مشاهدة النسخة كاملة : بماذا تفسر!

smsma81
14-05-2010, 09:46 PM
;)بماذا تفسر ما ياتي
لما تكون متعاقد في مدرسه وفجأه تلاقي نفسك شايل حصص احطياطي بالكوم من غي ما تمضي عليها عشان الناس دول مش متسجلين في الدفتر بتاع الاحطياطي ولا يمكنك الاعترااض.
ولما يكون المدرسه فيها فرق بين المدرس المثبت والمتعاقد من حيث انه هو يغيب وانت تشيله والعكس غير صحيح ولو المدرس الاساسي غاب وانت كمان غبت عارضه تبقي كارثه .ليك مش ليه من قبل اداره المدرسه انت لسه شباب .
طيب حد يقولي حاجه تانيه لما واحده تاخد اعتيادي من المدرسات المتعاقدات تربيه رياضيه واللي مضتلها زميله تطوير تعاقد برضه
ينفع تنزل في دفتر الاحطياطي ؟واللي يشلها تربيه فنيه :friendsxs3:
طيب لما يكون المدرسه 6فصول وفيها 12تعاقد غير الاساسي من المدرسين 15 تقريبا ويمكن ازيد غير الاداريين بالمدرسه .والامتحانات زي ما انتوا عارفين في الابتدائي الصبح اولي وتانيه في نفس اللجنه وبعد الضهر رابعه وخامسه ي نفس الجنه وفجأه بدون سابق انذار تلاقي نفسك مراقب علي اولي وتانيه وبعدين تصحيح اولي وبعدين مراقب رابعه وخمسه وبعدين تصحيح رابعه ايه قراءه وانت تربيه فنيه ! يعني انت واخد سؤال القراءه ومطلوب منك متمشيش علي نموذج الوزاره تكون رؤف بالطلبه
يعني الطالب كاتب معني من معاني الكلمات شبه نموذج الوزاره عديها وادي الدرجه .طيب ما تحط ما درس عربي يا باشا دي التربيه الفنيه دي اصلا حضرتك مش معترف بيها .:dيعني خرجين من علي الرصيف وكمان تعاقد (فجأه بقوا بيفهموا)
وبعدين يا جماعه تلاقي مفيش مراقبين وكلهم مشيوا مجملات والواحد من الساعه تمنيه الاربع وروح اربعه ونص ومقعدش لحظه يبقي حالته ازاي في دماغ يفكر .يرد ازاي علي وكيل ولا مدير ؟:blush::blush:
ده طبعا غير الناس المكفأه الشامله اخوتنا بيقبضوا مش كل شهر .لا كل شهرين تقبض شهر!فوق الشغل الكتير ولما يلموا فلوس الجوده ندفع زينا زي المدرس اللي بياخد ارقام غريبه ده
يعني هو يدفع 10جنيه احنا زييه .يدفع 20زييه حتي مش يعملوها نسب
والله يا جماعه انا مش عارفه الحاجات دي بتحصل مع عقود الغربيه بس ولا انتوا كمان ؟وبعدين رد فعلكوا بيكون ايه؟
يعني انا الصراحه مقدرتش امسك نفسي من الانفعال وانا طالعه من مراقبه لتصحيح .ومردتش امضي علي دفتر الكنترول بتاع التصحيح والناس مش موجوده بحجه ان عندهم عيال .وكنت ماشيه وزيي ما تيجي بس زميلي الاخصائين الاجتماعين بالمدرسه الكبار وقفوني ودخلت التصحيح .رغم ان احنا قانوني ملناش تصحيح !
طيب لو حد فيكوا مكاني حيعمل ايه علي العلم ان كل واحد بالعقد بيمشي مصلحته مع الاداره بطريقته .يعني مش بيجتمعوا علي رايي .
انا عايزه ردود الافعال في المواقف دي .طبعا المدرسه فيها كتير

