مشاهدة النسخة كاملة : cancer السرطان

زيزو1900
22-09-2009, 06:43 PM
بعد شرح مرض الايدز اللي تابع لقسم الميكروبيولوجى ننتقل لمرض السرطان للي تابع لقسم الكمياالحيوى

للي عايز يسالنى اي سؤال في المرض يقول لانه موووووووووال طويل جدا جدا جدا

Kareem Ahmed
22-09-2009, 08:42 PM
ربنا يشفينا و يعفينا
من المرض دة
يا رب

Drsara
22-09-2009, 09:00 PM
ممكن حضرتك اسالك اولا المرض واسبابة انواعةواماكن انتشارةواخطر حاجةوهكذا

Drsara
22-09-2009, 09:01 PM
واولا واخيرااا ربنا يشفى الامة وايضل يوفقنا لمرضلت ربى وشفاء الاخرين اللهم امين

زيزو1900
22-09-2009, 09:42 PM
نبدا اولا انا طبعا مش هقدر اقول كل حاجة لان السرطان حوار كبير جدا الي ابعد الحدود لكن هقول النقط الاساسه
لكن نبدا واحدة واحدة
اولا يعنى ايه سرطان
Cancer is a kind of disease in which cells divide abnormally without control and may overrun other tissues
يعنى هو نوع من الامراض للي فيها الخلايا بتنقسم بطريقة غير طبيعيه وعشوائيه وبكثرة
ثانيا انواعه
طبعا منه نوعين
الخبيث اللي بنسميه malignant
والتانى الحميد وبنسميه benign
الفرق بين ال malignant ,وال benign ان ال malignant بينتشر وبسرعه ومش بيتشال يعنى مش بنعمله عمليه جراحيه عشان نشيله
اما ال benign دة مش بينتشر ونقدر نعمل عمليه جراحيه ونشيله
انواعه في الجسم
فيه انواع كتير اوى منها
سرطان الثدىbreast cancer
سرطان الرئهlung cancer
prostate cancer سرطان البروستاتا
leukemia سرطان الدم
الخ

اسبابه( السبب الاول ليه خلل في الدى ان ايه وماتحتها يعنى الحجات للي بتسبب خلل كلها)

1- الاشعاع

radiation
ودة موال كبير جدا وبيتاخد كمواد وازاى بيسبب السرطان وتاثيرة علي الدى ان ايه وازاى بيعمل خلل في الدى ان ايه الخ
2- الفيروسات

viruses

دى بردو موال كبير فاللي بيدرس هيعرف ازاى الفيروسات بتعملل خلل في الدى ان ايه زى ماشوفنا في فيرس الايدز
3- Cigarettes
السجاير وازاى النفس الواحد بيطلع 10 اس 14 free radicals
ال free radical دى للي بيدرس بيوكمستري بردو بيشوف ازاى بتعمل خلل في الخلايا والدى ان ايه لغايه ماتسبب سرطان
4-carcinogenics
المواد المسرطنه زى الالوان الصناعيه والخضراوات المرشوشه بالمبيدات وازاى الحجات دى بتعمل خلل في الدى ان ايه لغايه ماتسبب سرطان الخ

انا طبعا اديت نبذة
طبعا هو موال كبير زى ما قلت
انا ع فكرة بدى كورسات تحاليل ومنها الكلام
مستعد انى ادى كورس كامل سرطان بس هيبقي ب 400 جنيه
ههههههههههه
بهزر طبعا انا تحت امركم في اي سؤال
ولو حد مش فاهم يبعتلي يقول او يبعتلي رساله خاصة عشان ياخد الايميل منى ويستفسر عن اي حاجة

midoo_shindy
23-09-2009, 10:37 AM
اي النوعين اكثر انتشارا

الخبيث malignant
والتانى benign

MuHaMeD kHaLeD
23-09-2009, 11:46 AM
مشكور زييزو

بس يا ريت متقلش كلمتين و تسكت
يا تكمل كلامك يا تكفي
مش تعمل موضوع
و تنسي الاولاني

زيزو1900
23-09-2009, 02:11 PM
اي النوعين اكثر انتشارا

الخبيث malignant
والتانى benign
دة علي حسب نوعه اذا كان سرطان ثدى او سرطان رئه او سرطان قولون او سرطان بروستاتا الخ
فمثلا سرطان الثدى ال benign اكثر شيوعا من ال malignant

زيزو1900
23-09-2009, 02:15 PM
مشكور زييزو

بس يا ريت متقلش كلمتين و تسكت
يا تكمل كلامك يا تكفي
مش تعمل موضوع
و تنسي الاولاني

العفو
واللهى الحجات دى عايزة شرح كتير لانها مش هتتقال في موضوع كدة ولا حتى في عشر مواضيع
لكن انا بحاول ابسط الامور شويه

الامبراطورةالفارسة
26-09-2009, 08:25 PM
كلية بتعتى مفيهاش قسم كمياء تحلية بس انا دخلت قسم كمياء وميكروبيولوجى هل القسم دة بيدرس السرطان ولا لأ؟
الس}ال التانى الخلية لما يحصل لها ان قسام الخلية الى جنبها الى هية سليمة لسة ملهاش اى رد فعل يقاوم؟

زيزو1900
26-09-2009, 10:55 PM
كلية بتعتى مفيهاش قسم كمياء تحلية بس انا دخلت قسم كمياء وميكروبيولوجى هل القسم دة بيدرس السرطان ولا لأ؟
الس}ال التانى الخلية لما يحصل لها ان قسام الخلية الى جنبها الى هية سليمة لسة ملهاش اى رد فعل يقاوم؟

