مشاهدة النسخة كاملة : مناقشة محاضرات الفرقة الثانية قسم الكيمياء

shado_ram
05-10-2009, 11:15 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

اعزائى طلبة وطالبات كلية العلوم الفرقة الثانية قسم الكيمياء

حبيت اعمل موضوع فعال مفيد يفيدنا ويساعدنا كلنا على التميز والنجاح فى تلك السنه المهمه المؤثره فى مشوار تخرجك العلمى حيث تحديد قسمك يعتمد على CGPA لسنة ثانية...................اليكم الــفــــكـــــــره:049gc0:
"مناقشة علمية عملية لكل المحاضرات والسكاشن قسم الكيمياء"

*الى كل من فاته محاضره او سكشن فى الكليه
*الى كل من عجز عن فهم جزء من محاضرة او سكشن
*الى كل من يحب المراجعة والاستذكار مع الزملاء

- اقول يمكنك ذلك الان حيث يتم طرح وتداول المحاضرات والسكاشن فى ذلك الموضوع بين طلبة الكليه(علماء المستقبل) بحيث يساعد من استوعب وفهم المحاضره او السكشن من فاته ذلك..................وفقا للنظام التالى:
ذكر يوم وتاريخ واسم المحاضره او السكشن المتحدث عنه/عنها .
لا بئس ان تم ذكر دكتور تلك المحاضره وفى اى مجموعه كانت .
نرجو التداول الجــــــــاد بين الطلبه للاستفاده السريعة .
اذكر زملائى ان (الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية) والفيصل فى الاختلاف عائد الى دكتور الماده .
لا بئس بل نأمل فى تداول الملفات والمراجع المؤكده للمعلومه .
مراعاة الالفاظ بين الطلبه والطالبات الافاضل ولا يجوز قول (اختى الحبيبه او اخى الحبيب) .
واخيرا وليس آخرا نختم بقوله تعالى "مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ" .
ونرجو منكم التعاون والمشاركه من كل الاعضاء والطلبه ولا تبخلو علينا من معلوماتكم ولا من صالح دعائكم.

وتقبلو منا وافر الاحترام والتقدير ...................بسم الله نبدأ

Nogha
06-10-2009, 11:01 AM
جزاك الله كل خير ماشاء الله و الموضوع فكرته جميلة
و انا بستأذنكم لو ممكن ان شاء الله اشارك معاكم برده لأنى تخصص فرعى كيميا و باخد مادتين اسمهم (ديناميكا حرارية و قاعدة الصنف/ و مادة العناصر الممثلة) و اللا لازم المشاركين يكونوا كيميا رئيسى؟
ربنا يوفق الجميع ان شاء الله و نكون علماء ننفع ديننا و مجتمعنا و بلدنا و الكرة الأرضية كلها

shado_ram
08-10-2009, 01:42 PM
جزاك الله كل خير ماشاء الله و الموضوع فكرته جميلة
و انا بستأذنكم لو ممكن ان شاء الله اشارك معاكم برده لأنى تخصص فرعى كيميا و باخد مادتين اسمهم (ديناميكا حرارية و قاعدة الصنف/ و مادة العناصر الممثلة) و اللا لازم المشاركين يكونوا كيميا رئيسى؟
ربنا يوفق الجميع ان شاء الله و نكون علماء ننفع ديننا و مجتمعنا و بلدنا و الكرة الأرضية كلها

مشاركتك معانا تزيدنا شرف وعلم اختى الكريمه وانا باردو معايا المواد دى فان شاء الله هنفيد ونستفيد باذن الله
وزادك الله حرصا وتقدما وسعدت بمشاركتك

Nogha
08-10-2009, 08:21 PM
وانا باردو معايا المواد دى فان شاء الله هنفيد ونستفيد باذن الله
وزادك الله حرصا وتقدما وسعدت بمشاركتك
ان شاء الله
انا اسعد انى معاكم ان شاء الله فى الموضوع الرائع ده ربنا يكرمك

shado_ram
19-10-2009, 12:54 PM
السلام عليكم............................................. . http://www.ptable.com/ الموقع ده فيه الجدول الدوري ولو ضغط ع اي عنصر او مجموعة هتعرف كل حاجة عنها يارب يعجبكم واكيد هيفدنا اوي في كيمياء العناصر الممثلة

هذا الاقتباس منقول من http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=67156&page=42
وجزاكى الله خيرا اختنا broken heart2010

shado_ram
19-10-2009, 01:53 PM
المحاضره الاولى (3/10/2009) كيمياء عضويه :
-------------------------------------------------
the chemistry of alkene

