مشاهدة النسخة كاملة : كنت في الادارة النهادرة " لازم نعمل وقفة "

marim kareem
21-06-2010, 06:03 PM
كنت اليوم في الإدارة
وسألت رئيس قسم التعيينات بالإدارة
قلت له : ما الجديد بالنسبة لنا ؟؟؟ عقدنا سوف ينتهي في 30/6
قال لي / لقد أرسلنا نشرة للمدارس لتجديد العقد سنة أخرى .
قلت له ؟ وليه تجديد العقد سنة أخرى ؟؟؟
احنا خلصنا الكادر ونجحنا ، وخلصنا icdl وسلمناها . يعني عملنا كل المطلوب منا . ليه تجديد العقد تاني ؟
قال : في نشرة وصلت من الوزارة مفادها تجديد العقود سنة أخرى لكل المتعاقدين لأجل إعطاء فرصة لمن لم ينتهي من icdl
هذا ما حدث بالضبط
وهذا ما أكده جميع الزملاء : أنه تم تجديد العقد سنة أخرى وليس هناك أمل في التعيين في 1/7
ما العمل الآن ؟؟؟؟
محدش يقول لي قانون الكادر بيقول أن من حقنا نتعين ؟ دي مش بلد قوانين
على سبيل المثال عندك قانون الحد الأدنى للأجور من سنة 2003 ولسه الحكومة معملتش بيه ؟ يبقي قانون الكادر لسنة 2007 الحكومة هتعمل بيه سنة كام ؟؟؟؟
ومحدش يقول لي نرفع قضايا لان المحاكم حبالها طويلة ويومها بسنة .
وحتى لو أخدنا حكم مفيش حاجة تضمن التنفيذ زي الاستاذ اللي رفع قضية الحد الأدني للاجور اللي واخد حكم بالحد الأدنى للأجور ب1200 جنية وحصل على حكم نهائي ولم يتم تنفيذ الحكم .
أنا أرى إن الحل الأمثل والسريع هو عمل اعتصام مفتوح أمام مجلس الشعب الذي أقر قانون الكادر . أو أمام وزارة التربية والتعليم .
حتى ننال حقنا في التثبيت فلا داعي للماطلة أكثر من ذلك .
لأنه إن لم يتم التثبيت في 1/7 فليس هناك تثبيت على الإطلاق .
أنا شاهدت بنفسي - والكثير منكم – شاهدت الاعتصامات أمام مجلس الشعب المعتصمون بالعشرات .إلا أن الاهتمام بهم كبير . الفضائيات تصور الاعتصام ، والصحفيون يأخذون الأحاديث الصحفية منهم في رائي أن ذلك هو الحل الأسرع والأجدى نفعا في هذا الوقت .

وكلام نعطي فرصة لمن لم يستكمل المطلوبمنه دا تخدير وتسكين واحنا ايه ذنبنا ان في ناس مخلصتش icdl ولا مخدتش تربوي او لم ينجح في الكادر لو كان الامر كذلك وعايزين يثبتونا جملة مش قطاعي كانوا ثبتونا ووقفوا الصرف لحين استكمال المطلوب منهم

وفي انتظار المشاركات لتحديد اما انا كنا سوف ناخذ حقنا المسلوب ام سوف نرضي بالذل والانكسار
وعن نفسي سوف ادعو من اعرفهم للاعتصام
وفي انتظار تحديد الزمان والمكان واراء السادة الاعضاء .
وشكراااااااااا

Observer
21-06-2010, 06:09 PM
كلام سليم ومنطقى 100%

MUSTAFAEGYPT
21-06-2010, 06:28 PM
لله الأمر من قبل ومن بعد

ابن الأكرمين
21-06-2010, 06:29 PM
والله كلام سليم مائة بالمائة
كلنا نؤيد هذا
وأقسم بالله لو كان هناك تعيين لكانوا قالوا ولكنهم لن يثبتونا أبدا أبداً وافتكروا كلامي ده
اللهم أهلك الظالمين بالظالمين وأخرجنا من بينهم سالمين

pop55
21-06-2010, 06:49 PM
انا معاااااااااااااااااااااااااااااااااااك ، وكل المتعاقدين اصحابي من محافظة الاسماعيلية

abunail
21-06-2010, 06:50 PM
كلامك كنطقى ومعقول جدا والدليل اللى خلاهم يعينوا بتوع الفصل الواحد اللى اساسا اغلبهم دبلومات ولا سألوا عن icdl ولا عن تربوى ولا خلافه
كانوا عملوا معانا نفس الوضع وبعدين لو فيه نية تعيين كان عينك وبعدين طلب منك انك تعمل تربوى واى سى دى ال وخلافه حتى لما تعملها تبقه بتعملها بنفس واستقرار ما تبقاش حاسس ان انت بتعمل الحاجة اوى دراع
على العموم ربك موجود واعتقد اننى قمت بكتابة موضوع بهذا الخصوص
دعوة للاعتصام ولكن الاخوة الاعهضاء قالوا ننتظر كذبة يوليو لما نشوف ايه الحكاية وبعدين نحدد ميعاد ليه تاثير على سبيل المثال اول يوم فى الدراسة
وربنا يسهل
ربنا اننا نشكوا لك قلة حيلتنا وضعف قوتنا وهواننا على الناس

مستر /سامح على عبد العظيم اليمانى
21-06-2010, 06:50 PM
مش عايز اعمل لك احباط .......الظلم فى كل مكان .....اقول لك ايه ولا ايه ........اقولك على الظلم اللي بنشوفه فى المدرسة والحصص الاحتياطى اللى بناخدها ........والا المرتب اللى مبيكملشى ليوم خمسة.... والله ليوم خمسة...اقولك على العيش اللى مبعرفشى اشتريى لولادى ومراتى ........اقول لك ايه ولا ايه ........اقولك على المواصلات والشمامين والصايعين اللى بيسوقو العربيات وبيتحكموا فينا والالفاظ اللى بنسمعها .......اقولك على شرطة المرور اللى بنشوفهم بيعنينا بيخدوا فلوس من السواقين.....اقولك لما تيجى تخلصي رخصة ايه اللى بيحصل والمر والعذاب اللى الناس بتشوفه....والا اقولك على الضرايب العقارية والا فواتير التيلفونات والا الدعم اللى هايشلوه من الغاز وغيره .....والا الانتخابات المزورة........والله الشعب ده مستحمل اذاى.... والا الحكومة اللى واخدة كورسات فى اذاى تضحك علينا....انا معاكي وكل الشرقية ......سلام

