مشاهدة النسخة كاملة : تجمع طلبة تجارة انتساب "جامعة القاهرة" 2009 - 2010

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10

manoora
25-04-2010, 07:34 PM
وعليكم السلام اهلا وسهلا بيكى معانا هنا:022yb4: :022yb4: والله المنتدى نور :d وان شاء الله الترم هايعدى على خير ولازم بقى تبدأى تذاكرى عشان خلاص مفيش وقت الساعه بقت 8 :d
البزنس بنذاكرها من الملازم عشان بتبقى مترجمه وجاهزه وكده يعنى وان شاء الله خير ومحدش هيشيل حاجه باذن الله وياريت تبقى معانا فى المنتدى هنا على طول بقى :romarioxp6:

ربنا يخليك المنتدي منور باعضائه وان شاء ابتدي ازاكر بقي لان عندك حق الوقت متاخر جدا :pوربنا يستر ان شاء الله

invent_yas2020
26-04-2010, 03:16 AM
وعليكم السلام اهلا وسهلا بيكى معانا هنا:022yb4: :022yb4: والله المنتدى نور :d وان شاء الله الترم هايعدى على خير ولازم بقى تبدأى تذاكرى عشان خلاص مفيش وقت الساعه بقت 8 :d
البزنس بنذاكرها من الملازم عشان بتبقى مترجمه وجاهزه وكده يعنى وان شاء الله خير ومحدش هيشيل حاجه باذن الله وياريت تبقى معانا فى المنتدى هنا على طول بقى :romarioxp6:
طبعا ازيكم يا جماعه وحمد الله على السلامه (والله المنتدى واحشنى بجد)
ازيك ياا حمد احشنى (ماا نا لسه شايفك)
واهلا كتير بالعضوه الجديده معانا وطبعا لمنتدى نور زى احمد عيد ما قال:) وبجد تشرفنا يا منار تقريبا صح؟؟؟
واهلا بجميع الاصدقاء الجداد وطبعا كلنا اخوات
ولازم فعلا نذاكر يا جماعه وفيه موضوع اسمه الامتحات قربت لازم اذاكر بجد على قسم ذاكر معنا تابعيه
وعلشان محدش يتعب الرابط اهو http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=200923
السلام عليكم ياريت اشوف باقى الاصدقاء

manoora
26-04-2010, 07:44 AM
معلش سؤال بسيط
انا جبت في ماده 7 فانا عايزه اعرف لو جبت الترم ده تقدير ان شاء الله والماده اترفعت هحول انتظام ولا سنه تانيه هتبقي انتساب برضه ..وشكرا :)

manoora
26-04-2010, 07:48 AM
طبعا ازيكم يا جماعه وحمد الله على السلامه (والله المنتدى واحشنى بجد)
ازيك ياا حمد احشنى (ماا نا لسه شايفك)
واهلا كتير بالعضوه الجديده معانا وطبعا لمنتدى نور زى احمد عيد ما قال:) وبجد تشرفنا يا منار تقريبا صح؟؟؟
واهلا بجميع الاصدقاء الجداد وطبعا كلنا اخوات
ولازم فعلا نذاكر يا جماعه وفيه موضوع اسمه الامتحات قربت لازم اذاكر بجد على قسم ذاكر معنا تابعيه
وعلشان محدش يتعب الرابط اهو http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=200923
السلام عليكم ياريت اشوف باقى الاصدقاء

متشكره جدا والموضوع فعلا مفيد جدا وان شاء الله الترم ده يعدي علي خير

a7mad 3eed
26-04-2010, 12:40 PM
معلش سؤال بسيط
انا جبت في ماده 7 فانا عايزه اعرف لو جبت الترم ده تقدير ان شاء الله والماده اترفعت هحول انتظام ولا سنه تانيه هتبقي انتساب برضه ..وشكرا :)
لو جبتى تقدير التيرم ده وبقيتى تقدير السنه كلها جيد الماده هتترفع عادى وهاتحولى انتظام ان شاء الله عادى جدا بس متشيليش اى حاجه تانيه وان شاء الله كلنا نعدى ونجيب تقديرات وربنا معانا يارب

mina_totti65
27-04-2010, 12:45 AM
السلام عليكم انا لسه مشتركه جديد في الموقع ويارب الترم ده يعدي علي خير لان مفيش مذاكره خالص ياريت ياجماعه حد يقولي البيزنس دي اذاكرها ازاي لاني حاسه اني هشيلها وياريت تقبلوني معاكم في المنتدي هنا

U R WELCOME :av4056bb7jp3::d

invent_yas2020
27-04-2010, 11:14 AM
U R WELCOME :av4056bb7jp3::d
سورى لازم اعلق ومحدش يقوللى (نو كمنت:d) يا مينا وضح شويه انتا بتقول ايه:d
...........................
.......................... ده كله تعليق على على يو ار ويلكم كنتو قولتو نو كمنت احسن :d
.وبجد اهلا بكل ما هوا جديد ونكون ايد واحده فعلا وكلنا نذاكر بجد
وبجد متقلقيش يا مانَورا (يارب يكون الاسم صح) ان ش الله كلنا هنعوض الترم ده لان فعلا المواد سهله بجد
وبالنسبه للمحاضرات انتو بتذاكرو المحاضرات ولا ايه نظامكم؟ وبتقرو من كتاب الاقتصاد والقانو زى ا قولنا ولا انا الحمد لله قريت النهارده ولسه هكل مذاكره وهحل على الاكونتنج وعلشان اتعود واكون بوب:) ونجب تقدير يا جماعه ردو عليا وطننونى واللى مش بيذاكر يقول وان ش الله كلنا هنقف جنبه ومعاه كمان
والسلام عليكم جميعا

manoora
27-04-2010, 11:38 AM
[QUOTE=a7mad 3eed;2130147]لو جبتى تقدير التيرم ده وبقيتى تقدير السنه كلها جيد الماده هتترفع عادى وهاتحولى انتظام ان شاء الله عادى جدا بس متشيليش اى حاجه تانيه وان شاء الله كلنا نعدى ونجيب تقديرات وربنا معانا

يارب كلنا نجيب تقدير ونحول انتظام

الامل والسعادة
27-04-2010, 02:54 PM
السلام عليكم انا لسه مشتركه جديد في الموقع ويارب الترم ده يعدي علي خير لان مفيش مذاكره خالص ياريت ياجماعه حد يقولي البيزنس دي اذاكرها ازاي لاني حاسه اني هشيلها وياريت تقبلوني معاكم في المنتدي هنا

اهلا بيكى وانا بقول المنتدى منور لية احب اعرفك بنفسى انا خوخة (خلود)

manoora
27-04-2010, 05:49 PM

اهلا بيكي يا خوخه والمنتدي منور بيكي ياقمر واعرفك انا كمان بنفسي انا منار :d

mahmoud_khedr
27-04-2010, 06:44 PM
السلام عليكم
اولا احب ارحب بالاعضاء الجدد كلهم :022yb4: وان شاء الله يكملو معانا ونشوف مشاركاتهم الجميله دي كتير

ثانيا طمنوني عاملين ايه فى المذاكره يارب تكونو بتذاكرو خلاص الامتحانات على الابواب ده للى عايز يجيب تقدير زيي انا كده :d

Noor eleyon
28-04-2010, 01:20 AM
أزيكم ياجماعة يارب تكونوا بخير
انا عايزة اقول انى قربت اتجنن من الاقتصاد
تقريبا يااما هتقضى عليا ياما انا اللى هقضى عليها
بس اعتقد الاحتمال الاول هو اللى هيحصل ربنا يستر
فى رعاية الله
اه صح انا دخلت عشان افضفض لحسن الخنقة مش كويسة علشانى ياريت برضوا تفضفضوا معايا عشان مابقاش لوحدى

mina_totti65
29-04-2010, 01:04 PM
فى رعاية الله
اه صح انا دخلت عشان افضفض لحسن الخنقة مش كويسة علشانى ياريت برضوا تفضفضوا معايا عشان مابقاش لوحدى

على فكرة الاقتصاد مادة سهلة جداااا بس احنا اللى مش مركزين فيها تقريبا انا عـــندى نــــفس مشكلتك بالظبط
انى مش عارف ازاكرها ومتلخبط فيها بس هاتى الملازم من شمس وحاولى تقريها كده وبعدين ركزى فيها جااااامد
بس

وربنا يستر ان شاء الله ونعدى من الترم ده :(

invent_yas2020
29-04-2010, 05:11 PM
السلام عليكم ايوه كده حسيت فعلا ان الامتحانات قربت والناس بدات تفضفض انا هفضفض
اهلا بيكى جامد اوى والله واحشانا جامد ومش عارف اقلك ايه يا خلود

وانا محمود تقريبا قصدى محمود المخترع:d محدش قالى اعرف نفسى مش مهم :)
اهلا بيكى يا منار زى ما توقعت:078111rg3:

السلام عليكم

اولا احب ارحب بالاعضاء الجدد كلهم :022yb4: وان شاء الله يكملو معانا ونشوف مشاركاتهم الجميله دي كتير

ثانيا طمنوني عاملين ايه فى المذاكره يارب تكونو بتذاكرو خلاص الامتحانات على الابواب ده للى عايز يجيب تقدير زيي انا كده :d

ازيك يا حودا واحشنى والله ان ش الله هيجيبو تقدير الاولاد دى وهيرفعو راس المنتدى فى السما :)
فى رعاية الله
وانا والله مع انى بحل للناس مشاكلها وعندى مشاكل بس مينفعش اقول علشان مينفعش اصلا
بس فيه حاجات بقولها وبحلها لنفسى وده طبعا ن القرايه فى الانترنت على الحلول
منها مثلا
انى ساعات بحس احاسيس غريبه تجاه المذاكره تقولو خوف اقول لاء قلق بردو لاء ....
بس الحمد لله ده ن قلة طاعة ربنا لان ربنا يعطى اليقين لعباده
وبردو ازيك ونتمنى مرورك دائما ومتابعتك

نسيت اقول حاجه والله يا جماعه كلامنا مع بعض فى المنهج وفى اى نقطه موجوده فيهع هيخلينا نذاكر كويس واحنا متطنين وبردو لاز نتابع بعض
على فكرة الاقتصاد مادة سهلة جداااا بس احنا اللى مش مركزين فيها تقريبا انا عـــندى نــــفس مشكلتك بالظبط
انى مش عارف ازاكرها ومتلخبط فيها بس هاتى الملازم من شمس وحاولى تقريها كده وبعدين ركزى فيها جااااامد
بس

هيا فعلا سهله والله ولو بصيتى ليها
هتلاقيها من ضمن المواد اللى هتفهنا البلد دى ماشيه ازاى زى القانون كده وثقافه عامه جامده
وطبعا انا اكيد بذاكر وواثق انكم بتذاكرو واحنا عايزين نتجع دايما هنا علشان نفضفض مع بعض علشان القلق يردوح ومنخافش من حاجه ونثق اكتر فى المنهج
دى اخر تطورات الموضوع من هنا
ضفت جزئيه كويسه
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?p=2136647&posted=1#post2136647
واسف على الاطاله (يا جماعه كل مره اعتبرونى كتبتها هيا نفسها بطول عليكم بيها:d)
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بقول لكل اللى فاتح دلوقتى انا هقفل حالا علشان رايح درس دلوقتى الساعه 6 درس حاسب شركات وهاخد بردو فى الاكنوتنج (اسمها اكونت اسهل هههه) الدرس جمبنا هنا
سلام بقى

a7mad 3eed
30-04-2010, 02:03 AM
احب اعرفك بنفسى انا خوخة (خلود)

يا اهلا اهلا بعالم سمسم :d

a7mad 3eed
30-04-2010, 02:08 AM
وانا احمد من مصر :d

a7mad 3eed
30-04-2010, 02:11 AM
بس

ايوه يا مينا الماده كويسه بس محتاجه شويه تركيز والله وان شاء الله ربنا هايستر ونعدى كلنا بتقدير كمان

a7mad 3eed
30-04-2010, 02:12 AM
ايوه كده ياجماعه عايزين المنتدى ينشط شويه عشان والله كان يخنق اوى لما مكانش حد بيدخل وان شاء الله كلنا لازم نقف مع بعض فى فتره الامتحانات دى وربنا معانا ان شاء الله يارب

invent_yas2020
30-04-2010, 10:25 AM
ايوه كده ياجماعه عايزين المنتدى ينشط شويه عشان والله كان يخنق اوى لما مكانش حد بيدخل وان شاء الله كلنا لازم نقف مع بعض فى فتره الامتحانات دى وربنا معانا ان شاء الله يارب
الحمد لله يا احمد بس انتا رديت على الكل الا عليا انا هوا انا مش واحشك (انتا وحش وحش انا زعلان منك:d)
يا احمد طبعا انا بهزر ولازم نضحك على الاقل فى جو الامتحانات وناقص شهر وكمان الساعه اتغيرت ربنا يستر
بس طالما احنا مع بعض وواثقين من ربنا كويس مفيييييييش خوف

والسلام عليكم ويارب تكونو كلكم بخير

ELYAMNY202000
01-05-2010, 02:09 PM
السلام عليكم يا شباب ايه اخباركم وايه اخبار تجارة القاهرة انا اخوكم مصطفي تجارة سوهاج

ELYAMNY202000
01-05-2010, 02:12 PM
اكيد ميعاد الانترفيو فات ويارب تكون عديت

invent_yas2020
01-05-2010, 02:55 PM
اهلا وسهلا يا مصطفى وربنا يوفقك

الامل والسعادة
01-05-2010, 07:07 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته دة فى الاول
ثانيا حد عارف ميعاد الامتحان اتاجل لامتى بالظبط هو اللى انا عرفته انه فى شهر ستة لكن امتى فى اوله فى نصه فى اخره ياريت حد يرد عشان انا مش بروح الجامعة بذاكر فى البيت احسن

a7mad 3eed
01-05-2010, 07:09 PM
13/6/2010 ده اللى قالته دكتور /امل بتاعت البيزنس

محمود المخترع
03-05-2010, 12:34 AM
السلام عليكم جميعا ياا صدقاء يارب تكونو بخير(طبعا بسألكم عن صحتكم وواحشنى وكده علشان الرغى:d)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته دة فى الاول

ثانيا حد عارف ميعاد الامتحان اتاجل لامتى بالظبط هو اللى انا عرفته انه فى شهر ستة لكن امتى فى اوله فى نصه فى اخره ياريت حد يرد عشان انا مش بروح الجامعة بذاكر فى البيت احسن

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته (لاء لازم ارد السلام بس تعبت:dلاء وكامل)

والله المذاكره فى البيت احسن من مشوار الجامعه بس بزهق من البيت لما بكون طول الاسبوع فى البيت حرام يعنى لازم الواحد يخرج على الاقل ينزل الجامعه مثلا...
ربنا يوققك يا خلود اسف:p قصدى يا خوخه:d
13/6/2010 ده اللى قالته دكتورههه(ههههه:p:d) /امل بتاعت البيزنس
غيرت فى مشاركتك يااحمد :pعلى امل انك تتخنق يا ابنى:d
معلومه اكيد احمد هيتريق عليها (انا طلعت لسانى كتير اوى:d فى المشاكره دى انا كده تعبت:d)
المهم يا جماعه نتقابل بكره انش الله انا هكون موجود فىا لجامنعه على الساعه 2 ان شاء الله
وربنا يوفقنا وطبعا بتذاكرو
والسلام عليكم جميعا

selvy
04-05-2010, 03:27 PM
اهلا ياجماعة ازيكو بقالى كتير مدخلتش
انا الترم التانى فى تانية هيجننى

ROKA10
04-05-2010, 04:52 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ازيكوا كلكوا عملين اية على فكرة انا معاكوا من الترم الاول ومتابعة اخباركوا علطوا بس انا مغيره الاسم بس المهم انتوا عاملين اية فى المزاكرة انا بس كنت عايزة اللى يعرف الملغى بتاع القانون يقولة بالتفصيل علشان انا مش عارفة الغى بالفقرات زى ماهو قال وياريت اللى معاه ورق س وج القانون او الاقتصاد اللى فى مكتبة شمس يبقى ينزلوا انا اسفة طولت عليكوا بس ياريت نفيد بعض علشان الامتحانات قربت

ROKA10
04-05-2010, 09:35 PM
انتوا فين ياجماعه محدش رد عليا لية ياريت حد
يقول هاينزل الورق ولا لا

invent_yas2020
06-05-2010, 12:01 PM
انتوا فين ياجماعه محدش رد عليا لية ياريت حد
يقول هاينزل الورق ولا لا
اهلا بيكى كتير
بالنسبه للملغى هينزل بذن اله على قسم ذاكر معنا
والقانون انا بذاكره من الكتاب شرحه احلى بكتير وبيفهم
وبالنسب لشمس انا شايف انها كويسه جدا فى الشرح هيا والحرم
وتابعنى موضوع بتاع القانون اللى عامله محمود خضر
وبالتوفيق ان شاء الله
سلام

invent_yas2020
06-05-2010, 12:02 PM
اهلا ياجماعة ازيكو بقالى كتير مدخلتش
انا الترم التانى فى تانية هيجننى
اهلا بيكى كتير وجد منره وربنا يوفقك
والسلام عليكم ونتمنى رؤيتك كثيرا

ROKA10
09-05-2010, 02:34 PM
ازيكو عاملين اية انا كنت عايزة اسال سوال انا كنت من الترم الاول فى مجموعة ه لانها كانت بالحروف اما من الترم التانى وانا بحضر فى و دى كدا فيها حاجة ولا هما هاينسوا الموضوع دة خلاص وهايمشوا بانتساب 1 و2 اصل الموضوع ده ألئنى اوى

الأميـرمحمد
10-05-2010, 07:19 PM
السلام عليكم ... << عودنا من جديد >>
اهلا بالاعضاء الجدد
وإن شاء الله ربنا يكرمنا و نعدي السنة دي

mina_totti65
11-05-2010, 12:59 AM
منقووووووووووول بس جااااااامد اووووووى

)أخذ أحمد بالبكاء ، أحاطت به سلاسل من القنوط ، وغمت عليه غشاوات الهموم عندما لم يستطع أن يتحصل على ما تحصل عليه زملاءه من ظفر بتخريجهم من إحدى الكليات ، تخلف عنهم وهم الذين رافقوه مسيرة العلم والتحصيل .

فأمام احمد طريقين :
الاول : أن يستسلم لحالة الوهن النفسى ، ويمتلكه الشعور بالذنب والاخفاق ،فلا يستطيع إلى تجاوز محنته سبيلا .

الثانى : أن ينفض عن نفسه ما اعتراه ، ويتطلع إلى النجاح.

الزمن الذى على أحمد ان يعوضه ليس بقليل فهو ثلاث سنوات دراسية ، فى بادئ الامر اختار الطريق الاول ، وتعامل مع فشله كانه القدر الذى لا انفكاك عنه ومنه ، زاد البون بينه وبين زملائه وغير توجهه واستفاد من فشله أبتسم وعالج المشكلة بهدوء ووضع جدولا لحل مشكلته بعد تجزئتها حقق أول نجاح وعوض بعض الوقت ازداد حماسه فلون هذا النجاح وجعله أكثر رونقا وزاد معدل نجاحه إلى أن تعدى زملائه فى نفس المواد تخرج أحمد بمعدل عالى فكان من هيئه أعضاء التدريس وتم ترشيحة ليكون معيدا بالكلية وأكمل دراسته العليا وها هو يحاضر فى نفس الكلية بعد أن شكر الفشل الذى تعرض له ، وكم كان الفشل لذيذا وخاصة الفشل المبكر .
لانه فرصة النجاح المبكر(

أهلا بك أخى الطالب كيف حالك ، كل عام وانت بخير ؟
الان بعد أن سمعت هذه القصة ، هل فهمت ما أريد أن اوصله اليك فى هذه القصة ؟
اجابة صحيحة ، فأنا أعلم حالتك الان فالامتحانات قد اقتربت وانت لا تستطيع ان تذاكر ، وتشعر بالهزيمة النفسية ومنكم من يقول لنفسه الان أنا فاشل ولا أستطيع أن أنجح هذا العام لذلك عرض عليك أن تستمتع بالفشل الذى يحولك إلى النجاح إن شاء الله كما فعل أحمد عندما اتخذالطريق الثانى

والان لا داعى ان نجلس ونضع ايدينا على خدنا أونبكى فمنا من لم يستطيع أن يذاكر بسبب ظروف معينة ومنا من يتمنى بتقدير عالى فى الكلية ومنا يريد ان يعوض رسوبه بنجاح يفوق السحاب ومنا يرى ان نفسه قد اقتربت من ذلك الفشل ، أو من الذين يعانون الان فأنا أقصد أبطال الثانوية العامة ها ها ها

الأمتحانات على الأبواب

كلمة وما أشهرها عند أقتراب الامتحانات مما يجعلنا فى خوف ورعب فالكل ينطق بها فى المنزل ، فى الكلية ، فى المدرسة ، فى الدروس ، حتى الاصدقاء فأنت لم تذاكر حتى الان ، و منا من يفكر الان فى عدم دخوله الامتحان هذا العام ، أو من كتر الخوف لا استطيع ان اذاكر .
أقول لكم تعاملوا مع الامتحانات بكل رفق ! فطالما الامتحانات على الابواب ، خلاص عندما تأتى تقدم لتفتح لها الباب ها ها ها .
نعم ، لماذا الخوف ؟ بمعنى اصح هى الامتحانات لو مجتش من الباب حتيجى منين من الشباك ؟
لا طبعا ، فكر بإيجابية افضل من ذلك .

أعلم

الدراسة متعة .. وهـى أول طريق النجاح :
المرحلة الدراسية من أمتع لحظات الحياة ، ولا يعرف متعتها إلا من مر بها والتحق بغيرها ومتعه التعلم لا تضاهيها متعه فى الحياة خصوصا لو أرتبطت عند صاحبها بالعبادة فطالب العلم عابد لله .

وأعلم أيضا

المذاكرة وسيلة النجاح :
قل لى ، كيف ينجح الطالب فى الامتحانات ؟
الاجابة : اكيد بالمذاكرة
ولو لم يذاكر ؟
اكيد : مش حينجح .
فبذلك اصبحت المذاكرة الوسيلة الوحيدة للنجاح هذا العام .

الهدف
The goal

حدد هدفك :

فى البداية ما هو هدفك هذا الترم ؟
هل تريد النجاح فعلا ؟
اجلس مع نفسك قليلا ، هل تريد او تريدى الحصول على تقدير معين ؟
- منا من يحلم بأمتياز - ومنا من يحلم بجيد جيد
- ومنا من يحلم بجيد
- ومنا ........... أظن كده كفاية علشان اقل من كده يبقى ( يارب انجح )

امكانياتك ايه :
هل تدرك امكانياتك حقا ؟ يعنى مستواك الدراسى يؤهلك حقا لتحقيق هدفك ؟
المقصود هنا لكل فرد منا امكانيات عقلية وذهنية تؤهله للنجاح ولكن باختلاف التقدير و نسبة النجاح ، فمنا من مستواه يؤهله لجيد مصلا ومنا من يؤهله الى امتياز ، فمستواك يؤهلك الى اى مدى ؟
اعرف قدراتك وامكانيك كى تسهل عليك نحديد الهدف .
اسمع هذه القصة :
فى عام 1948 ذهب مجموعه من الجيولوجيين إلى افريقيا بحثا عن الماس والاحجار الكريمة النادرة وكان مابين هذه المجموعه شاب قد ناهز الثلاثين من عمره اسمه ( يوكى) وكان مليئا بالحماس والحيوية ، وعرف بالمثابرة وحبه للمغامرة ، وطول هذه الرحيى يبحث يوكى على احجار ثمينة
وفى أخر يوم أخذ يبحث ولكن لا فائدة فقرر أن يعود إلى الفندق ليغادر البلاد وفى الطريق وجد طفل صغير وفى يده حجر كبير لامع ذو شكل غريب فأخذ ( يوكى ) الحجر من الطفل مقابل قطعة من الحلوى ، فذهب بها يوكى إلى الفندق وأخذ يفحصها وعندها لم يصدق ( يوكى ) عينيه فلقد وجد
( يوكى ) أكبر ماسة شاهدها فى حياته ، والتى تزيد قيمتها عن العشرة ملايين من الدولارات !!
وبعده كتب يوكى فى بحثه أن الطفل كان يملك ثروة كبيرة ، ولكنه لم يكن يعرف قيمتها قفد باعها بأرخص الاثمان ولو كان يعرف قيمتها لم يكن ليفرد فيها ولكان اغنى رجل فى العالم
صديقى أعلم انك بك قدرات يجب ان تكتشفها وأقتنع بالمثل الصينى الذى يقول
( بداخل الطين كنز ) فانت بداخلك كنز .

