مشاهدة النسخة كاملة : فصل الخطاب فى مسألة الألقاب, خريج حاسبات مهندس بجد و لا بيدعى

eng--zako
26-09-2009, 09:53 PM
كثر الكلام هذه الأيام عن وضع خريج كلية الحاسبات و لأى نقابة ينتمى و مركزه القانونى و ما إلى ذلك مما دعانى للإدلاء بدلوى فى هذا الموضوع رجاء أن تتضح الأمور و يزول الغموض

كلية الحاسبات و المعلومات أربع سنوات و تتبع القطاع الهندسى فى المجلس الأعلى للجامعات و الذى يشمل أيضا كليات الهندسة و التخطيط العمرانى و لكنها على خلاف الكليات الأخرى المذكورة لا تمنح بكالوريوس الهندسة و يحق لخريجيها الإنضمام لنقابة العلميين و ليس لنقابة المهندسين إلا أننى لم أجد خريجا واحدا إنضم إليها لأنها نقابة فقيرة لا موارد و لا برستيج لها و تعكس حالة العلم و العلماء فى مصر.

كان العقل المفكر وراء إنشاء كلية الحاسبات الدكتور إبراهيم فرج على غرار الكليات المماثلة التى وجدها فى السعودية و التى سبقتنا فى ذلك فنقل النموذج كما هو و بالإضافة لذلك فإن الدكتور ابراهيم خريج علوم و ربما أن مسألة وضع الخريج و مسماه المهنى و لأية نقابة سينتمى لم تخطر على باله و قد تداركت الجامعة الألمانية هذا الأمر عند إنشائها و عملت برنامجها المسمى علوم و هندسة الحاسب خمس سنوات و معادل للهندسة و لكنه فى حقيقته برنامج علوم حاسب واضح و صريح كما فى الروابط التالية و هو ما أعطاها ميزة تنافسية

http://www.guc.edu.eg/AcademicPrograms/Pro...spx?programId=4 (http://www.guc.edu.eg/AcademicPrograms/Program/ProgramDetails.aspx?programId=4)
http://www.guc.edu.eg/AcademicPrograms/Pro...sem=1&pId=4 (http://www.guc.edu.eg/AcademicPrograms/Program/CoursesOffered.aspx?sem=1&pId=4)

منذ سنوات تسرى إشاعة النقابة و تنشط أحيانا حتى قيل أن مشروعا بقانون نقابة مهندسى البرمجيات سيدخل مجلس الشعب فى دورته السابقة و تنام فى أحيان أخرى و قيل أيضا أن أ.د. على فهمى العميد السابق و أ.د. معتز خورشيد من قسم دعم القرار و نائب رئيس جامعة القاهرة الأسبق و أ.د. شريف مازن من قسم نظم المعلومات و مستشار رئيس مجلس الشعب لنظم المعلومات يسعون لدفع هذ ا القانون و لكننى لا أعرف لأين وصلت هذه الجهود.

من الامور التى تعقد موضوع النقابة هذه بشدة ما يلى:
1- ماذا سيكون مسمى النقابة؟ البعض يقول نقابة مهندسى البرمجيات – غلط فنحن لسنا مهندسى برمجيات و انما مهندس البرمجيات Software Engineer هو مسمى وظيفى واحد من نحو مائة وظيفة فى مجال تكنولوجيا المعلومات كما رأيتها فى قائمة على النت منها محلل نظم System Analyst و مدير شبكات Network Administrator و مطور برمجيات الويب Web Developer و مختبر البرمجيات Software Tester و دعم العملاء Customer Support و مدير قاعدة البيانات Database Administrator و مبرمج Programmer و محلل شبكات Network Analyst و غيرها كثير و انظر فى http://www.itjobs.com (http://www.itjobs.com/) .
2- مهن تكنولوجيا المعلومات ليست مهن إحترافية كالطب و الهندسة و الصيدلة بمعنى أنه لابد من إجازة الكلية المختصة للعمل بالمهنة بل الواقع أن خريجى الحاسبات و التجارة و الهندسة و العلوم و الدبلومات و خريجى معهد الإحصاء و معهد ال ITI غيرهم يعملون فى مجال تكنولوجيا المعلومات و هو واقع فى العالم كله لا يمكن تغييره بقرار نقابة يقصر المهنة على خريجى كلية الحاسبات ، و يكفى أن بيل جيتس أشهر شخصية فى العالم فى مجال تكنولوجيا المعلومات و أغنى أغنياء العالم كان طالبا فى هارفارد يدرس القانون و ترك الكلية ليؤسس شركة مايكروسوفت و لم يكمل تعليمه أى أنه بلغتنا فى مصر طالب حقوق فاشل و صايع (هذه تكفى لترفضه أى فتاة جامعية عندنا).
3- و من هنا إذا اقتصرت النقابة على خريجى الكلية فستكون نقابة فئوية ضيقة تقتصر على جزء صغير من ممارسى المهنة و لن يصبح لها أهمية مثل نقابة المهندسين حيث يشترط على المهندسين من ممارسى المهنة أين يكونوا مقيدين فى النقابة و هو شرط غير ممكن فى مجالنا و إذا توسعت فستصبح مثل نقابة التجاريين تشمل كل الحاصلين على بكالوريوس تجارة و المعاهد الثانوية التجارية و معهد التعاون و الجامعة العمالية و التعليم المفتوح و تفقد بريقها.

و الواقع أننا فى مصر بلد شهادات و يهتم الكثيرون منا بالشهادة أو بالكرتونة بلغة أ.د. محمد بيومى الذى يسمى الشهادة كرتونة بغض النظر عن المضمون و عادة ما أتلقى إتصالات من أقرباء أو أصدقاء الأسرة ممن تفوق أبناؤهم فى علمى رياضة يسألون عن كلية الحاسبات و الفرق بينها و بين هندسة و ميزات كل منهما و بعد الشرح فإن من لم يكن مصمما على مجال الحاسبات فإنه غالبا يتجه للهندسة من أجل الكرتونة و الكارنيه حتى و لو اتجه للأكاديميات الخاصة بفلوس و لأن هناك جهل عام بكلية الحاسبات و مجالات الدراسة فيها و العمل بعد التخرج (حتى أن قريبة لى سألتنى أنها سمعت أن كلية حاسبات هى مثل التجارة و لكنها مطعمة بكام كورس كمبيوتر) ، و هؤلاء شعارهم فى ذلك المثل الذى يقول "أدخل هندسة و لو بفلوس حتى لو أعيش متعوس"

وواقع الأمر أننا فى مصر لا نمارس إلا قليلا من الهندسة لأن كلمة مهندس تعنى مصمم و باستثناء المهندسين المعماريين و الإنشائيين و قلة قليلة من مهندسى الإتصالات و الكهرباء و الميكانيكا فإن بقيه المهندسين لا تصمم أى شئ و لكن المحظوظ منهم يعمل فى صيانة و تشغيل المعدات سواءا كانت حاسبات أو شبكات الإتصالات و هى مهنة الفنيين و الدبلومات فى الخارج و الكثير من المهندسين يعملون فى أى حاجة يعنى مثلا قريب لى فى معهد ITI مهندس يعمل فى تدريس مهارات العرض Presentation Skills و نظم موارد الشركات المسماة ERP Systems فما هى علاقة هذا بالهندسة؟ و آخر صديق كان مديرا للتدريب فى مايكروسوفت مصر منذ 15 سنة يعد برامج التدريب فيها التى تمنحها للشركات و الأفراد فو ويندوز و اكسل... الخ.

لكن الأمر مختلف بره و حكى لى قريبى عن قريبه ابن مهاجر مصرى فى كندا دخل علوم الحاسب و بعد السنة الثانية ذهب ليتدرب على البرمجة فى شركة و فى نهاية الصيف الشركة قالت له تعال اشتغل عندنا فأخذ يفكر و قال طيب بعد سنتين دراسة أظل فيها طالبا و مديونا لأن الدراسة هناك مكلفة أتخرج لأعمل نفس الذى أعمله الآن فقرر أن يترك الدراسة و يلتحق بالشركة.

و أخيرا فإن كنت ممن وفقه الله لدخول كلية برضاك و اختيارك فاحمد الله و توكل على الله و ثق فى أن الخيرة فيما اختاره الله و إن كنت ممن دخل الكلية مرغما بسبب المجموع فاعلم أن ما أخطأك لم يكن ليصيبك و ان ما أصابك لم يكن ليخطئك و اطرح وساوس الشيطان خلفك و تفوق فيما انت فيه و لا تجرى وراء السراب (اعرف طالبة فشلت فى الكلية و حولت بعد سنتين لانها لم تتخل عن حلم هندسة التى فاتتها) و إن كنت ممن يبحث عن اللقب و لا يهم المضمون فعليك بكلية الهندسة و إن فاتك قطارها فهناك المعاهد العليا الهندسية و الأكاديميات الخاصة و كله بكالوريوس و شهادة و كارنيه النقابة و السلام.

و فى جميع الأحوال إعلم أن سوق العمل الآن مضروب فهو ملئ بالخريجيين بعد الأزمة العالمية مع قلة الوظائف و قريبى فى فودافون قال أنهم لا يعينون هذه السنة و من يمشى لا يحل محله أحد بعد أن كان التعيين فى شركات الإتصالات بالزوفة و خريجو 2009 من حاسبات و من هندسة على حد سواء يجدون صعوبة فى إيجاد وظائف و من هنا عليك بتوسيع خبراتك ومهاراتك فترة الدراسة و تجريب أشياء و مشاريع خارج إطار الدراسة و تحسين لغتك و مهاراتك الأخرى و شبكة علاقاتك بالدكاترة و الطلاب الأكبر منك و الخريجيين حتى إذا تخرجت كان لديك من المهارات و العلاقات ما يساعدك فى الحصول على وظيفة.

أرجو أن أكون قد أو ضحت الصورة بدون تحيز و الله ولى التوفيق.

منقول بس بجد الموضوع عجبني و شكرا للي كتب الموضوع ده
و انا لعلمكو بحب حاسبات جدا و نفسي ادخلها لكن المشكلة اني حتغرب و مدينة جامعية و كدة و اهلي رافضين
يلا الحمد للله و ربنا يوفقكوا

eng--zako
27-09-2009, 12:02 AM
مفيش ردود !!!!!!!!!!!

eng.ahmed55
27-09-2009, 01:24 AM
مفيش ردود !!!!!!!!!!!
لا طبعا يا كبير وانا روحت فين؟؟؟
فعلا الكلام ده مضبوط{ حب ما تعمل حتى تعمل ما تحب}
وانا بحب المقولة دى وبحب اطبقها على كل حاجة فى حياتى
فعلا لازم نطور نفسنا ومنقولش ان احنا خلاص دخلنا الكلية والسلام
لازم نتعرف على ناس اكبر مننا وناخد خبراتهم
{والحته دى ناوى اركز عليها فى الكلية ان شاء الله}
بالنسبة لموضوع النقابة فانا شايف انه شاغل ناس كتير
حقهم انهم يطلبوا نقابة تدافع عن حقوقهم وتحافظ على مستوى الكلية وكمان تعلى التنسيق
بس احنا لما نحسن من اداءنا
ونحس ان احنا دخلنا كلية تساعدنا ان احنا نبدع فى مجال السوفت وير
وتوفر لينا كمان معلومات جامدة محدش هيبقى عارفها غيرنا
الحمد لله ان احنا فى حاسبات ...اجمد كلية فى مصر
وعلى رايك يا بشمهندس احمد
حب الله ورسوله
حب الوطن
حب حاسبات ومعلومات
وشكرا ليك يا بشمهندس انك تعبت وجبتلنا الموضوع الاكتر من رائع
واللى اتعلمنا منه حاجات كتيرة

eng_sarah
27-09-2009, 01:30 AM
بجد موضوع في غاية التميز و اشكرك على المجهود الكبير اللى عملتة . وفعلا معظم(او قل كل) الناس دلوقتي ما بتدورش الا على المسمي الوظيفي اللي هتحصل علية بعد ما تتخرج من الكلية دي و كمان عدم معرفة الناس بالكلية دي بيخليهم يقولو كلام غريب . مثلا انا لما جاتلي كلية حاسبات حد من قرايبي قال لي كويس اهو تفتحي محل موبايلات او سايبر مثلا و زي ما حضرتك قلت ان في ناس بتعتبرها زي تجارة وفي ناس ماتعرفهاش اصلا . المهم المفروض كل دة ما يحبطناش ولكن يقوي من عزيمتنا في اثبات ذاتنا امام الجميع و الاهم امام انفسنا و نجتهد في كليتنا ايا كانت .
و بعدين حضرتك لو عايز بجد تدخل حاسبات حاول تقنع الاهل ان هي دى الكلية اللي انا هتميز فيها و احقق ذاتي معلش لازم اتعب شوية من ناحية الاغتراب و اشياء من هذا القبيل لكن احسن ما ادخل كلية انا مجبر عليها و ما اتفوقش فيها
على كل معلش لو كنت طولت شوية
بس ربنا يوفقك

eng--zako
27-09-2009, 02:52 AM
بجد موضوع في غاية التميز و اشكرك على المجهود الكبير اللى عملتة . وفعلا معظم(او قل كل) الناس دلوقتي ما بتدورش الا على المسمي الوظيفي اللي هتحصل علية بعد ما تتخرج من الكلية دي و كمان عدم معرفة الناس بالكلية دي بيخليهم يقولو كلام غريب . مثلا انا لما جاتلي كلية حاسبات حد من قرايبي قال لي كويس اهو تفتحي محل موبايلات او سايبر مثلا و زي ما حضرتك قلت ان في ناس بتعتبرها زي تجارة وفي ناس ماتعرفهاش اصلا . المهم المفروض كل دة ما يحبطناش ولكن يقوي من عزيمتنا في اثبات ذاتنا امام الجميع و الاهم امام انفسنا و نجتهد في كليتنا ايا كانت .
و بعدين حضرتك لو عايز بجد تدخل حاسبات حاول تقنع الاهل ان هي دى الكلية اللي انا هتميز فيها و احقق ذاتي معلش لازم اتعب شوية من ناحية الاغتراب و اشياء من هذا القبيل لكن احسن ما ادخل كلية انا مجبر عليها و ما اتفوقش فيها
على كل معلش لو كنت طولت شوية
بس ربنا يوفقك
شكرا بجد لمرورك و ردك الجميل بس انا اصلا مشكلتي كبيرة صراحتا انا معجب بالمجالين و شايفهم حلوين و لوني ميال للبرمجة و كدة لكن مش عارف صراحة انا اتعقدت و مش عارف اخد قرار اندم عليه سواء كملت ف عمارة او حاسبات و لوني حاسس ان حاسبات احسلي لكن مش عارف اكيد مفيش واحد مبيحبش الكمبيوتر
انا الحمد لله بعرف html و شوية سي بلس بلس
و نفسي اخش حاسبات و ف نفس الوقت دراسة العمارة ممتعة بردو
انا مش عارق مش عارف مش عارف
انا الحمد لله مجموعي 380.5 يعني اجيب احسن حاسبات ف مصر
و من حقي اختيار اي حاسبات تجيب مجموعي لأنهم بالنسبة للأدارة التعليمية ليا كلهم ف التوزيع الجغرافي ج
مش عارف اعمل ايه

