيوتر بالرغم من ان البعض يرفضها والبعض يستحسنها الا اننى اصر عليها منذ اربع سنوات وياريت نحاول جميعا ان نتفق على عمل تحضير واحد على الكمبيوتر ولكن يدعم ايضا باسطوانات شروحات عن طريق البور بوينت وغيرها من البرامج وهل تتذكر فى الماضى كان التوجيه بيمنع ويشدد
على عدم طباعة الامتحانات على الكمبيوتر ولكن الآن لما نلاقى امتحان مكتوب بخط الايد بنتريق عليه
الأخ العزيز أرجو أن تستمر فيما بدأت فيه وسوف يكون نتاج عملك التوفيق إن شاء الله
أرجو أن تدخل حجرة معلمي الفلسفة

احمد متولي عبدالله
29-06-2010, 08:48 PM
يجب أن نستمر في التحضير باستخدام كل التكنولوجيا الجديدة

shahatattia
29-06-2010, 09:07 PM
التكنولوجيا جميلة ومفيدة وبها امكانيات تساعد على الفهم
ومطلوب فعلا تجهيز المادة على الكمبيوتر ولكن فى صورة بوربوينت
فلاش أو فيديو ......الخ
لكن اداريا يريدون التحضير الورقى لزوم التوقيعات وعدم التلاعب فى اضافة أو حزف صفحات لآن اللجان والمتابعة تبنى كل فحصها للملفات على الشك فى شخص المدرس وعدم الثقه فيه
ياريت يتم الثقة فى المدرس ومساعدته على استخدام التكنولوجيا فى افادة الطلاب
ودعواتنا ربنا يوفق الجميع لخدمة العملية التعليمية خدمة فعلية وليست ورقية أو اعلامية فقط
ياريت ..................................؟

على عبدالرحمن محمود
29-06-2010, 10:14 PM
فكرة جميلة ولكن تحتاج الى لاب توب كى تمثل تطور فى الموضوع
والله الموفق

زياد الشلقامى
29-06-2010, 10:15 PM
نحن فى عصر الحاسب

احمد متولي عبدالله
30-06-2010, 12:18 AM
التكنولوجيا جميلة ومفيدة وبها امكانيات تساعد على الفهم

ومطلوب فعلا تجهيز المادة على الكمبيوتر ولكن فى صورة بوربوينت
فلاش أو فيديو ......الخ
لكن اداريا يريدون التحضير الورقى لزوم التوقيعات وعدم التلاعب فى اضافة أو حزف صفحات لآن اللجان والمتابعة تبنى كل فحصها للملفات على الشك فى شخص المدرس وعدم الثقه فيه
ياريت يتم الثقة فى المدرس ومساعدته على استخدام التكنولوجيا فى افادة الطلاب
ودعواتنا ربنا يوفق الجميع لخدمة العملية التعليمية خدمة فعلية وليست ورقية أو اعلامية فقط

ياريت ..................................؟

بعد التحضير علي الكمبيوتر يتم طبع التحضير للمتابعة
والباقي يبقي تكنولوجيا

safwatscc
30-06-2010, 01:09 PM
يا جماعة عايزين رائ مسئول فى الوزارة عن الموضوع دة

او مستشار اى مادة يقول رايه

احمد متولي عبدالله
30-06-2010, 08:26 PM
بالنسبة للفلسفة أحنا بنحضر علي الكمبيوتر دون اعتراض من أحد

احمد متولي عبدالله
02-07-2010, 11:46 PM
يا جماعة عايزين رائ مسئول فى الوزارة عن الموضوع دة

او مستشار اى مادة يقول رايه
أسأل الموجه العام

احمد متولي عبدالله
04-07-2010, 12:38 PM
نحن فى عصر الحاسب
طبعاً ويجب أن يعمم علي جميع المدارس

samir Meabed
04-07-2010, 12:43 PM
و الله الوجهين ماشين بمبدأ انا متبع و ليس مبتدع و يخاف من التغير رغم انة الافضل

محمد بيولوجى5
04-07-2010, 10:36 PM
هل التحضير علي الكمبيوتر صح أم خطأ ؟ البعض يؤكد أنه مخالف للتعليمات !!!!!!!!!
لماذا والكل يؤكد علي ضرورة الحصول علي icdl وأيه فايدة هذه الشهادة مادام التحضير عند المتحجرين
خطأ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!

ياريس المهم تحضر

أ/محمد غانم
05-07-2010, 09:39 PM
الصديق العزيز الأستاذ أحمد متولى الفكرة نفذتها على الورق بمعني انني قمت بتوزيع الدروس على الحصص كل حصة لها درس محدد ومكتوب على الحاسب وفي بدايته عملت تقسيمة اليوم والتاريخ والفصل والحصة وهي عندي مطبوعة بالفعل ولكن لم أحاول تطبيقها عمليا لسببين:
الأول :هل أقوم بجمع كل الدروس ملزمة واحدة ككشكول تحضير أم كل درس مستقل أم كل فرع
الثاني : هل المسئولون سوف يتقبلون هذا الأمر أم كل مسئول سيخشى أن الأعلى منه سيعتبر هذا خطأ وأنه تغاضى عنه ؟

نحن نريد قرار ياصديقي ولكن من الذي يقرر ؟!
وللعلم لقد قمت بكتابة المنهج على الحاسب وطبعتا بشكل ولإخراج ممتاز فوجدت معارضة من الموجهة بحجة أنه لابد أن يكتب باليد

تحياتي وأشواقي لشخصكم الكريم

مستر خالد غباشى
05-07-2010, 09:43 PM
اولا ليس هناك فانون يمنع التحضير على الكمبيوتر..........المهم ان بكون لديك دوسية تضع فية كل درس جديد ولا يكون ملزمة زاحدة مطبوعة يعنى تضع درس بدرس

احمد متولي عبدالله
06-07-2010, 12:56 AM
الصديق العزيز الأستاذ أحمد متولى الفكرة نفذتها على الورق بمعني انني قمت بتوزيع الدروس على الحصص كل حصة لها درس محدد ومكتوب على الحاسب وفي بدايته عملت تقسيمة اليوم والتاريخ والفصل والحصة وهي عندي مطبوعة بالفعل ولكن لم أحاول تطبيقها عمليا لسببين:
الأول :هل أقوم بجمع كل الدروس ملزمة واحدة ككشكول تحضير أم كل درس مستقل أم كل فرع
الثاني : هل المسئولون سوف يتقبلون هذا الأمر أم كل مسئول سيخشى أن الأعلى منه سيعتبر هذا خطأ وأنه تغاضى عنه ؟

نحن نريد قرار ياصديقي ولكن من الذي يقرر ؟!
وللعلم لقد قمت بكتابة المنهج على الحاسب وطبعتا بشكل ولإخراج ممتاز فوجدت معارضة من الموجهة بحجة أنه لابد أن يكتب باليد

تحياتي وأشواقي لشخصكم الكريم
الأستاذ الفاضل / محمد غانم
التحضير يكون كل درس لواحده ويوضع في الملف حسب توزيع المنهج وليس إجمالي
أما بالنسبة للمسؤلين فنحن مادة الفلسفة هناك موافقة علي استخدام التكنولوجيا الحديثة في استعراض المادة العلمية داخل الفصل أو التحضير
مع خالص تقديري واحترامي

احمد متولي عبدالله
07-07-2010, 07:56 PM
و الله الوجهين ماشين بمبدأ انا متبع و ليس مبتدع و يخاف من التغير رغم انة الافضل
أبدأ أنت بالتغيير ولاتنتظر فليس هناك قانون يمنع من استخدام التكنولوجيا

mo4600483
09-07-2010, 10:47 AM
وياريت ترفع تحضيرات المواد على موقع الثانوية العامة لتبادل الخبرة والمنفعة

احمد متولي عبدالله
10-07-2010, 03:46 PM
ياريس المهم تحضر

أتفضل زورنا وستجد أفضل تحضير

عثمان محمد محمد عثمان
10-07-2010, 11:26 PM
يا إخوانا مش المهم احضر فين وازاى كمبيوتر أو دفتر بخط ايدى المهم اننا نحضر والأهم اننا ندور إزاى نوصل المعلومه لطالب اصبحنا المصدر الاخير لاكتساب المعلومة بالنسبة ليهم بعد التقدم الطاغى هذه الايام

احمد عمر ابراهيم
11-07-2010, 05:20 PM
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة 00 زملائى الاعزاء استوقفنى وانا اتصفح بوابتنا الرائعة كلمة التحضير على الكمبيوتر فارجو ان اوضح لزملائى ماالمقصود بة فقد اخذت دورة intl وكانت عن الطرق الحديثة فى التحضير والحمد للة دخلت المسابقة وحصلت على جائزة المعلم المتميز تكنولوجياوتلخيص الموضوع هو ان لانقوم بالتلقين ولكن نشرك الطلبة فى التحضير وعمل شرح الدرو س بالبوربوينتاى عملها على شراح البرنامج مثل الcd التعليمى وايضا عمل بورشور للدرس بة ملخص الدرس وبعض التدريبات فبالتالى بعد نهاية التحضير يكون الطالب قد استوعب جزء كبير من الدرس لانة هو الذى بحث عن المعلومة وقدمها بطريقتة لزملائة وكل الفصل مشترك فى الموضوع فهكذا يتم تنشيط الطلبة جميعا والتعاون معاومساعدتهم لبعض طبعا دة ملخص سريع واى حد عايز التفاصيل يسئل وانا ساجيبة بإذن اللة واعتقد هو دة المقصود بالتحضير على الكمبيوتر

محمد يوسف الليموني
12-07-2010, 07:30 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اعتقد أن التحضير بالطباعة على الحكمبيوتر أفضل وأرقى وأسرع وتطبيق عملي للتطور والتكنولوجيا

