مشاهدة النسخة كاملة : يا دكاتره عايزين مساعده !!!

Doctor S.E
30-04-2010, 05:27 PM
معلش يا دكاترة اذا كنا بتوع ثانوي تقلنا عليكم بس احنا برضو عايزين نستفيد من خبرتكم
اولا انا طالبه في اولى ثانوي :romarioxp6: و جاتلنا استمارات الثانويه العامه :stickjo4:
و بعدين انا الحمد لله قررت اخد احياء في تانيه و دعواتكو معايا بس المشكله انو لازم نكتب ماده المستوى الرفيع و ماده الادبي الاختياريه دلوقتي و انا بصراحه مش عارفه اختار ايه
يا ريت بجد يا دكاترة تفيدوني في الماده الادبي الي اختارها و في المستوى الرفيع
و اسفه انت كنت طولت عليكم :bosyht9::bosyht9:

Dr-Mahmoud Ehab
01-05-2010, 04:52 PM
أولآ أحب أنوه حضرتك أن إستماره أولي ثانوي ليست إختيارك النهائي وإنماهي من إجل توزيع الفصول
وإنما الإستمارة الحقيقية هي إستمارة العام القادم قبل خوض إمتحانات المرحلة الأولي
بالنسبة لموضوع المادة الدبية رإي الشخصي علم نفس
والمستوي هو كان في قرار إتطبق علي دفعه 2008\2009
أن العلمي ما ينفعش ياخد ماده مستوي إدبي
بس تقريبآ رجعوا في القرار ده السنه دي
وعمومأ ممكن تاخدي فلسفة مستوي

زائر غير مسجل
01-05-2010, 05:12 PM
أولآ أحب أنوه حضرتك أن إستماره أولي ثانوي ليست إختيارك النهائي وإنماهي من إجل توزيع الفصول
وإنما الإستمارة الحقيقية هي إستمارة العام القادم قبل خوض إمتحانات المرحلة الأولي
بالنسبة لموضوع المادة الدبية رإي الشخصي علم نفس
والمستوي هو كان في قرار إتطبق علي دفعه 2008\2009
أن العلمي ما ينفعش ياخد ماده مستوي إدبي
بس تقريبآ رجعوا في القرار ده السنه دي
وعمومأ ممكن تاخدي فلسفة مستوي

تصحيح فقط يا دكتور محمود
لازال القرار ساري حتى الآن
وهو أن شعبة العلمي لا تأخذ مادة أدبية في المستوى

Doctor S.E
01-05-2010, 06:07 PM
شكرا جدا لحضرتك على معلومه الاستمارات و الماده الادبي
بس معلش يعني انا مفهمتش حكايه المستوى دي قرار و رجع و الكلام ده بس على العموم الي مكتوب عندي ان في مستوى و ان المواد المتاحه ليا هي احياء - انجليزي - عربي فأنا مش عارفه اختار الاسهل لاني معرفش امتحاناتهم و
الفلسفه مش من ضمن مواد المستوى الرفيع ده الي مكتوب عندي
و شكرا مرة تانيه لحضرتك

Dr.AE
04-05-2010, 07:15 PM
السلام عليكم

من رأيي انك تاخدي علم نفس كماده ادبيه و جغرافيا كماده مستوى رفيع وده اللى انا اخدته فى الثانوى وربنا معاكى وبالتوفيق

انشاء الله ولو ماينفعش جغرافيا يبقى انجليزي لو انتى بتحبيه

Doctor S.E
05-05-2010, 07:09 PM
ميرسي جدا يا دكتورة على رأيك
بس مستوى رفيع الجغرافيا اتشال من علمي و الانجليزي بقى ده هبقى اسال المستر عن امتحاناته :slap1qk6:
و شكرا مرة تانيه .دعواتك

Dr-Mahmoud Ehab
06-05-2010, 12:54 AM
شكرا جدا لحضرتك على معلومه الاستمارات و الماده الادبي
بس معلش يعني انا مفهمتش حكايه المستوى دي قرار و رجع و الكلام ده بس على العموم الي مكتوب عندي ان في مستوى و ان المواد المتاحه ليا هي احياء - انجليزي - عربي فأنا مش عارفه اختار الاسهل لاني معرفش امتحاناتهم و
الفلسفه مش من ضمن مواد المستوى الرفيع ده الي مكتوب عندي
و شكرا مرة تانيه لحضرتك