eng--zako
27-09-2009, 02:53 AM
لا طبعا يا كبير وانا روحت فين؟؟؟
فعلا الكلام ده مضبوط{ حب ما تعمل حتى تعمل ما تحب}
وانا بحب المقولة دى وبحب اطبقها على كل حاجة فى حياتى
فعلا لازم نطور نفسنا ومنقولش ان احنا خلاص دخلنا الكلية والسلام
لازم نتعرف على ناس اكبر مننا وناخد خبراتهم
{والحته دى ناوى اركز عليها فى الكلية ان شاء الله}
بالنسبة لموضوع النقابة فانا شايف انه شاغل ناس كتير
حقهم انهم يطلبوا نقابة تدافع عن حقوقهم وتحافظ على مستوى الكلية وكمان تعلى التنسيق
بس احنا لما نحسن من اداءنا
ونحس ان احنا دخلنا كلية تساعدنا ان احنا نبدع فى مجال السوفت وير
وتوفر لينا كمان معلومات جامدة محدش هيبقى عارفها غيرنا
الحمد لله ان احنا فى حاسبات ...اجمد كلية فى مصر
وعلى رايك يا بشمهندس احمد
حب الله ورسوله
حب الوطن
حب حاسبات ومعلومات
وشكرا ليك يا بشمهندس انك تعبت وجبتلنا الموضوع الاكتر من رائع
واللى اتعلمنا منه حاجات كتيرة
شكرا لمرورك الجميل يا بشمهندس احمد

eng--zako
27-09-2009, 03:00 AM
فاضل اسبوع يا قاتل يا مقتول
مش عارف الوقت بيمر شكلها هترسا علي فنون عمارة و لا ايه اصل لو حولت حوار المدينة مش هيبقي مضمون اوي بس انا والدي شغال ف الجامعة اكيد لو عزمت علي حاسبات حلاقي حل للمدينة و كدة
لعلمكو انا بقالي ف الموضوع ده
يجي من اول نتيجة التنسيق بتاعة المرحلة الاولي
فاضل اسبوع
ربنا يستر
يا رب اهديني للأختيار الأصلح ليا

fuoozz
27-09-2009, 07:37 AM
ربنا يوفقك للطريق الصح
بس انا من رايى خليك للى فى بلدك
ايه لازمتها الشحتته دى
بدام انت بتحب الاتنين
يبقى ان شاء الله هتنجح فى الاتنين
فاختار اللى اقرب ليك
دا من وجهة نظرى

eng--zako
27-09-2009, 08:23 AM
ربنا يوفقك للطريق الصح
بس انا من رايى خليك للى فى بلدك
ايه لازمتها الشحتته دى
بدام انت بتحب الاتنين
يبقى ان شاء الله هتنجح فى الاتنين
فاختار اللى اقرب ليك
دا من وجهة نظرى
شكرا لمرورك و ربنا يوفقك بس انا ميال للحاسبات اكتر و شغلها اكتر و اكتر
وظائفها كتيييييييييييييييييييييييييييير
شوف الاي تي جوبز و دي بتشمل دارسي علوم الحاسب و كلو في رابط ف الموضوع
مهندس برمجيات او مهندس نظم مهنة وسط الف الفين مهنة

el_brins
27-09-2009, 12:10 PM
والله انا مش فارقة معاى مهندس و لا لا مع الاحترام لكلية الهندسة لانى اعرف ان فى ناس فى السعودية و فى دول عربية و فى مصر بيقبضوا بالالوف و هما خريجة حاسبات

fuoozz
27-09-2009, 12:32 PM
خلاص ادخل حاسبات
اذا كنت حاببها

m_fci
27-09-2009, 06:08 PM
كلية حاسبات ومعلومات أمتع كلية في مصر وفي خارج مصر

dando-255
28-09-2009, 03:46 AM
فاضل اسبوع يا قاتل يا مقتول
مش عارف الوقت بيمر شكلها هترسا علي فنون عمارة و لا ايه اصل لو حولت حوار المدينة مش هيبقي مضمون اوي بس انا والدي شغال ف الجامعة اكيد لو عزمت علي حاسبات حلاقي حل للمدينة و كدة
لعلمكو انا بقالي ف الموضوع ده
يجي من اول نتيجة التنسيق بتاعة المرحلة الاولي
فاضل اسبوع
ربنا يستر
يا رب اهديني للأختيار الأصلح ليا

حاسبات و معلومات يعنى الابداع و التفكير و المتعة
فنون عمارة هتبقى مبدع برضه لكن من نوع تانى .. ابداع فنى مش عقلى
شوف انت ايه اللى بيستهويك أكتر .. و ان كنت أرشحلك حاسبات طبعا و انت مغمض
انا جاتلى هندسة و سيبتها بسبب حاسبات

Eng. Alios
28-09-2009, 03:34 PM
سلام عليكم

واحشني يا باشمهندسين المستقبل و أمل الغد ...

يارب تكونوا بخير ...

أولاً : الف الف شكر يا أخ زاكو على الموضوع المنقول ....

ثانياً : انا مش ح اتكلم كتير .. هى جملة واحدة :

السنة دي احنا دولة نامية .... من سنة 1900 احنا دولة نامية ..... و في سنة 3000 , احنا دولة نامية ....

جزاكم الله كل خير

توته.
28-09-2009, 03:45 PM
سلام عليكم

يارب تكونوا بخير ...

السنة دي احنا دولة نامية .... من سنة 1900 احنا دولة نامية ..... و في سنة 3000 , احنا دولة نامية ....

جزاكم الله كل خير
احم احم دا احباط مثلا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

eng/el doktor
28-09-2009, 04:22 PM
بجد شكرا ليك يا بشمهندس zako على الموضوع الرائع ده
إنت رحت فنون عشان مفيش حاسبات اسكندريه
أنا بقى م المنصوره وقدامى حاسبات المنصوره
ورحت حاسبات حلوان ومحولتش
وحوارات المدينه اللى إنت عارفها
بص م الآخر
إطلبوا العلم ولو ف الصين
جزاك الله خير

eng/el doktor
28-09-2009, 04:25 PM
سلام عليكم

يارب تكونوا بخير ...

جزاكم الله كل خير
يا بشمهندس على .......
سنة 3000 هتكون إنت أثبت نفسك واتخرجت واشتغلت وعملت الهوايل
ح نكون ف دول العالم الاول إن شاء الله
خليك متفائل عشان طول ما إحنا بنقول كده لا هنروح ولا هنيجى
ومتناش إن إحنا أكبر تعداد سكانى ف دول الوطن العربى كله
يعنى الذنب ذنب الجميع .......
جزاك الله خير

eng.ahmed55
28-09-2009, 04:38 PM
سلام عليكم

يارب تكونوا بخير ...

جزاكم الله كل خير
بشروا ولا تنفروا
المستقبل قدامنا
كل الناس بتقول ان احنا مش هنتقدم
بس شوف احمد زويل ونجيب محفوظ
رغم تخلف البلد قدروا يثبتوا نفسهم
واحنا ان شاء الله هنعمل زيهم
مش مشكلة انك تفشل المشكلة انك متحاولش

Eng. Alios
28-09-2009, 05:31 PM
يا جماعة انا بهزر مش أكتر ..

طبعاً بلدنا دي اجدع بلد في العالم كله ...
لو قدرنا نقوم بيها صح ...

و ربنا بيقول : اسعى يا عبد و انا اسعى معاك ...

dando-255
29-09-2009, 02:34 AM
سلام عليكم

يارب تكونوا بخير ...

جزاكم الله كل خير

كلامك و تلميحاتك فى منتهى الاستفزاز
..
الشاب بتاع فنون جميلة دا عاوز يقول علينا اننا ازاى هنشتغل فى مجال التكنولوجيا جوة دولة نامية
يعنى احنا روحنا او جينا مش هنوصل لحاجة و هنبقى ناس ملهاش لزمة
وفر معلوماتك القيمة دى لنفسك
و لو مش عجباك البلد سيبها و روح للى بيقدروا العقليات الفذة اللى زى حضرتك

dando-255
29-09-2009, 02:40 AM
بشروا ولا تنفروا
مش مشكلة انك تفشل المشكلة انك متحاولش

والله احسن جملة اتقالت
اللى حاول و فشل أفضل بكتير من اللى خدها من قاصرها و مشى جنب الحيط

Eng. Alios
29-09-2009, 04:43 PM
كلامك و تلميحاتك فى منتهى الاستفزاز
..
الشاب بتاع فنون جميلة دا عاوز يقول علينا اننا ازاى هنشتغل فى مجال التكنولوجيا جوة دولة نامية
يعنى احنا روحنا او جينا مش هنوصل لحاجة و هنبقى ناس ملهاش لزمة
وفر معلوماتك القيمة دى لنفسك
و لو مش عجباك البلد سيبها و روح للى بيقدروا العقليات الفذة اللى زى حضرتك

انا مش عارف حضرتك مستقصدني ليه ؟
هوا انا عملت لسيادتك ايه ؟

حضرتك بتحب كليتك ... على عيني و على راسي
لكن مش بالإكراه تقنع كل الناس انها أفضل من الاكل و الشرب ...
مش بالإكراه تقنع كل الناس إنها أهم من أي شيء في الدنيا ...

بالإضافة إلى إنك بتفهم الكلام غلط من أساسه ...

انت كطالب حاسبات لو روحت و لا جيت ح توصل ..... بس باين حضرتك مقريتش بقيت الموضوع

انا قلت إن أنا باتريق على الكلام ... بهزر ...

اللي تعب بجد , ح يرفع راس بلده لفوق ....

و ده ردي :

-----------------------

حضرتك لو استمريت بأسلوب الحوار ده ...
مش ح تكمل صح كدا ...

انا مش بحبطك و لا بشتمك و لا بقول لك ح تطلع قهوجي ...
انت واد زي الفل و ربنا يكرمك ...

بس بلاش الاساليب المتعصبة دي في الحوار ...

عامل الناس كما يحبوا أن يُعاملوا ...

يعني واحد مخه صغير و مش شايف قدامه غير إن هندسة أحسن ... سايسه و قول له ماشي ... أكنك مسمعتش حاجة ...

انا حولت فنون جميلة علشان اللقب ( زي ما سعادتك بتقول ... رغم ان الكلام دا مش صحيح اطلاقاً ) ... سايسني و قول لي ربنا معاك و يكرمك ... و أكنك لا سمعت و لا شفت حاجة ....

انا يعني مدخلتش جهنم علشان سبت حاسبات ....
و لا ربنا قال لي : ح العن حياتك كلها علشان سبت حاسبات ...

اتقل على الناس ... مش أي حاجة تنرفزك تقوم طايح كدا ....
اهدى ...و قول من جواك : بكرا نتفرج و نشوف مين اللي ح ينفع ...

و صدقني ...
حاسبات و معلومات دي أجمد كلية في مصر !! .... مهما قلت و مهما عيدت ح تفضل أجمد كلية في مصر !!

ربنا يكرمك إن شاء الله و أشوفك اكبر مهندس برمجيات فيكي يا مصر ...

جزاكم الله كل خير

eng/el doktor
29-09-2009, 05:51 PM
ليه كده يا بلبل
مش قولنا بلاش
ربنا يهدى

dando-255
30-09-2009, 12:07 AM
انا مش عارف حضرتك مستقصدني ليه ؟
هوا انا عملت لسيادتك ايه ؟

حضرتك بتحب كليتك ... على عيني و على راسي
لكن مش بالإكراه تقنع كل الناس انها أفضل من الاكل و الشرب ...
مش بالإكراه تقنع كل الناس إنها أهم من أي شيء في الدنيا ...

بالإضافة إلى إنك بتفهم الكلام غلط من أساسه ...

انت كطالب حاسبات لو روحت و لا جيت ح توصل ..... بس باين حضرتك مقريتش بقيت الموضوع

انا قلت إن أنا باتريق على الكلام ... بهزر ...

اللي تعب بجد , ح يرفع راس بلده لفوق ....

و ده ردي :

-----------------------

حضرتك لو استمريت بأسلوب الحوار ده ...
مش ح تكمل صح كدا ...

انا مش بحبطك و لا بشتمك و لا بقول لك ح تطلع قهوجي ...
انت واد زي الفل و ربنا يكرمك ...

بس بلاش الاساليب المتعصبة دي في الحوار ...

عامل الناس كما يحبوا أن يُعاملوا ...

يعني واحد مخه صغير و مش شايف قدامه غير إن هندسة أحسن ... سايسه و قول له ماشي ... أكنك مسمعتش حاجة ...

انا حولت فنون جميلة علشان اللقب ( زي ما سعادتك بتقول ... رغم ان الكلام دا مش صحيح اطلاقاً ) ... سايسني و قول لي ربنا معاك و يكرمك ... و أكنك لا سمعت و لا شفت حاجة ....

انا يعني مدخلتش جهنم علشان سبت حاسبات ....
و لا ربنا قال لي : ح العن حياتك كلها علشان سبت حاسبات ...

اتقل على الناس ... مش أي حاجة تنرفزك تقوم طايح كدا ....
اهدى ...و قول من جواك : بكرا نتفرج و نشوف مين اللي ح ينفع ...

و صدقني ...
حاسبات و معلومات دي أجمد كلية في مصر !! .... مهما قلت و مهما عيدت ح تفضل أجمد كلية في مصر !!

ربنا يكرمك إن شاء الله و أشوفك اكبر مهندس برمجيات فيكي يا مصر ...

