مشاهدة النسخة كاملة : نرجو من الاخوة الزملاء التعقيب للأهمية

MR_ZAKARIA
27-05-2010, 09:47 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

اكلف بالعمل في الكنترول وواجهتنا مشكلة كبيرة ارجو من الاخوة الزملاء ابداء الراي والمشورة للاهمية
حيث أن طالبه من مدرستي غابت في امتحان العملي لفمادة الحاسب الآلي ................
وتم استدعاء الطالبة أكثر من مرة ورفضت حضور الامتحان ..... وتم تحرير محضر لها بذلك من قبل ادارة المدرسة بان الطالبة اعلنت عن ميعاد الامتحان اكثر من مرة وقد تخلفت الطالبة بدون عزر.....
الكارثه أن الطالبة حصلت علي درجة النجاح ي امتحان النظري وكذلك مجموع الدرجة النهائية للمادة ....
وقال رئيس الكنترول ليس لديه اي نشرات او مخاطبات تفيد بضرورة حضور امتحان العملي لذلك فالطالبة الي الان ناجحة في المادة .....
فرجاء الي جميع الاخوة من لديه اي نشرة تفيدني لحفظ ماء وجه المادة عليه بالتفضل بارسالها لي
و افيدوني بالرد افادكم الله.

سيف سالم
27-05-2010, 10:23 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

اكلف بالعمل في الكنترول وواجهتنا مشكلة كبيرة ارجو من الاخوة الزملاء ابداء الراي والمشورة للاهمية
حيث أن طالبه من مدرستي غابت في امتحان العملي لفمادة الحاسب الآلي ................
وتم استدعاء الطالبة أكثر من مرة ورفضت حضور الامتحان ..... وتم تحرير محضر لها بذلك من قبل ادارة المدرسة بان الطالبة اعلنت عن ميعاد الامتحان اكثر من مرة وقد تخلفت الطالبة بدون عزر.....
الكارثه أن الطالبة حصلت علي درجة النجاح ي امتحان النظري وكذلك مجموع الدرجة النهائية للمادة ....
وقال رئيس الكنترول ليس لديه اي نشرات او مخاطبات تفيد بضرورة حضور امتحان العملي لذلك فالطالبة الي الان ناجحة في المادة .....
فرجاء الي جميع الاخوة من لديه اي نشرة تفيدني لحفظ ماء وجه المادة عليه بالتفضل بارسالها لي
و افيدوني بالرد افادكم الله.

دا علشان خاطر مسئولي الكمبيوتر بالوزارة

المكيف يؤثر عليهم

وليسوا في الدنيا

سيادتة الوزير د احمد ذكي

ها هي حالة واضحة وصريحة

ضرب الحائط بقرار الوزير السابق

مش حمتحن وحنجح غصب عن الكل

سلام يا عملي
سلام يا كمبيوتر

اسلام عمر 1
27-05-2010, 10:44 PM
في حدود علمي
عدم حضور الطالب عن امتحان العملي ليس به أي عقاب سوى عدم حصوله على درجة العملي بالكامل وبالفعل لا توجد أي نشرة تلزم الطالب بحضور امتحان العملي ، الشئ الوحيد الملزم هو أن يحضر الطالب امتحان النظري وأن يحصل على ربع الدرجة
وبالفعل في ظل القانون الحالي رئيس الكنترول عنده حق فيما قاله والطالبة بالفعل ناجحة طالما تعدت درجتها ربع الدرجة في امتحان النظري وأن تتخطى الدرجة الصغرى للنجاح .
وهذه المشكلة أجدها لا بد من عرضها على الكمبيوتر التعليمي لاصدار قرار يلزم الطالب بالحصول على ربع الدرجة عملي ونظري لإجبار الطالب على حضور امتحان العملي مثل النظري .

وائل الجندي
28-05-2010, 02:23 AM
حسب قرار وزير التربية والتعليم رقم 219 بتاريخ 3/9/2009 يكون الطالب ناجحاً في مادة الحاسب الآلي إذا حصل علي 50% من إجمالي الدرجات وإذا حصل علي 30% من إجمالي العملي والنظري معاً في أمتحان نهاية العام الدراسي أي في أمتحان الفصل الدراسي الثاني أي أن نسبة 30% لكل من العملي والنظري ويكون الطالب راسباً إذا غاب عن امتحان النظري مثلها مثل مادة العلوم تماماً هذا حسب نص القرار 219 تمامأ
أي أن نجاح االطالبة صحيح 100% حسب القانون

أما من وجهة نظري ورأيي الشخصي المتواضع أن الطالب إذا لم يحضر امتحان العملي المفروض ألا يحق لة دخول امتحان النظري هذا رأيي الشخصي ولا أفرضة علي أحد وأرجو التعقيب

