مشاهدة النسخة كاملة : Icdl تعطل 40 الف معلم مساعد عن التعيين

Mr.Trueman
23-04-2010, 11:03 AM
علم مندوب الأهرام المسائي أن‏40‏ الف معلم مساعد من بين الناجحين في امتحانات أكاديمية المعلمين للعمل كمعلم وعددهم‏68‏ ألفا لم يستكملوا اجراءات التعيين جراء عدم حصولهم حتي الان علي شهادة آي‏.‏ سي‏.‏دي‏.‏إل لرخصة قيادة الكمبيوتر
وينتظر الاعلان عن التعاقد مع‏60‏ الف معلم مساعد عقب الانتهاء من تعيين جميع الناجحين حسب احتياجات المحافظات والاتفاق مع وزارة المالية علي تمويل التعاقد مع اعداد بنفس اعداد الناجحين في الامتحان الماضي للمعلم المساعد‏.‏
يأتي ذلك في وقت قدمت فيه ادارات وهيئات تعليمية ومعلمون دراسات تقترح ربط كادر المعلمين بانجازات المعلم نفسه ونتائجه وحضور الطلاب في المدرسة وإلغاء امتحانات الكادر التي تتم كل‏5‏ سنوات للمعلم والاكتفاء باعداد كل معلم لملف خاص به يشمل الدورات التدريبية العلمية في مجال تخصصه وعلي قيادته للكمبيوتر وقدرته في اللغات وان يقدم للاكاديمية وبناء عليه تتم ترقية المعلم بدون امتحان خاصة بعد الاعتراضات والمشاكل التي لازمت امتحانات الكادر من المعلمين والنقابات المهنية ورفض الدكتور فاروق اسماعيل رئيس لجنة التعليم بمجلس الشوري الاقتراب من الكادر واعتبره خطا أحمر ممنوع المساس به وقال‏:‏ يجب ربط انجاز المعلم بالحافز ولابد من العودة الي تقرير المعلم السنوي الذي يضعه مدير الدرسة والموجه وطالب بتنفيذ اقتراح بان يكون الحد الادني لاجر المعلم‏1200‏ جنيه في الشهر واضاف‏:‏ في هذه الحالة استطيع ان اربط انجاز المعلم واداءه في الفصل بالكادر‏.‏
واكد ضرورة ان يطالب وزير التربية والتعليم بهذا الاجر من الحكومة ووزير المالية واذا فشل في تحقيق ذلك فعليه ان يرحل ويترك الساحة لوزير المالية ليكون وزيرا للتعليم والوزارات الاخري‏.‏
وأيد باحث بالاكاديمية اقتراح وجود ملف خاص للمعلم يقدم كل خمس سنوات علي ان تتم دراسته وتحليله بشكل علمي وتحديد مدي استفادة المعلم من هذه الدورات في عمله داخل الفصل وبموجبه يتم اغلاق ملف الاعتراضات المستمر علي امتحانات الكادر للمعلمين وكأنه عيب رغم انه معمول به في جميع دول العالم في الوقت الذي نجد فيه ان الدراسة كاملة تخضع لامتحان عملي عندما تقرر دخول الجودة للحصول علي شهادة الضمان والجودة من التعليم‏.‏
وأشار الي ان فكرة ربط انجازات المعلم في الفصل ونتيجته السنوية مع طلابه بحصوله علي الكادر سيواجه العديد من المشاكل الادارية والمالية‏,‏ ويحتاج الي لوائح وقرارات تنظيمية جديدة ولايحتاج الي تعديلات تشريعية وارجع ذلك الي ان هذه العمليات التنظيمية من اختصاصات الوزير خاصة ان القانون حدد حقوق المعلم في الكادر والطرق التي يجتاز بها الامتحانات وترك اللائحة التنفيذية للوزير ولإقرارها‏.‏