جزاكم الله كل خير

على فكرة انا ولا مستقصدك ولا حاجة انت اللى كل شويا تقول كلام يستفذ الواحد مرة تقول هروح اخد كورسات و أبقى زيكو و مرة تقول دولة نامية و هتفضل دولة نامية و دا تلميح واضح جداا و ملوش تفسير غير اللى انا قولته هل انت شايف ان دا المكان او الوقت المناسب انك تقول جملة زى دى و دى مش اول مرة تقولها .. يا سيدى لو مش عجباك البلد سيبها بجد انت من اول مشاركة ليك و انت عمال تتريق ع البلد .. ثانيا انا مش محتاج نصائح من حد وفر النصائح دى لنفسك بدل ما تعلمنى ازاى أتحكم فى انفعالاتى .. علم نفسك ازاى ما تستفذش الناس و اتعلم امتى تقول الكلام و فين .. انا مبعرفش اخد حد على قد عقله و أقوله انت ف احسن كلية أهو الاسلوب دا اللى مخلى البلد متخلفة و انت اول واحد بتتبعه .. و اول واحد بتنقد البلد دا دليل ان العيب مش فى البلد و رأيى فيكم مش هيتغير .. هتظلوا فى نظرى مجرد رسامين و بتوع المدنى هم الاساس فى كل شىء هم العقول و انتم أداة مكملة ممكن الاستغناء عنها

eng--zako
30-09-2009, 12:26 AM
بص يا داندو انا مستعجب ازاي الحوار وصل لكدة اذا كنت شايف المهندسين المعمارين رسامين فانا كنت فاكر زيك كدة بالضبط لكن لما سألت طلبة و مهندسين عرفت ان دي دراسة و علم مش مجرد رسم و تصميم ميني و غير كدة احب اقولك انك ظالم عليوس
اقولك ليه ا احكيلك حكايته الولد ده جاب 379 بسبب علم النفس عشان جايب 41 طبيعي ان اهلة اول حاجة يعملوها يفتحو ورقة علم النفس المهم عشان هوه مرحلة تانية كان قدامو حاسبات و المعهد العالي للتكنولوجياالمهم الولد ما صدق و كان فرحان بالكلية مستعد اقولك اكتر منو و اكتر من اي حد ف المنتدي لدرجة اني كان نفسي ابقي زيي مش لدرجة الحقد عليه بس بجد انا بردو كنت حابب حاسبات و لما لقيت علي متشجع جامد فكرت اني احول حاسبات هوه كانت جيالو حلوان عالعموم و انا كنت بفكر ف عين شمس او القاهرة المهم فضب علي حابب الكلية لدرجة انو قالي حتي لو جتلي درجات توديني هندسة من اعادة التصحيح كان فضلو تلت درجات مش رايح هندسة و هفضل ف حاسبات المهم نتيجة اعادة التصحيح طلعت و جاب درجة بقي 380 و كان لائق و بقي جايب الحد الأدني للفنون عمارة المهم من الطبيعي كان يستخدم الدرجة للتحويل لحاسبات القاهرة لكن عايز اقولك ان علي صحبي
و ساكن في دمنهور و كايرو بعيدة و هيضطر ياخد مدينة جامعية طبعا لو مكنش قدامو حاسبات كان ماشي و هيا اصلا مش فارقة معاه غير كدة والد علي شغال مهندس معماري في وظيفة حكومية كمان و خريج فنون جميلة عمارة اسكندرية و هما عندهم شقة
في اسكندرية بتهيقلي الخيارات دي كلها كانت تجبر اي حد انو يحول فنون عمارة ان مكنش عشان نفسة عشان اهلة هتقولي لو حابب حاسبات يستمر حقولك العمارة مش وحشة و اي حد يستمتع بشغلها فهمني يا ريت تقدر الكلام ده و تعذرو انا اسف اني سيحتلك يا علي بس عشان نوقف الخناق

Eng. Alios
30-09-2009, 01:20 AM
ميرسي يا زاكو على التسييح ...

لكن انا مش ح ارد على الأخ داندو ...

الأيام بعد كده بتعلم يا ابني ...

جزاكم الله كل خير

dando-255
30-09-2009, 02:14 AM
بص يا داندو انا مستعجب ازاي الحوار وصل لكدة اذا كنت شايف المهندسين المعمارين رسامين فانا كنت فاكر زيك كدة بالضبط لكن لما سألت طلبة و مهندسين عرفت ان دي دراسة و علم مش مجرد رسم و تصميم ميني و غير كدة احب اقولك انك ظالم عليوس
اقولك ليه ا احكيلك حكايته الولد ده جاب 379 بسبب علم النفس عشان جايب 41 طبيعي ان اهلة اول حاجة يعملوها يفتحو ورقة علم النفس المهم عشان هوه مرحلة تانية كان قدامو حاسبات و المعهد العالي للتكنولوجياالمهم الولد ما صدق و كان فرحان بالكلية مستعد اقولك اكتر منو و اكتر من اي حد ف المنتدي لدرجة اني كان نفسي ابقي زيي مش لدرجة الحقد عليه بس بجد انا بردو كنت حابب حاسبات و لما لقيت علي متشجع جامد فكرت اني احول حاسبات هوه كانت جيالو حلوان عالعموم و انا كنت بفكر ف عين شمس او القاهرة المهم فضب علي حابب الكلية لدرجة انو قالي حتي لو جتلي درجات توديني هندسة من اعادة التصحيح كان فضلو تلت درجات مش رايح هندسة و هفضل ف حاسبات المهم نتيجة اعادة التصحيح طلعت و جاب درجة بقي 380 و كان لائق و بقي جايب الحد الأدني للفنون عمارة المهم من الطبيعي كان يستخدم الدرجة للتحويل لحاسبات القاهرة لكن عايز اقولك ان علي صحبي
و ساكن في دمنهور و كايرو بعيدة و هيضطر ياخد مدينة جامعية طبعا لو مكنش قدامو حاسبات كان ماشي و هيا اصلا مش فارقة معاه غير كدة والد علي شغال مهندس معماري في وظيفة حكومية كمان و خريج فنون جميلة عمارة اسكندرية و هما عندهم شقة
في اسكندرية بتهيقلي الخيارات دي كلها كانت تجبر اي حد انو يحول فنون عمارة ان مكنش عشان نفسة عشان اهلة هتقولي لو حابب حاسبات يستمر حقولك العمارة مش وحشة و اي حد يستمتع بشغلها فهمني يا ريت تقدر الكلام ده و تعذرو انا اسف اني سيحتلك يا علي بس عشان نوقف الخناق

يا باشا والله انا ما واخد منه موقف شخصى
هو حر يدخل اللى هو عاوزه و يريحه .. لكن هو من ساعة ما حوّل فنون و عمارة
و هو كل شوية يرزع جملة ملهاش لزمة يستفذ بيها اللى فى حاسبات .. و كلامه قلب 180 درجة

ربنا يوفقه فى عمارة .. و انا أصلا رأيى فى عمارة مكنش على سبيل ال*** او الاستفذاذ
دا رأى انا كونته بعد ما سألت ناس كتير جداا شغالين فى المجال و فهمونى ايه الفرق بين المدنى و العمارة
من ناحية الدراسة و الشغل و المشاريع و التفكير و عدد المواد فى كل قسم و نوعية المواد
بصراحة لما عرفت الفرق بينهم بقيت بشفق على طالب عمارة
طالب مدنى له صلاحيات طالب عمارة و زيادة عليها حاجات كتير جدا
مش عاوز اقول باقى الكلام اللى اعرفه عشان الراجل ميجيلوش احباط

ميرسي يا زاكو على التسييح ...

لكن انا مش ح ارد على الأخ داندو ...

الأيام بعد كده بتعلم يا ابني ...

جزاكم الله كل خير

صدقنى لو كنت تقدر ترد كنت رديت
لكن للأسف انت متضارب الافكار و كلامك كله متناقض
و اللى من النوع دا صعب يقدر يدافع عن نفسه
انت مقدرتش تدافع عن ميولك و تستمر فى الكلية اللى انت حاببها
و ضعفت قدام الضغوط اللى حواليك
يبقى ازاى هتقدر تدافع عن مجرد رأى او وجهة نظر ؟!!

Eng. Alios
30-09-2009, 02:29 AM
طب يا بابا انت كويس ...

Eng. Alios
30-09-2009, 03:32 AM
انا بقى عاوز اسأل حضرتك سؤال ...

حضرتك و انت صغير كنت بتحلم بإيه ؟

أكيد يا مهندس يا دكتور ...

معتقدش يعني انك كنت تسمع عن حاجة اسمها كمبيوتر اصلاً ...

و لا اعتقد انك تسمع عن حاسبات و معلومات دي أصلاً ...

و حلمك انك تبقى يا مهندس يا دكتور مستمر معاك لحد ما خلصت ثانوي ...

حظك جه في حاسبات و معلومات أو في هندسة ...

هنا بيبقى القرار ليك ..

------

تعالى بقى نفكر ...

الشقة اللي حضرتك قاعد فيها مين اللي بانيها ؟ مهندس مدني
طب مين اللي عملها و رسمها و صممها و خططها ؟ مهندس معماري

انا اعرف ان طلبة حاسبات و معلومات ثقافتهم عالية ...

بس انا مستغرب ازاي حضرتك دخلت حاسبات و معلومات و انت معدكش اي فكرا عن الفرق بين المدني و المعماري ؟ ...

ده العيل الصغير يعرفها ...

( طبعاً بقية الطلبة مثقفين و زي الفل )

------

و لو حتى عمارة رسامين ...

طب ليه بقى مخليين قسم عمارة في هندسة واخد تقدير جيد , و قسم مدني واخد تقدير مقبول ؟

-----

و بعدين في مثل عالمي بيقول :

العمارة فن و الفن جنون ..... فالعمارة أم الجنون ..

طبعاً هوا مثل يضحك ... لكنه مثل علمي بحت ... و بيبين ان العمارة دي ارقى الفنون ....

لأن الفن موهبة , و الفنانين او الرسامين اللي سيادتك بتتريق عليهم اكنهم زبالين ... أرقى ناس في المجتمع ...

لكن ح اقول ايه ؟

-----

على العموم انت واد زي الفل ...

و ربنا يكرمك ...

eng--zako
30-09-2009, 03:57 AM
مش اعرف اقول ايه يا داندو العكس يا حبيبي لعلمك عمارات كتير 4 او 5 ادوار بيصممها و يعملها المخططات الواجهية و التصميمية و الانشائية بيعملها معماري و بيدي الشغل لمقاول دبلوم بيعمل شغل المدني و غير كدة احنا ف عمارة بندرس مواد مدني
و بعدين لاحظ اني عمارة كمان
و بعدين هوه لو عمارة ملهوش لازمة مكنش اتحط ف كليات الهندسة و لا كان ليه ال uia الاتحاد الدولي للمهندسين المعمارين
اللي بيشترط يكون للملتحق دراسة معمارية خمس سنوات

Eng. Alios
30-09-2009, 04:01 AM
قول له يا زاكو ...

و بعدين ... لو الأخ داندو كلامه صح ان مدني احسن من معماري اللي بتاخد جيد و بتحتاج واسطة علشان الطلبة يدخلوها و اول و ارقى قسم في الهندسة و الفنون الجميلة ...

يبقى هوا كده عامل زي الجهلة اللي بيقولوا ان هندسة حاسبات احسن من حاسبات و معلومات ....

بس الاخ داندو مش جاهل ... ده واد زي الفل ماشاء الله ....

و مستقبله مشرق مليء بالأمل و التفاؤل ... الناس ح تحبه من ابداعه و بساطته في الحوار و التعامل ...

eng--zako
30-09-2009, 04:12 AM
بس يا داندو عيب كدة احنا مش عنعاير بعض بالكليات كفاية ان فنون جميلة عمارة واخدة اعلي م الحاسبات
و بعدين حاسبات كويسة و حلوة لكن لاحظ انا بحبا جدا لكن لو حتبدأ معايرة اشتغلك بقة حاسبات و معلومات ملهاش نقابة و مش حتتعمل
اقولك ليه انت عايزين نقابة مهندسي البرمجيات صح مانتوش مهندسي يرمجيات دارسي علوم الحاسبات سواء اي مجال اي تي او سي اس او غيرة مهندس برمجيات ده وظيفة من ضمن وظائف كتيييييييير جدا منها بروجرامر و ثري دي جيم ديزاينر و سيستم اناليست و غيرة شوف دليل الكلية بتاعتك في الوظائف المتاحة ف المجال لخريجي الكليةعايز اقولك كمان ان النقابة بتضمن مسمي وظيفي و حقوق العمل يعني محدش غيرك يشتغل ف الجال يعني مثلا
نقابة الصيادلة بتضمن لقب دكتور صيدلي لخريجي صيدلة حكومية او خاص معادل
و تمنع ان اي حد يشتغل في صيدلية غير دكتور ده مثلا
تصريحات البنا لازم يطلعها مهندس مقيد ف النقابة
غير كدة عايز اقولك نقابة في مجال للحاسبات صعبة تتعمل لانها حيقتصر العمل في الكجال ده علي خريجي حاسبات و المعاهد و الجامعات الخاصة المعادلة للحاسبات و ده مستحيل لأن المجال مفتوح مش ف مصر اذا كان اغني واحد ف العالم بيل جيتس و شغال ف مجال ال اي تي مش خريج كمبيوتر ساينس و لا حاجة كان طالب فاشل في حقوق
و عالعموم انا معاك ان في جامعات امريكية كتير زي هارفارد في كلية الهندسة و العلوم التطبيقية فيها قسم كمبيوتر ساينس لكن لو بصيت علي معلومات عن القسم ده انهم مبينضموش لنقابة المهن الهندسية المهندسين يعني ف امريكا و غيرة
لأن المجال مفتوح و عايز اقولك ان في شهادات كمبيوتر اهم من بكالوريوس الكمبيوتر و في شهادات معينة بتشغلك بمرتب يصل ل 65 الف دولار سنويا و اكتر من كدة بكتيييير و عايز اقولك ان معظم شركات البرمجيات معظمه اللي شغالين فيها مش معاهم بكالورييوس كمبيوتر ساينس او غيرة

انا اسف اني قولت الكلام ده بس انا لغاية دلوقتي حابب حاسبات و شايفها المستقبل و البداية كون الواحد ياخد البكالوريوس دي البداية في العلم الذي ينتهي
و انا كنت حعمل حسابي اني لو دخلت حاسبات حتبقي البداية بعد ماخد البكالوريوس
انت ممكن تتوظف ببكالوريوس حاسبات في مكان كويس لكن ممكن تلاقي جنب فئات تانية بس معاها شهادات برمجة و غيرة
فاهمني فلازم تطور من معلماتك و ناخد شهادات علب قد ماتقدر حتي مش ف مجالك يعني مثلا لو انت كمبيوتر ساينس حاول تاخد شهادات في ال اي اس و بالذات الداتا بيز لأن ده علم مهم و لا ينتهي و ملهوش كبير
بس و انا اسف اني قلت الكلام ده لكن لازم نهدي الحوار ما بينا
لازم تعرف المهندس المعماري بيعمل ايه و المدني بيعمل ايه
لأن انت كدة اهنت ناس ياما
سلام يا بشمهندس داندو