العفو علي ايه
اقولك متشغليس نفسك بموضوع ماده المستوي ده دلوقت
انتي لسه في أولي
ولسه هتكتبي الاستماره في تانيه
تكوني خدتي خبره اكتر واحتكتي بناس تقدر تفيدك اكتر
ومتتعجليش الأمور

lona love good
12-06-2010, 02:46 PM
السلام عليكم
انا طالبة مثلك في الصف الاول
بالنسبة للمستوي الرفيع انا كتبته لغة انجليزية والمتاح للعلمي ههو انجليزي .عربي.احياء
وبالنسبة للمادة الادبي اخترتهاعلم نفس لان حسب علمي هو اسهلهم وكل من اعرفهم كانت درجتهم فيه النهائية
وشكرا

dr.elreweny
13-06-2010, 01:51 AM
السلام عليكم

بالنسبة للمادة الأدبية فيه اجماع على مادة علم النفس:022yb4:

(مع العلم اني مذاكرتهاش ايام الامتحانات :av4056bb7jp3:و نقصت فيها درجتين :slap1qk6:بس وهي كانت السبب في نقص درجاتي:040vk0:)بس الحمد لله على كل شيء:)

ثانيا بالنسبة للمستوى
معتقدش انك لسة في سنة أولى و تقرري من دلوقتي حتاخدي مستوى إيه:078111rg3:
استني شوية لما تستقري ان شاء الله في تانية ثانوي و تبدأوا تكتبوا الاستمارات التانية
و بعديها اختاري و حتى لو اخترتي حاجة في الاستمارة في تانية برضو و عايزة تعديلها في أي وقت :stickjo4:ممكن تتعدل مش معضلة يعني الحكاية

يعني انتي الافضل انك تكتبي في الاستمارة اللي معاكي جنب المستوى الرفيع(لا أرغب:angry2:) و تبقي تعديلها في أي وقت ان شاء الله حتى قبل الامتحان بأسبوع:)

لو فيه أي استفسارات تانية :confused:انا في أولى يعني لسة مخلص ثانوي طازة الحمد لله
و ربنا يوفقك ان شاء الله الى ما فيه الخير

Prof.Dr/A.T.M
13-06-2010, 06:55 AM
انجليزي مستوى احلى حاجة بجد بالنسبة للمادة الادبية سواء علم نفس او اقتصاد واحصاء الاتنين سهلين موووووووت انا كنت واخدة اقتصاد واحصاء بس اصحابي كلهم كانوا علم نفس

Doctor S.E
18-06-2010, 11:22 PM
شكرا جدا جدا لحضراتكم يا دكاتره
بجد افدتوني
و ادعولنا بقى ...اديكو شايفين الثانويه العامه عاملين فيها ايه

Dr.AE
19-06-2010, 01:50 AM
السلام عليكم

انشاء الله ربنا يوفقكم ويكون معاكم دايما
ويارب تدخلوا الكليه اللى بتتمنوها واللى فيها خير ليكم :022yb4::022yb4::022yb4:
وما تخافوش وشدوا حيلكم;);):friendsxs3:

Dr.AE
19-06-2010, 01:52 AM
يا جماعه معلش عندي سؤال صغير ازاى بتدخلوا الصوره الرمزيه كبيره كده لانى لما ادخلها بيتكتب ان ماينفعش

Doctor S.E
23-06-2010, 12:08 PM
انتي بتجربي كل الصور الي عندك لحد اما واحده تنفع انا برضو قعدتلها يوم عشان اجرب لحد اما دي نفعت

sumasamy
28-06-2010, 12:58 AM
المستوى الرفيع عربى او انجليزى اسهل مادتين

لكن اوعى تاخدى احياء ابداااااااااااااااااااااااااااااااا لانها اصعب من الاحياء الاساسية بمراحل وعن تجربة لانى كنت محتارة وجبت كتب للتلت مواد وبصراحة استريحت للعربى جدا (لو بتحبى النحو والبلاغة هيبقى جميل جدا وامتحانه سهل واى)

اما بقى المادة الادبية فسواء علم النفس او الاقتصاد والاحصاء بصراحة الاتنين سهلين موت
انا كنت اقتصاد واحصا وجبت 50 بكل سهولة بس علم النفس بيحتاج حفظ شوية

