مشاهدة النسخة كاملة : ماذا يحدث لو ..؟؟؟!!!

eng/el doktor
24-09-2009, 05:31 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
أنا هسأل سؤال وعاوز إجابه هى هتكون إجابه واحده
بس لها أبعاد كتير يعنى بتحدد حاجات كتير أوى ف شخصيتك
إحم إحم ... المهم
عاوز أعرف ماذا يحدث لو كنت ف أحد المواقف التاليه
1-رشحت أن تكون مسئول عن تقديم طلب لإدارة الجامعه التى تنتمى اليها مضمونه أن الطلاب متضمرون من تأخير إنشاء نقابة مهندسى البرمجيات (هتوافق ولا لا؟؟؟!) ولو وافقت (هتقول ايه؟؟؟!)
2- أنت ف المحاضره وسألك الدكتور سؤال ف الشرح السابق ومعرفتوش وف نفس الوقت عاوز الدكتور يحترمك تقول ايه ؟؟؟
3-إنت ف محاضره ف أول شهر دراسه والدكتور أو المعيد غلط ف حاجه ولتكن حسابيه مثلا (بالرغم إن ده نادر جدا) ومحدش اتكلم تتصرف إزاى ؟؟؟!
4- لو إنت مقتنع بكلية الحاسبات ومجموعك جايب هندسه وأهلك مصممين إنك تدخل هندسه ولا مجال لإبداء رأيك؟؟؟!
5-لو لقيت واحد ملكش كلام معاه بينقد الدكتور بعد المحاضره بأسلوب مش كويس
نكمل التحقيق
قصدى الموضوع لاحقا
وجزاكم الله خير

eng.ahmed55
24-09-2009, 06:19 PM
1-رشحت أن تكون مسئول عن تقديم طلب لإدارة الجامعه التى تنتمى اليها مضمونه أن الطلاب متضمرون من تأخير إنشاء نقابة مهندسى البرمجيات (هتوافق ولا لا؟؟؟!) ولو وافقت (هتقول ايه؟؟؟!)
انا احسن اسيبها لواحد يعرف يقدر المسؤلية دى لانى مش هاعرف اروح واجى وكدا كل الناس هتبقى مستنيه انا هعمل ايه ولو لقدر الله ومحاولتى فشلت هزعل
انا واثق من نفسى بس دى مسؤلية كبيرة
2- أنت ف المحاضره وسألك الدكتور سؤال ف الشرح السابق ومعرفتوش وف نفس الوقت عاوز الدكتور يحترمك تقول ايه ؟؟؟
مش فاهم السؤال يعنى انا مفهمتهوش وعاوزه يحترمنى هقوله شكرا وخلاص واطلب من واحد صاحبى انه يفهمهولى
3-إنت ف محاضره ف أول شهر دراسه والدكتور أو المعيد غلط ف حاجه ولتكن حسابيه مثلا (بالرغم إن ده نادر جدا) ومحدش اتكلم تتصرف إزاى ؟؟؟!
اقعد ساكت لو مش هتاثر على مجريات المسالة انما لو هتاثر اقوله بس لما يقف وميعرفش يكمل:d
4- لو إنت مقتنع بكلية الحاسبات ومجموعك جايب هندسه وأهلك مصممين إنك تدخل هندسه ولا مجال لإبداء رأيك؟؟؟!
هحاول اقنعهم باسلوب كويس ولو مكانش كدا هدخلهم واسطة من اى حد ولو مكانش هدخل حاسبات واقولهم ده مستقبلى ومحدش يدخل فيه
اقوله ان الكلام ده غلط وانه كدا يبقى منافق لانه لو كان جريىء كان راح قاله الكلام ده فى وشه
نكمل التحقيق
قصدى الموضوع لاحقا
وجزاكم الله خير
ان شاء الله وانا مستنى وجزاك الله خير

eng.ahmed55
24-09-2009, 06:24 PM
أنت ف المحاضره وسألك الدكتور سؤال ف الشرح السابق ومعرفتوش وف نفس الوقت عاوز الدكتور يحترمك تقول ايه ؟؟؟
مش فاهم السؤال يعنى انا مفهمتهوش وعاوزه يحترمنى هقوله شكرا وخلاص واطلب من واحد صاحبى انه يفهمهولى

