مشاهدة النسخة كاملة : اى حد داخل اولى صيدله الزقازيق يدخل هنا بسرعه

dr.oraby
24-09-2009, 01:56 AM
ازيكم يا حلوين :022yb4::028ja7:
الف مبروك الاول على الصيدله
طبعا كلنا عارفين ان دى مرحله جديده فى حياتنا
واصحابنا اللى كانو معانا فى ثانوى مبقوش معانا فى كليه
والكل طبعا عاوز يعرف اصحاب حلوين زيكم كده وطبعا انا اولكم
انا عملت الموضوع ده علشان كل اللى داخل صيدله الزقازيق يعرفنا بنفسه ونبقى اصحاب جامدين اوى بس يا رب ندخل الكليه بدل ما عمالين ياجلو الدراسه كل شويه :p
وانا هبدأ بنفسى
انا بقا اسمى محمد وداخل سنه اولى معاكم
على فكره انا من بنها بس مفيش صيدله هناك فجيت معاكو هنا الزقازيق
يلا بقا كل الناس تعرف نفسها ونبقى اصحاب على ماندخل الكليه ونبقى اصحاب اكتر:friendsxs3: وعلشان محسش انى لوحدى فى الكليه :006et4:
سلاااااااااااااااااااام;)

dr.oraby
24-09-2009, 02:52 AM
يا ريت برده اللى يدخل يسيب ايميله علشان نتكلم مع بعض اكتر ونتعرف اكتر

Mr.Nino0o0
24-09-2009, 04:28 AM
اهلا بيك دكتور عرابي

هو في حاجة غريبة شوية انا محمد باردو ومن بنها وباردو داخل صيدلة الزقازيق

الايميل هتلاقي في البروفايل بتاعي بس فكك منه خليك رسايل علي الخاص

dr.oraby
25-09-2009, 06:01 PM
ياريت يا محمد تفتح الميل بتاعك علشان انت على طول قافله ومش عارف اكلمك

Dr Mimi
26-09-2009, 02:33 AM
انا مى معاكو ف صيدلة الزقازيق وبرضو من بنها وعلشان مفيش صيدلة ف بنها جيت الزقازيق

العمييد
26-09-2009, 03:54 AM
اهلا بيكوا فى الزقازيق هى بلد جميلة و هتعجبكوا و الجامعه حلوة و الزقازيق احسن بكتير من بنها

dr.oraby
26-09-2009, 05:21 PM
اهلا بيكى يا مى معانا فى الزقازيق وياريت تسيبى الايميل بتاعك

Mr.Nino0o0
27-09-2009, 01:16 AM
Dr.Oraby خلاص انا فتحتهولك اهو 24 ساعه لما تدخل انت بس ابقي اديني Buzz

dr/eagle
28-09-2009, 01:42 AM
ايه الحلاوة دي طلبه صيدله الزقازيق كلهم من بنها وكلهم محمد طيب انا محمد صيدله الزقازيق بس مش بنها انا من الزقازيق وياريت يا جماعه نعمل قسم خاص بينا علشان احنا ما شاء الله مش شويه

mido125
29-09-2009, 12:22 AM
محمود من بنها بردو
ايميلى هتلاقيه ف البروفايل

العمييد
29-09-2009, 12:44 AM
الى كل الصيادلة الغلابة ... ارى في حالكم عجبا عجابا
تمرمطنا وولى العز عنا ... سذاجتنا السبب او قل خيابة
تدحدر حالنا يا ابني كثيرا ... واصبح وضع مهنتنا هبابا
و يكفي لبهدلتنا ان لدينا ... نقابة بفقرنا مغرم صبابة
فغض الطرف انك صيدلي ... فلا طبّا بلغت و لا ادابا
ولا تتفشخرن ولو ليوم ... فاني اراك اغلب م الغلابة
تظل لخمس اعوام حمارا ... و تفني فيها مالك و الشبابا
عليك من المنهاج حجم فيل ... وراسك ديه في حجم الذبابة
وياتيك امتحان لست تدري ... اهل هذا سؤال ام اجابة
فتجذب شعر راسك يا صغيري ... و تفقد وقتها يا ابني الصوابا
فلا تقلق اذا اتجننت يوما ... فلا لوم عليك ولا عتابا
و تسحب للمعامل كل يوم ... لحب , انت لا تخشى الغيابا
و كم من معمل احرقت فيه ... يديك و شعر راسك و الثيابا
و تدفع دم قلبك في كتاب ... حرام ان نسميه الكتابا