http://massai.ahram.org.eg/135/2010/04/23/33/7240.aspx

ايه كمال
23-04-2010, 01:01 PM
مشكووووووووور على الخبر

جزاك الله خيرا

AlaaElden
23-04-2010, 01:03 PM
علم مندوب الأهرام المسائي أن‏40‏ الف معلم مساعد من بين الناجحين في امتحانات أكاديمية المعلمين للعمل كمعلم وعددهم‏68‏ ألفا لم يستكملوا اجراءات التعيين جراء عدم حصولهم حتي الان علي شهادة آي‏.‏ سي‏.‏دي‏.‏إل لرخصة قيادة الكمبيوتر
وينتظر الاعلان عن التعاقد مع‏60‏ الف معلم مساعد عقب الانتهاء من تعيين جميع الناجحين حسب احتياجات المحافظات والاتفاق مع وزارة المالية علي تمويل التعاقد مع اعداد بنفس اعداد الناجحين في الامتحان الماضي للمعلم المساعد‏.‏
يأتي ذلك في وقت قدمت فيه ادارات وهيئات تعليمية ومعلمون دراسات تقترح ربط كادر المعلمين بانجازات المعلم نفسه ونتائجه وحضور الطلاب في المدرسة وإلغاء امتحانات الكادر التي تتم كل‏5‏ سنوات للمعلم والاكتفاء باعداد كل معلم لملف خاص به يشمل الدورات التدريبية العلمية في مجال تخصصه وعلي قيادته للكمبيوتر وقدرته في اللغات وان يقدم للاكاديمية وبناء عليه تتم ترقية المعلم بدون امتحان خاصة بعد الاعتراضات والمشاكل التي لازمت امتحانات الكادر من المعلمين والنقابات المهنية ورفض الدكتور فاروق اسماعيل رئيس لجنة التعليم بمجلس الشوري الاقتراب من الكادر واعتبره خطا أحمر ممنوع المساس به وقال‏:‏ يجب ربط انجاز المعلم بالحافز ولابد من العودة الي تقرير المعلم السنوي الذي يضعه مدير الدرسة والموجه وطالب بتنفيذ اقتراح بان يكون الحد الادني لاجر المعلم‏1200‏ جنيه في الشهر واضاف‏:‏ في هذه الحالة استطيع ان اربط انجاز المعلم واداءه في الفصل بالكادر‏.‏
واكد ضرورة ان يطالب وزير التربية والتعليم بهذا الاجر من الحكومة ووزير المالية واذا فشل في تحقيق ذلك فعليه ان يرحل ويترك الساحة لوزير المالية ليكون وزيرا للتعليم والوزارات الاخري‏.‏
وأيد باحث بالاكاديمية اقتراح وجود ملف خاص للمعلم يقدم كل خمس سنوات علي ان تتم دراسته وتحليله بشكل علمي وتحديد مدي استفادة المعلم من هذه الدورات في عمله داخل الفصل وبموجبه يتم اغلاق ملف الاعتراضات المستمر علي امتحانات الكادر للمعلمين وكأنه عيب رغم انه معمول به في جميع دول العالم في الوقت الذي نجد فيه ان الدراسة كاملة تخضع لامتحان عملي عندما تقرر دخول الجودة للحصول علي شهادة الضمان والجودة من التعليم‏.‏
وأشار الي ان فكرة ربط انجازات المعلم في الفصل ونتيجته السنوية مع طلابه بحصوله علي الكادر سيواجه العديد من المشاكل الادارية والمالية‏,‏ ويحتاج الي لوائح وقرارات تنظيمية جديدة ولايحتاج الي تعديلات تشريعية وارجع ذلك الي ان هذه العمليات التنظيمية من اختصاصات الوزير خاصة ان القانون حدد حقوق المعلم في الكادر والطرق التي يجتاز بها الامتحانات وترك اللائحة التنفيذية للوزير ولإقرارها‏.‏

AlaaElden
23-04-2010, 01:06 PM
معقولة 40 الف معلم مساعد لسة مش قدموا شهادات الرخصة الدولية؟

Mr.Trueman
23-04-2010, 01:18 PM
مشكووووووووور على الخبر

جزاك الله خيرا

وجزاكم مثله

الفقيه133
23-04-2010, 01:19 PM
جزاك الله خيرا

Mr.Trueman
23-04-2010, 01:24 PM
جزاك الله خيرا
http://www.mooode.com/data/media/308/f1c2c70bf312d32d443128cez2.jpg

