مشاهدة النسخة كاملة : ممكن استفسار من اصحاب الخبره الاداريه

بدر منصور
30-06-2010, 11:19 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاساتذه الافاضل

انا ليا اخ حصل على الاعداديه لهذا العام بمجموع 182و نصف

وهو عنده اعاقه بيده اليمنى

وعاوز يدخل ثانوى عام

بس خايف علشان مجموعه ميحصلش الحد الادنى

فاحنا سالنا فى الاداره التعليميه طلبوا مننا شهاده قومسيون طبى من مستشفى حكومى

تفيد انه معاق

وقالوا اننا لازم نستنى لغاية ما التنسيق ينزل ونشوفه هيدخل ثانوى عام ولا لا

بس هم فى الاداره عقدونا من الاجراءات الاداريه

انا لغاية دلوقتى مش عارف هل الولد له الحق فى الاستثناء من شرط المجموع فى ظروفه دى

ولا لا

ارجو افادتنا

وجزاكم الله كل خير

essamamod
01-07-2010, 12:48 AM
اخى الفاضل المعاق له استثناء من شرط المجموع على شرط ان تكون الاعاقه حقيقيه والمديرية عن طريق شئون الطلبة تحدد لجنة للكشف الطبى لتحديد نوع الاعاق اذا كانت فى اليد فلا يصح قبولة فى التعليم الصناعى ولا الزراعى ولا التجارى وذلك لعدم قدرتة على اداء التدريبات العملية

بدر منصور
01-07-2010, 05:59 PM
اهلا بيك يا اخى الفاضل

يعنى افهم من كلام حضرتك

اننا نروح مباشرة لمدريرية التربيه والتعليم

ومنروحش الاداره التعليميه اللى احنا تابعها

مستنى رد حضرتك

ehab_en80
06-07-2010, 04:49 PM
انا وكيله مدرسه باداره جرجا التعليميه وماسكه اداريات المدرسه بالكامل من ملفات وكومسيون وجميع الاختصاصت علما بان زمايلانا فى مديريه سوهاج يوجد فى مدرسه الاعداديه الحديثه بنات اكثر من عشره وكلاء لايوجد لكل وكيل الاعمل بسيط جدا جدا لماذا هذا الظلم الكبير حيث اننى الوكيل الوحيد فى المدرسه وكمان عاوزين يدونى 15حصه اسبوعيالذا اريد من سيادتكم ابدا رائيكم واستفسار واضح لهذا الفسادالموجود فى محافظه سوهاج
والمنسق فى اداره جرجا الاستاز عبد الرحيم موسى عندما واجهته بالمشكله قال انه هو كده عندنا فى اداره جرجا
اغيثونا من هذا الظلم الواضح

mmmm3333
27-07-2010, 02:36 AM
انا اخصائى أول ثانوى اعلام تربوى واعمل بمدرسة اعدادى وكنت آخر دفعة ترقيت الى اخصائىاول ثانوى او ما يعادله " وكيل اعدادى " فالتوجيه يستغل ذلك وبيقول انت اخصائى اول ثانوى وعايز ينقلنى مدرسة ثانوى والمدرسة الاعدادى تقول مافيش المسميات القديمة دى انت وظيفتك معلم أول علشان انا على الدرجة الثانية وتعاملنى مساويا لزملائى على نف الدرجة ولكنهم لم يرقوا اصلا الى مدرس اول اعدادى بل هم فقط " مدرس اعدادى" على المسمى فيما قبل الكادر
أفيدونى يا أهل الخبرة بالله عليكم على ايهما أسير على المسمى الوظيفى القديم واستمتع بكل حقوقى أ على المسمى الجديد واصبح كالكثير من اللذين لم يرقوا من قبل واذا ما فائدة الدورات التدريبية التى اجتزتها من اخصائى الى اخصائى اول اعدادى ومن اخصائى اول عدادى الى اخصائى اول ثانوى منتظر الر على أحر من الجمر

mmmm3333
27-07-2010, 02:44 AM
وظيفتى اخصائى أول اعلام ثانوى واعمل بادارة كل توجيه الاعلام التربوى بها إما ممن هم احدث منى فى لتخرج او من هم يحملون اصلا مؤهل متوسط " دبلوم " ووظيفتهم ما بين مشرف ومشرف اول اعلام واحدهم يتابعنى بالتوجيهات بالله عليكم أتسآل من يوجه من الحاصل على بك متخصص فى الاعلام التربوى ام الحاصل على دبلوم وسلك فى النشاص الاعلامى علشان يكبر دماغه عن العهدة والحصص أم من يوجه من الأقدم فى التخرج والعمل أم الأحدث أفيدونى كيف أحصل على حقى فى انتدابى للتوجيه فى ظل تعنت الموجه الأول بالادارة التعليمية