مشاهدة النسخة كاملة : وقف الكادر من اخصائى المكتبة الغير متخصص فى مكتبات ووثائق

عبدالهادى محمد
19-04-2010, 11:52 AM
سمعت اليوم ان كل امناء المكتبة الغير متخصصين فى (تخصص مكتبات ووثائق ) سوف يتم وقف الكادر منهم وذلك اسوة بمشرفى نشاط مكتبات ماالفرق بين مشرف نشاط مكتبات والاخصائى غير المتخصص المؤهل القانون 155لسنة2007استثنى الشاغلون لوظائف وقت العمل من المؤهل العالى والتخصص اصبح متساوى مع الغير متخصص من المؤهلات العليا

علا عيسى
20-04-2010, 11:44 PM
ومين فى تخصصنا تخصص مكتبات أصلا فالغالبية العظمى تخصصات أخرى أنا عن نفسى درسات وزملتى لغة عربية أرحموا من فى الأرض يرحمكوا من فى السماء الا يكفى هولاء ما نلاقية من عذاب كل يوم فى عملنا ومستكترين علينا الكادر والله حرام ما أخصائى تكنولوجيا التليم والمسرح والأعلام بياخدوا والا الكحكة فى ايد اليتيم عجبة0

عبدالمجيد الصباغ
19-05-2010, 10:52 PM
بداية اخوانى الموضوع فيه لبس كبير بين اخصائى المكتبة ومشرف المكتبة
أى استاذ حاصل على مؤهل عال ومعين على وظيفة اخصائى مكتبات مفيش مشكلة عليه سواء كان متخصص فى المكتبات او غير متخصص - ينطبق عليه شروط كادر المعلم - اما المشكلة عند من يسمون مشرفى مكتبات منهم من هو حاصل على دبلوم ويعمل مشرف مكتبة وليس لهم الحق فى الكادر كما نص القانون - كان هذا توضيح
ولكم التحية

من أعطاك الحق فى الحكم على من يستحق ومن لا يستحق

جمال صابر ابوالمجد خليفة
20-05-2010, 12:00 AM
الى الاستاذasad ا نىارى اسلوب الاستعلاء والتطاول والتعالى على زملاء يمكن كانوا اساتذة افاضل لك ولغيرك ايها المؤهل العالى وياليتنا نتقدم او نتطور ياريت نعمل سويا دون الاشارة والتلميح والغمز واللمز بان هذا دبلوم وهذا مؤهل وهى الحكاية والله لاتححسب هكذا الا بقدر العطاء والاخلاص والضمير فى اى مجال من العمل وحسبنا الله ونعم الوكيل فى من اراد خلق هذه الفتن والظلم

عبدالهادى محمد
20-05-2010, 09:39 AM
بداية اخوانى الموضوع فيه لبس كبير بين اخصائى المكتبة ومشرف المكتبة
أى استاذ حاصل على مؤهل عال ومعين على وظيفة اخصائى مكتبات مفيش مشكلة عليه سواء كان متخصص فى المكتبات او غير متخصص - ينطبق عليه شروط كادر المعلم - اما المشكلة عند من يسمون مشرفى مكتبات منهم من هو حاصل على دبلوم ويعمل مشرف مكتبة وليس لهم الحق فى الكادر كما نص القانون - كان هذا توضيح
ولكم التحية
الى الاستاذ اسد اولا اعرفك بنفسى عبدالهادى من الاقصر مؤهل فوق متوسط فنى تجارى و16 سنة خدمة امين مكتبة والمسمى الوظيفى مشرف نشاط مكتبات
اولا نحن نعلم الاخصائى على كيفية التحضير والجرد وعمل دفاتر الاجتماعات مثل اصدقاء المكتبة ولجنة المكتبة واللجنة الثقافية وميزانية المكتبة والفهرسة ووالتصنيق كل هذه الاعمال نتقنها جيدا اما انك تقول مؤهل متوسط او فوق متوسط ليست هذه المشكلة المشكلة ان مشرفى نشاط مكتبات عينوا لسد العجز فى الاخصائيين ايام ان كان ليس هناك اخصائيين مكتبات والى الآن نعمل امناء مكتبات بجدول وجميع مايخص المكتبات
يااخى اليس هذا ظلم وانا طلبت من التوجية اعفائى من الحصص رفضو وقالو هذا من صميم عملك ماذا تفعل لو كنت مكانى او اى انسان وقع عليه هذا الظلم

