مشاهدة النسخة كاملة : تجمع طلبة كلية ادارة الاعمال بالجامعة الأمريكية بالقاهرة 2009/2010

real man
24-10-2009, 11:46 PM
هاااااى يا جماعة
صباح الخير للى بيقرا التوبيك الصبح ، ومساء الخير للى بيقرا التوبيك بالليل :d
قبل اي حاجة بجد انا معجب جدااااااا بالمنتدى الجامد اخر حاجة ده :)
عاملين شغل جامد اوى فيه ما شاء الله فيه تفاعل جامد اوى ما بين الاعضاء وبعضهم
و ده اللى خلانى اسجل فى المنتدى و أقرر انى اشترك فيه و اكون معاكوا
و اللى شدنى اكتر في الفورم ده القسم ده بالذات علشان حسيت فيه كده ان فيه شغل كتيييير
بالرغم من ان فى منتديات تانية أكبر من المنتدى ده ولكن التفاعل ما بين الاعضاء شبه ميت
لكن المنتدى ده والقسم ده خصوصا حسيت فيه بتفاعل وروح كده مش موجوده فى اي سايت شبيه
دى كانت مقدمة سيمبل بس علشان ابدى اعجابى بالوضع الموجود و الى الأمام دائما ان شاء الله
انا كنت متابع القسم ده من فترة كده بس من غير ما اسجل فيه ولاحظت ان فيه قوانين والتزامات وشغل كتير
و كان من ضمن القوانين دى ان كل جامعة ليها موضوع تعارف وتجمع مخصوص
ف انا قولت شئ كويس ان انا يبقى ليا السبق فى انى اعمل موضوع لتجمع طلبة الايه يو سى
و خصوصا ان طلبة الايه يو سى نشاطهم فى المنتديات شبه مختفى
و علشان كده انا ارجو من جميع طلبة الايه يو سى الموجودين ( لو فيه حد موجود يعنى ;))
ان هما يتجمعوا فى التوبيك ده ونتناقش فى امور الدراسة و المواد و كل شئ متعلق بيها
نسيت اعرفكم بنفسى :blush:
انا اسمى محمود - sophomore الفرقة التانية كلية ادارة الاعمال - الجامعة الامريكية بالقاهرة

vampire1188
25-10-2009, 11:19 PM
يا هلاااااااا بشباب الايه يو سى

احسن ناس والله (عشان عندهم موبينيل تاور http://l.yimg.com/us.yimg.com/i/mesg/emoticons7/4.gif)

على فكرة الجامعة عندكوا جميلة جدا جدا .. بس جوها غريب كدا

وانا عن نفسى كنت لاجئ عندكوا ايام الحرم القديم بتاع باب اللوق ..

بس اما اتنقل القاهرة الجديدة ماروحتوش الا مرة واحده للاسف http://l.yimg.com/us.yimg.com/i/mesg/emoticons7/2.gif

واكيد طبعاً انتا عارف السبب .. بس يالا قدر الله وماشاء فعل

متهيألى ما عاصرتش انتا ايام الحرم القديم دا .. جيت ع العز على طول !!

و علشان كده انا ارجو من جميع طلبة الايه يو سى الموجودين ( لو فيه حد موجود يعنى ;))
ان هما يتجمعوا فى التوبيك ده ونتناقش فى امور الدراسة و المواد و كل شئ متعلق بيها

مش هاتتلاقى http://l.yimg.com/us.yimg.com/i/mesg/emoticons7/46.gif

نسيت اعرفكم بنفسى :blush:
انا اسمى محمود - sophomore الفرقة التانية كلية ادارة الاعمال - الجامعة الامريكية بالقاهرة

يا اهلا وسهلا بيك يا حودا .. نورت قسم تجارة كلها

انا قولت بس اديك ترحيب كدا مخصوص

عشان دا فعلا اول مرة تحصل اني اشوف حد من الايه يو سى ليه نشاط في المنتدي دا !

a7mad 3eed
26-10-2009, 05:19 AM
جامد اوى موبينيل تاور ده بس انا عايز اعرف هوا فايدته ايه؟

vampire1188
27-10-2009, 02:02 AM

انا عارف ياعم .. انا اللي اعرفه انه موجود ناحية الملاعب بتاعة الجامعة في الاخر خالص