M.Ahmed Elsaid
15-05-2010, 03:02 AM
بماذا تفسر ما ياتي
لما تكون متعاقد في مدرسه وفجأه تلاقي نفسك شايل حصص احطياطي بالكوم من غي ما تمضي عليها عشان الناس دول مش متسجلين في الدفتر بتاع الاحطياطي ولا يمكنك الاعترااض.
ولما يكون المدرسه فيها فرق بين المدرس المثبت والمتعاقد من حيث انه هو يغيب وانت تشيله والعكس غير صحيح ولو المدرس الاساسي غاب وانت كمان غبت عارضه تبقي كارثه .ليك مش ليه من قبل اداره المدرسه انت لسه شباب .
طيب حد يقولي حاجه تانيه لما واحده تاخد اعتيادي من المدرسات المتعاقدات تربيه رياضيه واللي مضتلها زميله تطوير تعاقد برضه
طيب لما يكون المدرسه 6فصول وفيها 12تعاقد غير الاساسي من المدرسين 15 تقريبا ويمكن ازيد غير الاداريين بالمدرسه .والامتحانات زي ما انتوا عارفين في الابتدائي الصبح اولي وتانيه في نفس اللجنه وبعد الضهر رابعه وخامسه ي نفس الجنه وفجأه بدون سابق انذار تلاقي نفسك مراقب علي اولي وتانيه وبعدين تصحيح اولي وبعدين مراقب رابعه وخمسه وبعدين تصحيح رابعه ايه قراءه وانت تربيه فنيه ! يعني انت واخد سؤال القراءه ومطلوب منك متمشيش علي نموذج الوزاره تكون رؤف بالطلبه
يعني الطالب كاتب معني من معاني الكلمات شبه نموذج الوزاره عديها وادي الدرجه .طيب ما تحط ما درس عربي يا باشا دي التربيه الفنيه دي اصلا حضرتك مش معترف بيها .:dيعني خرجين من علي الرصيف وكمان تعاقد (فجأه بقوا بيفهموا)
وبعدين يا جماعه تلاقي مفيش مراقبين وكلهم مشيوا مجملات والواحد من الساعه تمنيه الاربع وروح اربعه ونص ومقعدش لحظه يبقي حالته ازاي في دماغ يفكر .يرد ازاي علي وكيل ولا مدير ؟:blush::blush:
ده طبعا غير الناس المكفأه الشامله اخوتنا بيقبضوا مش كل شهر .لا كل شهرين تقبض شهر!فوق الشغل الكتير ولما يلموا فلوس الجوده ندفع زينا زي المدرس اللي بياخد ارقام غريبه ده
والله يا جماعه انا مش عارفه الحاجات دي بتحصل مع عقود الغربيه بس ولا انتوا كمان ؟وبعدين رد فعلكوا بيكون ايه؟
يعني انا الصراحه مقدرتش امسك نفسي من الانفعال وانا طالعه من مراقبه لتصحيح .ومردتش امضي علي دفتر الكنترول بتاع التصحيح والناس مش موجوده بحجه ان عندهم عيال .وكنت ماشيه وزيي ما تيجي بس زميلي الاخصائين الاجتماعين بالمدرسه الكبار وقفوني ودخلت التصحيح .رغم ان احنا قانوني ملناش تصحيح !
طيب لو حد فيكوا مكاني حيعمل ايه علي العلم ان كل واحد بالعقد بيمشي مصلحته مع الاداره بطريقته .يعني مش بيجتمعوا علي رايي .

يبقى انت اكيد فى مدارس مصر

مهما قلنا ومهما حكينا سيبقى الحال كما هو عليه

Mr.Trueman
15-05-2010, 07:45 AM
حسبنا الله ونعم الوكيل !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hishamhassan
15-05-2010, 10:20 AM
حسبى الله ونعم الوكيل

مصطفى محمد ص
15-05-2010, 12:09 PM
ياسيدى الفاضل مفيش فرق بين المتعاقد والمثبت وواضح من الكلام بتاعك معلش يعنى منتاش عارف ضورك وإختصاصاتك
زيك زى المثبت بالضبط بالنسبة للحصص ال‘حتياطى لما يغيب المدرس بيسجل غياب وتسند الحصة لمدرسن المادة الأساسية الأقل نصاب فى هذا اليوم إن لم يتوفر يكون الفرصة لمدرس من مدرسى الفصل والأقل حصص أيضا .
ولما تاخد أخت زميلة أجازة إعتيادى يسند العمل لزميل أو زميلة من نفس التخصص وإن لم يجد فلزميل من المدرسة لو المدة قصيرة أما لو طالت المدة عن ثلاثة أيام فاللموجة رأى أخر
سيدى الفاضل أنت لست فى مدرسة بل تكية ولابد أن يعرف مدير المدرسة أن ذلك خطأ ولابد أن يعدل نفسة
حاول تعرفة إنك فاهم ومتخفش منة ما دمت عندك حق