التحدى ... يجلب النجاح

تعلم من النملة والعنكبوت :
يقول دكتور ابراهيم الفقى :
كنت فى احدى المرات اجلس فى حديقتى الصغيرة ووجدت نملة تمشى وتحمل شيئا اكبر منها ، فجلست قرب النملة وبدأت اسد عليها الطرق فلم تتحطم النملة بل بدات تشق طريقا اخر فسددت الطريق الاخر فوجدت انها تسلك طريق اخر .
فهلا فعلا اخذنا هذه النملة قدوة لما فى تحدى انفسنا لصناعة النجاح والتفوق .
واما العنكبوت فهو عندما يهدم بيته لاول مرة هل يشعر بالاحباط واليأس ويترك الدنيا ويذهب ليشتكيك الى يائيسين من العناكب الاخر ؟ ابدا بل يبدأ من التو والحظة فى بناء بيت جديد .(1)
فلماذا لا تكون نملة هذا الترم ؟ ههههههههههه ،او عنكبوت يبنى النجاح ؟
تحدى نفسك الان ....... قل لها انا قادر على النجاح ؟ انا قادر على التفوق ؟
فالتقدير الذى اخترته هو الذى سوف احصل عليه .

ابدأ وعينيك على النهاية :
استراتيجية جميلة ان ننظر الى اهدافنا وكا اننا حققناها بالفعل حينما نتخيل اننا وصلنا الى الذى نريد ، وصلنا الى النجاح الذى نريد ، وصلنا الى التقديى الذى نريد الحصول عليه ، فكل ذلك يشجعنا على التقدم والبدء فى العمل .

اترك الافكار السلبية .... وا*** هذا العدو

1- اترك الشعارات السلبية :
كثيرا منا من يرفع شعارات عند أقتراب الامتحانات وهو لا يدرى إن هذه الشعارات
قد تؤثر عليه بالسلب وقد تعوق نجاحه ومن أهم هذه الشعارات :

من طلب العلا سهر الليالى .... بات للعام التالى
بالله عليكم هو كده صح أكيد الذى يريد العلا فيسهر الليالى سوف ينجح وليس يبيت إلى العام التالى .

ذاكر تنجح .... غش تجيب مجموع
يا سلام .. ما أجمله من شعار فعلا إذا ذكرت حنجح وإذا غشيت حجيب مجموع
طيب أزاى تيجى دى

و إلى الاخيرة التى كنت أرددها دائما ولكن كيف وهى
نام وارتاح يأتيك النجاح .... ذاكر وموت يأتيك السقوط

أخى الطالب أنت لا تدرك كيف تؤثر عليك هذا الشعارات فعلا بالسلب ولكى
قلبى يطمئن عليك خذ عهد أن لا تكرر هذه الشعارات مرة أخرى

2- التفكير السلبى يحجب النجاح:
اليك هذه القصة :
( كان هناك شاب يدرس فى أحد الجامعات وفى يوم من الايام كان فى محاضرة وشعر بالارهاق الشديد فانام فى المحاضرة واستيقظ فى اخرها فنظر الى الدكتور فوجد انه كتب مسالتين ... فنقل هاتين المسألتين ليحلهما فى المنزل ........ وفى المنزل اخذ يحاول هذا الفتى فلم يعرف حلهم وفى اليوم التالى ذهب الى مكتبه الجامعة واخذ يبحث عن حل للمسالتين ويستشير بعض الاصدقاء ولكن لا جدوى وبعد اسبوع حل مسألة واحدة من الاثنين فى اربع صفحات ...... وفى محاضرة الاسبوع التالى ذهب الشاب الى الدكتور وقال له انه قام بحل مسألة واحده ولم يعرف حل الاخرى .. فقال له استأذه مسألتين أنا لم اعط واجب؟

وسادت الحيرة على الاثنبن ، حتى طلب الاستاذ من الطالب ان يريه حل مسالة ماذا ؟
تعجب الاستاذ واخبره أنه لم يكونا واجبا بل نموذج ... أتدرون نموذج لماذا ؟ لقد كانا نموذج لـ ( مسائل عجز العلم عن حلها ) ، وجميع الجامعات تسير على نهج هذا الحل فى حل المسألة .

أترى لو كان يعلم هذا الشاب أنه نموذج لمسائل عجز العلم عن حلها هل كان فكر من الاصل فى حلها ، أكيد لا ، لان التفكير السلبى انه لا يستطيع حلها كان سوف يسيطر عليه
المهم ياصديقى أملا عقلك بالاعتقادات الايجابية وانك تستطيع أن تعمل وتنجح وتصنع بيديك أشياء كثيرة تراها عينيك بفرحه .(1)

هيا ن*** هذا العدو :
كيف تغير معتقدك السلبى عن نفسك الى معتقد ايجابى :
1- الاعتقاد السلبى:
1- دون اعتقادا سلبيا يحد من قدراتك ولا تساعدك على النجاح.
2- دون 5 أشياء سلبية تحدث لك بسبب او عندما تفتكر هذا الاعتقاد.
3- اغمض عينيك وتخيل مفسك بعد الامتحانات والنتيجة وانت بنفس الحال .
4- ارجع الى وقتك الحالى وافتح عينيك وتنفس بعمق 3 مرات .

2- الاعتقاد المرغوب فيه :
1- دون اعتقادا ايجابيا ترغب فيه .
2- دون 5 فوائد للاعتقاد الجيد .
3- اغمض عينيك وتخيل نفسك بعد الامتحان وبعد النجاح وانت بهذا الاعتقاد الايجابى.
4- عد للحاضر افتح عينيك وتنفس بعمق 3 مرات.

3- عملية الاعتقاد نفسها :
1- دون على الاقل 5 مصادر يمكنها ان تساعدك على احداث التغيير .
2- دون على الاقل 5 مشاكل تعةقك او تواجهك اثناء احداث التغيير .
3- دون على الاقل 3 حلول لكل مشكلة.
4- اغمض عينيك وتخيل نفسك بالاعتقاد الجديد .
5- تنفس بعمق وردد بقوة ( انا قادر على التغيير )
6- الفعل : ابدا فورا وقم بتنفيذ التغيير الان . (2)

الدافعية
بداية وقبل أن تبدأ عملية الاستذكار يسألك علماء النفس سؤال :
هل لديك دافع الاستذكار ؟
فمن المعروف أن الانسان يتعلم إذا كانت لديه الرغبة فى التعلم
لذا لا استذكار بدون دافع حقيقى
فالدافع شرط ضرورى لكل تعلم واستذكار ... وكلما كان الدافع قويا زادت فاعلية المذاكرة .... أى مثابرة الطالب واهتمامه بها .
ثم إن الدافع القوى للاستذكار يزيد من اليقظة وتركيز الانتباه ، ويؤخر ظهور التعب ، ويحول دون ظهور الملل ، ويجعل الطالب أكثر تقبلا وهضما لموضوعات المادة .
أراك تسأل : ومن أين آتى بالدافع للمذاكرة ؟
اقول لك: 1- الرغبة المشتعلة .
واذا أردت ان تعرف من اين تأتى بالرغبة المشتعلة
أقرا هذه القصة
( ذهب شاب إلى عالم صينى ليعلمه من أين يأتى بالدافعية وعندما ذهب إلى منزله تركه العالم الصينى 3 ساعات جالس لوحده فى المنزل ثم دخل عليه وقال له ماذا تريد ؟فقال الشاب : أريد أن اعرف من إين آتى بالدافعية فقام العالم الصينى وآتى بطبق كبير ووضع فيه مياه وطلب من الشاب ان يضع راسه داخل الماء ، وعندما فعل الشاب ذلك ضغط العالم على راسه داخل الماء وفى خلال ثوانى ادرك الشاب خطورة ذلك وانه لا يعرف يتنفس وانه ممكن ان يموت اخذ يقاوم داخل الطبق الكبير واخرج نفسه من ذلك الطبق ، ثم اخذ يعارك العالم ويقول له : اتريد ان ت***نى ؟ فقال له العالم : هل تقل لى ماذا تعلمت من هذه التجربة ؟ قال الشاب : لم اتعلم شئ ، سوى أنى كنت سوف أموت ، فقال له العالم: عندما أدركت أنك ممكن أن تموت فأصبح عندك دافع أن تعيش فاصبح لديك رغبة مشتعله لكى تخرج من هذا المآزق ) والواضح من هذه القصة هو ان بكون لديك رغبة مشتعلة للنجاح هذا الترم.
2- خاطب نفسك بقوة :
اى برمج عقلك الباطن واليك الطريقة :
1- يجب ان تكون رسالتك واضحة ومحددة. 2- يجب ان تكون رسالتك ايجابية
3- يجب ان تكون رسالتك فى الوقت الحاضر . ( بمعنى : انا قادر على النجاح )
4- يجب ان تصاحب رسالتك الاحساس القوى بمضمونها ( حتى يقبلها عقلك الباطن )
5- يجب ان تكون الرساله عدة مرات الى ان تتبرمج تماما .(1)
واخيرا .... ابنى حياتك فى هذه الفترة على الجملة النبوية الكريمة ( تفاءلوا بالخير تجدوه ) .

مكان الاستذكار وصفاته
لايكفى وجود الرغبة المشتعلة فقط ، بل وينصحك اساتذة علم النفس بتهيئة مكان الاستذكار
وبالتالى يأتى هذا السؤال منك :
كيف يتم تهيئة المكان للاستذكار ؟
ولكن قبل ان اقولك لك انصحك بنصيحة واحدة وهى
اعمل على حل جميع مشكلاتك بقدر المستطاع قبل المذاكرة
فالمشكلات تؤثر باثر بليغ عليك اثناء المذاكرة وخاصة المشكلات العاطفية ففى هذه الفترة يهتم الطالب
او الطالبة بالجنس الاخر فينصرف الذهن بذلك ، وذلك من الناحية النفسية .
أما من الناحية تهيئة المكان :
أ- تهيئة جو الغرفة الهادئ :
ويحسن أن تكون حجرة مستقلة – إذا تيسر – فالضجيج ينتج عنه مضايقات تؤثر فى عملية التركيز أثناء المذاكرة لتداخله فى منطقة الشعور التى تحتلها عملية الاستذكار .
ب - ألاضاءة :
أولا : لا تجعل الأضاءة خفيفة وضعيفة لأنها تبعث عليك النوم وتعوقك هذه الاضاءة عن وضوح الرؤية ويدفع العين الى التحديق وكثرة الرمش والزغللة .
ثانيا : أحذر الضوء القوى أثناء المذاكرة يسبب زغللة العين أيضا وأستمرار القارة به يسبب أستمرار
أ نقباض انسان العين مما يؤدى إلى صداع وإجهاد غير ملحوظ .
ثالثا : يجب أن يكون الضوء مناسب مثل ضوء النهار أو ضؤء مصابيح الفلورسنت (1)
افضل الطرق المثلى للأستذكار :
• طريقة الاستذكار المكز ( المتواصل ) والاستذكار الموزع :
كما يتضح من اسمه فإما ان يتخلل فترات الاستذكار فترة يستريح فيها الطالب ولتكن كل ساعة خمس دقائق لتجديد النشاط الذهنى والجسمى .
وإما ان بتيع الطالب اسلوب المذاكرة المتواصلة دون فاصل ، ولكن اثبت بالتجاربة ان طريق التوزيع افضل فيما يلى :
1- الاستذكار التواصل يؤدى الى التعب والملل.
2- ان ترك المذاكرة لفترة يجعله يقبل عليه بعد فترة راحة بشغف و اهتمام وخاصة بعد وجود دافع.
3- اتضح ان الاستجابات الخاطئة تنسى اسرع من الاستجابات الصحيحة اثناء فترة الراحة.
4- قد اتضح ان فترة الراحة القصيرة تثبت ما ذاكره الطالب . (2)

• التكرار يعلم الشطار :
نشير فى البداية الى ان الشخص يستطيع حفظ اشياء من مرة واحدة ولكن يوجد اسياء معقدة يلزمها التكرار وخاصة اذا كانت تتصل بالتفكير الذهنى .
واليك طريقة التكرار المثمر الذى يفيد المذاكرة ويهاجو النسيان :
1- التكرار المقترن بالتركيز والانتباه والملاحظة.
2- التكرار القائم على الفهم والتمييز بين عناصر الموضوع.
3- التكرار المقترن يتعمد الحفظ والاستيعاب بغية الوصول الى تحصيل ما هو بصدده موضوعات .
4- التكرار الذى يقترن بمعرفة الطالب مدى تقدمه فى تحصيله للعلم الذى امامه .(1)

• ذاكر بالورقة والقلم :
الطالب الذى يعتمد على ذاكرته دون الاستعانة بإشراك اكثر من حاسة كاليد فى تسجيل ما حفظة فى ورقة ثقة منه بأن المعلومات قد استقرت فى ذهنه هو اكثر عرضه للنسيان فضلا عن بذل جهد اكبر من ذلك الذى يستعين بالقلم والورقة ، ولذا كانت نصيحتى لك باستخدام الورقة والقلم فى تسجيل ما حفظته لتعرف مقدار ما حفظنه والاخطاء التى وقعت فيها .

• ازاى اذاكر :
يوجد اسلوب منميز فى المذاكرة وقد اثبت نجاحه بالتجربة وهو استخدام بعض الرموز والعلامات عند كل فقرة ووضع بعض النقاط الهامة الهامة او استخدام الوان على عنصر خفى او ثانوى او وضع اشارات او ما شابه ذلك على الافكار الرئيسية .

• عايز أنام :
وتعتبر هذه النقطة بداية مشاكل المذاكرة فمثلا يقول طالب كل لما اجى اذاكر اكون عايز انام مما اضر الى ترك المذاكرة ، فالحل فى ذلك ربط دافع قوى يجعلك ويشجعك على المذاكرة ، ضع ورقة امامك عليها هدفك فى الحياة ، خاطب نفسك بقوة وارسل لنفك رسائل ايجابية وهو انك تستطيع المذاكرة .

مشاكل x مشاكل

• انا خايف وقلقان :
وهذه تعتبر من المشاكل التى يشعر بها الفرد عند اقتراب الامتحان واليك حلها :
1- التوكل على الله :
فالاطمئنان النفسى النابع من التوكل على الله يساعد الطالب على التركيز فى دروسه واالنهماك فى تحصيلها ، فلا يشغله شاغل من وساوس او تصورات .
2- الحرص على روح المرح والفكاهة :
فلقد اثبت بالتجربة ان الشخص المرح وروحه التى يتحلى بها قادره على تجاوز المواقف العصيبة وخاصة فى خوف او قلق ، والشخص المرح تكون درجة نجاحه اكبر من الشخص الكئيب .
3- الاقتداء بنماذج الناجحين :
كما قد يصح لفت الفرد القلق المتوجس خيفة من المجهول او الرسوب الى وجوب الالتزام بسيرة اشخاص اخرين من اقرانه او ممن يكبره خبره فى الحياة ليقتدى بنفس الاساليب التى يحتذ بها هؤلاء فى اعمالهم وفى حياتهم اليومية بوجه عاك ... فهذا يحفز على السير على منوال هؤلاء الناجحين .(1)

• الملل :
فى كثر من الاحيان تصاب بالملل ( المادة دى صعبة ........ من يوم ماعرفتها وهى مش داخله دماغى )
طيب احنا عايزين نفكر ايجابية شوية ....... لماذا لا تبعد نفسك عن الملل؟ عن طريف ترويح النفس ؟
ولكن كيف حالك بعد هذه الترويحة ؟ اكيد متعب .... مرهق ..... اكثر مملا
فى الواقع انك هربت من شر ووقعت فى اشر منه ، ففى هذه الراحة انت تحتاج الى دافع قوى وسهل ياسعدك على المذاكرة .
الكوباية :
فحالتك تحتاج الى عملية افراغ كوبك اللئ ولا يتحمل لماذا لا تحركه
احضر ورقة وقلم واكتب كل ما يخطر على بالك ( قصة ، شعر)
استرخ / اغمض عينيك / احلم بالنجاح
اخرج كل ما فى جوفك فى هذه الورقة
وبعدها ستعود الى المذاكرة بكل نشاط ........

• السرحان :
علاج السرحان :
1- حدد لنفسك ساعة معينة تبدأ فيها الاستذكار .
2- البس ملابسك كأنك ستخرج ، واجلس الى مكتبك .
3- هيئ مكانا للاستذكار وإن كان لك غرفة خاصة فاغلق بابك ولا تسمح لاى صوت يشغلك.
4- ضع لنفسك هدفا محدد : اريد ان اذاكر عدد كذا من الصفحات .
5- امسك ورقة وقلك ولخص كل جزء ذكرته .
6- استعن بالتسميع الذاتى وستندهش من هذه الطريقة .(1)

• افضل ساعات المذاكرة :
اثبت العلم ان افضل ساعات المذاكرة وقتين :
الوقت الاول : من الرابعة صباحا الى الثامنة صباحا ، بسبب تاثير هواء الصباح المنعش مما يؤثر على الغة فوق الكلوية ( الغدة الكظرية ) النشاط .
الوقت الثانى : وهة فى المساء من الساعة الخامسة الى العاشرة وفيها افرازات الغدة الكظرية تصل الى ادنى درجاتها التى تساعدك على المذاكرة . (2)

• مبحبش المذاكرة :
اظن ان المذاكرة كلمة بغيضة على معظم الشباب ولكن الحل مادام لا بد منها لكى تجتاز الامتحان لتنجح
ولكن اهم شئ هة ان تنظر الى هدفك والى التقدير الذى تريد الحصول اليه ، فهو الشئ الكافى الذى يعينك على المذاكرة

ده ياجماعة للكاتب هشام عفيفى هو كاتب معرووووووف و هو طالب زينا فى سنة 4 فى جامعة عين شمس

Noor eleyon
11-05-2010, 02:01 PM
الموضوع هااااااااااااااايل وحلو جدا بجد
ليا عودة تانى عشان اكملة
وتسلم الايادى يا مينا

mahmoud_khedr
12-05-2010, 08:12 PM
ايه يا شباب عاملين ايه فى المذاكره شدو حيلكو خلاص الامتحانات ع الابواب

mina_totti65
12-05-2010, 08:23 PM
الموضوع هااااااااااااااايل وحلو جدا بجد
ليا عودة تانى عشان اكملة
وتسلم الايادى يا مينا

ميرسى يا نور ربنا يخليييييكى

ان شاء الله لو لاقيت حاجات زى كده تانى هجبهلكم وياريت تحاولى تكمليه عشان جاااااامد جدا بجد وعجبنى اوى

و محمود كمان قال انه هيبقى يلخصه فى نقط يعنى

vampire1188
12-05-2010, 10:21 PM
موضوع جامد اوي يا مينا والله .. عجبنى جداا

بس لو جيت للواقعية انك بتبقى معجب بالحاجة اوى طالما هيا نظرية والكلام بيبقى داخل نافوخك

لكن لما بتيجى تطبق الكلام دا .. بتتلاقى الموضوع هوا هوا وبرده مافيش تقدم

وبنضطر نرجع للأساليب التقليدية القديمة .. الواحد مابقاش عارف يعمل ايه والله

انا قلقان وسرحان ومحبط ومخنوق وزهقان ومش طايق حاجة

mina_totti65
13-05-2010, 07:52 PM
موضوع جامد اوي يا مينا والله .. عجبنى جداا

بس لو جيت للواقعية انك بتبقى معجب بالحاجة اوى طالما هيا نظرية والكلام بيبقى داخل نافوخك

لكن لما بتيجى تطبق الكلام دا .. بتتلاقى الموضوع هوا هوا وبرده مافيش تقدم

وبنضطر نرجع للأساليب التقليدية القديمة .. الواحد مابقاش عارف يعمل ايه والله

انا قلقان وسرحان ومحبط ومخنوق وزهقان ومش طايق حاجة

فعلا يا فامبير
و ده والله اللى انا فكرت فيه و انا بنقل الموضوع
بس برضو لو افتكرنا و حطينا فى دماغنا قبل ما نزاكر اننا على الاقل هنحاول نطبق هتفرق معانا كتير
مش لازم نطبق كله بالظبط يعنى بس على الاقل جزء صغير منه

ان شاء الله ربنا معاااااااانا كلللللنا;)

invent_yas2020
14-05-2010, 01:57 AM
السلام عليكم اولا (وعاملين ايه وكده)
يا جماعه كل مره بنقولها الكلام بياثر على الانسان بنسبة 50 % تقريبا وان لم يقوم ويتغير ويفعل لن يؤثر ولن يستفاد ويكون تحفيزه ضاع ......وليس له فائده الكلام من البدايه (بس ده للانسان اللى مش عارف مصلحته كويس)
وبالنسبة للاحساس نفسه بيتغير عن طريق (الكلام=من احدى طرق التغيير) ومن ثم الاتجاهات تتغير وينهض الانسان ويصل بمستقبله الى الابداع الحقيقى والاحساس لو وصل للانسان صح وما يقلش هيا دى الحقيقه وهو ده الابداع بالنسبه لانسان هيتغير دايما من غير ما يرجع للسلبيه مره اخرى (ودى ان شاء الله دراستى الجايه ادعولى) بس احسن طريقه انك تغير نفسك من الاباط والكلام ده انك تاخد قدوه ليك (عالم او عبقرى) وتسعى انك تقلده وتعمل زيه وتكون زيه (هدف)
يا جماعه نرجو ان تكونو متفائلين لاننا لازم نستغل اللحظه ونندم فعلا اننا تفائلناش فى خطوات كان لازم نتفائل فها
وكفايه عليكم كده علشان تعبتو وانا تعبت
والسلام عليكم وبالتوفيق

يا احمد انا هقفل دلوقتى علشان تعبت ومعلش مش هفتح ياهو كتير علشان بيضع وقت جامد سلا يا حبيب قلبى

ROKA10
20-05-2010, 03:10 PM
لو سمحت ياجماعة اللى معاه محاضرات الاكونتنج اوالشركات لفنون او شمس يبقى ينزلهم علشان محتاجاهم ضرورىىىىى ياريت حد يرد عليا علشان الموقع بقى وحش اوى ومحدش بقى بيفيد حد زى الاول

mahmoud_khedr
20-05-2010, 08:52 PM
لو سمحت ياجماعة اللى معاه محاضرات الاكونتنج اوالشركات لفنون او شمس يبقى ينزلهم علشان محتاجاهم ضرورىىىىى ياريت حد يرد عليا علشان الموقع بقى وحش اوى ومحدش بقى بيفيد حد زى الاول

ده موضوع فيه اول فصول اكونتبنج من هنااااا (http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=200462)

وده موضوع فيه كل ورق الدرس والمحاضرات الخاصه بالشركات هناااا (http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=197160)

وده موضوع فيه كل محاضرات القانون هناااا (http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=204107)

اما بالنسبه لسؤالك بقى ليه المنتدي مبقاش زي الاول هقولكـ انا ليه بس ياريت محدش يزعل مني

الترم الاول الناس كلها اتصدمت بنتيجتها وتقدري تقولي كده ان الناس لسه مصدومه لحد الوقت وكلهم حاسين ان تعبهم راح ع الفاضي الترم الاول وكده عشان كده هما مش بيذاكرو او مش عايزين يذاكرو ( مع ان طبعاا ده غلط واانا كلمتهم كتيــــر فى الحكايه دي بس برده محدش بيسمع الكلام ) ولو حد سايف حاجه غلط فى كلامي يقولي وانا مش هزعل

بس ان شاء الله قريب هتلاقي الناس كلها رجعت زي الاول واحسن خاصة فى الفتره دي ده لو هما عايزين يعملوا حاجه الترم ده لان اكيد لكل واحد مننا هدف بيسعى ان هو يحققوا

واي استفسار احنا موجودين ان شاء الله

ROKA10
20-05-2010, 11:07 PM
شكرا جدا لردك ومساعدتك وجزاك الله كل خير

a7mad 3eed
20-05-2010, 11:33 PM
الترم الاول الناس كلها اتصدمت بنتيجتها وتقدري تقولي كده ان الناس لسه مصدومه لحد الوقت وكلهم حاسين ان تعبهم راح ع الفاضي الترم الاول وكده عشان كده هما مش بيذاكرو او مش عايزين يذاكرو ( مع ان طبعاا ده غلط واانا كلمتهم كتيــــر فى الحكايه دي بس برده محدش بيسمع الكلام ) ولو حد سايف حاجه غلط فى كلامي يقولي وانا مش هزعل

كلامك صح بس طب ولما انا بذاكر وبتعب نفسى وفى الاخر يحصل معايا كده طب وانا اتعب نفسى ليه من الاول ماهو فى الاخر كله زى بعضه

محمود المخترع
21-05-2010, 08:41 AM
السلام عليكم من جديد
اولا ان شاء الله هتلاقونى كتير وهكون معاكم دايما (لانى مش هفتح ياهو كلله منتديات بسس)
وبالنسبه لكلام محمود انا مش متفق معاه لاننا كلنا عملنا الموضوع بتاع المذاكره علشان كده
ومن يومها اظن ان ناس كتير بتعمل بيه وبردو على شباب تجاره كلنا عامليبن شغل جامد
وحودا لما قال ان الناس محبطه شويه علشان النتيجه انا معاه فى دى
والحاج احمد بيقول اننا نتعب نفسنا ليه .........هلقوله يا احمد تعبنا على الله لا يضيع اجر المحسين واذا كانت النتيجه فى الدنيا او فى الاخره ربنا يحسن خاتمتنا جميعا (الهدف الاكبر فى الدنيا رضا الله وان لم ناخذ نتيجه على عملنا فان الله لا يضيع اجرنا)
ولكى لا اطيل عليكم
وسلامى لكل الاعضاء وامحولى اقول معلومه مهمه (اى حد يدخل التجمع ويلاقى اخر رد مش بتاعه يرد عليه بمشاركه وهتوفه النتيجه)
السلام عليكم جميعا

الأميـرمحمد
21-05-2010, 03:11 PM
السلام عليكم جميعـــــــــــــــــــــــــــاً

والله واحشني جداً ...