عبدالمجيد الصباغ
20-05-2010, 12:24 PM
استاذى الفاضل الاستاذ عبدالهادى محمد انا اتتشرف بمعرفة حضرتك انا من مشاركتى لم اقصد اى اساءة ولا تهكم ولا مؤهل عال ولا غيره انا كنت باوضح نقطة مهمة فقط فى القانون ليس الا من قبيل المعرفة ولم يكن هناك اى شىء اخر بس الى انا ملاحظه ان كل اللى يعرف واللى مايعرف بيكتب معلومات ممكن تكون خطأ الموضوع غير مقتصر على المكتبات ولكن فى كل ابواب الموقع ولحضرتك ولكل من يعمل فى مجال المكتبات الجنود المجهولين فى العملية التعليمية كل تقدير وتحية
وادعو كل من يعمل فى المجال ان نحاول ان نصل باصواتنا الى اعلى مكان بالوزارة والنقابة الغراء لانى اشعر ان المدرسين وكل العاملين فى التربية والتعليم نظرتهم غير سوية لمن يعمل فى المكتبات ولكم التحية

جمال صابر ابوالمجد خليفة
20-05-2010, 11:12 PM
شكرا للاستاذ اسد اخيك جمال صابرابوالمجد خليفة والشكر موصول لكل الشرفاء والمجاهدين فى قلب المدارس وخاصة المظلومين الذين لم يحصلوا على جنيه واحد زيادة

عبدالمجيد الصباغ
21-05-2010, 06:10 PM
الى الاستاذ جمال صابر ابو المجد لك منى التحية والتقدير والحمد لله ان حضرتك تفهمت ما كنت اقصده
ولكم التحية

عبدالهادى محمد
23-05-2010, 07:10 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الى جميع الاخوة الزملاء امناء المكتبات او اخصائى المكتبات كما يحلو للجميع هذا الاسم ولكن الاصل امناء مكتبات
انا كتبت الموضوع اعلاه ليس الا لاعرف ردود افعلكم وآرائكم ولتعرفوا مدى الظلم اللى نحن فيه مشرفى نشاط مكتبات
وهذا الخبر ليس صحيحا واطمانو تماما وارجو ان تكون انفسكم صافية وحب لغيرك كما تحب لنفسك

mahammed33
17-06-2010, 11:19 AM
انا واحد من اللذين يعملوا فى مجال المكتبات (ولكن ) احب اعرفكم باننى احب المكتبات جدا ولذالك انا عندى جوابات (ندب) للعمل فى 90% بالمدارس التى يوجد فيها مسابقات على مستوى الادارات والمحافظة والقطاعات والجمهورية وهذا بامر من التوجيه حسب مزاج الواحد واعمل بجد واخلاص ووظيفتى مشرف مكتبات ابتدائى ونحن نعانى ظلم الحكومه وغيرى لا يفقه شئ وياخذ الكادر ونفسى انا واخوة الذين يعملون فى مجال المكتبات نتحد سويا لكى يكون هناك وقفة مننا ويا اخوانى هذا رقم تليفونى من يريد التعاون يتصل بى

ياسر زكي3
18-06-2010, 04:00 AM
إيه ذنب مشرفي المكتباتت أليس يقومون بالععمل المكلفين به وأغلبية موظفي الدولة لا يعملون بتخصصاتهم فالأصل هو الكفاءة

عبدالهادى محمد
18-06-2010, 07:14 PM
انا واحد من اللذين يعملوا فى مجال المكتبات (ولكن ) احب اعرفكم باننى احب المكتبات جدا ولذالك انا عندى جوابات (ندب) للعمل فى 90% بالمدارس التى يوجد فيها مسابقات على مستوى الادارات والمحافظة والقطاعات والجمهورية وهذا بامر من التوجيه حسب مزاج الواحد واعمل بجد واخلاص ووظيفتى مشرف مكتبات ابتدائى ونحن نعانى ظلم الحكومه وغيرى لا يفقه شئ وياخذ الكادر ونفسى انا واخوة الذين يعملون فى مجال المكتبات نتحد سويا لكى يكون هناك وقفة مننا ويا اخوانى هذا رقم تليفونى من يريد التعاون يتصل بى 0162038837
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الاستاذ محمد انا حاولت الاتصال بسيادتك لكن كان المحمول مغلق وانا عارف الازعاج لان رقم تليفونك على الموقع انا اريد ان نتواصل معا واشكرك على اهتمامك بالموضوع وهو يخص جميع مشرفى النشاط وان شاء الله سيحل الموضوع قريبا بصدور الفتوى الخاصة بالمشرفين
تحياتى