Dr Mimi
02-10-2009, 03:55 AM
:d:d:):):):)بلاش الاحباط من اولها يا دوكتور علشان الحماس بتاعى ميقلش خلاص الى حصل حصلوبعدين معظمنا دخل صيدله رغبة اولى قبل الطب

mido125
02-10-2009, 12:49 PM
طب ايه يادوك

معلش يعنى انا شايف ان صيدلة المفروض تاخد اعلى من طب
دى وجهة نظرى

TheMagician08
04-10-2009, 10:14 PM
مساء الخير على كل الصيادلهههههههههه
انا معاكو برضو بس مش هعرفكو بنفسى الا اما الاقى ناس كتير داخله
انتوا فيييييييييييين

egy pkr
05-10-2009, 07:46 PM
انا اسمي محمد و معاكو في صيدلة الزقازيق برضوا
بس لحد دلوقتي خدت محاضرتين كيمياء عضويه مش فاهم فيهم حاجه و لا أنا و لا صحابي لو حد فاهم حاجه من اللي خدناه يقول

اميره مملكه القمر
08-10-2009, 10:20 PM
وانا كمان معاكو ان شاء الله فى صيدله الزقازيق ....... وانا حطتها قبل طب طب ايه ده صيدله اجمد بكتيير واحلى

Dr Mimi
09-10-2009, 01:02 AM
يا دوكتور محمد محاضرات العضويه اللى قاللها د سعيد كويسة خالص بس لا يعيبها سوى الانجليزى وكمان هى مبنيه اوى ع كيمياء الثانوية العامة فلو عندك الكتاب ممكن ترجع للمعلومات دى تانى وانا سالت قالولى انو كده كده الانترودكشن مش بتيجى ف الامتحان وحاول تسمع تانى وتالت ومتيئسش ابدا ولو ف اى استفسار احنا كلنا ف الخدمة
د عرابى الايميل ف البروفيل:022yb4::022yb4::022yb4::022yb4:

loolaaa
10-10-2009, 01:13 PM
هاى على الصيادلة التائهين مثلى انا لولا اولى صيدلة الزقازيق احب اكون صديقة جديدة ليكم كلكم 2 انا منتظرة ردكم:av4056bb7jp3::bosyht9::bosyht9::bosyht9:

king 7oodaa
11-10-2009, 01:58 AM
ده اكيد مش هتكون لوحدك ان شاء الله
انا محمود برده اولي صيدله في الزقازيق
k_7oodaa************* علي الهوت

Dr Mimi
11-10-2009, 07:55 PM
اهلا بيكى يا لولا يا قمرايه معانا وان شاء الله نقدر نفيد بعض
والف شكر لدوكتور سارة ع المنتدى انا بدخل عليه من يوم ما عرفت التنسيق ربنا يوفق الجميع

loolaaa
12-10-2009, 02:56 PM
<P>مرسى ليكى يا مى انتى ومحمود&nbsp; واحب اقولكم ان الorganic لها ورق فى المكتبات عشان تفهمها كويس</P>

loolaaa
13-10-2009, 01:45 PM
ياريت ياجماعة اللي اشترك ف درج ف الكلية اشترك معاه لان مش لاقية دلوقتى وانا بسافر مش هينفع اخدها معايا كل مرة من فضلكم انا منتظرة ردكم بسرعة

loolaaa
G2:bosyht9::bosyht9:

Dr Mimi
13-10-2009, 09:23 PM
ازيك يا لولا يا قمر انا حجزت درج لاتنين بس للاسف ومعايا طالبة بس لما كنت بحجز العامل اللى هناك قاللى انو لسه فى ادراج كتير فوق ال50 درج اسالى برضو بس ف الدور الرابع لانو ممكن تكون الادوار اللى تحت اتحجزت كلها
ويا ترى المحاضرات اللى اشترتوها م المكتبات كويسة ولا فيها اخطاء زى ما الدكاترة قالو معلش طولت عليكو سلام

loolaaa
13-10-2009, 09:44 PM
هاى يامى انا عالنت دلوقتى المحاضرات كويسة جدا والاخطاء نسبتها 1.5% وانتى مطولتيش ولاحاجة ياجميل:friendsxs3::friendsxs3:

loolaaa
13-10-2009, 09:50 PM
هاى يامى شكرا على اهتمامك وعلى فكرة المحاضرات جميلة ونسبة الخطا ممكن تكون 1.5% انا سئلت بس قالولى كل الادراج خلصت ميييييييرسى يا د:friendsxs3:-ميمي

loolaaa
14-10-2009, 08:57 PM
please women and gentle men الادوات نصفها انكسر وانا خايفة على النص التانى ياريت اى حد يتصرفلى فى درج please

peace ya man انا اختكم اللى ادواتها اتكسرت loolaaa

Dr Mimi
14-10-2009, 09:48 PM
هاى يا لولا يا قمر عاملة ايه حاولى تسالى ع حد يكون مشترك ف درج كبير ل4 او 5 لانو بيكون كبير اوى اما درج ال2 ياخد سنطتين بسسسسسسسسسسسسسسس انا اسفة والله يا ريت اقدر اساعدك بس معلش برضو جربى تانى
ع فكرة انا جبت كل المحاضرات اللى نزلت ف الشروق بس خايفة من الاخطاء ومش عايزة اذاكر فيهم وف نفس الوقت مش عارفة اذاكر من الكتب ربنا يستر معلش طولت عليكى يا قمر سلاااااااااااااااااااااااااام

loolaaa
23-10-2009, 04:47 PM
هاى يامى معلش اتاخرت عليكى بالنسبة لموضوع المحاضرات حاولى متعدمديش اعتماد كلى عليها حاولى تقارنى بين الاثنين وبالنسبة لموضوع الدرج مش مهم انا اتعودت على الشنطة معايا خلاص شكرا ليكى يا دوك ميمى

mido125
27-10-2009, 06:26 PM
يا دكتورة لولا

انا حجزت درج لو حضرتك عاوزه تحطى شنطتك فيه مفيش اى مانع

loolaaa
04-11-2009, 07:49 PM
ميرسى جدا يا دوكتور ميدو اتاخرت عليك فى الرد وعلى مفتحت الصفحة دى كانوا اصحابي حجزولى معاهم وشكرا على الاهتمام مرة تانية

loolaaa
06-11-2009, 08:53 PM
ايه يا جماعة انتوا فييييييين

mido125
08-11-2009, 06:02 PM
موجودين والله يا دكتورة لولا بس الكلية بقى واخدانا

انا خلاص زهـقــت ومش عارف اعـمل ايه

لو حد يا جمـاعة مظبط محاضرات السيوتكس ياريت ميبخلش عليا علشان انا خايف اجيب ورق من المكـتبة

dr.oraby
09-11-2009, 05:13 PM
يا جماعه فى اسره احنا بنعملها لطلبه سنه اولى بس بنين وبنات بس هتبقا جامده موت
هنطلع رحلات ونعمل نشاطات جامده جدا جوا الجامعه
اللى عاوز يشترك انا قاعد 24 ساعه على العربيه اللى جنب الباب بتاع مبنى شئون الطلبه اللى احنا بناخد فيه
يعدى عليا ويكتب اسمه
يالا بقا عاوزين نعمل شغل فى الجامعه ونعرفهم مين هما اولى حديث
مستنيكو بااااااى :078111rg3:

loolaaa
16-11-2009, 10:38 PM
على فكرة يا دوكتور محمود المحاضرات كويسة بس عيب اى حد انه بيعتمد على الورق يس خدها نصيحة حاول تقارن بينهم وانت بتذاكر انا بعمل كدة على قد مقدر soooo sorry طولت عليكم

naser_risha
01-12-2009, 08:44 AM
اهلا وسهلا بكم جميعا

سارة عبدالله
07-01-2010, 02:49 PM
السلام عليكم
انا لسة مشتركة :av4056bb7jp3:معاكم
انا اشتركت لان كنت عايزة اتكلم
معاكم عن الامتحانات انا بجد خايفة منها جدا:o
انتم اية اخباركم
يا رب تكونوا احسن مني