" محمود خضر " _ " أحمد عيد " _ " المُـختــــرع "

انا فعلاً محبط من التيرم الأول ، ولكن عندي ملحوظة هااااامة ؛
احنا بنقول اننا ذاكرنا ومالاقيناش نتيجة كويسة ..
اومال بقي لو مذكرناااااااش !! أكيد بقي هيرجعونا 3 اعداي :d
بس فعلاً لازم نذاكر / ع الاقل زي ما قال المخترع يبقي ربنا راضي عننا واحنا راضيين
علي اللي عملناه ... صح كده ؟؟

وبقول تااااااني ^_^

لازم نذااااااااااكر ونتلعم من أخطاءنا
وربنا معانا ويوفقنا

وبالمناسبة ::: هل في محاضرات الاسبوع الجااااااي ؟؟ ولا لاءء ؟؟

ويا جماعة انا مخنوووووووق من البزنس اووووي ونفسي اذاكر المادة دي !!

mahmoud_khedr
21-05-2010, 11:34 PM
[/center]
كلامك صح بس طب ولما انا بذاكر وبتعب نفسى وفى الاخر يحصل معايا كده طب وانا اتعب نفسى ليه من الاول ماهو فى الاخر كله زى بعضه

بص بقى انتا كده غلطاااااااااان لان زي ماقال محمد كده ان احنا لو مزاكرناش هنتفنخ اكتر من ماحنا منفوخين فحراام يعني صدمات تاني
وهقولك حاجه انتا لما تتعب بجد وتعمل اللى عليك ( وتحس فعلا ان انتا عملت اللى عليك ) لازم تتاكد ان ربنا مش هيضيع تعب حد
عشان كده احب اقولك الحق نفســــــــك

mahmoud_khedr
21-05-2010, 11:37 PM
السلام عليكم من جديد
اولا ان شاء الله هتلاقونى كتير وهكون معاكم دايما (لانى مش هفتح ياهو كلله منتديات بسس)
وبالنسبه لكلام محمود انا مش متفق معاه لاننا كلنا عملنا الموضوع بتاع المذاكره علشان كده
ومن يومها اظن ان ناس كتير بتعمل بيه وبردو على شباب تجاره كلنا عامليبن شغل جامد
وحودا لما قال ان الناس محبطه شويه علشان النتيجه انا معاه فى دى
والحاج احمد بيقول اننا نتعب نفسنا ليه .........هلقوله يا احمد تعبنا على الله لا يضيع اجر المحسين واذا كانت النتيجه فى الدنيا او فى الاخره ربنا يحسن خاتمتنا جميعا (الهدف الاكبر فى الدنيا رضا الله وان لم ناخذ نتيجه على عملنا فان الله لا يضيع اجرنا)
ولكى لا اطيل عليكم
وسلامى لكل الاعضاء وامحولى اقول معلومه مهمه (اى حد يدخل التجمع ويلاقى اخر رد مش بتاعه يرد عليه بمشاركه وهتوفه النتيجه)
السلام عليكم جميعا

الصراحـه يا محمود انا شايف عكس كده خالص لان مفيش حد مهتم زي الترم الاول ممكن تكون انتا بدات شويا بس طبعا لازم نشد جاامد ومنضيعش الوقت في اي حاجه يعني نخلي المذاكره شغلتنا ونخليها فرض غلينا مش اختيار وفى الاخر احب اقول ان لازم الكل يتاكد ان ربنا مش هيضيع تعبه ( بس لو تعب بجـــد )

mahmoud_khedr
21-05-2010, 11:41 PM
السلام عليكم جميعـــــــــــــــــــــــــــاً

والله واحشني جداً ...

" محمود خضر " _ " أحمد عيد " _ " المُـختــــرع "

انا فعلاً محبط من التيرم الأول ، ولكن عندي ملحوظة هااااامة ؛
احنا بنقول اننا ذاكرنا ومالاقيناش نتيجة كويسة ..
اومال بقي لو مذكرناااااااش !! أكيد بقي هيرجعونا 3 اعداي :d
بس فعلاً لازم نذاكر / ع الاقل زي ما قال المخترع يبقي ربنا راضي عننا واحنا راضيين
علي اللي عملناه ... صح كده ؟؟

وبقول تااااااني ^_^

لازم نذااااااااااكر ونتلعم من أخطاءنا
وربنا معانا ويوفقنا

وبالمناسبة ::: هل في محاضرات الاسبوع الجااااااي ؟؟ ولا لاءء ؟؟

ويا جماعة انا مخنوووووووق من البزنس اووووي ونفسي اذاكر المادة دي !!

ازيك يا محمد عامل ايه وانتا والله واحشني اكتر

وتقريبا كده في محاضرات الاسبوع اللى جاي

والبيزنس ماده لذيذه فعلا انا كنت زيك كده بس مينا الله يباركله فتح نفسي اني اذاكر الماده دي

وان شاء الله ربنا يوفق الجميع

اه صحيح بالمناسبه توقيعك حلو اوي بس انا طلبت الرقم محدش قالي حااجه ليه مع اني كنت بحل تمارين شركات يعني كنت عايز حد يغششني هههه

ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا ان شاء الله خيــــــــــــر

محمود المخترع
22-05-2010, 01:52 PM
السلام عليكم وبلم عليكم كلكم ومش ناسى حد والله
بالنسبة للبيزنس واحد زميلى قاللى ان الدكتوره علمت على الاسئله اللى هتيجى من التطبيقات وسهلتلنا الموضوع على الاخر ربنا يبارك فيها بجد
وفيه حاجه مهمه مش متاكد منها بصراحه ===> ان الدكتوره هتضيف للطلبة 4 درجات و فمش فاهم بصراحه الحكاية دى صح ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عايز حد يجاوبى وانا بردو هحاول اتاكد اكثر ........دى تبقى فل اوى اوى هاع هاع هاع والحمد لله طبعا
والله شايف ان مواد الترم ده تتفهم وسهله وتتذاكر فى البيت
وبالنسبه للشركات تابعو محمود خضر ولو احتاجتو حاجه انا معايا لغاية الثالث ان شاء الله فاهمهم كويس جدا اللى يحتاجنى ممكن ياهو بقى اوووك
وايضا الاكونتنجججج سهله جدا والله ومذاكر كويس لغاية الثانى وكمان اسبوعين هخلصها مع الاستاذ هيا والشركات ادعولى وربنا يوفقنا جميعا وهيا علبى فكره عباره عن افكار بسيطه انا ملخص الاول فى نصف صفحه والثانى فى نصف بردو والخ فى الشركات
والرابط ده هيحفز الناس وهيفيدكم بمعلومات بقدرما تقرا
http://www.shtegara.com/forums/showthread.php?40755-الامتحانات-قربت(بذاكر-ومش-خايف)
يارب محدش يشيلو بس علشان تستفادو منه وفى نفس الوقت صعب اعمل زيه هنا علشان المنتدى مفيوش خاصية تعديل الموضوع بعد فتره
والسلام عليكم ويارب تكونو بخير وربنا يوفقنا

mina_totti65
22-05-2010, 02:42 PM
ايه يا شباب واحشنى http://69.59.144.138/icon.aspx?i=icon_smile_big

دى الاجزاء الملغية فى الاقتصاد

الأجزاء الملغية في المنهج بالكامل

الأجزاء الملغية في المنهج بالكامل
http://www.3mints.info/upload/uploads/e30e147f4e.bmp (http://www.3mints.info/upload)

mina_totti65
22-05-2010, 02:45 PM
على فكرة يا جماعة لو زاكرنا اول 3 فصول بس هيبقى الباقى سهل

يعنى لو زاكرت اول 3 فصول كأنك خلصت نص المنهج

وبالنسبة للبيزنس عشان الناس قلقانة منه برضو الشباتر المهمة هى ال3-4-5

وهما سهلين جدااااا وصغيرين اوى

ممكن نخلصهم بسرعة وبكدة يبقى كانك برضو خلصت نص المقرر فى البيزنس كمان :022yb4:http://69.59.144.138/icon.aspx?i=icon_smile_approve

mina_totti65
22-05-2010, 02:48 PM
السلام عليكم وبلم عليكم كلكم ومش ناسى حد والله
بالنسبة للبيزنس واحد زميلى قاللى ان الدكتوره علمت على الاسئله اللى هتيجى من التطبيقات وسهلتلنا الموضوع على الاخر ربنا يبارك فيها بجد
وفيه حاجه مهمه مش متاكد منها بصراحه ===> ان الدكتوره هتضيف للطلبة 4 درجات و فمش فاهم بصراحه الحكاية دى صح ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عايز حد يجاوبى وانا بردو هحاول اتاكد اكثر ........دى تبقى فل اوى اوى هاع هاع هاع والحمد لله طبعا
والله شايف ان مواد الترم ده تتفهم وسهله وتتذاكر فى البيت
وبالنسبه للشركات تابعو محمود خضر ولو احتاجتو حاجه انا معايا لغاية الثالث ان شاء الله فاهمهم كويس جدا اللى يحتاجنى ممكن ياهو بقى اوووك
وايضا الاكونتنجججج سهله جدا والله ومذاكر كويس لغاية الثانى وكمان اسبوعين هخلصها مع الاستاذ هيا والشركات ادعولى وربنا يوفقنا جميعا وهيا علبى فكره عباره عن افكار بسيطه انا ملخص الاول فى نصف صفحه والثانى فى نصف بردو والخ فى الشركات
والرابط ده هيحفز الناس وهيفيدكم بمعلومات بقدرما تقرا
http://www.shtegara.com/forums/showthread.php?40755-الامتحانات-قربت(بذاكر-ومش-خايف (http://www.shtegara.com/forums/showthread.php?40755-%d8%a7%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%aa%d8%ad%d8%a7%d9%86%d 8%a7%d8%aa-%d9%82%d8%b1%d8%a8%d8%aa%28%d8%a8%d8%b0%d8%a7%d9%8 3%d8%b1-%d9%88%d9%85%d8%b4-%d8%ae%d8%a7%d9%8a%d9%81))
يارب محدش يشيلو بس علشان تستفادو منه وفى نفس الوقت صعب اعمل زيه هنا علشان المنتدى مفيوش خاصية تعديل الموضوع بعد فتره
والسلام عليكم ويارب تكونو بخير وربنا يوفقنا

ايه الحكاية دى بمناسبة ايه يعنى

محمود المخترع
22-05-2010, 03:46 PM
ايه الحكاية دى بمناسبة ايه يعنى
الحقيقه مش عارف بالظبط يا مينا بس زميلى قالى كده مش عارف بقى ممكن يكون الدكتوره هتضيف 4 درجات بس مش متأكد (يوم المحاضره اللى اختارت فيها ولدين اسمهم عمر وبنتين تقريبا مش فاكر اسمهم) المحاضره دى اتحكيتلى :):slap1qk6:
وشكرا

الأميـرمحمد
22-05-2010, 08:16 PM
ازيكم يا جماعة
وازيك يا مينا
انت بتذاكر البيزنس منين يا مينا ؟؟
انا مخنوووق م المادة دي

وبالنسبة لاستفسار المخترع ع 4 درجات
انا سمعت كده / بس الله اعلم

mina_totti65
22-05-2010, 08:22 PM
ازيكم يا جماعة
وازيك يا مينا
انت بتذاكر البيزنس منين يا مينا ؟؟
انا مخنوووق م المادة دي

وبالنسبة لاستفسار المخترع ع 4 درجات
انا سمعت كده / بس الله اعلم

تماااااااام يا محمد

انت عامل اييييه

بالنسبة للبيزنس انا بزاكره من ملازم شمس

هات الشباتر من هناك وزاكرها هتلاقيها صغيرة اوى بس بتلم الشابتر كله

الأميـرمحمد
22-05-2010, 08:23 PM
ازيك يا محمد عامل ايه وانتا والله واحشني اكتر

وتقريبا كده في محاضرات الاسبوع اللى جاي

والبيزنس ماده لذيذه فعلا انا كنت زيك كده بس مينا الله يباركله فتح نفسي اني اذاكر الماده دي

وان شاء الله ربنا يوفق الجميع

اه صحيح بالمناسبه توقيعك حلو اوي بس انا طلبت الرقم محدش قالي حااجه ليه مع اني كنت بحل تمارين شركات يعني كنت عايز حد يغششني هههه

ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا ان شاء الله خيــــــــــــر

بس هو فين مينا علشان يفتح نفسي ع البيزنس

اه ... الرقم بتاع التوقيع لسه ما دخلش الخدمة
علشان كده بيدك خارج نطاق الخدمة
وإن شاء الله انا هكلم الجماعة بتوع فودافون علشان يشوفوا الموضوع دا
هههههههه :confused:

الأميـرمحمد
22-05-2010, 08:25 PM
تماااااااام يا محمد

انت عامل اييييه

بالنسبة للبيزنس انا بزاكره من ملازم شمس

هات الشباتر من هناك وزاكرها هتلاقيها صغيرة اوى بس بتلم الشابتر كله
الحمد لله يا مينا
فيييينك ياراجل ...
قصدك ورق ترجمة التطبيقات ؟؟

mina_totti65
22-05-2010, 08:53 PM
الحمد لله يا مينا
فيييينك ياراجل ...
قصدك ورق ترجمة التطبيقات ؟؟

انا موجوود اهو بس مش بفتح المنتدى كتير عشان مبقاش فى حد

لا مش ورق الترجمة انا اقصد ورق شرح الشباتر عادى

الأميـرمحمد
22-05-2010, 09:26 PM

بس ده شرح يعني مش س و ج
و انا مش هعرف هحفظ شرح !! لو س و ج ممكن احفظ :excl:

الأميـرمحمد
22-05-2010, 10:25 PM
يا جماعة جيبتلكوا ملزمة الامتحانات

التحميل من هنااااا (http://www.mediafire.com/?myw3dmo2mgi)

ادعولي بقي

:stickjo4::stickjo4::stickjo4:

محمود المخترع
23-05-2010, 01:48 AM

الناس الحمد لله بقت تهتم عن الاول وبدانا نملا المنتدى من جديد
يا مينا انا جبت باقى الملازم من الحرم ولغاية دلوقتى ماشيه تمام الحمد لله

محمود المخترع
23-05-2010, 01:50 AM
يا جماعة جيبتلكوا ملزمة الامتحانات

التحميل من هنااااا (http://www.mediafire.com/?myw3dmo2mgi)

ادعولي بقي

:stickjo4::stickjo4::stickjo4:

بارك الله فيك يا حبيبى وعقبال ما تجبلنا امتحانات السنه دى :stickjo4: هههه:022yb4:
وربنا يوفقك ويوفقنا كلنا

الأميـرمحمد
23-05-2010, 01:43 PM
بارك الله فيك يا حبيبى وعقبال ما تجبلنا امتحانات السنه دى :stickjo4: هههه:022yb4:
وربنا يوفقك ويوفقنا كلنا

آميــــــــن يارب

الأميـرمحمد
23-05-2010, 01:44 PM
طيب يا جماعة انا جيبت ترجمة التطبيقات
اعمل ايه اذاكر منها ولا لااااااااااااء ؟؟

mina_totti65
23-05-2010, 03:27 PM
بس ده شرح يعني مش س و ج
و انا مش هعرف هحفظ شرح !! لو س و ج ممكن احفظ :excl:

لا هى مش س و ج

هى شرح ملخص اووووووى للشباتر

روح مكتبة شمس وقولهم عايز ورق شرح او درس يعنى البيزنس هتجبلك الشباتر كلها

هتلاقيهم قليلين اوى فى شباتر بتاخد اقل من صفحتين والله وحاجات سهلة جداااااا

mina_totti65
23-05-2010, 03:28 PM
طيب يا جماعة انا جيبت ترجمة التطبيقات
اعمل ايه اذاكر منها ولا لااااااااااااء ؟؟

اووووووووووك زاكر منها بس خلى بالك ايه الملغى من المقرر

mina_totti65
23-05-2010, 03:29 PM
الناس الحمد لله بقت تهتم عن الاول وبدانا نملا المنتدى من جديد
يا مينا انا جبت باقى الملازم من الحرم ولغاية دلوقتى ماشيه تمام الحمد لله

الحـــــمدالله المنتدى ابتدى يرجع زى الاول :)

محمود المخترع
23-05-2010, 06:35 PM
يا جماعه دى مشاركه ليا فى شباب تجاره حبيت انقلهلكم هنا علشان كل اللى متلغبط فيها يراجعها وعلشان الكل يفهمها ويقراها

وتتضمن الاتي:
1- اعداد قيود اليوميه:
ملحوظه هامه جدا قبل البدء في الشرح عاوزكم كلم تخلو بالكم منها وتزاكروها كويس:
"اي حساب مدين يزيد باي حساب مدين كما ينقص باي حساب دائن والعكس صحيح ."
فالاصول والمصروفات مدينه بطبيعتها فاذا زادت الاصول او المصروفات بحساب مدين فانها تظل مدينه اما عند نقص الاصول او المصروفات فانها تصبح دائنه.
والخصوم وحقوق الملكيه و الايرادات هي دائنه بطبيعتها فعند زياده الخصوم او حقوق الملكيه او الايرادات بحساب دائن فانها تظل دائنه اما عند نقص الخصوم وحقوق الملكيه والايرادات فانها تصبح مدينه.

دووووووووووووووول اساس اى محاسبه فى الدنيا
ممكن بعد ازنك الخصهم فى خطوتين اللى هما
الاولى:
هنحدد نوع الحاجه اللى بتتم فيها العمليه (اذا كانت اصول او مصروفات==>مدين///// خصوم او حقوق ملكيه او ايرادات==>دائنه بطبعها)
مثلا ارض تكون مدينه
الثانيه:
نوع العملية نفسها اذا كانت هتنقص او هتزود الحاجه اللى هيا(الاصول مثلا) قاعده==> اللى ينقص يتحول ==> (اذا كان مدين ونقص هيتحول الى دائن ولو دائن ونقص يتحول الى مدين) مثلا بيع ارض (دى العملية اللى هيا بيع) يبقى الارض هتنقص من عندنا لانه نقص اصل اذا هيكون===> طرف دائن
ويتلخص فى جمله واحده اذا كان نقص فى اصل يكون الطرف الناقص دائن لانه كان مدين واتحول
ولو زياده فى اصل فى حالة الشراء هيكون مدين كما هو لانه متحولش لانه ازداد
وهكذ عملية اذا كانت نقص او زياده اما فى رأس مال(حقوق ملكيه) او خصوم او ....الخ
يارب تكونو فهمتو النقطه دى ببساطه بعدها هتلاقى كل المحاسبه سهله جدا
وطبعا شكرا جزيلا
elhendey (http://www.shtegara.com/forums/member.php?25714-elhendey) لاخى الكريم الهندى تقبل مرورى ولو اخطئت فى حاجه بلغنى
والسلام عليكم

mahmoud_khedr
23-05-2010, 11:12 PM
يا جماعه دى مشاركه ليا فى شباب تجاره حبيت انقلهلكم هنا علشان كل اللى متلغبط فيها يراجعها وعلشان الكل يفهمها ويقراها

وتتضمن الاتي:
1- اعداد قيود اليوميه:
فالاصول والمصروفات مدينه بطبيعتها فاذا زادت الاصول او المصروفات بحساب مدين فانها تظل مدينه اما عند نقص الاصول او المصروفات فانها تصبح دائنه.
والخصوم وحقوق الملكيه و الايرادات هي دائنه بطبيعتها فعند زياده الخصوم او حقوق الملكيه او الايرادات بحساب دائن فانها تظل دائنه اما عند نقص الخصوم وحقوق الملكيه والايرادات فانها تصبح مدينه.

دووووووووووووووول اساس اى محاسبه فى الدنيا
الاولى:
هنحدد نوع الحاجه اللى بتتم فيها العمليه (اذا كانت اصول او مصروفات==>مدين///// خصوم او حقوق ملكيه او ايرادات==>دائنه بطبعها)
مثلا ارض تكون مدينه
الثانيه:
نوع العملية نفسها اذا كانت هتنقص او هتزود الحاجه اللى هيا(الاصول مثلا) قاعده==> اللى ينقص يتحول ==> (اذا كان مدين ونقص هيتحول الى دائن ولو دائن ونقص يتحول الى مدين) مثلا بيع ارض (دى العملية اللى هيا بيع) يبقى الارض هتنقص من عندنا لانه نقص اصل اذا هيكون===> طرف دائن
ويتلخص فى جمله واحده اذا كان نقص فى اصل يكون الطرف الناقص دائن لانه كان مدين واتحول
وطبعا شكرا جزيلا
elhendey (http://www.shtegara.com/forums/member.php?25714-elhendey) لاخى الكريم الهندى تقبل مرورى ولو اخطئت فى حاجه بلغنى

والسلام عليكم

تمام يا حودا برافو عليكـــ

ها ياشباب حد خلص حاجــه

الأميـرمحمد
24-05-2010, 03:50 AM
يا خضر و يا مينا
ممكن حد يرفع اي ورق للبيزنس ع المنتدي
لو عرفت اذاكر منه هشتري الملازم

ROKA10
24-05-2010, 12:19 PM
ليه ياجماعة بتزكروا البزنس من ورق درس او شرح اذا كان الدكتر حددت الملغى والمقرر من التطبيقات يعنى بتهيالى الامتحان مش هايخرج منها بس اللى ماحضرش اخر محاضرة هو اللى معرفش. محدش عرف اخبار عن امتحان القانون

محمود المخترع
24-05-2010, 12:52 PM
ليه ياجماعة بتزكروا البزنس من ورق درس او شرح اذا كان الدكتر حددت الملغى والمقرر من التطبيقات يعنى بتهيالى الامتحان مش هايخرج منها بس اللى ماحضرش اخر محاضرة هو اللى معرفش. محدش عرف اخبار عن امتحان القانون
احنا المفروض فعلا منذاكرش البزنس الا من الاسئله اللى حددتها لدكتورفى المحاضره بس لغاية ما نعرف الاسئله دى او نجيبها من المكتبه هنذاكرها بس احنا بنذاكرمن ورق الدرس مؤقتا لغاية ما نجيب الاسئله اللى فى التطبيقات
وعلى فكره حوار ال4 درجات ده بجد والدكتور هتحط لكل طالب 4 درجات زياده:av4056bb7jp3::022yb4: والله ياجماعه الكل بيشكرفى الدكتوره دى بجد وهيا مسهللنا العملية على الاخر ومتطمتانا وربنا يوفقنا

الأميـرمحمد
24-05-2010, 02:15 PM
احنا المفروض فعلا منذاكرش البزنس الا من الاسئله اللى حددتها لدكتورفى المحاضره بس لغاية ما نعرف الاسئله دى او نجيبها من المكتبه هنذاكرها بس احنا بنذاكرمن ورق الدرس مؤقتا لغاية ما نجيب الاسئله اللى فى التطبيقات
وعلى فكره حوار ال4 درجات ده بجد والدكتور هتحط لكل طالب 4 درجات زياده:av4056bb7jp3::022yb4: والله ياجماعه الكل بيشكرفى الدكتوره دى بجد وهيا مسهللنا العملية على الاخر ومتطمتانا وربنا يوفقنا

☆ مُش متفاءل ☆

mahmoud_khedr
25-05-2010, 04:15 AM

بالنسبه للبيزنس ده المفيد http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?p=2200002#post2200002

وان شاء الله امتحان القانون موحد ده اخر كلام

mahmoud_khedr
25-05-2010, 04:19 AM
يا خضر و يا مينا

ممكن حد يرفع اي ورق للبيزنس ع المنتدي

لو عرفت اذاكر منه هشتري الملازم

ده المفيدفى البيزنس يا معلم يالا بس اوعى تنسى تدعيلي

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?p=2200002 (http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?p=2200002)

وتفائل خير عشان ربنا يسهلنا

محمود المخترع
25-05-2010, 05:57 AM
ده المفيدفى البيزنس يا معلم يالا بس اوعى تنسى تدعيلي

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?p=2200002 (http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?p=2200002)

وتفائل خير عشان ربنا يسهلنا

(انا عند ظن عبدى بى) حديث قدسى يعنى لو انتا ظنيت وتفائلت بالخير هتلاقيه ولو ظنيت .........هتلاقيه بردو
فخليكم متفائلين يا جماعه لان التفائل بيجيب بهجه للانسان
معلشش بقى ادتكم محاضره:d
وطبعا كل واحد فينا بيحاول بقدر الامكان انه يساعد التانى فعايزين ربنا يوفقنا يا جماعه

mahmoud_khedr
25-05-2010, 06:04 AM
(انا عند ظن عبدى بى) حديث قدسى يعنى لو انتا ظنيت وتفائلت بالخير هتلاقيه ولو ظنيت .........هتلاقيه بردو
فخليكم متفائلين يا جماعه لان التفائل بيجيب بهجه للانسان
معلشش بقى ادتكم محاضره:d
وطبعا كل واحد فينا بيحاول بقدر الامكان انه يساعد التانى فعايزين ربنا يوفقنا يا جماعه