السؤال الاول السرطان ودلالات الاورام بتدرس في قسم الكمياالحيويه بس لكن انتى ممكن بعد ماتخلصي تاخدى دبلومة كمياحيوى وفيه بعض الكليات بتسمح لاقسام الكميا بتحضير ماجستير في الكمياالحيويه

السؤال التانى
الخليه نفسها بتعمل مواويل عشان توقف السرطان
يعنى مثلا فيه جين اسمه p53
الجين دة بيعمل تلات حجات
اول حاجة بيفرز انزيم عشان يصلح ال الخلل اللي في DNA
ولما يفشل يعمل الحاجة التانيه

انه بيفرز انزيم يتفاعل مع المواد والمركبات اللي مسئوله عن انقسام الخليه للي هو division عشان يخليها تقف ماتنقسمشي

ولما بيفشل
يقوم يعمل حاجة تالته
يفرز انزيم يخلي الخليه تنتحر
بمعنى انها تنتحر عشان ماتنقسمشي عشان ما يكبرشي تكتل الخلايا السرطانيه
فالانزيم دة يخلي الخليه تنتحر وتموت نفسها عشان السرطان ماينتشرش

لكن بردو احيانا بتفشل الحاجة التالته دى والخليه بتنيها تنقسم وبتنقسم انقسام عشوائي وبسرعه عاليه جدا
............
وماننساش بردو ادوار ال antioxidant
في الخلايا
ال antioxidant دى بردو بتعمل ع تصليح الاختلالات دى
ودى بردو موال طويل عايز شرحه
وال antioxidant دى بتبقي موجودة اصلا في الجسم وبتبقي موجودة في بعض الاغذيه زى التوم
عشان كدة في ابحاث بتقول ان التوم يقي من السرطان

MuHaMeD kHaLeD
28-09-2009, 10:24 AM
السؤال الاول السرطان ودلالات الاورام بتدرس في قسم الكمياالحيويه بس لكن انتى ممكن بعد ماتخلصي تاخدى دبلومة كمياحيوى وفيه بعض الكليات بتسمح لاقسام الكميا بتحضير ماجستير في الكمياالحيويه

السؤال التانى
الخليه نفسها بتعمل مواويل عشان توقف السرطان
يعنى مثلا فيه جين اسمه p53
الجين دة بيعمل تلات حجات
اول حاجة بيفرز انزيم عشان يصلح ال الخلل اللي في DNA
ولما يفشل يعمل الحاجة التانيه

انه بيفرز انزيم يتفاعل مع المواد والمركبات اللي مسئوله عن انقسام الخليه للي هو division عشان يخليها تقف ماتنقسمشي

ولما بيفشل
يقوم يعمل حاجة تالته
يفرز انزيم يخلي الخليه تنتحر
بمعنى انها تنتحر عشان ماتنقسمشي عشان ما يكبرشي تكتل الخلايا السرطانيه
فالانزيم دة يخلي الخليه تنتحر وتموت نفسها عشان السرطان ماينتشرش

لكن بردو احيانا بتفشل الحاجة التالته دى والخليه بتنيها تنقسم وبتنقسم انقسام عشوائي وبسرعه عاليه جدا
............
وماننساش بردو ادوار ال antioxidant
في الخلايا
ال antioxidant دى بردو بتعمل ع تصليح الاختلالات دى
ودى بردو موال طويل عايز شرحه
وال antioxidant دى بتبقي موجودة اصلا في الجسم وبتبقي موجودة في بعض الاغذيه زى التوم
عشان كدة في ابحاث بتقول ان التوم يقي من السرطان

مشكور يا جميل

الامبراطورةالفارسة
29-09-2009, 01:03 PM
شكرررررررررررا بجد ممكن أسال سوال تانىهو انا ممكن اعمل ابحاث وانا فى القسم دة عن السرطان وانا بدرس او اعمل دبلومة ولا لازم بعد اما اخلص

زيزو1900
29-09-2009, 02:29 PM
شكرررررررررررا بجد ممكن أسال سوال تانىهو انا ممكن اعمل ابحاث وانا فى القسم دة عن السرطان وانا بدرس او اعمل دبلومة ولا لازم بعد اما اخلص
العفو
.....
طبعا بعد ماتخلصي

وزى ماقلتلك القسم للي بيدرس السرطان ودلالات الاورام هو قسم كمياحيوى
لكن انتى ممكن بعد ماتخلصي اينا كان قسمك ممكن تعملي دبلومة كمياحيوى او دبلومة ميكروبيولوجى وبعدها تبقي اخصائيه تحاليل طبيه

بس فيه حاجة اسمها بحث التخرج في سنه رابعه يعنى لو انتى قسم كمياحيوى ممكن تعملي بحث التخرج بتاعك في الحته دى
وعلي فكرة فيه معاهد ومراكز بحوث كتير بتقبل تسجيل ماجستير في السرطان ومش شرط تكونى قسم كمياحيوى زى معهد السادات التابع لجامعه المنوفيه
للي كان فيه الله يرحمها د مروة الشربينى للي ات***ت عشان الحجاب وكانت مسافرة مع جوزها بعثه من المعهد دة ل المانيا

زيزو1900
29-09-2009, 11:02 PM
مشكور يا جميل

العفو يا دكتور

زيزو1900
29-09-2009, 11:03 PM
فيه بحث جديد لسه نازل عن السرطان بيقول ان الطماطم بتحمى من السرطان

الطماطم تحمي الجلد من التجاعيد والسرطان

تعمل الطماطم على تأخير ظهور آثار الشيخوخة

أماط بحث علمي أجري مؤخراً اللثام عن أن تناول ما يعادل خمس أو ست قطع من الطماطم يومياً من شأنه الحيلولة دون ظهور التجاعيد والآثار الأخرى التي تتركها أصابع الزمن على جسد الإنسان بعد أن يمضي به قطار العمر.
تحتوي الطماطم على مضاد فعال للأكسدة يسمى "لايكوبين (Iycopene)" ويتصف بأنه يعزز من قدرة الجلد على وقاية نفسه وحمايتها من الأشعة فوق البنفسجية التي تعد السبب الرئيسي للتجاعيد في البشرة وسرطان الجلد.