mo1112
21-06-2010, 06:51 PM
عندك حق ، ومش هينفع غير كدة

mo1112
21-06-2010, 06:53 PM
ممكن تقولي إدارة ايه ؟

أ/محمد على عاشور
21-06-2010, 07:06 PM
لله الأمر من قبل ومن بعد

rawy2009
21-06-2010, 07:42 PM
كنت اليوم في الإدارة

وسألت رئيس قسم التعيينات بالإدارة

قلت له : ما الجديد بالنسبة لنا ؟؟؟ عقدنا سوف ينتهي في 30/6

قال لي / لقد أرسلنا نشرة للمدارس لتجديد العقد سنة أخرى .

قلت له ؟ وليه تجديد العقد سنة أخرى ؟؟؟

احنا خلصنا الكادر ونجحنا ، وخلصنا icdl وسلمناها . يعني عملنا كل المطلوب منا . ليه تجديد العقد تاني ؟

قال : في نشرة وصلت من الوزارة مفادها تجديد العقود سنة أخرى لكل المتعاقدين لأجل إعطاء فرصة لمن لم ينتهي من icdl

هذا ما حدث بالضبط

وهذا ما أكده جميع الزملاء : أنه تم تجديد العقد سنة أخرى وليس هناك أمل في التعيين في 1/7

ما العمل الآن ؟؟؟؟

محدش يقول لي قانون الكادر بيقول أن من حقنا نتعين ؟ دي مش بلد قوانين

على سبيل المثال عندك قانون الحد الأدنى للأجور من سنة 2003 ولسه الحكومة معملتش بيه ؟ يبقي قانون الكادر لسنة 2007 الحكومة هتعمل بيه سنة كام ؟؟؟؟

ومحدش يقول لي نرفع قضايا لان المحاكم حبالها طويلة ويومها بسنة .

وحتى لو أخدنا حكم مفيش حاجة تضمن التنفيذ زي الاستاذ اللي رفع قضية الحد الأدني للاجور اللي واخد حكم بالحد الأدنى للأجور ب1200 جنية وحصل على حكم نهائي ولم يتم تنفيذ الحكم .

أنا أرى إن الحل الأمثل والسريع هو عمل اعتصام مفتوح أمام مجلس الشعب الذي أقر قانون الكادر . أو أمام وزارة التربية والتعليم .

حتى ننال حقنا في التثبيت فلا داعي للماطلة أكثر من ذلك .

لأنه إن لم يتم التثبيت في 1/7 فليس هناك تثبيت على الإطلاق .

أنا شاهدت بنفسي - والكثير منكم – شاهدت الاعتصامات أمام مجلس الشعب المعتصمون بالعشرات .إلا أن الاهتمام بهم كبير . الفضائيات تصور الاعتصام ، والصحفيون يأخذون الأحاديث الصحفية منهم في رائي أن ذلك هو الحل الأسرع والأجدى نفعا في هذا الوقت .

وكلام نعطي فرصة لمن لم يستكمل المطلوبمنه دا تخدير وتسكين واحنا ايه ذنبنا ان في ناس مخلصتش icdl ولا مخدتش تربوي او لم ينجح في الكادر لو كان الامر كذلك وعايزين يثبتونا جملة مش قطاعي كانوا ثبتونا ووقفوا الصرف لحين استكمال المطلوب منهم

وفي انتظار المشاركات لتحديد اما انا كنا سوف ناخذ حقنا المسلوب ام سوف نرضي بالذل والانكسار

وعن نفسي سوف ادعو من اعرفهم للاعتصام

وفي انتظار تحديد الزمان والمكان واراء السادة الاعضاء .

وشكراااااااااا

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــ
ونحن معكى
نعم انها الحقيقه مفيش تثبيت ولاحاجه......................................
وارجو من زملائى المتعاقدين ان يفرقوا بين التسكين على درجة معلم وبين التثبيت
ومن جهة اخرى اتمنى ان نجمع اكبر عدد ممكن من متعاقدى التربية والتعليم والازهر (عدد يتجاوز الاف.....)
ونعمل مره واحده حاجه صح فى حياتنا
ولكن لانجد سوى السلبيه والاتكالية على الاخرين...................
اقول للذين ينتظرون التثبيت فى شهر 7
انتم واهمون
لقد اعتمدت ميزانية 7 للعام الجديد وليس من بينها تثبيت المتعاقدين
بالله عليكم افيقوا من وهمكم
وهنا اعود للنقطة الاولى
كيف يمكن جمع اكبر عدد من المتعاقدين فى مختلف محافظات مصر والقيام حتى ولو باعتصام سلمى
نريد اقترحات هادفه وجاده وتحرك سريع
مقترحات اوليه
-لو كل واحد ف مدرسته اقنع زملائه المتعاقدين
بضرورة التحرك
-يااصدقائى عدد المتعاقدين اللى نعرفهم ع النت
كثير جدا و داخل محافظتك او مركزك او قريتك كثير
- المهم عايزن اقناعهم بفكرة الاعتصام ومشاركة
اكبرعدد ممكن والتنسيق
وانت تطالب بابسط حق من حقوقك
والله الموفق
والله لايضيع اجر المؤمنين