كلامكـ صح والله يا حودا الواحد فعلا لما بيكون فى وقت زي ده وبيكون مع ربنا يعني مش بيفوت اي صلاه ودائما بيدعي ربنا انو يكرموا هو واصحابو والله ياجماعه ربنا مش هيكسفه ابدااا

محمود المخترع
25-05-2010, 03:34 PM
والله يا جماعه بقلب النهارده فى التجمع ده لقيت مشاركات قديمه ليا ولمينا ولكل الناس اللى كانت هنا فى التاجمع ده من زمان وافتكرت الايام دى يااااااااااااااااه احساس الذكريات ده بيبقى احساس جميل وبيدينى حماس لحاجات كتيره اوى حد جرب احساس الذكريات ده قبل كده وهل اتغير سلبيا ولا اجابيا؟؟
وبردو احساس وانا ابودع اصحابى فى الجامعه علشان مش نازل تانى دى كلها احاسيس بتغير الواحد
سبحااااااااااان الله الذى خلق لنا الاحساس :)

صح يا حودا (هنقعد نقول صح كتير:d) بس انا وبذاكر قانون النهارده حاسس ان مذاكرة الكتاب احلى:) مع ان الكتاب كبير ومش مختصر :bosyht9:اما الملزمه مختصره انا هسمى الله كده وهذاكر كويس بقى وهشد حيلى بجد ومش اى كلام علشان خلاص الترم ده هيحدد:excl: يعنى لازم يكون عندنا اراده ونجيب تقدير الترم ده ونثبت لنفسنا ولكل الناس ولرب العزه اننا قد المسئوليه ومش عيال ...........:d فاهمين

محمود المخترع
25-05-2010, 03:37 PM
كلامكـ صح والله يا حودا الواحد فعلا لما بيكون فى وقت زي ده وبيكون مع ربنا يعني مش بيفوت اي صلاه ودائما بيدعي ربنا انو يكرموا هو واصحابو والله ياجماعه ربنا مش هيكسفه ابدااا

والله احمد عيد واحشنى اوى اوى هو افين

محمود المخترع
25-05-2010, 03:39 PM
السلام عليكم جميعا (والله بحبكم:078111rg3:)
مقاطع فيديو تنميه بشريه هتفيدك ايام الامتحانات ومن دلوقتى
مقاطع فيديو تنميه بشريه
للدكتور ابراهيم الفقى هتفيدك ايام الامتحانات
سلسلة نجاح بلا حدود
(شاهد كل يوم مقطع وطبقه صح فى حياتك)

التوكل على الله.
(توكل على الله حقا...ايام الامتحانات محتاجين ده)
(معلومات رائعة جدا)
1/ الدكتور ابراهيم الفقي - التوكل على الله 1 اضغط هنا (http://www.youtube.com/watch?v=Rz9gAxv73wY)
2/ د. ابراهيم الفقي - التوكل على الله 2 اضغط هنا (http://www.youtube.com/watch?v=ZbEHESzti7k&feature=related)
4/ د.إبراهيم الفقي - التوكل على الله - 3 اضغط هنا (http://www.youtube.com/watch?v=rZkvItduQ_A&feature=related)

ما هو النجاح (النجاح بالنسبالنا ........ رائعه)
1/ د. إبراهيم الفقي - ماهو النجاح1 اضغط هنا (http://www.youtube.com/watch?v=c5lyeptyf2g&feature=related)
كمل من اليوتيوب باقى الاجزاء

الصبر طريق النجاح.
(انت محتاج صبر شديد ايام الامتحانات اصبر وما صبرك الا بالله ..حقا)
1/ د. إبراهيم الفقي - الصبر طريق النجاح 1اضغط هنا (http://www.youtube.com/watch?v=Upr_5wigwJs&NR=1)
باقى الاجزاء فى الموقع

السعاده والالم.
1/ د/ إبراهيم الفقي... تنمية بشرية ...السعادة و الألم 1 اضغط هنا (http://www.youtube.com/watch?v=O0_-XM9LNak&feature=related)
كمل باقى الاجزاء على اليوتيوب
سلسلة نجاح بلا حدود (شاهد كل يوم مقطع وطبقه صح فى حياتك)
1/ نجاح بلا حدود 2د. إبراهيم الفقي - الثقة في النفس اضغط هنا (http://www.youtube.com/watch?v=1TG9ZBk3FFU)
2/نجاح بلا حدود 1 د. ابراهيم الفقي - عيش حياتك اضغط هنا (http://www.youtube.com/watch?v=T3bsVG3kaQE&feature=related)
3/ نجاح بلا حدود 3 د. إبراهيم الفقي -- أساليب الطاقة اضغط هنا (http://www.youtube.com/watch?v=Cqi4Ijl-QQ8&feature=related)
4/ نجاح بلا حدود 4 د.إبراهيم الفقي الدوافع الداخلية والطاقة اضغط هنا (http://www.shtegara.com/forums/نجاح%20بلا%20حدود%204%20د.إبراهيم%20الفقي%20الدواف ع%20الداخلية%20والطاقة)
نظام يومى سليم
5/ نجاح بلا حدود 5 - إبراهيم الفقي (تنفس وتمارين) اضغط هنا (http://www.youtube.com/watch?v=QyRfpi8B7Sg&feature=related)
والسلام عليكم ومع كل تفاؤلى بالنجاح والتفوق بفضل الله

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اقرا اللى هيفيدك منهم
الدوة السلبية لإنعدام التحفيز الذاتي للمذاكرة

تحدث الدورة السلبية لانعدام التحفيز الذاتي ، عندما يحين وقت المذاكرة الذي حدده الطالب لنفسه كي يبدأ فيه المذاكرة .
فهو قد حدد لنفسه وقت معين ليذاكر جزء معين من المقرر وعندما يحين الوقت المحدد لبدء المذاكرة يحدث أمر من إثنين :

أولاً : يؤخر الطالب المذاكرة ولا يبدأ فيها عندما يحين وقتها الذي حدده .

ثانياً: يبدأ المذاكرة فور أن يحين الوقت المحدد للبدء فيها .
في الحالة الأولى تبدأ الدورة السلبية لانعدام التحفيز ، بينما في الحالة الثانية تبدأ الدورة الإيجابية للتحفيز الذاتي .

وسنكتب الآن عن الدورة السلبية لإنعدام التحفيز الذاتي :

تحدث الدورة السلبية لانعدام التحفيز عندما يؤجل الطالب مذاكرة أو عملاً يعلم بأنه يجب عليه البدء فيه وقد حان وقت البداية ، ولكنه لم يبدأ فيه ، عندها ينعكس هذا التأجيل على الشخصية الداخلية ويتكون لديه شعور داخلي فأحياناً يعتقد بأنه غير كفء وغير مؤهل للمذاكرة واتمام الاعمال في أوقاتها ، وأحياناً أخرى تجده بدأ يكره المذاكرة ووقت المذاكرة ، واحياناً تتكون لديه قناعات ثابتة بأنه ليس من المتفوقين ولن يكون منهم فهو لا يستطيع حتى البدء في المذاكرة فما بالك بالفهم والاستيعاب ثم التفوق الذي يبدو حلماً بعيد المنال وهذا المشاعر الداخلية والتي تقوى حتى تترسخ وتصبح جزءاً لا يتجزأ من شخصية الطالب هذه المشاعر تؤدي لانعدام التحفيز واختفاءه تماماً لدى الطالب وعدم رغبته في المذاكرة ، ويصبح ليس لديه حماس للاجتهاد والتفوق.

وتتعد أسباب تأجيل البدء في المذاكرة لدى الطالب ومن هذه الأسباب :

1. عدم حب المادة أو المقرر الذي يذاكره الطالب : واعتقاده احياناً بأنه يجب أن يحب المادة التي يدرسها ويجب أن تتوافق مع ميوله كي يستطيع مذاكرتها ، ولا يعلم بأن بعض المواد والمقررات نحن نذاكرها ولا ندري السبب فقط لأنها قد تم إقرارها كمتطلبات يجب دراستها لكي يتمكن من انهاء الدرجة العلمية ( بكالوريوس ، ليسانس ..إلخ ، أو الحصول على المجموع المرغوب إذا كان الطالب في الثانوية العامة .
فعندها يجب أن تعلم بأنك يجب أن تذاكر بدون وضع شعورك ناحية المادة أو المقرر الذي تدرسه في الاعتبار وإنما هو واجب ومهمة يجب تنفيذها.

2. عدم معرفة الفائدة من دراسة المادة أو المقرر : ( أي تطبيقات المقرر وأهميته في الحياة ) فالكثير من الطلبة يتساءلون عن الفائدة من دراسة مقرر معين ، وكيف سيفيدهم في الحياة وتجدهم يشتكون من عدم معرفة السبب والغرض من دراسة بعض المواد والمقررات ، بينما أنت في الحقيقة لا يجب ان تعرف السبب كي تذاكر مقرراً معيناً فقط ذاكر المقرر واعتبره مثل بقية المقررات التي تعرف الغرض منها.http://www.sciencesway.com/vb/images/smilies/Bg-046.gif

3. التعذر بعدم امتلاك مقدرة الحفظ في المقررات التي تحتاج للحفظ ، وعدم امتلاك مقدرة الفهم في المقررات التي تحتاج للفهم : الكثير من الطلبة الذين يعتبر تخصصهم الاساسي علمي ، عندما تصادفهم مادة أو مقرر ذو طبيعة أدبية تجدهم يتعذرون بأنهم علميين والمادة أدبية وهم ليس لديهم مقدرة على الحفظ والعكس أيضاً عندما تجد طلات التخصصات الأدبية وقد قابلتهم مادة علمية تحتاج لبعض الفهم والتحليل العقلي لفهمها ، تجدهم يتعذرون بأن طبيعة تخصصاتهم أدبية ، فكيف لهم فهم المواد العلمية .http://www.sciencesway.com/vb/images/smilies/Bg-037.gif

4. المثالية : فتجد الطالب لديه إعتقاد بأنه يجب أن يفهم كل شيء ويحفظ كل المعلومات ويحصل الدرجة النهائية في جميع الامتحانات بدون أن ينقص درجة واحدة ، وبالطبع كما نعلم جميعاً يستحيل تحقيق ذلك في كل الاوقات ، وبما أن العقل الباطن للشخص يعلم ذلك فتجده دوماً يتجنب ويؤجل المذاكرة والبدء فيها حتى اللحظات الأخيرة ، عندما لا يكون هناك مفر من البدء في المذاكرة.http://www.sciencesway.com/vb/images/smilies/Bg-004.gif

في الحقيقة سبب واحد من الاسباب السابقة أو كلها عندما يتمكن من الطالب فتجده بطبيعة الحال ، يفقد التحفيز والحماس تدريجياً نحو المذاكرة والبدء فيها حتى الاوقات النهائية وليالي الامتحانات وعندها يذاكر الطالب تحت ضغط الوقت ، ويكون مستوى طاقته في هذه الحالة منخفض جداً ، مما يؤثر بالتالي على جودة تحصيله العلمي وعلى مستوى التحفيز لديه ، فلك أن تتخيل معي طالب بقي على موعد امتحانه يوم أو يومان أو حتى ثلاثة أيام وهو لم يبدأ بعد في مذاكرة مقرر يتطلب منه أسبوعاً على الاقل كي ينهي قراءته فما بالك بحفظ المعلومات الهامة فيه وفهمه جيداً ، وكيف يكون لديه حماس أو تحفيز للمذاكرة من الاساس .

لا شك بأن تحفزه الذاتي نحو المذاكرة سيقل أو ينعدم تماماً بهذه الطريقة العقيمة في التعامل مع المذاكرة .

فكما نعلم بأن الافعال السلبية تولد حالات نفسية سلبية " فمثلاً تأجيل المذاكرة " قد يولد حالة نفسية سلبية بدءاً من تقليل ثقة الطالب بنفسه مروراً بشعوره بالغضب من نفسه وشعوره بالذنب وتأنيب الضمير لأنه يؤجل شيئاً مهماً لحياته يعلم بأنه يجب عليه فعله والبدء فيه .http://www.sciencesway.com/vb/images/smilies/3rbloadiz_2.png

فتجد بعض الطلبة يحاول تغيير هذه الحالة النفسية بأن يبدأ في
1- شرب السجائر أو تعاطي ال......http://www.sciencesway.com/vb/images/smilies/Bg-005.gif
2-او الاسراف في تناول المنبهات
3-أو الاكل بشراهة وبكميات كبيرة كوسيلة لتغيير الحالة النفسية السلبية الحالية
4- النوم الكثير أحياناً نوم اليوم كله كوسيلة للهروب من إحساس الذنب والتقدير الذاتي المنعدم في اللحظة الحالية ..http://www.sciencesway.com/vb/images/smilies/Bg-050.gif

هذا باختصار ما يحدث في الدورة السلبية للتحفيز الذاتي والتي تقلل مستوى التحفيز والحماس لدى الطالب من الأساس وقد تجر الدورة السلبية لانعدام التحفيز الذاتي لمشاكل اكبر من مجرد الهروب من المذاكرة أو تأجيل وقت المذاكرة وتأخير البدء فيها كما اشرنا سابقاً.http://www.sciencesway.com/vb/images/smilies/Bg-039.gif
والسلام عليكم ورحمة الله
ده منقوووووووول

ROKA10
25-05-2010, 04:22 PM
انت متاكد ان امتحان القانون موحد ياريت حد يجيب لنا خبر اكيد . لان انا كنت فى ه الترم الاول ولما نزلوا الجدول الترم دة وقالوا اللى عايز يحضر فى انتساب 1 او2 يحضر حضرت فى انتساب 2 مع شكرى سرور فلو الامتحان مش موحد هاتبقى مشكلة

mina_totti65
25-05-2010, 06:00 PM

النت عند احــــمد فاصل يا حودة

mina_totti65
25-05-2010, 06:01 PM
السلام عليكم جميعا (والله بحبكم:078111rg3:)
مقاطع فيديو تنميه بشريه هتفيدك ايام الامتحانات ومن دلوقتى
مقاطع فيديو تنميه بشريه
للدكتور ابراهيم الفقى هتفيدك ايام الامتحانات
سلسلة نجاح بلا حدود
(شاهد كل يوم مقطع وطبقه صح فى حياتك)

التوكل على الله.
(توكل على الله حقا...ايام الامتحانات محتاجين ده)
(معلومات رائعة جدا)
1/ الدكتور ابراهيم الفقي - التوكل على الله 1 اضغط هنا (http://www.youtube.com/watch?v=Rz9gAxv73wY)
2/ د. ابراهيم الفقي - التوكل على الله 2 اضغط هنا (http://www.youtube.com/watch?v=ZbEHESzti7k&feature=related)
4/ د.إبراهيم الفقي - التوكل على الله - 3 اضغط هنا (http://www.youtube.com/watch?v=rZkvItduQ_A&feature=related)

ما هو النجاح (النجاح بالنسبالنا ........ رائعه)
1/ د. إبراهيم الفقي - ماهو النجاح1 اضغط هنا (http://www.youtube.com/watch?v=c5lyeptyf2g&feature=related)
كمل من اليوتيوب باقى الاجزاء

الصبر طريق النجاح.
(انت محتاج صبر شديد ايام الامتحانات اصبر وما صبرك الا بالله ..حقا)
1/ د. إبراهيم الفقي - الصبر طريق النجاح 1اضغط هنا (http://www.youtube.com/watch?v=Upr_5wigwJs&NR=1)
باقى الاجزاء فى الموقع

السعاده والالم.
1/ د/ إبراهيم الفقي... تنمية بشرية ...السعادة و الألم 1 اضغط هنا (http://www.youtube.com/watch?v=O0_-XM9LNak&feature=related)
كمل باقى الاجزاء على اليوتيوب
سلسلة نجاح بلا حدود (شاهد كل يوم مقطع وطبقه صح فى حياتك)
1/ نجاح بلا حدود 2د. إبراهيم الفقي - الثقة في النفس اضغط هنا (http://www.youtube.com/watch?v=1TG9ZBk3FFU)
2/نجاح بلا حدود 1 د. ابراهيم الفقي - عيش حياتك اضغط هنا (http://www.youtube.com/watch?v=T3bsVG3kaQE&feature=related)
3/ نجاح بلا حدود 3 د. إبراهيم الفقي -- أساليب الطاقة اضغط هنا (http://www.youtube.com/watch?v=Cqi4Ijl-QQ8&feature=related)
4/ نجاح بلا حدود 4 د.إبراهيم الفقي الدوافع الداخلية والطاقة اضغط هنا (http://www.shtegara.com/forums/%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AD%20%D8%A8%D9%84%D8%A7%20%D 8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF%204%20%D8%AF.%D8%A5%D8%A8%D 8%B1%D8%A7%D9%87%D9%8A%D9%85%20%D8%A7%D9%84%D9%81% D9%82%D9%8A%20%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%88%D8%A7%D9%81 %D8%B9%20%D8%A7%D9%84%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%D9%8 A%D8%A9%20%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%B7%D8%A7%D9%82%D8% A9)
نظام يومى سليم
5/ نجاح بلا حدود 5 - إبراهيم الفقي (تنفس وتمارين) اضغط هنا (http://www.youtube.com/watch?v=QyRfpi8B7Sg&feature=related)
والسلام عليكم ومع كل تفاؤلى بالنجاح والتفوق بفضل الله

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اقرا اللى هيفيدك منهم
الدوة السلبية لإنعدام التحفيز الذاتي للمذاكرة

تحدث الدورة السلبية لانعدام التحفيز الذاتي ، عندما يحين وقت المذاكرة الذي حدده الطالب لنفسه كي يبدأ فيه المذاكرة .
فهو قد حدد لنفسه وقت معين ليذاكر جزء معين من المقرر وعندما يحين الوقت المحدد لبدء المذاكرة يحدث أمر من إثنين :

أولاً : يؤخر الطالب المذاكرة ولا يبدأ فيها عندما يحين وقتها الذي حدده .

ثانياً: يبدأ المذاكرة فور أن يحين الوقت المحدد للبدء فيها .
في الحالة الأولى تبدأ الدورة السلبية لانعدام التحفيز ، بينما في الحالة الثانية تبدأ الدورة الإيجابية للتحفيز الذاتي .

وسنكتب الآن عن الدورة السلبية لإنعدام التحفيز الذاتي :

تحدث الدورة السلبية لانعدام التحفيز عندما يؤجل الطالب مذاكرة أو عملاً يعلم بأنه يجب عليه البدء فيه وقد حان وقت البداية ، ولكنه لم يبدأ فيه ، عندها ينعكس هذا التأجيل على الشخصية الداخلية ويتكون لديه شعور داخلي فأحياناً يعتقد بأنه غير كفء وغير مؤهل للمذاكرة واتمام الاعمال في أوقاتها ، وأحياناً أخرى تجده بدأ يكره المذاكرة ووقت المذاكرة ، واحياناً تتكون لديه قناعات ثابتة بأنه ليس من المتفوقين ولن يكون منهم فهو لا يستطيع حتى البدء في المذاكرة فما بالك بالفهم والاستيعاب ثم التفوق الذي يبدو حلماً بعيد المنال وهذا المشاعر الداخلية والتي تقوى حتى تترسخ وتصبح جزءاً لا يتجزأ من شخصية الطالب هذه المشاعر تؤدي لانعدام التحفيز واختفاءه تماماً لدى الطالب وعدم رغبته في المذاكرة ، ويصبح ليس لديه حماس للاجتهاد والتفوق.

وتتعد أسباب تأجيل البدء في المذاكرة لدى الطالب ومن هذه الأسباب :

1. عدم حب المادة أو المقرر الذي يذاكره الطالب : واعتقاده احياناً بأنه يجب أن يحب المادة التي يدرسها ويجب أن تتوافق مع ميوله كي يستطيع مذاكرتها ، ولا يعلم بأن بعض المواد والمقررات نحن نذاكرها ولا ندري السبب فقط لأنها قد تم إقرارها كمتطلبات يجب دراستها لكي يتمكن من انهاء الدرجة العلمية ( بكالوريوس ، ليسانس ..إلخ ، أو الحصول على المجموع المرغوب إذا كان الطالب في الثانوية العامة .
فعندها يجب أن تعلم بأنك يجب أن تذاكر بدون وضع شعورك ناحية المادة أو المقرر الذي تدرسه في الاعتبار وإنما هو واجب ومهمة يجب تنفيذها.

2. عدم معرفة الفائدة من دراسة المادة أو المقرر : ( أي تطبيقات المقرر وأهميته في الحياة ) فالكثير من الطلبة يتساءلون عن الفائدة من دراسة مقرر معين ، وكيف سيفيدهم في الحياة وتجدهم يشتكون من عدم معرفة السبب والغرض من دراسة بعض المواد والمقررات ، بينما أنت في الحقيقة لا يجب ان تعرف السبب كي تذاكر مقرراً معيناً فقط ذاكر المقرر واعتبره مثل بقية المقررات التي تعرف الغرض منها.http://www.sciencesway.com/vb/images/smilies/Bg-046.gif

3. التعذر بعدم امتلاك مقدرة الحفظ في المقررات التي تحتاج للحفظ ، وعدم امتلاك مقدرة الفهم في المقررات التي تحتاج للفهم : الكثير من الطلبة الذين يعتبر تخصصهم الاساسي علمي ، عندما تصادفهم مادة أو مقرر ذو طبيعة أدبية تجدهم يتعذرون بأنهم علميين والمادة أدبية وهم ليس لديهم مقدرة على الحفظ والعكس أيضاً عندما تجد طلات التخصصات الأدبية وقد قابلتهم مادة علمية تحتاج لبعض الفهم والتحليل العقلي لفهمها ، تجدهم يتعذرون بأن طبيعة تخصصاتهم أدبية ، فكيف لهم فهم المواد العلمية .http://www.sciencesway.com/vb/images/smilies/Bg-037.gif

4. المثالية : فتجد الطالب لديه إعتقاد بأنه يجب أن يفهم كل شيء ويحفظ كل المعلومات ويحصل الدرجة النهائية في جميع الامتحانات بدون أن ينقص درجة واحدة ، وبالطبع كما نعلم جميعاً يستحيل تحقيق ذلك في كل الاوقات ، وبما أن العقل الباطن للشخص يعلم ذلك فتجده دوماً يتجنب ويؤجل المذاكرة والبدء فيها حتى اللحظات الأخيرة ، عندما لا يكون هناك مفر من البدء في المذاكرة.http://www.sciencesway.com/vb/images/smilies/Bg-004.gif

في الحقيقة سبب واحد من الاسباب السابقة أو كلها عندما يتمكن من الطالب فتجده بطبيعة الحال ، يفقد التحفيز والحماس تدريجياً نحو المذاكرة والبدء فيها حتى الاوقات النهائية وليالي الامتحانات وعندها يذاكر الطالب تحت ضغط الوقت ، ويكون مستوى طاقته في هذه الحالة منخفض جداً ، مما يؤثر بالتالي على جودة تحصيله العلمي وعلى مستوى التحفيز لديه ، فلك أن تتخيل معي طالب بقي على موعد امتحانه يوم أو يومان أو حتى ثلاثة أيام وهو لم يبدأ بعد في مذاكرة مقرر يتطلب منه أسبوعاً على الاقل كي ينهي قراءته فما بالك بحفظ المعلومات الهامة فيه وفهمه جيداً ، وكيف يكون لديه حماس أو تحفيز للمذاكرة من الاساس .

لا شك بأن تحفزه الذاتي نحو المذاكرة سيقل أو ينعدم تماماً بهذه الطريقة العقيمة في التعامل مع المذاكرة .