وائل الجندي
28-05-2010, 02:26 AM
في حدود علمي
عدم حضور الطالب عن امتحان العملي ليس به أي عقاب سوى عدم حصوله على درجة العملي بالكامل وبالفعل لا توجد أي نشرة تلزم الطالب بحضور امتحان العملي ، الشئ الوحيد الملزم هو أن يحضر الطالب امتحان النظري وأن يحصل على ربع الدرجة
وبالفعل في ظل القانون الحالي رئيس الكنترول عنده حق فيما قاله والطالبة بالفعل ناجحة طالما تعدت درجتها ربع الدرجة في امتحان النظري وأن تتخطى الدرجة الصغرى للنجاح .
وهذه المشكلة أجدها لا بد من عرضها على الكمبيوتر التعليمي لاصدار قرار يلزم الطالب بالحصول على ربع الدرجة عملي ونظري لإجبار الطالب على حضور امتحان العملي مثل النظري .

تعقيب صغير أستاذي الجميل أبو عمر نجاح الفصل الدراسي الثاني 30% وليس ربع الدرجة
أي حصول الطالب علي 15 درجة في كل المواد بالنسبة للصف الأول والثاني الإعدادي حتي ظهور التعديل الجديد

MR : ABO BATTA
28-05-2010, 07:52 AM
في حدود علمي

انا رايي من رأي حضرتك وأوافقه تماماً
كما انني اعتبر ان هذا من ضمن الاستهتار بالمادة وما سيزيد من هذا الاستهتار هو نظام التقويم الشامل الذي سيطبق العام القادم على الشهادة الاعدادية

MR_ZAKARIA
28-05-2010, 01:55 PM
اشكر جميع من عقب عن موضوعي فهو من الاهمية بمكان وذلك لكي نحافظ علي المادة ولكي يعلو شانها ونغير وجهة النظر المتدنية الي الان فلي عدة آراء ارجو من الاخوة التعقيب عليها
* النظر في موضوع التقويم الشامل من حيث توزيع الدرجات فنسبة 50% هذه كارثة وانا بوضعي في الكنترول اري مهازل بكل المقاييس طالبة تحصل علي 50 في ملف الانجاز وتكون راسبة في ربع الدرجة فحالة رايتها بعيني طالبة حصلت علي مجموع درجات في الفصلين 112 درجة منهم 95 درجة في ملفي انجاز الفصل الدراسي الاول والثاني وراسبة في ربع الدرجة هي اما عند المدرس في الدرس او يقوم المدرس بوضع الدرجات لكي يريح راسه من وجع الدماغ وما اكثرهم
* ثانيا في موضوعنا الرئيسي ارجو تطبيق نظام الجامعة في الزام الطالب دخول العملي قبل يومين علي الاقل من امتحان النظري والا يصدر قرار بحرمانه من دخول امتحان النظري من اساسه
ارجو التعقيب وشكرا مرة اخري

محمد عبد الحكم
28-05-2010, 04:55 PM
حضرتك شغال في الكنترول
رئيس الكنترول صح اهم حاجة الطالب يعدي درجة النجاح من اعمال سنة + تحريري مش تخصصه
يعني لو الطالب راسب في امتحان التحريري واضاف عليه اعمال السنة يبقي الطالب راسب لاء طبعا ناجح بمساعدة اعمال السنة اللي هي ........الدروس

وده راجل شغال في الكنترول يعني بتعامل بالنشرات والقرارات

وحضرتك برضة شغال في الكنترول بس بتعامل بحبك في مادة الحاسب الالي الماده عديمة الفائدة الكل بينجح عن الطلبه و الادارة زي الرسم زمان حد كان بيذاكر رسم رغم ان الرسم يضاف الي المجموع
مين اللي بيذاكر رسم اللي بيحب الرسم
مين بيذاكر كمبيوتر اللي بيحب الكمبيوتر والتكنولوجيا
الحاسب الالي هو سر تقدم الشعوب
الحاسب الالي العملي عديم الفائدة عند الشعب

