مشاهدة النسخة كاملة : نماذج من الأطباء في مصر

clinical chemist
26-05-2010, 03:56 AM
طبعا انا انهاردة مش هكلمكوا عن الاهمال ولا عن ان طبيب نسي مشرط ولا فوطه في بطن مريض
ولا هكلمكو بردو عن المهازل للي بتحصل في معامل التحاليل التى يمتلكها اطباء ولا هكلمكو عن مسشتفيات وزارة الصحة للي بيسيبو المرضي يموتو ا ادام عنيهم واذا تحدث احد عن هذة الجرائم فمصيرة معروف طبعا

لكن هتكلم انهاردة عن كارثه تقع علي المواطن المصري وعلي افه المواطن المصري
وكلامى دة عارفه كويس اوى خريجى كليه الصيدله وكليه العلوم وكليه الطب البيطري

الا وهى التجارة بصحة وارواح شعب مصر من قبل 95% من اطباء مصر

خريج كليه طب عشان يكون نفسه وعشان مزيدا من الفلوس بينصاع لكلام خريج كليه الصيدله وكليه العلوم وكليه الطب البيبطري

لسه محدش فاهم اللعبه

اللعبه هى وظيفه تسمى بالميدكال ريب
بردو مش فاهميين

الطبيبالبشري طبعا هو للي بيكتب الدوا
فياتى دور شركات الادويه في مصر
التى يعمل بها الاف ومش عايز اقول ملايين من خريجى كليه الصيدله والعلوم والبيطري

ودور خريج كليه العلوم والصيدله والبيطري هو الذهاب للطبيب وتعريفه بالتركيب الكميائي للدواء وطرق استخدامه وامتى يستخدم

و95% من الاطباء مش بيكتبوا الدوا الا اذا وفت شركات الادويه مطالبه

ومن هنا تبدا القذارة بكل معانى الكلمه

الدوا ممكن يكون ليه اثار جانبيه خطيرة جدا
او ممكن الدوا ميكنشي مفعوله قوى زى دوا معين

الطبيب ملهوش دعوه بالكلام دة عايز مصلحته وبس ومن كل الشركات

توصل الي ان الطبيب ساعه ما يجيله الميدكال ريب سواء كان خريج كليه الصيدله او العلوم او البيطري احيانا يترجاهم عشان يجو عندو تانى عشان يظبطهم ويكتبلهم الدوا وهما يظبطوه من شركات الادويه للي بيشتغلوا فيها

طبعا للي يفهم كلامى كويس اوووووى اووووووووووى هو خريجين كليه علوم والصيدله والييطري

وتبدا الكارثه وهقلكم امثله

طبيب مرة قالي روشنى وانا روشنك
وقالي هاتلي عينات مجانيه كتير عشان استخدمها ليا ولمراتى وانا هظبطك في كتابه الدوا

طبيب استشاري
رايحله بديله عينتين قالي انا موش اخصائي انا استشاري وماتعملش معامله الاخاصئي ابدا

طبيب قال لزميل ليا
هاتلي الف جنيه وانا اكتبلك الدوا لمدة اسبوعين كاملين لكل للي يجيلي

طبيب قال لزميل ليا اخر

لو عايزنى اكتبلكو الدوا لمدة شهر الشركه تجيبله تلاجه للعيادة بتاعته

طبيب اخر
يطلب ان شركه ادويه تشتركله في مؤتمر بخمسه الاف جنيه مقابل كتابه الدوا لمدة معينه

طبيب اخر قال لزميل ليا
تدينى عينه واحدة اكتبلك مرة واحدة
تدينى عينتين اكتبلك مرتين

طبيب اخر
عايز عشوة في مطعم مشهور هو ومراته وعياله
مقابل انه يكتب الدوا لمدة معينه

طبيب اخر
قال تجيب 20 الف جنيه اكتبلك الدوا لمدة سنه لكل للي يجيلي

طبيب اخر
كان عايز روشته عشان يكتب

طبيب اخر
عايز الشركه تغيرله سراميك العيادة مقابل كتابه الدوا لمدة معينه

لو قعدت اقول من هنا للصبح هتعرفوا مدى القذارة للي بتحصل من ورا المواطن المصري الغلبان

افتراضا ان شركه الدوا للي انت شغال فيها مش هتظبط الطبيب
فيه الشركه للي احوت واكبر من شركتك
وفيه اللي احوت واحوت

ملايين الشركات

المهنه دى طبعا مرتبها جامد جدا لخريج صيدله وعلوم وبيطري وبيوصل
ل
3000
و
4000
جنيه

وبيدوا عربيه ع الزيرو للخريج الجديد

ودة طبعا ميه ميه لخريجى كليات الصيدله والعلوم والبيطري

دة دعي خريجين صيدله يطالبو بقصر المهنه دى عليهم
وتم اضافتها في مشروع قانون مزاوله الصيادله وتم اضافه بند تسويق الادويه

ودة للي خلي خريجين علوم يطالبو بقصرالمهنه دى ايضا عليهم
وتم اضافتها في مشروع قانون مزاوله المهن العلميه وتم اضافه بند تسويق اي منتج كميائي او بيولوجى

وكان دة بيلعب ع دة ودة بيلعب ع دة

وبكدة لو القانونين اتطبقوا هيقصر المهنه دى علي كليه علوم وكليه صيدله

ويستمر الصراع بين كليه علوم وصيدله في المنافسه علي الشركات الكبيرة

وبسبب طلب شركات ادويه كبيرة خريين كليه العلوم في الشركات الكبيرة دة ادى الي تذمر الصيادله
وعملو حملات ووقفات احتجاجيه ضد خريجى كليه العلوم
ودة للي ادى ان خريجين كليه العلوم يردو بنفس الاسلوب

ومايزال الصراع والبزنسه دائر بين الطبيب والميدكال ريب سواء كان صيدله او علوم

وصراع اخر دائر بين علوم وصيدله للتنافس ع هذة المهنه

النهضة قادمة
26-05-2010, 04:05 AM
بالراحة شوية

سيادتك متحامل جدا جاد على كل الاطباء ليه كده
اكيد الكل مش كده
وعيب على فكره يعني عنوان الموضوع ميصحش أبدا
تشتم مهنة مهما كانت لان الرسول كرم الايدي العاملة في اي مهنة حتى ولو رعى الغنم ومينفعش طبعا الحكم بالاجمال كده
وان كان الاغلبية كما قلت
لكن اكييييييييييد اكيييييييييييييييييد مش الكل
اي نعم ده خلاص بقي سلو التعامل بين الاطباء ومندوبي شركات الادوية وهى الدنيا بقت ماشية كده خلاص والناس استحلت الموضوع ومبتحسش باي حرومية فيه ...وده بقي الطبيعي .... لكن مهتوصلش انه يكتبله دواء اثاره الجانبية خطيرة ويموت المريض يعني
مظنش الموضوع يوصل لكده
وبعدين في نقطة
خريجي علوم بيبهدلو الدنيا في معامل التحاليل ودى حقيقة واقعة ومبيفهموش حاجة في العينات و بيكتبو على المعمل دكتور متفهمش على أساس ايه ؟؟ ودول بقي فعلا بيعملو مصايب ولو مبعتوش العينة الصعبة عليهم على معمل دكتور تحاليل (كلينكال باثولوجى ) يبقي قدر الله وماشاء فعل