والسلام عليكم

rawy2009
21-06-2010, 07:53 PM
مش عايز اعمل لك احباط .......الظلم فى كل مكان .....اقول لك ايه ولا ايه ........اقولك على الظلم اللي بنشوفه فى المدرسة والحصص الاحتياطى اللى بناخدها ........والا المرتب اللى مبيكملشى ليوم خمسة.... والله ليوم خمسة...اقولك على العيش اللى مبعرفشى اشتريى لولادى ومراتى ........اقول لك ايه ولا ايه ........اقولك على المواصلات والشمامين والصايعين اللى بيسوقو العربيات وبيتحكموا فينا والالفاظ اللى بنسمعها .......اقولك على شرطة المرور اللى بنشوفهم بيعنينا بيخدوا فلوس من السواقين.....اقولك لما تيجى تخلصي رخصة ايه اللى بيحصل والمر والعذاب اللى الناس بتشوفه....والا اقولك على الضرايب العقارية والا فواتير التيلفونات والا الدعم اللى هايشلوه من الغاز وغيره .....والا الانتخابات المزورة........والله الشعب ده مستحمل اذاى والا الحكومة اللى واخدة كورسات فى اذاى تضحك علينا....انا معاكي وكل الشرقية ......سلام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اخى العزيز
ادعوك ان تصبر وتحتسبه عند الله
واطلب منك افكار عن كيفية القيام باعتصام سلمى
امام الحكومه من اجل تحقيق مطالبنا

rawy2009
21-06-2010, 07:59 PM
والله كلام سليم مائة بالمائة
كلنا نؤيد هذا
وأقسم بالله لو كان هناك تعيين لكانوا قالوا ولكنهم لن يثبتونا أبدا أبداً وافتكروا كلامي ده
اللهم أهلك الظالمين بالظالمين وأخرجنا من بينهم سالمين
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كلنا نؤيد هذا
وماذا بعد ؟؟؟؟
وكيف ندعم هذا التاييد ونحوله الى واقع عملى فى
ارض الميدان

marim kareem
21-06-2010, 09:07 PM
سلبية المتعاقدين ظاهرة ملموسة ولا اعرف لها سببا
يظهر ذلك جليا من عدد المشاهدات بلغت 192 مشاهدة وعدد المشاركات 12 مشاركة
بصراحة لهم حق يعملو اكتر من كدا
نفسي اعرف خايفين على ايه
على راي المثل
ضربو الاعور على عينه
عجبي لحال المتعاقدين

ghoneem84
21-06-2010, 09:41 PM
لاحل إلا الاعتصام

rawy2009
21-06-2010, 09:48 PM
سلبية المتعاقدين ظاهرة ملموسة ولا اعرف لها سببا
يظهر ذلك جليا من عدد المشاهدات بلغت 192 مشاهدة وعدد المشاركات 12 مشاركة
بصراحة لهم حق يعملو اكتر من كدا
نفسي اعرف خايفين على ايه
على راي المثل
ضربو الاعور على عينه
عجبي لحال المتعاقدين
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

استاذه/marim kareem
بالرغم من ان هذه مشاركتك الاولى فى هذا المنتدى الرائع ( منتدى بوابة الثانوية العامة)

فنود ف البداية ان نرحب بك معنا فى المنتدى فاهلا وسهلا بك ف منتدانا الكريم

فاعجبنى حماستك الشديدة لعمل شىء ملموس من اجل التثبيت ومن اجل ترك السلبيه
ولقد عرضت الفكره اكثر من مره فى منتدانا الرئع ولكن للاسف لا نجد سوى السلبيه
نعم يا مريم / انها ثقافة الخوف
فتجدى بعض الاعضاء يقول لك كلامك منطقى 100 %
ولكن وماذا بعد
وما دورنا نحن المنتعاقدين؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ان ننتظر (العظمه) التى سوف تلقى بها الينا الحكومه
وكونواواثقين ان (العظمه) لن تكون التثبيت انما مسكنات الى اجل غير مسمى
فلماذا دائما نلعب دور ( المفعول به ) دونا ان ناخذ ( دور الفاعل ) والمبادر باى فكره جريئه كانت سواء كانت
اعتصام سلمى او اى فكره اخرى فى النهاية تودى الى التثبيت
لقد ارسلنا العديد من الفاكسات والاميلات الى برنامج البيت بيتك وبرامج اخرى كثيرة واستنفذنا جميع الوسائل الممكنه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــ
فحقيقة نريد افكار جرئيه من اجل التثبيت
فهل من متعاقد جرىء يشارك معنا؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
من اجل الاعتصام السلمى

elmister
21-06-2010, 09:58 PM
متى هنستعد للاعتصام وانا اولكم
متى هنستعد للاعتصام وانا اولكم متى هنستعد للاعتصام وانا اولكم

elmister
21-06-2010, 09:59 PM
الله اعن المتعاقدين على حالهم
الله اعن المتعاقدين على حالهم الله اعن المتعاقدين على حالهم

rawy2009
21-06-2010, 10:10 PM
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــ
بارك الله فيك
هذا ما نريد بالضبط يا اخى elmister
ترك السلبية تماما

فى البداية اسمحوا لى
ان اوجه دعوى لجميع المتعاقدين معنا فى بوابة الثانوية العامه من التربيه والتعليم والازهر
والراغبين الى الانضمام الينا
حتى نحصر الاعداد ونستعد الى الاعتصام
ولكن نحتاج الى الاعداد والى ( توحيد الصفوف) فى البداية قبل تحديد يوم الاعتصام
والمقترحات المختلفه

أ/محمد على عاشور
21-06-2010, 10:11 PM

بعد سنة 2050 ممكن نتحرك
انا سمعت التثيبت شهر 7 2050

rawy2009
21-06-2010, 10:12 PM
الله اعن المتعاقدين على حالهم الله اعن المتعاقدين على حالهم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــ
اللهم امييين

rawy2009
21-06-2010, 10:16 PM
بعد سنة 2050 ممكن نتحرك
انا سمعت التثيبت شهر 7 2050
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــ

وماذا بعد اخى محمد عاشور
هل ننتظر شهر7 2050 ؟؟؟؟!!!!!!!
هل لديك اى مقترحات تمنعنا من الانتظار حتى2050 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!

medhat farag
21-06-2010, 11:31 PM
ما ضاع حق ورائه مطالب ومن يتصور ان الحقوق توهب فهو مخطىء بل هو واهم ان الحقوق يا اخوانى تنتزع