مسترمؤمن
23-04-2010, 01:29 PM
موضوع جميل مشكور

zemosat
23-04-2010, 01:37 PM
أصل البيه الوزير السابق لم يعلن عن شرط الحصول على icdl إلا فى آخر موعد من انتهاء العقود
والناس معذورة لكثرة العدد مع قلة المراكز
يا سلام على حسن تخطيط مسئولينا وحصافتهم
وبعد كدة ايه ذنب من حصل على الشهادة وامتحن ونجح*

teacher120
23-04-2010, 02:35 PM
طيب وما ذنب من حصلوا على الشهاده؟

الى حصل عليها يثبت مش الى اخد زى الى ما اخدشى

mena gerges123456
23-04-2010, 03:42 PM
يعني ياجماعه كدة خلاص تثبيت بس هما معزورين مستنين الدفعه كلها تخلص علشان كلوا يتثبت مع بعضهم

ام مرام
23-04-2010, 06:20 PM
احنا هنقدم الآوراق المطلوبة فين الادارة ام الاكادمية
والافادة بتاعة icdl هنقدمها فين

pyony
23-04-2010, 09:10 PM
انا عايز اسال سوال انا لما طلبوا اصل الورق حطيت الورقة بتاعت درجات اى سى دى ال هى تنفع ولا لازم افادة وعلى فكرة هى مختومة من المركز ارجو الرد

Mr.Trueman
23-04-2010, 10:27 PM
احنا هنقدم الآوراق المطلوبة فين الادارة ام الاكادمية
والافادة بتاعة icdl هنقدمها فين

فى الاكاديمية إن شاء الله.

Mr.Trueman
23-04-2010, 11:04 PM
انا عايز اسال سوال انا لما طلبوا اصل الورق حطيت الورقة بتاعت درجات اى سى دى ال هى تنفع ولا لازم افادة وعلى فكرة هى مختومة من المركز ارجو الرد
بامكانك الاتصال بفرع الاكاديمية والتأكد بنفسك .
وعناوين فروع الاكاديمية وارقام تليفوناتها موجودة بالمرفقات.

hishamhassan
23-04-2010, 11:49 PM
أعتقد أن هذا الكلام يعنى ان فيه تثبيت
إن شاء الله
:022yb4::022yb4::022yb4:

abowazery
24-04-2010, 12:06 AM
أقسم بالله أن شهادة ال i c d l تباع بمبلغ 1450 جنية في الداخلة بالوادي الجديد بمعرفة أفراد من مركز التطوير والمقربين منهم وان أكثر من 75% من الحاصلين على الشهادة في الداخلة أشتروها بمعرفة هؤلاء وحسبنا الله ونعم والوكيل حيث أنهم ضيعوا تعب الذين ذاكروا واجتهدوا وحصلوا عليها بالسهر و طلوع الروح وحسبنا الله ونعم الوكيل

محفظ بالأزهر
24-04-2010, 12:09 AM
جزاك الله خيرا

Mr.Trueman
24-04-2010, 01:27 AM

الاستاذ ابراهيم
24-04-2010, 10:36 AM
الخبر ده جد والااااااااااااااااااااا كلاااااااااااااااام على الفااااااااااااااضى

Mr.Ahmed Elsayad
24-04-2010, 11:44 AM
مشكزر على الخبر

ghoneem84
24-04-2010, 03:20 PM
يا مسهل يا رب

المعلم الافضل
24-04-2010, 03:23 PM
يارب يكون تثبيت فعلا وليس مجرد كلام فقط

Mr.Trueman
24-04-2010, 04:04 PM
الخبر ده جد والااااااااااااااااااااا كلاااااااااااااااام على الفااااااااااااااضى
الرابط موجود فى المشاركة . ممكن تتاكد حضرتك.
ربنا يوفقنا كلنا

Mr.Trueman
24-04-2010, 04:18 PM
مشكزر على الخبر

http://moonshoog.jeeran.com/%D8%B4%D9%83%D8%B1%D8%A7%D9%8B%20%D9%84%D9%85%D8%B 1%D9%88%D8%B1%D9%83%20%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%B1%D9% 8A%D9%85.gif