جزاكم الله خيرا على الموضوع

clinical chemist
26-05-2010, 04:12 AM
بالراحة شوية

سيادتك متحامل جدا جاد على كل الاطباء ليه كده
اكيد الكل مش كده
وعيب على فكره يعني عنوان الموضوع ميصحش أبدا
تشتم مهنة مهما كانت لان الرسول كرم الايدي العاملة في اي مهنة حتى ولو رعى الغنم ومينفعش طبعا الحكم بالاجمال كده
وان كان الاغلبية كما قلت
لكن اكييييييييييد اكيييييييييييييييييد مش الكل
اي نعم ده خلاص بقي سلو التعامل بين الاطباء ومندوبي شركات الادوية وهى الدنيا بقت ماشية كده خلاص والناس استحلت الموضوع ومبتحسش باي حرومية فيه ...وده بقي الطبيعي .... لكن مهتوصلش انه يكتبله دواء اثاره الجانبية خطيرة ويموت المريض يعني
مظنش الموضوع يوصل لكده
وبعدين في نقطة
خريجي علوم بيبهدلو الدنيا في معامل التحاليل ودى حقيقة واقعة ومبيفهموش حاجة في العينات و بيكتبو على المعمل دكتور متفهمش على أساس ايه ؟؟ ودول بقي فعلا بيعملو مصايب ولو مبعتوش العينة الصعبة عليهم على معمل دكتور تحاليل (كلينكال باثولوجى ) يبقي قدر الله وماشاء فعل

جزاكم الله خيرا على الموضوع

95% من الاطباءكدة

اما بالنسبه لشغل التحاليل
الاطباء بيعملو كوارث في التحاليل لانهم مش بيدرسوا تحاليل ولا مود تخص التحاليل في مرحله البكالورييوس
ودة مصيبه وكارثه ع صحة المواطن المصري الغلبان

......................
انهاردة في جرانال المصري اليوم مقال بيتكلم عن اخطاء الاطباء الفادحة في معامل التحاليل
عشان كدة بنقول لازم يتم قصره علي اللي يفهم فيه
او بمعنى اصح ادى العيش لخبازه
لان التخصص دة في كل دول العالم تابع لكليه علوم
وبيبقي اسمه
clinical lab scientist
اما هنا في مصر فالعمليه ماشيه كدة
عشان كدة نتمنى قصرها ع اخصائي التحاليل خريجين كليه علوم بس

.........................
اسيبك مع المقال بتاع المصري اليوم بتاريخ انهاردة للي بيبن اخطاء الاطباء الفادحة في معامل التحاليل في مصر
بجد حسبي الله ونعم الوكيل

ذهب موظف إلى معمل تحاليل: «عندك سرطان».. فذهب إلى لندن: «ماعندكش حاجة».. فقاضاهم.. فكسبهم.. فتبرع بتعويضهم لمرضى سرطان حقيقيين
كتب هانى عبد الرحمن ٢٤/ ٥/ ٢٠١٠
http://ggmedia.gazayerli.net/photo.aspx?ID=113414&ImageWidth=240
«خدى بالك م الأولاد وابقوا ادعولى وده نصيبى وأنا راضى بقضاء الله».. كلمات ودع بها محمد رشدى الذى يعمل كبير مرشدين فى هيئة قناة السويس، زوجته وأولاده متوجها إلى العاصمة البريطانية لندن، تمهيدا لإجراء عملية جراحية لاستئصال المعدة، بعد أن كشفت التحاليل التى أجراها فى أشهر معمل تحاليل فى مصر إصابته بالسرطان، وأنه فى حالة متأخرة، وأكد له الأطباء أن مسألة بقائه على قيد الحياة مسألة وقت، وأنه إذا لم يجر عملية الاستئصال خلال أسبوع سيكون مصيره الموت.
حمل «رشدى» أمتعته فى طريقه إلى لندن، بعد أن نصحه بعض أصدقائه بفحص حالته هناك، حيث يوجد مركز متخصص فى السرطان، احتضن «رشدى» أبناءه وزوجته قبل صعوده الطائرة وودعهم وهو لا يعلم هل سيراهم مرة أخرى أم لا، وقال: «وصلت إلى لندن وهناك كان مشهد الاهل والأحباب ومن فارقونى أمام عينى.. وكنت على يقين من أنها رحلة النهاية».
وواصل: «طلب منى أطباء المركز الطبى الذى وصلت إليه عمل تحاليل جديدة ليكتشفوا المفاجأة الكبرى، وهى أننى لست مريضا بالسرطان وأن التحاليل التى أجريتها خاطئة وغير دقيقة».
وتابع: «كانت مفاجأة سارة وصاعقة فى الوقت نفسه، فقد كنت على وشك استئصال المعدة- بعد أن أكد لى ثلاثة أطباء استشاريين كبار فى المعمل الشهير أننى مصاب بالسرطان، ويصف رشدى تجربته بأنها «عودة للحياة» مرة أخرى، وأنها كانت تجربة إنسانية فريدة»
وقال: «كانت لدى رغبة عارمة فى فضح هذا المركز أمام الناس بعد أن اكتشفت زيف وكذب تحاليله التى كادت تودى بحياتى، ولولا أننى أملك من المال ما منحنى فرصة السفر إلى الخارج لكنت استأصلت المعدة».
وأشاد رشدى بعدالة القضاء المصرى الذى أعاد له حقه بعد أن رفع دعوى قضائية على المعمل، وحكم له بتعويض ٣٠ ألف جنيه فى حكم يصفه بالتاريخى، مؤكداً أنه سيتبرع بها لصالح مرضى السرطان. وكشف أنه رفض كل مساومات مسؤولى المعمل للتنازل عن قضيته، لأنه يخشى أن يتعرض آخرون بسطاء لما تعرض له مطالبا د.حاتم الجبلى وزير الصحة بوضع ضوابط صارمة للرقابة على مثل هذه المعامل.
http://www.almasry-alyoum.com/articl...3&IssueID=1780 (http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=256223&IssueID=1780)

النهضة قادمة
26-05-2010, 04:21 AM
يا أفندم
سيلادتك بتتكلم في ايه
the blood film
urine diagnosis
stool diagnosis

ده شغل :-
clinical pathology
physiology
biochemistry

الصراحة الموضوع مضحك ...... يعني الطبيب البشري الى بيتعامل مع الانسان من سنة اولى هيفهم اقل من دارس حيوان ونبات وفروع عديدة مفيش تخصص !!! ده غير ان في مجاستير ودبلومة متخصصة ... يعني ايه مبيدرسش تحاليل في البكارليوس ؟؟شوف سيادتك كام معمل تحاليا فتحه خريج علوم وكاتب عليه دكتور ؟؟ يحق لهم بقي يقول اطباء التحاليل اخطائو في التشخيص ؟؟
جل من لا يسهو
ولا يوجد من لا يخطأ
ولا يوجد من هو معصوم من الخطأ
واى مجال لازم الفرد ياخد فيه فرصته ويثبت جدارته واستحقاقه او لا

أنا لا اختلف معك ان 95 من اطباء مصر كده وان ده شئ طبيعي
لكن
برده عنوان موضوع سيادتك مخجل ومشين بالمنتدى صراحة
كيف تسم ارقي واسمي مهنة في الوجود بتلك الصفة؟؟
مهما كان .... لا يصح

clinical chemist
26-05-2010, 04:28 AM
يا أفندم
سيلادتك بتتكلم في ايه
the blood film
urine diagnosis
stool diagnosis