Mr.Shaaban
21-06-2010, 11:44 PM
طيب وبعدين

جارةالوادى
22-06-2010, 12:06 AM
فعلا ياجماعة الفصل الواحد اتعينو ومن سكات كدة ولا فضيحة ولاحاجة زى ماعملو لنا فى الامتحانات ولا لما ادو للاساسى الكادر والمؤسف فعلا ان اغلبهم دبلومات مع احترامى ليهم يعنى طبعا لكن مين قال كدة اى قانون ولااى عدل ان المؤهل الاعلى هو اللى بيدور ازاى انه يتساوى بالاقل وعلى فكرة برضو لو اتكلمنا هيقولك اصل دول مش تبع الوزارة مباشرة ومنحة ومعونة وسوزان مبارك ومش عارف ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فعلا ياجماعة بيقولك شهادة صلاحية وتسكين على درجة معلم مفيش كلمة تعيين دى غير فى النتيجة بتاعتنا والكتاب الدورى بس برضو هيرد عليك ويقولك ماهو تعاقدك اسمه تعيين لانه فيه تامينات ومعاشات والعارضة والاعتيادى وبدل المعلم واحتمال الكادر ربنا يفرجها يعنى كل حاجة ليها عندهم حل واحنا مش اقل من متعاقدى الفيوم ولااقل من متعاقدى المحليات فى وقفة احتجاجية واعتصام لان ده فعلا حقنا كلنا حملة مؤهلات عليا وفيه دراسات عليا كمان وامتحان ودخلنا ونجحنا واى سى دى ال واخدنا وتقييمات توجيه ومدير المدرسة وعملنا مش عارفة ناقص ايه عشان ناخد حقوقنا ونتثبت بقى انا بقترح ياجماعة اننا لاننتظر 7 لان مفيش حاجة فعلا فى 7 والميزانية فعلا اتحطت للسنة الجديدة واحنا مش فيها يبقى لازم نتحرك عشان لو فيه اى مخرج ليهم ويدخلونا فى الميزانية وندخل حسابات الدولة دى هى مش بلدنا ولاايه؟

medoboy30
22-06-2010, 01:22 AM
انا مع فكرة الاعتصام 100 %
وانا من متعاقدى الازهر وقرفان ومستاء من الوضع اللى احنا فيه بس برضك محبط من الزملاء بصراحه لان معظمهم بيكمل عشاه نوم وبيخاف بسبب ومن غير سبب للاسف الشديد
انا متعمد اكتب باللون الاسود

medoboy30
22-06-2010, 01:25 AM
يا جماعة الميل بتاعى اهه لو فيه جديد فى موضوع الاعتصام
medoboy30***********

medoboy30
22-06-2010, 01:27 AM
معرفش ليه الميل طلع مش مظبوط بس على العموم هوه دا الا اى دى وعلى الياهو
medoboy30***********
يا رب يتظبط المره دى

مسيو عاطف
22-06-2010, 08:35 AM
ضربوا الأعور على عينه قال خسرانة خسرانة
خلينا رجالة مرة واحدة فى حياتنا اللى احنا ا تذلينا فيها واتبهدلنا واتمسحت بكرامتنا الارض
خلينا مرة واحدة نكون ايد واحدة ونقف مع بعض فى مطالبنا العادلة وربنا معانا

أ/محمد على عاشور
22-06-2010, 08:40 AM
ضربوا الأعور على عينه قال خسرانة خسرانة
خلينا رجالة مرة واحدة فى حياتنا اللى احنا ا تذلينا فيها واتبهدلنا واتمسحت بكرامتنا الارض
خلينا مرة واحدة نكون ايد واحدة ونقف مع بعض فى مطالبنا العادلة وربنا معانا

لالالا احنا كدة حلوين
هههههههههههههههههه

الأستاذ / أحمد حسين
22-06-2010, 11:25 AM
أتمنى أيها السادة ألا نفترق حتى لا تضيع حقوقنا ولذلك لابد ألا نفرق بين حاصل على icdl وغيرها أو مجتاز لامتحان الكادر وغير مجتاز لابد من التضامن ونكون يدا واحدة فالكل متعاقد والكل همه واحد وأمل التثبيت للجميع.

mmagdy_81
22-06-2010, 05:03 PM
ان لله وانا اليه راجعون

MISS.DINA
22-06-2010, 06:25 PM
اولا ياجماعة حكاية 1/7 دى احنا اللى طلعناها يعنى الحكومة ماوعدتناش ان التثبيت هيكون فى اليوم دة ثانيا امال ايه الفاكس اللى وصل عندنا فى المديرية دة احنا عارفين كويس ان يوم الحكومة بسنة وبعدين اللى عقده يخلص فى شهر اربعة ولا ستة لازم يجددو العقد بتاعه لحين مايجي وقت التثبيت عشان مايفصلش ايام عن بعضها وبعدين ايه يضمنا ان الاعتصام دة هيجيب نتيجة وبعدين محدش يزعل دة فعلا قانون ولازم هيطبق بس كل الحكاية مسالة وقت فاصبرو كدة وبلاش التهور ونفكر شوية ونسيبها على الله

abunail
22-06-2010, 07:01 PM
للاسف الشديد هى مش بلدنا ولا حاجة
وعلى العموم اقتراح بسيط علشان نحط النقط على الحروف
ارجو من ادارة المنتدى عمل قسم خاص بجمع اصوات اكبر عدد من المتعاقدين
ويكون مبرمج بمعنى انه يتم احتساب المنضمين الى الاعتصام اوتوماتيك وحصر الاعداد اولا باول
مع ذكر كافة بيانات المتعاقد وعدم اعلانها مباشرة فى الموقع
فمن هذا المنطلق نستطيع ان نجمع اكبر عدد من المتعاقدين كى نقرر ما اذا كان العدد سوف يخدمنا فى عمل اعتصام والمطالبة بابسط حقوقنا ام لا
مع التنسيق والترتيب وترشيح اشخاص لهم حنكة وحكمة وحسن تصرف حتى نكون منظمين ومعرفة من سيتحدث ومتى سيتحدث وما المطلوب بالظبط لنا وما هى النهاية اذا كان هناك الكثير من الاشخاص وانا منهم قد تعدى سن الثلاثين وما زلنا متعاقدين
حسبى الله ونعم الوكيل
ارجو من الاخوة المشاركة ومعرفة ردهم على الاقتراح

tahataha40
22-06-2010, 07:37 PM
انا ليه راى تانى فى الموضوع ده قد لا يعجبكم

ممكن تكون المشكله كلها فى عدم التثبيت لانك لما بتشتغل بتكون مش مرتاح ..