سورى مكنتش مركز هقوله مش عارف وخلاص وهوا هيقولى اقعد ودا بيحصل فى معظم الاوقات

eng/el doktor
24-09-2009, 06:47 PM
انا احسن اسيبها لواحد يعرف يقدر المسؤلية دى لانى مش هاعرف اروح واجى وكدا كل الناس هتبقى مستنيه انا هعمل ايه ولو لقدر الله ومحاولتى فشلت هزعل
اقعد ساكت لو مش هتاثر على مجريات المسالة انما لو هتاثر اقوله بس لما يقف وميعرفش يكمل:d
هحاول اقنعهم باسلوب كويس ولو مكانش كدا هدخلهم واسطة من اى حد ولو مكانش هدخل حاسبات واقولهم ده مستقبلى ومحدش يدخل فيه
اقوله ان الكلام ده غلط وانه كدا يبقى منافق لانه لو كان جريىء كان راح قاله الكلام ده فى وشه
نكمل التحقيق
قصدى الموضوع لاحقا
وجزاكم الله خير
شكرا جزيلا ليك يا بشمهندس
بالنسبه لاول إجابه بص يا سيدى
1-إنت قولت إنك واثق من نفسك وف نفس الوقت قولت أسيبها لواحد يعرف يقدر المسؤليه والمفروض إن الشخص ده كل اللى محتاجه إنه يكون واثق من نفسه معنى كده إيه ؟؟؟؟
معنى كده إن إنت الشخص ده وواثق من نفسك وكل حاجه بس إنت متردد يعنى لما تتطلب منك حاجه كبيره بيتولد عندك إحساس إنك مش قد المسؤليه بالرغم من إنك قدها لازم يبقى عندك توازن بين الجرئه والعقل يعنى تتخلص من حتة التردد دى وتؤمن إن إنت عندك قدرات خارقه وساعتها تقدر تعمل أى حاجه زطبعا تأثير ده ف الدراسه ملوش حل وأنا مش بقولك نعمل أى حاجه تحت راية الجرأه لا أنا بقول جرأه وعقل يعنى متجازفش بحياتك مثلا لكن لما يكون ف حاجه جريئه ومش خطر إعملها عشان اللى هيعملها مش أحسن منك دى أول نقطه ف السؤال الاول
هههه أوعى تزهق أصل أنا بحب التحليل النفسى أوى أوى هوايتى الوحيده
المهم يا معالى الوزير بالحق أول إنت خفت إمبارح لما قولتلم هتبقى رئيس الوزراء خليك جرئ
ههههههههههههههههههههههههههههه
المهم إنت بتقول هعمل إيه لو محاولتى فشلت
يا بوحميد المفروض إن ده ميجيش ف بالك أصلا
إنت عملت زى اللى مراته ماتت وهو بيدفنها بيفكر يخطب منين
بص يا أحمد بشروا ولا تنفروا ويسروا ولا تعسروا
بجد أوعى تتوقع الشر يعنى لما تعمل حاجه إنت مقتنع إنها كويسه أوعى تعمل حساب الجانب السلبى
(تيجى تخطب مثلا وأول ما تقعد تقولهم يا جماعه اللى أوله شرط آخره نور بعد الخطوبه لو الخطوبه اتفشكلت هآخد الباسبوسه اللى جبتها )
طبعا بهزر معاك
دا تعليقى على أول سؤال والباقى أما اشوف رأيك إيه أول لاحسن أنا حاسس إنك هتكسر الشاشه وتجيبنى منها ههههههههههههههه
جزاك الله خير