والمفروض جميع النشرات والطلبات وجميع المراسلات تكون هكذا في وزارة تنشد التطور للمجتمع

وهو بالفعل مستخدم في معظم الدول العربية ونحن يجب أن نكون روادا

ولمن من عيوبه : أننا لإذا تعودنا عليه ساء خطنا وإذا وضعنا في موقف فيه كتابة كثير بخط اليد لا تقوى عضلاتنا على الكتابة السريعة الدقيقة

شكرا لإثارة الموضوع ويجدب أن يفعل وينتشر

mohamedaly555
13-07-2010, 05:32 PM
هل تعلمون ان التحضير الأليكتروني معمول به في دول الخليج منذ زمن
ونحن حتى الان نتخانق على الأراء وعلى فكرة الوزير السابق كان اعتمد هذه الطريقة ومن مصادر موثوق فيها عرفت الخبر ده ولكن أين القرار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رحمنا الله واصلح ولاة أمورنا

احمد متولي عبدالله
15-07-2010, 01:40 PM
يا إخوانا مش المهم احضر فين وازاى كمبيوتر أو دفتر بخط ايدى المهم اننا نحضر والأهم اننا ندور إزاى نوصل المعلومه لطالب اصبحنا المصدر الاخير لاكتساب المعلومة بالنسبة ليهم بعد التقدم الطاغى هذه الايام
المعلم هو المصدر الأول للمعلومة بالنسبة للطالب ولن يكون الأخير
والتحضير بكل الطرق هو إعداد جيد من أجل توصيل المعلومة للطالب
لكن الأفضل أن نستخدم التكنولوجيا الحديثة

dahdash
16-07-2010, 12:13 AM
أنا مرة سألت الموجه هل ممكن أحضرلك الدرس على الكمبيوتر
قال قانونا ماشى ينفع بس يكون مطبوع ورق عشان أمضى عليه وقاللى اعمل تجربة ونشوفها ولو كانت كويسة نطبقها على باقى المدارس
بس الفكرة أن محدش طبقها قبل كده ودى هتكون أريح لأن المادة هتكون عندنا على الكمبيوتر وكل سنة نطبعها

احمد متولي عبدالله
16-07-2010, 10:32 PM
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة 00 زملائى الاعزاء استوقفنى وانا اتصفح بوابتنا الرائعة كلمة التحضير على الكمبيوتر فارجو ان اوضح لزملائى ماالمقصود بة فقد اخذت دورة intl وكانت عن الطرق الحديثة فى التحضير والحمد للة دخلت المسابقة وحصلت على جائزة المعلم المتميز تكنولوجياوتلخيص الموضوع هو ان لانقوم بالتلقين ولكن نشرك الطلبة فى التحضير وعمل شرح الدرو س بالبوربوينتاى عملها على شراح البرنامج مثل الcd التعليمى وايضا عمل بورشور للدرس بة ملخص الدرس وبعض التدريبات فبالتالى بعد نهاية التحضير يكون الطالب قد استوعب جزء كبير من الدرس لانة هو الذى بحث عن المعلومة وقدمها بطريقتة لزملائة وكل الفصل مشترك فى الموضوع فهكذا يتم تنشيط الطلبة جميعا والتعاون معاومساعدتهم لبعض طبعا دة ملخص سريع واى حد عايز التفاصيل يسئل وانا ساجيبة بإذن اللة واعتقد هو دة المقصود بالتحضير على الكمبيوتر
بارك الله فيك

احمد متولي عبدالله
17-07-2010, 07:25 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اعتقد أن التحضير بالطباعة على الحكمبيوتر أفضل وأرقى وأسرع وتطبيق عملي للتطور والتكنولوجيا

والمفروض جميع النشرات والطلبات وجميع المراسلات تكون هكذا في وزارة تنشد التطور للمجتمع

وهو بالفعل مستخدم في معظم الدول العربية ونحن يجب أن نكون روادا

ولمن من عيوبه : أننا لإذا تعودنا عليه ساء خطنا وإذا وضعنا في موقف فيه كتابة كثير بخط اليد لا تقوى عضلاتنا على الكتابة السريعة الدقيقة

شكرا لإثارة الموضوع ويجدب أن يفعل وينتشر
المهم تستخدم التكنولوجيا الحديثة وبعدين مرن ايديك علي الكتابة

احمد متولي عبدالله
18-07-2010, 01:04 PM
هل تعلمون ان التحضير الأليكتروني معمول به في دول الخليج منذ زمن
ونحن حتى الان نتخانق على الأراء وعلى فكرة الوزير السابق كان اعتمد هذه الطريقة ومن مصادر موثوق فيها عرفت الخبر ده ولكن أين القرار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رحمنا الله واصلح ولاة أمورنا
آمين يارب العالمين

احمد متولي عبدالله
19-07-2010, 02:57 PM
أنا مرة سألت الموجه هل ممكن أحضرلك الدرس على الكمبيوتر
قال قانونا ماشى ينفع بس يكون مطبوع ورق عشان أمضى عليه وقاللى اعمل تجربة ونشوفها ولو كانت كويسة نطبقها على باقى المدارس
بس الفكرة أن محدش طبقها قبل كده ودى هتكون أريح لأن المادة هتكون عندنا على الكمبيوتر وكل سنة نطبعها
نفذ وتوكل علي الله

احمد متولي عبدالله
20-07-2010, 05:32 PM
التحضير الجيد يحتاج اعداد جيد

knightoflight
20-07-2010, 10:45 PM

ببساطه عن طريق power point و flashes

هانى محمد حمايل
21-07-2010, 12:30 AM
اشكركم جميعا على لفت نظرى لموضوع مهم
ما هو التحضير وكيف ولماذا
فليجيب الاخوة على ذلك قبل موضوع الكمبيوتر
يعنى احنا بكده نبقى الدولة الوحيدة فى العالم بتحضر كمبيوتر
ما شاء الله
معذرة لاننا لم ندرك معنى التحضير واهميته بعد

احمد متولي عبدالله
21-07-2010, 09:19 PM
اشكركم جميعا على لفت نظرى لموضوع مهم
ما هو التحضير وكيف ولماذا
فليجيب الاخوة على ذلك قبل موضوع الكمبيوتر
يعنى احنا بكده نبقى الدولة الوحيدة فى العالم بتحضر كمبيوتر
ما شاء الله
معذرة لاننا لم ندرك معنى التحضير واهميته بعد
ماهو معني التحضير وأهميته؟ يا أستاذ / هاني

احمد متولي عبدالله
23-07-2010, 01:51 PM
ببساطه عن طريق power point و flashes
بالكتابة علي الكمبيوتر في ملف وورد ثم طباعة الملف

اسدمصر
23-07-2010, 02:03 PM
ياريت الكلام دة يتم تنفيذة ولكننا نصطدم بأفكار وطرق بالية تعوق تقدم التعليم

احمد متولي عبدالله
24-07-2010, 08:05 PM
ياريت الكلام دة يتم تنفيذة ولكننا نصطدم بأفكار وطرق بالية تعوق تقدم التعليم
سوف تتحطم تلك الأفكار البالية عندما تصمم علي تنفيذ فكرتك

احمد متولي عبدالله
26-07-2010, 04:45 PM
أقترب العام الدراسي الجديد وعلينا أن ننفذ التحضير علي الكمبيوتر

احمد متولي عبدالله
28-07-2010, 06:30 PM
شكراً علي المرور

دحلمى
28-07-2010, 07:27 PM
في السنة السابقة بتحضير مادة العلوم كاملة للصف الاول والثاني الإعدادي على الحاسوب في دفتر جميل من اعدادي وتم تكريمي علية من قبل الموجة العام بالمديرية رغم اعتراض بعض الناس في البداية لعدم معرفتهم هل هذا غير مخالف ام لا ولكن في معظم دول الخليج يتم التحضير بذلك بل يشترط ذلك وبعض الناس الى الان لاتعرف هل هو مخالف املا ولكن لايوجد نشرة اوتعليمات تمنع التحضير بهذة الطريقة الحديثة وشكرا

احمد متولي عبدالله
09-08-2010, 01:33 PM
في السنة السابقة بتحضير مادة العلوم كاملة للصف الاول والثاني الإعدادي على الحاسوب في دفتر جميل من اعدادي وتم تكريمي علية من قبل الموجة العام بالمديرية رغم اعتراض بعض الناس في البداية لعدم معرفتهم هل هذا غير مخالف ام لا ولكن في معظم دول الخليج يتم التحضير بذلك بل يشترط ذلك وبعض الناس الى الان لاتعرف هل هو مخالف املا ولكن لايوجد نشرة اوتعليمات تمنع التحضير بهذة الطريقة الحديثة وشكرا
طالما لاتوجد نشرة تمنع ذلك ، يفسر ذلك لمصلحة من يقوم بالتحضير علي الكومييوتر

عامر محمد عامر
09-08-2010, 05:23 PM
فكره جميله بس عوزه مجهود من المدرس

احمد متولي عبدالله
12-08-2010, 04:26 PM
فكره جميله بس عوزه مجهود من المدرس
طبعاً محتاجه مجهود ، وننتظر المزيد

احمد متولي عبدالله
14-08-2010, 02:27 PM
طبعاً التكنولوجيا تنتصر

احمد متولي عبدالله
17-08-2010, 04:17 PM
كل عام وأنتم بخير العام الدراسي الجديد أقترب

