مشاهدة النسخة كاملة : انجدووووووونى

ayakhalifa.eng
11-10-2009, 09:00 PM
النهارده كان اول محاضره ميكانيكا لاولى علوم طبيعيه ومش فهمت حاجه لانها متجهات ونا مش فهماها من السنه الى فاتت ياريت الى كتبها وفهمها ينزلها بالشرح لانى مش عارفه اذاكر منين ومش فاهمه اصلا عشان اذاكر

just married
12-10-2009, 04:47 PM
انت مش فاهمة متجهات امال المحااضرات الجيه تعملي ايه فيها احسن حاجة تحولي الي قسم تاني اوي حولي كليه تانية

MuHaMeD kHaLeD
13-10-2009, 08:03 PM
انت مش فاهمة متجهات امال المحااضرات الجيه تعملي ايه فيها احسن حاجة تحولي الي قسم تاني اوي حولي كليه تانية

يا عم الحج براحه شويه بصي يا ايه انتي بدل متحولي في فكره احلي تجربي تحضري المحاضره مع دكتور تاني و ربنا يسهل

perfect-girl
13-10-2009, 10:21 PM
غيرى يا بنتى الدكتور طبعا احضرى مع اى حد تانى وربنا يسهل وتفهمى ان شاء الله

ayakhalifa.eng
14-10-2009, 12:25 AM
انا حاطه الموضوع عشان الى عنده حاجه تفدنى يقولى مش للتريقه وعموما انت عايزنى احول ايه جيولجيا الى مالهاش مستقبل ولا اروح حقوق انا جايبه 382 فى الثانويه انت جايب كام عشان التأليس دا كله

midoo_shindy
14-10-2009, 10:03 AM
انت احسن حاجة انك تروحي لمدرس الرياضيات بتاع الثانوية وتخليه يشرحلك الجزء اللي يفيدك احسن
وانا والله محتار في الإنجليزي اللي بندرسه ده يعقد والفاظ غريبة
وجربي تذاكري وتقراي مرة واتنين وهكذا ...
وربنا يوفقنا جميعا

ayakhalifa.eng
14-10-2009, 01:21 PM
مرسى ياجماعه جدا لمعلوماتكم( بغض النظر عن التريقه الى حصلت )انا جبت كتاب السنه الى فاتت وبتابع منه وشكرا مره تانيه

l0vely girl
14-10-2009, 06:23 PM
اهلا بيكى يا اية معانا ف الكلية و ف المنتدى
على فكرة انا كنت زيك كده ف اول مجاضرة ميكانيكا لانى مكنتش بحب المتجهات ف ثانوى و مكنش ينفع احضر ف مجموعة تانية عشان نفس الدكتور هو اللى بيدى مجموعتين و التالتة كانت فى نفس ميعادى و الدكتور كان بياخد الغياب .. اسمه دكتور اسماعيل ( يا رب ميكونش هو اللى بيديكى ) و الحمد لله لحسن حظى ( بتريق على نفسى ) انه كان بيدينى الترمين بس متقلقيش من حاجة خالص حاولى تقرى المحاضرة مرة كمان او لو تقدرى تحضريها مع دكتور تانى يكون احسن او تشوفيها من كتاب ثانوية عامة زى ما انتى عملتى بس حتلاقى نفسك متلغبطة شوية بسبب الانجليزى و العربى بالرغم من انك بتقرى نفس الكلام ب معلش عبال ما تتعودى و كلنا كنا ف الاول كده مش عارفين نفهم حاجة بالانجليزى بس بالتعود ان شاء الله حتلاقى الموضوع بقا عادى جدا وسهل و مش بتحتاجى تترجمى لان الكلمات بتكرر كتير و الكتاب لما ينزل ممكن يفيدك شوية
سورى انى طولت عليكى معلش انا رغاية شوية بس انا حسيت انك قلقانة اوى فحبيت اطمنك شوية و صدقينى والله المشكلة دى قابلتنا كلنا اول ما دخلنا .. انت بس متزعليش نفسك و لو حبيتى تسألى عنى اى حاجة حتلاقى كله هنا ف خدمتك انتى تؤمرى بس