eng.ahmed55
24-09-2009, 07:04 PM
شكرا جزيلا ليك يا بشمهندس
بالنسبه لاول إجابه بص يا سيدى
1-إنت قولت إنك واثق من نفسك وف نفس الوقت قولت أسيبها لواحد يعرف يقدر المسؤليه والمفروض إن الشخص ده كل اللى محتاجه إنه يكون واثق من نفسه معنى كده إيه ؟؟؟؟
معنى كده إن إنت الشخص ده وواثق من نفسك وكل حاجه بس إنت متردد يعنى لما تتطلب منك حاجه كبيره بيتولد عندك إحساس إنك مش قد المسؤليه بالرغم من إنك قدها لازم يبقى عندك توازن بين الجرئه والعقل يعنى تتخلص من حتة التردد دى وتؤمن إن إنت عندك قدرات خارقه وساعتها تقدر تعمل أى حاجه زطبعا تأثير ده ف الدراسه ملوش حل وأنا مش بقولك نعمل أى حاجه تحت راية الجرأه لا أنا بقول جرأه وعقل يعنى متجازفش بحياتك مثلا لكن لما يكون ف حاجه جريئه ومش خطر إعملها عشان اللى هيعملها مش أحسن منك دى أول نقطه ف السؤال الاول
هههه أوعى تزهق أصل أنا بحب التحليل النفسى أوى أوى هوايتى الوحيده
المهم يا معالى الوزير بالحق أول إنت خفت إمبارح لما قولتلم هتبقى رئيس الوزراء خليك جرئ
ههههههههههههههههههههههههههههه
المهم إنت بتقول هعمل إيه لو محاولتى فشلت
يا بوحميد المفروض إن ده ميجيش ف بالك أصلا
إنت عملت زى اللى مراته ماتت وهو بيدفنها بيفكر يخطب منين
بص يا أحمد بشروا ولا تنفروا ويسروا ولا تعسروا
بجد أوعى تتوقع الشر يعنى لما تعمل حاجه إنت مقتنع إنها كويسه أوعى تعمل حساب الجانب السلبى
(تيجى تخطب مثلا وأول ما تقعد تقولهم يا جماعه اللى أوله شرط آخره نور بعد الخطوبه لو الخطوبه اتفشكلت هآخد الباسبوسه اللى جبتها )
طبعا بهزر معاك
دا تعليقى على أول سؤال والباقى أما اشوف رأيك إيه أول لاحسن أنا حاسس إنك هتكسر الشاشه وتجيبنى منها ههههههههههههههه
جزاك الله خير
ههههههههههه
اكسر شاشة مين يا برنس
انا على فكرة بحب اوى ان كل واحد شايف فيا عيب يقولى عشان انا بحب اصلح من شخصيتى وبحب الناس كمان اللى بيصلحوا من شخصيتهم
اول حاجة عاوز اقولك انى واثق من نفسى بس انا مش هكون مهتم بالموضوع ده اوى لانى هكون ورايا مشاغل والدراسة والمدام والعيال:d
وانا بحب اخلى المهمة دى لحد متخرج خلاص اتجوز ودخل الجيش وخلص اموره بس اكيد هتابعه فى الموضوع
اوعى تفتكر انى ملهوف على الجواز:dبالعكس انا مش حطه فى دماغى خالص ....جواز ايه وهباب ايه
وبعدين لو طلبوا منى انى اشتغل وزير مش هقبل لانى بحب اشتغل فى مجال السوفت وير ومش بحب اتعامل مع اى واحد منافق زى اللى بيطلعوا فى التى فى {محدش يفهم غلط انا مش عاوز حد يعتقلنى دانا غلباااااان}