احمد متولي عبدالله
19-08-2010, 03:30 PM
مازلنا ندعو الجميع لاستخدام الكمبيوتر

احمد متولي عبدالله
23-08-2010, 02:29 PM
العام الدراسي الجديد علي الأبواب

بسملة ايمن
23-08-2010, 11:03 PM
انا فكرت مثلك وعرضت الموضوع على المدير ورحب بشدة وبدأت فى اعداد التحضير احنا لازم نطور ونجبر الروتين على التغيير علشان نثبت اننا قادرون على التغيير انا معاك والله الموفق

احمد متولي عبدالله
24-08-2010, 03:14 PM
[QUOTE=بسملة ايمن;2573205][b][color=red]انا فكرت مثلك وعرضت الموضوع على المدير ورحب بشدة وبدأت فى اعداد التحضير احنا لازم نطور ونجبر الروتين على التغيير علشان نثبت اننا قادرون على التغيير انا معاك والله الموفق
نحن ننتظر المزيد من الأصرار علي التنفيذ

abu_moody_a1
26-08-2010, 02:44 AM
السادة المدرسين الافاضل

وده حال مصر والتعليم

صح كدة تمام تمام

احمد متولي عبدالله
27-08-2010, 05:27 PM
صح كدة تمام تمام

تمام بس نحضر علي الكمبيوتر ولانترك العقول القديمة تتحكم

yasmin_port
27-08-2010, 10:30 PM
أنا بحضر على الكمبيوتر بقالي حوالى 6 سنين والفكرة لاقت صدى كويس عند الوملاء والموجهين
وخصصوصا بتسهل في كتابه الاهداف اللى في الاول وكمان التنسيق بيبقى جميل
أما عن أصحاب العقول المتحجرة بتتلقيها وبرد عليه واقول احنا بنتطور وبنحسن من نفسنا بيسكتوا على طول مبيعرفوش يردوا عشان ميبنوش متخلفين عن التقدم واستخدام التكتولوجيا
ده أنا بفكر بإن اللع نعمل ملف الانجاز على الاكسل ويبقى تتطزر وفعال أول بأول
وربنا يعينكم على الروتين واستمروا على الفكرة
ده الدروس النموذجية بتتعمل كمبيوتر

ابو اسامة
28-08-2010, 08:37 AM
التحضير ما هو الا عملية تسجيل لاعداد ذهني لما سيقوم به المعلم داخل الفصل - المفروض ان المعلم يبدع في اخراجه ويجدد فيه بمصادر متعددة من البحث -- الواقع هناك معلمين الاعداد بالنسبة لهم روتين ونقل من الكشكول القديم واحيانا غير ذي معنى وهناك من لا يعترف به أصلا--طبعا أنا ءأيد التجديد

احمد متولي عبدالله
28-08-2010, 04:41 PM
أنا بحضر على الكمبيوتر بقالي حوالى 6 سنين والفكرة لاقت صدى كويس عند الوملاء والموجهين
وخصصوصا بتسهل في كتابه الاهداف اللى في الاول وكمان التنسيق بيبقى جميل
أما عن أصحاب العقول المتحجرة بتتلقيها وبرد عليه واقول احنا بنتطور وبنحسن من نفسنا بيسكتوا على طول مبيعرفوش يردوا عشان ميبنوش متخلفين عن التقدم واستخدام التكتولوجيا
ده أنا بفكر بإن اللع نعمل ملف الانجاز على الاكسل ويبقى تتطزر وفعال أول بأول
وربنا يعينكم على الروتين واستمروا على الفكرة
ده الدروس النموذجية بتتعمل كمبيوتر

الله معك ، وسدد الله خطاك

abdalla_abdalaty
29-08-2010, 01:39 AM
جزاك الله خيرا

r_r_r
29-08-2010, 11:11 PM
الفكرة جميلة على بركة الله

عبدالحليم احمد عبد الحليم
30-08-2010, 11:21 AM
يا جماعة انا عملت دفتر تحضير كامل لمادة علم النفس وكله مكتوب على الكمبيوتر منذ اربع سنوات وكل اللى بعمله بكتب التاريخ فقط لا غير والموجهين عندى استحسنوا الفكرة وكما ريحتنى من تعب التحضير كل شوية والنسخة الاصلية على الكمبيوتر كل ما احب اعدل واضيف حاجة مفيش مشكلة
هو ده عصر التكنولوجيا لازم نطور من نفسنا

عبدالنبي الحداد
30-08-2010, 11:42 AM
جزاك الله خيرا

احمد متولي عبدالله
01-09-2010, 02:02 AM
التحضير ما هو الا عملية تسجيل لاعداد ذهني لما سيقوم به المعلم داخل الفصل - المفروض ان المعلم يبدع في اخراجه ويجدد فيه بمصادر متعددة من البحث -- الواقع هناك معلمين الاعداد بالنسبة لهم روتين ونقل من الكشكول القديم واحيانا غير ذي معنى وهناك من لا يعترف به أصلا--طبعا أنا ءأيد التجديد

جرب الكمبيوتر وشوف التجديد

abdalla_abdalaty
01-09-2010, 05:44 AM
حاول تدخل تدريب الرخصه الدوليه وانت تعرف اهميتها للمعلم:049gc0:

احمد متولي عبدالله
01-09-2010, 10:53 PM
جزاك الله خيرا

بارك الله فيك

احمد متولي عبدالله
02-09-2010, 10:42 PM
الفكرة جميلة على بركة الله

شكراً مع أجمل الأمنيات بالتوفيق ، وبرجاء تنفيذ الفكرة

احمد متولي عبدالله
03-09-2010, 11:54 PM
[QUOTE=عبدالحليم احمد عبد الحليم;2598804][b][color=red]يا جماعة انا عملت دفتر تحضير كامل لمادة علم النفس وكله مكتوب على الكمبيوتر منذ اربع سنوات وكل اللى بعمله بكتب التاريخ فقط لا غير والموجهين عندى استحسنوا الفكرة وكما ريحتنى من تعب التحضير كل شوية والنسخة الاصلية على الكمبيوتر كل ما احب اعدل واضيف حاجة مفيش مشكلة
هو ده عصر التكنولوجيا لازم نطور من نفسنا
بارك الله فيك وسدد خطاك

احمد متولي عبدالله
05-09-2010, 03:02 AM
عبدالنبي الحداد;جزاك الله خيرا
بارك الله فيك

احمد متولي عبدالله
07-09-2010, 01:11 AM
كل عام وانتم بخير

vip_ame
07-09-2010, 02:45 AM
طيب طريقة العمل بتكون ان الدفتر كامل متجلد

ولا نظام دفتر سلك ويتحط فيه كل يوم الورقة بتاعة تحضير اليوم؟

waeel_abd2000
07-09-2010, 08:01 PM
اولا كل عام وانتم بخير بمناسبة العيد
ثانيا انا بالفعل بحضر الدرس بتاعى على الكمبيوتر منذ خمس سنوات ووقع عليه مدير المديرية وهو فى زيارة للمدرسة ولكن وجه الأعتراض ان الدرس لابد من تحضيرة الدرس بدرس علشان المدرس يقراء الدرس قبل دخوله الحصة وبالفعل حضرت الدرس بدرسه قالوا لى لابد ان يكون لابد ان يكون مجلد او بدبوس علشان لو فيه تعليمات خطا مش تنزيله وتطبع بأخرى
هنا مش عارف اعملهم ايه

رزق السيد
08-09-2010, 01:44 PM
التحضير بورق مطبوع علي الكمبيوتر بمعني انك تكتب الدرس وتحضره وتطبعه وتعمل منه دفتر تحضير فكره نفذتها من خمس سنوات ولكن كان هناك معارضه شديده من اسره التوجيه لا بعض الزملاء يصور التحضير ولا يكلف نفسه القراءه وان جاء خطأ في مسأله او في ارقام او في كلمه ، ولو اتعمل علي الكمبيوتر هتلاقي التحضير تاني يوم يباع في المكتبات وعلي الارصفه تخيل بقي واحد بيادي تحضير للمدرسييييييييييييين بخمسه جنيه ههههههههه

zazazaza
08-09-2010, 02:31 PM
مشكورررررررررررررررررررررررررررررررر

احمد متولي عبدالله
09-09-2010, 04:26 PM
طيب طريقة العمل بتكون ان الدفتر كامل متجلد

ولا نظام دفتر سلك ويتحط فيه كل يوم الورقة بتاعة تحضير اليوم؟

تعمل ملف للتحضير وتضع فيه كل درس بدرسه ولاتلتفت لمن يريد الرجوع للخلف

سيد أبو عطية
09-09-2010, 04:56 PM
يارب يلغو دفتر التحضير العقيم ونحضرو الدروس على الاسطونات و الفلاشات واخرى سيد ابو عطيه محب التجديد

fathym72
09-09-2010, 10:09 PM
انا مدرس حاسب آلى وبحضر الدروس على الكمبيوتر .. واطبعه على ورق ومفيش عندى مشكلة مع التوجيه ..عامل فايل لكل سنة واعيد طباعة كل ما اريده سواء بعد اضافة جديد او كما هو

احمد متولي عبدالله
10-09-2010, 07:48 AM
ثانيا انا بالفعل بحضر الدرس بتاعى على الكمبيوتر منذ خمس سنوات ووقع عليه مدير المديرية وهو فى زيارة للمدرسة ولكن وجه الأعتراض ان الدرس لابد من تحضيرة الدرس بدرس علشان المدرس يقراء الدرس قبل دخوله الحصة وبالفعل حضرت الدرس بدرسه قالوا لى لابد ان يكون لابد ان يكون مجلد او بدبوس علشان لو فيه تعليمات خطا مش تنزيله وتطبع بأخرى
هنا مش عارف اعملهم ايه

الملف اللي انت عامله لااعتراض عليه من احد إذا كان يريد التجديد ،
اللهم إذا كان غرضه التعقيد فهذا امر آخر*