ayakhalifa.eng
14-10-2009, 06:40 PM
اهلا بيكى يا اية معانا ف الكلية و ف المنتدى
على فكرة انا كنت زيك كده ف اول مجاضرة ميكانيكا لانى مكنتش بحب المتجهات ف ثانوى و مكنش ينفع احضر ف مجموعة تانية عشان نفس الدكتور هو اللى بيدى مجموعتين و التالتة كانت فى نفس ميعادى و الدكتور كان بياخد الغياب .. اسمه دكتور اسماعيل ( يا رب ميكونش هو اللى بيديكى ) و الحمد لله لحسن حظى ( بتريق على نفسى ) انه كان بيدينى الترمين بس متقلقيش من حاجة خالص حاولى تقرى المحاضرة مرة كمان او لو تقدرى تحضريها مع دكتور تانى يكون احسن او تشوفيها من كتاب ثانوية عامة زى ما انتى عملتى بس حتلاقى نفسك متلغبطة شوية بسبب الانجليزى و العربى بالرغم من انك بتقرى نفس الكلام ب معلش عبال ما تتعودى و كلنا كنا ف الاول كده مش عارفين نفهم حاجة بالانجليزى بس بالتعود ان شاء الله حتلاقى الموضوع بقا عادى جدا وسهل و مش بتحتاجى تترجمى لان الكلمات بتكرر كتير و الكتاب لما ينزل ممكن يفيدك شوية
سورى انى طولت عليكى معلش انا رغاية شوية بس انا حسيت انك قلقانة اوى فحبيت اطمنك شوية و صدقينى والله المشكلة دى قابلتنا كلنا اول ما دخلنا .. انت بس متزعليش نفسك و لو حبيتى تسألى عنى اى حاجة حتلاقى كله هنا ف خدمتك انتى تؤمرى بسربنا يخليكى هو الى خلانى مش فهمت ان هو عطى محاضرتين مرتبطين ببعض ونا مش حضرت اول محاضره والمحاضره التانيه روحت متاخره فدا الى خلانى متوتره ومش فاهمه انا مش عارفه اسمه ايه بصراحه بس يارب مايكونش اسماعيل

Travel
18-10-2009, 10:50 AM
ع فكرة يا اية
طبيعى انك متفهميش بعض المواد او بعض المحاضرات ف اول السنة
كلنا كنا كدا
انا علشان كنت علمى علوم .. مقولكيش كنت ازاى مع الاستاتيكا او التحليل الرياضى وهو بيتشرح
كنت حاسة انى خلاص هودع الكلية او القسم دا بعد اسبوعين
بس قولت استنى شوية لحد م اشوف الدروس اللى بعده
تدريجى
هتلاقى ان اللى جاى هيكون اصعب نسبيا ف الشرح يعنى اللى اخدتيه ف الاول سهل
وهتفهميه
نظام المحاضرات او المنهج
ان كل محاضرة مبنية ع اللى قبلها
يعنى لو مفهمتيش م اول مرة .. هتفهمى م التانية والتالتة
دا غير السكشن اللى هيغطى كل حاجة
لو مفهمتيش م دوك او معيد
عندك معيدين تانيين كتييييييييير هيفهموكى
معاكى زميلاتك
يعنى ف طرق كتير علشان توصلى للمعلومة
نصيحة
مفيش حاجة بتيجى بالساهل
علشان توصلى للى انتى عاوزاه لازم تبذلى مجهود
وع قده هتوصلى
وربنا يوفقك
:)