سلاااااااااااام لاحلى بلد مصر امى :av4056bb7jp3:
وشكرا ليك يا بشمهندس احمد

eng/el doktor
24-09-2009, 07:18 PM
سورى مكنتش مركز هقوله مش عارف وخلاص وهوا هيقولى اقعد ودا بيحصل فى معظم الاوقات
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
زى العسل والله يا بوحميد...ربنا يكرمك
بص يا سيدى بالنسبه للسؤال التانى أنت بتقول هتقوله إنك مش عارف أنا بقولك الدكتور شرح حاجه وانت مركزتش معاه فيها وبعدين سألك فيها هتقول ايه وطبعا معرفش دى بتحسسه إنه واقف ولا كأن له لزمه هيطلع سلاحه بقى أعمال السنه
أنا بقى عاوز أعرف ترد تقول ايه عشان متخليهوش يحس الاحساس ده
جزاك الله خير
يا عريس

eng.ahmed55
24-09-2009, 07:56 PM
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
زى العسل والله يا بوحميد...ربنا يكرمك
بص يا سيدى بالنسبه للسؤال التانى أنت بتقول هتقوله إنك مش عارف أنا بقولك الدكتور شرح حاجه وانت مركزتش معاه فيها وبعدين سألك فيها هتقول ايه وطبعا معرفش دى بتحسسه إنه واقف ولا كأن له لزمه هيطلع سلاحه بقى أعمال السنه
أنا بقى عاوز أعرف ترد تقول ايه عشان متخليهوش يحس الاحساس ده
جزاك الله خير
يا عريس
هقوله سامحنى يا كبير كل واحد بيغلط :d
بهزر طبعا
بص تبع شخصية الدكتور
لو كويس هقوله مش عارف وطبعا هوا لو محترم مش هيكسفنى ويقولى انت مش مركز ليه والكلام ده وبعد المحاضرة هحاول اعتزله كمان
اما لو كان دكتور اى كلام ممكن اصلا لو قولتله كدا ياخد اسمى ويشيلنى المادة:abdoog8:
بس هفكر كويس قبل ما اتكلم واقوله معلش مركزتش فى الشرح اصل عندى حالة وفاه
بجد مش بهزر ده اللى كنت هقوله دا لو كان الدكتور عصبى وبيشيل الطلاب مادته على طول
واكيد قلبه هيرق ومش هيشيلنى المادة:d
وتحية جامدة لاحلى دكاترة
دكاترة الزقازيق

eng/el doktor
25-09-2009, 12:09 AM
البقيه ف حياتك يا بوحميد

BêDô ΜâśĦâĶëL
25-09-2009, 01:27 PM
نكمل التحقيق
قصدى الموضوع لاحقا
وجزاكم الله خير

1- مش ادارة الجامعة اللى هتعمللنا النقابة :d
دوول ملهومش علاقة بالمهندسين دول ليهم علاقة بالطلبة :)

2-هقوله انا متأسف مكنتش مركز مع حضرتك ف شرح الجزء ده ويا ريت تقبل اعتذارى

3-هرفع ايدي وهقوله بعد اذنك حضرتك اتخلبط غصب عن حضرتك ف كذا كذا

4-نفس اللى حصل معايا السنة دى وفعلا دخلت هندسة

5-كل واحد حر ف رأيه انا مليش دعوة

eng/el doktor
25-09-2009, 03:14 PM
1- مش ادارة الجامعة اللى هتعمللنا النقابة :d
دوول ملهومش علاقة بالمهندسين دول ليهم علاقة بالطلبة :)