بس بصو للجانب الايجابى : انك احسن من غيرك بكتير وقول الحمد لله واعمل اللى عليك ومش عاوزين كلام تانى لان احنا مش هنعمل حاجه وانتو عارفين ليه فكل واحد يقول الحمد لله وتمام على كده

احنا عاوزين نشتغل والله فى تثبيت اهلا وسهلا مافيش خلاص والحمد لله

أ/محمد على عاشور
22-06-2010, 07:39 PM
انا ليه راى تانى فى الموضوع ده قد لا يعجبكم

ممكن تكون المشكله كلها فى عدم التثبيت لانك لما بتشتغل بتكون مش مرتاح ..

بس بصو للجانب الايجابى : انك احسن من غيرك بكتير وقول الحمد لله واعمل اللى عليك ومش عاوزين كلام تانى لان احنا مش هنعمل حاجه وانتو عارفين ليه فكل واحد يقول الحمد لله وتمام على كده

احنا عاوزين نشتغل والله فى تثبيت اهلا وسهلا مافيش خلاص والحمد لله

بجد ده كلام حرام والله انت اول عضو يكتب مثل هذا اللكلام

marim kareem
22-06-2010, 07:41 PM
اولا ياجماعة حكاية 1/7 دى احنا اللى طلعناها يعنى الحكومة ماوعدتناش ان التثبيت هيكون فى اليوم دة ثانيا امال ايه الفاكس اللى وصل عندنا فى المديرية دة احنا عارفين كويس ان يوم الحكومة بسنة وبعدين اللى عقده يخلص فى شهر اربعة ولا ستة لازم يجددو العقد بتاعه لحين مايجي وقت التثبيت عشان مايفصلش ايام عن بعضها وبعدين ايه يضمنا ان الاعتصام دة هيجيب نتيجة وبعدين محدش يزعل دة فعلا قانون ولازم هيطبق بس كل الحكاية مسالة وقت فاصبرو كدة وبلاش التهور ونفكر شوية ونسيبها على الله

قانون ايه يا ميس دينا ؟
ايه رايك في قنون الحد الادني من الاجور لسنة 2003 ليه مش اتنفذ لحد دلوقتي ؟
لو ناوية تستنتي تطبيق القانون يبقي مفيش تعيين خالص ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هي الحكومة عاجبها كدا ومبسوطة كدا

tahataha40
22-06-2010, 07:49 PM
ياراجل بدل مقول الحمد لله ان انا شغال ( حتى لو بعقد ) لا اقعد اطنطط واقول عاوز اتثبت يااخى بص لغيرك وقول الحمد لله ....
داانت فيه غيرك مش لاقى ياكل عيش حاف والله

abunail
22-06-2010, 08:22 PM
يا سيدى كلنا بنقول الحمد لله
بس انا هاسأل حضرتك سؤال
بالله عليك مرتاح ؟
حاسس انك مستقر
حاسس ان لما بيتوجهلك كلام زى انت متعاقد والمتعاقد مالوش الحق فى كذا وكذا وكذا
بتبقه مبسوط لما بتحس ان الاساسى معاه 3 او 4 حصص وبياخد 700 و800 جنيه واللهم لا حسد وربنا يزيدهم كمان وكمان
وحضرتك بتاخد 300 جنيه او حتى 400 وبتدرس 24 حصة فى الاسبوع بتبقه مرتاح على العموم لو عند حضرتك اجابات مقنعه يا ريت تكتبها .

عامر فاروق
22-06-2010, 11:29 PM
لابد من وقفة - كلنا كرجل واحد -

tahataha40
22-06-2010, 11:51 PM
الموضوع مش كده يااخوانا ومحدش يبص للكلام من ناحيه وناحيه ..............انا بقول ان اى حد متعاقد يعمل اللى عليه وخلاص لكن كلامكم ده اللى بتقولو عليه مش هيحصل دلوقتى خالص على الاقل السنه اللى جايه او اللى وزاها ................
.......... كام واحد فيكم قال نعمل ونعمل ونعمل وانا اولكم وانا مش عازف ايه ولا حد فيكم هيعمل ولا هيبب فحنا نقول الحمد لله ونشتغل باللى يزضى ضميرنا لان احنا احسن من ناس كتير ...

ابو ايه255
22-06-2010, 11:58 PM
الحل مش اعتصام الحل اضراب سلمى ونقعد فى البيت لحد ............................................ واعتقد ان دى الحل
لان مفيش تغير ولا تعيين الا اما نتغير احنا او نرحل من البلد ونسبها لا ن ملناش ماكن فيها

شريف حسن .
22-06-2010, 11:58 PM
حسبى الله ونعم الوكيل;););)

امل اليكس
23-06-2010, 12:07 AM
يا رب الصبر حتي 1/7 فات الكثير ما بقي الا القليل

Montyyyy
23-06-2010, 01:02 AM
للاسف الشديد هى مش بلدنا ولا حاجة
وعلى العموم اقتراح بسيط علشان نحط النقط على الحروف
ارجو من ادارة المنتدى عمل قسم خاص بجمع اصوات اكبر عدد من المتعاقدين
ويكون مبرمج بمعنى انه يتم احتساب المنضمين الى الاعتصام اوتوماتيك وحصر الاعداد اولا باول
مع ذكر كافة بيانات المتعاقد وعدم اعلانها مباشرة فى الموقع
فمن هذا المنطلق نستطيع ان نجمع اكبر عدد من المتعاقدين كى نقرر ما اذا كان العدد سوف يخدمنا فى عمل اعتصام والمطالبة بابسط حقوقنا ام لا
مع التنسيق والترتيب وترشيح اشخاص لهم حنكة وحكمة وحسن تصرف حتى نكون منظمين ومعرفة من سيتحدث ومتى سيتحدث وما المطلوب بالظبط لنا وما هى النهاية اذا كان هناك الكثير من الاشخاص وانا منهم قد تعدى سن الثلاثين وما زلنا متعاقدين
حسبى الله ونعم الوكيل
ارجو من الاخوة المشاركة ومعرفة ردهم على الاقتراح

أنا موافق علي هذا الاقتراح
وكفانا سلبية

العروبة2
23-06-2010, 01:32 AM
تعالوا نحسبها بالعقل
نشوف مين اللي مش هيتكلف حاجة
بنأخذ كافة صلاحيات الأساسي من تأمين ومستشفى ونقابة ........ الخ
وبنقبض من بند أول أجور
يبقى زايين زاي الأساسي
طيب ما يرياحوا دماغهم ويثبتونا على الدرجة الثالثة وخلاص
طالما الموضوع متساويين فيه
شوفت العقل راح يودي فين
لكن بالراحة