ده شغل :-
clinical pathology
physiology
biochemistry

الصراحة الموضوع مضحك ...... يعني الطبيب البشري الى بيتعامل مع الانسان من سنة اولى هيفهم اقل من دارس حيوان ونبات وفروع عديدة مفيش تخصص !!! ده غير ان في مجاستير ودبلومة متخصصة ... يعني ايه مبيدرسش تحاليل في البكارليوس ؟؟شوف سيادتك كام معمل تحاليا فتحه خريج علوم وكاتب عليه دكتور ؟؟ يحق لهم بقي يقول اطباء التحاليل اخطائو في التشخيص ؟؟
جل من لا يسهو
ولا يوجد من لا يخطأ
ولا يوجد من هو معصوم من الخطأ
واى مجال لازم الفرد ياخد فيه فرصته ويثبت جدارته واستحقاقه او لا

أنا لا اختلف معك ان 95 من اطباء مصر كده وان ده شئ طبيعي
لكن
برده عنوان موضوع سيادتك مخجل ومشين بالمنتدى صراحة
كيف تسم ارقي واسمي مهنة في الوجود بتلك الصفة؟؟
مهما كان .... لا يصح

بصراحة الموضوع منك يضحك جدا

احنا عندنا قسم بيوكمستري وقسم ميكروبيولوجى وماجستير بيوكمستري وماجستير ميكروبيولوجى وماجتسير هيماتولوجى وماجتسير باراسيتولوجى وماجستير باثولوجى
ودكتوراه بيوكمستري وميكروبيولوجى وباثولوجى وهيماتولوجى وباراسيتولوجى

وبندرس في داخل الكليه
كل الكلام دة وعندنا اقسام متخصصه فيها
ع عكس كليه طب للي مش بيدرس الحجات دى الا في مادة في اولي ومادة في تالته
ودى مصيبه سودة

انت حضرتك اصلا ببتكلم في ايه
اما
كم معمل فاتحة خريج علوم وكاتب عليه دكتور
لانه دكتور تحاليل
ومفيش تعريف للمهنه دى الا دكتور تحاليل
برة اسمه
clinical lab scientist
والتخصص دة تابع لكليه علوم في كل دول العالم المتقدمه

رابعا عايزك تشوف الوضع برة كل دول العالم التخصص دة تبع كليه علوم وليس كليه طب نهاااائي
ودة للي عامل مشكله في معامل التحاليل

clinical chemist
26-05-2010, 04:32 AM
وطبعا زى ما بنشوف في معامل التحاليل مهازل من الاطباء
وبصراحة يعنى الواحد بيشفق ع المهنه منهم
وادى اخرها زى ما حضرتك شوفت في المقال دة
والمشكله انهم اطباء استشارييينعشان كدة اتمنى بقصر مهنه التحاليل ع كليه علوم فقط ودة للي بندعو ليه وعامليين حمله بسبب الموضوع دة

النهضة قادمة
26-05-2010, 04:35 AM
سيادتك بتقارن جوه ببره ؟؟

ده موضوع تانى بقي

عموما
ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا
ولكل مجتهد نصيب
واى انسان يقدر يثبت نفسه في المجال الى يستحقه
بالتوفيق للجميع ......

ويبقي عنوان الموضوع أسوأ ما كتب مهما كانت المبررات

احترامى وتقديري

والسلام عليكم

clinical chemist
26-05-2010, 04:43 AM
سيادتك بتقارن جوه ببره ؟؟

ده موضوع تانى بقي

عموما
ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا
ولكل مجتهد نصيب
واى انسان يقدر يثبت نفسه في المجال الى يستحقه
بالتوفيق للجميع ......

ويبقي عنوان الموضوع أسوأ ما كتب مهما كانت المبررات

احترامى وتقديري

والسلام عليكم

قصر مهنه التحاليل ع علوم
حضرتك دى قوانين دوليه مش بنخترعها واظن المقالات السابقه وضحتلك العمليه

اما بالنسبه للموضوع فانا عند رائي لانه الواقع وكله علي افي المواطن المصري
اقسم بالله ضحك ع المواطن المصري الغلبان
وحسبي الله ونعم الوكيل

هو في ايه
26-05-2010, 05:26 AM
لا اله الا الله انتو نقلتو خلاف علوم وصيدلة هتا بالراحة مش كده
وبعدين اللي انا اعرفه ان كل مهتة فيها الحلو والوحش

النهضة قادمة
26-05-2010, 06:24 AM
القانون المصري اعطى الحق فى ممارسة مهنة التحاليل الطبية لكل من الاطباء والصيادلة وخريجي كلية علوم والاطباء البيطريين وخريجى الزراعة بس يا ترى القانون كده مظبوط فى اعطائه الحق لكل هؤلاء فى ممارسة المهنة. اعتقد لا
فى البداية لازم نتفق انه لممارسة اى مهنة يجب ان تتوفر بعض الشروط العلميه والمهنية والعملية لممارسة تلك المهنة فبالنسبة للتحاليل الطبية يجب ان يكون الاخصائى قد درس المواد المتعلقة بالتحاليل الطبية وهى الميكروبيوجيا الطبية والكيمياء الحيويه الطبية والكلينكال باثولوجى الطبى بالاضافة الى دراسته المواد الطبية الخاصة بالامراض لكى يكون ملم باسباب المرض واعراضه وطرق علاجه ....الخ
وقبل ما يقولى حد ان اخصائى التحاليل الطبية دوره هو فقط التعامل مع العينة من غير التشخيص للحالة اقوله ماشى بس انت محتاج الخلفية الطبية دى فى فى التحاليل اساسا ازاى
اولا لاكتشاف اى خطا يحدث اثناء الشغل زى مينفعش واحد مثلا يطلع نتيجة direct bilirubinاكبر من total او يطلع نتيجة السكر الصايم اكبر من الفاطر او يعمل مزرعة بول لطفل عنده 6 سنين ويكتب ان المضاد الحيوي الوحيد المناسب هو سيبروفلوكساسين وغيرها من الامثلة اللى شوفتها من بعض الممارسين للمهنة.
ثانيا ان المريض المصري بطبعه بيحب يسال عن اللى عنده ومعظمهم مبيرضاش يمشى غير لما يحكيلك عن مرضه ويطمن منك فلازم تعرف ترد عليه وتطمنه.
طيب مين كل هؤلاء الذي سمح لهم القانون بالممارسة نتتوافر فيه شروط دراسة المواد المتخصصة بالاضافة الى دراسة المواد الطبية تعالوا ناخدهم واحد واحد
1- الاطباء بيدرسوا الميكربيولوجى الطبية والكيمياء الحيوية الطبية فى السنوات الاولى من الكلية صحيح مش بتوسع بس بيعوضوا ده بدراستهم كلينكال باثولوجى بعد كده بالاضافة الى دراستهم المواد الطبية مثل الباطنة و خلافه.
2- الصيادله بيدرسوا الميكربيولوجيا الطبية والكيمياء الحيوية الطبية بصورة اوسع شوية فى 0النظرى والعملى عن طب وبيدرسوا كمان المواد الطبية مثل الباطنة وكلينكال باثولوجى وخلافة طبعا مش بتوسع زي طب لكن بياخدوا كل الاساسيات الطبية علشان بيحتاجوها فى دراسة الفارما والصيدلة الاكلينكية التي تعتمد على التشخيص الطبى السليم لعلاج المرضى.
3- الكيميائين بيدرسوا ميكروبيولوجى وكيمياء حيوية بس مبياخدوش الفرع الطبى منها وكمان لا يدرسوا اى مواد طبية خاصة بالامراض .
4- الاطباء البيطريين بيدرسوا ميكروبيولجى وكيمياء حيوية بس طبعا مركزين اساسا على الجزء البيطري فيها وكل دراستهم الطبية الاخرى بيطرية فى الاساس.
5- الزراعيين انا مش عارف هم اتكتبوا اصلا فى القانون على أي اساس.

