مشاهدة النسخة كاملة : استفسار لخريج المعاهد الفنية السنتين

abdo_pikt
01-05-2010, 08:54 PM
السلام عليكم
انا عضو جديد فى المندى وكنت عايز اعرف امتحان القدرات بنسبة لخريج المعاهد الفنية هو نفس امتحان قدرات الثانوى العامة وله ايه
واختير القسم على اساس ايه يعنى فى سنة اعداى هى اليه بتحدد هدخل شعبة ايه وله هدخل نفس الشعبة اليه كنت فيه فى المعاهد وثانوى انا كنت شعبة طباعة
بس لو هيدخلون نفس الشعبة يبقى كده هدخل من اولى على طول يعنى هدرس 4 سنين بس صح وله ايه
ارجو الرد بسرعة

abdo_pikt
01-05-2010, 09:08 PM
ملحوظة انا فى معاهد المساحة شعبة طباعة سنة تانيه

abdo_pikt
02-05-2010, 12:12 PM
اين الرد
مفيش رد وله ايه

ياسر المزين
02-05-2010, 11:54 PM
السلام عليكم
انا عضو جديد فى المندى وكنت عايز اعرف امتحان القدرات بنسبة لخريج المعاهد الفنية هو نفس امتحان قدرات الثانوى العامة وله ايه
واختير القسم على اساس ايه يعنى فى سنة اعداى هى اليه بتحدد هدخل شعبة ايه وله هدخل نفس الشعبة اليه كنت فيه فى المعاهد وثانوى انا كنت شعبة طباعة
بس لو هيدخلون نفس الشعبة يبقى كده هدخل من اولى على طول يعنى هدرس 4 سنين بس صح وله ايه
ارجو الرد بسرعة
بالنسبة للمعاهد السنتين ليك امتحان فى كلية الفنون التطبيقية وبتدخل من سنة ثانية على طول بس اهم حاجة المجموع وبتدخل قسم طباعة المنسوجات او اى فرع من فروع الطباعة ولابد ان تذهب للكلي حتى يعطيك ميعاد الامتحان

abdo_pikt
03-05-2010, 10:16 AM
شكرا استاذ ياسر المزين على الرد
معلش كان عندى استفسار انا كنت طباعة ونشر اوفست وجمع تصويرى ينفع ادخل فى الكلية طباعة منسوجات
والكلية بتاخد مجموع كام
اسف على كثرة الاسئالة

ياسر المزين
03-05-2010, 03:12 PM
شكرا استاذ ياسر المزين على الرد
معلش كان عندى استفسار انا كنت طباعة ونشر اوفست وجمع تصويرى ينفع ادخل فى الكلية طباعة منسوجات
والكلية بتاخد مجموع كام
اسف على كثرة الاسئالة
الطباعة والنشر هو القسم اللى انشاء الله هتدخلة اما الكلية بتأخذ من كام دة حسب المتقدمين للامتحان فى هذا العام وعلى مااظن حوالى 85%

abdo_pikt
03-05-2010, 05:22 PM
شكر وجزاك الله كل خير