انتباه......انتباه....... انتباه
أقرأ وقول ايه رأيك
انا كنت بشتغل في الكنترول بس اعتزرت علشان حاجتين
الاول والاهم مافيا الكنترول و ما ادراك ما هي مافيا الكنترول
الثاني امتحانات الدبلومة
المهم انا شغال منهج الصف الثالث الاعدادي فقط في المدرسة
فصول الصف الثاني الاعدادي كلها مع زميلاتي
صعقت اثناء التصحيح بالقلم الازرق يفعل الاتي
لو البنت حلت نقطتين صح القلم الازرق اللي مع الاساتذه يقوم بحل وبتعديل 3 اسئله
ويبقي الناتج 5 اسئلة مضروبة في 2 الدرجة بقت 10 البت نجت
ايه ده ايه ده ينفع ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هم بيعملوا كده ليه وانا عملت ايه
هم بيعملوا كده علشان نسبة الرسوب الكبيرة في ماده الحاسب الالي هتيجي فوق دماغهم قبل اي حد سواء طالب او مدير مدرسة

انا قلت ان البنت ليها درجة واحد بس عندي يعني سؤال واحد ويبقي كتر خيري

يعني لو البنت حلت اربع اسئلة انا هديها درجة واحد يبقي 5*2=10 زي الفل علي البنت وعليكم يا اساتذه والحمد لله ده هو اللي حصل خافوا من المشاكل اللي ممكن تحصل بسببي وزعلوا بس مش مهم

الموضوع لو مكنش اتحل كده رد فعلي مدير مدرسة وبعده مدير ادارة وبعده وزير وبعده استقاله ورساله الي برمانج 90 دقيقيه

بس قبل كل ده هعمل زي ما عملت هتكتب موضوع في اكبر منتدي في مصر والعالم العربي
نرجو من الاخوة الزملاء التعقيب للأهمية

انا صح ولا غلط ؟؟؟؟؟.........

معلومة اكبر مصدر افادني و اعطاني من المعلومات الكثير و الكثير

هو بوابة الثانوية العامه

انا اتعلمت هنا ازاي اكون مدرس صح عارف ايه الصح وايه الغلط
واتعلمت ازاي اعمل حاجة صح واقف امام اي حاجةغلط
دعوة عامه
يا جماعه المنتدي به الكثير من الاقسام المفيده ادعو الجميع للمشاركه في جميع الاقسام
هتدعولي لما تشوفوا وتتدخلوا وتشاركوا في اقسام المنتدي الكثيرة والكبيرة والتي تحتوي علي اكثر مما تتوقعون
كل الشكر والتقدير لكل زملائي واصدقائي واعضاء منتدي ثانوية:022yb4:
اسف للاطاله

28-05-2010, 06:25 PM

هو بوابة الثانوية العامه

دعوة عامه
يا جماعه المنتدي به الكثير من الاقسام المفيده ادعو الجميع للمشاركه في جميع الاقسام
هتدعولي لما تشوفوا وتتدخلوا وتشاركوا في اقسام المنتدي الكثيرة والكبيرة والتي تحتوي علي اكثر مما تتوقعون

اسف للاطاله

معذرة اخي الفاضل مكنتش تعمل كدة واللى يحصل يحصل .
كل اللى بتقوله ده حصل معايا
انا شغال في مدرستين أساسي في واحدة ومنتدب في التانية طبعا
المدرسة اللى انا اساسي فيها باتبع اسلوب جاد في كل شيء الشرح والامتحانات والتصحيح وقلما امسكت بالقلم الأزرق الا للمراجعة فقط .
وتكاد تكذبني انني في هذا الترم وجدت بعض الأسئلة بدون حل هنا كتبت السؤال متروك ولم اكمل له شيء .
اما المدرسة الثانية المنتدب فيها فحدث ولا حرج كل ما يخطر على بالك موجود هناك لا شرح ولا اهتمام بالامتحان حيث يتم توزيع ورق الإمتحان العملي ومن ورائه الاجابة وكذلك الامتحان النظري القلم الأزرق يمسك قبل القلم الأحمر لذلك لم أصحح معهم الامتحان في هذا العام بعد ما وجدت ذلك العام الماضي وكذلك ملف الانجاز كل الطلاب درجاتهم متساوية تخيل !!!!
انا لا احب الظلم الكل يغش او الكل لا يغش الكل يرفع او الكل لا يرفع فلا يصح انصاف طائفة على طائفة أخرى .