واحب اطمنك سواء الاستمارة دى او استمارة سنة تانية مش اساس خالص
انتى ممكن تحولى رغباتك يوم الامتحان
عادى جداااااااااااا
يعنى اكتبى اى حاجة سد خانة بس
وان شاء الله فى تالتة بتعملو تعديل للرغبات تانى لان معظم الناس بتغير رأيها بعد فترة وفى اللى بيحول من علمى لأدبى
الموضوع سهل يعنى
سورى ع الاطالة
ويارب بالتوفيق ليكو كلكم

Doctor S.E
01-07-2010, 03:08 PM
ميرسي جدا على رايك
انا بجد استفدت
و شكرا جزيلا
انا فعلا شكلي هاخد اقتصاد و احصاء بدام سهله كده
و دعواتكم

nora2000
11-07-2010, 12:22 AM
انا كنت واخدة علم نفس بصراحة هي مادة سهلة جداا وكويسة ومضمونة

وبردو اصحابي الي خدو اقتصاد واحصا بيقولو حلو

اوعب اوعي اوعي تخدي احياء مستوي لانها مادة كبيرة ومش سهلة وانا مخدتش منها الا نص درجة معملتش حاجة بس الحمد لله مجموعي سد ودخلت طب

اصحابي خدوا عربي وقالوا كويس جدااااا

ربنا يوفقك

Doctor S.E
29-07-2010, 03:53 PM
امين يا رب
انا شايله فكره مستوى رفيع احياء دي لان اصلا مس الاحياء بتاعتنا
هي اول واحده قالتلنا اوعوا تاخدوه
ف انا مش بفكر فيه خالص
ممكن العربي و ربنا يستر على النحو
بس احنا نعدي من تانيه و بعدين يحلها حلال بدام في فرصه تغيير
شكرا مره تانيه لحضراتكم ... و اسفه على الازعاج

Dr.AE
31-07-2010, 09:46 PM
السلام عليكم

ازيك يا دكتوره المستقبل انشاء الله:078111rg3::078111rg3::078111rg3: (معلش لانى ما اعرفش اسمك) استعديتى لثانويه عامه ولا لأ؟؟؟؟؟:rolleyes:

اولا انا عايزاكى ما تخافيش لان اختى خايفه وانا مش عارفه هى خايفه من ايه وشدى حيلك وذاكري كويس وخلى املك فى ربنا اكبر من اي شئ تانى ف الدنيا دى كلها:p:p:p

وزى ما قلت رايي انك تاخدي انشاء الله علم نفس لو بتعرفى تحفظى كويس او تاخدي اقتصاد واحصاء لو بتحبى الرياضه وانشاء الله كله خير

وشكرا على ردك على سؤالى وعلى فكره ما فيش ازعاج ولا حاجه ده احنا اخوات :friendsxs3::friendsxs3:وانشاء الله قريب هنبقى زمايل:039uw8: ولا
ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟:confused::confused:

Doctor S.E
20-08-2010, 05:27 PM
ميرسي و الله ليكي يا دكتوره
انا برضو اختي الكبيره قدك و في طب بشري برضو
و بتقولي نفس الكلام ... و الله انا متخوفه جدا
مش من حاجه بس من الامتحانات لا اكتر و لا اقل
و ادعيلي اجيب المجموع الي انا عايزاه و انا على فكره اخدت احياء و الحمد لله مرتاحه فيها
و شكرا يا دكتوره جدا و الله انتي فعلا في مقام اختي