كاظمة
15-05-2010, 02:33 PM
ياسيدى الفاضل مفيش فرق بين المتعاقد والمثبت وواضح من الكلام بتاعك معلش يعنى منتاش عارف ضورك وإختصاصاتك
زيك زى المثبت بالضبط
مش بالضبط احنا بيقول لنا انتوا مكتوبين بالرصاص
بالنسبة للحصص ال‘حتياطى لما يغيب المدرس بيسجل غياب وتسند الحصة لمدرسن المادة الأساسية الأقل نصاب فى هذا اليوم
عايز اقول لكم ان في ايام بيبقى عندي ســــــــــت حصص ومع ذلك باخد احتياطي يعني من الاخر بشتغل اليوم كله تخيلوا تبقى خارج من الفصل ده للفصل ده وحتى الفسحة تلاقى اللى بتطلب منك انك تساعدها في شغلها ما احنا لسه شباب ومعندناش عيال واي كلام بيقولوا لنا
إن لم يتوفر يكون الفرصة لمدرس من مدرسى الفصل والأقل حصص أيضا .
ولما تاخد أخت زميلة أجازة إعتيادى يسند العمل لزميل أو زميلة من نفس التخصص وإن لم يجد فلزميل من المدرسة لو المدة قصيرة أما لو طالت المدة عن ثلاثة أيام فاللموجة رأى أخر
سيدى الفاضل أنت لست فى مدرسة بل تكية
واضح ان المدارس زي بعض
تعرفوا ان في مدرسين بالتيلفون يتصلوا انهو مش هيجوا ومش بيتغيبوا واحنا اللى بنشيل حصصهم وال اللى تروح السوق وتروح واحنا نشيل أو يقعدوا ياكلوا واحنا نطلع بدلهم ومع الاسف مانقدرش نتكلم ولو اتكلمت يقولوا لنا انتوا بالاجر ولازم تشتغلوا
تولابد أن يعرف مدير المدرسة
انا اعترضت مرة اني اخد حصة احتياطي لاني عندي سبع حصص في اليوم ده المشرفة اشتكتني للمدير والنتيجة معلش وكلمتين حلوين والمدرسين غايبين النهاردة كتير واطلعي الحصة
وبالنسبة لمراقبة الامتحانات فبندخل كل يوم ده غير التصحيح اللى بيخلص على الساعة تسعة مساءا ما احنا شباب
أن ذلك خطأ ولابد أن يعدل نفسة
حاول تعرفة إنك فاهم ومتخفش منة ما دمت عندك حق
ومين اللي يديك الفرصة دي

pyony
15-05-2010, 04:34 PM
حضرتك مش عارف تاخدحقق زيك زي الاساسى فى الغياب والاحتياطى احنا عندنا اللى واخد جدول كبير يعنى 20حصة مش بياخد احتياطى واللى بيطبق علي الاساسي زينا خد موقف ومتدخلش حصة من لما تمضى عليها ومحدش يقدر يعملك حاجة :040vk0:

smsma81
15-05-2010, 04:49 PM
انا متشكره كتير ليكوا ولردودكم .وانا نصابي 24حصه .وشيلاه كله .لدرجه اني منتدبه لمدرسه تانيه .بس ممنوع تتكلم .غير اني عارفه كل اللي حضرتكم اشرتوا اليه .من الحقوق .بس ساعتها كل الناس ضدك .غير اني قمت بالكلام مع مدير المدرسه وقالي عادي مش مشكله انا اللي اقول مين يشيل ومين لا .
مش تدخلي في اختصاصي .وبعدين خلي بالك اني بكتبلك تقرير .بس الصراحه هو قالي قبليها انا ممكن الغي عقدك اصلا
فرديت عليه انه مع الوزاره مش معاه .قالي يعني ايه .مش مع المدرسه.قولت لا عليه امضاء وكيل وزاره .
قالي خلاص التقرير .قلت حصرتك ليك في التقرير 20%والباقي للتوجيه .وانا الحمدلله التوجيه كويس باعتبار اني اخدت مركز في معرض المدريه .
بعتلي واحده تعاقد تبعه تقولي انقلي من المدرسه .وروحي في النضافه
ايه رايكوا لحد كدا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

smsma81
15-05-2010, 04:55 PM
انانسيت اقولكوا ان الاجازه كانت اسبوع .وزميلها في نفس التخصص مكفأه شامله .مش بيجي خالص .غير عشان يقبض لانه والدته موجهه .
وهو بيشتغل مندوب مبيعات .وبيسهر .بس المكفأه الشامله عشان يبقي مميز .وبعدين لو في تثبيت .