منقول

لموقف لاطباء البشريين

يقول د.شوقي الحداد،* ‬وكيل نقابة الأطباء،* ‬إن النقابة تسعي لإعداد مشروع قانون لمزاولة مهنة التحاليل الطبية،* ‬بحيث يكون الأمر مقتصرًا علي الأطباء البشريين،* ‬لأنهم أكثر الفئات دراية بطبيعة المهنة،* ‬كذلك سيشمل تعظيمًا لدور الرقابة وحماية المهنة من الدخلاء والالتزام بمعايير الجودة،* ‬وستسعي لعرضه علي مجلس الشعب بالدورة البرلمانية المقبلة،* ‬وستبدأ ببنود قانونية لاستبعاد البيطريين والزراعيين والكيميائيين والصيادلة من مزاولة المهنة*.‬

ويشير إلي أن الحملات التفتيشية للصحة أثبتت أن أغلب المخالفات نتيجة لوجود أشخاص* ‬غير مؤهلين ولم يحصلوا علي تراخيص مزاولة المهنة،* ‬وبالتالي ليسوا علي دراية بآلية التعامل مع الأجهزة وبالطبع أغلبها منتشرة بالأقاليم والمحافظات البعيدة،* ‬مستغلين ضعف الرقابة من قبل وزارة الصحة وقلة أعداد المفتشين*.‬

وينتقد* "‬الحداد*" ‬الوضع الحالي مؤكدًا،* ‬بأن مزاولة مهنة التحاليل الطبية أصبحت* "‬مهنة من ليس له مهنة*" ‬ويرجع هذا لوجود قانون قديم،* ‬لم يعد يواكب تطورات المهنة،* ‬وأعطي الحق لأشخاص* ‬غير مؤهلين طالما حصلوا علي دبلوم الباثولوجيا أو البكترلوجيا أو الكيمياء الحيوية وهو الأمر الذي أدي لتضارب نتائج التحاليل الطبية وتواجد الآلاف من معامل* "‬بير السلم*"‬،* ‬ويدفع المريض الثمن في النهاية خاصة في ظل عدم إعلانهم عن تخصصاتهم الفعلية لمرضاهم*.‬

ويؤكد الحداد*: ‬الأطباء البشريون هم أصلح من يمارس تلك المهنة،* ‬فهي لا تعتمد فقط علي الكشف علي الأجهزة ولكن رجاحة خبرة الطبيب البشري في أخذ العينات ومعرفته بأنواع الأمراض وعلاجها،* ‬وتعدد الفئات يؤدي للعشوائية*.

أشعلت أزمة النتائج* ‬غير الدقيقة لكثير من المعامل الصراع بين خمس نقابات وهي*: ‬الزراعيون والأطباء البشريون والصيادلة والبيطريون والكيميائيون،* ‬وتدعي كل فئة أنها الأحق بمزاولة المهنة دون الآخرين* ‬غير الجديرين بذلك وهو ما فتح الطريق لدخول الدخلاء لهذه المهنة وبالتالي فالضحية هو المواطن،* ‬حيث التقارير المتضاربة وغير الصحيحة التي تخرج من هذه المعامل*.‬

وزارة الصحة من جانبها لا تمنح تراخيص فتح معامل التحاليل إلا للأطباء البشريين بينما تعمل كل الفئات الأخري علي أرض الواقع في المعامل وربما تسيطر عليها بل ويتهمون الأطباء البشريين بأنهم مجرد ديكور يحصلون من خلاله علي التراخيص وليس لهم أي دور آخر*.‬

يقول د.صابر* ‬غنيم،* ‬عضو لجنة التراخيص الطبية بإدارة العلاج الحر بالوزارة،* ‬إن هناك حملات رقابية مرت علي حوالي* ‬200* ‬معمل للتحاليل الطبية بمحافظات القليوبية والجيزة والشرقية،* ‬فوجدت أغلبها* ‬غير مرخص ويديرها أشخاص* ‬غير مؤهلين،* ‬ولم يحصلوا علي تراخيص مزاولة المهنة*.‬ ويوضح* "‬غنيم*" ‬أن أغلب العاملين بها من البيطريين والزراعيين،* ‬وآخرين* ‬غير مصرح لهم بمزاولة المهنة طبقا لقرارات لجنة التراخيص بوزارة الصحة والتي يرأسها الدكتور سعد المغربي،* ‬والتي أقرت أن يكون المدير الفني* "‬طبيبًا بشريا*" ‬ولا يصرح للصيادلة أو الكيميائيين بالعمل إلا تحت إشراف طبيب بشري*.‬

ويعترض* ‬غنيم علي عدم تعديل قانون مزاولة المهنة رقم* ‬367* ‬لسنة* ‬1954* ‬والذي يسمح للبيطريين والزراعيين والكيميائيين والصيادلة والأطباء البشريين الحاصلين علي تخصص الكيمياء الحيوية بالحصول علي ترخيص مزاولة المهنة أو فتح معمل تحاليل،* ‬لافتًا إلي أن قرارات لجنة التراخيص بمنع التراخيص للبيطريين والزراعيين لم تمنعهم من ممارسة المهنة*.‬ وأكد* ‬غنيم مطالبته أكثر من مرة بتعديل القانون واقتصار مزاولة المهنة علي الأطباء البشريين خاصة أن المعامل المرخصة خمسة آلاف فقط والآلاف* ‬غير مرخص،* ‬كما لا يوجد حصر بإعداد المزاولين للمهنة أو المخالفات*.‬

حتى لو
حتى لو
كان خريجي العلوم هم الاحق بممارسة تلك المهنة
ده لا يسمح لاى حد
ان يشتم في ارقي مهنة في الوجود
ويصفها بانها الأسوأ ع الاطلاق
الطب ليه احترامه وهيبته مهما كان
لولاه كانت انتهت حياة البشر من زمااااااااااااااااااان
وسيفسر الموضوع تفسيرات اخرى .......
ماشأن طبيب القلب ؟ والجراح ؟ والباطنى ؟ و ؟ و ؟و ؟
بان تلحق بهم تلك الصفة
بسبب شجار على معمل تحاليل !!!!!!!!!!:confused::confused::confused:

انت حر ما لم تضر
وفي كليات الطب يعلمون دكاترة المستقبل شيئا اسم اخلاقيات المهنة
ومن اخلاقيات المنهة الا يشتم الطبيب اى مهنة اخرى ايا كانت .........

مسيو منتصر الجميلي
26-05-2010, 11:26 AM
أخي كل مهنة وكل مجتمع وظيفي به الجسن والسيئ فالتعميم لا يعطي حكما صحيحا في جميع الأحوال

Dr-Mahmoud Ehab
26-05-2010, 07:14 PM
طبعا انا انهاردة مش هكلمكوا عن الاهمال ولا عن ان طبيب نسي مشرط ولا فوطه في بطن مريض

شغل أفلام قديمه

ولا هكلمكو بردو عن المهازل للي بتحصل في معامل التحاليل التى يمتلكها اطباء ولا هكلمكو عن مسشتفيات وزارة الصحة للي بيسيبو المرضي يموتو ا ادام عنيهم واذا تحدث احد عن هذة الجرائم فمصيرة معروف طبعا
إنما المعامل إلي بيمتلكها خريجي علوم إلي بتتفتح من غير ترخيص دي عارفها
او بيجيبوا طبيب مدير دي بقي إلي زي الفل

وكلامى دة عارفه كويس اوى خريجى كليه الصيدله وكليه العلوم وكليه الطب البيطري
ولا كمان بتوع خدمه إجتماعيه
وآداب وتربيه ما هي خلطبيطه كله زي بعضه