Eng. Alios
30-09-2009, 04:21 AM
بس يا داندو عيب كدة احنا مش عنعاير بعد بالكليات كفاية ان فنون جميلة عمارة واخدة اعلي م الحاسبات
و بعدين حاسبات كويسة و حلوة لكن لاحظ انا بحبا جدا لكن لو حتبدأ معايرة اشتغلك بقة حاسبات و معلومات ملهاش نقابة و مش حتتعمل
اقولك ليه انت عايزين نقابة مهندسي البرمجيات صح مانتوش مهندسي يرمجيات دارسي علوم الحاسبات سواء اي مجال اي تي او سي اس او غيرة مهندس برمجيات ده وظيفة من ضمن وظائف كتيييييييير جدا منها بروجرامر و ثري دي جيم ديزاينر و سيستم اناليست و غيرة عايز اقولك كمان ان النقابة بتضمن مسمي وظيفي و حقوق العمل يعني محدش غيرك يشتغل ف الجال يعني مثلا
غير كدة عايز اقولك نقابة في مجال للحاسبات صعبة تتعمل لانها حيقتصر العمل في الكجال ده علي خريجي حاسبات و المعاهد و الجامعات الخاصة المعادلة للحاسبات و ده مستحيل لأن المجال مفتوح مش ف مصر اذا كان اغني واحد ف العالم بيل جيتس و شغال ف مجال ال اي تي مش خريج كمبيوتر ساينس و لا حاجة كان طالب فاشل في حقوق
و عالعموم انا معاك ان في جامعات امريكية كتير زي هارفارد في كلية الهندسة و العلوم التطبيقية فيها قسم كمبيوتر ساينس لكن لو بصيت علي معلومات عن القسم ده انهم مبينضموش لنقابة المهن الهندسية المهندسين يعني ف امريكا و غيرة
لأن المجال مفتوح و عايز اقولك ان في شهادات كمبيوتر اهم من بكالوريوس الكمبيوتر و في شهادات معينة بتشغلك بمرتب يصل ل 65 الف دولار سنويا و اكتر من كدة بكتيييير و عايز اقولك ان معظم شركات البرمجيات معظمه اللي شغالين فيها مش معاهم بكالورييوس كمبيوتر ساينس او غيرة

انا اسف اني قولت الكلام ده بس انا لغاية دلوقتي حابب حاسبات و شايفها المستقبل و البداية كون الواحد ياخد البكالوريوس دي البداية في العلم الذي ينتهي
انت ممكن تتوظف ببكالوريوس حاسبات في مكان كويس لكن ممكن تلاقي جنب فئات تانية بس معاها شهادات برمجة و غيرة
فاهمني فلازم تطور من معلماتك و ناخد شهادات علب قد ماتقدر حتي مش ف مجالك يعني مثلا لو انت كمبيوتر ساينس حاول تاخد شهادات في ال اي اس و بالذات الداتا بيز لأن ده علم مهم و لا ينتهي و ملهوش كبير
سلام يا بشمهندس داندو

لا يا اخ زاكو

النقابة ح تتعمل يعني ح تتعمل ...

المشكلة مشكلة الاخ بلبل مش بقية الطلبة ...

بقية الطلبة زي الفل ... و ملهمش ذنب اننا نحبطهم .
متنساش ان انا كنت طالب مقيد في حاسبات برضه ...

الاخ بلبل نسيبه يقول اللي يقوله ...

هوا مستقبله زي الفل ...

مستقبله مشرق و زي الفل ... الناس ح تحبه من اسلوبه الحواري اللطيف ...

eng--zako
30-09-2009, 04:37 AM
في كذا موضوع مهم حنقلة من منتديات تانية
ده كلام واحد ف حاسبات بجد انا معاه
يا شباب اولا أسف اني هاعقب علي موضوع قديم ....
بس انا مكتئب جدا جدا جدا ...

للأسف الكلام اللي بيتقال عن كلية الحاسبات و المعلومات بوظلي حياتي و اصابني بالأحباط و الاكتئاب ...

بدأت الحكاية لماكنت باعرف نفسي للناس علي اني "المهندس / محمود" و الاحظ نظرة الا نبهار و التقدير في عيون الناس ..بس في اغلب اغلب الحالات يكون السؤال التالي و الباشمهندس خريج هندسة ايه أو تخصصه اية.... و عندما اقول بكل فخر "حاسبات و معلومات حلوان" ..اجد نظرة التقدير يحل محلها نظرة شك و قليل من السخرية و الرد الجاهز: بس دول مش مهندسين ولا حاجة دول بتوع سوفت وير بس

كنت اعتبر ان ده جهل و حقد علينا... الي ان بدأت الصدمات الواحدة تلو الأخري ....

في العمل - وانا كنت اعمل في شركة برمجيات كبيرة - المسمي الوظيفي في العقد وفي التأميينات "مبرمج حاسب ألي" ....ماشي مش مشكلة بس اللي زعللني لما لقيت زمايلي خريجي الهندسة الوظيفة بتاعتهم في عفد الشركة وفي التأمينات "مهندس حاسبات" طيب اشمعني وهي هي نفس الشغلانة ...قالولي في شئون الموظفين: النقابة يا سيدي ...بيروحوا يختموا ورقهم من نقابة المهندسين عشان يثبتوا مهنتهم .....

يا نهار اسود...................دي الحكاية طلعت بجد............ انا مش عارف اجيب ورقة رسمية من الحكومة بتقول اني مهندس

وكمان لما جيت اخطب البنت اللي حبيتها و أول مره دخلت عندهم البيت مع ابويا و أمي وقلت انا خريج حاسبات و معلومات حلوان و باشتغل مهندس في شركة كذا .... ابو البنت قاللي ما شاء الله يا اابني ده مجال كويس اوي الايام دي و بتاع .........و لكن اذ بي افاجأ بأخوها المهندس المعماري طلع زي القنبلة وقالي: "مهندس ازاي و انت خريج حاسبات ومعلومات هاهاها احنا هنكدب من أولها" .......

الكلام ده كان قدام ابويا و امي و البنت اللي رايح اخطبها ...لقيت نفسي انزلقت معاه في حوار ان احنا مش اقل من المهندسين الاخرين ونستحق اللقب ده و بتاع ....... واحرجت جدا لما قاللي طيب لما تتطلع البطاقة قدام المأذون تقدر تقوله اكتب في القسيمة المهنة مهندس و هي مش كدة في بطاقتك ؟ و راح مطلعلي بطاقته وكارنيه نقابة المهندسين و قاللي بص المهندس بيبقي معاة الاتنين دول مكتوب فيهم المهنة مهندس.... طبعا كنت قاعد محبط وابوبا و امي احسوا بالاحراج ... و اللي انهي الموقف ابو البنت لما قاللوا خلاص يا عم المهندس المأذون هيكتب المهنة واحد محترم ان شاء الله ....طبعا الراجل عمل كده لما احس ان ابنه هوه الغلطان..... لكن ابويا و امي عاتبوني بعد كده جامد لاني انا اللي قلت ان انا مهندس و انا عارف ان محدش بيصدق ان خريج حاسبات و معلومات مهندس

المهم دارت الايام و جاتلي فرصة في السعودية و نجحت في اختبارات الشركة السعودية و بعتولي التأشيرة "مهندس حاسبات" و العقد مهندس حاسبات ..........
قلت باااااس كدة هتتحط في العقد و الباسبور يا باشا و نخلص ....ولكن اه من لكن .... السفارة السعودية اشترطت ان تكون المهنة في جواز السفر "مهندس حاسبات" ايضا و الا التأشيرة مرفوضة

طبعا لم اسكت و حاولت بكل الطرق اصدار بطاقة رقم قومي بوظيفه مهندس ولكن كل المحاولات بائت بالفشل و كأن كل موظفي الاحوال المدنية متفقين علينا و كلهم قاللولي اختم من النقابة اوالتأمينات و طبعا التأمينات برضة عايزة ختم النقابة....طيب اعمل اي يا سفارة و ايه الحل ....قالولي خلي الشركة تبعتلك تأشيره أخري و عقد أخر بوظيفه "مبرمج" او" اخصائي جاسب الي " و قد كان و انا الان اعمل بالسعوديه بتأشيرة مبرمج حاسب الي وطبعا في الشغل تلاقي اللي تأشيرته مهندس سكته سالكة حتي لما يروح يطلع رخصة السواقة السعودي بيحترموا انه مهندس

المهم انا دلوقتي ندمان اشد الندم علي عدم دخولي كلية الهندسة و الجري وراء الحبال الدايبة ...................ربنا يجازي اللي كان السبب

و اسف مرة تانية اني بردعلي موضوع قديم بس اصلي كنت بتابع يمكن حد عنده نفس همومي و سخطي علي اوضاع خريجي الحاسبات و المعلومات

المحبط المكتئب / محمود

المشكلة اللي اتحدث عنها مشكلة اجتماعية و هي نظرة المجتمع لخريجي كليتنا ... وانا هنا مش بتكلم علي السباك ولا علي الميكانيكي لو سمحت ..

انا انسان واقعي جدا و المواقف اللي بحكيها مواقف اجتماعية واقعية تسببت لي في مشاكل مع معظم معارفي .... و المقصود من مشاركتي ليس المواساة او تطيب خاطري بكلمتين...

المقصود طرح الحلول العملية .... انا حاسس اني بين نارين ..... انا مش فارق معايا حكاية مهندس دي بتعريفة ... بس المشكلة ان مهنة "مبرمج" أو مهنة "أخصائي حاسب الي" دي مهنة غير منظمة علي الاطلاق .... و مهنة كل من هب و دب.....

و كمان ولا المجتمع القريب منك ولا الشركات الخاصة اللي بتدور علي شغل فيها بيفرقوا بينك و بين المعاهد التعبانة... و اديني شغال بقالي اربع سنين و شايف بعيني ....

ده حتي خريجي المعاهد الهندسية التعبانة اللي بيخشوها ب 60 % بيعتبروهم انهم ناس مهندسين و زي الفل ... وانت زيك زي غيرك ...

طب ليه و مين المسئول وهل فعلا احنا اتخدعنا و انضحك علينا .... ليه كل الجهات الرسمية في مصر و برة مصر مش عاجبهم اننا نكتب في المهنة مهندس حاسبات أو برمجيات

كلام الأخ م/ احمد اسماعيل في الموضوع مثلا كلام جميل ... بس فين اقدر اثبت المهنة بتاعتي ....انا عايز كلام واقعي ... يعني مش كل ما احب اقنع واحد هاقوله خش ع النت و اقرا ... ارجو حد يدلنا منين نجيب ورق رسمي مكتوب فيه مهنه محترمة

طيب انا وريت اللينكات دي لمديري اللبناني في السعودية ... انتوا عارفين اول ما شافها ضحك بسخرية و قاللي جايبلي لينك من امريكا .... وايش حال " بيل جيتس" انجح مبرمج عندهم بيعمل ايه و هو لم يحصل علي اي شهادة جامعية اصلا... و ابن اخي هناك في مايكروسوفت يعمل سوفت وير انجنير بشهادة جامعية في البيزنس .... ونقابة مهندسي برمجيات ايه مفيش في امريكا الحاجات دي والله مصر ام العجايب ...

ا
رجوكم انا مش عايز مواساه وتطيب خاطر ولينكات تاني .....

عاوزين حلول عملية ....اروح لمين .........

و ده كلامي في مواجهة واحد ف هندسة في منتدي تاني

انا عارف ان في الموضوع ردود طويلة بس عشان خاطري اقرو ردي للأخر بيجيب م الاخر و انا محايد
نداء الي الأخ عضلة و جميع الطلاب اللي في هندسة و تحية كبيرة للمهندسييييييين اللي داخلين اولي حاسبات و البشمهندين اللي فيها المهم حكايتي طويلة لكن حكتب ف حجات هتقع بس حفتكر
بس يا مان السنادي كان الحد الادني للهندسة 93.2 و الفنون الجميلة عمارة 92.7 و الحاسبات 92.3
المهم انا السنادي جيبت الحمد لله 92.8 و لائق ف قدرات العمارة و الحمد لله جالي نصيبي فنون جميلة عمارة المنيا و فعدت فترة اقرر هل احول تحويل مناظر لاسكندرية عشان الاقرب ولا احول حاسبات بس المشكلة الغربة المهم كلمت ناس ف الكليتين طبعا كل واحد حيشكر ف كليتو ده المعلاوف حتي لو خدمة اجتماعية
بس خدها مني كلمة مش انا فنون جميلة عمارة يعني مهندس فهمي نظمي عزمي اخر حاجة و كمان فنون جميلة عمارة تبع نقاذبة المهندسين و بأمكانهم الاشتراك ف الاتحاد الدولي للمهندسن المعماريين لكن هندسة عمارة لأ و عشان كدة و حجات كتير هيا احسن من هندسة عمارة عشان تتأكد
شوف الموضوع ده انا اسف انه في منتدي تاني لمن ححاول انقله بعدين عشان رايح اتسحر دلوقتي يا ريت تقرا الموضوع ده للأخر و الخبر من جريدة الاهرام نقلا عن مصادر عامية و منهم اليونيسكو
افرأ من هنا
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=152879

عشان بس مش تتمنظر بهندسة ديه http://www.alltalaba.com/board/style_emoticons/default/bleh.gif