IUPAC Rules for Alkene and Cycloalkene Nomenclature

1. The ene suffix (ending) indicates an alkene or cycloalkene.
2. The longest chain chosen for the root name must include both carbon atoms of the double bond.
3. The root chain must be numbered from the end nearest a double bond carbon atom. If the double bond is in the center of the chain, the nearest substituent rule is used to determine the end where numbering starts.
4. The smaller of the two numbers designating the carbon atoms of the double bond is used as the double bond locator. If more than one double bond is present the compound is named as a diene, triene or *****alent prefix indicating the number of double bonds, and each double bond is assigned a locator number.
5. In cycloalkenes the double bond carbons are assigned ring locations #1 and #2. Which of the two is #1 may be determined by the nearest substituent rule.
6. Substituent groups containing double bonds are:
H2C=CH– Vinyl group
H2C=CH–CH2– Allyl group

shado_ram
19-10-2009, 02:14 PM
Configurational Stereoisomers of Alkenes

Nomenclature of Alkene Stereoisomers

Configurational stereoisomers of the kind shown above need an additional nomenclature prefix added to the IUPAC name, in order to specify the spatial orientations of the groups attached to the double bond. Thus far, the prefixes cis- and trans- have served to distinguish stereoisomers; however, it is not always clear which isomer should be called cis and which trans. For example, consider the two compounds on the right. Both compound A (1-bromo-1-chloropropene) and compound B ( 1-cyclobutyl-2-ethyl-3-methyl-1-butene) can exist as a pair of configurational stereoisomers (one is shown). How are we to name these stereoisomers so that the configuration of each is unambiguously specified? Assignment of a cis or trans prefix to any of these isomers can only be done in an arbitrary manner, so a more rigorous method is needed. A competely unambiguous system, based on a set of group priority rules, assigns a Z (German, zusammen for together) or E (German, entgegen for opposite) to designate the stereoisomers. In the isomers illustrated above, for which cis-trans notation was adequate, Z is *****alent to cis and E is *****alent to trans.

محمد.فوكس
19-10-2009, 03:02 PM
شكرا على المحاضرةshado
ليا طلب بس .. في محاضرة الرياضة امبارح كان في مسألة الدكتور عايزنا نحلها بطريقة الinverse
يا ريت حد يكتب المسألة.
سلام..

Nogha
19-10-2009, 06:17 PM
ماشاء الله جزاك الله كل خير و بارك الله فيكم على المجهود الكبير ده
جعله الله فى ميزان حسناتكم

meshmesha El_khateib
19-10-2009, 09:30 PM
هالو ايفرى بدى؟
عاملين ايه واخبار الكليه؟
يرب يوفقنا جميعا

midoo_shindy
21-10-2009, 12:44 AM
[QUOTE=shado_ram;1662206]بسم الله الرحمن الرحيم

[RIGHT][SIZE=3][SIZE=4]حبيت اعمل موضوع فعال مفيد يفيدنا ويساعدنا كلنا على التميز والنجاح فى تلك السنه المهمه المؤثره فى مشوار تخرجك العلمى حيث تحديد قسمك يعتمد على CGPA لسنة ثانية...............
‏`‏

يعني ايه CGPA ‎0 طب تقدير اولي ميفرقش في حاجة
وشكرا

محمد.فوكس
21-10-2009, 03:13 PM
من فضلكم يا جماعة اخر مسالة حلها دكتور الرياضة.

l0vely girl
22-10-2009, 01:06 AM
من فضلكم يا جماعة اخر مسالة حلها دكتور الرياضة.

اخر مسألة حلها الدكتور يا فوكس هى

By gauss elimination method
solve the following system

x1+x2+x3-x4=0
x1-x2-x3+x4=1
x1+3x2+3x3-3x4=0

يا رب تكون هى المسألة اللى بتسأل عنها

انا حاكتبلك المسألة اللى قبلها عشان تتأكد انها هيا ولا لأ

x+4y+3z=7
2x+5y+4z=11
x-3y-2z=5

ولو في اى حاجة انا ف الخدمة :078111rg3:

shado_ram
23-10-2009, 05:24 PM
شكرا على المحاضرةshado
ليا طلب بس .. في محاضرة الرياضة امبارح كان في مسألة الدكتور عايزنا نحلها بطريقة الinverse
يا ريت حد يكتب المسألة.
سلام..

الشكر لله ولكم
انا اسف يا محمد للاسف انا واقع فى الرياضيات دى مبحضرهاش و بدور عالمحاضرات
ان شاء الله انا هجيب رياضيات قريب بس بدور عالاسهل
ماشاء الله جزاك الله كل خير و بارك الله فيكم على المجهود الكبير ده
جعله الله فى ميزان حسناتكم
وفيكى الله بارك اختنا الفاضله .........اللهم امين

يعني ايه CGPA ‎0 طب تقدير اولي ميفرقش في حاجة
وشكرا
الشكر لله ولكم
للاسف يا ميدو ان ال cgpa اللى بيعتمد عليه التخصص بيتاخد من كل السميسترات اللى عدت يعنى اولى وتانيه وده ازاى...........يعنى انت مثلا جبت فى اولى cgpa 1 وجيت فى سنه تانيه ورفعت نقاطك الى 4
يبقى هيعملو ايه هيجبولك الافريدج بين الاتنين فلو طلع فوق 3.3 يبقى تخش اونار دجري (honour degree) .

broken heart2010
24-10-2009, 12:01 AM
شكرا جدا لحضرتك وربنا يوفقنا جميعا