احمد متولي عبدالله
11-09-2010, 09:54 AM
هنا مش عارف اعملهم ايه

استمر والله معك ولا تنظر للخلف ، يعني لو انت كاتب الدرس بخط ايدك وعاوز تعدل مش ها تعرف

احمد متولي عبدالله
12-09-2010, 01:13 AM
التحضير بورق مطبوع علي الكمبيوتر بمعني انك تكتب الدرس وتحضره وتطبعه وتعمل منه دفتر تحضير فكره نفذتها من خمس سنوات ولكن كان هناك معارضه شديده من اسره التوجيه لا بعض الزملاء يصور التحضير ولا يكلف نفسه القراءه وان جاء خطأ في مسأله او في ارقام او في كلمه ، ولو اتعمل علي الكمبيوتر هتلاقي التحضير تاني يوم يباع في المكتبات وعلي الارصفه تخيل بقي واحد بيادي تحضير للمدرسييييييييييييين بخمسه جنيه ههههههههه

انت متشائم جداً !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !

bb.mm45
12-09-2010, 01:49 AM
لازم الدرس يكون متحضر يوم بيوم
ويكون الكشول معمول مرة واحدة
مش الدرس ورقة ورقة
هو دة الصح
ولا يجوز تحضير الدروس كلها بتاعت السنة كامله

bb.mm45
12-09-2010, 01:52 AM
يعنى ممكن تحضر الدرس واتكتب عليه تعليق من الموجه مثلاً
مش عاجبك تروح مغير الدرس
كدة يبقى تزوير
الصح الكشوكول يكون جاهز من اول السنة والدروس تتحضر تباعاً
متغالطوش نفسكم ياجماعة
الصح الصح

ربيع النوبى
12-09-2010, 03:21 AM
ا احمد متولى اثار موضوع هام جدا
طبعا لازم نبقى كلنا مع التطوير واستخدام التكنولوجيا المتاحة
أندهشت جدا من رد الزملاء الذين يقفوا ضد استخدام الكمبيوتر لا والانحياز لرأى الموجهين المتأخرين بحجج واهية تشكك فى كفاءة وضمير المعلمين
اللى يقول كده المدرس مش هيجتهد ومش هيبدع وهيقطع الورقة اللى الموجه كاتب عليها ملحوظة
ياجماعة كفاءة المدرس تقاس بعمله داخل الفصل وليس بورق ممكن اكتب فيه اللى انا عايزه
المدرس يجب ان تكون الثقة فيه واجبة واللى عايز يشوف شغلى اهلا به فى الفصل وليس من خلال ورق
بلد ورق وخلاااااااااااااااااااااااص
انا مع احمد باشا متولى احنا اللى نجبر تلك العقول على التطوير

yasmin_port
12-09-2010, 08:04 PM
التحضير على الكمبيوتر هو ده المطلوب والحمد لله بقالى 5 سنين على الموضوع ده ولاقى استحسان من الموجهين
بس الجديد بقى جاءت لنا نشرة بمدرستنا بوجوب التحضير الالكتروني كامل قبل بداية العام الدراسي لكل مادة
وطبعا ممكن طباعته
وعشان لا تختلط الفكرة على البعض التحضير الالكتروني ببرنامج معين من الاكسس ويكتب التحضير فيه بأقسامه من اهداف وعرض ووسيلة ....الخ
وتحفظ وهكذا تتطلب من قاعدة البياتات عند الطلب وقد قمت باحضار برنامج للتحضير الالكتروني وهو منقول للأمانه وعدلت به وممكن لأأى واحد يعدل عليه حسب مدرسته
وبالتوفيق للجميع رابط الموضوع الاخر
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=246153

فهمي محمد
13-09-2010, 09:33 AM
السلام عليكم
زملائي الاعزاء
مشكلة التحضير على الكمبيوتر انها تتعارض مع تمسك الموجهين بالورقيات لانهم بيقولوا أهم حاجة ان الاعمال الورقية تكون سليمة ولو كنت شغالفي الفصل بصورة ممتازة لكن فيه نقص في الورقيات تبقى مش شغال ، وما جتش على دفتر التحضير ، ممكن استخدام الكمبيوتر في العملية التعليمية بأكثر من صورة
زي عمل درجات اعمال السنة والتقويم الشامل وطباعتها ، وزي عمل شرح للمناهج والمراجعات والامتحانات الالكترونية وغيرها
وكل واحد حسب امكانياته .

abdalla_abdalaty
15-09-2010, 12:57 PM
موضوع رائع

احمد متولي عبدالله
16-09-2010, 03:11 PM
=رزق السيدالتحضير بورق مطبوع علي الكمبيوتر بمعني انك تكتب الدرس وتحضره وتطبعه وتعمل منه دفتر تحضير فكره نفذتها من خمس سنوات ولكن كان هناك معارضه شديده من اسره التوجيه لا بعض الزملاء يصور التحضير ولا يكلف نفسه القراءه وان جاء خطأ في مسأله او في ارقام او في كلمه ، ولو اتعمل علي الكمبيوتر هتلاقي التحضير تاني يوم يباع في المكتبات وعلي الارصفه تخيل بقي واحد بيادي تحضير للمدرسييييييييييييين بخمسه جنيه ههههههههه
معقول تفكيرنا يصل إلي هذا الحد، التحضير يباع علي الارصفة ،الله يرحم الضمير

احمد متولي عبدالله
17-09-2010, 10:44 PM
سيد أبو عطية;يارب يلغو دفتر التحضير العقيم ونحضرو الدروس على الاسطونات و الفلاشات واخرى سيد ابو عطيه محب التجديد
آميييييييييييييييييييييييييييييييييييييين

ليث مصر
18-09-2010, 06:53 PM
والله هى فكرة جميلة .. لكن عندنا عقول لا تقبل التغيير وإن كان للأفضل .. وهى دى المشكلة

احمد متولي عبدالله
19-09-2010, 09:02 PM
مشكورررررررررررررررررررررررررررررررر
العفوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووو

احمد متولي عبدالله
22-09-2010, 10:45 PM
لازم الدرس يكون متحضر يوم بيوم
ويكون الكشول معمول مرة واحدة
مش الدرس ورقة ورقة
هو دة الصح
ولا يجوز تحضير الدروس كلها بتاعت السنة كامله
ولماذا لايجوز هوعيب ؟ ونحسن في التحضير عند طباعتها مرة ثانية مش كده ولا آيييييييييييييييييييييه

احمد متولي عبدالله
24-09-2010, 01:42 PM
سيد أبو عطية يارب يلغو دفتر التحضير العقيم ونحضر الدروس على الاسطونات و الفلاشات واخرى سيد ابو عطيه محب التجديد
يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااارب

احمد متولي عبدالله
25-09-2010, 01:03 PM
انا مدرس حاسب آلى وبحضر الدروس على الكمبيوتر .. واطبعه على ورق ومفيش عندى مشكلة مع التوجيه ..عامل فايل لكل سنة واعيد طباعة كل ما اريده سواء بعد اضافة جديد او كما هو
الله ينور عليك ويبارك فيك

احمد متولي عبدالله
27-09-2010, 11:30 PM
مش عاجبك تروح مغير الدرس
كدة يبقى تزوير
متغالطوش نفسكم ياجماعة
الصح الصح
التحضير مكتوب علي الكمبيوتر ، وأنت بتطبع كل درس بدرسه ، والموجه شاف التحضير ووقع عليه
وبيسجل الزيارة في دفتر الزيارات ليه أنت تقطع الدرس اللي وقع عليه الموجه إلا إذا كنت وقعت في خطأ وتعالجه بخطأ أكبر

احمد متولي عبدالله
29-09-2010, 09:28 PM
ا احمد متولى اثار موضوع هام جدا
طبعا لازم نبقى كلنا مع التطوير واستخدام التكنولوجيا المتاحة
أندهشت جدا من رد الزملاء الذين يقفوا ضد استخدام الكمبيوتر لا والانحياز لرأى الموجهين المتأخرين بحجج واهية تشكك فى كفاءة وضمير المعلمين
اللى يقول كده المدرس مش هيجتهد ومش هيبدع وهيقطع الورقة اللى الموجه كاتب عليها ملحوظة
ياجماعة كفاءة المدرس تقاس بعمله داخل الفصل وليس بورق ممكن اكتب فيه اللى انا عايزه
المدرس يجب ان تكون الثقة فيه واجبة واللى عايز يشوف شغلى اهلا به فى الفصل وليس من خلال ورق
بلد ورق وخلاااااااااااااااااااااااص
انا مع احمد باشا متولى احنا اللى نجبر تلك العقول على التطوير

بارك الله فيك

أبو جهاد المصري
30-09-2010, 10:46 PM
أنت تنظر إلي الدنيا بمنظار أسود ، هو لازم لاب توب علي الكمبيوتر في المدرسة وأطبع التحضير في أي مكان فيه طابعه المهم أن تبدأ ستجد الفكرة مريحه وجميلة كما فعل الكثير من زملائي

على فكرة كلامك كله غلط ، تعرف ليه لأن المقصود بالتحضير على الكومبيوتر انك تحضر الدرس على طريقة الباور بوينت وتعرضه على الطلاب من خلال اللاب توب بتاع حضرتك عن طريق العارض في الفصل اللى من المفترض انه يكون فيه عارض ، ودى كانت فكرة تراود الوزير الجهبذ حسين كامل وطبعا كانت فكرة عبارة عن محض خيال لأنه سيادته كان بيقول انه هيسلم كل مدرس لاب توب وياخد ثمنه مننا بالتقسيط ، وطبعا هو كان ناسي حاجة مهمة لما قال الكلام ده ، كان ناسي انه في مصر .