لسه محدش فاهم اللعبه

دلوقتي نفهم
اللعبه هى وظيفه تسمى بالميدكال ريب
بردو مش فاهميين

لإ أول مره نسمع عن حاجه زي كده إلي يقدر يفيدك بتوع ألسن
الطبيب البشري طبعا هو للي بيكتب الدوا

وساعات بتوع علوم مهوا كل زي بعضه

فياتى دور شركات الادويه في مصر
التى يعمل بها الاف ومش عايز اقول ملايين من خريجى كليه الصيدله والعلوم والبيطري

إي حاجه في إي حاجه

ودور خريج كليه العلوم والصيدله والبيطري هو الذهاب للطبيب وتعريفه بالتركيب الكميائي للدواء وطرق استخدامه وامتى يستخدم
دمغه ياعم إنما الطبيب ده معاه دبلوم عايز حد يفهمه

ومن هنا تبدا القذارة بكل معانى الكلمه

الدوا ممكن يكون ليه اثار جانبيه خطيرة جدا
او ممكن الدوا ميكنشي مفعوله قوى زى دوا معين

الطبيب ملهوش دعوه بالكلام دة عايز مصلحته وبس ومن كل الشركات
هو حضرتك سمعت الموضع ده فين
هههههههههه
أوضح لحضرتك بقي عشان واضح أن حضرتك لم تلم بالموضوع
دلوقتي الطبيب كده كده عايز يكتب دواء هيعالج حاجه معينه
وهدي لحضرتك مثال لعلي وعسي..........
دلوقتي في حاله سمنه والمفروض أن الطبيب عايز يكتب orlistat 120 mg
طيب في كذا صنف في نفس الماده والتركيز والشكل وكل حاجه
مثلآ
orly
orlistat
quicksilm
وده علي سبيل المثال ليس الحصر
طيب يكتب إيه فيهم بمزاجه طبعآ
عايز يكتب بتاع الشركه دي أوك بتاع دي أوك هو حر طالما كلهم واحد
وعلي كده كتير

وتبدا الكارثه وهقلكم امثله

طبيب مرة قالي روشنى وانا روشنك
وقالي هاتلي عينات مجانيه كتير عشان استخدمها ليا ولمراتى وانا هظبطك في كتابه الدوا

طبيب استشاري
رايحله بديله عينتين قالي انا موش اخصائي انا استشاري وماتعملش معامله الاخاصئي ابدا

طبيب قال لزميل ليا
هاتلي الف جنيه وانا اكتبلك الدوا لمدة اسبوعين كاملين لكل للي يجيلي

طبيب قال لزميل ليا اخر

لو عايزنى اكتبلكو الدوا لمدة شهر الشركه تجيبله تلاجه للعيادة بتاعته

طبيب اخر
يطلب ان شركه ادويه تشتركله في مؤتمر بخمسه الاف جنيه مقابل كتابه الدوا لمدة معينه

طبيب اخر قال لزميل ليا
تدينى عينه واحدة اكتبلك مرة واحدة
تدينى عينتين اكتبلك مرتين

طبيب اخر
عايز عشوة في مطعم مشهور هو ومراته وعياله
مقابل انه يكتب الدوا لمدة معينه

طبيب اخر
قال تجيب 20 الف جنيه اكتبلك الدوا لمدة سنه لكل للي يجيلي

طبيب اخر
كان عايز روشته عشان يكتب

طبيب اخر
عايز الشركه تغيرله سراميك العيادة مقابل كتابه الدوا لمدة معينه

دي الحاجات دي علي قناه موجا ولا إيه
مهو لكده لإما حضرتك ماتعرفش غير بعض النامذج المحدوده السيئه

المهنه دى طبعا مرتبها جامد جدا لخريج صيدله وعلوم وبيطري وبيوصل
ل
3000
و
4000
جنيه

وبيدوا عربيه ع الزيرو للخريج الجديد

ودة طبعا ميه ميه لخريجى كليات الصيدله والعلوم والبيطري
ما شاء الله

دة دعي خريجين صيدله يطالبو بقصر المهنه دى عليهم
وتم اضافتها في مشروع قانون مزاوله الصيادله وتم اضافه بند تسويق الادويه

بتوع العلوم غطوا علينا وعلي الأطباء وعلي كله
بيقولك بعد كه هيعملوا للصيادله مشاريع تحدي الإعاقه
ودة للي خلي خريجين علوم يطالبو بقصرالمهنه دى ايضا عليهم
وتم اضافتها في مشروع قانون مزاوله المهن العلميه وتم اضافه بند تسويق اي منتج كميائي او بيولوجى

هيخلوهم يفتحوا صيدليات بعد كده وعيادات
ويستمر الصراع بين كليه علوم وصيدله في المنافسه علي الشركات الكبيرة

أنا بعد الموضع ده هحول علوم
وبسبب طلب شركات ادويه كبيرة خريين كليه العلوم في الشركات الكبيرة دة ادى الي تذمر الصيادلهوعملو حملات ووقفات احتجاجيه ضد خريجى كليه العلوم
ودة للي ادى ان خريجين كليه العلوم يردو بنفس الاسلوب

طب ممكن إسألك سؤال تعرف تشتغل في نوفارتس أو فايزر أو سانوفي

بص الشركات إلي علي قد حالها بدل ما تجيب صيدلي يخرب بيتها فلوس
تجيب واحد في علوم أو في معهد فني صحي
أماالمالتي ناشينول صعب يشغلوا إي واحد كد ه مش متخصص

clinical chemist
26-05-2010, 07:26 PM
القانون المصري اعطى الحق فى ممارسة مهنة التحاليل الطبية لكل من الاطباء والصيادلة وخريجي كلية علوم والاطباء البيطريين وخريجى الزراعة بس يا ترى القانون كده مظبوط فى اعطائه الحق لكل هؤلاء فى ممارسة المهنة. اعتقد لا
فى البداية لازم نتفق انه لممارسة اى مهنة يجب ان تتوفر بعض الشروط العلميه والمهنية والعملية لممارسة تلك المهنة فبالنسبة للتحاليل الطبية يجب ان يكون الاخصائى قد درس المواد المتعلقة بالتحاليل الطبية وهى الميكروبيوجيا الطبية والكيمياء الحيويه الطبية والكلينكال باثولوجى الطبى بالاضافة الى دراسته المواد الطبية الخاصة بالامراض لكى يكون ملم باسباب المرض واعراضه وطرق علاجه ....الخ
وقبل ما يقولى حد ان اخصائى التحاليل الطبية دوره هو فقط التعامل مع العينة من غير التشخيص للحالة اقوله ماشى بس انت محتاج الخلفية الطبية دى فى فى التحاليل اساسا ازاى
اولا لاكتشاف اى خطا يحدث اثناء الشغل زى مينفعش واحد مثلا يطلع نتيجة direct bilirubinاكبر من total او يطلع نتيجة السكر الصايم اكبر من الفاطر او يعمل مزرعة بول لطفل عنده 6 سنين ويكتب ان المضاد الحيوي الوحيد المناسب هو سيبروفلوكساسين وغيرها من الامثلة اللى شوفتها من بعض الممارسين للمهنة.
ثانيا ان المريض المصري بطبعه بيحب يسال عن اللى عنده ومعظمهم مبيرضاش يمشى غير لما يحكيلك عن مرضه ويطمن منك فلازم تعرف ترد عليه وتطمنه.
طيب مين كل هؤلاء الذي سمح لهم القانون بالممارسة نتتوافر فيه شروط دراسة المواد المتخصصة بالاضافة الى دراسة المواد الطبية تعالوا ناخدهم واحد واحد
1- الاطباء بيدرسوا الميكربيولوجى الطبية والكيمياء الحيوية الطبية فى السنوات الاولى من الكلية صحيح مش بتوسع بس بيعوضوا ده بدراستهم كلينكال باثولوجى بعد كده بالاضافة الى دراستهم المواد الطبية مثل الباطنة و خلافه.
2- الصيادله بيدرسوا الميكربيولوجيا الطبية والكيمياء الحيوية الطبية بصورة اوسع شوية فى 0النظرى والعملى عن طب وبيدرسوا كمان المواد الطبية مثل الباطنة وكلينكال باثولوجى وخلافة طبعا مش بتوسع زي طب لكن بياخدوا كل الاساسيات الطبية علشان بيحتاجوها فى دراسة الفارما والصيدلة الاكلينكية التي تعتمد على التشخيص الطبى السليم لعلاج المرضى.
3- الكيميائين بيدرسوا ميكروبيولوجى وكيمياء حيوية بس مبياخدوش الفرع الطبى منها وكمان لا يدرسوا اى مواد طبية خاصة بالامراض .
4- الاطباء البيطريين بيدرسوا ميكروبيولجى وكيمياء حيوية بس طبعا مركزين اساسا على الجزء البيطري فيها وكل دراستهم الطبية الاخرى بيطرية فى الاساس.
5- الزراعيين انا مش عارف هم اتكتبوا اصلا فى القانون على أي اساس.