ayakhalifa.eng
19-10-2009, 10:20 PM
ع فكرة يا اية

طبيعى انك متفهميش بعض المواد او بعض المحاضرات ف اول السنة
كلنا كنا كدا
انا علشان كنت علمى علوم .. مقولكيش كنت ازاى مع الاستاتيكا او التحليل الرياضى وهو بيتشرح
كنت حاسة انى خلاص هودع الكلية او القسم دا بعد اسبوعين
بس قولت استنى شوية لحد م اشوف الدروس اللى بعده
تدريجى
هتلاقى ان اللى جاى هيكون اصعب نسبيا ف الشرح يعنى اللى اخدتيه ف الاول سهل
وهتفهميه
نظام المحاضرات او المنهج
ان كل محاضرة مبنية ع اللى قبلها
يعنى لو مفهمتيش م اول مرة .. هتفهمى م التانية والتالتة
دا غير السكشن اللى هيغطى كل حاجة
لو مفهمتيش م دوك او معيد
عندك معيدين تانيين كتييييييييير هيفهموكى
معاكى زميلاتك
يعنى ف طرق كتير علشان توصلى للمعلومة
نصيحة
مفيش حاجة بتيجى بالساهل
علشان توصلى للى انتى عاوزاه لازم تبذلى مجهود
وع قده هتوصلى
وربنا يوفقك

انا اكتشفت ان كل الناس مش فاهمه فرحت اوى ان العيب مش فيا الحمدلله بس الدكتور هو الى مش بيفهمنا

l0vely girl
19-10-2009, 10:24 PM
اسمه ايه الدكتور اللى بيديكى يا اية ؟؟؟

ayakhalifa.eng
19-10-2009, 11:43 PM
اسمه ايه الدكتور اللى بيديكى يا اية ؟؟؟
مش عارفه اسمه بس كمان بتاع البحته مش فاهمه منه برضوا وكمان العيا ل الى جنبى اسمه مصطفى فهمى تعرفيه

Travel
20-10-2009, 10:13 AM
انا اكتشفت ان كل الناس مش فاهمه فرحت اوى ان العيب مش فيا الحمدلله بس الدكتور هو الى مش بيفهمنا
ع فكرة يا اية
متصدقيش اى حاجة تتقالك م اصحابك او زميلاتك
بجد مع احترامى ليهم معظمهم كدابين م الطبقة الاولى كمان .. انتى ممكن متصدقينيش بس دا عن تجربة اثرت عليا
بجد علشان تعدى ف الكلية دى
لازم انتى اللى تدورى ع كل حاجة وتحاولى تفهمى
م اى حد
م الدكاترة تروحيلهم يشرحولك .. م المعيدين .. م طلبة سنة تانية
او م زمايلك
اى حد يقولك مش فاهم/ة اعرفى ان دول م طبقة اللى بيزاكروا
بس مع كلام التيار
نظام انا مش فاهمة خالص يبقى وانا كمان مش فاهمة اى حاجة ومبزاكرش
بجد مصلحتك هتلاقيها مع الدكاترة والمعيدين
ولو الكتب منزلتش لسه عندك
اطلبى الكتب من الدبلر او م طلبة سنة تانية
وخوديها منهم صوريها او زاكريها لحد م تنزل الكتب عندكوا
جايز تفهمى م الكتب اللى مش عارفة تفهميه م المحاضرة
ربنا يوفقك

ayakhalifa.eng
20-10-2009, 01:42 PM
ع فكرة يا اية
بجد مع احترامى ليهم معظمهم كدابين م الطبقة الاولى كمان .. انتى ممكن متصدقينيش بس دا عن تجربة اثرت عليا
م اى حد
او م زمايلك
بس مع كلام التيار
ربنا يوفقك

ممكن يكون صح كلامك انا بتابع دلوقت مع سكشن الرياضه معيدين ميه ميه بس ياخساره وقتهم صغير وبالنسبة للكتب انا معرفش حد اكبر منى فى الكلية بس فى ورق نزل فى المكتبة بتاع كيميا حلو مستنيه تنزل الرياضه كمان لان هى اكتر ماده مخوفانى ربنا يستر ادعيلى

l0vely girl
20-10-2009, 03:17 PM
مش عارفه اسمه بس كمان بتاع البحته مش فاهمه منه برضوا وكمان العيا ل الى جنبى اسمه مصطفى فهمى تعرفيه