فقد اتضح من واقع دراسة أجريت حديثاً في جامعتي مانشستر ونيوكاسل بانجلترا ان الأشخاص الذين كانوا يتناولون يومياً ما مقداره خمس ملاعق من معجون الطماطم ارتفعت لديهم درجة الحماية من الأشعة البنفسجية بنسبة 33بالمائة بالمقارنة مع من لم يتناولوا أي منتج طماطم بالمرة. وقد أعطي معجون الطماطم للأشخاص المشمولين في الدراسة لأن الطبخ يفضي إلى التخلص من مضاد الأكسدة "لايكوبين (Iycopene)".

يشار إلى أن هذه الدراسة تنطوي على أنباء سارة بحق وحقيقة لمن يفضلون تناول البيتزا والباسطا والأطباق الأخرى التي تستخدم فيها صلصلة الطماطم. ففي هذا الصدد يتحدث الدكتور مارك بيرش - ماكين اختصاصي طب الأمراض الجلدية قائلاً: "لا يلزمك تناول كميات زائدة من الطماطم لكي تحصل على التأثير المطلوب إذا كنت أصلاً ممن يتبعون نظاماً غذائياً يقوم على الطماطم مع مجموعة كبيرة من الأطباق مثل الشعيرية والبيتزا".

وتؤدي الأشعة فوق البنفسجية الصادرة من ضوء الشمس إلى زيادة انتاج جزئ خطير يسمى سلالات الأكسجين التفاعلي (reactive oxygen species) يقود إلى تدمير بنية الجلد كما يتسبب في ظهور التجاعيد والترهلات وسرطان الجلد. وهنا يأتي دور مضاد الأكسدة في مادة "لايكوبين" والذي يعطل هذه العملية ويعرقلها ويوقفها. وتعمل الطماطم على تأخير ظهور آثار الشيخوخة والتقدم في السن من خلال زيادة مستويات البروكولاجين (procollagen) وهو عبارة عن مادة تحافظ على طراوة البشرة وتجدد شبابها وحيويتها؛ فضلاً عن انها تقلل من معدلات تدمير البصمة الوراثية المتقدرة "الحمض النووي دي إن إيه (mitochondrial DNA)" التي تنسب إليها أسباب ظهور آثار الشيخوخة المبكرة على البشرة.

بيد ان فوائد الطماطم تتعدى البشرة إلى داخل الجسم حيث تحافظ على الحيوية والشباب بالداخل أيضاً؛ فهي تقلل من الأورام الغددية في القولون والمستقيم (colorectal adenomas)، وهي الأورام التي تعد من مؤشرات الإصابة بسرطان القولون. وفوق هذا وذاك، فإن الطماطم تدعم وتقوي من صحة البروستاتا لدى الرجال - بل إنها، عندما يتم تناولها مع القنبيط، تفضي إلى تقليص الأورام الموجودة بالفعل في البروستاتا وذلك بنسبة تصل إلى 52بالمائة.

فمن واقع دراسة كندية استمرت لثلاث سنوات، اتضح ان الوجبات الغذائية الغنية بمضاد الأكسدة "لايكوبين" أفضت إلى تقليل مخاطر الاصابة بسرطان البنكرياس - أحد أخطر الأنواع القاتلة من السرطان وذلك بنسبة بلغت 31بالمائة.

ويمكن أيضاً للطماطم أن تدرأ مخاطر الاصابة بأمراض القلب لأنها غنية جداً بالبوتاسيوم والحامض النيكوتيني وفيتامين ب 6وحامض الفوليك؛ وهي جميعاً من العناصر الغذائية التي تمنع انسداد الشرايين من خلال تخفيض معدلات الكولسترول؛ كما انها تقي من مخاطر ال***ة الصدرية والسكتة الدماغية والفشل الكلوي من خلال المحافظة على مستويات ضغط الدم في الحدود المقبولة صحياً. وقد أثبتت دراسة شملت "40" ألف امرأة ان من أكثرن من تناول الطماطم ومرق الطماطم انخفضت لديهن احتمالات الاصابة بأمراض القلب والأوعية الدموية بنسبة 50بالمائة بالمقارنة مع غيرهن. اكتشف الباحثون الذين أجروا البحث في ايطاليا ان مادة "ليكوبين" في الطماطم المطبوخة ومنتجات الطماطم الأخرى من شأنها تخفيف الالتهابات وتخفيضها بنسبة تصل إلى 35بالمائة في غضون شهر واحد فقط. يذكر ان العناصر المرتبطة بالالتهابات من قبيل "تي. أن. أف - ألفا (TNF- alpha)" وما في حكمها قد ارتبطت ليس بأمراض القلب فحسب، وإنما أيضاً بالتهاب العظام والمفاصل وهشاشة العظام وداء الزهايمر والعديد من أنواع السرطان؛ وهي جميعها تؤدي إلى الشيخوخة السريعة وتقصر من العمر. ويعد الفوليت (folate) الموجود بالطماطم من الوسائل الفعالة لمحاربة داء السكري من النوع الثاني؛ وهو المرض الأسرع انتشاراً في الولايات المتحدة الأمريكية كما انه سبب لفقدان البصر والفشل الكلوي وأمراض القلب وحالات بتر الأعضاء. وتشير أبحاث أولية إلى أن الطماطم تلعب كذلك دوراً في منع الاصابة بالصداع النصفي وتخفيف الضغط النفسي ويعلم الجميع ان الضغوط النفسية تؤدي إلى الإسراع بالشيخوخة. وأخيراً وليس آخر، فإن النسيان أو فقدان الذاكرة يمثل أحد مظاهر الشيخوخة المخيفة والأكثر تسبباً في المشاكل، وكذا المظاهر الأخرى لتدني الأداء الذهني. وهنا أيضاً تعد الطماطم بمثابة أفضل صديق في وقت الضيق. فقد أفضت دراسة أجريت على نطاق واسع إلى ان مادة "ليكوبين" تؤدي أيضاً إلى الحيلولة دون تلف خلايا المخ كما انها تحمي الأوعية الدموية في الدماغ وتقيها من التلف المرتبط بتقدم السن والكبر