2-هقوله انا متأسف مكنتش مركز مع حضرتك ف شرح الجزء ده ويا ريت تقبل اعتذارى

3-هرفع ايدي وهقوله بعد اذنك حضرتك اتخلبط غصب عن حضرتك ف كذا كذا

4-نفس اللى حصل معايا السنة دى وفعلا دخلت هندسة

5-كل واحد حر ف رأيه انا مليش دعوة
صباح أو مساء الخير حسب التوقيت على عيونك يا بشمهندس
1- أنا بقول إن إدارة الجامعه تقف ف صف الطلبه وتتكلم باسمهم كجهه رسميه بدل من الاعتصامات الفوضويه
بمعنى أشمل يكسبوا الجامعه ف صفهم زى بالظبط اللى حصل ف المعهد العالى للتكنولوجيا بالنسبه لاعتصامهم عشان يحلوا النعهد لكلية الهندسه والتكنولوجيا ببنها والجامعه وافقت على مطلبها وبعتت وفد يقابل وزير التعليم العالى (أطال الله بقائه )
2- معاك حق فعلا ورد ممتاز لانك لازم تعتزر حتى لو مش متعود وقدام زمايلك عشان الدكتور يقدر تفكيرك كطالب أو بمعنى أصح عشان ميحسش إنه ملوش لزمه أو إن شرحه ف الهوا ممكن يأتر على تقديرك ف مادته ومش بعيد يشيلهالك لو إتغاظ أوى بس برفو عليك بجد ف النقطه دى
3-طبعا حاجه عاوزه شخص جرئ وواثق من نفسه إنه صح والدكتور غلط رغم ان محدش غيرك اتكلم طبعا مع الاسلوب المهذب جدا
4- لا تعليق
5- لا مينفعش كل واحد حر ف رأيه معنى كده إنه لو وبخ حد عزيز عليك صاحبك مثلا هتقول كل واحد حر ف رأيه بجد الجمله دى حامضه أوى بنشوف أى حاجه ونقول كل واحد حر أنا مليش دعوه
دا قانون مينفعش إلا ف الغابه
لازم تكلمه بأسلوب كويس لان ببساطه الدكتور اللى غلط فيه ده قد أبوه أ أكبر وغير كده بيعلمه وكما يقال
إن المعلم والطبيب كلاهما لا ينصحا إذا هما لم يكرما
فاصبر لدائك إن أهنت طبيبا
واقنع بجهلك إن جفوت معلما
جزاك الله خير

hopeless sara
29-09-2009, 07:13 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
إحم إحم ... المهم
اه هوافق اوى ..لان ذى م هما مضايقين انا مضايقه و اكتر كمان :049gc0:...هقول كل اللى ف نفسى ..لما يجى و قتها بس هقولك :)
__________________________________________________ ____________________________

عاده ف المواقف اللى ذى دى انا بسكت خالص لحسن :slap1qk6: :d...بس لو الشرح السابق بس هو اللى انا معرفتوش هقوله يسالنى ف اى حاجه تانى قبل ده

3-إنت ف محاضره ف أول شهر دراسه والدكتور أو المعيد غلط ف حاجه ولتكن حسابيه مثلا (بالرغم إن ده نادر جدا) ومحدش اتكلم تتصرف إزاى ؟؟؟! لو عادى و الحياه حلوه هقوله...لكن لو من الناس اللى بتقفش و كده هسكت خالص ل اقضى بقيت عمرى ف الكليه:d

__________________________________________________ _____________________________

لالالالالالالالا الحمد لله عندى مافيش الحاجات دى ..لان المستقبل ده حياتى ف بصراحه مش بيغصبوا عليا ...بس فينه هو مجموع هندسه و انا كنت دخلت من غير م يتكلمو:d

لو ليه حق مش هكلمه و لو مالوش مش هكلمه برضه :d:p

نكمل التحقيق
قصدى الموضوع لاحقا
وجزاكم الله خير

حلو اوى التوبيك ده ..بس على الله منكنش مترقبين و يحرمونى من دخول الكليه علشان اول سؤال ...و يبقى خرجت منها قبل م ادخلها :d:d:d