وبعدين يا عم احمد هو سيادتك تتخيل ان الموجهين والمدراء اللى بيجبروا حضرتك على ترقيم دفتر تحضيرك وتختمه في كل صفحة ممكن يسمحوا لحضرتك انك تحضر في مجموعة وريقات متفرقة .. شكلك انت كمان ناسي انك في مصر .

تحياتى للكومبيوتر .

احمد متولي عبدالله
01-10-2010, 11:09 PM
أبو جهاد المصري;على فكرة كلامك كله غلط ، تعرف ليه لأن المقصود بالتحضير على الكومبيوتر انك تحضر الدرس على طريقة الباور بوينت وتعرضه على الطلاب من خلال اللاب توب بتاع حضرتك عن طريق العارض في الفصل اللى من المفترض انه يكون فيه عارض ، ودى كانت فكرة تراود الوزير الجهبذ حسين كامل وطبعا كانت فكرة عبارة عن محض خيال لأنه سيادته كان بيقول انه هيسلم كل مدرس لاب توب وياخد ثمنه مننا بالتقسيط ، وطبعا هو كان ناسي حاجة مهمة لما قال الكلام ده ، كان ناسي انه في مصر .
وبعدين يا عم احمد هو سيادتك تتخيل ان الموجهين والمدراء اللى بيجبروا حضرتك على ترقيم دفتر تحضيرك وتختمه في كل صفحة ممكن يسمحوا لحضرتك انك تحضر في مجموعة وريقات متفرقة .. شكلك انت كمان ناسي انك في مصر .
تحياتى للكومبيوتر
كلامك يدل علي عدم الرغبة في التطوير حتي لو كنت أنت في اليابان ففي داخلك إنسان مهزوم لايسعي للتطوير

tktk
03-10-2010, 10:26 AM
ليث مصر والله هى فكرة جميلة .. لكن عندنا عقول لا تقبل التغيير وإن كان للأفضل .. وهى دى المشكلة
الأصرا علي التغيير يؤتي بنتيجة جيدة

احمد متولي عبدالله
17-10-2010, 02:26 PM
[QUOTE=أبو جهاد المصري;2705511]على فكرة كلامك كله غلط ، تعرف ليه لأن المقصود بالتحضير على الكومبيوتر انك تحضر الدرس على طريقة الباور بوينت وتعرضه على الطلاب من خلال اللاب توب بتاع حضرتك عن طريق العارض في الفصل اللى من المفترض انه يكون فيه عارض ، ودى كانت فكرة تراود الوزير الجهبذ حسين كامل وطبعا كانت فكرة عبارة عن محض خيال لأنه سيادته كان بيقول انه هيسلم كل مدرس لاب توب وياخد ثمنه مننا بالتقسيط ، وطبعا هو كان ناسي حاجة مهمة لما قال الكلام ده ، كان ناسي انه في مصر .

[size=5][color=red]تحياتى للكومبيوتر .
كلامك أنت اللي غلط ، فالتحضير من أجل إعداد الدرس ليس بوربوينت ولكن التحضير العادي مستخدماً الكمبيوتر

احمد متولي عبدالله
18-10-2010, 11:41 AM
سيد أبو عطية;يارب يلغو دفتر التحضير العقيم ونحضرو الدروس على الاسطونات و الفلاشات واخرى
سيد ابو عطيه محب التجديد
يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااارب

احمد متولي عبدالله
19-10-2010, 08:26 PM
الله يبارك فيك

تامر سيد احمد محمد
20-10-2010, 09:32 AM
ياجماعة دائما التغيير صعب خصوصاً لما يكون له علاقة بالكمبيوتر لأن المسؤولين الكبار كمديرى المدارس والموجهين معلوماتهم عن الكمبيوتر ضحله ومحاولتهم للتعلم بعد هذا السن صعبة لذلك عندهم حساسية ضد أى حاجة فيها كمبيوتر واديك شوفت
سيادة العضو
محمد السيد وجدى قبارى
والذى من اسمه شعرت أنه عضو قديم اقصد من فئة المديرين او الموجهين الذين فاتهم قطار الكمبيوتر وهذا مجرد شعور ولكن من رده تأكد أنه من الجماعة اللى فاتهم قطار التكنولوجيا

جماااال
20-10-2010, 06:04 PM
يا اخى انا عملت دفتر تحضير على الكمبيوتر وبعد ما تعبت فيه قالولى مينفعش لازم تشترى دفتر من المكتبة وتقعد تكتب فيه
1 - اهداف المادة
2- اهداف المنهج
3 - اهداف التعليم الاساسى
واللى زاد الطينة بلة ما يسمى بحريطة المنهج اللى هي فى الاصل توزيع المنهج على مدار العام الدراسى يعنى الواحد بيشتغل كاتب طوال العام ودى حوالى 20 صفحة أو اكثر على حسب تخصصك
هو ده التطوير ولا بلاش

احمد متولي عبدالله
21-10-2010, 10:23 PM
تامر سيد احمد محمد ياجماعة دائما التغيير صعب خصوصاً لما يكون له علاقة بالكمبيوتر لأن المسؤولين الكبار كمديرى المدارس والموجهين معلوماتهم عن الكمبيوتر ضحله ومحاولتهم للتعلم بعد هذا السن صعبة لذلك عندهم حساسية ضد أى حاجة فيها كمبيوتر واديك شوفت
سيادة العضو
محمد السيد وجدى قبارى
والذى من اسمه شعرت أنه عضو قديم اقصد من فئة المديرين او الموجهين الذين فاتهم قطار الكمبيوتر وهذا مجرد شعور ولكن من رده تأكد أنه من الجماعة اللى فاتهم قطار التكنولوجيا

إن شاء الله التغيير قادم لامحالة أرادوا أم لا

احمد متولي عبدالله
22-10-2010, 02:33 PM
جماااال يا اخى انا عملت دفتر تحضير على الكمبيوتر وبعد ما تعبت فيه قالولى مينفعش لازم تشترى دفتر من المكتبة وتقعد تكتب فيه
1 - اهداف المادة
2- اهداف المنهج
3 - اهداف التعليم الاساسى
واللى زاد الطينة بلة ما يسمى بحريطة المنهج اللى هي فى الاصل توزيع المنهج على مدار العام الدراسى يعنى الواحد بيشتغل كاتب طوال العام ودى حوالى 20 صفحة أو اكثر على حسب تخصصك
هو ده التطوير ولا بلاش
لايضيع حق وراءه مطالب

احمد متولي عبدالله
23-10-2010, 09:36 PM
ليث مصر;والله هى فكرة جميلة .. لكن عندنا عقول لا تقبل التغيير وإن كان للأفضل .. وهى دى المشكلة
إن شاء الله العقول دي سوف يتم إزالتها قريياً

احمد متولي عبدالله
25-10-2010, 06:57 PM
فهمي محمد;السلام عليكم
زملائي الاعزاء
مشكلة التحضير على الكمبيوتر انها تتعارض مع تمسك الموجهين بالورقيات لانهم بيقولوا أهم حاجة ان الاعمال الورقية تكون سليمة ولو كنت شغالفي الفصل بصورة ممتازة لكن فيه نقص في الورقيات تبقى مش شغال ، وما جتش على دفتر التحضير ، ممكن استخدام الكمبيوتر في العملية التعليمية بأكثر من صورة [/color][/b]
زي عمل درجات اعمال السنة والتقويم الشامل وطباعتها ، وزي عمل شرح للمناهج والمراجعات والامتحانات الالكترونية وغيرها وكل واحد حسب امكانياته .

النوعية دي منها كتير ولكن ، لاتراجع ولااستسلام

احمد متولي عبدالله
26-10-2010, 07:40 PM
fathym72]انا مدرس حاسب آلى وبحضر الدروس على الكمبيوتر .. واطبعه على ورق ومفيش عندى مشكلة مع التوجيه ..عامل فايل لكل سنة واعيد طباعة كل ما اريده سواء بعد اضافة جديد او كما هو
وهو المطلوب إثباته

احمد متولي عبدالله
27-10-2010, 10:00 PM
مش عاجبك تروح مغير الدرس
كدة يبقى تزوير
متغالطوش نفسكم ياجماعة
الصح الصح
الموجه بيكتب الزيارة في دفتر الزيارات وليس في دفتر التحضير

az.za
28-10-2010, 11:38 PM
طبعا الموضوع يستحق النقاش على اعلى مستوى ........... داحنا فى زمن التطوير ...........
ربنا يوفقك.................

كومبيوتر
29-10-2010, 12:04 AM
ياعم الحاج قالوا لي فى المدرسة ان الكومبيوتر يكون بعد الورق وان التحضير حبر على ورق و ماينفغش يبقي حبر على كومبيوتر لاننا فى زمن التططططور - من طور يعنى ثور وكله ماشى

احمد متولي عبدالله
29-10-2010, 10:48 PM
كومبيوتر;ياعم الحاج قالوا لي فى المدرسة ان الكومبيوتر يكون بعد الورق وان التحضير حبر على ورق و ماينفغش يبقي حبر على كومبيوتر لاننا فى زمن التططططور - من طور يعنى ثور وكله ماشى
الملافظ سعد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

أ/ محمد
29-10-2010, 11:48 PM
الأخوة الأفاضل منذ عام 2005 وأنا أطبع تحضيري على الكمبيوتر في ملف ( أكلاسير ) شكله جميل وصفحات التحضير مرقمة ويتصدر التحضير توزيع المنهج طبعا . ومازلت حتى لحظة كتابة هذا الرد وأنا أفعل ذلك . طبعا في البداية وجدت معاناه من كل الطابور القديم لدرجة أن أحدهم ( من المديرية ) أحالني للشئون القانونية . ولكنه لم يكتب في التحويل أن السبب ( طباعة التحضير بالكمبيوتر ) واكنه كتب أن التحضير في ورق منفصل وبالفعل ذهبت للشئون القانونية . وبعد التحقيق أوصتني الشئون القانونية بأن أستمر كما هو . سواء تكتب باليد اليسرى أو اليمنى أو بقدمك أو بأسنانك أو بالكمبيوتر . فالكتابة ما هي إلا دليل على ماقمت به من تدريس للفصل الفلاني أو العلاني . وهل مطابق لتوزيع المنهج أم أنك متأخر قليلا أو متقدم وهكذا . فطباعة الكمبيوتر ليس فيها مشكلة وإن وجدت مقاومة للتغيير في البداية . المهم يكون الفصل والحصة والتاريخ مسجلين لديك . وقبل من قبل ويرفض من يرفض . فلا أحد منهم يستطيع أن يسجل لك في زيارة موصيا بعدم استخدام الكمبيوتر في التحضير وإلا تصبح الدولة عابثة بتدريباتنا . وغيره ..........