فكما نعلم بأن الافعال السلبية تولد حالات نفسية سلبية " فمثلاً تأجيل المذاكرة " قد يولد حالة نفسية سلبية بدءاً من تقليل ثقة الطالب بنفسه مروراً بشعوره بالغضب من نفسه وشعوره بالذنب وتأنيب الضمير لأنه يؤجل شيئاً مهماً لحياته يعلم بأنه يجب عليه فعله والبدء فيه .http://www.sciencesway.com/vb/images/smilies/3rbloadiz_2.png

فتجد بعض الطلبة يحاول تغيير هذه الحالة النفسية بأن يبدأ في
1- شرب السجائر أو تعاطي ال......http://www.sciencesway.com/vb/images/smilies/Bg-005.gif
2-او الاسراف في تناول المنبهات
3-أو الاكل بشراهة وبكميات كبيرة كوسيلة لتغيير الحالة النفسية السلبية الحالية
4- النوم الكثير أحياناً نوم اليوم كله كوسيلة للهروب من إحساس الذنب والتقدير الذاتي المنعدم في اللحظة الحالية ..http://www.sciencesway.com/vb/images/smilies/Bg-050.gif

هذا باختصار ما يحدث في الدورة السلبية للتحفيز الذاتي والتي تقلل مستوى التحفيز والحماس لدى الطالب من الأساس وقد تجر الدورة السلبية لانعدام التحفيز الذاتي لمشاكل اكبر من مجرد الهروب من المذاكرة أو تأجيل وقت المذاكرة وتأخير البدء فيها كما اشرنا سابقاً.http://www.sciencesway.com/vb/images/smilies/Bg-039.gif
والسلام عليكم ورحمة الله
ده منقوووووووول

جااااااااااااااااامد اوووووووووى والله الكلام ده بيفكرنى بكلام هشام عفيفى اللى جبتهولكم

لسه مقرتهوش كله يعنى قريت نصه كده :d

mina_totti65
25-05-2010, 06:02 PM
انت متاكد ان امتحان القانون موحد ياريت حد يجيب لنا خبر اكيد . لان انا كنت فى ه الترم الاول ولما نزلوا الجدول الترم دة وقالوا اللى عايز يحضر فى انتساب 1 او2 يحضر حضرت فى انتساب 2 مع شكرى سرور فلو الامتحان مش موحد هاتبقى مشكلة

اكيييييد هيبقى موحد هو فين الدكتور التانى ده اصلا

وبعدين لو مش موحد هيتم التقسيم الطلاب على اساس ايه

اكييييييييييد يعنى هيبقى موحد

a7mad 3eed
25-05-2010, 07:39 PM
وان شاء الله امتحان القانون موحد ده اخر كلام

معلش ياحوده عايز اعرف انتا اتأكدت بس من الموضوع ده؟؟؟

a7mad 3eed
25-05-2010, 07:45 PM

وانتا كمان واحشنى والله ياحوده معلش اصل النت عندى فيه مشكله كده اليومين دول وباذن الله تعدى على خير واحنا كمان نعدى الترم ده على خير عشان انا خايف اوى اوى وربنا يستر وسلامى للكل عشان مش عايز انسى حد

a7mad 3eed
25-05-2010, 07:47 PM
نفس مشكلتى بالظبط والله بس الدكتور قال ان الامتحان للمجموعتين هيكون مختلف يعنى امتحان 1 غير امتحان 2 وان اللى هايحط امتحان 1 اسمه محمد عبد الرحمن وامتحان 2 اسمه شكرى سرور وده اللى قاله الدكتور قدام عينى والله عشان كده انا خايف اوى من الحكايه دى ومينفعش اكبر دماغى منها خالص ومش عارف بقى الدكتور كان بيقول كده بيضحك علينا يعنى ولا ايه بالظبط

ROKA10
25-05-2010, 11:17 PM
انا مش بتهيالى انة بيضحك لانة حلف كذا مرة ودى حكاية مش سهلة انا من يوم ما قال كدة مش بفتح القانون اما هايقسمهم على اساس اية فهايقسمهم على اساس الترم الاول اللى هى المجاميع حروف كذا فى مجموعه كذا .ربنا يستر

mahmoud_khedr
26-05-2010, 02:06 AM
معلش ياحوده عايز اعرف انتا اتأكدت بس من الموضوع ده؟؟؟

يااااه اخيرا احمد ظهر ازيك يابني عامل ايه والله واحشني

اما بالنسبه للقانون فلازم يبقى موحد لان العميد قال كده

وقال كمان ان الاداره هتبلغ الطلاب بالملغي

ده على كلام احمد عادل وسمري

انا مش بتهيالى انة بيضحك لانة حلف كذا مرة ودى حكاية مش سهلة انا من يوم ما قال كدة مش بفتح القانون اما هايقسمهم على اساس اية فهايقسمهم على اساس الترم الاول اللى هى المجاميع حروف كذا فى مجموعه كذا .ربنا يستر

ان شاء الله الامتحان موحد والملغي يكون موجود قريب

وبعدين يا جماعه انا شايف انها حاجه مش مستاهله الاهتمام ده كله

لانها مش هتفرق كتير

ROKA10
26-05-2010, 03:04 AM
ممكن حد ياجماعة يقولى ازاى اجيب متوسط تاريخ السحب فى حساب فؤائد المسحوبات فى الشركات

ROKA10
26-05-2010, 03:06 AM
حد يعرف محاضرة بكرة مهمة ولا ملهاش لازمة

mahmoud_khedr
26-05-2010, 10:52 AM
حد يعرف محاضرة بكرة مهمة ولا ملهاش لازمة

محاضرة بكره مهمه جداا وان شاء الله لازم نحضرها كلنا

محمود المخترع
26-05-2010, 01:22 PM
ممكن حد ياجماعة يقولى ازاى اجيب متوسط تاريخ السحب فى حساب فؤائد المسحوبات فى الشركات
http://dc261.4shared.com/img/299341966/b845c59/untitledihhhhhhh.bmp?rnd=0.9435342249008407&sizeM=7
المسحوب عند حسن 4000 فى 20% اللى هيا النسبه بتاعت الفايده فى المده اللى هيا 1/7 الى 31/ 12 هتلاقيها 6 شهور لو اتحسبو هتلاقوها 5 بس لاننا محسبناش ال31 يوم الزياده اما الصح اننا فى شهر واحد يعنى هنعد لغاية 1 ........وهنعد 12 كمان قبله)
مثلا لو 1/1 الى 31/1 دول كده شهركامل لاننا يعتبر فى شهر 2 يعنى اخر يوم فى شهر 1 طب لو من 1/1 الى 31/2 هيكونو شهرين........... وهكذا
ده بالنسبه للنقطه دى المتوسط اللى هوا المده على 12 زى ما هوا قال 6 شهورعلى 12 سنه يعنى

بكل بساطه انا لو سحبت مبلغ ى نصف السنه والنسبه اللى هيأخذوها بتكون فى سنه كامله مش معقولياخدو منى حق سنه كامله لانى ساحب فى نصف السنه والا هيكونو خدو فلوس اكثر من حقهم (ده الموضوع فى الحقيقه) اظن كده عمره ما يتنسى وعلى فكره اسمهما المده (المده اللى قضتها بعد السحب)او متوسط تاريخ السحب ( اللى انا سحبت فيه)عادى هيا هيا
اظن انا شرحتها بالتفصيل الممل يارب تكونو فهمتوها
والسلام عليكم

mahmoud_khedr
27-05-2010, 01:44 PM
http://dc261.4shared.com/img/299341966/b845c59/untitledihhhhhhh.bmp?rnd=0.9435342249008407&sizem=7
المسحوب عند حسن 4000 فى 20% اللى هيا النسبه بتاعت الفايده فى المده اللى هيا 1/7 الى 31/ 12 هتلاقيها 6 شهور لو اتحسبو هتلاقوها 5 بس لاننا محسبناش ال31 يوم الزياده اما الصح اننا فى شهر واحد يعنى هنعد لغاية 1 ........وهنعد 12 كمان قبله)
مثلا لو 1/1 الى 31/1 دول كده شهركامل لاننا يعتبر فى شهر 2 يعنى اخر يوم فى شهر 1 طب لو من 1/1 الى 31/2 هيكونو شهرين........... وهكذا
ده بالنسبه للنقطه دى المتوسط اللى هوا المده على 12 زى ما هوا قال 6 شهورعلى 12 سنه يعنى

بكل بساطه انا لو سحبت مبلغ ى نصف السنه والنسبه اللى هيأخذوها بتكون فى سنه كامله مش معقولياخدو منى حق سنه كامله لانى ساحب فى نصف السنه والا هيكونو خدو فلوس اكثر من حقهم (ده الموضوع فى الحقيقه) اظن كده عمره ما يتنسى وعلى فكره اسمهما المده (المده اللى قضتها بعد السحب)او متوسط تاريخ السحب ( اللى انا سحبت فيه)عادى هيا هيا
اظن انا شرحتها بالتفصيل الممل يارب تكونو فهمتوها

والسلام عليكم

برافو عليكـ

هو ده الشغل

mina_totti65
27-05-2010, 02:51 PM
ياريت اى حد عنده سؤال فى اى حاجة يكتبه ونحاول نرد عليه كلنا

عشان المنتدى يشتغل

a7mad 3eed
27-05-2010, 08:51 PM
ياريت اى حد عنده سؤال فى اى حاجة يكتبه ونحاول نرد عليه كلنا

عشان المنتدى يشتغل

ايوه صح ياريت عشان المنتدى يشتغل زى ما قال مينا وكمان عشان كلنا نفيد بعض ونعرف الاسئله اللى فيها تريكات واللى بتقف مع كل واحد فينا ونعرف نحلها ازاى وكده بقى.......................ربنا يوفقنا كلنا يارب

a7mad 3eed
27-05-2010, 09:40 PM
وعلى فكره حوار ال4 درجات ده بجد والدكتور هتحط لكل طالب 4 درجات زيادها
على فكره يا محمود انا سألت فى الموضوع ده وكله قالى انه مفيش كده خالص

محمود المخترع
28-05-2010, 01:26 AM
على فكره يا محمود انا سألت فى الموضوع ده وكله قالى انه مفيش كده خالص
اولا ازيك يا احمد
الفكره فى ان الدكتوره مسهلننا الموضوع على الاخر
والله هتنزلنا اربع درجات مش هتنزل احنا مش هنعتمد عليهم يعنى:)
بس بردو الامتحان هوا اللى هيثبت وربنا يسهل

هوا انتا النت عندك رجع ولا؟؟!!!!!!!!
بجد اسف انى اتاخرت فى الرد عليكم بس كنت برد على (عضو على موضوع اياك تذاكر) كان عايزه ضرورى
المهم (شوفتو لما قولتلكم اى حد يلاقى اخر مشاركه مش بتاعتو يرد عليها ويقول اى جديد) ولو معرفش يقول جديد يهزر مثلا:d او يرخم ونطرده وكده:d
ومينا بيقول ياريت كل اللى عنه سؤال يسأل بيخسسنى ان هوا واقف بعصايا :stickjo4:وهيضرب بيها وكده:d

mina_totti65
28-05-2010, 02:05 AM
اولا ازيك يا احمد
الفكره فى ان الدكتوره مسهلننا الموضوع على الاخر
والله هتنزلنا اربع درجات مش هتنزل احنا مش هنعتمد عليهم يعنى:)
بس بردو الامتحان هوا اللى هيثبت وربنا يسهل

هوا انتا النت عندك رجع ولا؟؟!!!!!!!!
بجد اسف انى اتاخرت فى الرد عليكم بس كنت برد على (عضو على موضوع اياك تذاكر) كان عايزه ضرورى
المهم (شوفتو لما قولتلكم اى حد يلاقى اخر مشاركه مش بتاعتو يرد عليها ويقول اى جديد) ولو معرفش يقول جديد يهزر مثلا:d او يرخم ونطرده وكده:d
ومينا بيقول ياريت كل اللى عنه سؤال يسأل بيخسسنى ان هوا واقف بعصايا :stickjo4:وهيضرب بيها وكده:d

http://69.59.144.138/icon.aspx?i=icon_smile_bighttp://69.59.144.138/icon.aspx?i=icon_smile_approve

ايه ياض العثــــــــل اللى انتا فيه ده مش ممكن انا كنت مخنوق من المزاكره اوى بس من ساعه لما قريت الرد بتاعك اختلاف تام اتخنقت اكتر http://69.59.144.138/icon.aspx?i=icon_smile_big

محمود المخترع
28-05-2010, 02:09 AM
انا مستنى احمد عيد لما يرد علشان احمد عيد بيموتنى من الضحك وبيموتنى من المذاكره ودايما يحمذنى ويقوللى يا ابنى ذاكر يا مخترع اقوله اوك يا عيد (بنفكرك بفلم كده مش فاكره) اوك

a7mad 3eed
29-05-2010, 01:53 AM
http://69.59.144.138/icon.aspx?i=icon_smile_bighttp://69.59.144.138/icon.aspx?i=icon_smile_approve

ايه ياض العثــــــــل اللى انتا فيه ده مش ممكن انا كنت مخنوق من المزاكره اوى بس من ساعه لما قريت الرد بتاعك اختلاف تام اتخنقت اكتر http://69.59.144.138/icon.aspx?i=icon_smile_big
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ه :slap1qk6:

a7mad 3eed
29-05-2010, 01:56 AM
انا مستنى احمد عيد لما يرد علشان احمد عيد بيموتنى من الضحك وبيموتنى من المذاكره ودايما يحمذنى ويقوللى يا ابنى ذاكر يا مخترع اقوله اوك يا عيد (بنفكرك بفلم كده مش فاكره) اوك
والله انتا حبيبى ياض يا مخترع واحشنى كتيييييييير تصدق حسيت بقيمتك بجد بعد اما سيبتك :d المهم انتا عامل ايه وبتذاكر ولا لأ وكده بقى وليا طلب صغير عندك بس:
معلش بس ممكن اعرف معنى الكلمه دى ايه؟؟

a7mad 3eed
29-05-2010, 01:58 AM
انتبـــــــــــــــــــــــــــــــــاه يا معلمييييييييييييين !!!!!!!!
حد هنا ذاكر حاجه فى الاقتصــــــاد ولا ايه نظامكوا ؟؟

mahmoud_khedr
29-05-2010, 04:52 AM
انتبـــــــــــــــــــــــــــــــــاه يا معلمييييييييييييين !!!!!!!!
حد هنا ذاكر حاجه فى الاقتصــــــاد ولا ايه نظامكوا ؟؟

ههههه والله الواد ده حاسس بيا

عارف انا بقالي تقريبا 3 او 4 ايام مش بذاكر غيرها واهو الحمد لله ماشي فيها كويس

بس تصدق مكنتش اعرف انها ماده لذيذه غير لما ذاكرتهاااا

a7mad 3eed
29-05-2010, 05:07 AM
قلب الام بقى ياحوده
المهم بتذاكرها منين؟؟؟ وكبيره ولا صغيره يعنى وكده
وكويس انك قولت لذيذه اول واحد يقول عليها كده

محمود المخترع
29-05-2010, 07:06 AM
السلام عليكم جميعا
انتباااااااااااااه (زى احمد عيد لانه حبيبى)
انا نازل الجامعه النهارده (السبت) هكون هناك على الساعه 12 تقريبا علشان اجيب ملزمة المراجعه النهائيه من شمس (اكونتنج)
حد جابها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اللى ينزل يرن عليا وانا معاه اوك واللى عايز حاجه يقول وميكسفش
علشان الم منهج الاكونتنج وهحل عليها كتير اوى اوى علشان اكون عبقرى ان شاء الله فيها ولو حد عايز حاجه فيها يقوللى (بس لما اخلصها كلها)
وبالنسبه للاقتصاد والله كنت قريت لغاية صفحة 70 تقريبا فى الكتاب وكل ماا جى اذاكرها اذاكر قانون بس مستوايا فيها ضعيف محتاج اذاكرها كويس لانها عايزه حفظ وفهم طيعا بس متفائل
وبالتوفيق يا جماعه وخلينا صحاب بقى اوك ههههه
والسلام عليكم ورحمة الله

mahmoud_khedr
29-05-2010, 08:40 AM
قلب الام بقى ياحوده
المهم بتذاكرها منين؟؟؟ وكبيره ولا صغيره يعنى وكده
وكويس انك قولت لذيذه اول واحد يقول عليها كده

بص ياسيدي الاقتصاد انا معرفتش اذاكرها من الكتاب وطبعا ولا من التطبيقات

فجبت من الاخر وذاكرتها من الملازم

الاقتصاد مادة فهم وحفظ وبالنسبالي انا هي من احسن المواد اللى عندنا الترم ده لانها مش كلها نظري زي القانون

اما بالنسبه لكبيره ولا صغيره هي عامة 17 فصل ملغي منهم 3فصول يبقي 14 فصل وغير كده فى فصول 3 او 4 ورقات

يعني لو خلصت اول 3 فصول تعتبر خلصت اكتر من نص المنهج

ولو احتاجت اي حاجه انا موجووود ان شاء الله

mina_totti65
29-05-2010, 12:46 PM
انا جبت الملغى فى تطبيقات الاقتصاد
عشان اللى هيزاكر من التطبيقات

س22 ... ص 61 62

س25 ... ص 67 ( مرونة الطلب الدخلية فقط )

س30 ... ص 75 76

س35 ... ص 82

س36 ... ص 83 84

س40 ... ص 90 91 92

س41 ... ص 93 94 95

س42 ... ص 96

س45 ... ص 100

س46 ... ص 100

س47 ... ص 101 102

س48 ... ص 102 103

س49 ... ص 103 104

س50 ... ص 104

س55 ... ص 112

اللى عايز يتأكد ممكن يرجع للكتاب ويشوف الملغى :028ja7:

mina_totti65
29-05-2010, 12:48 PM
ده الملغى فى القانون

انتساب1 ليهم حاجات خاصة بيهم و 2 ليهم حاجات تانية خالص

اولا : انتساب 1 :

الملغى فى كتاب القانون انتساب 1 دكتور عمر مؤمن

من صـ 118 الى صـ 132 ,

من صـ 180 الى صـ 190 ,

من صـ 201 الى صـ 244 ,

ودا كان الملغى فى انتساب 1

ثانيا : انتساب 2 :

الملغى فى كتاب القانون انتساب 2 دكتور شكرى سرور
من صـ5 الى صـ8 التمهيد

من صـ 26 القانون الدولى العام مطلوب التعريف فقط

من صـ 27 الفقره الثالثه الى اخر الصفحه

من صـ 28 القانون الادارى والمالى مطلوب التعريفات فقط

صـ30 القانون التجاري والقانون البحري (مطلوب التعريفات فقط)

صـ31 القانون الجوي وقانون العمل وقانون المرافعات المدنية والتجارية (مطلوب التعريفات فقط)

صـ57 وصـ58 الفصل الثاني( الدين ) (ملغي)

من صـ67 حتى صـ70 (مبادئ الشريعة الاسلامية) (ملغي)

صـ97 وصـ98 (تعريف الحق) (ملغي)

صـ101 (انواع الحقوق العامة) (ملغي)

صـ102 (من اول الصفحة حتى كلمة المطلب الثاني ) (ملغي)

من صـ117 حتى صـ132 (الحقوق الذهنية والمعنوية) (ملغي)

صـ142 من اول موضوع (الاسم )حتى اخر صـ146 (ملغي)

صـ153 (الحالة الدينية) (ملغي)

صـ 158 اخر فقرتين ( ملغى )

صـ164 من اول (عوارض الاهلية) حتى اخر صـ190 (ملغي)

صـ 198 الاموال العقاريه والاموال المنقوله

من صـ201 حتى صـ207 (الباب الثالث. مصادر الحق) (ملغي)

من صـ 209 الى نص صـ 213 ( ملغى )

صـ224 من اول (انواع التصرف القانوني)حتى اخر صـ229 (ملغي)

صـ241 من اول (الدعوى القضائية) حتى اخر صـ244 (ملغي)

من صـ 249 حتى اخر الكتاب (ملغي)

وده كان الملغى لانتساب 2 .

ربنا يستر بقىىىىىىىىىىى

mina_totti65
29-05-2010, 12:50 PM
الكلام ده فى شباب تجارة

يارب بس يكون كده فعلا

س : هو امتحان القانون موحد في انتساب 1 و 2 ؟

ايوة الامتحان موحد في 1 و 2 ان شاء الله /

طبعا احنا مس قاعدين في بيوتنا /

وبنقول الكلام دا /

لا الكلام دا كان علي لسان /

العميد / الوكيل / السكرتيرة /

واكيد ان شاء الله الامتحام موحد /

والمسالة محسومة /

بالنسبة للامتحان /

بتاع القانون /

انا قولت ان كل واحد يحضر في المجموعة بتاعته /

علي اساس لما كل دكاترة المادة هتقعد مع بعضها /

ويكتبوا الامتحان /

هيوفقوا ما بين الاتنين /

يعني مثال :

دكتور انتساب 1 جاي يكتب نقطة في الامتحان والنقطة دي ملغية في انتساب 2 /

راح دكتور انتساب اتنين قاله : لا /

انا لغيتها في مجموعتي /

ممكن نحط حاجة تانية /

ودي راي وجه نظري مش اكتر /

يعني لان الامتحان من الاخر موحد /

ياررررررررب يكون صح عشان ميحصلش لخبطة

a7mad 3eed
29-05-2010, 05:29 PM
معلش يا جماعه بعد اذنكوا ياريت اى حد معاه تطبيقات الشركات يرفعلى التطبيق الثـــالث عشر صفحه 172 فى التطبيقات ضرورى جدا عشان انا مجبتش التطبيقات وعايز التمرين ده ضرورى ياريت وجزاكم الله كل خير
شكرااااااااااااااا

محمود المخترع
29-05-2010, 08:01 PM
شكرا جزيلا يا جماعه بجد انتو ناس محترمين وربنا يبارك فيكم
انا جبت ملزمة المراجعه من شمس (اكونتنج) 48 صفحه و6 صفحات نظرى والباقى عملى وتمارين +تمرينين متوقعين لسه نازلين النهارده وطبعا دول هنحلهم وهندرب على الاسئله عامتا وهنركز على الملزمه كويس ومش متوقع يعنى هوا هوا اللى هييجى (طبعا انتو فاهمين)
وهبتدى فيها ان شاء الله على يوم 3 كده علشان يكون فيه 5 ايام نذاكرهم فيها وكده كده انا مذاكر اكونتنج والحمد لله
يعنى هيكونو مراجعه وحل اسئله كتيييييييييير علشان نتعود ونكون بنحل بسرعه
اما من النهارده ولغاية الامتحان ان شاء الله مذاكرة قانون واقتصاد من مكتبة الحرم (مش عارف الاقتصاد باين عليه كبير ومش صغير زى ما بيقول محمود خضر بس ربنا يسهل وهذاكر اقتصاد وهحفظ وهفهم اوك....../

اما بالنسبه للشركات انا ماشى كويس فيها والبيزنس هذاكرها كويس فى الايام بتاعتها (ربنا يستر)
وكده حكيت قصتى من الالف الى العين :d
والسلام عليكم واسف لو طولت :dمع اننا اصحاب وعادى لما اطول:d

الأميـرمحمد
29-05-2010, 10:51 PM
الســــــــــــــــــلام عليــــــــــــــــــــكم
بناء علي طلب أحمد عيد
انا رفعت التطبيق 13 ، صفحة 172
في تطبيقات شركات الاشخاص
بس اهم حاجة تدعولي بالذات ف الايام دي
" ادعولي شكــــراً "

ملحوظة انا رفعت التطبيق علي الوورد اوفيس

(ttp://www.mediafire.com/?oh2ydhii2z1)التحمـــــــيل من هنــــــــاااااااا (http://www.mediafire.com/?oh2ydhii2z1)

a7mad 3eed
30-05-2010, 02:31 AM
شكرا جزيلا يا محمد بجد والله مش عارف اقولك ايه انتا نفعتنى اوووووى وعملت معايا جميل كبيييير والله مش عارف اردهولك ازاى شكرا اوى ربنا يخليك يا رب
يارب تنجح وتجيب جيد جدا وتحول انتظام يارب.....ربنا معااااااك

a7mad 3eed
30-05-2010, 02:36 AM
شكرا جزيلا يا جماعه بجد انتو ناس محترمين وربنا يبارك فيكم
انا جبت ملزمة المراجعه من شمس (اكونتنج) 48 صفحه و6 صفحات نظرى والباقى عملى وتمارين +تمرينين متوقعين لسه نازلين النهارده وطبعا دول هنحلهم وهندرب على الاسئله عامتا وهنركز على الملزمه كويس ومش متوقع يعنى هوا هوا اللى هييجى (طبعا انتو فاهمين)
وهبتدى فيها ان شاء الله على يوم 3 كده علشان يكون فيه 5 ايام نذاكرهم فيها وكده كده انا مذاكر اكونتنج والحمد لله
يعنى هيكونو مراجعه وحل اسئله كتيييييييييير علشان نتعود ونكون بنحل بسرعه
اما من النهارده ولغاية الامتحان ان شاء الله مذاكرة قانون واقتصاد من مكتبة الحرم (مش عارف الاقتصاد باين عليه كبير ومش صغير زى ما بيقول محمود خضر بس ربنا يسهل وهذاكر اقتصاد وهحفظ وهفهم اوك....../

اما بالنسبه للشركات انا ماشى كويس فيها والبيزنس هذاكرها كويس فى الايام بتاعتها (ربنا يستر)
وكده حكيت قصتى من الالف الى العين :d
والسلام عليكم واسف لو طولت :dمع اننا اصحاب وعادى لما اطول:d

ياااااااااااااااااااه اما قصه مؤثره اووووووووووووى بجد انا مش قادر امسك نفسى من العياط على فكره :(:(

a7mad 3eed
30-05-2010, 02:39 AM
س : هو امتحان القانون موحد في انتساب 1 و 2 ؟

ايوة الامتحان موحد في 1 و 2 ان شاء الله /

طبعا احنا مس قاعدين في بيوتنا /

وبنقول الكلام دا /

لا الكلام دا كان علي لسان /

العميد / الوكيل / السكرتيرة /

واكيد ان شاء الله الامتحام موحد /

والمسالة محسومة /

بالنسبة للامتحان /

بتاع القانون /

انا قولت ان كل واحد يحضر في المجموعة بتاعته /

علي اساس لما كل دكاترة المادة هتقعد مع بعضها /

ويكتبوا الامتحان /

هيوفقوا ما بين الاتنين /

يعني مثال :