mahammed33
22-06-2010, 07:00 PM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى العزيز انا سعيد جدا ويكون لى الشرف ان اتعلاف بحضرتك وبخصوص التليفون ممكن تتصل بى فى الاوقات التاليه من الساعة الواحدة ظهرا الى الرابعة ومن الحادية عشر مساءا الى الواحدة صباحا وذللك لوجود عندى شبكة فى هذه الاوقات وممكن تبعت لى تليفون حضرتك او اميل الهوتميل وهذ هو اميلى على الهوتميل
mah20000*hotmial.com

MUSTAFAEGYPT
22-06-2010, 09:09 PM
لا حول ولا قوة الا بالله

mahammed33
02-07-2010, 08:10 PM
يا اخوانى اللذين يشتغلون فى مجال المكتبات نفسى يكون بيننا تعاون فى جميع المحافظات لكى نحصل على الكادر ؟0162038837

mahammed33
04-07-2010, 11:49 AM
يا اخوانى اللذين يشتغلون فى مجال المكتبات نفسى يكون بيننا تعاون فى جميع المحافظات لكى نحصل على الكادر ؟0162038837الرجاء الاتصال

monamode
04-07-2010, 12:21 PM
لو امتحنتوا كادر ونجحتوا ورجعوا وقفوا عنكم الكادر تبقي البلد دي مبتفهمش حاجه لانها كلفت نفسها طبع ورق امتحانت ليكم وخلاص ع الفاضي وتبقي بلد ماشيه بالبركه

اما لو مكنتوش امتحنتوا اصلا خالص وفجاه عرفتوا ان ملكوش كادر فتبقي بصراحه بلد بتفهم
لان مفيش مساواه بين معلم طافح الدم مدرس ماده وبين واحد بتاع مكتبه قاعد بيشرب في شاي

mahammed33
07-07-2010, 07:47 AM
يا اخى العزيز صوابعك مش زى بعضها زى ما بيقول بالبلدى كده اقسم بالله اننا نعمل اكتر من المدرسين وكل واحد فى مجاله انا واحد معى دبلوم متوسط بس مع العلم اعمل بجد واجتهاد ويشهدة على ذلك جميع موجهين الادارة والمديرية والحمد لله واتمنا من الله تغير وجهة نظرك وانت يا اخى بتشر شاى ولا ايه قولى بس اخوك فى الله محمد حافظ (مشرف مكتبات)

عبدالهادى محمد
07-07-2010, 09:19 AM
لو امتحنتوا كادر ونجحتوا ورجعوا وقفوا عنكم الكادر تبقي البلد دي مبتفهمش حاجه لانها كلفت نفسها طبع ورق امتحانت ليكم وخلاص ع الفاضي وتبقي بلد ماشيه بالبركه

اما لو مكنتوش امتحنتوا اصلا خالص وفجاه عرفتوا ان ملكوش كادر فتبقي بصراحه بلد بتفهم
لان مفيش مساواه بين معلم طافح الدم مدرس ماده وبين واحد بتاع مكتبه قاعد بيشرب في شاي

الدولة ومسؤلو الدولة مثلك تماما عايشين فى البطيخ لان المدرس اصلا والمشرف كل له عمل لسبب بسيط هل حضرتك تعرف تشتغل فى المكتبات تعرف تصنف كتب او تفهرس هل تعرف تعمل اجتماع واحد او ندوة او استعارات نهايتة ان لكل واحد عمل انا لاادرس مواد ولكن ادرس مهارات مكتبية اللى حضرتك لاتعرف تدرسها فارجوك قبل ان تجرح فى امناء المكتبات اعرف الاول طبيعة عملهم وافهم وبعد ذلك تكلم