المهم يا عم انا صليت استخارة مرتين اول مرة كنت ميال لحاسبات لكن عشان والدي و والدتي مش عايزني اتغرب ارجع افكر اني اكمل عمارة و كدة
تاني مرة كنت عايز خلاص احول حاسبات كان اخر يوم ف التحويلات الاليكترونية ماشي و دعيت ربنا اللي فيه الخير ليا و اللي يريح والدي و والدتي يتم قعدت اقنع ف والدي مفيش فايدة كان مبدأ الرفض الغربة و ده سببة ان اصلا انا من دمنهور و ليا قرايب ف اليكس و عندنا شقة هناك يعني عايزني يا كلية ف دمنهور يا اليكس المهم العيلة كلها مقتنعة بعمارة عشان اسكندرية و قريبة و مهندس ف البطاقة لكن و خلي بالك من لكن
انا كنت بدعي ف الصلاة قبل النتيجة اني اطول ريحة حاسبات ان شا الله ف اسيوط و كنت فعلا مديتش الثانوية حقها و الحمد لله النتيجة ظهرت و التنسيق ظهر بعديها و جاتلي عمارة المنيا و الحمد لله كان مجموعي يجيب احسن حاسبات القاهرة و عين شمس تقريبا كل الحاسبات الحمد لله
بص بقي يا سيدي انا كنت بشوف كلية الحاسبات القاهرة و من صغري
عشان والدي شغال مدير عام شئون طلاب كلية الاداب بدمنهور و كان كمان زائد كدة امين عام مكتب التنسيق محافظة البحيرة لما كان التنسيق ورقي بملفات مش عالنت المهم كان في عربية نقل بسواق بتروح توصل الملفات لحاسبات القاهرة كنت احب اروح هناك بجد لما انزل من العربية بحس جو غريب جميل جدا متلاقيهوش في اي حتي الكلام ده و انا في اولي و تانية اعدادي و تالتة اعدادي كمان يا سلام علي الكلية و يفطتها كلية الحاسبات و المعلومات جامعة القاهرة كلمة نغمها لذيذ المهم عشت احلام الطفولة و كان والدي بيشجعي و يقولي ذاكر عشان الكلية فعلا كويسة و بيعملو برامج للبنوك و الكليات و البرنامج يعمل الافات و ارقام حلوة كدة ما علينا من احلام الطفولة السعيدة مكنش همي الفلوس يعني اولا عايزة اقول حاجة علي حسب معلوماتئ الثمينة المحودة ان البرمجة ديه زي الرياضيات و مستوي التفوق ف الرياضيات يا برنس ملهوش حدود كل ما تتمرن تحل اسرع و تحل مسائل صعبة لدرجة انك ممكن توصل لتأليف المسائل الصعبة نفسها و عايز اقولك مش المجال ده بس اللي مفتوح العلم كله دلوقتي مفتوح لو عايز تتعلم طب هندسة ميكانيكا هتتعلم بجد مش بهزر انت ممكن تقره كتب في الطب و تذاكرها و تفهمها و تشوف فيديو عمليات جراحية و كل حاجة لكتن تعالي علي الشغل سيبك من الشهادة
انت هتقدر تشتغل زي دارس الطب او خريجه طبعا لأ لأن المصري ال علي حق يقول للغلط لأ و ده ينطبق علي كل الكليات مش بهزر و تعلم الهندسة كمان لو عايز تتعلم قولي و اديك كتب بي دي اف و مواقع و شرح فيديو للشغل علي المخرطة و الفيريزة جتبقي تومام بس لازم يكون عندك دافع ماشي مش تقولي انت بتألف روح بعييد ازاي الكلام ده انا مبهزرش
لكن ارجع معاك و اقول الدراسة الاكادمية متتعوضش و تخيل انك في جو سباق ذهني مسائل صعبة و كذا طريقة حل بتفكر عشان تجيب الاحلي و الاسرع و الاسهل طريقة
دي و جهة نظري المتواضعة اللي كانت حتكبر لما ادخل باب الكلية رسمي
المهم نيجي لموضوع كلمة مهندس
بس ياباشا انا عايز اغيظك و الله لاغيظك
خش عالنت في موقع جوجل اعمل سيرش علي جامعة هارفارد ف امريكا اكيد عارفها لو مش عارفها يبقي الغلط مش مني اسأل عن الجامعة دي المهم خش علي كلياتها و اختار كلية الهندسة و شوف الاقسام اللي فيها هتلاقيهم في حدود خمسة ؟؟!! و مينهم اال السي اس الكمبيوتر ساينس في حين اقسام زي الرز مش بهزر ف هندسة اسكندرية 14 قسم و القاهرة و عين شمس ايه الهبل ده يا عم في اقسام مش هندسة هناك زي العمارة في كلية التصاميم و الفنون و البحرية عمارة السفن و كذلك الانتاج و غيره يا برنس ملهوش دعوة بالهندسة في مقابل ان الكومبيوتر ساينس قسم من اقسام الهندسة
عايز ايه تاني و خد في بالك بقي اذا كنت شايف كلمة مهندس حلوة خليها تنفعك معلش ثقافة المجتمع مبتفهمش حجات كتير
مش عايز اكتبها عارف عليه مش عشان افضح المجتمع لأ عشان هيا كتير و هتوجع ايدي من الكتابة خليني اتعب نفسي في الرد عليك و علي كل اللي دخلت في دماغة ذرة كره لحاسبات احب ابشرك ان حاسبات دول ناس نضيفة !! نضيفة ازاي يعني انت تعرف يا برنس ان كلية الهندسة بتقبل غير الثانوية العامة ثانوي صناعي خمس سنوات و سنتين معهد بعد الثانوي يعني لو جيبت 60/100 ليك فرصة كمان تخش هندسة و دبلومات 3 ثنوات بمعادلة المعادلة بقي يمتحنو رياضة 1 و رياضة 2 و فيزيا و شرط النجاح بس و تخش هندسة كلية الهندسة فيها ناس بجد دماغها تعبانة و طبقات عجينة من المجتمع لكن حاسبات يا برنس لا تقبل الا طلاب الثانوية علمي رياضة و الشهادات المعالة للقنوية علمي رياضة بس زي المدارس الثتنوية الامريكية و غيرها من المدارس النضيفة يعني لو جينا نقارن هتلاقي اقل واحد ففي النضاقى طالب الثانوية اللي جايب 92.3 علمي رياضة و مصري و ده اكيد نضيف جدا بمقارنة بأشياء عجينة تدخل كلية الهندسة
و كمان افتكرت حاجة ف جامعة الزقازيف في حاجة اسمها انتساب المؤهلات العليا يعني ممكن واحد معاه مؤهل علي تجارة او اداب يكمل دراسة هندسة في جامعة القازيق و بياخد خمس سنين عادي جدا ايه رأيك يا برنس روح اسأل لو مش متأكد و زي ما قولتلك و ظيفة والدي فاهم تبعا المهم يا باشا انا في كلام كتير نسيته ف النص بس و الله ما نسيته الا عشان كترتة
عايز اقولك بالنسبة للمسمي الوظيفي في مصر انا مش ععتبر ثقافة بعض الاغبياء حاكما علي طلاب الحاسبات
و عشان تعرف كمان نسيت حاجة ان في سنين من 1998-2003 كانت الحاسبات بتاخد اعلي من الهندسة بتوصل لاعلي من 96/100 و دور علي ارشيف التنسيق و اتأكد
المهم اذا كان الحكم الظالم ان يتكتبلهم اخصائي حاسب ف البطاقة فده مش عيب مش كاتبلو لفظ غير لائق
يعني و بعدين كلمة مهندس دي قليلة في حق خريج حاسبات ما تخلنيش اتعفرت انا بجد بموت ف الكلية ديه حتي بص داخل المنتدي و كاتب الكلية حاسبات ومعلومات لأني فعلا كان نفسي فيها لكن الدقر و النصيب مش ذنبي معملوش حاسبات في اسكندرية و عملو كلية تعبانة زي الهندسة
ايه ده سمعت غلطت ف الكلية بتاعتك انا اسف بس حثبتلك انها تعبانة بعد ما بيخشها عجينة من البيئات المختلفة و يوصل عدد الدفعة ل 3000 طالب احب ابشرك بأن العجن هيبدأ الكلية كبيرة اه لكن بردو في عجن في كل حاجة في الوسايط في دخول الاقسام و الكلام ده مش تأليفي فعلا في واسطة لدخول قسم العمارة في معظم كليات الهندسة و طبعا صصوبة المناهج اللي فيها و عدد الراسبين هتعد تقولي شوف بندرس حاجات صعبة طب ليه متقولش ان الدراسة غلط الحاجات ديت اترجمت غلط لما جات تترجم لتدريسها للعقول المصرية او لأن العقول المصرية مش قادرة توصل للمستوي ده ما هو حاجة من الاتنين يا مقبول يا بمادتين و عليك و علي مدني قسم العجن في اسكندرية الدفعة بتبقي مثلا 2800 تلاقي 1900 مدني ده دليل علي الوطنية الناس كلها مدنيه ههههههههههه
بهزر شوية
المهم
انا مش هقول كلية الحاسبات كلوية كويسة
انا هقول كلمة حق
حاسبات احسن من فنون جميلة عمارة
حاسبات احسن من هندسة
حاسبات احسن من هندسة بترول
حاسبات احسن من العفريت الازرق اللي لسة ماطلعش
و
اخيرا اوصي كل شاب و فتاة بتلت حاجات مهمة
1- حب الله و ارضاء الوالدين
2- حب الوطن
3-حب حاسبات و معلومات

علي فكرة انا بفتخر جدا اني ضايف علي الماسنجر طلبة بشمهندسين اصليين كبار قد الدنيا بيدرسو في كلية الحاسبات و المعلومات و احلي تحية مني للمهندسين الاصليين جدا جدا خريجين و دارسين كليات الحاسبات و المعلومات و خصوصا مهندسين حاسبات القاهرة عشان بجد ناس مخترمة جدا
ودماغات
و احلي عزاء مني للداخلو هندسة ربنا يكون في عونكم و تجيبو مقبول مرتفع بس خلي بالكو متشيلوش كتير عشان الشنطة متتقطعش
حب الله حب الوطن حب حاسبات

و ده رد خريج حاسبات ليا

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

رغم ان محدش رد عليا زي ما انا طلبت بس لفت نظري كلام الباشمهندس المعماري zako اللي بيحب حاسبات ومعلومات ودي حاجة بحييه عليها ......

بس برضه جايبلنا لينكات من هارفاردhttp://www.alltalaba.com/board/style_emoticons/default/36_2_53%5B1%5D.gif ( اقرا رد مديري اللبناني عليها فوق http://www.alltalaba.com/board/style_emoticons/default/cc_confused.gif )

بص هوه برضه هارفارد بتقول حاجه وحشه اوي....

http://www.seas.harvard.edu/academic-programs/undergraduate

Computer Science (A.B.; A.B./S.M.)

Computer science offers students the opportunity to conduct research on software, graphics, artificial intelligence, networks, parallel and distributed systems, algorithms, and theory.

* Concentration Guide
* Advising, Requirements and Forms
* Secondary field option: Computer Science

Engineering Sciences (A.B.; A.B./S.M.; S.B.)

For the Engineering Sciences degree, we offer an A.B. degree option as well as an ABET-accredited S.B. that requires about four more additional technical courses than the A.B. The S.B. program is accredited by the Engineering Accreditation Commission of ABET, 111 Market Place, Suite 1050, Baltimore, MD 21202-4012-telephone: (410) 347-7700.

طبعا شايف في اخر تلات سطور .... ان ال CS = Computer Science

لا تؤهل لدرجة ال S.B التي تؤهل لاعتراف ال ABET و ده مجلس اعتماد التعليم الهندسي في الولايات المتحدة الامريكية

انا شفت الكلام ده طبعا من زمان من كلام الاخ احمد اسماعيل عن كلية الهندسه و العلوم التطبيقية .... بس طبعا الكلام اللي جوه الموقع مختلف تماما و لايؤيدنا علي الاطلاق ...... الناس بيقولوا عندنا CS جوه ال Engineering بس بيقولك انه غير معتمد من ال ِABET American Board of Engineering and Technology............. و طبعا ده شرط انك تكون مهندس في امريكا..... الناس دول ما بيخبوش حاجه ....

و ال Software Engineer مهنة غير منظمة في امريكا حتي الان .....يعني مفيش نقابة اسمها نقابة مهندسي البرمجيات في امريكا ولا في اوروبا حتي .......... http://www.alltalaba.com/board/style_emoticons/default/36_1_28.gif

يعني كلام محبط جدا يا Zako تاني ....

ياريت مانجبش اي لينكات وخلاص و يبقي المحتوي في الموقع ضد رأينا و محرج لينا ........

و حكاية انا احنا بندرس في نفس القطاع مع هندسة .... طيب نرد ازاي لما يقولوا لنا ان كليات الطب و كليات التمريض في نفس القطاع ( علمي علوم )....
هنقول ايه بقي .....الاتنين دكاترة http://www.alltalaba.com/board/style_emoticons/default/36_1_41%5B1%5D.gif

و بص علي الرابط المحبط ده كمان ...من عادة جامعات امريكا ان يكون فيها الطب و طب الاسنان و التمريض في كلية واحده عشان نفس المجال ........

عادي مجاش ممرض ولا ممرضه و قالك بص شوف اللينك بيعمل ايه http://www.alltalaba.com/board/style_emoticons/default/36_1_10.gif

http://www.mcg.edu/schools.htm

و علي فكرة يا ريتني يا ريتني يااااااا ريتنيي دخلت فنون جميلة عمارة زيك .... وافضل احب حاسبات ومعلومات من بعيد لبعيد و اطلع اشتغل Software Engineer برضه .... اهنيك علي اختيارك يا باشمهندس

dando-255
30-09-2009, 06:15 AM
انا بقى عاوز اسأل حضرتك سؤال ...

حضرتك و انت صغير كنت بتحلم بإيه ؟

أكيد يا مهندس يا دكتور ...

معتقدش يعني انك كنت تسمع عن حاجة اسمها كمبيوتر اصلاً ...

و لا اعتقد انك تسمع عن حاسبات و معلومات دي أصلاً ...

و حلمك انك تبقى يا مهندس يا دكتور مستمر معاك لحد ما خلصت ثانوي ...

حظك جه في حاسبات و معلومات أو في هندسة ...

هنا بيبقى القرار ليك ..

------

تعالى بقى نفكر ...

الشقة اللي حضرتك قاعد فيها مين اللي بانيها ؟ مهندس مدني
طب مين اللي عملها و رسمها و صممها و خططها ؟ مهندس معماري

انا اعرف ان طلبة حاسبات و معلومات ثقافتهم عالية ...

بس انا مستغرب ازاي حضرتك دخلت حاسبات و معلومات و انت معدكش اي فكرا عن الفرق بين المدني و المعماري ؟ ...

ده العيل الصغير يعرفها ...

( طبعاً بقية الطلبة مثقفين و زي الفل )

------

و لو حتى عمارة رسامين ...

طب ليه بقى مخليين قسم عمارة في هندسة واخد تقدير جيد , و قسم مدني واخد تقدير مقبول ؟

-----

و بعدين في مثل عالمي بيقول :

العمارة فن و الفن جنون ..... فالعمارة أم الجنون ..

طبعاً هوا مثل يضحك ... لكنه مثل علمي بحت ... و بيبين ان العمارة دي ارقى الفنون ....

لأن الفن موهبة , و الفنانين او الرسامين اللي سيادتك بتتريق عليهم اكنهم زبالين ... أرقى ناس في المجتمع ...

لكن ح اقول ايه ؟

-----

على العموم انت واد زي الفل ...

و ربنا يكرمك ...