MuHaMeD kHaLeD
30-09-2009, 02:55 AM
فيه بحث جديد لسه نازل عن السرطان بيقول ان الطماطم بتحمى من السرطان

الطماطم تحمي الجلد من التجاعيد والسرطان

تعمل الطماطم على تأخير ظهور آثار الشيخوخة

أماط بحث علمي أجري مؤخراً اللثام عن أن تناول ما يعادل خمس أو ست قطع من الطماطم يومياً من شأنه الحيلولة دون ظهور التجاعيد والآثار الأخرى التي تتركها أصابع الزمن على جسد الإنسان بعد أن يمضي به قطار العمر.
تحتوي الطماطم على مضاد فعال للأكسدة يسمى "لايكوبين (Iycopene)" ويتصف بأنه يعزز من قدرة الجلد على وقاية نفسه وحمايتها من الأشعة فوق البنفسجية التي تعد السبب الرئيسي للتجاعيد في البشرة وسرطان الجلد.

فقد اتضح من واقع دراسة أجريت حديثاً في جامعتي مانشستر ونيوكاسل بانجلترا ان الأشخاص الذين كانوا يتناولون يومياً ما مقداره خمس ملاعق من معجون الطماطم ارتفعت لديهم درجة الحماية من الأشعة البنفسجية بنسبة 33بالمائة بالمقارنة مع من لم يتناولوا أي منتج طماطم بالمرة. وقد أعطي معجون الطماطم للأشخاص المشمولين في الدراسة لأن الطبخ يفضي إلى التخلص من مضاد الأكسدة "لايكوبين (Iycopene)".

يشار إلى أن هذه الدراسة تنطوي على أنباء سارة بحق وحقيقة لمن يفضلون تناول البيتزا والباسطا والأطباق الأخرى التي تستخدم فيها صلصلة الطماطم. ففي هذا الصدد يتحدث الدكتور مارك بيرش - ماكين اختصاصي طب الأمراض الجلدية قائلاً: "لا يلزمك تناول كميات زائدة من الطماطم لكي تحصل على التأثير المطلوب إذا كنت أصلاً ممن يتبعون نظاماً غذائياً يقوم على الطماطم مع مجموعة كبيرة من الأطباق مثل الشعيرية والبيتزا".

وتؤدي الأشعة فوق البنفسجية الصادرة من ضوء الشمس إلى زيادة انتاج جزئ خطير يسمى سلالات الأكسجين التفاعلي (reactive oxygen species) يقود إلى تدمير بنية الجلد كما يتسبب في ظهور التجاعيد والترهلات وسرطان الجلد. وهنا يأتي دور مضاد الأكسدة في مادة "لايكوبين" والذي يعطل هذه العملية ويعرقلها ويوقفها. وتعمل الطماطم على تأخير ظهور آثار الشيخوخة والتقدم في السن من خلال زيادة مستويات البروكولاجين (procollagen) وهو عبارة عن مادة تحافظ على طراوة البشرة وتجدد شبابها وحيويتها؛ فضلاً عن انها تقلل من معدلات تدمير البصمة الوراثية المتقدرة "الحمض النووي دي إن إيه (mitochondrial DNA)" التي تنسب إليها أسباب ظهور آثار الشيخوخة المبكرة على البشرة.

بيد ان فوائد الطماطم تتعدى البشرة إلى داخل الجسم حيث تحافظ على الحيوية والشباب بالداخل أيضاً؛ فهي تقلل من الأورام الغددية في القولون والمستقيم (colorectal adenomas)، وهي الأورام التي تعد من مؤشرات الإصابة بسرطان القولون. وفوق هذا وذاك، فإن الطماطم تدعم وتقوي من صحة البروستاتا لدى الرجال - بل إنها، عندما يتم تناولها مع القنبيط، تفضي إلى تقليص الأورام الموجودة بالفعل في البروستاتا وذلك بنسبة تصل إلى 52بالمائة.

فمن واقع دراسة كندية استمرت لثلاث سنوات، اتضح ان الوجبات الغذائية الغنية بمضاد الأكسدة "لايكوبين" أفضت إلى تقليل مخاطر الاصابة بسرطان البنكرياس - أحد أخطر الأنواع القاتلة من السرطان وذلك بنسبة بلغت 31بالمائة.