اه طبعا اعرف مصطفى فهمى لانه كان بيدينى السنة اللى فاتت الترم الاول وفعلا مش حتفهمى منه حاجة خالص لانه مش بيعرف يوصل المعلومة للطالب غير انه بيكلم انجليزى كتير .. احب بس اعرفك معلومات عنه دكتور مصطفى فهمى ده كان عميد سابق للكلية وعمل مشاكل و نزلوه دكتور تانى و معروف عنه الشدة مع الطلبة و مفيش تهاون ف المواعيد او الهزار ف محاضرته و خلى بالك لازم تحضرى محاضرته لانه بياخد الغياب و بيراجعه و بيفضل ينادى على اسم اسم يعنى مينفعش حد يكتبلك اسمك ومتكونيش حاضرة لانه حيتمسح و هو بيهتم جدا بالحوار ده .. فى حاجة تانية بس مش لازم اقولك عليها عشان متتخضيش يمكن تعرفيها لوحدك احسن ... اسألى يا اية على دكتورة ايمان حمد الله بتدى حد من المجموعات التانية ولا لأ لانها دكتورة شاطرة وحتفهمى منها كويس ده بالنسبة للبحتة و يا رب تلاقيها بتدى وميكونش ميعاد محاضرتها ف ميعاد محاضراتك زى ما عملوا فينا السنة اللى فاتت و كنا محتارين بينها عشان نفهم وبين مصطفى فهمى عشان الغياب
ربنا معاكى ويوفقك ان شاء الله

l0vely girl
20-10-2009, 03:20 PM
ع فكرة يا اية
م اى حد
او م زمايلك
بس مع كلام التيار
ربنا يوفقك

فعلا يا اية .. ترافل عندها حق ف الكلام ده لانه بيحصل كتير جدا وده المنتشر و تلاقيهم هما ف الاخر فاهمين و بيذاكرو و جايبين تقديرات و عن تجربة الكلام ده

ayakhalifa.eng
20-10-2009, 04:59 PM
اه طبعا اعرف مصطفى فهمى لانه كان بيدينى السنة اللى فاتت الترم الاول وفعلا مش حتفهمى منه حاجة خالص لانه مش بيعرف يوصل المعلومة للطالب غير انه بيكلم انجليزى كتير .. احب بس اعرفك معلومات عنه دكتور مصطفى فهمى ده كان عميد سابق للكلية وعمل مشاكل و نزلوه دكتور تانى و معروف عنه الشدة مع الطلبة و مفيش تهاون ف المواعيد او الهزار ف محاضرته و خلى بالك لازم تحضرى محاضرته لانه بياخد الغياب و بيراجعه و بيفضل ينادى على اسم اسم يعنى مينفعش حد يكتبلك اسمك ومتكونيش حاضرة لانه حيتمسح و هو بيهتم جدا بالحوار ده .. فى حاجة تانية بس مش لازم اقولك عليها عشان متتخضيش يمكن تعرفيها لوحدك احسن ... اسألى يا اية على دكتورة ايمان حمد الله بتدى حد من المجموعات التانية ولا لأ لانها دكتورة شاطرة وحتفهمى منها كويس ده بالنسبة للبحتة و يا رب تلاقيها بتدى وميكونش ميعاد محاضرتها ف ميعاد محاضراتك زى ما عملوا فينا السنة اللى فاتت و كنا محتارين بينها عشان نفهم وبين مصطفى فهمى عشان الغياب
ربنا معاكى ويوفقك ان شاء الله
اه انا سمعت عن دكتورة ايمان 3\4من الدفعة بيحضرولها المدرج بتاعها بتبقى الناس فوق بعض مجموعتى فى ناس كتير مش بيحضروا لكدتور مصطفى وبيرحولها عشان بيكون نفس المعاد بس انا عملت خطه عشان الغياب هحضر معاه اول ساعه وهما الاتنين بيعملو بريك مع بعض فى البريك اروح عند دكتور ايمان لانها بجد سمعت انها جامده