أقولك و انا صغير لما يسألونى عاوز تطلع ايه كنت بقولهم .. صابت(ظابط)
كنت بنطقها كدا (صابت) .. عارف ليه ؟!
عشان كنت لسة عيل بريالة مش فاهم حاجة
معرفش حاجة غير 3 مهن ميعرفهاش غير العيال الى كانوا فى سنى .. ظابط و مهندس و دكتور
هل حضرتك عاوزنى أمشى على معتقدات الطفولة .. دنا أبقى عبيط .. كون انى مدخلش ولا واحدة من التلت كليات دى حاجة تسحب لى و بتدل على نضوجى
و مع ذلك أنا بحترم جدا المهندسن عن باقى المهن .. بس مش كل المهندسين
انا احترم بتاع مدنى و اتصالات و حاسبات .. دول اللى أقدر اسميهم مهندسين
لكن الباقى ملهمش اى علاقة بكلمة مهندس .. الهندسة فى رأيى هى التفكير العلمى الذى يولد ابداع و ابتكارات
معلومة ليك .. انا حاسبات و معلومات مجاتليش حظ او مجموع زى ما انت بتقول
انا مجموعى يدخلنى هندسة مستريح .. بس انا مبجريش ورا لقب بقى سواقين الميكروباص و السباكين بيتقالهم اللقب دا
..
بالنسبة لمدنى و عمارة .. انت متعرفش اللى بيحصل
دلوقتى اى مالك لما بيحب يبنى عمارة .. بيجيب مقاول و مهندس مدنى
الحاجة الوحيدة اللى بيحتاجوكوا فيها هى اللمسة الجمالية فى التصميم
و مش كل المالكين بيحتاجوا لمسة جمالية .. فى ناس عاوزة تنجز
انت بتقوللى احنا اللى بنصمم العمارة .. و بتاع مدنى اللى بينفذها
أرعبك و أقولك ان بتوع مدنى بياخدوا مواد رسم و تصميم و يقدروا يصمموا شغلك
و بشوية كورسات يصمموا أحسن منك كمان .. اذا كانوا بيرسموا إنتيرنال و اكستيرنال و كبارى .. مش هيقدروا يعملوا تصميم لحتة عمارة لا راحت ولا جت بالنسبة لشغلهم ؟!!
طب أرعبك أكتر و أقولك ان في تصميمات ستاندارد و فى تصميمات مشهورة و تصميمات جاهزة بيستخدموها بتوع مدنى
يعنى حتى لو مش بيعرف يصمم هيجيب اى ماكيت او تصميم من المشهورين و ينفذوا
و فى كل الحالات هو هيشتغل بيكو او منغيركوا .. هو يقدر يستغنى عنكم و يعمل أحلى شغل من غيركوا
لكن انتو متقدروش تستغنوا عنه
هو دا الفرق بينه و بينكم .. انتو أداة مكملة يمكن الاستغناء عنها .. و لما بتشتغلوا صعب جدا تلاقوا مكان فى شركة
فبتضطروا للعمل قطاعى .. يوم فى شغل و 10 لأ .. زى الصنايعية
بالنسبة للتقديرات .. التنسيق دا بيبقى على حسب العرض و الطلب ملوش علاقة برقى القسم او المهنة
و أرجع و أقولك طالما انت فى عمارة تبقى أكيد عمرة دى هى أقوى كلية فى العالم

بس يا داندو عيب كدة احنا مش عنعاير بعض بالكليات كفاية ان فنون جميلة عمارة واخدة اعلي م الحاسبات
اقولك ليه انت عايزين نقابة مهندسي البرمجيات صح مانتوش مهندسي يرمجيات دارسي علوم الحاسبات سواء اي مجال اي تي او سي اس او غيرة مهندس برمجيات ده وظيفة من ضمن وظائف كتيييييييير جدا منها بروجرامر و ثري دي جيم ديزاينر و سيستم اناليست و غيرة شوف دليل الكلية بتاعتك في الوظائف المتاحة ف المجال لخريجي الكليةعايز اقولك كمان ان النقابة بتضمن مسمي وظيفي و حقوق العمل يعني محدش غيرك يشتغل ف الجال يعني مثلا

سلام يا بشمهندس داندو

يا باشا قولناها 200 مرة .. النقابة دى للناس اللى عاوزة تصيّف مش للناس اللى عاوزة تشتغل
لو كان اى حد يقدر بكورسات يشتغل فى مهنتنا .. مكنتش شركة مايكروسوفت تعين كل سنة ال 10 الاوائل من حاسبات عين شمس
دا دليل انهم بيقدروا خريج الكلية و خصوصا لو جامعة محترمة زى عين شمس
و حلوان .. اللى مفيش خريج منها مش بيشتغل اول ما يتخرج بأقل مرتبات تبدأ 3000 جنيه لما يبقى الخريج تعبان ملة .. دا غير الناس بيسفروهم تبع الكلية يشتغلوا بره بمرتبات خيالية
و أرجع و أقولك كل واحد على حسب تميزه .. لو بتاع تجارة دا دماغه نضيفه و خد كورسات و إجتهد .. يبقى يستحق العمل فى المجال
لكن الاولية لطلبة الكلية
و ابقى اقرا الوظايف فى جرنال الاهرام كل يوم جمعة
بيبقوا طالبين تخصصات معينة .. ملهاش كورسات متوفرة خارج كليات الحاسبات

لا يا اخ زاكو

النقابة ح تتعمل يعني ح تتعمل ...

المشكلة مشكلة الاخ بلبل مش بقية الطلبة ...

بقية الطلبة زي الفل ... و ملهمش ذنب اننا نحبطهم .
متنساش ان انا كنت طالب مقيد في حاسبات برضه ...

الاخ بلبل نسيبه يقول اللي يقوله ...

هوا مستقبله زي الفل ...

مستقبله مشرق و زي الفل ... الناس ح تحبه من اسلوبه الحواري اللطيف ...

لا تعليق

eng--zako
30-09-2009, 06:47 AM
بشمهندس داندو انت حاسبات ايه عين شمس و لا ايه

dando-255
30-09-2009, 07:00 AM
بشمهندس داندو انت حاسبات ايه عين شمس و لا ايه

يهمك فى ايه ؟
عين شمس وللا حلوان .. دا كلام ملكش تسألنى فيه :p:p

..
أيوة يا باشا انا فى عين شمس;)
بس بتسأل ليه ؟

eng--zako
30-09-2009, 07:04 AM
اصلي بفكر احول حاسبات عين شمس :d
الحمد لله جايب 380.5 اجيبها بس المشكلة المدينة الجامعية الاقيلي مكان و لا ريكويست تايم اوت
انا بالنسبة للتحويل فالورقي لسة شغال و في ربلاي لكن بالنسبة لموضوع المدينة انا بفكر اعمل بينج و اشوف

eng--zako
30-09-2009, 07:05 AM
مش عشان العمارة وحشة العمارة زي الفل و كل حاجة لكن انا مش بطيق الانتيرور خالص

dando-255
30-09-2009, 07:07 AM
اصلي بفكر احول حاسبات عين شمس :d
الحمد لله جايب 380.5 اجيبها بس المشكلة المدينة الجامعية الاقيلي مكان و لا ريكويست تايم اوت
انا بالنسبة للتحويل فالورقي لسة شغال و في ربلاي لكن بالنسبة لموضوع المدينة انا بفكر اعمل بينج و اشوف

انت هتنوّر الكلية يا باشا
اسأل فى الجامعة .. و ان شاء الله هتلاقى مكان فى المدينة الجامعية

eng--zako
30-09-2009, 07:10 AM
بس انت متأكد من حوار ان الاوائل بيروحو ميكروزفت

dando-255
30-09-2009, 07:11 AM
مش عشان العمارة وحشة العمارة زي الفل و كل حاجة لكن انا مش بطيق الانتيرور خالص

مفيش كلية وحشة
بس صدقنى مفيش فى متعة حاسبات .. و خصوصا لو كانت عين شمس بمعاملها و تكييفها و و وايرليسها و مبناها الشيك
مش هتندم اطلاقا لو جيت عندنا
على فكرة حتى لو ملحقتش ال 10 الاوائل .. بيبقى فيه ملتقى طلابى للخريجين كل سنة بيحضورا أكبر شركات الكمبيوتر فى مصر
و بيختاروا عدد كبير من الطلبة و يعينوهم فى حضور الدكاترة و العميد

eng--zako
30-09-2009, 07:14 AM
ربنا يسهل بس انا لو اخت القرار لحاسبات هكون محتار بين كايرو و عين شمس و لون ليا ناس اعرفهم في كايرو اكتر من عين شمس

dando-255
30-09-2009, 07:14 AM
بس انت متأكد من حوار ان الاوائل بيروحو ميكروزفت

متأكد
..
دا غير الكورسات المهمة اللى بييجوا يدوها عندنا فى الجامعة
لينا احنا و بتوع هندسة اتصالات .. جامعة عين شمس بس طبعا

eng--zako
30-09-2009, 07:15 AM
ممكن الياهو مسنجر عشان نتكلم براحتنا

dando-255
30-09-2009, 07:16 AM
ربنا يسهل بس انا لو اخت القرار لحاسبات هكون محتار بين كايرو و عين شمس و لون ليا ناس اعرفهم في كايرو اكتر من عين شمس

كايرو جميلة جدا برضه
و بيشكروا فى الدكاترة بتوعها
بس انا اسمع انها أسهل من عين شمس فى الدراسة
و انا شخصيا بفضل الصعوبة .. طالما بفايدة
عموما صلى استخارة و شوف اللى فيه النصيب
و انت كنت أرشحلك بالترتيب كدا
عين شمس
حلوان القسم الجديد
كايرو

دول التوب

eng--zako
30-09-2009, 07:22 AM
سمعت ان في القسم الجديد قبول مؤهلات عليا يعني ممكن تلاقي معاه بكالريوس تجارة او ليسانس اداب داخل معاك الكلية لعلمك فيه كليات كدة و منها فنون جميلة و هندسة ف الزقازيق
ربنا يسهل و انا كمان بفضل الصعوبة
انا بكره التصميم الداخلي جداااا بيحسسني انه حزرب علي ديكور شوف حكايتي في الردود و اقراها

eng--zako
30-09-2009, 07:23 AM
ده ف حلوان هندسة بمجيات بس
ربنا يسهل لو استقريت يبقي عين شمس

eng--zako
30-09-2009, 07:24 AM
ممكن ايميلك يا داندو؟؟؟؟؟؟؟؟؟

dando-255
30-09-2009, 07:25 AM
ممكن الياهو مسنجر عشان نتكلم براحتنا

انا للأسف معنديش ياهو
عندى هوتميل .. بس بقاله اسوبعين مش راضى يدخل
بيطلب منى أنزل فيرجن جديد .. بنزله مش عاوز يتسطب
و مش عارف أدخل ع الميل بتاعى خالص للأسف:(
..
ممكن تبعتلى انت اميلك فى رسالة خاصة و أعملك أد لما اصلح المسنجر عندى
..
و لو عندك اى استفسارات عن عين شمس قوللى هنا فى التوبيك;)
و انا هقدر افيدك على حد معرفتى .. و بالمرة ناس كتير يستفيدوا
متقلقش دا حتى التوبيك بتاعك:d .. نتكلم براحتنا زى ما احنا عاوزين:d

dando-255
30-09-2009, 07:27 AM
سمعت ان في القسم الجديد قبول مؤهلات عليا يعني ممكن تلاقي معاه بكالريوس تجارة او ليسانس اداب داخل معاك الكلية لعلمك فيه كليات كدة و منها فنون جميلة و هندسة ف الزقازيق
ربنا يسهل و انا كمان بفضل الصعوبة
انا بكره التصميم الداخلي جداااا بيحسسني انه حزرب علي ديكور شوف حكايتي في الردود و اقراها

فعلا التصميم الانترنال حاجة رخمة جداا
خصوصا لو بتكره الهندسة الفراغية

eng--zako
30-09-2009, 08:43 AM
معلش يا داندو اصل النور قطع و لسة جاي من شوية

eng--zako
30-09-2009, 08:46 AM
انا حاولت اقنع والدي للمرة العشرتلاف و هوه بيقنعني بعمارة علي اساس انه ضامنلي الشغل و الكلية قريبة
مفكر اني عايز ادخل حاسبات عشان العب و النت ههههههه
عموما بيقولي جرب الكلية لو معجبتكش اسقط و حول
اصله مقتنع بعمارة جدا انا مش عارف اعمل ايه مفيش تايم

eng--zako
30-09-2009, 08:48 AM
لو في حاسبات في اسكندرية كان زماني داخلها

Eng. Alios
30-09-2009, 11:29 AM
يا أخ داندو ....

سوري اني اتكلمت كدا .... بس اسلوبك بجد عاوز يوقعني في مشكلة معاك ....

رغم اني مش بتاع مشاكل و الله .....

-----

بالنسبة بقى للمدني و المعماري ....

حضرتك ممكن تروح كلية فنون جميلة و تسأل على المواد , بلاش .... روح هندسة و اسأل على مواد معماري ....

ح تلاقينا بناخد شغل مدني : خرسانة - مساحة - ميكانيكا تربة - خواص مواد .
و بناخد شغل فنون : نحت - تنسيق داخلي - عمارة داخلية .
و بناخد شغل هندسة : تكنولوجيا بناء - تصميم معماري - إنشاء معماري - تصميمات تنفيذية - دراسات جدور - دراسات بينية .
و بناخد شغل تخطيط : علم تخطيط المدن .

أما المدني فعمره ما حياخد بالإسم كدا : رسم و تصميم معماري ..... ح ياخدها كدا : رسم و تصميم إنشائي ... و ده اول حاجة في العمارة اللي احنا بناخدها .... بس بعد كدا مبياخدش حاجة تانية .... لا بياخد شغل معماري و لا بياخد شغل تخطيط , لأن دراسته تنصب على مواد الإنشاءات و البناء ... مع شوية رسم ....

أما بقى مهندس التخطيط فشغله بينصب على تخطيط المدن و القرى ... و بياخد برضه من شغل مدني ....

و المدني ح يفتحوه نظام انتساب للمعاهد الصناعية ....

يعني المهندس المعماري مهندس شامل ... و ممكن تسأل دكاترة مدني نفسهم ...

انا مصاحب خريجين من مدني و معماري و كمبيوتر ....

و التلاتة بيقولوا العمارة أحسن .... لان لا تضمن كمبيوتر , و المدني العربجي بيفهم فيه .... ( و ده كلام من دكتور مدني )

حضرتك بس انا عاوزك تروح تسأل دكتور مدني في اي هندسة قول له : مدني و لا معماري ؟ ......

-----

طبعاً مش ح اقول ان العمارة أول قسم اتبنت عليه كليات الهندسة في مصر .... و أول قسم اتبنت عليه كلية الفنون الجميلة اللي اتبنت قبل كليات الهندسة ...

-----

أما بقى بالنسبة ليا ...

انت من جواك عاوز تنتقم مني باي شكل ... مش عارف ليه ؟

انا مقلتش كلام غلط ....

انا قلت ان انا ممكن اخد كورسات ...... لكن مش ح ابقى زي خريج حاسبات .....

و قلت اني ح اكمل دراسات عليا .... بس برضه مش ح ابقى زي خريج حاسبات ......

------

يا أخ داندو دا انا طيب و على نياتي ....

و اسأل حتى eng--zako ....

انا كان في إيدي إني أكمل حاسبات و معلومات ....

بس انا كده عصيت أهلي ....

لأن أهلي كانوا عاوزيني في اسكندرية علشان ابقى جنبهم ...

و قعدوا يناحروا معايا ...

لكن معلهش ... برضه لازم ارضي اهلي ....

لأن الأهل دول أهم حاجة بعد ربنا سبحانه و تعالى ...