معذرة لأني انا الذي أطلت
وشكرا لك على هذا الموضوع الهام :078111rg3:

tarek elhamy
28-05-2010, 09:37 PM
في حدود علمي

نفس الرأى ونفس الكلام
والاخوه الذين لديه زعل من هذا
اليكم معلومه حصلت من عدت سنوات
ماده الحاسب الالى للصف الاول الثانوى ماده تضاف للمجموع وليست مادة نجاح ورسوب
وحصلت عده مشاكل من هذا القرار
اتذكر هذا القرار أ/ سيف سالم
ان متأكد من هذا القرار الذى الغى
وعدت المادة
ماده الحاسب الالى للصف الاول الثانوى ماده لا تضاف للمجموع و مادة نجاح ورسوب

اسلام عمر 1
28-05-2010, 10:38 PM
قرأت الموضوع فوجدته حوارا ممتعا وشيقا لذا وجدت لزاما علي أن اشكر كل من شارك بالحوار فيه

وائل الجندي
29-05-2010, 01:43 AM
حضرتك شغال في الكنترول
رئيس الكنترول صح اهم حاجة الطالب يعدي درجة النجاح من اعمال سنة + تحريري مش تخصصه
يعني لو الطالب راسب في امتحان التحريري واضاف عليه اعمال السنة يبقي الطالب راسب لاء طبعا ناجح بمساعدة اعمال السنة اللي هي ........الدروس

وده راجل شغال في الكنترول يعني بتعامل بالنشرات والقرارات

وحضرتك برضة شغال في الكنترول بس بتعامل بحبك في مادة الحاسب الالي الماده عديمة الفائدة الكل بينجح عن الطلبه و الادارة زي الرسم زمان حد كان بيذاكر رسم رغم ان الرسم يضاف الي المجموع
مين اللي بيذاكر رسم اللي بيحب الرسم
مين بيذاكر كمبيوتر اللي بيحب الكمبيوتر والتكنولوجيا
الحاسب الالي هو سر تقدم الشعوب
الحاسب الالي العملي عديم الفائدة عند الشعب

انتباه......انتباه....... انتباه
أقرأ وقول ايه رأيك
انا كنت بشتغل في الكنترول بس اعتزرت علشان حاجتين
الاول والاهم مافيا الكنترول و ما ادراك ما هي مافيا الكنترول
الثاني امتحانات الدبلومة
المهم انا شغال منهج الصف الثالث الاعدادي فقط في المدرسة
فصول الصف الثاني الاعدادي كلها مع زميلاتي
صعقت اثناء التصحيح بالقلم الازرق يفعل الاتي
لو البنت حلت نقطتين صح القلم الازرق اللي مع الاساتذه يقوم بحل وبتعديل 3 اسئله
ويبقي الناتج 5 اسئلة مضروبة في 2 الدرجة بقت 10 البت نجت
ايه ده ايه ده ينفع ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هم بيعملوا كده ليه وانا عملت ايه
هم بيعملوا كده علشان نسبة الرسوب الكبيرة في ماده الحاسب الالي هتيجي فوق دماغهم قبل اي حد سواء طالب او مدير مدرسة

انا قلت ان البنت ليها درجة واحد بس عندي يعني سؤال واحد ويبقي كتر خيري

يعني لو البنت حلت اربع اسئلة انا هديها درجة واحد يبقي 5*2=10 زي الفل علي البنت وعليكم يا اساتذه والحمد لله ده هو اللي حصل خافوا من المشاكل اللي ممكن تحصل بسببي وزعلوا بس مش مهم

الموضوع لو مكنش اتحل كده رد فعلي مدير مدرسة وبعده مدير ادارة وبعده وزير وبعده استقاله ورساله الي برمانج 90 دقيقيه

هو بوابة الثانوية العامه

دعوة عامه

اسف للاطاله

أخي محمد عبد الحكم
لم أعهد عليك الاستسلام لو أنك تركت الكنترول بسبب مافيا الكنترول فهذا هروب مع كامل احترامي لك لو كل فرد شريف ونزية ترك العمل بسبب تجاوزات البعض ضعاف النفوس لتركنا المواقع الحساسة والهامة لأصحاب النفوس الضعيفة والمتجاوزين
للعلم أنا أعمل بالكنترول منذ ست سنوان وقد قمت بمساعدة أصدقائي الشرفاء بتطهير الكنترول من أصحاب النفوس الضعيفة ولا نخجل أبدأ من إعلان النتيجة في الدور الأول لم تتخطي نسبة النجاح 40%
وقضينا تماما علي ظاهرة الغش
وكانت النتيجة ارتفاع معدلات النجاح في الصفوف التالية ( الثاني والثالث الإعدادي ) لأكثر من 80% من الدور الأول

لذا يا صديق العزيز نداء لك ولكل الأخوة الشرفاء لا تتركوا المواقع الهامة والحساسة لغيركم حتي نساهم معاً في الارتقاء بالعملية التعليمة
وفي النهاية أتمني لك التوفيق في امتحانات الدبلومة

