مشاهدة النسخة كاملة : مليون مبروك تم تعديل العقود

leprince2010
08-05-2010, 01:29 PM
الحمد لله أشكر السيد الوزير والسيد مدير فرع اكاديمية بنى سويف ومدير الاكاديمية بالقاهرة ووكيل الوزارة ببنى سويف على تعديل عقود معلمى اللغة الفرنسية والانجليزية وانا عدلت عقدى من معلم فصل الى معلم لغة فرنسية . الحمد لله تحقق الحلم الذى دام خمس سنوات . وكمان فى قسم التعيينات قالوا ان تجديد العقد سنة اخرى الى المعلمين غير التربوييين واللى مش معاهم الرخصة الدولية واللى تربوى ومعاه الرخصة لايجدد عقد بمعنى سيكون عقده سارى سنة اخرى و يوم 1/5/2011 فى عيد العمال هيطلع الريس ويقول تم تثبيت العماله المؤقتة لان دة هيكون فى برنامج الريس الانتخابى الجديد . وشكرا .

أ/محمد على عاشور
08-05-2010, 01:55 PM
مبروك على العقد الجديد
والخبر بتاع التثبيت مش داخل دماغى يعنى شهر سبعة طلع كدبه

طاهر الشاعر
08-05-2010, 02:25 PM
وكمان فى قسم التعيينات قالوا ان تجديد العقد سنة اخرى الى المعلمين غير التربوييين واللى مش معاهم الرخصة الدولية واللى تربوى ومعاه الرخصة لايجدد عقد بمعنى سيكون عقده سارى سنة اخرى
كلامك متناقض

teacher120
08-05-2010, 04:10 PM
مبروك
لكن التثبيت 1 -7-2011

كلام غريب جدااااااااااااا وهما يعنى عرفوا منين هما يدوب بيقولو التعليمات الى بتجيلهم هيفتوا بقا

مس رانيا حسن
08-05-2010, 04:26 PM
الحمد لله أشكر السيد الوزير والسيد مدير فرع اكاديمية بنى سويف ومدير الاكاديمية بالقاهرة ووكيل الوزارة ببنى سويف على تعديل عقود معلمى اللغة الفرنسية والانجليزية وانا عدلت عقدى من معلم فصل الى معلم لغة فرنسية . الحمد لله تحقق الحلم الذى دام خمس سنوات . وكمان فى قسم التعيينات قالوا ان تجديد العقد سنة اخرى الى المعلمين غير التربوييين واللى مش معاهم الرخصة الدولية واللى تربوى ومعاه الرخصة لايجدد عقد بمعنى سيكون عقده سارى سنة اخرى و يوم 1/5/2011 فى عيد العمال هيطلع الريس ويقول تم تثبيت العماله المؤقتة لان دة هيكون فى برنامج الريس الانتخابى الجديد . وشكرا .

السلام عليكم اسمحلى حضرتك
مش مقتنعه
كيف يتساوى الحاصل على التربوى وشهادة الرخصة بغير التربوى
عامة جزاك الله خيرا

M.Ahmed Elsaid
08-05-2010, 04:30 PM
تعديل عقود معلمى اللغة الفرنسية والانجليزية وانا عدلت عقدى من معلم فصل الى معلم لغة فرنسية

ربنا يبشرك بالخير يارب

عقبالنا احنا كمان

ومبروك عليك يا مسيو

hishamhassan
08-05-2010, 10:14 PM
أخبار جميلة و مبشرة

engi11
09-05-2010, 11:57 AM
شكرا جزيلا

محفظ بالأزهر
09-05-2010, 05:21 PM
جزاك الله خيرا

مدحت52
09-05-2010, 05:37 PM

طبعا كلامك ده نقلا عن قسم التعينات في المديريه
الكلام واضح جدا انه متناقض
اولا ليه نتكلم في التربوي لانه محدش دخل الامتحان ممعهوش تربوي
يبقى ازاي تقرن ده
بواحد اجتاز اختبار الكادر وحاصل على الرخصة الدولية