دكتور انتساب 1 جاي يكتب نقطة في الامتحان والنقطة دي ملغية في انتساب 2 /

راح دكتور انتساب اتنين قاله : لا /

انا لغيتها في مجموعتي /

ممكن نحط حاجة تانية /

ودي راي وجه نظري مش اكتر /

يعني لان الامتحان من الاخر موحد /

لا ياجدعاااان يا جدعان لا يا جدعان الامتحان مش موحد ياجدعااااااااااااااااااااان افهمو بقى الدكتور قالكوا مش موحد عايزين ايه تانى يعنى؟؟؟ بطلو بطييييييييييخ بقى

a7mad 3eed
30-05-2010, 02:42 AM
بص ياسيدي الاقتصاد انا معرفتش اذاكرها من الكتاب وطبعا ولا من التطبيقات

فجبت من الاخر وذاكرتها من الملازم

الاقتصاد مادة فهم وحفظ وبالنسبالي انا هي من احسن المواد اللى عندنا الترم ده لانها مش كلها نظري زي القانون

اما بالنسبه لكبيره ولا صغيره هي عامة 17 فصل ملغي منهم 3فصول يبقي 14 فصل وغير كده فى فصول 3 او 4 ورقات

يعني لو خلصت اول 3 فصول تعتبر خلصت اكتر من نص المنهج

ولو احتاجت اي حاجه انا موجووود ان شاء الله

طب بص انا عن نفسى مفتحتهاش خالص وهاسيبها دلوقتى واذاكرها قبل الامتحان بتاعها وخلاص عادى وهلحق ولا فى مشكله؟؟

mahmoud_khedr
30-05-2010, 04:57 AM
طب بص انا عن نفسى مفتحتهاش خالص وهاسيبها دلوقتى واذاكرها قبل الامتحان بتاعها وخلاص عادى وهلحق ولا فى مشكله؟؟

مش عارف والله طيب انت هتذاكر ايه اليومين دول

manoora
30-05-2010, 12:48 PM
ازيكم ياجماعه عملين ايه؟
اللي ذاكر بيزنس سهل ولا ايه نظامه يعني ينفع يتذاكر من ملزمه المراجعه في ايام البيزنس ولاايه
ويارب ننجح كلنا

mina_totti65
30-05-2010, 03:19 PM
ازيكم ياجماعه عملين ايه؟
اللي ذاكر بيزنس سهل ولا ايه نظامه يعني ينفع يتذاكر من ملزمه المراجعه في ايام البيزنس ولاايه
ويارب ننجح كلنا

تماااام الحمدالله :)

على فكرة البيزنس سهل اوووى يعنى تقريبا اسهل مادة عندنا

والاحسن لو عندك الملازم تزاكرى منها عشان لما تيجى تزاكرى من المراجعة النهائية تبقى سهلة بالنسبة والملازم مش هتاخد منك وقت خااااالص

نودى2010
30-05-2010, 07:19 PM
هاااااااااااااى ازيكم يا شباب عاملين ايه فى الايام دى انا كنت عاوزه اسال على ارقام الجلوس
انا نست رقم القاعه

mahmoud_khedr
31-05-2010, 01:50 AM
هاااااااااااااى ازيكم يا شباب عاملين ايه فى الايام دى انا كنت عاوزه اسال على ارقام الجلوس
انا نست رقم القاعه

ارقام الجلوس
من هنا (http://result.commerce.cu.edu.eg/id.aspx)
واماكن القاعات وارقام المقاعد
من هنا (http://cu.edu.eg/facbenchno.aspx)

mahmoud_khedr
31-05-2010, 02:11 AM
يا جماعه انا نازل بكره ان شاء الله عشان هجيب ملزنة الاكونت

mina_totti65
31-05-2010, 02:23 AM
ارقام الجلوس

ميرسى يا محمود :)

لسه ارقام القاعات

a7mad 3eed
31-05-2010, 02:34 AM
ازيكم ياجماعه عملين ايه؟
ويارب ننجح كلنا
البيزنس سهله اوى الحمد لله يعنى ومش عايزه وقت خالص على فكره

mina_totti65
31-05-2010, 02:36 AM
[ البيزنس سهله اوى الحمد لله يعنى ومش عايزه وقت خالص على فكرهquote=a7mad 3eed;2217549]
[/quote]

اسهل مادة عندنا

a7mad 3eed
31-05-2010, 02:44 AM
ارقام الجلوس

تسلم ايدك يا معلم حووووووووووووده هوا ده الكلام بس اماكن القاعات لسه....:d

a7mad 3eed
31-05-2010, 02:45 AM
مش عارف والله طيب انت هتذاكر ايه اليومين دول
بص انا بذاكر البيزنس والشركات اليومين دول وهخلى الاكونتنج ليوم 6/2 ان شاء الله والقانون والاقتصاد هأجلهم للامتحانات وخلاص بقى ولا انتا شايف ايه؟؟؟؟

a7mad 3eed
31-05-2010, 02:51 AM
يا جماعه الحمد لله ارقام الجلوس نزلت خلاص على موقع الكليه ودا بعد انتظار طوييييييييييييييييييييييييييييييل وانا دخلت عليه ولقيت الارقام كلها والحمد لله الحمد لله يارب عرفت اجيب رقم المخترع بصعوبه وبعد عنااااااااااء كبيييييييير اوى بس الحمد لله ربنا وفقنى مبرووووووووووووك يا مخترع :av4056bb7jp3:
بس معلش انا مش فاكر الاسم بالتفصيل بس انا حفظت الرقم
محمود حسام البدرى باين - 170234

mina_totti65
31-05-2010, 02:52 AM
يا جماعه الحمد لله ارقام الجلوس نزلت خلاص على موقع الكليه ودا بعد انتظار طوييييييييييييييييييييييييييييييل وانا دخلت عليه ولقيت الارقام كلها والحمد لله الحمد لله يارب عرفت اجيب رقم المخترع بصعوبه وبعد عنااااااااااء كبيييييييير اوى بس الحمد لله ربنا وفقنى مبرووووووووووووك يا مخترع :av4056bb7jp3:
محمود حسام البدرى باين - 170234

http://69.59.144.138/icon.aspx?i=icon_smile_rotating

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههههه

مبرووووووووووووووووك يا مخترع

عقبالنا http://69.59.144.138/icon.aspx?i=icon_smile_big

محمود المخترع
31-05-2010, 08:05 AM
اول كلامى (الحمد لله رب العالمين ) على الحماس اللى عند الناس كلها
وبجد فى قمة سعادتى وعينى على وشك البكاء من الفرحه وربنا يبارك فينا وفى كل اللى كان سبب الحماس ده بفضل الله
تعليقى على الكلام:
فى الحقيقه انا ما كنتش متفائل اوى من البيزنس وكنت حاسس انها صعبه (بس ده كان قبل ما اشوف ردودكم)
وطبعا ما كنش ينفع اقول كده قبل ما يجينى الحماس ده لان ردودكم فعلا تشرح القلب

وطبعا يا جماعه كل واحد يحط خطه ليه المفروض يمشى عليها ويكون واثق من ربنا واكيد هيحقق بيها (ده فى حكاية اللى مخطط للمواد زى احمد والخ)

وبالنسبه للأكونتنجججججججج هيا سهله والله وانا كلها يومين وهخلصها هيا والشركات مع بعض (حلووووووو تمارين كتيييير على قد ما تقدرو)

وباقى المواد اتكلمت عليها فى المشاركه اللى قبل دى

وبالنسبه لارقام الجلوس هيا هيا تقريبا ولا انا مخطأ ؟؟؟؟؟وايه حكاية القاعات هتتغيير؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وبردو بالنسبه لاحمد عيد وحسام البدرى وحسن شحاته :friendsxs3:اللى الناس معتقده انهم قاريبى :022yb4:
الفكره فى ان اسمى (محمود خليفة البدرى) اشهر يا احمد:d فتلاقييه بييجى معاهم دايما:slap1qk6:

يا جماعه الحمد لله ارقام الجلوس نزلت خلاص على موقع الكليه ودا بعد انتظار طوييييييييييييييييييييييييييييييل وانا دخلت عليه ولقيت الارقام كلها والحمد لله الحمد لله يارب عرفت اجيب رقم المخترع (الكلمه حمره كمان كويس;))بصعوبه وبعد عنااااااااااء كبيييييييير (انتا بتعلب ماتش تقولى عنااااء؟وشرين:d)وى بس (لاء كمل انتا هتجيبه لنفسك:d) الحمد لله ربنا وفقنى مبر(ووووووووووووم:d وووووود:dووووو كفايه حروف كده:d يا مخترع :av4056bb7jp3:
(الحمدلله والله يبارك فيجو:dحبيب قلبى والله فرحتلك عقبال 22وشرين:d ها يا عاب...:d)

مليش دعوه انتا اللى كاتب:d
محمود حسام(قولنا خليفه البدرى:d) باين - 170234 (يا ابنى اوله 011) انتى صلاطات:d مالقيتش اللون البتنجانى:d

والله لو مركز للهزار بس..... كنت خليت احمد عيد بدل ما يضحك يسقف برجله ههههههههه بدل ايده
بس لازم نضحك مع بعض علشان نرفه شويه على نفسنا
طبعا يا جماعه انا بهزر مع احمد واحنا اصلا اصحاب اوى اوى

الأميـرمحمد
31-05-2010, 06:05 PM
(يا ابنى اوله 011) ـهههههههههههههههههههههههـ
ازيكـ يا حودا
& حلوة اويـ 011 دي
وانا بردوو معايا اتصالات
ـههههههههـههههه

يا مخترع انا كتبت مشاركة رقم (93) في موضوع ( الامتحانات قربت ... بذاكر ومش خايف )
علي شباب تجارة .... منتظــــــــــــــركـ هناكـ

محمود المخترع
01-06-2010, 01:10 AM
:022yb4:ـهههههههههههههههههههههههـ
ازيكـ يا حودا
& حلوة اويـ 011 دي
وانا بردوو معايا اتصالات
ـههههههههـههههه
:p وانا معايا ام النيل والفودا تليلفون والحاجات دى:d
يا مخترع انا كتبت مشاركة رقم (93) في موضوع ( الامتحانات قربت ... بذاكر ومش خايف )
علي شباب تجارة .... منتظــــــــــــــركـ هناكـ

تمام يا معالى الامير تم الرد
وبجد يا رب اكون افادتك يا حبيب قلبى:friendsxs3:

ياا حمد لو حد على الفيس سأل عليا قوله انى تعبت ونمت علشان مضطر يقفل اوك سلام انا هنام

a7mad 3eed
01-06-2010, 04:53 AM
:022yb4:
ياا حمد لو حد على الفيس سأل عليا قوله انى تعبت ونمت علشان مضطر يقفل اوك سلام انا هنام

:078111rg3: حاضر انت تؤمر :d

mo7amedshiko
01-06-2010, 01:00 PM
اجيب ملزمة المراجعه بتاعه الاكونتنج من الحرم

ولا شمس وفنون

الأميـرمحمد
02-06-2010, 12:17 AM

ولا شمس وفنون
اهلا يا ماده
انا جيبتها من الحرم
بس جميييييلة

محمود المخترع
02-06-2010, 12:27 AM

ولا شمس وفنون
انا جبتها من شمس جامده جدا وتقريبا فنون زيها بالظبط
الحل الاكيد اللى عايز يجيبملزمه يجيب من المكتبه اللى بيرتاحلها او اللى بيفهم منها كلهم واحد يعتبر

mo7amedshiko
02-06-2010, 01:35 AM
تسلموا ياشباب اشتريتها من فنون

وبالتوفيق للكل

mina_totti65
02-06-2010, 01:38 AM
تسلموا ياشباب اشتريتها من فنون

وبالتوفيق للكل

ربنا معااااااااك :)

mina_totti65
02-06-2010, 01:39 AM
المهم بس نزاكر الملازم اللى هنجيبها دى يا جماعة بجد

و منقلقش الاكونتنج مادة سهلة والله بس عايزة تركيز شوية

محمود المخترع
02-06-2010, 03:50 PM
فعلا يا جماعه انا هبدأ النهارده مذاكرة اكونتج بأذن الله
وربنا يوفقنا جميعا

vampire1188
03-06-2010, 02:18 AM
وانا بذاكر فى المشــتريـات اهــو :(

ربنا يستـرها ومانتوكســش

محمود المخترع
03-06-2010, 03:07 AM
منور يا فمبير (هوا يعنى ايه ومانتوكســش ) اوعى تكون كلمه جديده:d:slap1qk6:
يارب تكونو كلكم بخير
الحمد لله بدأت اذاكر فى ملزمة المراجعه النهائيه وبدأت بالموضوع الرابع ال( التسويات) والحمد لله فهمت قايمة الدخل فهم جامد جدا (ذاكرتها بطريقة الاستاذ) يعنى اذاكر المعلومه وحاطت فى دماغى انى هشرحها لحد وكده دى اسمها مذاكرة الاستاذ:)
يعنى لو حد مش فاهم حاجه معينه انا تحت امره (بجد مش عرض يعنى)

ويارب تكونو كلكم بتذاكرو بطريقه قويه جدا

والسلام عليكم وبالتوفيق

mo7amedshiko
03-06-2010, 04:07 AM
انا خايف اوووى من التسويات ياجدعان

ياريت يامخترع تشرحها لنا

mahmoud_khedr
03-06-2010, 04:55 AM

ربنا يستـرها ومانتوكســش

ايه ياعم اللى انتا بتقوله ده

شد حيلك انت بس

وان شاء الله مفيش وكسه ولا حاجه

lolitalove
03-06-2010, 08:10 AM
باين رقم الجلوس هو هو بتاع الترم الاول انا حاسه انى شفت الارقام دى قبل كده :d

mina_totti65
03-06-2010, 08:31 AM

ربنا يستـرها ومانتوكســش

زاكر انت بــــس

عشان متتوكسش
http://69.59.144.138/icon.aspx?i=icon_smile_big

حلوة الصورة على فكرة :)

mina_totti65
03-06-2010, 08:32 AM

ما هو هو تقريبا http://69.59.144.138/icon.aspx?m=blank:d

mahmoud_khedr
03-06-2010, 08:58 PM

ارقام الجلوس هي هي متغيرتش عن الترم الاول نفس الارقام

mahmoud_khedr
03-06-2010, 09:04 PM
ملزمة المراجعه النهائيه اكونت والامتحانات السابقه (http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?p=2226235#post2226235)

Noor eleyon
04-06-2010, 12:12 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

ازيكم يا جماعة عاملين اية يارب تكونوا بخير

بجد ربنا يجازيكوا كل خير على المجهود الرائع اللى انت بتعملوه

ربنا يوفقكم ان شاء الله

بس انا عندى سؤال ...بالنسبة لملازم المراجعة دى بصراحة انا خايفة اجيبها

انا قولت انى احضر احسن مع المعيدين فى المراجعة النهائية فى الجامعة

انتم اية رائيكوا ....وبالنسبة لموقع شباب تجارة هو بايظ ولا اية عشان مش بيفتح عندى

ياترى المشكلة من الموقع نفسة ولا المشكلة فى النت عندى

اسفة طولت عليكوا اوى

اتركم فى رعاية الله
ســـــــــلام عليكم

mina_totti65
04-06-2010, 12:37 AM

ربنا يوفقكم ان شاء الله

انتم اية رائيكوا ....وبالنسبة لموقع شباب تجارة هو بايظ ولا اية عشان مش بيفتح عندى

اسفة طولت عليكوا اوى

اتركم فى رعاية الله
ســـــــــلام عليكم

بالنسبة لملازم المراجعة

افضل حاجة شمس او الحرم شوفى انتى ايه اللى بتحبيه وبترتحيله اكتر

وبالنسبة لشباب تجارة مش شغال دلوقتى بقى له كام يوم بايظ مش عارف

mahmoud_khedr
04-06-2010, 05:16 AM

ربنا يوفقكم ان شاء الله

اسفة طولت عليكوا اوى

اتركم فى رعاية الله
ســـــــــلام عليكم

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

وملزمة المراجعه مهمه جداا فى الايام دي لانها احسن طريقه ممكن تعرفي تلمي بيها المنهج كله

وبالنسبه لسكشن المراجعه ده اكيد بردو هيبقى مهم

وموقع شباب تجاره مش شغال من حوالي 3 ايام كده تقريبا فى تعديلات

mahmoud_khedr
04-06-2010, 05:17 AM
بالنسبة لملازم المراجعة

افضل حاجة شمس او الحرم شوفى انتى ايه اللى بتحبيه وبترتحيله اكتر

وبالنسبة لشباب تجارة مش شغال دلوقتى بقى له كام يوم بايظ مش عارف

ازيك يا مينا عامل ايه

بقولك ايه انت جبت النموذج المتوقع بتاع الحرم ؟؟؟

mina_totti65
04-06-2010, 01:15 PM
ازيك يا مينا عامل ايه

بقولك ايه انت جبت النموذج المتوقع بتاع الحرم ؟؟؟

لا مجبتوش

كان المفروض هننزل نجيبه بس مقدرتش انزل بقى عشان الوقت وكدة

وحاسس انه مش هيبقى له لازمة يعنى

mina_totti65
04-06-2010, 01:16 PM
ايـــــه يا جمــ،،،ــاعة وصلتوا لفين فى الاكوكنتنج

انا خلصت الجزء الاول كله
ونص التانى لحد الادجستنج
و لسة هبتدى فى التالت النهاردة

mahmoud_khedr
04-06-2010, 01:55 PM
لا مجبتوش

انا كمان كنت هنزل اجيبه بس كسلت

بس اكيد هيبقة مهم زي امتحانات الترم الاول

mahmoud_khedr
04-06-2010, 01:56 PM
لا مجبتوش

انا كمان كنت هنزل اجيبه بس كسلت

بس اكيد هيبقة مهم زي الامتحانات الترم الاول

mahmoud_khedr
04-06-2010, 02:02 PM
ايـــــه يا جمــ،،،ــاعة وصلتوا لفين فى الاكوكنتنج

انا خلصت الجزء الاول كله
ونص التانى لحد الادجستنج
و لسة هبتدى فى التالت النهاردة

انا خلصـت اول 4 فصول

داخل على الاهلاكــــــــــــــات ربنا يستر

mina_totti65
04-06-2010, 02:19 PM
انا خلصـت اول 4 فصول

داخل على الاهلاكــــــــــــــات ربنا يستر

اللى هى بتاعت اسامة ذكى؟؟؟؟

انا بذاكر فيها دلوقتى سهلة اوووووى :)

mo7amedshiko
04-06-2010, 03:15 PM
هى مواعيد المجاميع بتاع المراجعه امتى

ياريت لو حد يعرف يقولى

مع احمد
عبد العزيز

الأميـرمحمد
04-06-2010, 06:54 PM
ها يا شباب
عاملين آيــــــه
ربنا معانــــــــــــــا

يارب معانا يارب علشان ننجح

و اللي مش هيذاكر هـ (.......) ــــ؟؟

Noor eleyon
04-06-2010, 09:17 PM
متشكرة اوى لردكم عليا

وبالنسبة للى بيسال عن مواعيد المراجعات

هتكون يوم الاحد من 4 :8

فى مدرجات الكلية بس ابق روح مركز البحوث

عشان بس تعرف المعيد اللى انت معاه هيكون فى مدرج اية

سلام عليكم

mahmoud_khedr
05-06-2010, 06:47 AM
يا جماعه امانه عليكم لو حد حضر سكشن المراجعه ده يقولنا ايه المهم

محمود المخترع
05-06-2010, 03:00 PM
السلام عليكم جميعا
(والله واحشنى اوى اوى وبحبكم جدا يا اصدقاء) وربنت يدوم المحبه بيننا
بالنسبه للسكاشن دى بيديها معيدين تبع الدكاتره ولا ملهمش علاقه بيهم (يعنى ممكن يقولو على حاجه وتيجى فعلا؟؟؟؟؟

بالنسبه للنموذجين بتوع شمس هرفعهملك على بليل علشان واحد زميلى خدهم واول ما اجى من الدرس بأذن الله
انا تحت امركم فى ايه حد عايز اى حاجه فى الماده

وبردو بالنسبه للمذاكره انا خلصت الموضوع الثالث وفاهم باقى المنهج بس لسه هدرب على حل اسئله كتير
بقولكم يا جماعه هو افين احمد عيد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
والسلام عليكم ودى قصتى علشان اطمنكم (عايز اطمن على باقى الناس )

الأميـرمحمد
05-06-2010, 03:39 PM
السلام عليكم جميعا
(والله واحشنى اوى اوى وبحبكم جدا يا اصدقاء) وربنت يدوم المحبه بيننا
بالنسبه للسكاشن دى بيديها معيدين تبع الدكاتره ولا ملهمش علاقه بيهم (يعنى ممكن يقولو على حاجه وتيجى فعلا؟؟؟؟؟

بالنسبه للنموذجين بتوع شمس هرفعهملك على بليل علشان واحد زميلى خدهم واول ما اجى من الدرس بأذن الله
انا تحت امركم فى ايه حد عايز اى حاجه فى الماده

وبردو بالنسبه للمذاكره انا خلصت الموضوع الثالث وفاهم باقى المنهج بس لسه هدرب على حل اسئله كتير
والسلام عليكم ودى قصتى علشان اطمنكم (عايز اطمن على باقى الناس )

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
ازيك يا انفنتوور
وانت كماااان واحشني
وهستني لما ترفع النموذج
علشان مجبتوش
ويعني ايه الموضوع الثالث ( في الاكونت)
يعني لحد فين ؟؟
انا الحمد لله لسه
:049gc0:
قدامي بتاع حيداشر يوم علي ما اوصل :redface:
ربنا معانا

ROKA10
05-06-2010, 04:04 PM
ازيكوا ياجماعه عملين اية.والمذاكرة عامله اية معاكو. اللى جاب ملزمة فنون اللى هيا نفس شمس انا لئيت فيها اخطاء فى التمارين بتاعة المبيعات والمشتريات هل حد لاحظ كدة . وعملتوا اية فى التسويات الجردية انا اول مرة كنت اذاكرها اللى مكتوب فى المحضرات غير اللى فى ورق الدرس والقيود تلغبط اوى وبعدين الملزمة اللى انتوا منزلنها على المنتدى فيها حاجات كتير مش موجودة فى فنون . انا اسفة طولت عليكوا

محمود المخترع
05-06-2010, 06:43 PM
ازيك يا انفنتوور
وانت كماااان واحشني
وهستني لما ترفع النموذج
علشان مجبتوش
يعني لحد فين ؟؟
انا الحمد لله لسه
ربنا معانا
حل التمرينات وفهم من الشرح وان شاء الله هتفهم بس ركز واعرف مين اللى اصله مدين واصله دائن وبعد العملية اتحول ولا زى ما هوا مدين او دائن(دى اساس المحاسبه والله)

اقصد انى فى الموضوع الرابع مش الثالث والله مش عارف كتبت الثالث ليه (يمكن علشان غيرت الصوره ركزت شويه؟؟؟:022yb4:)
المهم انا خلصت التسويات الجريده وناقصلى الباقى من اهلاك ودورة مدينين واول 3 مواضيع دولسهلين جدالان التسويات لامم كله اصلا
هرفعه على بليل كده وربنا يوفقنا جميعا وقولو يارب

محمود المخترع
05-06-2010, 06:47 PM
ازيكوا ياجماعه عملين اية.والمذاكرة عامله اية معاكو. اللى جاب ملزمة فنون اللى هيا نفس شمس انا لئيت فيها اخطاء فى التمارين بتاعة المبيعات والمشتريات هل حد لاحظ كدة . وعملتوا اية فى التسويات الجردية انا اول مرة كنت اذاكرها اللى مكتوب فى المحضرات غير اللى فى ورق الدرس والقيود تلغبط اوى وبعدين الملزمة اللى انتوا منزلنها على المنتدى فيها حاجات كتير مش موجودة فى فنون . انا اسفة طولت عليكوا
هوا فعلا اكيد فيه اخطا طالما ان حضرتك لاحظتيها يبقى صححيها لو فاهماها كويس
سيبك من المحاضرات دلوقتى وحلى اسئله كتير علشان السرعه يوم الامتحان
وذاكى من الملومه اللى انتى فاهماها وبلاش تعقدى نفسك
ولا اسف ولا حاجه احنا هنا فى خدمة بعض
والسلام عليكم جميعا ورحمة الله وبركاته

mahmoud_khedr
05-06-2010, 08:10 PM

الحمد لله المذاكره مطلعه عينا وكله مش تمام خالص ربنا يستر

المهم تقريبا كده كل الملازم بتاعت المراجعه اللى نزلت فيها اخطاء

لان كلها نزلت بدرري اوي

وكويس انك عرفتي ان فيها اخطاء حاولي بقى تحدديها وصلحيها انتي لان مفيش حل غير كده

والتسويات الجرديه دي هي ارخم حاجه فى الاكونت كلها لو عرفتيها تبقى تعتبري خلصتي المنهج

وياريت تعرفي الحاجات اللى فى الملزمه بتاعت الحرم اللى موجود ه على المنتدي لانها اكييد هتفيديك كتير