محمد محمد الجمل
23-06-2010, 07:04 AM
أرجو أن تأخذوا كلامى بجد لازم يكون الاعتصام فى أول يوم من الدراسة ونبلغ أكبر عدد من الصحفيين والقنوات الفضائية وكل واحد فى محافظة أو ادارة يبلغ زملاءه بميعاد الاعتصام ويكون الاعتصام أمام الادارات أو مبنى مديرية التربية والتعليم فى كل محافظة و أنا معاكم من الغربية ومعايا 400 متعاقد فى ادارة شرق المحلة
ده الاقتراح الاول لو موافقين بالكيفية والميعاد أرجو الرد وكل واحد يقول الادارة اللى هوة تابع ليها وبلغ 10 من زملاءه على الاقل

عاشقه الجنه 29
24-06-2010, 02:14 AM
ياجماعة كلنا ايد واحدة ويلا نحدد الزمان والمكان بس ياريت باقصى سرعة وعلى فكرة هنلاقى مساعدة كبيرة من جميع اعضاء مجلس الشعب لان دى قرصتهم انهم يعملوا ارضية كويسة فى كل دايرة خاصة بيهم فيلا نبلغهم ونظم الاعتصام ونحدد ميعادة وياريت يكون 1\7 اليوم الموعود

عاشقه الجنه 29
24-06-2010, 02:18 AM
لا طبعا مينفعشى اول يوم فى الدراسة لازم نتحرك دلوقتىوباقصى سرعة لان لو محصلشى تثبيت قبل الدراسة عمرة ما هيجى بعد ماتبدا الفكرة دى بطيئة المفعول

M.Ahmed Elsaid
24-06-2010, 03:57 AM
إلهى يا عالم باحوالى .. عليك رزقى واتكالى

يارب يسر أحوالنا

hazem ali
24-06-2010, 08:34 AM
مين قالكم ان الميزانية اتوضعت ومفهاش المتعاقدين اطلعتوا عليها ولا ايه غهمونى يمكن انا مش فاهم

(هند)
24-06-2010, 09:18 AM
السلام عليكم
انا عايزة حد يرد ويوقل ان الناس الى عملت اعتصامات عند مجلس الشعب حد عبرها ولا نفذها الى هى عايزاه ولالا؟؟
محدش تابع الناس الى ماتت فى لاعتصام ولا الاعتصام ا لى اتعمل عشان حد يبص على اعتصامهم ؟
ياجماعة الاعتصام مش ليه معنى احنا ندور على خطوات تحركنا مش مجرد اعتصام وبعدين محدش هيعبرنا ولو مات مننا حد الا هيعبر الفضائيات الى عايزة تعمل سبق وخلاص وبعدين ما فيه ناس بتعمل جروب على الفايس بوك وبتتشهر بردة وبيطلعوا على الفضائيات ما نجرب حاجة زى كدا وكمان نعمله اسم غريب كدا او حاجة ملفته ممكن حد يعبرنا

مني 22
24-06-2010, 10:28 AM
ياجماعة الفصل الواحد اتعينو ومن سكات كدة ولا فضيحة ولاحاجة زى ماعملو لنا فى الامتحانات ولا لما ادو للاساسى الكادر والمؤسف فعلا ان اغلبهم دبلومات مع احترامى ليهم يعنى طبعا لكن مين قال كدة اى قانون ولااى عدل ان المؤهل الاعلى هو اللى بيدور ازاى انه يتساوى بالاقل وعلى فكرة برضو لو اتكلمنا هيقولك اصل دول مش تبع الوزارة مباشرة ومنحة ومعونة وسوزان مبارك ومش عارف ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فعلا ياجماعة بيقولك شهادة صلاحية وتسكين على درجة معلم مفيش كلمة تعيين دى غير فى النتيجة بتاعتنا والكتاب الدورى بس برضو هيرد عليك ويقولك ماهو تعاقدك اسمه تعيين لانه فيه تامينات ومعاشات والعارضة والاعتيادى وبدل المعلم واحتمال الكادر ربنا يفرجها يعنى كل حاجة ليها عندهم حل واحنا مش اقل من متعاقدى الفيوم ولااقل من متعاقدى المحليات فى وقفة احتجاجية واعتصام لان ده فعلا حقنا كلنا حملة مؤهلات عليا وفيه دراسات عليا كمان وامتحان ودخلنا ونجحنا واى سى دى ال واخدنا وتقييمات توجيه ومدير المدرسة وعملنا مش عارفة ناقص ايه عشان ناخد حقوقنا ونتثبت بقى انا بقترح ياجماعة اننا لاننتظر 7 لان مفيش حاجة فعلا فى 7 والميزانية فعلا اتحطت للسنة الجديدة واحنا مش فيها يبقى لازم نتحرك عشان لو فيه اى مخرج ليهم ويدخلونا فى الميزانية وندخل حسابات الدولة دى هى مش بلدنا ولاايه؟

http://www.thanwya.com/vb/life/buttons/report.gif أبلغ عن مخالفة (http://www.thanwya.com/vb/report.php?p=2291434) http://www.thanwya.com/vb/life/buttons/quote.gif (http://www.thanwya.com/vb/newreply.php?do=newreply&p=2291434) http://www.thanwya.com/vb/life/buttons/multiquote_off.gif (http://www.thanwya.com/vb/newreply.php?do=newreply&p=2291434)
جارةالوادىمشاهدة ملفه الشخصي (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=365241)إرسال رسالة خاصة إلى جارةالوادى (http://www.thanwya.com/vb/private.php?do=newpm&u=365241)
كلامك صحيح

tahataha40
24-06-2010, 10:29 AM
والله انتو بتهزروا ولا حد فيكم هيعمل حاجه ولو حد فى المنطقه بتاعته قالولو احنا هنفصل المتعاقدين اللى هيعتصمو كل واحد فيكم هيقعد ساكت ............
ولا هنسمع صوت ....... احمدو ربنا على النعمه اللى احنا فيها وكل واحد يشوف شغله بضمير مش عاوزين دوشه