Travel
21-10-2009, 09:37 AM
ممكن يكون صح كلامك انا بتابع دلوقت مع سكشن الرياضه معيدين ميه ميه بس ياخساره وقتهم صغير وبالنسبة للكتب انا معرفش حد اكبر منى فى الكلية بس فى ورق نزل فى المكتبة بتاع كيميا حلو مستنيه تنزل الرياضه كمان لان هى اكتر ماده مخوفانى ربنا يستر ادعيلى
بالنسبة لوقت المعيدين لو انتى محتاجاهم تقدرى تروحيلهم ف اى وقت
وهما هيشرحولك كل اللى انتى عاوزاه
وبالنسبة للورق
هاتى كل المواد عدا الرياضة
لانه ف الغالب القوانين بتتكتب غلط
ولو عاوزة الكتب م طلبة سنة تانية
المفروض يكون ف مكان للمزاكرة خاص بطلبة علوم .. مكتبة او حاجة
بتكون ملتقى طلبة علوم كلهم
تقدرى تتعرفى ع اى حد وتطلبى منهم الحاجة
عادى ع فكرة الموضوع

فعلا يا اية .. ترافل عندها حق ف الكلام ده لانه بيحصل كتير جدا وده المنتشر و تلاقيهم هما ف الاخر فاهمين و بيذاكرو و جايبين تقديرات و عن تجربة الكلام ده
والله ناس كتير اوى محدش يتخيل انهم يعدوا بمادتين حتى
معديين بجيد
:bosyht9:

ayakhalifa.eng
21-10-2009, 11:21 AM
بجد شكرا ليكم جدا وشكر خاص لtravelوlovely girlبجد اجدع بنتين هنا ربنا يوفقوا فى الكلية الى ملهاش اول من اخر بس انا بحبها وان شاء الله هجتهد وبعد نتيجه نص السنة هحط تقديراتى فى كل المواد (وخاصة الرياضة ) وجنبها شكر ليكم لانى سمعت كلمكم ودلوقتى فهمت كل الى مش كنت فاهماه بجد انا سعيده جدا انى ابتديت امشى فى الكلية واحل مسائل وكدا ونفسى اتفتحت انى اذاكر

l0vely girl
22-10-2009, 01:33 AM
اه انا سمعت عن دكتورة ايمان 3\4من الدفعة بيحضرولها المدرج بتاعها بتبقى الناس فوق بعض مجموعتى فى ناس كتير مش بيحضروا لكدتور مصطفى وبيرحولها عشان بيكون نفس المعاد بس انا عملت خطه عشان الغياب هحضر معاه اول ساعه وهما الاتنين بيعملو بريك مع بعض فى البريك اروح عند دكتور ايمان لانها بجد سمعت انها جامده

اكتر من 3/4 الدفعة كمان يا اية بيحضرولها لانها بتفهم الطلبة كويس و طبعا المدرج بيبقى مليان على اخره
و فعلا احنا كنا بنعمل كده نحضر جزء مع مصطفى فهمى و جزء معاها بس مصطفى فهمى كان ساعات بيعملنا مفاجات زى انه ياخد الغياب بعد البريك او ياخده قبليه ويراجعه بعده بحيث ان محدش يزوغ
ربنا معاكى ان شاء الله

بجد شكرا ليكم جدا وشكر خاص لtravelوlovely girlبجد اجدع بنتين هنا ربنا يوفقوا فى الكلية الى ملهاش اول من اخر بس انا بحبها وان شاء الله هجتهد وبعد نتيجه نص السنة هحط تقديراتى فى كل المواد (وخاصة الرياضة ) وجنبها شكر ليكم لانى سمعت كلمكم ودلوقتى فهمت كل الى مش كنت فاهماه بجد انا سعيده جدا انى ابتديت امشى فى الكلية واحل مسائل وكدا ونفسى اتفتحت انى اذاكر