و جزانا الله و جزاك خيرا باذن الله:)

eng/el doktor
29-09-2009, 04:05 PM
لا متخافيش ........متراقبين إن شاء الله
يعنى بعد إجاباتك الحلوه دى والتى إن دلت فإنما تدل على قوة شخصيتك والقدره على تحمل المسئوليه تخافى من انك إتحملتى المسئوليه دى
إنت مقولتيش حاجه غلط ف أول سؤال ولا حاجه بالعكس
قبولك لمسئوليه كبيره زى دى حاجه حلوه جدا ........
بالنسبه للدكتور سواء هو بيقفش أو مبيفش إنتى تختارى اللحظه المناسبه اللى تلفتى نظره للغلط ده من غير ما تقوليله إنت غلط
يعنى تعملى نفسك بتسألى عن الحته اللى فيها الغلط دى وهو هيآخد باله
بالنسبه بقى لموضوع حاسبات وهندسه ده ......
بجد بجد يعنى حاولى تغيرى الفكره دى ف اليومين اللى قبل الدراسه دول .
لانك بجد لما تدخلى الكليه وزانتى مش مؤمنه بيها إنها أحسن كليه ف مصر (طبعا أنا بتكلم بصفه عامه لاى كليه) مش التنسيق هو اللى وداكى فيها وانتى رضيتى وخلاص وقولتتى قضا أخف من قضا
ممكن بعد كده تستهونى بالكليه لانها مش كبيره ف نظرك أصلا عشان تنسيقها اقل من هندسه
بجد لازم تتأكى مليون ف الميه بإن ربنا سبحانه وتعالى كان قادر يحنن قلب اللى صححلك الفزيا أو الرياضه أو أو
وكنت هتزيدى الدرجتين أو الدرجه اللى ناقصينك
وكنتى هتفرحى وتتبسطى والحاجه الساقعه والجاتو
ولا قدر الله تانى سنه الحاجه الساقعه هتبقى قهوه ساده.......
إعلم أن ما أخطأك لم يكن ليصيبك وما أصابك لم يكن ليخطئك
هيأى نفسك إنك داخله أقوى كليه ف مصر عشان تستعدى نفسيا والإستعداد ده بيترجم لحماس وبالتالى تفوق وتقدم قد لا يوجد له مثيل ف الكليات التانيه اللى كنتى تتمنيها بعد كده
جزاكى الله خير

Eng. Alios
29-09-2009, 05:11 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
إحم إحم ... المهم

أوافق ... بس مضمنش ...
لأن مسئولية تقديم الطلب دي ممكن تضر و ممكن تنفع ... و ممكن تنجح و ممكن تفشل ... و المسئولية اصعب شيء ...

انا اقدم الطلب لو لقيت ان الطلاب ضايعة و معتصمة و مش عاوزة تكمل دراستها إلا لما النقابة تتعمل ...

و علشان احنا في الواقع المصري عايشين ... و علشان متقولوش ان انا محبط ( لأن الكلام دا من الواقع و العصر الحالي ) ... فاحتمال كبير ان الطلب ميتقدمش أصلاً و الموضوع ينام ...

احنا ممكن نقول إن الإدارة تصحي الموضوع بس .. و تقبل الطلب ...
نخلي كل الجامعات تتحد علشان الموضوع دا .... يعني الطلب مبيبقاش من جامعة واحدة ...

لاحسن معظمنا حاسس ان الموضوع نايم .

بصراحة السؤال ملخبط حبتين ...

لكن علشان الدكتور يحترمني , لازم انا كمان احترمه في الرد بتاعي ..

يعني : انا آسف جداً يا دكتور , مكتش مركز في الحتة دي مثلاً ... أول و آخر مرة يا دكتور ...

كده يعني أشياء من هذا القبيل ..

لكن عموماً لازم يبقى ردي محترم جداً و متواضع جداً ...

و الله عن نفسي ... استنى لما المحاضرة تخلص خالص و الطلبة كلها تمشي ...
و بكل إحترام و تواضع : بعد إذن حضرتك يا دكتور ممكن بس تحل لي المسألة دي تاني ..
و لما يخلص حل خالص , أتناقش معاه بكل هدوء و أدب و إحترام...

ردي هنا ح يبقى مختلف ...