محمد عبد الحكم
29-05-2010, 01:56 AM
مستر وائل انا قلت السبب الاول
بس انا جبت مدير الادارة المدرسة وكشفت له كل الورق و هديت المبعد
بس مدير الادارة محبش المشاكل خلها بصورة غير رسمية
ولسه معايا شوية ورق هلعب بيه بس انت عارف شغل الكنترول متعب ويحتاج وقت انا مستني الامتحانات تخلص وهدخل الكنترول في السنة الجاية وهزظعل اي حد عايز يلعب
بس انا كنت محتاج الخبرة في الاول والحمد لله ختها بسرعه ده بفضل المنتدي وبعض الزملاء مكن مدارس اخري

رئيس الكنترول منقول السنة الجاية من المدرسة
وتم تغير نص اعضاء الكنترول المافيا منهم
علي فكرة اتعرض عليا ابقي رئيس الكنترول بس حضرتك عارف لو قبلت كنت هتحبس من اول ترم المافيا مش سهله ياباشا وده كنترول
يعني السنه كلها بتمشي وبتعدي والنتيجة هي اهم شئ في السنه

29-05-2010, 12:45 PM
ولسه معايا شوية ورق هلعب بيه بس انت عارف شغل الكنترول متعب ويحتاج وقت انا مستني الامتحانات تخلص وهدخل الكنترول في السنة الجاية وهزظعل اي حد عايز يلعب
بس انا كنت محتاج الخبرة في الاول والحمد لله ختها بسرعه ده بفضل المنتدي وبعض الزملاء مكن مدارس اخري

علي فكرة اتعرض عليا ابقي رئيس الكنترول بس حضرتك عارف لو قبلت كنت هتحبس من اول ترم المافيا مش سهله ياباشا وده كنترول

عندك حق استاذ محمد
النتيجة لو ظهرت على حقيقتها يتم الطلب برفع المواد حتى تصل النسبة الى الحد المطلوب وإلا التحقيقات تشتغل بقى والذي منه

وائل الجندي
29-05-2010, 01:06 PM

هذا هو صديقي محمد عبد الحكم الذي أعرفة
إلي الأمام دائماً يا صديقي

29-05-2010, 05:18 PM
هذا هو صديقي محمد عبد الحكم الذي أعرفة
إلي الأمام دائماً يا صديقي

فعلا الاستاذ محمد الى الأمام دائماً بإذن الله

MR_ZAKARIA
30-05-2010, 01:19 AM
الزملاء الاعزاء ....................... شكراااااااااااااااااااااااااا
اشكر كل من ساهم بالمشاركة في موضوعي ولي تعقيب لابد للكل ان شارك بوقفة قوية مع ادارات المدارس ولا اخقيكم سرا اننا الي العام الماضي كنا ضحية ان المادة لا يمكن انيرسب بها احد وذلك بسبب ان المادة لاتضتف في المجموع ولكننا ي هذا العام ولله الحمد وقفنا وقفة رجل واحد وانا بدوري في الكنترول اتابع الوضع وصممنا علي ان يكون امتحان الصف الاول الاعدادي امتحان بمعني الكلمة امتحان مادة تصحح من 40 درجة وبداناها مع الصف الاول والبقية تاتي بعد ذلك لا اخفيك سرا ان التصحيح كان كما ينبغي ان يكون حصل كل طالب علي حقه وزيادة قليلة من عندنا لك ان تتخيل المعاناة التي نحن بصددها مع استهتار الطالبات اعلي نسبة طالبات دخولا للدور الثاني علي مستوي المدرسة في الحاسب الالي وصممنا علي ذلك مع العلم ان النسبة 97%
دخل الدور الثاني 30 طالبه فلن تصان المادة الا بذلك الكل يتمسك بحقه انا اعطي الطالب حقه كما يرضي الله ورسوله عليه ان يعطيني ويعطي نفسه اولا حقها بالمذاكرة...........................
واخيرااااااااااااااااااااا
الطالبة التي لم تدخل الامتحان العملي
ازف اليكم بشري جميلة ........
اوصلنا الامر لاولي الامر مدام / سوزان و ا/ سمير بالوزارة
فابشرونا بان الطالبة ومن علي شاكلتها تعتبر راسبة لان القانون يلزم الطال:av4056bb7jp3:بة بالحصول علي 15 درجة بمجموع :av4056bb7jp3:""" بمجموع """ :av4056bb7jp3:العملي + النظري .... أي ان الطالبة ومن علي شاكلتها تحجب نتيجتها لغياب امتحان العملي زلكن نصيحة لكل الزملاء اذا صادفتك هذه لمشكلة تعامل معها بحرص حيث ان الذي خدمنا وكان بصفنا اننا حررنا محضرا للطالبة بميعاد الاختبار واصبحت غائبة بدون عزر
ولي رجاااااااااااااااااااء ادعو لنا بالثبات لما نحن اتون اليه بسبب هذه النتيجة