Magic Sword
29-08-2010, 11:11 AM
نصيحه مجربه من اخوكي محمود لسه مخلص 3 ثانوي وربنا اكرمني بطب بشري المنيا (عقبالك يارب) اوعي اوعي من الاحصاء والاقتصاد لانها رياضه خوانه والدكتور بدر بيشكل لجنه كل عام هيا اللي بتحط امتحان رياضه واحد ورياضه 2 واحصاء واقتصاد وكل مواد الرياضه بتيجي صعبه وفيها افكار للمتميز اوي في اخر 3 سنين من 2008 بما فيهم الاحصاء والاقتصاد دي حتي بنت خالتي جايبة والله 100 وشويه % وجابت في الاحصاء والاقتصاد 49 فابعدي عتها خالص لذا الماده الادبيه علم نفس بس زاكريها كويس اووووي لانهم بيدققوا في التصحيح اوووووي انا امتحنتها السنادي ومش كنت غلطان في حاجه وجبت 49 والمدرس بتاعي قالي ان المستشاره جتلهم في التصحيح وقالتلهم ما في حد كثير يا خد النهائية و 120 واحد بس هما اللي اخدوا النهائية علي مستوي الجمهوريه بالرغم من ذلك علم النفس افضل واسهل المواد الادبيه
اما بالنسبه للمستوي مهم جدا جدا جدا لانه بعد فضل الله طبعا هوا اللي دخلني طب انا كنت واخد عربي هوا مش صعب اوي بس عاوز شغل وحفظ جامد وما كنت مزاكرة كويس الا اني الفت كتير في الامتحان وجبت 10/10 في حين ناس زمايلي ممتازين جايبين 100% واكتر والله وجايبين 9 و 9.5 من / 10 في الانجليزي اما الاحياء والرياضه والكلام دة كله بيضيع خالص اغلب زمايلي الممتازين وهما في طب بردة اللي اخدوة اكترهم جاب 7/10 سواء في الاحياء او الرياضه ولا تنسي ايضا تقريبا ثلث امتحان المستوي العربي بتاعنا كان نحو وعاوز واحد مؤسس حلو انا كنت شاطر اوووي في النحوا علششان كدا عديت بسلام اغلب النحو بتاع اعدادي واللي هتدرسيه في 2 و 3 يعني شامل النحو كله وبالرغم من ذلك افضل المواد للمستوي العربي ان شاء الله وعن تجربه وفقك الله ان شاء الله

Doctor S.E
30-08-2010, 11:32 AM
اولا الف مبروك يا دكتور على طب

ثانيا ميرسي جدا لحضرتك
بجد افدتني كتيير
بس يا رب اعدي السنه دي بالاحياء و ربنا يستر
و بعدين ان شاء الله اخد عربي مستوى و علم نفس
لاني فعلا لقيت ناس كتير رايهم كده مع اني كنت مفكره الاقتصاد و الاحصاء اسهل
بس حسيتها تقيله شويه بانها عامله زي مادتين مش ماده واحده
ربنا يعديها على خير

و ادعووولي اضمن مجموع كويس في تانيه *عشان ارتاح في تالته

Magic Sword
30-08-2010, 12:17 PM
اولا الف مبروك يا دكتور على طب

ثانيا ميرسي جدا لحضرتك
بجد افدتني كتيير
بس يا رب اعدي السنه دي بالاحياء و ربنا يستر
و بعدين ان شاء الله اخد عربي مستوى و علم نفس
لاني فعلا لقيت ناس كتير رايهم كده مع اني كنت مفكره الاقتصاد و الاحصاء اسهل
بس حسيتها تقيله شويه بانها عامله زي مادتين مش ماده واحده
ربنا يعديها على خير

و ادعووولي اضمن مجموع كويس في تانيه *عشان ارتاح في تالته
ربنا يكرمك يارب يا دكتورة ( ان شاء الله)
ع فكره برده علم النفس والاجتماع مادتين برده وفي ورقه الامتحان علم النفس في صفحه والاجتماع الصفحه التانيه
بالنسبه للاحياء انا كنت واخدها السنادي برده هيا بجد والله لو انتي زاكرتيها كويس من اول السنه بس ما تحفظيها بس لا افهميها والرسوماااااااااااااااااااااااات اوعي من الرسومات اوعي تسيبي ولا رسمه ان شاء الله ع جلده الكتاب تحفظيها بالبيانات لانه جاب لنا رسمه ما تخطر ع بال حد وشوفي الامتحان بتاعنا (2010) وهو اول امتحان كان عاوز تفكير جامد اول سنه يحطوه مش معتمد ع الحفظ لا ده ممكن لو وحد مش حافظ اوي وفاهم يجيب 50 ورغم ذلك انا جبت فيها 48.5 بالعافيه
ربنا يوفقك يارب ويكرمك

Doctor S.E
01-09-2010, 01:15 PM
ميرسي يا دكتور مره تانيه
و ياريت تفيدوني بخبراتكم علطول ... اهو ربنا يكرمنا كلنا بمساعدتنا لبعض
و هي الاحياء فعلا انا لازم افهمها الاول لاني مبعرفش احفظ كده من غير اما اكون الي بقوله
و انا نزلت امتحان الاحياء و هشوفه ان شاء الله
بس يا رب اجيب مجموع لاني اخدت الاحياء في تانيه يعني مفيش فرص قدامي
ربنا يستر
شكرا لحضرتك و جزاكم الله خيرا