منقول

لموقف لاطباء البشريين

يقول د.شوقي الحداد،* ‬وكيل نقابة الأطباء،* ‬إن النقابة تسعي لإعداد مشروع قانون لمزاولة مهنة التحاليل الطبية،* ‬بحيث يكون الأمر مقتصرًا علي الأطباء البشريين،* ‬لأنهم أكثر الفئات دراية بطبيعة المهنة،* ‬كذلك سيشمل تعظيمًا لدور الرقابة وحماية المهنة من الدخلاء والالتزام بمعايير الجودة،* ‬وستسعي لعرضه علي مجلس الشعب بالدورة البرلمانية المقبلة،* ‬وستبدأ ببنود قانونية لاستبعاد البيطريين والزراعيين والكيميائيين والصيادلة من مزاولة المهنة*.‬

ويشير إلي أن الحملات التفتيشية للصحة أثبتت أن أغلب المخالفات نتيجة لوجود أشخاص* ‬غير مؤهلين ولم يحصلوا علي تراخيص مزاولة المهنة،* ‬وبالتالي ليسوا علي دراية بآلية التعامل مع الأجهزة وبالطبع أغلبها منتشرة بالأقاليم والمحافظات البعيدة،* ‬مستغلين ضعف الرقابة من قبل وزارة الصحة وقلة أعداد المفتشين*.‬

وينتقد* "‬الحداد*" ‬الوضع الحالي مؤكدًا،* ‬بأن مزاولة مهنة التحاليل الطبية أصبحت* "‬مهنة من ليس له مهنة*" ‬ويرجع هذا لوجود قانون قديم،* ‬لم يعد يواكب تطورات المهنة،* ‬وأعطي الحق لأشخاص* ‬غير مؤهلين طالما حصلوا علي دبلوم الباثولوجيا أو البكترلوجيا أو الكيمياء الحيوية وهو الأمر الذي أدي لتضارب نتائج التحاليل الطبية وتواجد الآلاف من معامل* "‬بير السلم*"‬،* ‬ويدفع المريض الثمن في النهاية خاصة في ظل عدم إعلانهم عن تخصصاتهم الفعلية لمرضاهم*.‬

ويؤكد الحداد*: ‬الأطباء البشريون هم أصلح من يمارس تلك المهنة،* ‬فهي لا تعتمد فقط علي الكشف علي الأجهزة ولكن رجاحة خبرة الطبيب البشري في أخذ العينات ومعرفته بأنواع الأمراض وعلاجها،* ‬وتعدد الفئات يؤدي للعشوائية*.

أشعلت أزمة النتائج* ‬غير الدقيقة لكثير من المعامل الصراع بين خمس نقابات وهي*: ‬الزراعيون والأطباء البشريون والصيادلة والبيطريون والكيميائيون،* ‬وتدعي كل فئة أنها الأحق بمزاولة المهنة دون الآخرين* ‬غير الجديرين بذلك وهو ما فتح الطريق لدخول الدخلاء لهذه المهنة وبالتالي فالضحية هو المواطن،* ‬حيث التقارير المتضاربة وغير الصحيحة التي تخرج من هذه المعامل*.‬

وزارة الصحة من جانبها لا تمنح تراخيص فتح معامل التحاليل إلا للأطباء البشريين بينما تعمل كل الفئات الأخري علي أرض الواقع في المعامل وربما تسيطر عليها بل ويتهمون الأطباء البشريين بأنهم مجرد ديكور يحصلون من خلاله علي التراخيص وليس لهم أي دور آخر*.‬

يقول د.صابر* ‬غنيم،* ‬عضو لجنة التراخيص الطبية بإدارة العلاج الحر بالوزارة،* ‬إن هناك حملات رقابية مرت علي حوالي* ‬200* ‬معمل للتحاليل الطبية بمحافظات القليوبية والجيزة والشرقية،* ‬فوجدت أغلبها* ‬غير مرخص ويديرها أشخاص* ‬غير مؤهلين،* ‬ولم يحصلوا علي تراخيص مزاولة المهنة*.‬ ويوضح* "‬غنيم*" ‬أن أغلب العاملين بها من البيطريين والزراعيين،* ‬وآخرين* ‬غير مصرح لهم بمزاولة المهنة طبقا لقرارات لجنة التراخيص بوزارة الصحة والتي يرأسها الدكتور سعد المغربي،* ‬والتي أقرت أن يكون المدير الفني* "‬طبيبًا بشريا*" ‬ولا يصرح للصيادلة أو الكيميائيين بالعمل إلا تحت إشراف طبيب بشري*.‬

ويعترض* ‬غنيم علي عدم تعديل قانون مزاولة المهنة رقم* ‬367* ‬لسنة* ‬1954* ‬والذي يسمح للبيطريين والزراعيين والكيميائيين والصيادلة والأطباء البشريين الحاصلين علي تخصص الكيمياء الحيوية بالحصول علي ترخيص مزاولة المهنة أو فتح معمل تحاليل،* ‬لافتًا إلي أن قرارات لجنة التراخيص بمنع التراخيص للبيطريين والزراعيين لم تمنعهم من ممارسة المهنة*.‬ وأكد* ‬غنيم مطالبته أكثر من مرة بتعديل القانون واقتصار مزاولة المهنة علي الأطباء البشريين خاصة أن المعامل المرخصة خمسة آلاف فقط والآلاف* ‬غير مرخص،* ‬كما لا يوجد حصر بإعداد المزاولين للمهنة أو المخالفات*.‬

حتى لو
حتى لو
كان خريجي العلوم هم الاحق بممارسة تلك المهنة
ده لا يسمح لاى حد
ان يشتم في ارقي مهنة في الوجود
ويصفها بانها الأسوأ ع الاطلاق
الطب ليه احترامه وهيبته مهما كان
لولاه كانت انتهت حياة البشر من زمااااااااااااااااااان
وسيفسر الموضوع تفسيرات اخرى .......
ماشأن طبيب القلب ؟ والجراح ؟ والباطنى ؟ و ؟ و ؟و ؟
بان تلحق بهم تلك الصفة
بسبب شجار على معمل تحاليل !!!!!!!!!!:confused::confused::confused:

انت حر ما لم تضر
وفي كليات الطب يعلمون دكاترة المستقبل شيئا اسم اخلاقيات المهنة
ومن اخلاقيات المنهة الا يشتم الطبيب اى مهنة اخرى ايا كانت .........