30-05-2010, 04:42 PM
مشكووووور مستر زكريا
اكرمك الله

MR_ZAKARIA
30-05-2010, 11:30 PM
الاخوة الزملااااااء
اننا نسير ي موضوع الطالبتين واوصلنا الموضوع لمستويات عليا فان الامر تكرر في مدرسة مجاورة ولكن مع مدرسة لغات تجريبية خاصة نفس الامر اتصلت مديرة المدرسة بالطالبة اكثر من مرة ورفضت الحضور وقالت الام بالحرف بينتي " مش فاضية تيجي تمتحن " وفي ايام الامتحانات ارسلت المديرة للطالبة لكي تحضر الامتحان عقب اللجنه وذلك لاسباب كثيرة منها تخوفا من النتيجة وكذلك نفوز اولياء الامور والمصاريف ........ تقول الطالبة " انا معنديش وقت امتحن " هنا اخذت مديرة المدرسة علي عاتقها رسوب هذه الطالبة واسارت الموضوع في الكمبيوتر التعليمي ودعت ولي الامر بنتك راسبة " لو متضرر اشتكي في الوزارة لكي تحث الموضوع علي الاثارة في مكتب الوزير وهذا الامر لن يرضي د / زكي بدر بما نلمسه به من اهتمام بالعملية التعليمية كيف لطالبة لم تحضر امتحان وتنجح ؟؟؟؟؟

وللامانه ان مدام / سوزان شخصيا اخذت علي عاتقها احقية رسوب الطالبتين وان الكمبيوتر التعليمي بصدد اعداد مذكرة ونشرة بذلك وستصل للجميع خلال ايام قليلة

اثرت عرض ذلك لكي نعطي كل ذي حق حقه

وهذه دعوي مني للجميع بضرورة من له حالات مشابهة يثير الامر هو الاخر حتي يكون مطلبا عاما وليس حالات فردية

tarek elhamy
31-05-2010, 12:44 AM
[quote=MR_ZAKARIA;2217125]الاخوة الزملااااااء
اننا نسير ي موضوع الطالبتين واوصلنا الموضوع لمستويات عليا فان الامر تكرر في مدرسة مجاورة ولكن مع مدرسة لغات تجريبية خاصة نفس الامر اتصلت مديرة المدرسة بالطالبة اكثر من مرة ورفضت الحضور وقالت الام بالحرف بينتي " مش فاضية تيجي تمتحن " وفي ايام الامتحانات ارسلت المديرة للطالبة لكي تحضر الامتحان عقب اللجنه وذلك لاسباب كثيرة منها تخوفا من النتيجة وكذلك نفوز اولياء الامور والمصاريف ........ تقول الطالبة " انا معنديش وقت امتحن " هنا اخذت مديرة المدرسة علي عاتقها رسوب هذه الطالبة واسارت الموضوع في الكمبيوتر التعليمي ودعت ولي الامر بنتك راسبة " لو متضرر اشتكي في الوزارة لكي تحث الموضوع علي الاثارة في مكتب الوزير وهذا الامر لن يرضي د / زكي بدر بما نلمسه به من اهتمام بالعملية التعليمية كيف لطالبة لم تحضر امتحان وتنجح ؟؟؟؟؟

وللامانه ان مدام / سوزان شخصيا اخذت علي عاتقها احقية رسوب الطالبتين وان الكمبيوتر التعليمي بصدد اعداد مذكرة ونشرة بذلك وستصل للجميع خلال ايام قليلة

قل يارب تصدر نشرات رسميه بذلك حتى ينتهى هذا التهريج الذى يحدث من الطلاب

maxval
02-06-2010, 04:19 AM
على فكره يا اخوان القلم الازرق اساسى عندى تصحيح الامتحانات فى المدارس الابتدائيه
واحيانا فى الاعداديه بل والله بعد موضعنا الدرجات دخل مدرس بالمدرسه ابنه بها وزرد له الدرجه حتى يصبح الاول وبعلم رئيس الكنترول
المصيبه انه عارف رقم ابنه السرى واى مدرس يصحح يعطيله رقم ابنه وده طبعا ل............

02-06-2010, 04:30 PM
[quote=MR_ZAKARIA;2217125]الاخوة الزملااااااء

والله نفسنا ده يحصل حتى يحترم كل طالب او طالبه نفسه

02-06-2010, 04:33 PM
على فكره يا اخوان القلم الازرق اساسى عندى تصحيح الامتحانات فى المدارس الابتدائيه
واحيانا فى الاعداديه بل والله بعد موضعنا الدرجات دخل مدرس بالمدرسه ابنه بها وزرد له الدرجه حتى يصبح الاول وبعلم رئيس الكنترول
المصيبه انه عارف رقم ابنه السرى واى مدرس يصحح يعطيله رقم ابنه وده طبعا ل............