ثانيا كل اللي اجتازو الاختبار لن يتم التجديد لهم ده شئ منطقي مظبوط
لكن اللي مش منطقي هوان عقدهم ساري دا مستحيل يحصل لييييه اقولك ليه لان القانون بيقول ( 155 لسنة 2007) كل من حصل على الرخصه ( اجتياز الاختبار )
يتم تعينه في وظيفة معلم سواء كان عقد جديد او تعيين المهم انه لازم في حاجه جديدة تحصل في شهر يوليو
لان عقدك حاليا معلم مساعد

انا اسف جدا يا استاذ يا اما انت مفهمتش الخبر ياما مصدرك مبيفهمش ( قسم التعيينات )

fatema2004
09-05-2010, 07:54 PM
ربنا يستر والرئيس يكوووووووووووووووووووووون فى 1/5/2011

مش زى ىىىىىىىىىىىىىى1/5/2010
أظن مفهومـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــه

M.Ahmed Elsaid
10-05-2010, 01:07 AM
ربنا يستر والرئيس يكوووووووووووووووووووووون فى 1/5/2011

مش زى ىىىىىىىىىىىىىى1/5/2010
أظن مفهومـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــه

ههههههه

ربنا يديله الصحة يارب

abou wafaa
10-05-2010, 03:48 PM
بالتوفيق يارب وياريت ترد على رسالتي ياريس
وأهم نقطة انت غيرت العقد لأنك امتحت فرنساوي ولا انت امتحنت عادي فصل وغيرت؟

شيموشيمو
11-05-2010, 10:32 PM
ألف مبارك لك يا مسيو

هل ستعيد امتحان الأكاديمية؟ ومتى؟

هل ستتأخر عن ركب المجتازين حالياً؟

smsma81
12-05-2010, 05:24 PM
يا جماعه الفاحس اللي جه بتعديل العقود بتاريخ 15/3*2010بيقول ان اي مدرس مساعد وخاصه الانجليزي والفرنساوي ومش في تخصصه يتم تعديل العقد تبعا للتخصص ويتم وضعه في مدارس التعليم الاساسي عشان يدي خبرته .وكل اداره مسؤله عن عقودها يعني ترجع كل واحد في مكانه .
بالنسبه لامتحان الاكاديمي لازم يكون الواحد تربوي .واي سي دي ال.وخبره سنه عشان يتأهل للامتخان ولو عندك زاسطه خليها تديك زئقه وقال نشيد وطني قال في الكابور ههههههههههههه ده الوزير ده عليه حركات

abou wafaa
12-05-2010, 08:48 PM
ياجماعة حد يفهمني

يعني اللى امتحن ف امتحان الكادر اللى فات معلم فصل لكن هو تخصصه انجليزي او علوم او غيرة يغير العقد بتعه لمادة التخصص أرجو الرد

انا عندي المدام امتحنت معلم فصل لكن هي تخصص علوم وعاوزه تعدل العقد لعلوم ينفع ولو كان ينفع نروح لمين؟؟؟؟

smsma81
12-05-2010, 09:43 PM
ياجماعة حد يفهمني

يعني اللى امتحن ف امتحان الكادر اللى فات معلم فصل لكن هو تخصصه انجليزي او علوم او غيرة يغير العقد بتعه لمادة التخصص أرجو الرد

انا عندي المدام امتحنت معلم فصل لكن هي تخصص علوم وعاوزه تعدل العقد لعلوم ينفع ولو كان ينفع نروح لمين؟؟؟؟

تروح لقسم التعينات *التنظيم والاداره *التابع له المدرسه بالمديريه وتقولهم علي الفاكس بتاع الدكتور احمد زكي بدر بتاريخ 15-3-2010الصادر من مكتب الوزاره وتقولهم انا عايزه اغير.