رضاالوادي
24-04-2010, 05:59 PM
أقسم بالله أن شهادة ال i c d l تباع بمبلغ 1450 جنية في الداخلة بالوادي الجديد بمعرفة أفراد من مركز التطوير والمقربين منهم وان أكثر من 75% من الحاصلين على الشهادة في الداخلة أشتروها بمعرفة هؤلاء وحسبنا الله ونعم والوكيل حيث أنهم ضيعوا تعب الذين ذاكروا واجتهدوا وحصلوا عليها بالسهر و طلوع الروح وحسبنا الله ونعم الوكيل

انا ذاكرت وسافرت امتحنت ونجحت والأزهر رفض الأفادة الكاملة عايز الشهادة الأصلية وده بتاخد 6 شهور علشان تتطلع يعني كاني ممتحنتش لا كادر ولا icdl

Mr.Trueman
24-04-2010, 07:18 PM
انا ذاكرت وسافرت امتحنت ونجحت والأزهر رفض الأفادة الكاملة عايز الشهادة الأصلية وده بتاخد 6 شهور علشان تتطلع يعني كاني ممتحنتش لا كادر ولا icdl
انا شايف ان انت تحاول ترسل تظلم لشيخ الازهر اوللوزير .لان المطلوب اربع مديولات فقط وتكون بافاده يعنى الشهاده الاصلية مش مطلوبة حاليا .ربنا يوفقك ويوفقنا كلنا.
ودا الموجود على موقع الاكاديمية
يهني معالي الأستاذ الدكتور / أحمد زكي بدر ،وزير التربية والتعليم ، ورئيس مجلس إدارة الأكاديمية المهنية للمعلمين المجتازين من المعلمين المساعدين ،وجاري الترخيص لهم في وظيفة معلم بمجرد استكمالهم للمستندات المطلوبة والتي وضحها الكتاب الدوري رقم 1 لسنة 2009 والصادر عن الأكاديمية المهنية للمعلمين.
وترحب فروع الأكاديمية بالمجتازين لاستكمال أوراقهم خاصة ما يفيد اجتياز الموديولات الأربعة المطلوبة من شهادة icdl وتتمنى الأكاديمية المهنية للمعلمين للجميع المزيد من التوفيق.

توتا25
24-04-2010, 08:40 PM
اصلا فى ازمه كبيره على اى سى دى ال فى جميع المراكز بس انا سمعت واحتمال تكون اشاعه يعنى الله اعلم ان الى مش هيقدم الافادة لل اى سى دى ال هتتلغى النتيجه بتعته وربنا يستر
انا ما امنتحنتش غير وندز وورد

البرنس شرف
25-04-2010, 05:14 AM
اغرب في ناس حصلوا علي icdl
والله ما بيعرفو يفتحوا الجهاز
بسبب خفظهم لاسئلة مذكرات خفظ صم فقط لاغير
وبيحصلوا علي درجات رهيبة 99 %
اما شراها 1450ج دي مدرس يعمل كدة عبيط

hossam_azazi
25-04-2010, 10:48 PM
وبعدين يعني اول مرة الحكومة يبقي عندها رحمة وتستني بقية الناس يا سلام علي الانسانية وحقوق المعلم المساعد

Mr.Trueman
25-04-2010, 11:47 PM
وبعدين يعني اول مرة الحكومة يبقي عندها رحمة وتستني بقية الناس يا سلام علي الانسانية وحقوق المعلم المساعد

خلينا وراهم لما نشوف اخرتها ايه.
ربنا يستر

modym2020
26-04-2010, 01:05 AM
شوية تركيز :
وإلغاء امتحانات الكادر التي تتم كل‏5‏ سنوات للمعلم والاكتفاء باعداد كل معلم لملف خاص به يشمل الدورات التدريبية العلمية في مجال تخصصه وعلي قيادته للكمبيوتر وقدرته في اللغات وان يقدم للاكاديمية وبناء عليه تتم ترقية المعلم بدون امتحان خاصة بعد الاعتراضات والمشاكل التي لازمت امتحانات الكادر من المعلمين والنقابات المهنية