احمد متولي عبدالله
31-10-2010, 11:14 PM
QUOTE=az.zطبعا الموضوع يستحق النقاش على اعلى مستوى ........... داحنا فى زمن التطوير ...........
ربنا يوفقك.....
ربنا يبارك فيكي

احمد متولي عبدالله
02-11-2010, 12:12 PM
الأخوة الأفاضل منذ عام 2005 وأنا أطبع تحضيري على الكمبيوتر في ملف ( أكلاسير ) شكله جميل وصفحات التحضير مرقمة ويتصدر التحضير توزيع المنهج طبعا . ومازلت حتى لحظة كتابة هذا الرد وأنا أفعل ذلك . طبعا في البداية وجدت معاناه من كل الطابور القديم لدرجة أن أحدهم ( من المديرية ) أحالني للشئون القانونية . ولكنه لم يكتب في التحويل أن السبب ( طباعة التحضير بالكمبيوتر ) واكنه كتب أن التحضير في ورق منفصل وبالفعل ذهبت للشئون القانونية . وبعد التحقيق أوصتني الشئون القانونية بأن أستمر كما هو . سواء تكتب باليد اليسرى أو اليمنى أو بقدمك أو بأسنانك أو بالكمبيوتر . فالكتابة ما هي إلا دليل على ماقمت به من تدريس للفصل الفلاني أو العلاني . وهل مطابق لتوزيع المنهج أم أنك متأخر قليلا أو متقدم وهكذا . فطباعة الكمبيوتر ليس فيها مشكلة وإن وجدت مقاومة للتغيير في البداية . المهم يكون الفصل والحصة والتاريخ مسجلين لديك . وقبل من قبل ويرفض من يرفض . فلا أحد منهم يستطيع أن يسجل لك في زيارة موصيا بعدم استخدام الكمبيوتر في التحضير وإلا تصبح الدولة عابثة بتدريباتنا . وغيره ..........
ما هو رأي أصحاب العقول المتحجرة في هذا الكلام ؟ هل هناك أبلغ من هذا!!!!!!!!!!!!!!!!

احمد متولي عبدالله
04-11-2010, 11:18 PM
[E=abdalla_abdalaty;26موضوع رائع

انت اللي رائع

teacher_2
05-11-2010, 06:33 AM
ما هو رأي أصحاب العقول المتحجرة في هذا الكلام ؟ هل هناك أبلغ من هذا!!!!!!!!!!!!!!!!

الشغل ده مكلف طبعا
لانك محتاج تطبع كل درس تحضره
وبكده مش مخاف للروتين ولا حاجه
لكن العمل فى عرض باروبوينت هو ده المطلوب
ورغم انى عامل اغلب المقررات عروض وفعلا بشتغل فى المناهل
ادارة دكرنس المبجلة لم ترفق اسمى ضمن الفائزين بالابتوب واشتكيتهم بالأمس
اللى بيشتغل فى البلد دى يبقى غلطان
لانهم عاوزين اللى نايمين فى العسل
ودمتم

salaholom
05-11-2010, 10:12 AM
اولا شكرا لكم اولاى على مجهودكم وعلى كل ماتفدموه
من وجة نظرى والله اعلم ان تحضير درس على الكمبيوتر هواعدادة بور بوينت ك cd تعلمى ولى معه تجربة

salaholom
05-11-2010, 10:23 AM
من وجة نظرى والله اعلم ان تحضير درس على الكمبيوتر هواعدادة بور بوينت ك cd تعلمى ولى معه تجربة

salaholom
05-11-2010, 10:24 AM

احمد متولي عبدالله
06-11-2010, 09:42 PM
[alaholom;]اولا شكرا لكم اولاى على مجهودكم وعلى كل ماتفدموه

ليس بور بوينت فقط ولكن كتابة علي الوورد ثم طباعته ثم وضعه في ملف رائع كدفتر تحضير

abdukhatab
07-11-2010, 04:09 PM
بداية شكرا على الفكرة
ولكن هذا من المفترض ما سيكون أن التحضير سيكون على الكمبيوتر
وعندنا المعلميين بيتدربوا على ذلك ( دورات الأنتل )
وكل معلم ينهى الدورة بيأخذ إخلاء طرف مبين فيه أنه مسئول عن تحضير مادته على الكمبيوتر
ولكن هذا غير مطبق حتى الآن
ومتى سيطبق ؟ الله أعلم

احمد متولي عبدالله
07-11-2010, 10:00 PM
الشغل ده مكلف طبعا
لانك محتاج تطبع كل درس تحضره
وبكده مش مخاف للروتين ولا حاجه لكن العمل فى عرض باروبوينت هو ده المطلوب
ورغم انى عامل اغلب المقررات عروض وفعلا بشتغل فى المناهل
ادارة دكرنس المبجلة لم ترفق اسمى ضمن الفائزين بالابتوب واشتكيتهم بالأمس
اللى بيشتغل فى البلد دى يبقى غلطان
انهم عاوزين اللى نايمين فى العسل

خليهم نايمين والناس في كل مكان صاحيه

احمد متولي عبدالله
08-11-2010, 11:10 PM
Uabdukhatab7]بداية شكرا على الفكرة
ولكن هذا من المفترض ما سيكون أن التحضير سيكون على الكمبيوتر
وعندنا المعلميين بيتدربوا على ذلك ( دورات الأنتل )
وكل معلم ينهى الدورة بيأخذ إخلاء طرف مبين فيه أنه مسئول عن تحضير مادته على الكمبيوتر
ولكن هذا غير مطبق حتى الآن
ومتى سيطبق ؟ الله أعلم

'طبق انت وأبدأ بنفسك واستمر حتي إن كان هناك من يعارض

أشـرف فتحى
09-11-2010, 05:48 PM
قص وانسخ ع طول
مع بعض التغييرات البسيطة

احمد متولي عبدالله
10-11-2010, 11:00 PM
[=ash500;]]قص وانسخ ع طول
مع بعض التغييرات البسيطة
فيه اكتر من كده راحه

احمد متولي عبدالله
11-11-2010, 08:30 PM
[E=salaholom;]اولا[] شكرا لكم اولاى على مجهودكم وعلى كل ماتفدموه

الأعداد بالبوربوينت مطلوب ولكن التحضير بالوورد هو الأهم

omerabdla
12-11-2010, 04:05 PM
انا أحضر علي الكمبيوتر ولكن الأهداف والخطة و نموذج للتحضير الدرس ثم أملا التحضير بعد ذلك يدوي و رغم أعجاب مدير المدرسة و موجه المادة بهذا التحضير لكن المتابعة علي المدرسة تسجل اعتراض علي هذا التحضير و بالذات خطة المنهج لا يعجبهم أنه مكتوبة علي الكمبيوتر و ليست يدويه و هذا أمر غريب جدا .

احمد متولي عبدالله
13-11-2010, 03:28 PM
[omerabdlaانا أحضر علي الكمبيوتر ولكن الأهداف والخطة و نموذج للتحضير الدرس ثم أملا التحضير بعد ذلك يدوي و رغم أعجاب مدير المدرسة و موجه المادة بهذا التحضير لكن المتابعة علي المدرسة تسجل اعتراض علي هذا التحضير و بالذات خطة المنهج لا يعجبهم أنه مكتوبة علي الكمبيوتر و ليست يدويه و هذا أمر غريب جدا .