وابقى طولي براحتــــــــــك عادي مفيش مشاكل

mina_totti65
05-06-2010, 08:47 PM
على فكرة يا جماعة برضو الحرم فيها اخطاء كتير اكتشفناها انا واحمد

a7mad 3eed
05-06-2010, 08:51 PM
على فكرة يا جماعة برضو الحرم فيها اخطاء كتير اكتشفناها انا واحمد
اييييييييوه وكمان بتاعت فنون فيها اخطاااااااااء مش عارف لييه كده

a7mad 3eed
05-06-2010, 09:02 PM

انا موجوووووووووووووووود يا بوبو بس قلقان شويه من الماده دى
الموضوع التالت ده اللى هوا شابتر 3 ولا بارت 3 ولا انتا فين بالظبط يعنى ؟؟؟

a7mad 3eed
05-06-2010, 09:04 PM
ازيك يا انفنتوور
وانت كماااان واحشني
وهستني لما ترفع النموذج
علشان مجبتوش
يعني لحد فين ؟؟
انا الحمد لله لسه
ربنا معانا
ايه محمد ازيك عامل ايه يارب تكون بخييييييييير
المهم انتا وصلت لحد فين بالظبط؟؟

a7mad 3eed
05-06-2010, 09:06 PM
هرفعه على بليل كده وربنا يوفقنا جميعا وقولو يارب
يارييييييييييييت يامخترع ترفع النموذج ده عشان هيفيدنا اوى بجد

a7mad 3eed
05-06-2010, 09:08 PM
الحمد لله المذاكره مطلعه عينا وكله مش تمام خالص ربنا يستر

المهم تقريبا كده كل الملازم بتاعت المراجعه اللى نزلت فيها اخطاء

لان كلها نزلت بدرري اوي

وكويس انك عرفتي ان فيها اخطاء حاولي بقى تحدديها وصلحيها انتي لان مفيش حل غير كده

والتسويات الجرديه دي هي ارخم حاجه فى الاكونت كلها لو عرفتيها تبقى تعتبري خلصتي المنهج

وياريت تعرفي الحاجات اللى فى الملزمه بتاعت الحرم اللى موجود ه على المنتدي لانها اكييد هتفيديك كتير

وابقى طولي براحتــــــــــك عادي مفيش مشاكل
ربنا يستر من الاخطاء دى والله هتودينا فى داهيه انا كنت هتجنن والله عشان مش عارف النتايج دى جت ازاااااااااى

a7mad 3eed
05-06-2010, 09:10 PM
انا خايف اووووووووووووووى يا جماعه انا اول مره فى حياتى اروح امتحان :(

الأميـرمحمد
05-06-2010, 09:53 PM
الحمد لله
إزيــــــــك يا أحمد يا عيد
الحمد لله لسه في التسويات
" إنت قولت انك اكتشفت اخطاء في ملزمة الحرم إنت و مينــا "
س1 / ما هي الأخطاء ؟؟
س 2 / انا قلقت لما سمعت ان في اخطاء في ملزمة الحرم | ياريت تقولها !!
س 3 / ولا اقولقك : كيفايا عليك أسئلة كده ؟؟
اشوفك مع الاجابات

mo7amedshiko
06-06-2010, 12:32 AM
ياجماعه هو جزء السادس بتاع دورة المدينين مقرر ولا لا

انا ماخدتوش فى المجموعه بتاعه الجامعه

وعاوز اعرف بكرة احمد عبد العزيز من 4 ل8 ولا كام

محمود المخترع
06-06-2010, 12:41 AM
السلام عليكم
يا جماعه بجد مش عارف اقلوكم ايه النموذجين بتوعى مع واحد صاحبى من الصبح والله وكنت منتظر انه يجيبهم معاه لما قابلته ولكن هوا نسيهم والاستاذ مجاش (يعنى الحوار بقى خٌشاف جامد يعنى)
المهم بالنسبه للاخطاء حلو التمرين من الامثله اللى قبل التمارين اللى بدون ارقام (الشرح يعنى)
علشان متلغبطوش نفسكم وعشان اطمنكم التسويات انا تقريبا خلصتها بس كنت عايز اسأل الاستاذ على كام نقطه مش متأكد منهم بس فاهمهم (وممكن يكونو دول اخطاء فانا بحل من اللى انا فاهمه ومتعود ان يكون فى الملزمه اخطاء لان الكتابه على الكمبيوتر والطباعه صعبه جدا فأكيد الاخطاء)
عندى حل كويس ان حد يتصل بالرقم اللى على المزمه ويطلع الاخطاء بالظبط ويقولها
والله يا جماعه مش عارف انتو قلقانين على ايه
بجد خليكو متفائلين حرام عليكم متجوش ايام الامتحانات وتحبطو كده
وانا والله هلخصلكم الملزمه (على طريقة ان اللى هيسأل سؤال هجاوبه) عماااااااااااااال اقول من بدرى ومفيش انسان عبرنى وكأنكم فاهمين المنهج كله ومخلصين وبردو بتقولو (مشاكل كتيره)
نصيحه للكل (ركزو فيها)
اللى يكون محبط يظل محبطا حتى نساعده ولا يقنعنا باحباطه (يقول اسباب مقنعه للاحباط بلالالالالالالاش)
ويا جماعه لو كلمتكم فى الموضوع ده احنا ممكن نألف كتاب بس هنتخنق من القرايه:)
هقولكم 3 نقاط بس (دول للى عايز يرتاح فى حياته ويكون سعيد ومتفائل وفى قمة الحكمه)
1/ رفعت الاقلام وجفت الصحف (يعنى الايمان بالقدر والقضاء) ده جزء من العقيده
2/ لو تفائلت دلوقتى وكان نتيجتك مش كويسه طبما دى حاجه كويسه انك كنت سعيد ومقضيها وكده كده هيكون قدرق سئ
3/ ركزو فى الامتحانات واهتمو بالدعاء والطاعه والاستغفار
بجد انا كده اختصرت كتير جدا بس لو عرفتو حدود الاحاسيس دى استحاله تنغيرو للأسوء
وناس هتقول (الكل يكون متشائم والمخترع يكون متفائل ده طبيعى لانه مش حاسس باللى احنا فيه ونايم فى احلام اليقظه والخ)
انتو عارفنى كويس وملهاش لزمه نوجع دماغنا بأحاسيس مش وقتها خالص (زى التشاؤم والخ بلاش نذكرهم)
اه صح بالنسبه للى انا ذاكرته (التسويات كل الموضوع ده او الشبتر ده) لانه مهم دا وسهلجدا انا ممكن الخصهم لكم فى كام نقطه بس لما اتأكد من الاسئله اللى جايبها للاستاذ اوك؟

اسف جدا انى طولت عليكم
والسلام عليكم

mo7amedshiko
06-06-2010, 12:51 AM
معلش يامخترع اية هى الاخطاء دى

انا مش فاهم حاجة فى التسويات خااااااااالص

وخايف منها اوووووووووووووووى

وياريت تقولى جزء بتاع دورة المدينون مقرر ولا لا

trekaahmed
06-06-2010, 01:03 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة انا عاوز اعرف اية الموضوع بتاع المرجعة بتاعت بكرة ديت واية نظامها وهل الدكترة هما اللى هيدهولنا ولا معيدين وعاوز اعرف اية المقرر واية الملغى فى الاكونت

محمود المخترع
06-06-2010, 01:27 AM
معلش يامخترع اية هى الاخطاء دى

انا مش فاهم حاجة فى التسويات خااااااااالص

وخايف منها اوووووووووووووووى

وياريت تقولى جزء بتاع دورة المدينون مقرر ولا لا

ولا معلش ولا حاجه انا لسه مش مخترع حقيقى اسأل براحتك

هقولك والله حاضر من عنيا بس علشان افهمك الحاجه صح

ولا اقولك انا هشرحلك اللى انا فاهمه علشان اطمنك مش اكتر وتعرف انها سهله جدا

بص يا سيدى
الفكره عمليا ان التسويات معناها او فايدتها
انها عباره عن تعديل بنعمله (يعنى بيكون مثلا موجود فى الميزانيه قيود محتاجه تعديل بالزياده او بالنقص) فأحنا بنشوف اتغير ازاى وبنقيده فى القوائم الجديده زى قايمة الدخل (بتكون خاصه بالبضاعه فقط)
ركز فى المثال ده وهتفهم اوى
مثال
بيقولك الايجار الشهرى لاى حاجه مثلا (ايجار المحل) بلغ 1500 جنيه طب هوا فى الميزانيه بكام ب15000
اوك هقولك حصل ايه لما نحل ده مع بعض
المفروض ان بعد السنه ما خلصت يكون ايجارى فعلا كام؟؟ 1500 فى(ضرب) 12 شهر لانها شهرى؟ 18الف جنيه فهتلاقى انها متسجله فى الدفتر بتاع الميزانيه بكام ب15 الف جنيه بس يبقى طبيعى اننا علينا الباقى اللى هوا كام؟ 18 الف ناقص 15 الف هيكون الناتج3000 جنيه
فتكتب من ح/ الايجار المصروف (ده فعلا) لانه اصلا المضروفات مدينه الا المستحقه بتكون دائنه
الى ح/ الايجار المستحق لانه دائن بطبيعته = المصروف المستحق
الانجليش انتا بتحوله (انتا فاهم بقى)

ولو مش فاهم نقطه معينه قولى وانا هحاول افهما اناوانتا وابسطهالك وربنا الموفق

وتتضمن الاتي:
1- اعداد قيود اليوميه:

دووووووووووووووول اساس اى محاسبه فى الدنيا (والاكونت طبعا)
الاولى:
مثلا ارض تكون مدينه
الثانيه:
وطبعا شكرا جزيلا
elhendey (http://www.shtegara.com/forums/member.php?25714-elhendey) لاخى الكريم الهندى تقبل مرورى ولو اخطئت فى حاجه بلغنى وبلغونى
والسلام عليكم

Noor eleyon
06-06-2010, 05:29 AM
ياجماعه هو جزء السادس بتاع دورة المدينين مقرر ولا لا

انا ماخدتوش فى المجموعه بتاعه الجامعه

وعاوز اعرف بكرة احمد عبد العزيز من 4 ل8 ولا كام

اسمحلى ارد على حضرتك

بالنسبة للفصل السادس دة ملغى

واللى لغاة دكتور ابراهيم رسلان لان الفصل دة من ضمن الجزء بتاعة

والدكتور كتر الف خيرة لغهولنا

وبالنسبة للمراجعة ايوة من 8:4
بس فى المدرجات وحضرتك تروح مركز البحوث عشان تعرف المعيد بتاعك هيدى فى انهى مدرج

ســـــــــــلام عليــــــــــــــكم

Noor eleyon
06-06-2010, 05:39 AM
لو سمحتم يا جماعة

ياريت ماتوتروش نفسكم كدة

بجد اللى بتعملوة دة غلط حتى لو مذاكر جزء بالطريقة دى هيطير منك

يبق استفدت فى الاخر اية ولا حاجة طبعا

حاولوا تركزوا كدة شوية وماتخوفوش نفسكم مش اكتر من امتحانات الثانوية العامة اللى كنا مرينا بيها يعنى

بالنسبة لاخطاء الملزمة بجد مش عارفة اقلوكوا اية عليها
ياريتكوا كنتوا اشتريتوا من مكتبة بينجو .. عشان مش بسمع ان فيها اخطاء بتحصل زى الحرم وفنون
عموما ممكن لو حد شاكك فى حل مسالة ولا حاجة ممكن يبق يكتبها واللى يعرف يساعد التانى
اعتقد ان دة انسب حل ....ومش عارفة الراى دة هيعجبكوا ولا لاء

ســـــــــلام عليكـــــــــــم

ROKA10
06-06-2010, 01:11 PM
طبعا انتى رايك دى كويس .فى حاجة عايزه اقولكم عليها ياريت محدش يغير ملزمة المكتبة اللى تبعها ويرضى بالربنا قسمهولوا واسال مجرب انا كنت الترم الاول تبع فنون وبجيب ملازمى من هناك وجيتوا هنا على المنتدى وفضلتوا تقولوا ان ملازم الحرم حلوة جيت فى اخر مادة الموارد ورحت جبتها من الحرم والمادة دى انا عمرى ماكنت ذاكرتها وكنت معتمدة على المراجعة اكتشفت ليلة الامتحان ان الملزة نص المنهج مش فيها ولقيت صحابى اللى معاهم ملزمة فنون بيشكروا فيها وطبعارحت الامتحان معرفتش احل كويس والحمد لله شلت المادة:

ROKA10
06-06-2010, 01:22 PM
يلا الحمدلله خلونا فى انا مش عارفة افهم مصايف النقل عارفة القيد بتاعها بس فى المسائل بيبقى كاتب حاجات غريبة .ياريت للى بياخدمجموعه يسال فيها المعيد ويشرحالوا بالتفصيل فى حالة البيع والشراء ويقولنا ..غير كدة محدش يعتم على ملزم فنون لانها مختصرة اوى كل واحد يذاكر من اللى متعود يذاكر منة ورق الدرس كويس وورق المعيد كويس. وربنا ينجحناكلنا انشاء الله

الأميـرمحمد
06-06-2010, 02:11 PM
الســـــــلام عليكم جميعاً

شكرا جزيلا لـ نور العيون
علي المعلومات دي
بس ملزمة بينجو ( مختصرة )
انما االحرم تفصيلية _ حسب ما شوفت
بس ربنا يوفقنا وننجح
موش بالحرم ولا شمس ولا بينجوو
النجاح بفضل الله ...
وطيب عاوز اسئل ؟
روكا / قالت ان التيرم اللي فات ملزمة الموارد كانت ناقصة نص المنهج
دا كلام يودي الطلبة فـ (.......) !!
طيب عاوز اعرف اجيب البيزنس منين ؟؟ وباقي المواد النظري
سواء قانون ولا اقتصاد ..
يعني احسن مكتبة في المواد النظري ؟؟
اصل انا اول مرة اجيب ملزمة مراجعة
التيرم الاول كنت بذاكر من التطبيقات والمحاضرات والحمد لله
فياريت اللي يعرف يقووووول ...
وسلام عليكواا

ولله الأمر

a7mad 3eed
06-06-2010, 04:32 PM
الحمد لله
إزيــــــــك يا أحمد يا عيد
الحمد لله لسه في التسويات
" إنت قولت انك اكتشفت اخطاء في ملزمة الحرم إنت و مينــا "
س1 / ما هي الأخطاء ؟؟
س 2 / انا قلقت لما سمعت ان في اخطاء في ملزمة الحرم | ياريت تقولها !!
س 3 / ولا اقولقك : كيفايا عليك أسئلة كده ؟؟
اشوفك مع الاجابات

ألحمد لله تماااااااااااااام ازيك انتا يا حماده فينك يابنى عايز اشوفك يوم التلات بقى عشان واحشنى والله
المهم ياعم الاخطاء دى حاجات بسيطه كده هتلاقى فى مسائل فيها اصفار زياده وارقام غريبه كده متعرفش جت منين بس فى الاخر اكتشفت انها اخطاء يعنى وهما كتيييير على فكره بس وفى برضو فى بارت 3 عند القانون التالت بتاع الاهلاكات فى المسأله كاتب القانون غلط حاجه تخنق والله ياحج

سواء قانون ولا اقتصاد ..
يعني احسن مكتبة في المواد النظري ؟؟بص بالنسبه للقانون انتا مجبر من انك تجيب من مكتبه محدده يعنى مش انتا اللى تختار واللى هيا المكتبه اللى تبع مجموعتك فى الجامعه
اما الاقتصاد والبيزنس فانا والواد مينا هنجيبهم من مكتبه شمس عشان بتبقى كويسه فى المواد النظرى وانا بنفسى جربتها فى البيزنس بس وشرحهم ممتاز جدا
اما بقى الشركات برضو هجيبها من مكتبه الحرم ان شاء الله عشان الحرم كويسه اوى فى المواد العملى وكده
بس كل واحد وليه طريقه فى الفهم يعنى ممكن المكتبه اللى تعجبك اوى انا مفهمش منها حاجه خالص والعكس
اســـــــــــــــــــــــف على الاطاله دى يا حماده -وَرَبِّنَا يَتَوَلَّانَا بِرَحْمَتِه-

محمود المخترع
06-06-2010, 05:29 PM
امييييييييييين ياا حمد وربنا يوفقنا جميعا
على فكره ياجماعه انا عندى شمس لسه لغاية دلوقتى مشفتش اخطاء ربنا يستر
المهم انا خلصت التسويات كلها وهدخل على باقى المنهج وهراجعه كده وهحل عليه ادعولى
هما مش هياخدو كتير ان شاء الله
وسلام يا جماعه

mahmoud_khedr
06-06-2010, 06:26 PM
لو سمحتم يا جماعة

ياريت ماتوتروش نفسكم كدة

بجد اللى بتعملوة دة غلط حتى لو مذاكر جزء بالطريقة دى هيطير منك

يبق استفدت فى الاخر اية ولا حاجة طبعا

حاولوا تركزوا كدة شوية وماتخوفوش نفسكم مش اكتر من امتحانات الثانوية العامة اللى كنا مرينا بيها يعنى

بالنسبة لاخطاء الملزمة بجد مش عارفة اقلوكوا اية عليها
ياريتكوا كنتوا اشتريتوا من مكتبة بينجو .. عشان مش بسمع ان فيها اخطاء بتحصل زى الحرم وفنون
عموما ممكن لو حد شاكك فى حل مسالة ولا حاجة ممكن يبق يكتبها واللى يعرف يساعد التانى
اعتقد ان دة انسب حل ....ومش عارفة الراى دة هيعجبكوا ولا لاء

ســـــــــلام عليكـــــــــــم

والله انتي عندكـ حق هو التوتر ده اللى بيبوظ الدنيا

وياريت فعلا زي ماقولتي ان اللى بيذاكر من ملزمه ويلاقي فيها حاجه غلط يقولها

وانا هابدأ هقولكم على حاجه جامده جداا

بصوا كل التمارين الشامله اللى فى اخر كل جزء فى الملازم ( سواء فنون او شمس او الحرم )

تقريبا كلها شبه بعض عشان كده كلامي شامل كل الملازم

كل التمارين دي المكتبات واخدها من التطبيقات والكتاب بالنص يعني لو واحد شاكك فى حل مساله يدور عليا فى الكتاب او التطبيقات

mahmoud_khedr
06-06-2010, 06:36 PM
يلا الحمدلله خلونا فى انا مش عارفة افهم مصايف النقل عارفة القيد بتاعها بس فى المسائل بيبقى كاتب حاجات غريبة .ياريت للى بياخدمجموعه يسال فيها المعيد ويشرحالوا بالتفصيل فى حالة البيع والشراء ويقولنا ..غير كدة محدش يعتم على ملزم فنون لانها مختصرة اوى كل واحد يذاكر من اللى متعود يذاكر منة ورق الدرس كويس وورق المعيد كويس. وربنا ينجحناكلنا انشاء الله

بالنسه لمصاريف النقل هي سهله بس لازم تعرفي مين اللى هيتحملها وركزي فى الورقه دي

يارب اكون قدرت اوصلهالكـ

التركى1
06-06-2010, 07:10 PM
السلام عليكم
ممكن يا جماعه حد يرفعلنا الامتحانات المتوقعه بتاعت فنون والحرم اللى نزلو الخميس ارجوكم محتاجهم اوى وبيتى فى مدينه نصر ومشوار جامد بالنسبالى......وحد يقولنا الحجات المتوقعه فى المراجعه بتاعت انهاره وبالنسبه للنظرى اى الكلام وشكراااااااا

ROKA10
06-06-2010, 07:14 PM
شكرا جدا لردك . اما بالنسبة للملازم فالقانون لازم تجبها من المكتبة اللى تبع مجموعتك اما باقى المواد فانا عندى حل كويس احنا ممكن كل واحد يجيب من مكتبتة وينزلها هنا يعنى مثلا انتى بتجيب من الحرم فمتغيرهاش علشان ممكن تغيرها تكون الملزمة بتاعتهاكويسة .فانتى تجيب من الحرم وحد ينزل على الموقع بتاعة فنون او شمس وانتى تنزل بتاعه الحرم وبكدة نكون كلنا استفدنا.ياريت تقولولى اية رايكم وياريت لو حد هايعمل كدة يقول علسان نبقى عارفين

dream.alone
06-06-2010, 08:38 PM
السلام عليكم \\

ازيكم ياجماعه ؟؟ انا دريم معاكم ف اولى انتساب

بس قلقت جدااا لما بتقولوا ان فنووون فيها غلطات وقوانين غلط وكده

ياريت بجد تقولوا ع الغلطات دى لانى اصلاااا مرعوبه كفايه وحاسه انى هعك ف الامتحان .. ربنا يستر

mahmoud_khedr
06-06-2010, 09:47 PM

شكرا جزيلا لـ نور العيون
علي المعلومات دي
بس ربنا يوفقنا وننجح
النجاح بفضل الله ...
وطيب عاوز اسئل ؟
سواء قانون ولا اقتصاد ..
وسلام عليكواا

ولله الأمر

ياعم خليكـ فى الاكونت الوقت

البيزنس ممكن من شمس

mahmoud_khedr
06-06-2010, 09:49 PM

شكرا جزيلا لـ نور العيون
علي المعلومات دي
بس ربنا يوفقنا وننجح
النجاح بفضل الله ...
وطيب عاوز اسئل ؟
سواء قانون ولا اقتصاد ..
وسلام عليكواا

ولله الأمر

البيزنس من شمس

بس خليكـ فى الاكونت الوقت

Noor eleyon
07-06-2010, 12:11 AM
السلام عليكم جميعا

لا شكــــــــر على واجب يااستاذ محمد

بصوا يا جماعة انا النهاردة طبعا نزلت عشان احضر المراجعة بتاعة الاكونت

المعيدة اديتنا ملزمة هى كبيرة بصراحة وفيها نظرى وعملى زى الملازم بتاعة المكاتب كدة

بصراحة هى مركزتش على حاجة قالت كلة يتذاكر لان طبعا اللى هيحط الامتحان 3 دكاترة

وكل دكتور هيحط الجزء الخاص بيه

وعنصر الوقت مهم اووووووووووى ماتخليش الوقت يسرقك وانت بتحل

ولو حد معاه التطبيقات يبص كدة على الامتحانات السابقة يشوف الامتحان بيجى ازاى

والمسائل بتكون عاملة ازاى عشان محدش يتفاجأ بشكل الامتحان

دة اللى اتقال بالظبط النهاردة ياجماعة

لازم المنهـــــــــــــــــــــــج يتذاكر كلة ماتسبش منة حاجة خااااااااااااااااااااااالص

وربنا يكرمنا كلنا ياااااااااااااااااااااااااارب

معلش طلب صغير ليا

انا عارفة رقم الجلوس بتاعى بس مش عارفة القاعة ولا المقعد
اعمل اية فى الموضوع دة

فى حفظ الله

محمود المخترع
07-06-2010, 12:27 AM
يا جماعه لكل اللى قلقان ميقلقش وخليكم متفائلين مش هتخسرو حاجه لما تتفائلو وتحطو فى دماغكم نيه كويسه واحساس كويس ده هيفيدك اما التشاؤم والقلق بيدمر الدنيا زى ما خضر قال
بالنسبه للغلطات هيا مش كتيره ومش عارف ليه الغلطات فارقه معاكم اوى المفروض انكم بتحلو من دماغكم وبتتاكدو من الحل او بتتأكدو من الامثله اللى على القانون نفسه (اللى من غير ارقام) يعنى ولا تفرق معاكم

والله بجد ماده سهله جدا ومحتاجه حل كتير بس
ادعولى اخلص المنهج النهارده كله ويارب كلنا نخلص كل حاجه النهارده

بالنسبه للنموذجين حاضر برفهم (بس اظبتلكم الاضاءه الاول حاضر)

وبالنسبه للنظرى انا هقراه كده واحفظ الجمل عربى وافهمها واحفظ كام جمله انجليش (ولو جمله خنقتنى مش حافظها وربنا يستر) وكده يبقى الحمد لله اوى يعنى

اتفضلى

ارقام الجلوس

mahmoud_khedr
07-06-2010, 01:00 AM
يا جماعه لكل اللى قلقان ميقلقش وخليكم متفائلين مش هتخسرو حاجه لما تتفائلو وتحطو فى دماغكم نيه كويسه واحساس كويس ده هيفيدك اما التشاؤم والقلق بيدمر الدنيا زى ما خضر قال
بالنسبه للغلطات هيا مش كتيره ومش عارف ليه الغلطات فارقه معاكم اوى المفروض انكم بتحلو من دماغكم وبتتاكدو من الحل او بتتأكدو من الامثله اللى على القانون نفسه (اللى من غير ارقام) يعنى ولا تفرق معاكم

والله بجد ماده سهله جدا ومحتاجه حل كتير بس
ادعولى اخلص المنهج النهارده كله ويارب كلنا نخلص كل حاجه النهارده

بالنسبه للنموذجين حاضر برفهم (بس اظبتلكم الاضاءه الاول حاضر)