ويمكن أيضاً للطماطم أن تدرأ مخاطر الاصابة بأمراض القلب لأنها غنية جداً بالبوتاسيوم والحامض النيكوتيني وفيتامين ب 6وحامض الفوليك؛ وهي جميعاً من العناصر الغذائية التي تمنع انسداد الشرايين من خلال تخفيض معدلات الكولسترول؛ كما انها تقي من مخاطر ال***ة الصدرية والسكتة الدماغية والفشل الكلوي من خلال المحافظة على مستويات ضغط الدم في الحدود المقبولة صحياً. وقد أثبتت دراسة شملت "40" ألف امرأة ان من أكثرن من تناول الطماطم ومرق الطماطم انخفضت لديهن احتمالات الاصابة بأمراض القلب والأوعية الدموية بنسبة 50بالمائة بالمقارنة مع غيرهن. اكتشف الباحثون الذين أجروا البحث في ايطاليا ان مادة "ليكوبين" في الطماطم المطبوخة ومنتجات الطماطم الأخرى من شأنها تخفيف الالتهابات وتخفيضها بنسبة تصل إلى 35بالمائة في غضون شهر واحد فقط. يذكر ان العناصر المرتبطة بالالتهابات من قبيل "تي. أن. أف - ألفا (TNF- alpha)" وما في حكمها قد ارتبطت ليس بأمراض القلب فحسب، وإنما أيضاً بالتهاب العظام والمفاصل وهشاشة العظام وداء الزهايمر والعديد من أنواع السرطان؛ وهي جميعها تؤدي إلى الشيخوخة السريعة وتقصر من العمر. ويعد الفوليت (folate) الموجود بالطماطم من الوسائل الفعالة لمحاربة داء السكري من النوع الثاني؛ وهو المرض الأسرع انتشاراً في الولايات المتحدة الأمريكية كما انه سبب لفقدان البصر والفشل الكلوي وأمراض القلب وحالات بتر الأعضاء. وتشير أبحاث أولية إلى أن الطماطم تلعب كذلك دوراً في منع الاصابة بالصداع النصفي وتخفيف الضغط النفسي ويعلم الجميع ان الضغوط النفسية تؤدي إلى الإسراع بالشيخوخة. وأخيراً وليس آخر، فإن النسيان أو فقدان الذاكرة يمثل أحد مظاهر الشيخوخة المخيفة والأكثر تسبباً في المشاكل، وكذا المظاهر الأخرى لتدني الأداء الذهني. وهنا أيضاً تعد الطماطم بمثابة أفضل صديق في وقت الضيق. فقد أفضت دراسة أجريت على نطاق واسع إلى ان مادة "ليكوبين" تؤدي أيضاً إلى الحيلولة دون تلف خلايا المخ كما انها تحمي الأوعية الدموية في الدماغ وتقيها من التلف المرتبط بتقدم السن والكبر

شكرااااااااااااااااااااااااااااا:078111rg3:ااااااا اااااااااااااا

هانم بنت باشا
01-10-2009, 06:52 PM
شكرا جدا يادكتور زيزو على موضعاتك كلها انا لسة تانية بيولوجى بس انا بيعجبنى طريقة نقاشك للمواضيع وخصوصا دفعاك الشديد عن الكلية وتمسكك بيها وبجد ربنا يوفقك فى حياتك العلمية والعملية ويجعلك قدوة حسنة لجميع الطلبة

زيزو1900
01-10-2009, 07:35 PM
شكرا جدا يادكتور زيزو على موضعاتك كلها انا لسة تانية بيولوجى بس انا بيعجبنى طريقة نقاشك للمواضيع وخصوصا دفعاك الشديد عن الكلية وتمسكك بيها وبجد ربنا يوفقك فى حياتك العلمية والعملية ويجعلك قدوة حسنة لجميع الطلبة
العفو يا دكتورة
عايزك كدة انشاء الله تتجدعنى في الكليه وتجيبي تقدير انشاء الله
وهى دى الروح للي المفروض تكون فينا كعلميين

زيزو1900
04-10-2009, 12:00 AM
شكرااااااااااااااااااااااااااااا:078111rg3:ااااااا اااااااااااااا

العفو يا د انشتين

زيزو1900
04-10-2009, 12:03 AM
انهاردة وانا بقرا احدى الصحف الامريكيه لقيت خبر
وهى ان ولايه تكساس عامله ميزانيه بحوالي 5 بليون دولار لابحاث علاج السرطان
شوف الناس بتواجه ازاى الامراض
احنا بقي في مصر بنجهز لمقابر جماعيه في الصحرا الغربيه عشان لو اتفشت انفلونزا الخنازير
و كان فيه موقف لمديرة مدرسه كان جيلها 500 كمامه هديه من رجل اعمال عشان انفلونزا الخنازير قامت مديرة المدرسه بيبعها للطلاب بمبلغ كبير

اللينك المقاله
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/10/02/AR2009100203446.html?hpid=sec- (http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/10/02/AR2009100203446.html?hpid=sec-health)
health (http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/10/02/AR2009100203446.html?hpid=sec-health)

one way
04-10-2009, 12:19 AM
معلش يا استاذ زيزو 1900
ليا سؤال بسيط انت كتبت قبل كده انك خريج قسم كيميا طيب ازاى حضرتك بتكتب فى مواضيع خاصة بالبيولوجى ؟
وليا سؤال بسيط انا طالبة سنة تانية قسم كيميا وان شاء الله عايزة اخد التخصص الفرعى كيميا حيوية
فهل انا مسموح ليا انى اخد دبلومة تحاليل او اشتغل فى معمل تحاليل فى المستقبل
ارجو الرد بسرعة وشكرا