الكلام دة حضرتك فيه كلام خطا
لان خريج كليه علوم بيدرس اكتر بكتير من خريج كليه طب في التحاليل
في مرحله الاندر وبتبقي في كل فروع التحاليل وبيتخصص في فرعيين
فهناك البكالوريوس المزدوج
زى دول برة بالظبط
االكميا ميكروبيولوجى او الكمياحيوى ميكروبيولوجى
بعد دراسه سنين
في الفسيولوجى والسيايتولوجى والهيستولوجى والامبريولوجى والهيماتولوجى والبوتنى والكميا العضويه والغيرعضويه
ثم بعدهم سنتين تخصص في الكميا الحيو ى والميكروبيولوجى
وبعدها عندنا دبلومه وماجستير ودكتوراه في كل فروع التحاليل
سواء كانت كمياحيوى او ميكروبيولوجى او هيماتولوجى او باراسيتولوجى او باثولوجى

خريج كليه طب مش بيدرس الكلام دة الا مادة واحدة فقط كمياحيوى في سنه اولي ومادة واحدة ميكرو في سنه تالته
ع انه يرجعلهم في الماجستير
ودة خطا جسيم

فيه نقطة دراسه الكميا نفسها مش الكميا الحيوى خريج طب عنده نقص كتير في الحته دى
فتخيل حضرتك مواد الكميا الخاصه باجهزة التحايلل زى مثلا الاسبكتراسكوب وجهاز الاسبكتروفوتوميتر دة بيندرس اكتر من تلات مواد
اجهزة الان ام ار والماس سبيكترا
طيب شوف اجهزة الميرو والمناعه للي بندرسها من بي سي ار واليزا الخ
خريج طب ما بيعرفش حاجة عنهم حاجة خالص خصووصا اجهزة الكميا وعنده قصور فيها
دة غير طبيعه الدراسه في داخل كليه علوم وداخل كليه طب
فابسط حاجة هل خريج طب مسك انبوبه في معمل داخل كليته
عمل تحاليل وتجارب وعارف لما بيحط دة ع دة ازاى بيدى التفاعل
او بمعنى الاصح دارس
reaction mechanism
عشان يعرف ازاى التفاعل حصل
دى من ضمن النقط للي تفرق للي فاهم من للي مش فاهم

هل خريج طب عمل تحاليل وتجارب وكتب عليها كومنت وتفسير علمى؟؟

حجات كتير جدا خريج طب عنده نقص فيها
ودة بيظهر في الشغل

نقابه الاطباء بتخطف مهن غيرها عشان توفر وظايف للاطباء
ودى كارثه في حق المجتمع نفسه
اتمنى اننا بقي زى برة ويقصرو مهنه التحاليل ع كليه العلوم فقط

Dr-Mahmoud Ehab
26-05-2010, 07:29 PM
أرجو من حضرتك تقبل الوضع القائم بكونك خريج العلوم
دي كليه جميله جدآ
وموضوع التحاليل ده بقي ممكن كمان الصيادله يعملوا دبلومه ويبقوا إخصائيين
يعني الموضوع مش بتاع علوم وبس
لكن يبقي التخصص للطبيب
وطب بتوع صيدله مش بيعملوا كده ليه
لأنهم مش محتاجين يتطفلوا الحمد لله عندهم فرص كتير للعمل بل بياخدوا في مهنتهم ناس من الكادر الطبي عمومآ
وأرجو أن تدعم كلامك وليس بكثره الكلام والإقتباسات للمواقع ينجح النقاش
وأتمني من حضرتك مراجعه قوانين المجموعه الطبيه

clinical chemist
26-05-2010, 07:31 PM
شغل أفلام قديمه

دة واقع انت مقرتش الخبر ولا نزلت المعامل شفت المهازل للي بتحصل من ضرب نتايج من اطباء
ولا حضرتك بتتكلم كلام من مخك
اتقي الله

clinical chemist
26-05-2010, 07:33 PM
إنما المعامل إلي بيمتلكها خريجي علوم إلي بتتفتح من غير ترخيص دي عارفها
او بيجيبوا طبيب مدير دي بقي إلي زي الفل

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
والله فيه خريج طب فاتح من غير رخصه وهو بتاع نسا وع فكرة هو في المحله
والله انا مش راضي ابلغ عنه
وطبعا دى فضيحة وكارثه
فوقوا يا مصريين يبينضحك عليكو

clinical chemist
26-05-2010, 07:35 PM
شغل أفلام قديمه

ولا كمان بتوع خدمه إجتماعيه
وآداب وتربيه ما هي خلطبيطه كله زي بعضه

ماهى دة للي بنقوله ازاى خريج طب يشتغل اصلا في التحاليل للي هى مش مهنته
التحاليل لمت طب وفنين وشويه نلاقي تجارة وقريبا الثانويه العامه
اتقو ربنا

clinical chemist
26-05-2010, 07:40 PM
شغل أفلام قديمه

وساعات بتوع علوم مهوا كل زي بعضه

ودة فعلا بيحصل
اقسم بالله اطباء بيخلو الميدكال ريب في المستشفي هما للي يكتبو الروشتات
واللهى الكلام دة بيحصل

كارثه بكل المقاييس
ومازل الشعب المصري وصحة المواطن المصري في خطر بسبب القذارة في المهنه دى

clinical chemist
26-05-2010, 07:43 PM
شغل أفلام قديمه

دمغه ياعم إنما الطبيب ده معاه دبلوم عايز حد يفهمه

اقسملك بالله فيه اطباء خلطبيطه في تراكيب الادويه
تحس انهم اسا سا مامروش ع ثانويه عامه حتى
وادى مهنه الطب في مصر

clinical chemist
26-05-2010, 07:51 PM
[quote=mahmoudehab;2205044]

هو حضرتك سمعت الموضع ده فين
هههههههههه
أوضح لحضرتك بقي عشان واضح أن حضرتك لم تلم بالموضوع
دلوقتي الطبيب كده كده عايز يكتب دواء هيعالج حاجه معينه
وهدي لحضرتك مثال لعلي وعسي..........
دلوقتي في حاله سمنه والمفروض أن الطبيب عايز يكتب orlistat 120 mg
طيب في كذا صنف في نفس الماده والتركيز والشكل وكل حاجه
مثلآ
orly
orlistat
quicksilm
وده علي سبيل المثال ليس الحصر
طيب يكتب إيه فيهم بمزاجه طبعآ
عايز يكتب بتاع الشركه دي أوك بتاع دي أوك هو حر طالما كلهم واحد
وعلي كده كتير
[quote]

ههههههههههههههههههههههههههههه

فيه بيحصل كدة اكيد هو انا قلت ال 100 في الميه بس الغالبيه بقيت زى مانا بقول

شركتى للي انا شغال فيها بعض تراكيب المواد
لها high conc
والمفروض انها ماتستخدمش في مناطق معينه زى ال
vagina
وبتتكتب
مقابل حجات الشركه بتعملها للاطباء دى

وفيه حالات تانيه
كان فيه دوا وبلاش اقول ع اسمهم والمواد الفعاله للي فيها
الدوا دة من الاخر كدة فاكشه
وتاثيرة ضعيف
وهو مش
essential
يعنى ملهاش لازمه اصلا
او بمعنى اصح مش الحاجة للي هيتوقف عليها حياه المريض
وبتتكتب في كل مرة عند كل كشف مقابل حجات كتير

clinical chemist
26-05-2010, 08:00 PM
بتوع العلوم غطوا علينا وعلي الأطباء وعلي كله
بيقولك بعد كه هيعملوا للصيادله مشاريع تحدي الإعاقه