Mr.Trueman
15-05-2010, 10:33 PM
( الذين قال لهم الناس إن الناس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم إيمانا وقالوا حسبنا الله ونعم الوكيل (http://www.thanwya.com/vb/#docu)( 173 ) )

( فانقلبوا بنعمة من الله وفضل لم يمسسهم سوء واتبعوا رضوان الله والله ذو فضل عظيم (http://www.thanwya.com/vb/#docu)( 174 ) )

Mr.Trueman
15-05-2010, 10:44 PM
سورة ال عمران

ibrahim elsayed
15-05-2010, 10:54 PM
سيدى الفاضل لقد عرضت مشكلتك وما بها من تجاوزات منك فى حق نفسك لاتعتقد انك باسجتدائك شفقة الاخرين عليك ستنال حقوقك ولكن انت من تستطيع اقتناصها بنفسك ولا احد سواك فكن صلب يا اخى واعلم انه ماشاء الله كان وما لم يشأ لم يكن ولعلمك كل ما عرضته نتعرض له نحن المتعاقدين يوميا ولكن لانستسلم ابدا ربنا معاك متعاقد ولديه مشكله اكبر الله معنا:abdoog8::abdoog8:

modym2020
15-05-2010, 11:57 PM
(ولا تحسبن الله غافلا عما يعمل الظالمون * إنما يؤخرهم ليوم تشخص فيه الأبصار)

ما ضاع حق وراءه مطالب ...

marwasamy
16-05-2010, 12:12 AM
عن تجربة
انا متعاقدة وبشتغل شغل من نار وانا اللى بعرض عليهم لدرجة انى اخدة حقى وزيادة اتعملى بالاذوق ادخلى فى الحكومة الاليكترونية خليكى اساساية فى المدرسة هتحصلى على حقك تالت ومتلت وبعدين من الاساس المدير مش فى ايدة حاجة علشان تكونى عارفة لان جاى ليهم تعليمات ينجحوا الناس فى التقارير علشان الكادر وكلة روتين بس خد حقك بالذوق وان اض1طرت ادخل موجة المادة فى المشكلة واطلب نقلك من المدرسة ولبسهم جدولك

وليد زكير
16-05-2010, 01:20 PM
يا جماعة لا فرق بين الاساسى والمتعاقد فى الاحتياطى بس كل واحد يعرف الى لية والى علية يعنى لابد يكون فى عدل فى توزيع الاحتياطى بين جميع المدرسين بدون تفرقة

وليد زكير
16-05-2010, 01:21 PM
وردا اخرا بخصوص سيطرة المديرين على صغار المدرسين لابد لنا من وقفة

smsma81
17-05-2010, 11:06 AM
علي العموم يا جماعه .انا استنفذت الطاقه بتاعتي في السياسه وبعدين خناق .قانوني لدرجه اني ماسكه عليهم نقط الواحده فيهم توديهم ورا الشمس قرنين .وبحاول في النقل من المدرسه .والموجهه بتاعتي الحمدلله فعلا نوت علي تلبيث الجدول للمدرسه .
انا بس حبيت اخد رايكوا عشان في وقت .حسيت اني اللي بعمله من اني اشتكيهم انا بس لوحدي اللي غريبه في المجتمع .ولاني الصراحه مبحبش ابقي سلبيه في بعض المواقف زي بعض الناس من زملائي .
جزاكم الله خيرا .دنيا ودين

المفكرة
31-05-2010, 07:12 PM
في أول السلم المهني قدر عجيب من الشقاء حتى تمكنت كل منا من الوقوف على قدميها.
اصبري و احتسبي و إن استطعت الإنتقال لمدرسة أفضل أو أقرب لمنزلك أو الإدارة فيها أكثر اهتماما بالمدرس و العمل يكون أفضل لك و إلا ففرج الله قريب ، أعلم ذلك عن يقين.
وفقك الله لما يحب و يرضى.

توتا25
31-05-2010, 07:54 PM
علي العموم يا جماعه .انا استنفذت الطاقه بتاعتي في السياسه وبعدين خناق .قانوني لدرجه اني ماسكه عليهم نقط الواحده فيهم توديهم ورا الشمس قرنين .وبحاول في النقل من المدرسه .والموجهه بتاعتي الحمدلله فعلا نوت علي تلبيث الجدول للمدرسه .
انا بس حبيت اخد رايكوا عشان في وقت .حسيت اني اللي بعمله من اني اشتكيهم انا بس لوحدي اللي غريبه في المجتمع .ولاني الصراحه مبحبش ابقي سلبيه في بعض المواقف زي بعض الناس من زملائي .
جزاكم الله خيرا .دنيا ودين