أولاً العند مع الأهل و عدم سماع كلامهم ... أول طريق للتهلكة و الضياع ...

فإنت لو مجموعك جايب هندسة و عاوز تدخل حاسبات ... و أهلك مصممين على هندسة ... يبقى تعمل الآتي ( لازم ده يبقى من جواك و انت مقتنع بيه ) :

ادخل هندسة ... و لما اتخرج منها , أكمل دراسات عليا في الحاسبات و المعلومات ( دبلوم - ماجيستير - دكتوراة ) . و كل الجامعات اتاحت الموضوع دا عادي ..

يبقى انا كده رضيت أهلي , و رضيت مستقبلي ..

لكن لو أهلي عاوزيني هندسة و انا مش عاوزها .... و اتخانقت معاهم ... يبقى ربنا مش ح يكرمني ... لاني عصيت أهلي ...

الأهل دول أهم حاجة في الدنيا و محدش غيرهم ح ينفعك لا في دراسة و لا في نجاح و لا في أي حاجة ... يعني ربنا و أهلك اللي ح ينفعوك و بس ....

و هما دول اللي ليهم الخبرة عنك ... انت متعرفش مصلحتك فين , لكن أهلك عارفين .. و عارفين كويس كمان , لأن ليهم خبرة في الحياة ...

يعني انا اعرف واحد جاله اقتصاد و علوم سياسية ... و كانت جاية له السن ... ابوه قال له ألسن رغم ان الوله ح يموت على اقتصاد و علوم سياسية ... المهم الواد كمل ألسن لان ابوه هدده قال له : انت حر , بس لما تقول يا شغل متجيش تقول لي اعمل ايه ؟ .
المهم الواد دخل ألسن ... و اتخرج ... و قعد يلف على كل شركات السياحة علشان يشتغل مترجم ...

ابوه قال له : مستقبلك في التربية و التعليم مش في شركات السياحة .... الواد ده مسمعش كلام ابوه ...

ابوه قعد يناحر معاه .... و قال له : مستقبلك في التعليم مش في السياحة ...

المهم الواد ده راح اشتغل ف التعليم ........ دلوقتي بقى مدرس انجليزي بيكسب في الشهر أكتر من المهندس ...

يعني نقول له دلوقتي يا أستاذ مش يا واد بقى ... و لما كلمته في الموضوع دا قال لي : اهلك ادرى بمستقبلك و مصلحتك لان هما بيبقى عندهم بصيرة عالية عن المستقبل اكتر منك ... انت ممكن تدخل كلية زي الفل و متضمنش نفسك فيها ... لكن اهلك هما اللي بينوروك و بيقولوا لك ايه المضمون و ايه اللي مش مضمون ...
و ربنا صدقني بيكرم اللي يمشي ورا اهله ... حتى و لو كانت ميوله مش اللي اهله عاوزينها ...
لان ربنا في نفس الوقت بيحبب ... يعني انا مجالي كمبيوتر مش هندسة ... و دخلت هندسة و مشيت ورا أهلي ... يبقى اثق بإن ربنا ح يحببني في الهندسة و ح يسهلها معايا , لأني سمعت كلام أهلي ...

لان انت لو عاوز حاسبات و جت لك هندسة .. ممكن ابوك ميدفعلكش لا مصاريف الكلية و لا مصاريف مدينة .. و تبقى ضعت ...

ده رأيي يعني ...

اسيبه يهوهو براحته و لا مؤاخذة ..
يعني اللي يتكلم يتكلم و اللي يقول يقول و اللي يعيد يعيد ...

خليك في حالك , حالك يبقى لك ...

يعني أنا كطالب عاوز مصلحته , مشغلش نفسي بالكلام دا ...
انشالله لو راح *** الدكتور ...

انا مالي ...
صاحبي ده لا ح ينفعني و لا ح يضرني ...

جزاكم الله كل خير

سلام عليكم
ازيكم يا باشمهندسين

ردودي ح تلاقوها في الاقتباس ...