فأنا لو مسمعتش كلامهم ... كنت ح اتمرمط علشان أجيب مقبول ...

مدينة جامعية و حر و تعب و تكلفة اكبر من تكلفة فنون اسكندرية ...

فيرضيك اني اعصي اهلي و ربنا ميكرمنيش و لا اسمع كلامهم و ربنا يكرمني ؟

و الأهل دول زي ما انت عارف اول ناس بيبقوا عارفين ايه المستخبي بعد كدا .... بمعنى آخر عندهم بصيرة قوية للمستقبل اكتر مني و منك ....

ح احكي لك قصة ظريفة قوي :

انا اعرف واحد ادبي ... كانت جاية له كليتين : اقتصاد و علوم سياسية و ألسن .... غير الإعلام و كدا .... المهم , الواد دا كان نفسه و منى عينه انه يدخل اقتصاد و علوم سياسية ...... ابوه و امه قالوا له ألسن و قعدوا يناحروا معاه و هوا قعد يناحر معاهم ...

المهم الواد دا دخل السن .... و كمل الاربع سنين و اتخرج ...

قعد يدوخ السبع دوخات علشان يشتغل في شركات السياحة .... يبقى مترجم ...

ابوه قال له : انت مستقبلك في التربية و التعليم ..... مش السياحة ....

الواد دا مسمعش كلام ابوه ..... و برضه قعد يدوخ و يدور

ابوه قال له : يا ابني انت مستقبلك في التربية و التعليم ....

الواد دا راح قدم في التربية و التعليم و كان على وشك انه يموت نفسه يعني .....

دلوقتي بقى مدرس إنجليزي بيسكب اكتر من مهندس البترول .... و بقى مليونير .....

يعني مبقاش واد و خلاص ....

و قال لي : الاب و الام دول هما اللي بيشوفوا مستقبلنا ... لولا ابويا , مكنتش بقيت في اللي انا فيه دلوقتي ....

------

فمعصية الاهل حتى و لو كان متوقف على مستقبلك ..... مش كويسة .....

----

الأخ زاكو بقى ...

انا مش عارفك انت عاوز تدخل حاسبات و لا عاوز تكمل فنون جميلة و لا إيه ؟ ....

على العموم القرار ليك , بس علشان مترجعش تقول : ياريتني سمعت كلام أهلي ....

----

و علشان ابقى ضربت عصفورين بحجر يا اخ داندو ...

ح ادرس عادي في فنون جميلة عمارة ... و اكمل دراسات عليا في حاسبات و معلومات ...

يبقى أنا إن شاء الله لا خسرت دي و لا خسرت دي ...

و انا قلباً و قالباً مع طلبة حاسبات علشان النقابة .....

و سامحني يا أخ داندو اذا كان كلامي مقرف و مقزز .....

Eng. Alios
30-09-2009, 11:47 AM
يعني معنى كدا ان ابويا رسام ... و احنا عايشين ع الضنك و بناكل فتة محلولة ...

يعني انا ابويا كدا زي الزبال مفيش فرق بينه و بين السباك في حاجة ...

ههههههههههههههههههههههههههههههههه

و الله العظيم هم يضحك و هم يبكي

hopeless sara
30-09-2009, 12:07 PM
اولا انا اسفة بجد لو هتدخل ف حوار ماليش فيه ..بس سامحونى و استحملونى و ممكن تعتبروه ولا كانو اتكتب اصلا

اولا كل واحد ليه التخصص بتاعه سؤاء حاسبات او عماره ..و ماينفعش اى بلد تستغنى عن اى تخصص من ده..و لو كل واحد بص ل تخصص غيره ع انه مالوش لازمه ف ده اكيد غلط ..لان سورى ف اللفظ الجاهل اللى بيفهم ف الكمبيوتر مهما عمل مش هيبقى ذى خريج حاسبات و المقاول اللى مادخلش هندسه او فنون عماره استحاله هيبقى ذى خريج هندسه و فنون

اللى عايزه اوصله بس ان كل واحد يفكر ف تخصصه و مستقبله لان ماينفعش نتقدم مثلا لو مافيش مهندس شاطر فاهم كويس ف تخصصه و مافيش مبرمج و تكنولوجيا ف البلد

يا أخ داندو ....

انا كان في إيدي إني أكمل حاسبات و معلومات ....

بس انا كده عصيت أهلي ....

لأن أهلي كانوا عاوزيني في اسكندرية علشان ابقى جنبهم ...

و قعدوا يناحروا معايا ...

لكن معلهش ... برضه لازم ارضي اهلي ....

لأن الأهل دول أهم حاجة بعد ربنا سبحانه و تعالى ...

فأنا لو مسمعتش كلامهم ... كنت ح اتمرمط علشان أجيب مقبول ...

مدينة جامعية و حر و تعب و تكلفة اكبر من تكلفة فنون اسكندرية ...

فيرضيك اني اعصي اهلي و ربنا ميكرمنيش و لا اسمع كلامهم و ربنا يكرمني ؟

و الأهل دول زي ما انت عارف اول ناس بيبقوا عارفين ايه المستخبي بعد كدا .... بمعنى آخر عندهم بصيرة قوية للمستقبل اكتر مني و منك ....

------

فمعصية الاهل حتى و لو كان متوقف على مستقبلك ..... مش كويسة .....

----

----

و علشان ابقى ضربت عصفورين بحجر يا اخ داندو ...

ح ادرس عادي في فنون جميلة عمارة ... و اكمل دراسات عليا في حاسبات و معلومات ...

يبقى أنا إن شاء الله لا خسرت دي و لا خسرت دي ...

و انا قلباً و قالباً مع طلبة حاسبات علشان النقابة .....

و سامحني يا أخ داندو اذا كان كلامي مقرف و مقزز .....

و بجد يابشمهندس على انا مش عارفه اقولك ايه لان كلامك و اسلوبك و مراعاتك لاهلك بيدل انك انسان عاقل ماشاء الله عليك ..ربنا يوفقك

و البشمهندس داندو ارجوك حاول تفهم ان لايمكن هايستوى واحد اتعلم و درس و اخد شهاده ف تخصص معين مع واحد تانى فاهم بس مادرسش ولا اتعلم اللى بيشتغله ده ..ده حتى ربنا قال كده يعنى مش اى كلام

انا بس حاولت اوصل رايي باختصار ..و اسفه لو تدخلت ..و ربنا يوفقنا كلنا و يوفق كل واحد ف تخصصه :)

eng--zako
30-09-2009, 02:29 PM
اولا انا اسفة بجد لو هتدخل ف حوار ماليش فيه ..بس سامحونى و استحملونى و ممكن تعتبروه ولا كانو اتكتب اصلا

اولا كل واحد ليه التخصص بتاعه سؤاء حاسبات او عماره ..و ماينفعش اى بلد تستغنى عن اى تخصص من ده..و لو كل واحد بص ل تخصص غيره ع انه مالوش لازمه ف ده اكيد غلط ..لان سورى ف اللفظ الجاهل اللى بيفهم ف الكمبيوتر مهما عمل مش هيبقى ذى خريج حاسبات و المقاول اللى مادخلش هندسه او فنون عماره استحاله هيبقى ذى خريج هندسه و فنون

اللى عايزه اوصله بس ان كل واحد يفكر ف تخصصه و مستقبله لان ماينفعش نتقدم مثلا لو مافيش مهندس شاطر فاهم كويس ف تخصصه و مافيش مبرمج و تكنولوجيا ف البلد

و بجد يابشمهندس على انا مش عارفه اقولك ايه لان كلامك و اسلوبك و مراعاتك لاهلك بيدل انك انسان عاقل ماشاء الله عليك ..ربنا يوفقك

و البشمهندس داندو ارجوك حاول تفهم ان لايمكن هايستوى واحد اتعلم و درس و اخد شهاده ف تخصص معين مع واحد تانى فاهم بس مادرسش ولا اتعلم اللى بيشتغله ده ..ده حتى ربنا قال كده يعنى مش اى كلام

انا بس حاولت اوصل رايي باختصار ..و اسفه لو تدخلت ..و ربنا يوفقنا كلنا و يوفق كل واحد ف تخصصه :)

بجد احلي كلام اتقال ف الموضوع شكرا لردك الجميل يا بشمهندسة سارة

eng--zako
30-09-2009, 02:33 PM
بشمهندس داندو احب اقولك ان والد علي شغال في وظيفة حكومية و هو خريج فنون جميلة عمارة اسكندرية
مكتبلوه في البطاقة مهندس اعمال مدنية اول !
و غير كدة اذا كان خريج مدني او عمارة بيبقي ليهم وظائف مشتركة زي مهندس موقع و مهندس استشاري و كدة

dando-255
30-09-2009, 09:35 PM
يا شباب انا مقولتش ان عمارة وحشة
هى لو وحشو ببساطة مكانوش عملوها
كل اللى انا قولته ان بتاع مدنى أفضل .. بشوية كورست يجمع المهنتين
و يا اخ على لو انت فعلا مقتنع بالكلام دا يبقى ربنا يوفقك فيها
و انا ميرضنيش طبعا انك تعصى والديك
رضا الوالدين من رضا ربنا
ربنا يوفقك يا باشا

eng/el doktor
01-10-2009, 12:53 AM

سلام يا بشمهندس داندو

قوم إذا ضربتها بالنعال ........شكت النعال بأى ذنب حقرت

يعنى بعد اللى قولته على حاسبات اللى محاه ف ثانيه إن مايكروسفت هتآخد أوائل عين شمس وحلوان

(دا لما إنك بتحلم إنك تبقى منهم )
والاخ داندو ده
اللى كان عامل حمله على على اللى ما قلش ربع الكلام اللى قاله الاخ ده ف حاسبات
مردش عليه ولا فتح بئه
يا أخى دا اللى اليهود بيعملوه فينا قليل طول ما فى أمثالكم ف الدنيا
وطبعا أنا مش متضايق من كلامك عن حاسبات وإلا أبقى جاهل (زيك بالظبط)
أنا متضايق من تعايره ويعايرك ولا أكنكوا ف حضانه
حسبى الله ونعم الوكيل ف دى أشكال

BêDô ΜâśĦâĶëL
01-10-2009, 01:06 AM
ايه يا بشمهندسين براحة شوية ده مش اسلوب مهندسين ولا ناس كبيرة خالص
اهدو شوية كدا ف الكلام

استهدو بالله

eng/el doktor
01-10-2009, 01:12 AM
ايه يا بشمهندسين براحة شوية ده مش اسلوب مهندسين ولا ناس كبيرة خالص
اهدو شوية كدا ف الكلام

استهدو بالله
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالالالالا
مهندسين ايه بقى
دا انت تقول يا نجارين
يا فلاحين
يا حدادين
يا حراميه
أكرملنا
طبعا من وجهة نظر البروفسور
عشان بيحكى حكاية واحد
تلاقيه خارج بتقدير مقبول مع مرتبة شرف
وزعلان انه اتبهدل
اصل البيه عاوز يتخرج م الكليه يلاقى الدنيا مقلوبه عشانه
وبيعملوا مزاد علنى عشان اللى يلحق يشغله عنده اول
ههههههههههههههههههههههه
جتها نيله اللى عاوزه خلف

eng/el doktor
01-10-2009, 01:30 AM
يا شباب انا مقولتش ان عمارة وحشة
هى لو وحشو ببساطة مكانوش عملوها
كل اللى انا قولته ان بتاع مدنى أفضل .. بشوية كورست يجمع المهنتين
و يا اخ على لو انت فعلا مقتنع بالكلام دا يبقى ربنا يوفقك فيها
و انا ميرضنيش طبعا انك تعصى والديك
رضا الوالدين من رضا ربنا
ربنا يوفقك يا باشا
طب يا أمور
إنت وعلى بتتكلموا عن مدنى وعماره
وانت جايب هندسه وسبتها عشان حاسبات
والكلام ده كله حلو
ومليش دعوه بأسلوبك الى إتكلمت بيه إنت حر وهو حر برضه يرد عليك زى ما هو عاوز
نفسى أعرف بقى
الوسيم اللى دخل حاسبات ف الكلام وقالك هعايرك والنقابه ومش هتتعمل وانسوا
وانا وواضح انه بيشوف افلام أبيض وأسود كتير
نفسى أعرف إيه الدافع اللى خلاه يزرف البؤين دول
طبعا كلامه ده ولا له معنى
واأن مش بدور على صحته من عدمها
بس مش لاقيله سبب غير سبب واحد بس نفسيا
ما هو لما ييجى بعد ده كله ويقول عاوز أحول عين شمس
تبقى مريض على طول
ومتخافش إن شاء الله على ما تتخرج هتكون ميكروسوفت بقة تيته ميكروسوف وهتآخد العشره الاوخر
مكانك محفوظ يا كبير بس يا رب ترفع راسنا
وإنت برضه الحماس الى كان ممكن يقلب لزعل وانت بتتكلم ع الكليه
راح فين ومردتيتش عليه ليه
ولا إنت ماشى بمبدأ
انا وااخويا على ابن عمى
وانا وابن عمى ع الغريب

ربنا يهديك يا بوش مهندس إنت وهو

BêDô ΜâśĦâĶëL
01-10-2009, 01:43 AM
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالالالالا
مهندسين ايه بقى
دا انت تقول يا نجارين
يا فلاحين
يا حدادين
يا حراميه
أكرملنا
طبعا من وجهة نظر البروفسور
عشان بيحكى حكاية واحد
تلاقيه خارج بتقدير مقبول مع مرتبة شرف
وزعلان انه اتبهدل
اصل البيه عاوز يتخرج م الكليه يلاقى الدنيا مقلوبه عشانه
وبيعملوا مزاد علنى عشان اللى يلحق يشغله عنده اول
ههههههههههههههههههههههه
جتها نيله اللى عاوزه خلف