زيزو1900
04-10-2009, 12:43 AM
معلش يا استاذ زيزو 1900
ليا سؤال بسيط انت كتبت قبل كده انك خريج قسم كيميا طيب ازاى حضرتك بتكتب فى مواضيع خاصة بالبيولوجى ؟
وليا سؤال بسيط انا طالبة سنة تانية قسم كيميا وان شاء الله عايزة اخد التخصص الفرعى كيميا حيوية
فهل انا مسموح ليا انى اخد دبلومة تحاليل او اشتغل فى معمل تحاليل فى المستقبل
ارجو الرد بسرعة وشكرا
اولا اعرفك بنفسي
د احمد
اخصائي تحاليل طبيه
بكالوريوس كميا وميكروبيولوجى بتقدير جيدجدا
دبلومة كمياحيوى وفسيولوجى بتقدير امتياز
وحاليا بعمل ماجستير ميكروبيولوجى

بالنسبه لسؤالك
انا خريج قسم كميا وميكروبيولوجى ودى حاجة اسمها الدابل كورس بيتعامل ككميائي وفي نفس الوقت كميكروبيولوجيست

وبالنسبه لكميا سبيشيل ممكن تاخدى دبلومة كمياحيوى وتفتحى معمل بس
لازم تنمى معلوماتك لان هينقصك كتير عن الكمياالحيوى لانها غير الكميا العاديه خالص
وبالنسبه لدبلومات التحاليل
مفيش حاجة اسمها دبلومات التحاليل
فيه حاجة اسمها دبلومة كمياحيوى وفيه حاجة اسمها دبلومة ميكروبيولوجى
التحاليل 60%كمياحيوى و40%ميكروبيولوجى
واكتر الاقسام درايه بالتحاليل
هى
كميا حيوى
كميا وكمياحيوى
كميا وميكروبيولوجى
كميا حيوى وميكروبيولوجى
ميكروبيولوجى
كميا وحيوان
.................
عشان كدة لازم تنمى وتقريي كتير عن الكميا الحيوى لو نويتى تشتغلي في التحايل ان شاء الله

one way
04-10-2009, 02:46 PM
شكرا لحضرتك يا دكتور على المعلومات القيمة دى وانا ان شاء الله ناوية اخد التخصص الفرعى من السنة اللى جاية فى الكيميا الحيوي
وان شاء الله بعد ما اخلص دراسة ناوية اخد دبلومة كيميا حيوى
بس انا الصراحة عايزة يكون مجال شغلى بعد التخرج فى كذا مجال بحيث انى اقدر اشتغل فى اى شركة عشان انا هكون خريجة قسم كيميا وفى نفس الوقت اقدر اشتغل فى معمل التحاليل لانى باذن الله زى ما قولت لحضرتك ان التخصص الفرعى ان شاء الله كيميا حيوى ودبومة بعد التخرج
ياريت حضرتك تكون فهمت قصدى وعايزة اعرف راى حضرتك فى اللى انا بفكر فيه
وشكرا لحضرتك مرة تانية يا دكتور

زيزو1900
05-10-2009, 11:26 PM
شكرا لحضرتك يا دكتور على المعلومات القيمة دى وانا ان شاء الله ناوية اخد التخصص الفرعى من السنة اللى جاية فى الكيميا الحيوي
وان شاء الله بعد ما اخلص دراسة ناوية اخد دبلومة كيميا حيوى
بس انا الصراحة عايزة يكون مجال شغلى بعد التخرج فى كذا مجال بحيث انى اقدر اشتغل فى اى شركة عشان انا هكون خريجة قسم كيميا وفى نفس الوقت اقدر اشتغل فى معمل التحاليل لانى باذن الله زى ما قولت لحضرتك ان التخصص الفرعى ان شاء الله كيميا حيوى ودبومة بعد التخرج
ياريت حضرتك تكون فهمت قصدى وعايزة اعرف راى حضرتك فى اللى انا بفكر فيه
وشكرا لحضرتك مرة تانية يا دكتور
العفو
وان شالء الله تتفوقي باذن الله

زيزو1900
05-10-2009, 11:29 PM
العلاج الكميائي للسرطان وازاى بيشتغل العلاج دة وايه اثارة الجانبيه
Chemotherapy is designed to kill cancer cells. Chemotherapy can be administered through a vein, injected into a body cavity, or delivered orally in the form of a pill, depending on which drug is used.

Chemotherapy works by destroying cancer cells; unfortunately, it cannot tell the difference between a cancer cell and some healthy cells. So chemotherapy eliminates not only the fast-growing cancer cells but also other fast-growing cells in your body, including, hair and blood cells.

والاعراض الجانبيه للعلاج الكميائي

Low white blood cell count
Low red blood cell count
Low platelet count
Nausea
Vomiting
Hair loss
Fatigue

one way
06-10-2009, 12:17 AM
حضرتك مقولتليش رايك فى اللى انا كتبته هل ده الطريق الصح ولا لا؟
ياريت حضرتك تقرا تعليقى تانى خاصة الجزء الاخير ولكم جزيل الشكر

زيزو1900
06-10-2009, 12:26 AM
حضرتك مقولتليش رايك فى اللى انا كتبته هل ده الطريق الصح ولا لا؟
ياريت حضرتك تقرا تعليقى تانى خاصة الجزء الاخير ولكم جزيل الشكر

اكتر قسم يفيدك في انك تشتغلي تحاليل بالكمياالحيوى وتشتغلي في مصانع وكدة بالكميا
هو قسم كميا وكمياحيوى
وبعده قسم كميا وميكروبيولوجى وقسم كمياحيوى
بس مش عارف قسم الكميا والكميا الحيوى موجود في الجامعه عندكو ولا لاء لانه موجود في جامعات وجامعات لاء

one way
06-10-2009, 11:07 AM
احنا عندنا فى نظام الجامعة الجديد نختار تخصص رئيسى وده بيكون فى الكيميا والكيميا الحيوى واقسام تانية وبنختار كمان تخصص فرعى بس بيكون من سنة تالتة وبنختار كيميا او كيميا حيوى طبعا فى اقسام تانية كتير
بس انا اخترت التخصص الرئيسى كيميا والتخصص الفرعى كيميا حيوية
وحضرتك كتبت اكتر قسم يفيدنى هو كيميا وكيميا حيوى
انا بس كنت عايزة اتاكد اذا كنت ماشية فى الطريق الصح ولا لاعشان مش عايزة اندم على حاجة هتكلفنى مستقبلى كله
وشكرا لحضرتك على الرد