(هند)
24-06-2010, 12:31 PM
والله انتو بتهزروا ولا حد فيكم هيعمل حاجه ولو حد فى المنطقه بتاعته قالولو احنا هنفصل المتعاقدين اللى هيعتصمو كل واحد فيكم هيقعد ساكت ............
ولا هنسمع صوت ....... احمدو ربنا على النعمه اللى احنا فيها وكل واحد يشوف شغله بضمير مش عاوزين دوشه

السلام عليكم
والله دا فعلا ممكن يحصل بس مش معقول انه يتقال كدا المفروض حضرتك يكون كلامك مشجع مش محبط كدا

tahataha40
24-06-2010, 05:10 PM
هو انا علشان بقول الحقيقه اللى احنا كلنا عارفينها يبقى كلامى محبط ........... ولا اقعد اقول انا معاكم بالكلام وبس ونقعد نصفق لبعض ايوة كلنا مع بعض ايوة هنعمل وهنسوى ............. ولاهنعمل اى حاجه ..........

والله كله بيضحك على كله اسمعو كلامى وسيبوها على الله ........

مستر / طاهر أبو خزيم
24-06-2010, 06:41 PM
اعتقد يا اخوانا ان كلنا لازم نعمل حاجة ايجابية لصالحنا زى ايه مثلا: جماعة مننا يروحوا يتكلموا عننا فى برنامج تليفزيونى شهير وجماعة تانيين يعملو وقفة احتجاجيه على اوضاعنا امام وزارة التربية والتعليم او الأزهر بالنسبة لمعلمى الأزهر وجماعة يبعتوا فاكسات وشكاوى للجهات المختصة او حتى لرئاسة الجمهوريه اعتقد دا ممكن يجيب فايدة بس لازم يكون فيه تنسيق بين هذه الأشياء وبلاش الكسل والسلبية والجبن اللى زادو عن حدهم لو كلنا عملنا كده فى وقت واحد ومحدد اكيد الوضع هايتغير

zemosat
24-06-2010, 09:47 PM
فى حاجة يا جماعة أنا سمعت عنها قبل كدة وهى " مفوض الدولة " وهو تقريبا تابع لسلطة القضاء وسمعت من اختصاصاته النظر فى شكاوى الموظفين ايه رأيكم لو نبعت له شكاوينا وتقوم كل مجموعة فى كل محافظة برفع قضية من أول شهر سبعة أما من ناحية عمل اعتصام واضراب عن العمل وخصوصا اننا قد أصبحنا القوة الضاربة فى مدارسنا وليس من السهل الإستغناء عنا فهو ليس بمجدٍ فى أيام الأجازة لعدم حاجتهم لنا الآن واقترح أن يكون الإعتصام مع بداية العام الدراسى الجديد لأنه سيحدث ربكة شديدة فى العملية التعليمية وسيشعر الذين لاينصتون لنا ولا يعطونا أدنى إهتمام بذلك وربما يضعونا فى دائرة اهتمامهم وأولهم السيد الوزير الذى أتى بهالة حوله وكأنه الذى سيغير موازين الكون والشعور الذى أخاف منه أن هذا الرجل اتى من أجلنا نحن بعد أن قرر يسرى الجمل تثبيتنا لتظل سياسة وزارة نظيف كما هى وطبعا سياسته على الغلابة فقط لكن السادة الضباط ووكلاء النيابة والمستشارين طبعا لأ* لأنهم حاميين حمى النظام وهذا العمل لابد أن يكون منظما وليس غوغائيا حتى لاتقع مجموعة من المجموعات فريسة لهم ويقومون بإلقاء الرعب فى قلوبنا

المهم أنى لا أقوم بإلقاء خطبة ولا أريد من أحد أن يقول بأنك تحلم ولن تجد من يتصدى لهذا الموضوع فأنا أرى عكس ذلك تماما لأننا كلنا اكتوينا من هذه النار المحرقة والكل يريد أن يتخلص من هذا الوبال وما من زميل إلا وتعرض لمشاكل بسبب أنه متعاقد أقلها الإحراج وكأن كلمة متعاقد أصبحت وصمة عار تلحق بنا فتكفى كلمة متعاقد التى تدل على شخص من الدرجة الثانية دون ادنى ذنب ولست إنسانا محترما ذاكرت وتعبت وتخرجت من جامعة والشاب الذى يريد أن يتزوج هل يستطيع أن يتفوه بكلمة متعاقد عندما يسأل عن عمله لأن كل أب يريد لإبنته حياة لا أ قول هانئة ولكن على الأقل مستورة آمنة ومن أين يا عزيزى المتعاقد تأتى بهذا الأمان طالما أنك مهدد فى كل وقت وكل زمان وربما تجد نفسك فى أى لحظة فى الشارع و لماذا ترغم الحكومة نفسها على تثبيت من يعمل بثلث الأجر و العملية تسير على ما هم يريدون أهم أغبياء لهذا الحد طبعا لا فحكومتنا ولله الحمد من أقوى الحكومات فى تهديد المواطن وجعله طول الوقت يلهث وراء لقمة العيش ولا أدرى لماذا كل هذا النقم على المعلم ونكران الجميل رغم أنه صاحب فضل على كل إنسان فلولاه لم يكن الطبيب ولا المهندس ولا الضابط ولا المحامى .......إلخ أهكذا يكون جزاؤه ولم يجعلونه فى مرتبة إجتماعية أقل من هؤلاء ولقد تذكرت فكاهة سمعتها من قبل وأضحكتنى وأبكتنى كثيرا " ذات مرة تقدم مدرس لخطبة فتاة قد أعجب بها وسأله والدها عن عمله فقال له إنى أعمل مدرسا فرد عليه " وماله يابنى الشغل مش عيب "
ولله درك ياشوقى إذ قلت
سبحانك ربى كنت خير معلم علمت بالقلم القرون الأولى
قم للمعلم وفه التبجيــــــــلا كاد المعلم أن يكون رسولا

اللهم صل على سيدنا محمد النبى الأمى الطاهر الذكى صلاة تحل بها العقد وتفرج بها الكرب وعلى آله وصحبه وسلم
اللهم صل على سيدنا محمد النبى الأمى الطاهر الذكى صلاة تحل بها العقد وتفرج بها الكرب وعلى آله وصحبه وسلم

mratwa7
24-06-2010, 10:33 PM
1-7 كمان ايام والمستخبى هيبان لومظهرش حد يطمنا بقرار واضح لالبس فيه و لاغموض ان احنا هنثبت ......فى الحالة دية لازم نصعد الموضوع لاعلى مستوى .... كل الخيارات متاحة -اعتصامات -اضراب عن العمل....ويا يدونا حقنا ييسيبوا البلد لناس محترمة تديرها توفرللشباب المجتهد حياة مستقرة.

tahataha40
25-06-2010, 12:34 AM
الحمد لله على كل حال .........