سارة عبدالله
07-01-2010, 02:53 PM
يارب نكون اصدقاء جامدين
ونتعرف اكتر بس الترم التاني

ونفضل علي طول اصدقاء حتي بعد الكلية:022yb4:

loolaaa
03-02-2010, 05:53 PM
:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:هااااااا ااااااى ازيكوا عاملين ايه ازيك يادوك ميمى وحشانى موووووت الحمد لله الامتحانات خلصت لا اله الا الله انا بس ببارك على انتهاء الترم الاول المعفن وادعى ربنا ان الترم التانى يكون كويس ساااااااااااااارة حبيبه قلبى انا زعلانه منك مووووووووووووت ومش عايزه اكلمك تانى وانتى عارفه ليه مش عايزه اقول بس قدام الناس باااااااااااى معلش ياجماعه طولت عليكو اوى المرة دى بااااااااااى:078111rg3::078111rg3:

hossamdotnet
13-02-2010, 12:31 AM
هههههههههههههههههههههه

كل مره بتطولى عليا وتقولى معلش طولت عليكم المره دى :)))

زائر غير مسجل
28-02-2010, 02:16 PM
لا يا لولا مش طولتي ولا حاجة وبعدين براحتك يا قمر

Esraa12
18-09-2010, 02:36 PM
أنا اسراء
السنة دي في اولى صيدلة الزقازيق

اخدت النهردة محاضرتين بس للاسف عندي مشاكل مع الانجلش تنصحوني بإيه عشاان اقوي اللغة عندي ؟

Bent 3bdo
19-09-2010, 01:28 AM
أنا اسراء
السنة دي في اولى صيدلة الزقازيق

اخدت النهردة محاضرتين بس للاسف عندي مشاكل مع الانجلش تنصحوني بإيه عشاان اقوي اللغة عندي ؟
بصى يا اسراء
انا رايحه اولى بعد اعدادى عين شمس
مشكله الانجلش دى ااسيه غالبا 95 م اللى كانو ف مدراس عربي بيواجهوها
انتى ف الاول هتبقى قاعده مضايقه كده وحاسه انك مش فاهمه حاجه ف اى حاجه وانك جيتى هنا غلط بس اول شهر كده وهتحسى انه عادى انك ماتفهميش مفهاش اى مشكله :d
لا بجد
بس هو ترم بالكتير اوى اوى اوى وهتتعودى ع الانجلش و هتفهمى عادى ان شاء الله هتبقى اكسبرشن معروفه كلها وبتكرر و الجديده الدكاترة هيقولوا عليها
الدكاترة ف الاول معظمهم(مش كلهم اكيد) بيراعوا الموضوع ده وبيحاولوا يترجمو معظم الحاجات
فانتى حاولى تركزى ف المحاضرة لو هما بيشتغلو م ورق مثلا او كتاب خديه معاكى و حاولى تترجمى ف المحاضرة
ماتعتمديش اوى بردوانك لازم تترجمى كل كلمه وتفهميها
خصوصا ف الاول لانك مش هتلاحقى فحاولى تمشى حالك
غالبا هتحتاجى قاموس لان غالبا مش هتفهمى حاجه وشويه شويه مش هتحتاجيه
حاولى لو تتفقى انتى واصحابك مثلا لو كل واحد يترجم محاضرة ف ماده و تنقولو م بعض
علشان انك تقعدى تترجمى كل كلمه ف محاضرة طويله هياخد وقت كبير وانتى هتزقهى و مش هتلححقى لا تكملى ترجمه و لا تذاكرى
كنا انا واصحابى اتفقنا نعمل كده بس ماحدش عمل حاجه و اتزنقنا ف الاخر زنقه سوده مبقناش عارفين نترجم ولا ننفهم ولا نذاكر ولا نعمل ايه ؟و نتيجه لذلك بقينا نحفظ الكلام واحنا مش فاهمينه وخلاص عشلان ماكنش فيه وقت
ولو تعرفى حد اكبر منك بسنه مثلا و مترجم ممكن تبقى تاخديه الكتب او الملازم دى تنقليى منه الترجمه وحتى تبقى ترجعهالو تانى او لو حد معاكى ف الكليه صاحبك لغات حاولى تساليه ع الحاجات الى مش عرفاها او تنقى معيد او معيده لذيذ كده يكون طيب كده ومايتنرفزش بسرعه و تسأليه