زيزو1900
06-10-2009, 04:00 PM
احنا عندنا فى نظام الجامعة الجديد نختار تخصص رئيسى وده بيكون فى الكيميا والكيميا الحيوى واقسام تانية وبنختار كمان تخصص فرعى بس بيكون من سنة تالتة وبنختار كيميا او كيميا حيوى طبعا فى اقسام تانية كتير
بس انا اخترت التخصص الرئيسى كيميا والتخصص الفرعى كيميا حيوية
وحضرتك كتبت اكتر قسم يفيدنى هو كيميا وكيميا حيوى
انا بس كنت عايزة اتاكد اذا كنت ماشية فى الطريق الصح ولا لاعشان مش عايزة اندم على حاجة هتكلفنى مستقبلى كله
وشكرا لحضرتك على الرد
بصراحة انا معرفش نظام الجامعه عندكو
يعنى اول مرة اسمع ان ممكن اي حد يدخل قسم كميا يتخصص كمياحيوى
لان كمياحيوى ملهاش علاقه خالص بالكميا
بس فيه قسم زى ماقلتلك اسمه كميا وكمياحيوى دة اكتر قسم هيفيدك في الموضوع دة وبيبقي ماسك العصايه من النص
وبعدة كميا وميكروبيولوجى وبعدهم كمياحيوى سبيشيل

one way
06-10-2009, 08:16 PM
لا انا قصدى ان احنا لينا تخصص رئيسى وتخصص فرعى
التخصص الفرعى بيكون من سنة تانية والتخصص الفرعى بيكون من تالتة
فانا اخترت التخصص الرئيسى كيميا وان شاء الله من السنة اللى جاية كيميا حيوى
وطبعا التخصص الفرعى مش بتكون عدد مواده بنفس عدد مواد التخصص الرئيسى يعنى مثلا باخد لمواد التخصص الرئيسى فى الترم 4 مواد فى الترم والتخصص الفرعى مادتين وهكذا

زيزو1900
06-10-2009, 10:28 PM
لا انا قصدى ان احنا لينا تخصص رئيسى وتخصص فرعى
التخصص الفرعى بيكون من سنة تانية والتخصص الفرعى بيكون من تالتة
فانا اخترت التخصص الرئيسى كيميا وان شاء الله من السنة اللى جاية كيميا حيوى
وطبعا التخصص الفرعى مش بتكون عدد مواده بنفس عدد مواد التخصص الرئيسى يعنى مثلا باخد لمواد التخصص الرئيسى فى الترم 4 مواد فى الترم والتخصص الفرعى مادتين وهكذا

اها اصل في 99% من الجامعات قسم الكمياالحيوى ببيقي قسم من اقسام البيولوجى

الاول انتى جامعه ايه و علي كدة هيكتبلك في الشهادة قسم كميا ولا قسم كمياحيوى
لان الكميا ملهاش علاقه بالكمياالحيوى خالص
حتى في الماجستير 90%من الجامعات لو انتى بكاالوريوس كميا او كميا مزدوج مش ينفع تحضري ماجستير في الكميالحيوى لان دة حاجة ودة حاجة تانيه خالص

one way
07-10-2009, 07:31 PM
انا فى جامعة اسكندرية
وزى ما قولت لحضرتك ان التخصص الرئيسى كيميا وان شاء الله الفرعى كيميا حيوى
بالنسبة لموضوع ايه اللى هيتكتب فى شهادة التخرج فالصراحة مش عارفة لان احنا اول دفعة يطبق علينا النظام ده
انا لغاية دلوقتى مش عارفة اذا كان ينفع اخد دبلومة كيميا حيوى ولا لا ولو محصلش يبقى كفاية عليا التخصص الفرعى

زيزو1900
07-10-2009, 07:36 PM
انا فى جامعة اسكندرية
وزى ما قولت لحضرتك ان التخصص الرئيسى كيميا وان شاء الله الفرعى كيميا حيوى
بالنسبة لموضوع ايه اللى هيتكتب فى شهادة التخرج فالصراحة مش عارفة لان احنا اول دفعة يطبق علينا النظام ده
انا لغاية دلوقتى مش عارفة اذا كان ينفع اخد دبلومة كيميا حيوى ولا لا ولو محصلش يبقى كفاية عليا التخصص الفرعى

الدبلومة متاحة لاي حد
انما الماجستير للي بيبقي فيه كلام
بصراحة النظام دة غريب جدا
هو انتى كنتى علمى علوم ولا رياضة في الثانويه

one way
07-10-2009, 10:31 PM
مش غريب شوية يا دكتور ان الدبلومة متاحة لاى حد يعنى لازم يكون علمى علوم فى ثانوية واول سنة يكون بيولوجى ويكون تخصصه اما كيميا حيوى او ميكروبيولوجى او حيوان على ما اعتقد
وبالمناسبة انا علمى علوم

زيزو1900
07-10-2009, 11:59 PM
مش غريب شوية يا دكتور ان الدبلومة متاحة لاى حد يعنى لازم يكون علمى علوم فى ثانوية واول سنة يكون بيولوجى ويكون تخصصه اما كيميا حيوى او ميكروبيولوجى او حيوان على ما اعتقد
وبالمناسبة انا علمى علوم