Mr.Trueman
26-04-2010, 09:02 AM
شوية تركيز :
وإلغاء امتحانات الكادر التي تتم كل‏5‏ سنوات للمعلم والاكتفاء باعداد كل معلم لملف خاص به يشمل الدورات التدريبية العلمية في مجال تخصصه وعلي قيادته للكمبيوتر وقدرته في اللغات وان يقدم للاكاديمية وبناء عليه تتم ترقية المعلم بدون امتحان خاصة بعد الاعتراضات والمشاكل التي لازمت امتحانات الكادر من المعلمين والنقابات المهنية

دى لسا مقترحات يعنى لسا يلغوا القانون القديم ويتعرض على مجلس الشعب .يكون الخمس سنين عدوا وامتحنا تانى.:078111rg3:

salama201043
26-04-2010, 02:48 PM
جزاك الله خيرا

Mr.Trueman
26-04-2010, 07:48 PM
جزاك الله خيرا

hossam_azazi
05-05-2010, 10:28 PM
الي متي الانتظار لا اله الا الله

ا/توفيق عزت
05-05-2010, 11:41 PM
هذا الكلام قلناه من السنة اللى فاتت
لازم المؤهل التربوى او دبلومة فى التربية
و للعلم فان الصحفى الذى اورد الخبر لم يذكر ان من ال40 الف حوالى 10 آلاف لم يتموا دبلومة التربوى
و قلنا ال icdl اكيد مطلوبة
و فى عام 2011 سوف تضاف لهم شهادة التويفل toefl
و قلنا دول 3 ورقات علشان احنا حكومة ال3 ورقات
دايما لا ندفع فاتورة التليفون الا فى آخر يوم و الزحمة الشديدة و هى من شهر كامل
و دايما لا نفعل ما علينا الا فى آخر مرفع ( الا ايه معنى كلمة آخر مرفع دى ؟؟؟ )

ا/توفيق عزت
05-05-2010, 11:58 PM
دى لسا مقترحات يعنى لسا يلغوا القانون القديم ويتعرض على مجلس الشعب .يكون الخمس سنين عدوا وامتحنا تانى.:078111rg3:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــ
يا استاذى
الامتحان صورى و الجميع بما فيهم الوزارة تعرف ذلك
المشكلة فى الفرز : هذا مدرس و عليه مسئولية .... و هذا غير مدرس و لا يعرف شىء عن الطباشيرة و الشرح للتلامذة
موقف رأيته لاحد الزملاء منذ 15 سنة
اثناء اندماجه فى الشرح و التلاميذ مشدوهين جدا و كله تمام و عسل
قال تلميذ فجأة : يا استاذ انت متجوز من ييجى 10 سنين و لسة ماخلفتش عيال ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟
الاستاذ ( المعروف عنه هدوؤه الشديد ) رزع ( اقوى من خبط ) التلميذ كف حتى ان اصابعه علمت على وجه التلميذ
اليوم التالى حضر ابو التلميذ مع ابنه و ذهبوا للمدير
و احضر المدير المدرس ليواجههم
سأل المدير ابو التلميذ قائلا : انت مش بتربى ابنك ليه و تخليه مؤدب ؟؟؟؟؟؟
رد الاب : اعمل ايه يا استاذ انا ما بقدرشى عليه و امه متطلقة و هو عايش معايا و مع مرات ابوه و مغلبها و امه بتخليه يعمل مشاكل علشان تقول للناس : شوفوا ابوه مش عارف يربيه !!!!!!!!!!!!
المدير المحترم قال للتلميذ : اذهب الى الفصل
و قال لابوه لو شفتك هنا تانى فى المدرسة حا اضربك و اكسرك
و قال للاستاذ : اعتبرنى انا ولى امره ... لو عمل حاجة ابعته لى
يعنى نشتغل اخصائيين اجتماعيين و نفسيين للولد و ابوه و المجتمع و نعلم اولادهم و نشرح لهم
و يا ريت لو عندهم حاجة فى شغل البيت نعملها لهم كمان بالمرة
حسبنا الله و نعم الوكيل

طاهر الشاعر
05-05-2010, 11:59 PM
ممكن يكون شهادة كامبريدج: لان الدتور محمود عابدين قال ان اي معلم مساعد لغة انجليزية هيكون اختبار تخصصه اون لاين بتاع جامعة كامبريدج اللي ايصالهل ب 450 ج