هذا الموضوع منتشر بكثرة في المدارس الابتدائية
وهذا من مصائب هذا العصر الذي نحيا فيه
ربنا يتوب علينا من هذه المصائب

raaed_11
03-06-2010, 01:15 PM
يا جماعة مادة الحاسب مهضوم حقها نهائى .. انا شغال فى مدرسة اعدداى مدير المدرسة ( خريج دبلوم زراعة )

لا يفقه شئ فى الادارة ولا الحوار ..............ز والنظام فى الكنترول ماشى عندنا ان اعضاء الكنترول بيحطوا

درجات الملف من عندهم ...حتى لو الطالب ده ما حضرش خالص طول فترة الدراسة ولم يحضر سوى الامتحان

بيتم وضع الدرجة التى تُنجح هذا الطالب ............

انا مش عارف لازمة التعليم ايه .......... ولازمة الامتحانات ايه .............

وطبعا الحاسب مادة مهملة جدا ..والسبب فى وزير التربية والتعليم ..................... ؟؟

03-06-2010, 04:25 PM
يا جماعة مادة الحاسب مهضوم حقها نهائى .. انا شغال فى مدرسة اعدداى مدير المدرسة ( خريج دبلوم زراعة )

لا يفقه شئ فى الادارة ولا الحوار ..............ز والنظام فى الكنترول ماشى عندنا ان اعضاء الكنترول بيحطوا

درجات الملف من عندهم ...حتى لو الطالب ده ما حضرش خالص طول فترة الدراسة ولم يحضر سوى الامتحان

بيتم وضع الدرجة التى تُنجح هذا الطالب ............

انا مش عارف لازمة التعليم ايه .......... ولازمة الامتحانات ايه .............

وطبعا الحاسب مادة مهملة جدا ..والسبب فى وزير التربية والتعليم ..................... ؟؟

طبعاً أكيد دي مدرسة ابتدائي
وسبق وقلت ان البلاوي دي منتشرة في معظم المدارس الابتدائية
ربنا يهديهم

MR_ZAKARIA
03-06-2010, 07:21 PM
بسم الله الرحمن الرحيم........
ابشرووواااااااااا البنت نججت يا رجااااااااااااله كلام الكمبيوتر التعليمي كاااااااان في ال .................

أخر شيئ حن علينا بيه الكمبيوتر التعليمي أن البنت ناحجة الي الان لا نملك اي شيئ ليهاااااااااا وسنرااااعي ده السنه الجاية ؟؟؟؟
دا اذا دخل حد الامتحان السنه الجاية وكان في مادة اسمها الكمبيوتر التعليمي اساسا وحد عرف يدخل فصل

سيف سالم
03-06-2010, 10:42 PM
بسم الله الرحمن الرحيم........
ابشرووواااااااااا البنت نججت يا رجااااااااااااله كلام الكمبيوتر التعليمي كاااااااان في ال .................

أخر شيئ حن علينا بيه الكمبيوتر التعليمي أن البنت ناحجة الي الان لا نملك اي شيئ ليهاااااااااا وسنرااااعي ده السنه الجاية ؟؟؟؟
دا اذا دخل حد الامتحان السنه الجاية وكان في مادة اسمها الكمبيوتر التعليمي اساسا وحد عرف يدخل فصل

فيه حد يعتمد على المكيفات
ولن يعدل القانون
كمبيوتر تعليمي ايه اللي انت بتعتمد عليه
لا اله الا الله محمد رسول الله

tarek elhamy
04-06-2010, 12:41 AM
عادى جدا
مش قلت لكم

MR_ZAKARIA
04-06-2010, 12:56 AM
امااااااااااااااااااال هنعمل ايه يا استاذي الفاضل يبقي ملوش لازمة الشرح العملي وتعب القلب وعمل الامتحانات وخلافه

04-06-2010, 07:23 AM
عادى جدا
هي كل حاجة بتمشي بالشكل ده اللي بيسمووووووه .......... ؟؟!!

raaed_11
04-06-2010, 01:58 PM
طبعاً أكيد دي مدرسة ابتدائي

وسبق وقلت ان البلاوي دي منتشرة في معظم المدارس الابتدائية

ربنا يهديهم

المدرسة اعدادى ......و تسلم اخى ابو بطة على التعقيب

04-06-2010, 03:20 PM
المدرسة اعدادى ......و تسلم اخى ابو بطة على التعقيب

جزاك اللهُ كُل خير وبارك الله فيك مستر Raaed .
معذرة أخطأت التقدير فكل اللي قلته ده عندنا في المدارس الابتدائية فقط .
وكونه موجود في مدرسة إعدادي فهذه هي الطامة الكبرى .
أشكرك أخي الكريم