يبدو أن المتابعة علي المدرسة لاتجيد التعامل مع الكمبيوتر وحتي وإن كانت تعرف كيف تتعامل معه
فهي متمسكة بكل قديم [ من فات قديمه تاه] وهي خايفة أحسن تتوه

احمد متولي عبدالله
14-11-2010, 08:40 PM

نريد منكم أن نستفيد من تجربتكم

احمد متولي عبدالله
19-11-2010, 05:23 PM
ننتظر مقرحاتكم

tamism
19-11-2010, 09:02 PM
كل عام وانت بخير
وكل اضحى وانت سعيد
وكل تحضير و انت بتكتب على الكمبيوتر
موضوعك اثار الكثير لقد قرات الردود والمداخلات فى بعض الصفحات ارجو منك كتابة ماتم استخلاصه من هذا الموضوع
وبالنسبة لى فانا احبذ استخدام التحضير الورقى مع الاستعانة بالكمبيوتر لتوضيح الافكار والمعانى وصور وفلاشات وبوربوينت لتوضيح الدرس و لتبسيط المعلومة
وهذا هو الهدف من برامج انتل او ميكروسوفت
بالمناسبة التحضير بالكمبيوتر يتم فى معظم دول الخليج بقرار وزارى و ليت الزملاء يتجولون فى المواقع الخليجية ليروا ما يقوم به الزملاء المعلمين العرب واستخدامهم للبرامج المختلفة بوربوينت فلاش موفى ميكر وكل جديد للتعليم وشكرا

احمد متولي عبدالله
21-11-2010, 11:38 PM
كل عام وانت بخير
وكل اضحى وانت سعيد
وكل تحضير و انت بتكتب على الكمبيوتر
موضوعك اثار الكثير لقد قرات الردود والمداخلات فى بعض الصفحات ارجو منك كتابة ماتم استخلاصه من هذا الموضوع
وبالنسبة لى فانا احبذ استخدام التحضير الورقى مع الاستعانة بالكمبيوتر لتوضيح الافكار والمعانى وصور وفلاشات وبوربوينت لتوضيح الدرس و لتبسيط المعلومة
وهذا هو الهدف من برامج انتل او ميكروسوفت

التحضير علي الكمبيوتر اصبح الآن ضرورة في ظل الضغط المستمر علي المعلم بكثرة ما يطلب منه لذلك يكون من السهل بل من الأفضل استخدام الكمبيوتر في التحضير ويتفق معي الكثير من المعلمين الأفاضل بالرغم من المعارضة التي قد تواجههم من قبل البعض
بالمناسبة التحضير بالكمبيوتر يتم فى معظم دول الخليج بقرار وزارى و ليت الزملاء يتجولون فى المواقع الخليجية ليروا ما يقوم به الزملاء المعلمين العرب واستخدامهم للبرامج المختلفة بوربوينت فلاش موفى ميكر وكل جديد للتعليم وشكرا[/quote]

احمد متولي عبدالله
23-11-2010, 08:43 PM
منتظر الردود

وليد الركايبى
23-11-2010, 09:29 PM
استاذى الفاضل
يجب دائما النظر الى الدنيا بمنظار ابيض
على العموم هجرب الفكرة
وياريت يتقبلها التوجيه
وسأتابع معك ان شاء الله
وليد الركايبي

احمد متولي عبدالله
25-11-2010, 02:06 PM
استاذى الفاضل
يجب دائما النظر الى الدنيا بمنظار ابيض
على العموم هجرب الفكرة
وياريت يتقبلها التوجيه
وسأتابع معك ان شاء الله
وليد الركايبي

جرب ولن تندم

احمد متولي عبدالله
27-11-2010, 02:48 PM
كل عام وانتم بخير

احمد متولي عبدالله
01-12-2010, 02:13 PM
تقبل مرورى

الله الموفق

احمد متولي عبدالله
05-12-2010, 08:55 PM
الفكرة تلقي الكثير من القبول

احمد متولي عبدالله
09-12-2010, 11:13 AM
أهلاً وسهلا بكم

احمد متولي عبدالله
11-12-2010, 11:33 PM
كل سنة وانتم طيبين

عمر الاسيوطى
13-12-2010, 04:43 PM
كنت اعمل في الكويت وكنا نحضر علي الكمبيوتر عادي جدا
وانا من اشد المعارضين لفكرة التحضير من اصله يجب ان تلغي فكرة دفتر التحضير ويكون المقياس هو شغل المدرس في الفصل

للاسف هذه الفكره سبقتنا اليها دولة الامارات الان حيث تم الغاء ما يسمي دفتر التحضير والمقياس هو شرح المعلم في الفصل ومستوي التلاميذ

وصدق من قال
حضر وبدر ونام في الفصل هي دي مصر يا اخواني

والله جاني موجه مره لقيني مش محضر قال لي بالحرف انا ميهمنيش تشرح في الفصل المهم ورقك يكون سليم

وهي دي مصر يا عبله

مع الاعتذار

hamdyglal
13-12-2010, 05:14 PM
زميلى العزيز تم بالفعل التحضير على جهاز الكمبيوتر و استخدامه فى المدرسة و لقى استحسان كبير من الموجهين و الزوار و لكن الاعتراض عليه كان بسبب الخوف من طبع نفس التحضير لاكثر من مدرس
اما الطامة الكبرى فهي في استخدام الكمبيوار في الكنترول و رصد الدرجات و يتم الرفض و ذلك حرصا على السرية

احمد متولي عبدالله
14-12-2010, 09:14 PM
كنت اعمل في الكويت وكنا نحضر علي الكمبيوتر عادي جدا
وانا من اشد المعارضين لفكرة التحضير من اصله يجب ان تلغي فكرة دفتر التحضير ويكون المقياس هو شغل المدرس في الفصل

للاسف هذه الفكره سبقتنا اليها دولة الامارات الان حيث تم الغاء ما يسمي دفتر التحضير والمقياس هو شرح المعلم في الفصل ومستوي التلاميذ

وصدق من قال
حضر وبدر ونام في الفصل هي دي مصر يا اخواني

والله جاني موجه مره لقيني مش محضر قال لي بالحرف انا ميهمنيش تشرح في الفصل المهم ورقك يكون سليم

وهي دي مصر يا عبله

مع الاعتذار

لازم يكون في تحضير ،حتي يهتم العلم بعمله ويكون علي الوجه الأكمل
ولكن بنقول التحضير يكون مكتوب علي الكمبيوتر ويطبع بعد ذلك ويقدم لكل زائر
ليعرف أين وصلت في المنهج .

imhany1
14-12-2010, 10:30 PM
سيدي الفاضل أنني مدرس كمبيوتر وأقوم بالتحضير لمادتي بأستخدام الكمبيوتر من اعداد مشروع برنامج الدرس ثم طباعة الدرس بترتيب عناصرة الأهداف والوسيلة والتهيئة والشرح والتقويم وأقوم بوضع الدروس مرتبة حسب خطة الوزارة في هولدر واقوم بهذا العمل منذ ما يقرب من عشر سنوات وفي كل مرة يأتي لي زائر سواء من المديرية أو الوزارة يكتب لي في دفتر المتابعة العمل في مادة الكمبيوتر أكثر من ممتاز .......عفوا عزيزي قد تنتقد من متابعين من أيام الهكسوس ولكن ثق كل الثقه أن المسئولين القائمين علي تطوير التعليم يفضلون استخدام التكنولوجيا في تحضير الدرس ......سر علي بركة الله ..... والله الموفق

احمد متولي عبدالله
16-12-2010, 02:16 PM
زميلى العزيز تم بالفعل التحضير على جهاز الكمبيوتر و استخدامه فى المدرسة و لقى استحسان كبير من الموجهين و الزوار و لكن الاعتراض عليه كان بسبب الخوف من طبع نفس التحضير لاكثر من مدرس
اما الطامة الكبرى فهي في استخدام الكمبيوار في الكنترول و رصد الدرجات و يتم الرفض و ذلك حرصا على السرية

وهل الكمبيوتر المستخدم في التحضير يترك عليه الملف الخاص بك لكنترول المدرسة
وهو مفيش غير الكمبيوتر ده يشتغلوا عليه الكمبيوتر الشخصي ثمنه رخيص الآن
والتحضير في المنزل ثم يطبع ليراه كل زائر

tones
16-12-2010, 03:15 PM
تحضير الكمبيوتر أحسن طبعا بكتيييييير فى ظل التكنولوجيا المتطورة وهذا التحضير ينال اعجاب مدير المدرسة وموجه المادة وكل من يراه ولم ألاقى عليه أى اعتراض بل أنال عليه كل تقدير وأنا بحضر على الكمبيوتر ثم أطبع الورق وأضعه فى دوسيه وبذلك يكون عندى نسختين نسخة على الكمبيوتر ونسخة على الورق................ يجب علينا أن نطور أنفسنا فى ظل التكنولوجيا المتطورة يوما بعد يوم

احمد متولي عبدالله
18-12-2010, 01:23 PM
سيدي الفاضل أنني مدرس كمبيوتر وأقوم بالتحضير لمادتي بأستخدام الكمبيوتر من اعداد مشروع برنامج الدرس ثم طباعة الدرس بترتيب عناصرة الأهداف والوسيلة والتهيئة والشرح والتقويم وأقوم بوضع الدروس مرتبة حسب خطة الوزارة في هولدر واقوم بهذا العمل منذ ما يقرب من عشر سنوات وفي كل مرة يأتي لي زائر سواء من المديرية أو الوزارة يكتب لي في دفتر المتابعة العمل في مادة الكمبيوتر أكثر من ممتاز .......عفوا عزيزي قد تنتقد من متابعين من أيام الهكسوس ولكن ثق كل الثقه أن المسئولين القائمين علي تطوير التعليم يفضلون استخدام التكنولوجيا في تحضير الدرس ......سر علي بركة الله ..... والله الموفق

سر علي بركة الله ، وفقك الله

medhat moslem
19-12-2010, 12:16 AM
يا سيدي التعليم معنا 10 سنوات الى الوراء بالنسبة لدول اخرى...عملت موجها لمدة 12 عام في دول خليجية المعلمون هناك كثير منهم يحضرون على اللاب توب ودروسهم معدة على البور بونت ناهيك على اشراف الموجهين عام 2007 تم تدريبي على برنامج اوركل بيحث عند زيارتي للمدرسة لا اكتب تقريرا ورقيا انما اكتبه في المدرسة وفي الحال يمكن ان يطلع علية الموجه الاول في المديرية كذلك الموجه العام في الوزارة وهناك مدرسة في سلطنة عمان كنت اشرف عليها اسمها الهدى الخاصة لاتوجد كتب ولا كراسات والمعلمون ليس معهم غير اللاب توب...ناهيك على الطالبات ترسل حل الواجبات على ايميل المعلمة...