ميصحش الاسلوب اللى انت بتتكلم بيه ده يا بشمهندس
اهدى يا عم مش كدا
انت هتنرفز نفسك على ايه يا عم
ولو حتى حد غلط انت متتكلمش بالاسلوب ده
يعني لو حد كان غلط كان ممكن تحرجة بالذوق مش بالطريقة دى

eng/el doktor
01-10-2009, 01:52 AM
ميصحش الاسلوب اللى انت بتتكلم بيه ده يا بشمهندس
اهدى يا عم مش كدا
انت هتنرفز نفسك على ايه يا عم
ولو حتى حد غلط انت متتكلمش بالاسلوب ده
يعني لو حد كان غلط كان ممكن تحرجة بالذوق مش بالطريقة دى
أنا ميلزمنيش أحرجه بالزوق ولا بقلة الادب
لان اللى يقول الكلام اللى قاله ده يبقى مبيتحرجش
وهو أو غيره لا يمثل ليا شيئ ولا كلامه مأثر فيا بحاجه
بس أنا بقولك تخيل واحد رايح الجامعه بعد يومين وبيقول لو هنعاير بعض يبقى اقولك إن حاسبات ملهاش نقابه
ومش هيتعملها نقابه لان مهندس البرمجيات إحدى الوظائف ضمن وظائف تانيه
ويقتصر كارنيه النقابه على خريج الكليه
وده كلام واحد ف حاسبات
قالوله إنت ش مهندس
وإختملنا الورق م النقابه
ومفيش نقابه
والمعركه كمان خمس دقايق
دا طبعا بعد ما حول لفنون عماره إلكس
بالزمه ف طالب جامعى يقول تعايرنى وأعايرك
الله يكون ف عونها فنون عماره دى يا أخى

eng.ahmed55
01-10-2009, 02:05 AM
السلام عليكم
طبعا انا مكنتش اتوقع ان الموضوع يكبر للدرجة دى
بس انا عاوز اقول حاجة
انا من وجهة نظرى ومن رايى المتواضع بعتبرها وجهة نظر ناس كتيير عاوزين يحققوا النجاح
اول حاجة احنا مسلمين يعنى مفروض نتمسك باخلاق الاسلام
يعنى زى ما علمنا الرسول الادب فى الحديث
وياريت كلنا نفهم بعض ومنظلمش اللى قدامنا
ممكن احنا نكون فهمنا شخص معين غلط فنضطر ان احنا نرد عليه بوجهة النظر اللى احنا فهمناها
طبعا ازاى الشخص التانى هيسكت فيحصل ولعة فى المنتدى طب ده كلام!!!!!!!
ألتمس لاخيك المسلم 70 عزر
يعنى المفروض ان احنا كبرنا ولازم نفهم بعض ونحس ببعض
تعرفوا ان اللى بيشكك فى كلية معينة غالبا بيكون فاشل فى كليته{معلش ممكن اجرح ناس بس دى وجهة نظر}
ايه المانع من ان احنا نحقق نجاحنا فى كلية
يعنى انتوا بتبصوا لاى دكتور فى الجامعة ازاى؟
طبعا بنحترمه وبنقدره رغم انى مقولتش دكتور فى كلية ايه
مجرد انى قولت دكتور احترمتوه من غير ما اتعرفوا هو فى اى كلية
حتى لو كانت اقل كلية فى التنسيق
طبعا eng--zako عارف انى بحترمه
بس عاوز اقولك حاجة يا بشمهندس
ان مش كل كلية تنسيقها عالى تبقى هيا التوب فى البلد
انا اعرف ناس كتيييييير كانوا فى ادبى ولاحقين سياسة واقتصاد ودخلوا تربية وتجارة وكليات كتير مش بتاخد من مجموع كبير
ونفس الكلام فى العلمى
وبعدين احنا داخلين على دراسة يعنى مش عاورزين حد يزعل من حد
عاوزين نفيد بعض
مش عاوزين حد يدخل حاسبات او هندسة او فنون اوألسن او.........ألخ يقول ان كليتى احلى كلية
لو كانت الامرو كدا مكنتش فيه حاجة اسمها رغبات
البشمهندسalios انت عارف طبعا انى بعزك وبحترمك
بس انا بقول يا بشمهندس ان مش فنون احسن كلية تعرف تبقى احسن كلية امتى؟؟
لما انت و زاكو تجيبوا فيها امتياز ..كدا تثبتوا لنفسكما انكوا دخلتوا المكان الصح
وطبعا نطبق الموضوع ده فى كل الكليات
بالنسبة للمشكلة بتاعت مين اللى احسن مهندس مدنى ولا معمارى؟
طبعا انا مش هاظلم اى حد انا بقول ان الاتنين كويسين
وكمان هندسة وفنون عمارة الاتنين لا يقلوا فى الاهمية عن بعض
اما بقى بالنسبة لحاسبات فعشان خاطرى محدش يقول اى كلام مش كويس عن الكلية
الكلام ده طبعا بياثر فى ناس كتيير
يعنى انا مثلا لما دخلت حاسبات اول حاجة دخلت على قسم الحاسبات بس الحمد لله مكنش فى حوارات من النوع ده
كان كل حاجة شرح وبرامج وناس بتشكر فى الكلية
بالكلام ده انا حبيت الكلية اكتر واكتر
اما بالنسبة للبشمهندسdano بص يا بشمهندس على فى الاول كان بيهزر ولو ان ده فى حد ذاته غلط
لان اسلوبه مكنتش واضح بس على اعتزر وقال يا جماعة مقصدش
فياريت اول ما نسمع الاعتزار ده منردش
احسن حاجة فى الانسان انه لما يغلط يعتزر
وبجد انا بحترمك يا بشمهندس دانو
اما بالنسبة لdoctor
انت فعلا كنت بتهدى الامور فى الاول بس طبعا مش لازم نتعصب على اى حاجة
افضل ورا الامور للاخر
متقولش دول مش هيسكتوا
بجد انا بشكرك يا دكتور انت فعلا انسان رائع ومجهودك واضح فى المنتدى
انا كدا خلصت كلامى بس عاوز اقول حاجة
واضح ان فى اعضاء مبقاش عاجبهم المنتدى
ياجماعة انا بجد حبيت المنتدى ده
ودا كنت متابعه لحظة بلحظه من ايام الثانوية
ياريت لو اى حد مش عاجبه اى حاجة من اللى انا كتبته ميردش
لان كدا بنفتح باب للنقاش وانا اسف لو كان حد زعل منى
ياريت كل اللى كتبوا فى الموضوع يقولوا ان احنا مش زعلانين من حد خالص
وانا اولكم وبقول انى مش زعلان من حد
معلش طولت عليكم
بس استحملونى
واسف انى طولت عليكم
والسلام عليكم

hopeless sara
01-10-2009, 02:41 AM
اولا مافيش قسم احسن من قسم يا داندو ...كل واحد بيدخل القسم اللى بيحبه يبقى هايعرف يشتغل و يتفوق فيه حتى لو اقل قسم ف اقل كليه ف مصر
مادام الواحد داخل حاجه بيحبها مهما كل الناس بنتقدها يبقى هو قادر انه يتفوق فيها اكتر من اى حد ف كليه تانيه كل الناس بتشكر فيها

و كمان كل واحد حر ف اختياره و تصرفاته و لو حد دخل كليه حاببها و انت شايف انها مش حلوه ع الاقل ماتحبطوش ..لانه دخلها و مقتنع بيها ..اقل حاجه قول ربنا يوفقك ...و كلنا الحمد لله يعنى تقريبا نفس المجموع بحاجات بسيطه يعنى و لو انت مكانهم هتضايق من كده

انا مش عليك و الله ..انا حاسبات ذيك بس دى وجهت نظرى و اسفه لو ضايقت

و بالنسبه ل eng/doktor بالله عليك حاول تهديها بقى ..مش واحده تهدى التانيه تقوم :)
و ماتتعصبش اوى كده و كل واحد حر ف رايه و تصرافته و مدام انت مقتنع ب حاجه و مأمن بيها يبقى مايهمكش راى اى حد تانى مضايقك

صلو ع النبى كده الدراسه خلاص كمان يومين ..و ربنا يوفق كل واحد ف كليته حتى لو كانت خدمه اجتماعيه انتساب :d:d

eng.ahmed55
01-10-2009, 03:18 AM
اولا مافيش قسم احسن من قسم يا داندو ...كل واحد بيدخل القسم اللى بيحبه يبقى هايعرف يشتغل و يتفوق فيه حتى لو اقل قسم ف اقل كليه ف مصر
مادام الواحد داخل حاجه بيحبها مهما كل الناس بنتقدها يبقى هو قادر انه يتفوق فيها اكتر من اى حد ف كليه تانيه كل الناس بتشكر فيها

و كمان كل واحد حر ف اختياره و تصرفاته و لو حد دخل كليه حاببها و انت شايف انها مش حلوه ع الاقل ماتحبطوش ..لانه دخلها و مقتنع بيها ..اقل حاجه قول ربنا يوفقك ...و كلنا الحمد لله يعنى تقريبا نفس المجموع بحاجات بسيطه يعنى و لو انت مكانهم هتضايق من كده

و بالنسبه ل eng/doktor بالله عليك حاول تهديها بقى ..مش واحده تهدى التانيه تقوم :)
و ماتتعصبش اوى كده و كل واحد حر ف رايه و تصرافته و مدام انت مقتنع ب حاجه و مأمن بيها يبقى مايهمكش راى اى حد تانى مضايقك

صلو ع النبى كده الدراسه خلاص كمان يومين ..و ربنا يوفق كل واحد ف كليته حتى لو كانت خدمه اجتماعيه انتساب :d:d

ازيك يا بشمهندسة سارة
ايه الحلاوة دى
ايوة كدا ابدعى
فين المواهب دى من زمان
ويبخت من صلح ووفق الناس لبعضها{دا مثل لاول مرة بيتسمع وحصريا على منتدى الثانوية}
فعلا زى ما انتى قولتى لازم الواحد اللى بيدخل القسم او الكلية اللى بيحبها
بيكون هو الصح فى الناس كلها
طبعا تقاليدنا بتقول انك لو داخل طب او هندسة تبقى شاطر ومحترم
بس ازاى واللى فى خدمة اجتماعية دول يبقوا ايه
عاوز اقول ان فى ظروف بتتحكم فينا
يعنى ممكن حد فى الثانوية يحصله ظروف معينة ميجبش المجموع اللى هو عاوزه
اما بالنسبة للاقسام
الاقسام دى زى اختير الكلية بالضبط
لازم نعرف القسم اللى هيناسبنا واللى نقدر نبدع فيه
وشكرا ليكى يا بشمهندسة على ردك

eng.ahmed55
01-10-2009, 03:20 AM
:dاولا مافيش قسم احسن من قسم يا داندو ...كل واحد بيدخل القسم اللى بيحبه يبقى هايعرف يشتغل و يتفوق فيه حتى لو اقل قسم ف اقل كليه ف مصر

ازيك يا بشمهندسة سارة
ايه الحلاوة دى
ايوة كدا ابدعى
فين المواهب دى من زمان
ويبخت من صلح ووفق الناس لبعضها{دا مثل لاول مرة ببيتقال وحصريا على منتدى الثانوية:d}
وطبعا بيكون هو الصح فى الناس كلها
اما بالنسبة للاقسام
الاقسام دى زى اختيار الكلية بالضبط

dr.boody
01-10-2009, 03:25 AM
يا جماعه انتو حاطين اللقب فى دماغكم ليه
اهم حاجه تلاقى وظيفه كويسه بمرتب كبير وتأمن مستقبلك ومستقبل اولادك ان شاء الله
وياعم ابقي دور بعد كدا ع اللقب
وعلى فكره انا قرات فى كتاب انك لو عاوز تقدر نفسك و تحس بقيمتها
بلاش حد غيرك يقدرها...لان الله اعلم جايز تكون دى مجامله كدابه
وشكراااااا.........واسف على انى تدخلت فى الموضوع

hopeless sara
01-10-2009, 03:35 AM
ازيك يا بشمهندسة سارة
تمام الحمد لله ..ازيك انت يابشمهندس احمد:)
ايه الحلاوة دى
ايوة كدا ابدعى
فين المواهب دى من زمان
احم احم و الله اخجلت تواضوعنا ..ربنا يخليك

ويبخت من صلح ووفق الناس لبعضها{دا مثل لاول مرة بيتسمع وحصريا على منتدى الثانوية}
بيكون هو الصح فى الناس كلها
ايوه صح و الله ..الله ينور عليك ..و طبعا ده غلط لان الشاطر هو اللى ينجح ف مجاله مهما كان
مش بالكليه ولا بالمجموع

انا اعرف حد بجد تاكيد ل كلامك يعنى ..ماشاء الله جايب 96% بس حصله ظروف السنه اللى فاتت و مدخلش الامتحانات و هايعيد السنه دى..بس لما حد بيساله انت ف سنه كام و يعرف مش بيبص ل ظروفه ولا ايه حصلو.. اول انطباع عنه انه فاشل من قبل م يعرفه حتى مجموعه ف 2 ..و ده غلط ف تفكير ناس كتير اوى ..:bosyht9:

اما بالنسبة للاقسام
الاقسام دى زى اختير الكلية بالضبط
بالظبط كده حتى لو كل الناس شايفه انه وحش بس الواحد مؤمن انه هاينجح فيه يبقى يتوكل :d

و الله يابشمهندس انا مكنتش عايزه ادخل و الله بس انا مابحبش اشوف حوار ولع كده ع حاجات بسيطه يعنى ..و ماقولش رايي مين عارف يمكن يهدى الامور :)

و مرسي اوييي ليك بجد ..و محدش يفتكر انى بدخل ف اللى ماليش فيه :slap1qk6:
و الله انا اللى خلانى اتكلم اننا يعتبر شبه زمايل يعنى :d .. مايصحش اللى كان بيحصل ..و بالتوفيق للجميع :)

احمد هيشو
13-10-2009, 08:54 PM
ايه يا جماعه الخناق ده كله اكيد طبعا فنون جميله حلوه ومفيش كلام انا عن نفسي بحبها جدا والاختلاف في الراي لا يفسد في الود قضيه علي فكره انا قريت المواضيع كلها انا احمد حاسبات القاهره

fuoozz
14-10-2009, 03:16 AM
السلام عليكم
بجد عيب عليكم كده يارجاله
اولا انا من الناس اللى مفروض اكون فى تانية كليه
بس للاسف فشلت فى ثانوية العامه فشل ذريع لظروف نفسيه كنت عايشها
وعدت تانية وبعيد تالتة على ماده واحدة الفيزياء ولو جبت درجه النهائيه فيها 66% هاقدم فى الاكاديميه البحريه
بس يارب تنسيقها ينزل سنة الجايه وادرس حاسبات ومعلومات فيها والحمدلله من عشاق الكمبيوتر يعنى ممكن اقعد 20 ساعه متواصله على كمبيوتر المهم خلينا فى موضوعنا عجبتنى اوى كلمه قالتها البشمهندسة ساره قالت ان فعلا ان اى حد بيسال لشخص تانى جبت مجموع كام ويسمع مجموع وحش ياخد عنه فكره وحشة جدا بجد
المفروض علينا كاخوه فى الاسلام وناس محترمين نشجع بعض وندعم عشان مصلحه بلدنا قبل كل شى
ومصلحتى شخصيا عشان اللى يقدر يشتغل بمرتب محترم ويفتح بيت ويتزوج واللى يحقق طموحه المادى او الاجتماعى او النفسى كل دى عناصر بتشجعنا ان كل حد فينا يذاكر ويشد حيله ويحب عمله اهم شى حب عمله عشان يقدر متميز فيه
وانا طموحى فى الاكاديميه اكون من اوائل الدفعه كل سنه واعمل نقله شامله فى عالم التكنولوجيا والمعلومات