MR_ZAKARIA
04-06-2010, 04:32 PM
استاذي / سيف

انا لله وانا اليه راجعووون وحسبي الله ونعم الوكيل فيمن ظلمناااااااااااا
وسلامي من كل اعضاء هيئة تدريس مادة الكمبيوتر من محافظة العريش شمالا الي اسوان جنوبا الي كل من الويزر والكمبيوتر التعليمي ولا عزاء للشرفاء

اشكر كل من عقب علي موضوعي ولا يجي ان نقف مكتوفي الايدي لابد وان تستمر الحملة حتي يتغير هذا الوضع المخذي

tarek elhamy
05-06-2010, 01:50 AM
فيه حد يعتمد على المكيفات

ولن يعدل القانون
كمبيوتر تعليمي ايه اللي انت بتعتمد عليه

لا اله الا الله محمد رسول الله

المشكله لخصها
أ/ سيف سالم
هم فى وادى ونحن فى وادى أخر وعلى العموم دى اول مشكله تقع فيها مع الزمن سوف تكتشف العجب؟؟؟
مع تحيات
الكمبيوتر التعليمي؟؟؟؟؟؟؟؟؟

tarek elhamy
05-06-2010, 02:00 AM
نفس الرأى ونفس الكلام
والاخوه الذين لديه زعل من هذا
اليكم معلومه حصلت من عدت سنوات
ماده الحاسب الالى للصف الاول الثانوى ماده تضاف للمجموع وليست مادة نجاح ورسوب
وحصلت عده مشاكل من هذا القرار
اتذكر هذا القرار أ/ سيف سالم
ان متأكد من هذا القرار الذى الغى
وعدت المادة
ماده الحاسب الالى للصف الاول الثانوى ماده لا تضاف للمجموع و مادة نجاح ورسوب

يوجد زميل فى هذة السنه وهو مرشد تعليمى فى احد المدارس الثانويه منع ابنته من حضور امتحان السنه العجيبه استنادا على ماده الحاسب الالى للصف الاول الثانوى ماده تضاف للمجموع وليست مادة نجاح ورسوب
وتم رجاءه من مدير المدرسه حتى تحضر ابنته الامتحان
حضرت الامورة
وكتبت اسمها فقط ولم تحضر امتحان العملى
وهذة القصه حكها لى زميل واقسم عليها

نسأل الله تعالى الاصلاح

05-06-2010, 06:23 PM
يوجد زميل فى هذة السنه وهو مرشد تعليمى فى احد المدارس الثانويه منع ابنته من حضور امتحان السنه العجيبه استنادا على ماده الحاسب الالى للصف الاول الثانوى ماده تضاف للمجموع وليست مادة نجاح ورسوب
وتم رجاءه من مدير المدرسه حتى تحضر ابنته الامتحان
حضرت الامورة
وكتبت اسمها فقط ولم تحضر امتحان العملى
وهذة القصه حكها لى زميل واقسم عليها

نسأل الله تعالى الاصلاح

آمين يا رب العالمين
جزاك الله خيراً مستر طارق

MR_ZAKARIA
05-06-2010, 09:58 PM
المهم الي متي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟
ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيرو ما بانفسهم

06-06-2010, 07:14 AM
المهم الي متي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟
ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيرو ما بانفسهم

فعلاً صدقت

عايز تعرف الى متى ؟

أقولك أنا

الى أن يستيقظ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ من غفلته العميقة

أقصد طبعاً
الضميـــــــــــــــــــــــــر

MR_ZAKARIA
06-06-2010, 05:28 PM
احسنت أخي / ابو بطة
والي ان يستقظ لا غزااااااااء للشرقاء

06-06-2010, 05:41 PM
احسنت أخي / ابو بطة
والي ان يستقظ لا غزااااااااء للشرقاء

أشكرك أخي الكريم مستر زكريا
وجزاك الله خيرا ورفع الله قدرك

06-06-2010, 05:46 PM
المشكله لخصها
أ/ سيف سالم
هم فى وادى ونحن فى وادى أخر وعلى العموم دى اول مشكله تقع فيها مع الزمن سوف تكتشف العجب؟؟؟
مع تحيات
الكمبيوتر التعليمي؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ما هو يا مستر طارق
إحنا في زمن العجايب !!!

venuse_love2000
22-11-2011, 09:23 PM
يبقى أنت أكيد أكيد في مصـــر