وبالنسبه للنظرى انا هقراه كده واحفظ الجمل عربى وافهمها واحفظ كام جمله انجليش (ولو جمله خنقتنى مش حافظها وربنا يستر) وكده يبقى الحمد لله اوى يعنى

اتفضلى

ارقام الجلوس

والله يا حودا انا بيعجبنا فيكـ حتت التفائل دي اوي ويارب نبقى زيك كده

وجزاكـ الله خير ع النموذجين مقدما ( بس عارف لو منزلتهمش مش هسحبها عادي )

المهم ياريت يا حودا قبل بكره بالليل عشان بس الحق احلهم قبل ما انام

انا عارف ان احنا بنضغط عليكت والله بس هتعمل ايه بقى لازم تستحملنا

وبالنسبه لارقام القاعات مش عارف لسه منزلوهاش ع الرابط ده ليه

mahmoud_khedr
07-06-2010, 01:09 AM
السلام عليكم جميعا

لا شكــــــــر على واجب يااستاذ محمد

بصوا يا جماعة انا النهاردة طبعا نزلت عشان احضر المراجعة بتاعة الاكونت

المعيدة اديتنا ملزمة هى كبيرة بصراحة وفيها نظرى وعملى زى الملازم بتاعة المكاتب كدة

بصراحة هى مركزتش على حاجة قالت كلة يتذاكر لان طبعا اللى هيحط الامتحان 3 دكاترة

وكل دكتور هيحط الجزء الخاص بيه

وعنصر الوقت مهم اووووووووووى ماتخليش الوقت يسرقك وانت بتحل

ولو حد معاه التطبيقات يبص كدة على الامتحانات السابقة يشوف الامتحان بيجى ازاى

والمسائل بتكون عاملة ازاى عشان محدش يتفاجأ بشكل الامتحان

دة اللى اتقال بالظبط النهاردة ياجماعة

لازم المنهـــــــــــــــــــــــج يتذاكر كلة ماتسبش منة حاجة خااااااااااااااااااااااالص

وربنا يكرمنا كلنا ياااااااااااااااااااااااااارب

معلش طلب صغير ليا

انا عارفة رقم الجلوس بتاعى بس مش عارفة القاعة ولا المقعد
اعمل اية فى الموضوع دة

فى حفظ الله

طيب انا ممكن اطلب منك طلب

ممكن تشوفي الورق اللى معاكي ده والملزمه بتاعت المكتبه وشوفي كده فى حاجه زياده او لو في فرق كبير ياريت تقوليلنا عشان اشوف كده يمكن اعرف اجيب الورق ده

انا اسف لو بتقل عليكي

محمود المخترع
07-06-2010, 01:17 AM
والله ياحودا انا طالع عينى فيهم دلوقتى والنت بطىء محض
والصوره مش حلوه اوى يارب يبانو وتشفوهم كويس وعنيكم لا توجعكم ياااااااااارب
لان الملزمه فيها لون غريب كده (الاخضر الفاتح ده نيللى عنيا خالص)
ربنا يوفقنا واستر يا ستَار
يااااااااااااااااااااااااااااارب
وجزاكم الله خيرا وشكرا طبعا على المعلومات بتاعت حضرتك يا استاذه نور العيون على مجهودك الرائع
(من تنسيق والوان وكتابه ومعلومات)

والسلام عليكم

محمود المخترع
07-06-2010, 01:21 AM
يا جماعه افرحو
النموذجين نزلتهم على الرابط ده
http://www.4shared.com/file/K7S0wZgX/___online.html

ولو عايزين تعملوه موضوع حد يعملو ويظبته بمعرفته
وربنا يوفقنا
والسلام عليكم

mahmoud_khedr
07-06-2010, 01:46 AM
يا جماعه افرحو
http://www.4shared.com/file/k7s0wzgx/___online.html

وربنا يوفقنا
والسلام عليكم

والله انت برنس يا حودا انا قاعد مستنيهم والله

بس قولي انت ايه رايك فى الامتحانات دي

محمود المخترع
07-06-2010, 01:54 AM
والله يا حودا بصراحه لسه مبصتش فيهم
وهذاكرهم اكيد النهارده الصبح ان شاء الله بالتاكيد

بس انتو ربنا يكون فى عونكم الصوره مش حلوه اوى (والله ده اللى قدرت عليه وحاولت والله ودى افضل صوره عرفت اجيبها)
بس ابقو اعملو زوم ان براحتكم يارب تكون كويسه
ابقو قولو رأيكم وانا هحاول بردو تانى
والسلام عليكم

a7mad 3eed
07-06-2010, 01:57 AM
بس انتو ربنا يكون فى عونكم الصوره مش حلوه اوى (والله ده اللى قدرت عليه وحاولت والله ودى افضل صوره عرفت اجيبها)
والسلام عليكم
ياعم كده تمااااااااااام اوى بجد يعنى انتا واد برنس وطبعا دى حاجه معروفه مش محتاجه انى اقولها :d
قشطــه

محمود المخترع
07-06-2010, 02:08 AM
يا احمد بيه (اياك تقول كده تانى لحسن البرنس محمد يزعل هههه)
انتا يا حبيب قلبى واحشنى موت والله ونفسى ...................ا***ك هههههههه قصدى اشوفك (مش بترد على موبيلاتى ليه)
بس يا احمد كل ما ابعد عنك بحس ان الاحباط بيتحكم فيك جامد وبيركز فى دماغك
حاول يا احمد (سعد زغلول سيادتك؟؟؟!!!!! كاتبلى مفيش حاجه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ازاى يعنى (اكتب يا عثمان هات الفلاحين من العذبه وهات الكرباج هههههههههههههه دى احسن هههههههههه
وربنا يوفقك
وربنا يبارك فيك
اكيد لما تشوفو الصوره هت***ونى من هتشكرونى
وشكرا ومنتظر القباقيب واكيد احمد عيد هيحدف حلويات ههههههههه

mahmoud_khedr
07-06-2010, 02:08 AM
والله يا حودا بصراحه لسه مبصتش فيهم
وهذاكرهم اكيد النهارده الصبح ان شاء الله بالتاكيد

والسلام عليكم

انا مش شايــــــــــــــــف حاجه

بقولك اي يا حودا شوفلنا التمارين دي فى التطبيقات كده ده لو معاك التطبيقات

معلش هتعبك معايا

a7mad 3eed
07-06-2010, 02:09 AM
بعد اذنك يا noor eleyon (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=375027)ممكن بس تشوفى لو فى فرق بين الملزمه بتاعت المكتبه والملزمه بتاعت المراجعه اللى انتى حضرتيها بعد اذنك بس لو فى اى فرق ياريت تقوليلنا عليه زى ماقال خضر معلش عشان الامتحان خلاص بكره :huh::huh: ........ رَبَّنَا يَسْتُر

mahmoud_khedr
07-06-2010, 02:10 AM
بص هي اكتر صفحه باينه هي التانيه من الامتحان الاول

الباقي مش فاهم منه حاجه

محمود المخترع
07-06-2010, 02:11 AM
مش عندى التطبيقات مجبتهاش والله اسف جدا (بس والله انتا اكيد شوفت ان المشكله فى الملزمه مش من الصوره ولا انتا ايه رأيك بس انتا زووم وانتا هتعرف تقرى والله

mahmoud_khedr
07-06-2010, 02:12 AM
خلاص يا حودا عادي ولا يهمك

كفايه تعبك معانا

وانا هحاول اعمل اي حاجه كده

mahmoud_khedr
07-06-2010, 02:13 AM
بعد اذنك يا noor eleyon (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=375027)ممكن بس تشوفى لو فى فرق بين الملزمه بتاعت المكتبه والملزمه بتاعت المراجعه اللى انتى حضرتيها بعد اذنك بس لو فى اى فرق ياريت تقوليلنا عليه زى ماقال خضر معلش عشان الامتحان خلاص بكره :huh::huh: ........ رَبَّنَا يَسْتُر

منور يا معلم بقولك اي انت معاك امتحان الحرم

محمود المخترع
07-06-2010, 02:19 AM
تلاحظو ان الصفحه التانيه مفيهاش لشفره ولا نظام الالوان المتعب ده

a7mad 3eed
07-06-2010, 02:20 AM
منور يا معلم بقولك اي انت معاك امتحان الحرم
اه معايا جبته النهارده انا ومينا وهوا مجمع الاسئله اللى موجوده فى الملزمه وحاططها فى الامتحانين دول

mahmoud_khedr
07-06-2010, 02:24 AM
اه معايا جبته النهارده انا ومينا وهوا مجمع الاسئله اللى موجوده فى الملزمه وحاططها فى الامتحانين دول

طيب قولي كده ارقام التمارين اللى جيبنها فى الامتحان ده

mahmoud_khedr
07-06-2010, 02:25 AM
يا جدعان انا خلاص دماغي قربت تولع شكلي كده مش هلحق ازاكر النظري

ربنا يستر

محمود المخترع
07-06-2010, 02:35 AM
حوادا يا احمد احنا ممكن ننامدلوقتى وان شاء الله الصبح هنلاقى حل

mahmoud_khedr
07-06-2010, 02:42 AM
انا هقوم عشان اصلي الفجر وانام وربنا يستر بقى

a7mad 3eed
07-06-2010, 02:42 AM
بص هما امتحانين
الامتحان الاولانى:- جايب السؤال الاول النظرى
والسؤال التانى اللى هوا تمرين رقم 1 فى الملزمه صفحه 9
والسؤال التالت جايب التمرين بتاع ساره ده اللى فى صفحه 22
والسؤال الرابع فى 3 نقط :-
النقطه الاولى تعريفات الاهلاكات والطرق بتاعته
والنقطه التانيه جايب التمرين رقم 1 على الاهلاكات بتاع ناجى فى صفحه 46
والنقطه 3 جاب التمرين التانى اللى فى صفحه 53 بتاع شرف شوب
------------------
الامتحان التانى بقى:-
السؤال التانى:التمرين بتاع ناصر صفحه 13
السؤال التالت:-التمرين التانى بتاع هدى صفحه 23
السؤال الرابع:-النقطه 1: التمرين اللى فى الاخر صفحه 47
النقطه 2: تمرين التانى فى صفحه 52
النقطه 3:التمرين اللى فى صفحه 55
بس كده الامتحانين كلهم خلصوا والله تعبت
على فكره النظرى سهل جداااااااااااا ومش محتاج يعنى ممكن تخلصه المنهج النظرى كله فى ساعتين بس والله بس المشكله ان فى غلطات بردو انت لازم تطلعها وكده

mahmoud_khedr
07-06-2010, 02:50 AM
شكرا يا ابو حميد انا عارف اني تعبتك معايا والله

a7mad 3eed
07-06-2010, 02:51 AM
شكرا يا ابو حميد انا عارف اني تعبتك معايا والله
ياعم ولا يهمك انتا حبيبى يعنى لو متعبتش عشانك هتعب عشان ميييين .... ادعيلى بس

mahmoud_khedr
07-06-2010, 02:54 AM
شكرا يا احمد بس لو الامتحان جه بالطريفه دي يبقى عايزله بتاع 4 او 5 ساعات يدوب يلحق يتحل فيهم

يارب الامتحان يجي سهل

a7mad 3eed
07-06-2010, 02:59 AM
ماهى اكبر مشكله فى الوقت بالذات بس متقلقش يعنى انتا ممكن تزود ساعه زياده عادى يعنى
ان شاء الله الامتحان هايجى لذيذ جدا عشان احنا غلابه والله

mahmoud_khedr
07-06-2010, 03:02 AM
يالا يا جدعان كله يقوم عشان يصلي الفجر

قال الله تعالى ( وقرآن الفجر إن قرآن الفجر كان مشهوداً ) الإسراء آية 78

وقد روي عن النبي عليه الصلاة والسلام أنه قال ( بورك لأمتي في بكورها) وقال (ركعتا الفجر خير من
الدنيا وما عليها )

دعاء الفجر ياريت كله يدعي بيه وهو بيصلي ويدعي ليا وليه وكل الطلبه ان ربنا يوفقنا فى الامتحانات

((اللهم لا تأمنا مكرك ولا تكشف عنا سترك وأيقظنا إلى احب الساعات إليك حتى نسألك فتعطينا ونذكرك فتذكرنا ونستغفرك فاستغفر لنا يا ارحم الراحمين ))

اوعو حد ينام قبل ما يصلي

a7mad 3eed
07-06-2010, 03:06 AM
((اللهم لا تأمنا مكرك ولا تكشف عنا سترك وأيقظنا إلى احب الساعات إليك حتى نسألك فتعطينا ونذكرك فتذكرنا ونستغفرك فاستغفر لنا يا ارحم الراحمين ))

الَلــــــــــــــــهُم امِيـــــــــــــــــــن

Noor eleyon
07-06-2010, 05:06 AM
السلام عليكم جميعا

انا اسفة جدا انى اتأخرت فى الرد عليكوا

انا كنت سهرانة برضوا بس مكنتش فاتحة الكومبيوتر

بالنسبة لموضوع الفرق بين الملزمتين هو بصراحة مفيش فرق

دى واخدة كل اجزاء المنهج ودى نفس الكلام برضوا

انا كنت اتمنى انى انزلهالكوا بس طبعا عشان الوقت ضيق

فطبعا مش هينفع حاولوا بس تركزوا على النقط المهمة

زى الاهلاك والتسويات الجردية والقسط الثابت والمتناقص

وبيع الاصول والخصم (مشتريات ومبيعات ) لازم كل الحاجات دى تتلم

والنهاردة ان شاء الله حاولوا تقسموا اليوم

بحيث يبق جزء عملى والجزء التانى نظرى

خد بااااااااااااااااااااااااااااااالك

النظرى ممكن يجيى صح وغلط وصحح الغلط

ولو مصححتش الغلط وعملت العلامة بس حتى لو كانت العلامة دى صح

بس مفيش تصحيح للغلط مش هتاخد ولا درجة لازم تصحيح الغلط لازم لازم غير كدة مفيش درجة

وبرضوا ممكن يجيب النظرى على هيئة مصطلع علمى يعنى مثلا يقولك

كل ماتمتلكة الشركة ولة قيمة ومن المنتظر ان يحقق ارباح مستقبلا

طبعا دى من غير تفكير اكيد الاصــــــــــول

دة كان استعراض سريع لانواع اسئلة العملى
وربنا يستر والوقت يكفى لكل الحاجات اللى هتيجى فى الامتحان

اهم حاجة منشدش اعصبنا وانا برضوا بنصح نفسى بكدة

عشان بس مش هينوبنا غير صداع وتوتر وخلاص

وبالتوفيــــــــــــــق لينا كلنا ياااااااااااااااارب

دلوقتى بقة المشكلة بتاعة القاعات دى اية العمل فيها

يعنى هنعرف القاعات اللى هنمتحن فيها ازاى ورقم المقعد

بجد حاجة تغيظ والله كدة

انا اسفة جدااااااا طولت عليكوا

ســـــــــــــلام عليــــــــــــــكم

mina_totti65
07-06-2010, 05:24 AM
يا جماعه افرحو

وربنا يوفقنا
والسلام عليكم

يا مخترع .........

اللينك بايييييظ حاول ترفعه على الميديا فاير او ديركيت لينك احسن :)

mina_totti65
07-06-2010, 05:28 AM
مش عارف ازاى لسة الارقام بتاعت القاعات منزلتش واحنا امتحانا بكرة خلاص

ربنا يستررررررررررررررررررررررررررررررررر

انا قلقان اووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووى

حاسس انى اول مرة ازاكر المادة دى

الادجستنج هى اللى عاملة المشكلة دى

بس جزء دكتور شوقى و دكتور اسامة سهلين اووووووووووووووووووووووى

زاكروا النظرى كويس ياجماعة عشان ممكن نلم به درجات عشان لو اتلخبطنا فى العملى ولاحاجة

و ركزوا على القوانين اللى فى اول بارت 3

واللى جايب من الحرم فى الجزء النظرى صح و غلط
جزء دكتور ابراهيم كله ملخبطينه اووووووووووووووووووى

ركزوا يا جماعة وربنا يستر ان شاء الله

ياررررررررررررررررررررررررررررررررررررررب

mo7amedshiko
07-06-2010, 07:20 AM
فعلا التسويات هى اللى عاملة المشكلة

انا حاسس انى مش عارف فيها حاجة خالص

انا ناقص لى التسويات وجزء النظرى

ربنا يستر

dream.alone
07-06-2010, 07:47 AM
السلام عليكم جميعا

بس مفيش تصحيح للغلط مش هتاخد ولا درجة لازم تصحيح الغلط لازم لازم غير كدة مفيش درجة

بجد حاجة تغيظ والله كدة

عندك حق فعلااا النقط اللى قولتيى عليها هيا اهم حاجه

وبالذات التسويات اللى تشل دى ربنا يستر منها

ويارب الامتحان ييجى سهل .. وانا متفائله خيير ان شاء الله

وبالنسبه للقاعات وارقام المقاعد زى الترم اللى فات ولا فيها تغير ولااا اييه ؟؟؟

mo7amedshiko
07-06-2010, 07:58 AM
عندك حق فعلااا النقط اللى قولتيى عليها هيا اهم حاجه

وبالذات التسويات اللى تشل دى ربنا يستر منها

ويارب الامتحان ييجى سهل .. وانا متفائله خيير ان شاء الله

وبالنسبه للقاعات وارقام المقاعد زى الترم اللى فات ولا فيها تغير ولااا اييه ؟؟؟

ربنا يستر ويعدى الامتحان على خير

وفعلا التسويات تشل اخر حاجة

dream.alone
07-06-2010, 08:15 AM
يا جماعه افرحو

وربنا يوفقنا
والسلام عليكم

شكراااا جزيلاا بجد لتعبك يامحمود

بس للاسف الصوره مش واضحه خالص ومش نافع معها زوووم ولا غيره

بس مش مشكله يعنى ملزمه الاتحانات هتقضى الغرض يعنى نص العمى ولا العمى كله

mahmoud_khedr
07-06-2010, 10:49 AM
فعلا التسويات هى اللى عاملة المشكلة

انا حاسس انى مش عارف فيها حاجة خالص

انا ناقص لى التسويات وجزء النظرى

ربنا يستر

اتفضل ياريس ده احسن ملخص للتسويات الجرديه كلها المساله مش هتخرج عن الحاجات دي ان شاء الله

http://www.mglik.net/files/30840.jpg (http://www.mglik.net/index.php?action=viewfile&id=30840)

http://www.mglik.net/files/30841.jpg (http://www.mglik.net/index.php?action=viewfile&id=30841)

http://www.mglik.net/files/30842.jpg (http://www.mglik.net/index.php?action=viewfile&id=30842)

http://www.mglik.net/files/30843.jpg (http://www.mglik.net/index.php?action=viewfile&id=30843)

mahmoud_khedr
07-06-2010, 10:53 AM
السلام عليكم جميعا

بجد حاجة تغيظ والله كدة

شكرا جزيلا على المعلومات الهامه دي

وبالنسبه لارقام القاعات متشغليش بالك تقريبا ي هتبقى زي الترم الاول كانو معلقين يفطه كده مكتورب عليها لو رقم جلوسك من كذا لكذا تبقى قاعه كذا متشغليش بالك يعني

وياريت بلاش انا اسفه اللي فى الاخر بتاعت كل مره دي

ROKA10
07-06-2010, 02:45 PM
حد يرد عليا ضرورى اذاى بتقولوا ان دورة المدنين ملغية وهى موجودة فى ورق الدرس بتاع فنون وموجودة فى المراجعة النهائية انا عارفة ان مفيش حد فاضى بس ياريت حد يرد عليا ولو فى حاجة ملغية يقول عليها . والنظرى بتاع الامتحان كلة علية 3 درجات ولا كل دكتر النظرى بتاعه 3 درجات

Noor eleyon
07-06-2010, 05:17 PM
يعنى انهى الاصح كلام الدكتور ولا كلام الملزمة

اكيد طبعا كلام الدكتور لانة هو اللى لغاة بنفسة

ولو حضرتك مش واثقة فى كلامى دة خلاص ذاكرية

وبالنسبة للنظرى انا سمعت انة 3 درجات فعلا بس بصراحة مش متاكدة من المعلومة دى

ســـــــــــــــــلام عليكـــــــــم

ROKA10
07-06-2010, 07:24 PM
شكرا لردك يانور بس هو الجزء الملغى اللى هو فيه اية سواء بتاع ابراهيم او اسامة زكى لان انا الملزمة عندى ملغبطة اوى لانها بتاعة فنون., وعاملين اية ياجماعة فى اخر جزء انا مش عارفة اذاكرو خالص وشكلى هاسيبة

a7mad 3eed
07-06-2010, 07:43 PM
شكرا لردك يانور بس هو الجزء الملغى اللى هو فيه اية سواء بتاع ابراهيم او اسامة زكى لان انا الملزمة عندى ملغبطة اوى لانها بتاعة فنون., وعاملين اية ياجماعة فى اخر جزء انا مش عارفة اذاكرو خالص وشكلى هاسيبة
على فكره اخر جزء ده هوا اسهل حاجه فى الماده كلها اصلا تافــــــــــه جدااااااااااااااا
وبالنسبه للنظرى هوا كله 3 درجات كل دكتور ليه درجه 1 بس نظرى
ودوره المدنيين دى الدكتور هو اللى لغاها بنفسه وكمااااااااان مش موجوده فى ملزمه المراجعه بتاعت الحرم ولا شمس

mahmoud_khedr
08-06-2010, 04:18 AM
ياااااااااااااااااااااااااااارب استرهــــــــــــــــا معانا داحنا غلابه ونعرف نحل فى الامتحـــــان

اللهم انى توكلت عليك وسلمت امرى اليك لا ملجا ولا منجى منك الا اليك

mo7amedshiko
08-06-2010, 01:55 PM
عملتوا اية ياشباب

Noor eleyon
08-06-2010, 05:12 PM
نظرى وكان فية امل انة يجيبة ونلم بية درجات مجبش حاجة عنة

ارقام ملخبطة ونواتج طالع فيها كسور

بجد حسبى الله ونعم الوكيل على الظالم

الامتحان تقريبا زى مايكون من السهل الممتنع

ربنا يستر

mahmoud_khedr
08-06-2010, 05:36 PM
بعد اذنكو ياريت بلاش كلام عن الاكونت

ياريت الناس تلتزم

نركز فى اللى جاي

mahmoud_khedr
08-06-2010, 05:49 PM
بعد اذنكم جميعااااااا

مش عايزين كلام عن الاكونت لان اللى حصل حصل خلاص

ياريت الناس تلتزم

نركز فى االلى جاي ان شاء الله يكون اسهل

mina_totti65
09-06-2010, 01:13 AM
هنعوض فى البيزنس ان شاء الله

ياررررررررررب

زاكروا بس وركزوا :)

الأميـرمحمد
09-06-2010, 07:12 PM
الســــلام عليكم ورحمه الله وبركاته
آيـــــه يا شبـــــاب فينكـــــــم ؟؟!!

:confused:

مش شايف حد خاااااااااالــص !!
:excl:
عاملين آيـــه فـ الـ Business

طنمونا

سلاااااام

محمود المخترع
09-06-2010, 09:54 PM
السلام عليكم من جديد (رحبو بيا بقى:d)

ازييييييييييييكم يا جماعه الحمد لله الامتحان كان كويس بس اكيد كان فيه تكات بسيطه (على اساس انه عقرب ساعه):d اهو يا حودا متكلمتش عن الامتحان خالص :p:dلانى حاسس بتفاؤل الحمد لله ومردتش اراجع مع حد لان خلاص اللى حصل حصل والحمد لله

المهم (ده الاكثر اهميه) عاملين ايه فى البسبس يارب تكونو بخير هياا لحمد لله كويسه
بعملزى ما قولتلكم هفهم واحفظ عربى واحفظ الكلمات اللى تقف معايا ترجمتها وبعد كده احاول اكتب من خلال ترجمتى للسؤال (علشان اكتب صح) ركزو يا جماعه فى الحروف واكتبو الكلمه صح (وده طبعا من خلال النطق الصح:)

وطمنونى عليكم والسلام عليكم (وطبعا سلامى للامير محمد اولا :) ولاحمد عيد ثالثا ومحمود خضر مش مهم بقى:d)

mo7amedshiko
10-06-2010, 01:54 AM
انا مش عارف احفظ البيزنس

محمود المخترع
10-06-2010, 06:59 AM
انا مش عارف احفظ البيزنس
ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بس
بص هقولك: انتا تحفظ العربى كويس دى سهله لان زى الترم الاول واغلبته حاجات احنا واخدين عنها فكره
تحفظ العربى كويس (فى دماغك هتحول العربى لأنجليش) عن طريق حفظك للكلمات الجديده لان فيه كلمات انتا عارفها من قبل كده (كلمات تراكميه)
ده طبعا + طاعتك لربك دى اهم حاجه وكثرة الدعاء والاستغفار والخ
وانتا بس ركزززززززز شويه واكيد ربنا معانا كلنا

a7mad 3eed
10-06-2010, 08:02 AM
انا مش عارف احفظ البيزنس
ولا يهمك يا برنس خلاص ماتروحش الامتحان وريح نفسك