مجتمع المدرسة مجتمع مختلف فيه الشىء وضده او عكسه يعنى قيود ولا قيود عدل وظلم حق وباطل تشكيله من البشر غريبة ويا ما عدت عليا مواقف وحوادث وقرارات وخناقات لدرجة ان فى لحظة اكتائبت فعلا بس ايقنت ان من لدية السلطة هو الزعيم ومهما اتعصبت مفيش اى تغير

وده حالكل الناس لو راعوا العدل المساوه والعناية فى اختيار المسؤولين ويكون على اساس العلم والدراى بدلا من العمر وهو ده الغباء بعينه

صبرا وصبرا ولو انتى مدرسة انصحك بالتزام الهدوء والعقلانية والدبلوماسية

سهةخ85
02-06-2010, 09:08 PM
نفس الكلام دة بالظبط في المدرسة عندي
اصبر واحتسب عند الله كلنا في الهوا سوا
اكفل متعاقد في بيتك تدخل به الجنة

smsma81
03-06-2010, 05:11 AM
حسبنا الله ونعم الوكيل !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شكرا علي المرور والرد الكريم

smsma81
03-06-2010, 05:12 AM
نفس الكلام دة بالظبط في المدرسة عندي
اصبر واحتسب عند الله كلنا في الهوا سوا
اكفل متعاقد في بيتك تدخل به الجنة
شكرا علي المرور والرد الكريم .تعاطفك واحده مش كفايه .اتبرع بلو شكوه للوزير:):d

smsma81
03-06-2010, 05:15 AM
مجتمع المدرسة مجتمع مختلف فيه الشىء وضده او عكسه يعنى قيود ولا قيود عدل وظلم حق وباطل تشكيله من البشر غريبة ويا ما عدت عليا مواقف وحوادث وقرارات وخناقات لدرجة ان فى لحظة اكتائبت فعلا بس ايقنت ان من لدية السلطة هو الزعيم ومهما اتعصبت مفيش اى تغير

وده حالكل الناس لو راعوا العدل المساوه والعناية فى اختيار المسؤولين ويكون على اساس العلم والدراى بدلا من العمر وهو ده الغباء بعينه

صبرا وصبرا ولو انتى مدرسة انصحك بالتزام الهدوء والعقلانية والدبلوماسية

شكرا علي الرد والنصيحه الغاليه .

أ/محمد على عاشور
03-06-2010, 05:15 AM
مع عقود الغربيه بس

smsma81
03-06-2010, 05:17 AM
في أول السلم المهني قدر عجيب من الشقاء حتى تمكنت كل منا من الوقوف على قدميها.
اصبري و احتسبي و إن استطعت الإنتقال لمدرسة أفضل أو أقرب لمنزلك أو الإدارة فيها أكثر اهتماما بالمدرس و العمل يكون أفضل لك و إلا ففرج الله قريب ، أعلم ذلك عن يقين.
وفقك الله لما يحب و يرضى.

شكرا المشكله اصبحت تفائل بمرورك عليها :)

smsma81
03-06-2010, 05:18 AM
شكرا علي الردود التي اسعدتني وافادتني كثيرا .

eva2010
04-06-2010, 01:58 AM
الكلام ده بيحصل معانا كلنا بس بشكل مختلف عندنا سيادتك نفس التفرقة بس بالعكس احنا اللى بالعقد اكفء مليون مرة من الاساسى اللى حاليا بيخلى المتعاقد يشتغل مكانه وطبعا انا باتكلم عن شغل الكنترول عندنا بأمانة مفيش مدرس اساسى نزل اسمه تصحيح او مراقبة ولو قلت اشمعنى يقولك اصلو انتو شباب وفلان ده هايعك ( اسفة فى اللفظ ) والشغل يتلخبط وفى الاخر تعب ليكم وكتير .. اضحككم اكتر فترة امتحانات ال icdl المدير قال دى مش جهه رسمية ورفض يدينى خط سير المهم تغيبت وخلصت كل اجازاتى فى حين ان بنته محدش بيشوفها ولو عايز تقول اشمعنى اتفضل وانت الخسران لان مفيش صوت يسمع وكتير وكتير وكتير وربنا وحده هو ياخد حق المظلوم

MR : ABO BATTA
04-06-2010, 10:04 AM
;)بماذا تفسر ما ياتي

الإجابة
يبقى أنت أكيـــــــــــد في مصـــــــــــــــــــر
بس برضه انت عليك مسئولية
فين موقفك أخي الكريم لازم ترفض الأوضاع الخاطئة

hamadazeny
15-10-2010, 04:06 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

الاجابه

العيب فى اداره المدرسه السيئه

زكريا مختار
15-10-2010, 10:53 PM