احمد متولي عبدالله
21-12-2010, 10:34 PM
تحضير الكمبيوتر أحسن طبعا بكتيييييير فى ظل التكنولوجيا المتطورة وهذا التحضير ينال اعجاب مدير المدرسة وموجه المادة وكل من يراه ولم ألاقى عليه أى اعتراض بل أنال عليه كل تقدير وأنا بحضر على الكمبيوتر ثم أطبع الورق وأضعه فى دوسيه وبذلك يكون عندى نسختين نسخة على الكمبيوتر ونسخة على الورق................ يجب علينا أن نطور أنفسنا فى ظل التكنولوجيا المتطورة يوما بعد يوم

الله يبارك فيك ، سر علي بركة الله

احمد متولي عبدالله
22-12-2010, 11:06 PM
يا سيدي التعليم معنا 10 سنوات الى الوراء بالنسبة لدول اخرى...عملت موجها لمدة 12 عام في دول خليجية المعلمون هناك كثير منهم يحضرون على اللاب توب ودروسهم معدة على البور بونت ناهيك على اشراف الموجهين عام 2007 تم تدريبي على برنامج اوركل بيحث عند زيارتي للمدرسة لا اكتب تقريرا ورقيا انما اكتبه في المدرسة وفي الحال يمكن ان يطلع علية الموجه الاول في المديرية كذلك الموجه العام في الوزارة وهناك مدرسة في سلطنة عمان كنت اشرف عليها اسمها الهدى الخاصة لاتوجد كتب ولا كراسات والمعلمون ليس معهم غير اللاب توب...ناهيك على الطالبات ترسل حل الواجبات على ايميل المعلمة...

امتي نوصل لهذا المستوي

احمد متولي عبدالله
24-12-2010, 11:54 AM
ما هي مقترحاتكم؟

احمد متولي عبدالله
26-12-2010, 12:15 AM
اين الردود

احمد متولي عبدالله
27-12-2010, 01:00 AM
نتمني دوام المشاركة

احمد متولي عبدالله
29-12-2010, 11:10 PM
كل عام وانتم بخير

احمد متولي عبدالله
03-01-2011, 11:42 PM
انتو فين يا مشاركين

احمد متولي عبدالله
06-01-2011, 11:37 PM
اجازة نصف العام علي الابواب

احمد متولي عبدالله
10-01-2011, 01:06 PM
يا رب النجاح

احمد متولي عبدالله
12-01-2011, 11:18 PM
ايه اخر الاخبار

حسن العمدة
14-01-2011, 12:49 AM
مساء الخير ياعم أحمد . نعم انت رائد من قامو بالتحضير من خلال الكمبيوتر وانا و زملاء اخرون قمنا بالتجربة ولاقت استحسان
هذه الطريقة تحعل التحضير اكثر دقة وخاصة في اللغات وتعطي حرية في وضع تمارين ووسائل اخرى مساعدة

محمد احمد عباس مصطفى
14-01-2011, 07:10 PM
اخوانى الأعزاء أفيدونى فى هذا الموضوع
أناعندى لاب توب ممكن أستغنى عن دفتر التحضير
علما اناحصل على الاى سى دى ال

atefhashem
15-01-2011, 06:37 PM
نحن فعلا قرر علينا التحضير الالكترونى على الكمبيوتر وتطبع منه نسخة وتبقى مع المعلم ويعرف ذلك كل مدرس في مدرستة مشروع التايلو محافظة قنا نجع حمادى

احمد متولي عبدالله
17-01-2011, 03:14 PM
مساء الخير ياعم أحمد . نعم انت رائد من قامو بالتحضير من خلال الكمبيوتر وانا و زملاء اخرون قمنا بالتجربة ولاقت استحسان
هذه الطريقة تحعل التحضير اكثر دقة وخاصة في اللغات وتعطي حرية في وضع تمارين ووسائل اخرى مساعدة

بارك الله فيك يا مسيو/ حسن

m_sobh
18-01-2011, 12:52 AM
والله لو خدنا كل موضوع بتهريج عمرنا مهنتقدم الاقتراح جميل وهيريحنا كتير وهيدارى بلاوى للبعض اللى خطهم وحشوياريت يطبق

احمد متولي عبدالله
18-01-2011, 11:53 PM
اخوانى الأعزاء أفيدونى فى هذا الموضوع
أناعندى لاب توب ممكن أستغنى عن دفتر التحضير
علما اناحصل على الاى سى دى ال

دفتر التحضير يكون بطبع ما كتبته علي الكمبيوتر وليس الاكتفاء بجهاز اللابتوب

احمدالفطاطرى
19-01-2011, 02:28 AM
دفتر التحضير يكون بطبع ما كتبته علي الكمبيوتر وليس الاكتفاء بجهاز اللابتوب

ان التحضير الجيد الان هو التحضير على الكمبيوتر من حيث المنظر العام والترتيب والنظام والتحضير عن طريق الكمبيوتر افضل بكثير عن التحضير بالطريقة القديمة

serwionline
20-01-2011, 06:59 PM
اسمحو لى بتوضيح بسيط وهو ان الموضوع مطروح وقانونى حيث ان هناك دورات تدريبة تسمى "future teacher" يتم فيها التدريب على التحضير الكامل للدرس على الكمبيوتر ثم كيفية شرحة فى الفصل " او فى معمل الأوساط بالمدرسة مؤقتا لحين اتاخة كافة الإمكانيات بالفصول" وهذ التدريب يتم فى الوزارة وقد قمت بالحصول على هذه الشهادة واحاول جاهدا تنفيذها اثناء عملى بالفصل ولم اجد اى اعتراض لا من الإدارة ولا من التوجيه. واشكركم جميعا

احمدالفطاطرى
20-01-2011, 10:28 PM
اسمحو لى بتوضيح بسيط وهو ان الموضوع مطروح وقانونى حيث ان هناك دورات تدريبة تسمى "future teacher" يتم فيها التدريب على التحضير الكامل للدرس على الكمبيوتر ثم كيفية شرحة فى الفصل " او فى معمل الأوساط بالمدرسة مؤقتا لحين اتاخة كافة الإمكانيات بالفصول" وهذ التدريب يتم فى الوزارة وقد قمت بالحصول على هذه الشهادة واحاول جاهدا تنفيذها اثناء عملى بالفصل ولم اجد اى اعتراض لا من الإدارة ولا من التوجيه. واشكركم جميعا

مشكور على الافادة:078111rg3:

احمد متولي عبدالله
22-01-2011, 10:06 PM
نحن فعلا قرر علينا التحضير الالكترونى على الكمبيوتر وتطبع منه نسخة وتبقى مع المعلم ويعرف ذلك كل مدرس في مدرستة مشروع التايلو محافظة قنا نجع حمادى

خالص تحياتي لكل قنا

عبدالله مدني
24-01-2011, 01:12 AM
فكرة جميلة ونحن نفذناها عندنا في محافظتي وخاصة في المدارس التي تقدمت للاعتماد ولاقت استحسان من بعض الموجهين ورفض من البعض الاخر علي الرغم ان الفكرة كانت رائعة حيث كانت مقتصرة علي طباعة الدفتر من بداية العام بنفس النظام القديم ولكن باضافات وابداع كل معلم حسب ما يريد كنا نقوم بطاعة المنهج +بيانات كل مدرس +السيرة الذاتية له +تحليل المنهج +نواتج التعلم وخريطة المنهج +الجدول طبعا +أهداف المادة +تصور لصفحة تحضير ونقوم بطاعتها عدد يتناسب مع كمية المنهج ويتم التحضير فيها باليد ونقوم بتكعيبة )شكله جميل وخاصة أنه يترك لك مساحة تضيف وتبدع حسب ما تريد ولا ترتبط بنموذج يفرض عليك

احمد متولي عبدالله
24-01-2011, 11:40 PM
والله لو خدنا كل موضوع بتهريج عمرنا مهنتقدم الاقتراح جميل وهيريحنا كتير وهيدارى بلاوى للبعض اللى خطهم وحشوياريت يطبق

بارك الله فيك

احمد متولي عبدالله
27-01-2011, 01:06 AM
ان التحضير الجيد الان هو التحضير على الكمبيوتر من حيث المنظر العام والترتيب والنظام والتحضير عن طريق الكمبيوتر افضل بكثير عن التحضير بالطريقة القديمة

ولكن لابد من طباعته

احمد متولي عبدالله
03-02-2011, 02:27 PM

الله ينور عليك

محظوظه
07-02-2011, 06:05 PM
انا مدرسة من محافظة الفيوم وقد جربت استخدام التحضير بالكمبيوتر من اول العام الدراسى
فى البداية الكل كان مستغرب لكن اصبح عادى , بس انا استخدمت هذا التحضير لانى اتعودت عليه فى التدريس فى احدى دول الخليج .

احمد متولي عبدالله
09-02-2011, 02:06 PM
فكرة جميلة ونحن نفذناها عندنا في محافظتي وخاصة في المدارس التي تقدمت للاعتماد ولاقت استحسان من بعض الموجهين ورفض من البعض الاخر علي الرغم ان الفكرة كانت رائعة حيث كانت مقتصرة علي طباعة الدفتر من بداية العام بنفس النظام القديم ولكن باضافات وابداع كل معلم حسب ما يريد كنا نقوم بطاعة المنهج +بيانات كل مدرس +السيرة الذاتية له +تحليل المنهج +نواتج التعلم وخريطة المنهج +الجدول طبعا +أهداف المادة +تصور لصفحة تحضير ونقوم بطاعتها عدد يتناسب مع كمية المنهج ويتم التحضير فيها باليد ونقوم بتكعيبة )شكله جميل وخاصة أنه يترك لك مساحة تضيف وتبدع حسب ما تريد ولا ترتبط بنموذج يفرض عليك

التحضير يكون بالكتابة علي الكمبيوتر ثم يطبع وإلا فلماذا نستخدم الكمبيوتر؟