اكيد انتى قصدك علي دبلومة الكمياالحيوى بتاعه اسكندريه
بس عندك شبين والاسماعليه بتقبل كل الاقسام دى
كميا حيوى
كميا وكمياحيوى
كميا وميكروبيولوجى
كمياوحيوان
كميا ونبات
كمياحيوى وميكروبيولوجى
كميا سبيشيل
والاسماعليه
احيانا بتقبل
حيوان سبيشيل
وميكروبيولوجى سبيشيل
نبات سبيشيل
وكميا وفزيا كمان

one way
08-10-2009, 01:14 PM
اكيد طبعا دبلومة كيميا حيوى فى اسكندرية
وانا هروح شبين ولا الاسماعيلية عشان اخد دبلومة كيميا حيوى
طبعا لاااااااااااااااااااااااااااااا يمكن
وشكرا لرد حضرتك

genious girl
09-10-2009, 01:34 AM
بجد موضوع جميل جدا بس عايزة اسال سؤال انا اعرف ان فى دكاترة كتير بيعملة عمليات لنزع الورم الخبيث مع انى سمعت انة الافضل انة مش يتعمل اية رايك وكمان انت لم تقرا ان فى حل تانى لنزع ورم المخ غير فتح من الدماغ مباشرة ان شوفت فى التى فى ان ممكن يتوصل جهاز عن طريق الانف ويظهر على شاشة وياريت تعرفنا اعراض المرض بوضوح ومعلش على الاطالة

زيزو1900
09-10-2009, 02:09 AM
بجد موضوع جميل جدا بس عايزة اسال سؤال انا اعرف ان فى دكاترة كتير بيعملة عمليات لنزع الورم الخبيث مع انى سمعت انة الافضل انة مش يتعمل اية رايك وكمان انت لم تقرا ان فى حل تانى لنزع ورم المخ غير فتح من الدماغ مباشرة ان شوفت فى التى فى ان ممكن يتوصل جهاز عن طريق الانف ويظهر على شاشة وياريت تعرفنا اعراض المرض بوضوح ومعلش على الاطالة
بالنسبه للسؤال الاول
الورم الخبيث لما بيتشال بيرجع تانى عشان فيه حاجة اسمها
metastases
ودى بتخلي االورم يرجع تانى ودة موجود بس في الخبيث للي هو malignant

انما للي بيتشال هو الورم الحميد للي هو benignدة بيتعملوا عمليه جراحيه وبيتشال عادى ومش بيرجع

ودة للي بيميز الخبيث عن الحميد

...............
السؤال التانى
اعراض السرطان
طبعا بتختلف من نوع لنوع يعنى اعراض سرطان الكلي غير سرطان البروساتات
بس هديكى اعراض سرطان الكلي

blood in the urine ده يعنى دم في البول
low back pain on one side (not from an injury) الالام في الظهر
tiredness دة يعنى اجهاد وتعب
weight loss, if you are not trying to lose weight يعنى نقص في الوزن
fever that doesn't go away after a few weeks and that is not from a cold, the flu, or other infection حمى هتستمر مدة كبيرة ومش هتروح بعد اسابيع قليله و الحمى دى مش جايه نتيجة برد او عدوى
swelling of ankles and legs انتافخات في القدم

زيزو1900
09-10-2009, 02:14 AM
ومثلا ساعات الاعراض دى بتبقي متشابه مع اعراض مرض تانى
يعنى مثلا نزول دم في البول ممكن تكون للي مسبباه بيويضة البلهارسيا
انتو عارفين ان بيبقي ليها شوكة ودة بيجرح المثانه وبينزل دم مع البول
فاحيانا الاعراض بتتشابه
عشان كدة
لازم يتعمل تحاليل خاصة بال tumer markers
ودى مواد كميائيه بتتفرز داخل الجسم اول مايحصل السرطان
وحتى المواد دى ساعات الجسم بيفرزها تلقائيا لوحدة وميكونش فيه سرطان
عشان كدة لازم مع تحاليل tumer markers
يكون الطبيب طالب CT للي هى اشاعه يعنى للتاكيد

midoo_shindy
09-10-2009, 01:38 PM
بجد كلام مفيد جدا شكرا على المعلومات دى كلها

بنوووتة
09-10-2009, 02:14 PM
شكراا على المعلومات القيمة دكتور زيزو بالنسبة لمرض السرطان ربنا يعافينا

genious girl
10-10-2009, 12:10 AM
شكرا ليك جدا بس فى سؤال لو سمحت انا شوفت طريقة تانية لعملية نزع ورم المخ غير فتح من الدماغ وهى عن طريق الانف لو تعرف اى حاجة عنها ياريت تقولى

زيزو1900
10-10-2009, 06:32 PM
شكرا ليك جدا بس فى سؤال لو سمحت انا شوفت طريقة تانية لعملية نزع ورم المخ غير فتح من الدماغ وهى عن طريق الانف لو تعرف اى حاجة عنها ياريت تقولى

للي اعرفه ان العالم دلوقتى متجه لابحاثه لمجال بيسمى بالنانوتكنولوجى
وبيستخدموه في الجراحة
وممكن يشيلوا بيه اورام كتيرة
وعلي فكرة انا شفت معامل نانوتكنولوجى كويسه جدا موجودة في مراكز بحوث مصريه
وانا حضائي وكان جرت محاضرة لدكتور محمد النشى في حفه تخرج الدفع للي قبلنا
وهو اكبر عالم نانوتكنولوجى في الشرق الاوسط