هو بصى بردك
المشكله دى مش هتقابلك ف كل المواد
ياعنى هى بس المواد اللى فيها نظرى ودش كتير زى البوتانى و الزو و الحاجت دى
انما اللان اورجانك مثلا و الفيزيا هتلاقي كلام عادى مفهوم هو بس هيبقى معانى حاجات محدده زى الطول الموجى مثلا والحاجات اللى زى دى

ربنا معاكى ان شاء الله

Esraa12
21-09-2010, 06:07 PM
بصى يا اسراء
انا رايحه اولى بعد اعدادى عين شمس
مشكله الانجلش دى ااسيه غالبا 95 م اللى كانو ف مدراس عربي بيواجهوها
انتى ف الاول هتبقى قاعده مضايقه كده وحاسه انك مش فاهمه حاجه ف اى حاجه وانك جيتى هنا غلط بس اول شهر كده وهتحسى انه عادى انك ماتفهميش مفهاش اى مشكله :d
لا بجد
بس هو ترم بالكتير اوى اوى اوى وهتتعودى ع الانجلش و هتفهمى عادى ان شاء الله هتبقى اكسبرشن معروفه كلها وبتكرر و الجديده الدكاترة هيقولوا عليها
الدكاترة ف الاول معظمهم(مش كلهم اكيد) بيراعوا الموضوع ده وبيحاولوا يترجمو معظم الحاجات
فانتى حاولى تركزى ف المحاضرة لو هما بيشتغلو م ورق مثلا او كتاب خديه معاكى و حاولى تترجمى ف المحاضرة
ماتعتمديش اوى بردوانك لازم تترجمى كل كلمه وتفهميها
خصوصا ف الاول لانك مش هتلاحقى فحاولى تمشى حالك
غالبا هتحتاجى قاموس لان غالبا مش هتفهمى حاجه وشويه شويه مش هتحتاجيه
حاولى لو تتفقى انتى واصحابك مثلا لو كل واحد يترجم محاضرة ف ماده و تنقولو م بعض
علشان انك تقعدى تترجمى كل كلمه ف محاضرة طويله هياخد وقت كبير وانتى هتزقهى و مش هتلححقى لا تكملى ترجمه و لا تذاكرى
كنا انا واصحابى اتفقنا نعمل كده بس ماحدش عمل حاجه و اتزنقنا ف الاخر زنقه سوده مبقناش عارفين نترجم ولا ننفهم ولا نذاكر ولا نعمل ايه ؟و نتيجه لذلك بقينا نحفظ الكلام واحنا مش فاهمينه وخلاص عشلان ماكنش فيه وقت
ولو تعرفى حد اكبر منك بسنه مثلا و مترجم ممكن تبقى تاخديه الكتب او الملازم دى تنقليى منه الترجمه وحتى تبقى ترجعهالو تانى او لو حد معاكى ف الكليه صاحبك لغات حاولى تساليه ع الحاجات الى مش عرفاها او تنقى معيد او معيده لذيذ كده يكون طيب كده ومايتنرفزش بسرعه و تسأليه

هو بصى بردك
المشكله دى مش هتقابلك ف كل المواد
ياعنى هى بس المواد اللى فيها نظرى ودش كتير زى البوتانى و الزو و الحاجت دى
انما اللان اورجانك مثلا و الفيزيا هتلاقي كلام عادى مفهوم هو بس هيبقى معانى حاجات محدده زى الطول الموجى مثلا والحاجات اللى زى دى

ربنا معاكى ان شاء الله

متشكرة اوي يا دكتورة
وربنا يسهل ياارب

elfnan _1
01-08-2011, 10:11 AM
انا برده دخلت صيدلة الزقا زيق بس عاوزه اعرف معلومات عنها