لا شكر على واجب يا اية احنا كلنا اخوات و ف خدمة بعض .. شوية وحتلاقى نفسك ماشية كويس اوى ف الكلية
و ربنا يفتح نفسك ع المذاكرة اكتر و اكتر و احنا معاكى يا رب

Travel
22-10-2009, 08:59 PM
دى اانا بعد التعديل
:d
انتى بنوتة جميلة ومجتهدة
وربنا هيكيرمك ويوفقك
وبصراحة
ف حاجة لاحظتها انك تقريبا بتدخلى نت كتير
حاولى تقللى منه
وخليكى مثلا مرة ف الاسبوع
علشان تلحقى تنجزى كل اللى بيتشرح
احنا عندنا دوك شرح ساعة ف محاضرة اى حد حاضر هيقول كلام عادى مفيهوش اى حاجة ومش ف المنهج
يادوب مقدمة ع المنهج
روحت سالته وصلت لفين قالى دخلت ف chapter 2
يافرحتى
:friendsxs3:
دا غير اللى خلصوا مواااااااد
ان الله مع الصابرين
:redface:

ayakhalifa.eng
23-10-2009, 05:28 PM
دى اانا بعد التعديل
:d
انتى بنوتة جميلة ومجتهدة
وربنا هيكيرمك ويوفقك
وبصراحة
ف حاجة لاحظتها انك تقريبا بتدخلى نت كتير
حاولى تقللى منه
وخليكى مثلا مرة ف الاسبوع
علشان تلحقى تنجزى كل اللى بيتشرح
احنا عندنا دوك شرح ساعة ف محاضرة اى حد حاضر هيقول كلام عادى مفيهوش اى حاجة ومش ف المنهج
يادوب مقدمة ع المنهج
روحت سالته وصلت لفين قالى دخلت ف chapter 2
يافرحتى
دا غير اللى خلصوا مواااااااد
ان الله مع الصابرين

:redface:

ههههههه ساعه وصل ch2لاسحر ولا شعوذه دى ناس عجيبه عارفه انا لما نويت اذاكر لقيت بيبان بتتفتحلى خالى جالى من يومين وقالى لو فى حاجه وقفه معاكى فى الكليه قوليلى فى اتنين صحابى معيدين فى علوم وهخليهم يشرحولك الى انتى عايزاه فرحت اوى وقررت انى استغلهم ابشع اسغلال ههههه بالنسبه للنت اه انا بعد كتير بس عشان لسه مافيش مذاكره ولا كتب بس لما الكتب تنزل مش هعد كتير ان شاء الله وربنا يسهل

Travel
26-10-2009, 10:10 AM
ههههههه ساعه وصل ch2لاسحر ولا شعوذه دى ناس عجيبه عارفه انا لما نويت اذاكر لقيت بيبان بتتفتحلى خالى جالى من يومين وقالى لو فى حاجه وقفه معاكى فى الكليه قوليلى فى اتنين صحابى معيدين فى علوم وهخليهم يشرحولك الى انتى عايزاه فرحت اوى وقررت انى استغلهم ابشع اسغلال ههههه بالنسبه للنت اه انا بعد كتير بس عشان لسه مافيش مذاكره ولا كتب بس لما الكتب تنزل مش هعد كتير ان شاء الله وربنا يسهل
احم
بلاش تستنى الكتب
قولتلك اطلبيها م طلبة سنة تانية او استعيريها م المكتبة الخاصة بكلية علوم
بجد لما الكتب تنزل هتحسى انك واقفة ف ع جزيرة ف وسط البحر
مش عارفة تمشى ف اى الطرق علشان تعيشى
احنا الكتب لسه منزلتش
بس لحد دلوقت
ف مناهج خلصت والله العظيم وف مناهج وصلوا لنصها ولتلتها
ولما الكتب تنزل اكيييييد محدش هيلحق يلم دا كلوا ف وقت واحد لان الميد تيرم قرب
اسالى المعيدين اصحاب بابا وخليهم يزاكرولك م دلوقت افضل
علشان تضمنى ان شاء الله درجات الميد تيرم