السنوطى
15-05-2010, 08:15 PM
السلام عليكم انا قسم علم نفس وعايز اعدل العقد بتاعى اية الاجراءات المطلوبة علما بان الموجة يريد ان اعمل معة

فيروز2010
15-05-2010, 09:09 PM
فى مادة من مواد العقد المميز يجوز للاكاديمية تجديد العقد لسنة ثالثة تلقائيا فى حالة الحاجة الى المعلم المساعد

محمدعلام1
21-06-2010, 03:05 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ارجو من سيادتكم سرعة منحى هذا الطلب لقرب نهاية شهر ستة
لقد وجدت قراراً للسيد وزير التربية والتعليم على النت فى جريدة اليوم السابع بتاريخ 3/3/2010 ونصه انه قام بإرسال خطابات لجميع المديريات التعليمية يلزمها بتعديل عقود المعلمين المساعدين للتطابق تخصصاتهم بالمؤهل مع العقد وليس التخصص بالعقد المبرم بينهم
بمعنى خريجى التربية العام والمتعاقدين على المرحلة الابتدائية يتم تعديل العقد لهم على ان يقومو بالعمل بالمرحلة الاعدادية وفقاً لمؤهلهم الدراسى وتخصصهم به كما يلزمها بان تكون وظيفة معلم فصل فى المقام الاول يشغلها خريجوا التربية شعبة التعليم الابتدائى
مما يحد من عملية التلاعب التى نراها فى الادارات التعليمية التى تعمل على رفع خريجى التربية شعبة التعليم الابتدائى للمرحلة الاعدادية والتعليم العام للمرحلة الابتدائية
لذا التمس من سيادتكم بالمنتدى الكريم رقم تلك القرار لاننى لم استطع الحصول عليه لاننى فى امس الحاجة له
حيث ارى واقابل ظلم رهيب فى الادارة التابع لها من وضعى فى المرحلة الابتدائية كمعلم فصل ووضع آخر من نفس قريتى وبمدرسة القرية الاعدادية كمعلم رياضيات اعدادى على الرغم من صغر سنه وسنة تخرجه ومؤهله عنى حيث انه مؤهل تربية تعليم بتدائى رياضيات اما انا تربية عام رياضيات وشكراً
لاننى سألت بالمديرية التابع لها مدرستى وكان الرد لم يأتى لنا كلام رسمياً وبعديها بومين سألت تانى برده كان الرد ياأستاذ روح مدرستك ويوم الاثنين القادم سوف نرسل القرار للإدارة مع المندوب
وجيه يوم الاثنين والحمد لله ربنا أكرمنى ولقيت المندوب بس لم أجد معه القرار وسألته كان رده يا استاذ عرفنى رقم القرار وانا ان شاء الله اسألك عليه فى المديرية
يعنى انا بلف فى دائرة مغلقة صحيح بتحرك وفجأة بلاقى نفسى فى مكان البداية مرة اخرى

Mr.AI
21-06-2010, 04:39 PM
مبروك على العقد الجديد
والخبر بتاع التثبيت مش داخل دماغى يعنى شهر سبعة طلع كدبه

MUSTAFAEGYPT
21-06-2010, 06:48 PM
جزاكم الله خيراااااااااااااااا

mo1112
21-06-2010, 06:58 PM
كل شهر سبغة وانتم طيبون

عصام شاهين
22-06-2010, 04:08 PM
يا الجماعة والله الكلام دى كلام فاضي احنا تبع ادارة شرق طنطا روحنا انهارده 22/6/2010 اولا روحنا تنسيق الابتدائى قالنا مفيش تعديل تخصصات لان مفيش فى الاعدادى او الثانوى عقود ، وبعدها روحنا التعينات نسال قالو لنا روحوا الادارة تانى روحنا لتوجيهات المواد الا المفووض نشتغل عليها حسب القرار قالوا مفيش عجز مع اننا جبنا لهم حوابات من المدارس ان فيه عحز فى المواد ومع ذلك رفضوا وقالوا مفيش عجز
يعنى القرار يبقى قرار اذا الزمهم بالتنفيذ غير كدا التوجيهات بتلعب بينا شوية والتعينات شويه واحنا مش عارفيين نعمل ايه ياجماعة الا عنده حل او طريقة يوصلنا بيها للوزير يقول لنا بصراحة جالى احباط

meslmat
31-05-2011, 05:53 PM
الكلام القديم

وعجبى!!!