هيخلوهم يفتحوا صيدليات بعد كده وعيادات

هههههههههههههههههههه
زى مابيخلو بالظبط خريج طب يشتغل في التحاليل
هههههههههههههه
ع العموم مشروع قانون بتاعنا فيه بند بفتح حاجة شبه صيدليه لكل كميائي
ويمنع فتحها الا بترخيص من كميائي
هههههههههه

clinical chemist
26-05-2010, 08:01 PM
شغل أفلام قديمه

أنا بعد الموضع ده هحول علوم

طبعا لانها االكليه الافضل ع الاطلاق

مسيو منتصر الجميلي
26-05-2010, 08:43 PM
نرجو الالتزام بالحوار البناء وعدم التعدي او السخرية من الآخرين
منتدانا من اهم اهدافه النقاش الحر دون ان تحجر على اراء الآخرين لكن مع التزام ادب الحوار وعدم التجريح في احد واذا ما وجدت نماذج سيئة فهناك الاف النماذج الطيبة في كل مجال

الاء نجيب
26-05-2010, 08:47 PM
الموضوع مثير للجدل فعلا
انا عديت اقول سلام عليكم
هههههههههه

clinical chemist
26-05-2010, 10:57 PM
نرجو الالتزام بالحوار البناء وعدم التعدي او السخرية من الآخرين
منتدانا من اهم اهدافه النقاش الحر دون ان تحجر على اراء الآخرين لكن مع التزام ادب الحوار وعدم التجريح في احد واذا ما وجدت نماذج سيئة فهناك الاف النماذج الطيبة في كل مجال

اتمنى ان يكون الحوار بناء وعدم التجريح في اي فرد

واتمنى من حضرتك انك تشيل مشرف المجموعه هنا وتعين حد بداله
لانه اساء لكل العلميين
بالاضافه انه بعتلي رساله تحذير وبكدة
يبقي اساء كمان استخدام اشرافه ع المنتدى

واتمنى التحدث في صلب الموضوع

اما اذا كان هناك نماذج من الاطباء ناحجة فدة مينعشي ان نسبه كبيرة من الاطباء في مصر تعتمد ع المتاجرة بصحة المرضي ودول بيمثلو اكتر من 90 او 95 في الميه من الاطباء للاسف

الأستاذة أم شاهندة
27-05-2010, 10:08 AM
اتمنى ان يكون الحوار بناء وعدم التجريح في اي فرد

واتمنى من حضرتك انك تشيل مشرف المجموعه هنا وتعين حد بداله
لانه اساء لكل العلميين
بالاضافه انه بعتلي رساله تحذير وبكدة
يبقي اساء كمان استخدام اشرافه ع المنتدى

واتمنى التحدث في صلب الموضوع

اما اذا كان هناك نماذج من الاطباء ناحجة فدة مينعشي ان نسبه كبيرة من الاطباء في مصر تعتمد ع المتاجرة بصحة المرضي ودول بيمثلو اكتر من 90 او 95 في الميه من الاطباء للاسف

كون مشرف المجموعة أرسل لحضرتك تحذير فهذا من صميم عمله كمشرف
هى ليست رسالة تحذير شخصية
وإنما هى قواعد وقوانين المنتدى
ورسالة التحذير تصل منها نسخة للإدارة
إذن هو لم يسئ ولم يتخطى مهامه

لو نفترض أن الكلام الذى ذكرته حضرتك صحيح
(والعلم عند الله سبحانه وتعالى )
كل ما نطلبه من حضرتك عدم التعميم
فكل مهنة على وجه الأرض بها القبيح والجميل
بها الصالح والطالح
حتى مهنة حضرتك أكيد قابلت شخصيات سيئة
هل يصح أن نعمم الكلام على الجميع
هناك أطباء فعلا يتاجرون بالمهنة
وهناك منهم من يدرك أهمية الرسالة التى يؤديها
لا دخل لنا بالأغلبية أو الأقلية فحضرتك لا تملك تعداد ولا إحصائية موثقة بهذا الكلام

وللعلم بعد توجيه التحذير السابق من المشرف لحضرتك
إذا تكرر فى مشاركة أخرى أو رد أخر التجريح أو التهكم على الأخرين
سيتم حذف الموضوع نهائياً

خالص تحياتى للجميع

clinical chemist
27-05-2010, 11:30 AM
كون مشرف المجموعة أرسل لحضرتك تحذير فهذا من صميم عمله كمشرف
هى ليست رسالة تحذير شخصية
وإنما هى قواعد وقوانين المنتدى
ورسالة التحذير تصل منها نسخة للإدارة
إذن هو لم يسئ ولم يتخطى مهامه

لو نفترض أن الكلام الذى ذكرته حضرتك صحيح
(والعلم عند الله سبحانه وتعالى )
كل ما نطلبه من حضرتك عدم التعميم
فكل مهنة على وجه الأرض بها القبيح والجميل
بها الصالح والطالح
حتى مهنة حضرتك أكيد قابلت شخصيات سيئة
هل يصح أن نعمم الكلام على الجميع
هناك أطباء فعلا يتاجرون بالمهنة
وهناك منهم من يدرك أهمية الرسالة التى يؤديها
لا دخل لنا بالأغلبية أو الأقلية فحضرتك لا تملك تعداد ولا إحصائية موثقة بهذا الكلام

وللعلم بعد توجيه التحذير السابق من المشرف لحضرتك
إذا تكرر فى مشاركة أخرى أو رد أخر التجريح أو التهكم على الأخرين
سيتم حذف الموضوع نهائياً

خالص تحياتى للجميع

لا طبعا
لانه اساء استخدامه للاشراف
اتمنى انه يتشال ويتحخط بداله واحد عارف هو بيقول ايه

وبالنسبه للنماذج
اقسم بالله العظيم اغلب الاطباء كدة
دى ليست نماذج
اقسم بالله كمان ان الشعب المصري منغيب تماما

مسيو منتصر الجميلي
27-05-2010, 03:19 PM
لا طبعا
لانه اساء استخدامه للاشراف
اتمنى انه يتشال ويتحخط بداله واحد عارف هو بيقول ايه

وبالنسبه للنماذج
اقسم بالله العظيم اغلب الاطباء كدة
دى ليست نماذج
اقسم بالله كمان ان الشعب المصري منغيب تماما

يا اخي لماذا تتحامل على الكل بأنهم ليسوا اهل ثقة وكذلك تقسم بالله ان الشعب متغيب
يا اخي التعميم هو اكبر واول خطأ يستخدمه الانسان عند حكمه على شئ
* ان كنت حضرتك قابل أطباء يتاجرون فقد قابلنا نحن أطباء يدفعون من جيوبهم لمريض فقير
* قابلنا أطباء يستدعون في غير وقت عملهم فيقومون بالعمل على أكفأ وجه
أنت قابلت ونحن قابلنا فلا تعمم ما قابلته ام لم تكن قد صادفت او قابلت من قابلناهم
وبعدين رجاء عدم التحدث عن رفع مشرف من اشرافه من عدمه فهذا دور مجلس ادارة البوابة ونحن نتابع كل صغيرة وكبيرة في هذا الأمر وفي غيره ومن حق المشرف بل من واجبه ان يقوم بمسئولياته وعدم الحيد عن قوانين المنتدى وسأغلق هذا الموضوع لأنه خرج عن كونه موضوع او قضية للنقاش الى موضوع شخصي