Mr.Trueman
07-05-2010, 12:32 AM
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــ
يا استاذى
الامتحان صورى و الجميع بما فيهم الوزارة تعرف ذلك
المشكلة فى الفرز : هذا مدرس و عليه مسئولية .... و هذا غير مدرس و لا يعرف شىء عن الطباشيرة و الشرح للتلامذة
موقف رأيته لاحد الزملاء منذ 15 سنة
اثناء اندماجه فى الشرح و التلاميذ مشدوهين جدا و كله تمام و عسل
قال تلميذ فجأة : يا استاذ انت متجوز من ييجى 10 سنين و لسة ماخلفتش عيال ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟
الاستاذ ( المعروف عنه هدوؤه الشديد ) رزع ( اقوى من خبط ) التلميذ كف حتى ان اصابعه علمت على وجه التلميذ
اليوم التالى حضر ابو التلميذ مع ابنه و ذهبوا للمدير
و احضر المدير المدرس ليواجههم
سأل المدير ابو التلميذ قائلا : انت مش بتربى ابنك ليه و تخليه مؤدب ؟؟؟؟؟؟
رد الاب : اعمل ايه يا استاذ انا ما بقدرشى عليه و امه متطلقة و هو عايش معايا و مع مرات ابوه و مغلبها و امه بتخليه يعمل مشاكل علشان تقول للناس : شوفوا ابوه مش عارف يربيه !!!!!!!!!!!!
المدير المحترم قال للتلميذ : اذهب الى الفصل
و قال لابوه لو شفتك هنا تانى فى المدرسة حا اضربك و اكسرك
و قال للاستاذ : اعتبرنى انا ولى امره ... لو عمل حاجة ابعته لى
يعنى نشتغل اخصائيين اجتماعيين و نفسيين للولد و ابوه و المجتمع و نعلم اولادهم و نشرح لهم
و يا ريت لو عندهم حاجة فى شغل البيت نعملها لهم كمان بالمرة
حسبنا الله و نعم الوكيل

شكرا يا استاذى الكريم على مرورك العطر.
والله انا مش عارف هم بيعملوا كدا ليه كادر وicdl وتويفل كمان فى الطريق كل دا وما خفى كان اعظم بس فى سؤال واحد محيرنى كل ده فى مقابل ايه؟هل المرتب هيزيد ليصبح مثلا 1000 دولار ؟؟ دا اقل عامل فى البترول والله العظيم تعيين الشهر الى فات واول راتب له 900 جنيه.

Mr.Trueman
07-05-2010, 12:42 AM
ممكن يكون شهادة كامبريدج: لان الدتور محمود عابدين قال ان اي معلم مساعد لغة انجليزية هيكون اختبار تخصصه اون لاين بتاع جامعة كامبريدج اللي ايصالهل ب 450 ج

انت بتتكلم جد؟؟ قال الكلام ده امته وفين ؟

مش عايزين كمان شهادة التطعيم؟ حسبنا الله ونعم الوكيل

salama201043
07-05-2010, 11:11 AM
جزاك الله خيرا

طاهر الشاعر
07-05-2010, 12:36 PM
اه الخبر ده انا سمعته وشفته بنفسي بس في اعتقادي مش هيتحقق لانه مكلف زي موضوع الامتحانات بالبصمة الذكية لانه مكلف

Azhar Aly
07-05-2010, 06:03 PM
موضوع التويفل ده قال عنه فعلا ا/محمود عابدين ف تدريب الفديو كونفرنس قبل اختبار الكادر

ahmed salh
07-05-2010, 06:17 PM
يا جماعه هما اصلا من العام القادم مش هيجدو مدرسين جدد لسد العجز الموجود

واللي مش مصدق دلوقتي بكره يشوف بنفسه

Mr.Trueman
08-05-2010, 03:39 PM
والله انا لو لسا طالب فى الثانويه وشفت الى بيحصل للمدرسين من الذل والمهانه دى ما فكرت عمرى فى التربيه ولا اى كليه تمت للتدريس باى صله .

leprofesseur
17-07-2010, 11:18 PM
لو سمحتم ممكن استفسار ؟؟؟
هو المطلوب بالظبط شهادة icdl شاملة 7 مديول ولا اربعة فقط يارييييييييييييييت كلام موثوق و شكرااااااا