جزاكم الله كل خير

eng/el doktor
29-09-2009, 05:35 PM
سلام عليكم
ازيكم يا باشمهندسين

ردودي ح تلاقوها في الاقتباس ...

جزاكم الله كل خير
حمد الله على السلامه يا كبير المهندسين
بجد وحشتنا ووحشتنى انا شخصيا
فعلا .......
ردود مينفعش تخرج إلا من على رأفت
قصدى البشمهندس على رأفت .........
وتعليقى هبقى اقولهولك ع الميل
جزاك الله خير

Eng. Alios
29-09-2009, 05:52 PM
الماسنجر عندي فيه مشاكل يا كبير ...

ممكن نتكلم هنا عادي يعني

hopeless sara
30-09-2009, 01:09 AM
لا متخافيش ........متراقبين إن شاء الله
يعنى بعد إجاباتك الحلوه دى والتى إن دلت فإنما تدل على قوة شخصيتك والقدره على تحمل المسئوليه تخافى من انك إتحملتى المسئوليه دى
إنت مقولتيش حاجه غلط ف أول سؤال ولا حاجه بالعكس
قبولك لمسئوليه كبيره زى دى حاجه حلوه جدا ........
بالنسبه للدكتور سواء هو بيقفش أو مبيفش إنتى تختارى اللحظه المناسبه اللى تلفتى نظره للغلط ده من غير ما تقوليله إنت غلط
يعنى تعملى نفسك بتسألى عن الحته اللى فيها الغلط دى وهو هيآخد باله
بالنسبه بقى لموضوع حاسبات وهندسه ده ......
بجد بجد يعنى حاولى تغيرى الفكره دى ف اليومين اللى قبل الدراسه دول .
لانك بجد لما تدخلى الكليه وزانتى مش مؤمنه بيها إنها أحسن كليه ف مصر (طبعا أنا بتكلم بصفه عامه لاى كليه) مش التنسيق هو اللى وداكى فيها وانتى رضيتى وخلاص وقولتتى قضا أخف من قضا
ممكن بعد كده تستهونى بالكليه لانها مش كبيره ف نظرك أصلا عشان تنسيقها اقل من هندسه
بجد لازم تتأكى مليون ف الميه بإن ربنا سبحانه وتعالى كان قادر يحنن قلب اللى صححلك الفزيا أو الرياضه أو أو
وكنت هتزيدى الدرجتين أو الدرجه اللى ناقصينك
وكنتى هتفرحى وتتبسطى والحاجه الساقعه والجاتو
ولا قدر الله تانى سنه الحاجه الساقعه هتبقى قهوه ساده.......
إعلم أن ما أخطأك لم يكن ليصيبك وما أصابك لم يكن ليخطئك
هيأى نفسك إنك داخله أقوى كليه ف مصر عشان تستعدى نفسيا والإستعداد ده بيترجم لحماس وبالتالى تفوق وتقدم قد لا يوجد له مثيل ف الكليات التانيه اللى كنتى تتمنيها بعد كده
جزاكى الله خير

مرسييييي اوى ع ردك ..ربنا يجبر بخاطرك:d:d

و بالنسبه ل حكايه هندسه و حاسبات ..انا مانكرش ان كان حلمى ادخل هندسه مش علشان هى قمه و الحادات دى لا و الله بس انا كان ف مجال معين انا كنت حاباه ..بس لما جاتلى حاسبات انا فرحت اوييييييييييييييييييي بيها بجد :022yb4:
و لما رحت الكليه ف الاول و اللى سمعته بجد حببنى فيها زياده
و بجد انا خلاص شلت هندسه من دماغى لان اللى يفكر ف الماضى و هو ف حاضر مختلف و مستقبل تانى خالص و احسن ده مبحبوش

و فعلا كلامك كله مظبوط و ربنا يوفقنا كلنا ان شاء الله:)