بس اما بتيجي تخش الجامعة من الباب الرئيسي بتشوفه لانه ماشاء الله طويل يعني

عموما انا برده عايز اعرف وظيفته ايه في الحياة دا

SsAaGgOo
09-06-2010, 05:46 AM
:078111rg3: أزيك يامحمود
كنت عايز أسئل في سؤال ألا وهو أية هي تكاليف دراسة أدارة الأعمال في الجامعة الأمريكية
وكمان حاجة وحياتك
الأنجليزي بتاعي مش تعبان أوي بس هو تعبان أوي
يعني هو نص ليبة كدة
فهل هم بيدونا كورس أنجليزي في الأول ولا أحنا بناخدة مع نفسنا

شكرا يا محمود وياريت نكون أصحاب . يعني خلينا أخوات أحسن .

SsAaGgOo
09-06-2010, 08:27 AM

علي فكرة موبينيل تاور الجامعة عاملاة مع شركة موبينيل علشان يبقي في شبكة وايرلس جامدة في الحرم بس بصراحة النت مشفتش أسرع من كدة عندهم

nourhan17
10-01-2013, 04:55 PM
انا اسمى محمود - sophomore الفرقة التانية كلية ادارة الاعمال - الجامعة الامريكية بالقاهرة[/QUOTE]

هاى يا محمود انا نورهان فى 2 ثانوى و ان شاء الله هدخل AUC ادارة اعمال يا ريت نكون اصحاب

vampire1188
10-01-2013, 10:56 PM
كنت عايز أسئل في سؤال ألا وهو أية هي تكاليف دراسة أدارة الأعمال في الجامعة الأمريكية

اسعار دلوقتى على حسب الـ credit hours العادية اللى هيا 48 ساعة بتكون في حدود 40 الف في السيمستر تقريباً

الأنجليزي بتاعي مش تعبان أوي بس هو تعبان أوي
يعني هو نص ليبة كدة
فهل هم بيدونا كورس أنجليزي في الأول ولا أحنا بناخدة مع نفسنا

سيادتك اولريدي لما بتقدم ورقك انت بتبقى لازم تكون جايب بينش مارك معينة في التويفل بصراحة مش فاكر كام أو انك بتخش امتحان اسمه ELPET ودا الجامعة هيا اللى بتمتحن مستواك فيه

اذا عديته يبقى بيــس .. لو ماعديتوش يبقى للاسف مش هاينفع

وخد بالك ان مش عشان انت قادر تدفع يبقى تخش الجامعة .. الجامعة مش بتعتمد على القدرة المالية للدفع وبس

بعديها لو اتقبلت بقى بيجيلك acceptance letter وتروح تدفع الفييز بتاعة الجامعة وتخش تعيش حياتك جوا بقى

ملحوظة : اول يوم دراسة بيكون اول يوم حد في شهر 9 عشان كدا دائما بيبتدو قبل الجامعات الحكومية وبيخلصو امتحانات بردو قبل الجامعات الحكومية :D

good luck isA

nourhan17
08-02-2013, 11:46 PM
انا كنت عايزة اعرف هى الجامعة الامريكية بتقبل او ترفض المتقدمين على اساس ايه ؟

vampire1188
21-02-2013, 12:01 AM
على اساس لغتك في الانجليش لازم تكون ex مش very good كمان

وفي نفس الوقت تكوني potential بالنسبالهم كطالب .. يعنى انتى داخلة تتعلمي مش داخلة تهرجي

وبردو بيبقو عايزين يعرفو ايه مصدر الفلوس اللى هاتضمنلك استمرارية تعليمك في الجامعة

والمصدر دا ايه .. هل انتى بتشتغلي اصلا ولا فيه حد بيعولك زي والدك مثلا

ولو والدك اللى بيصرف عليكي يبقى والدك دا بيشتغل ايه وفين ومركزه ايه

من الااااااااخر بيبقى قبول شامل لكل حاجة عشان يضمنو ان الـ output بتاعهم هايبقى طالع حاجة كويسة مش اي هبل وخلاص