Elhefni
25-06-2010, 08:43 AM
انا متعاقد فى منطقة قنا امنحنا الكادر ونجحنا والفضل لله وحده
وجنا منشور بتاريخ 19/6/2010 بيطلبو فية اصل شهادة الicdl
وذلك للتعيين على درجة معلم من اول 7 علما بانى حصل حل الرخصة الدولية
من اربع شهور ولم يتم استخراج الاصل حتى الان انا اخدتها فى منحة وزارة التنميه الادارية
يعنى جهه حكومية ودونا افادة مختومة بخاتم الشعار وصور من السكيل كارد وقالونا دى تمشى فى اى مصلحة حكومية لحين استخراج الاصل يعنى التاخير من الحكومة مش منى ولا من زملائى وهما دلوقتى بيحسبونا على تاخير الحكومة فى استخراج الاصل وعلى فكرة دى مشكله جمعيع المتعاقدين فى منطقة قنا الازهرية
مفيش غير 8 فقط هما الى سلمو الاصل ودولا وخدينها من قبل التعيين
اصلا هما متعمدين كدة عشان ميثبتوش حد فى الازهر
ياجماعه لازم كلنا نبعد فكسات لشيخ الازهر لانة الكلام دة ميرضيش ربنا
وياريت نركز فى الفكساتا على موضوع قبول الافادة لحين استخراج الاصل
الموضوع سهل وانشاء الله هيتحل بس كل متعاقد امتحن الكادر عليه فاكس يبعتو لشيخ الازهر
دى امانة ومحدش يتخلف عنها عشان حقنا ميضيعش
هذا وبالله النصر والتوفيق

zemosat
25-06-2010, 08:50 AM
انا متعاقد فى منطقة قنا امنحنا الكادر ونجحنا والفضل لله وحده
من اربع شهور ولم يتم استخراج الاصل حتى الان انا اخدتها فى منحة وزارة التنميه الادارية
يعنى جهه حكومية ودونا افادة مختومة بخاتم الشعار وصور من السكيل كارد وقالونا دى تمشى فى اى مصلحة حكومية لحين استخراج الاصل يعنى التاخير من الحكومة مش منى ولا من زملائى وهما دلوقتى بيحسبونا على تاخير الحكومة فى استخراج الاصل وعلى فكرة دى مشكله جمعيع المتعاقدين فى منطقة قنا الازهرية
الموضوع سهل وانشاء الله هيتحل بس كل متعاقد امتحن الكادر عليه فاكس يبعتو لشيخ الازهر
هذا وبالله النصر والتوفيق

الزميل العزيز الحفنى المنشور اللى بتقول عليه ذكر بالنص شهر 7 ولا قال لتسكينهم أوتمهيدا للتعيين فقط دون ذكر شهر محدد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
أرجو الرد والإفادة

Elhefni
25-06-2010, 08:51 AM
يا جماعة دة تعييــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـن
على درجة مالية ودرجة معلم دى درجة مالية وظيفية ووزارة المالية اعتمدت فى الخطة هذا العام
جزئا من الميزنية لتثبيت 104 الف مدرس الى امتحنو الكاد فى الازهر والتربية والتعليم ودة كلام اكيد
بس الامهم انهم يقبلو الافادة بتاعه الicdl لانهم عاوزين الاصل ودة هيضيع علينا التثبيت

Elhefni
25-06-2010, 08:53 AM
الزميل العزيز الحفنى المنشور اللى بتقول عليه ذكر بالنص شهر 7 ولا قال لتسكينهم أوتمهيدا للتعيين فقط دون ذكر شهر محدد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
أرجو الرد والإفادة
يا جماعة دة تعييــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـن
على درجة مالية ودرجة معلم دى درجة مالية وظيفية ووزارة المالية اعتمدت فى الخطة هذا العام
جزئا من الميزنية لتثبيت 104 الف مدرس الى امتحنو الكاد فى الازهر والتربية والتعليم ودة كلام اكيد
بس الامهم انهم يقبلو الافادة بتاعه الicdl لانهم عاوزين الاصل ودة هيضيع علينا التثبيت

Elhefni
25-06-2010, 09:05 AM
المنشور ذكر سرعة تقديم شهادة الicdl قبل 30/6/2010 وذلك للتعين فى وظيفة معلم من اول 7 والكلام دة بالنص

(هند)
25-06-2010, 11:07 AM
[quote=Elhefni;2304052]انا متعاقد فى منطقة قنا امنحنا الكادر ونجحنا والفضل لله وحده
هذا وبالله النصر والتوفيق [/quote
السلام عليكم
دى نفس المشكلة فى التربية والتعليم اى مركز خاص مش بيقبلوا منه بافادة وحتى صورة الاسكل لازم الاصل والكلام دا من مدير الاكاديمية قالى لازم الاصل لانهم مش بيعرفوا يتاكدوا من صحة الشهادة على النت زى الشهادات الى المصرية egيعنى اما unمش بتظهر لهم وعشان كدا هما بيطلبوا الاصل ومش هيقبلوا اى افادة او صورة
المهم عايزين نشوف حل لهذه المراكز لو ينفع يتيحوا النتيجة دى على النت عشان الاكاديمية تتاكد من صحتها وكد هيوفروا علينا الوقت الى باقى لاستخراج ا لشهادة

ASDDASD
25-06-2010, 09:45 PM
انا معاكم وكثير من متعاقدى حلوان

tahataha40
26-06-2010, 04:36 PM
والله انتو بتهزروا ...................... خليكم زى ماانتو