مشاهدة النسخة كاملة : وقفة أبناء الشرقية وحوار مع وكيل أول الوزارة1/7

حسين القاضى
01-07-2010, 11:34 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

ترددت كثيراً قبل كتابة هذا الكلام ولكن أخيراً قررت أن أكتب والسبب فى ترددى هو خذلان المعلمين الذين بحت أصواتنا لإحضارهم ولم يأتوا

والسبب فى كتابتى : لإخبار الزملاء من خارج محافظة الشرقية بالأحداث التى جرت ولإخبار الزملاء من داخلها

والذين لم يشاركونا بسبب العذر وأرجو أن يكون المانع خير

وإليكم الآتى :

اجتمعنا اليوم فى مركز كفر صقر الساعة الثامنة وانتظرنا حتى التاسعة نجمع فى الناس ونتصل على الزملاء وكل

واحد عارف أى حد من أى مكان داخل المحافظة يتصل به لنتقابل فى الزقازيق أمام مبنى المحافظة

والمفاجأة لحضراتكم : أننا بعد قضاء نحو ساعة والذهاب إلى الزقازيق وصل عددنا 20 فرد بالضبط وكلهم من كفر

صقر وواحد من فاقوس وزميلتين من فاقوس أيضاً

وذهبنا إلى التطوير لندعو زملاءنا الذين ذهبوا ليقدموا فى icdl ولم يأت معنا أحد

فذهبنا إلى المحافظة ووقفنا أمام المبنى وجاء لنا أحد الأشخاص من الداخل واستمع لنا وطلب من 2 ليدخلوا معه

ليعرضوا شكواهم وبعد 5 دقائق خرجوا وقبل أن يتكلموا رأيناه يشير لنا بالذهاب إليه وعندما ذهبنا وجدنا أحد

الأشخاص يقف بجانبه وعرفنا عليه وقال : هذا السيد / وكيل أول الورارة

بادلناه التحية وطلب من الذهاب إلى مكتبه لمقابلته وبكل شياكة تمنى لو كانت السيارة تسعنا لنركب معه

ذهبنا إلى هناك واجتمعنا معه فى مكان اجتماعه بالسادة مديرى الإدارات التعليمية

وطلب منا عرض الشكوى وكان يظن أن منا من فصل عقده ( واستبعد أمنياً وهذا شائع فى الشرقية )

تكلم الكثير وكنت واحداً منهم وحصرنا الشكوى فى ضرورة التثبيت وإلغاء موضوع محو الأمية التعجيزى

كان مما قاله : أنتم أمل مصر وانظروا إلى نسبة الأمية فى مصر وهذا قرار وزارى ولا يملك أحد أن يتدخل فيه

وطلب منا أن نتخلى عن اليأس وأخبر عن قيامهم بتجديد العقد لمدة سنة للجميع

فقلت له : فى البداية طُلب منا الحصول على تربوى ثم النجاح فى اختبار الكادر20/11 ثم النجاح فى 4 مديولات فى icdl

ثم بعد تغيير الوزير النجاح فى 7 مديولات وآخراً وليس أخيراً محو أمية 5 أشخاص ولا ندرى ماذا تنوى الحكومة أن تفعل بنا

ثم نحن نحصل على 320ج من بداية التعاقد إلى الآن وهذا الراتب لا يتماشى مع الغلاء الحاصل الآن ولماذا لا

يطبق محو الأمية على الأساسى ونحن نطالب بالتثبيت وليكن بعد ذلك ما يكون لنتحرك بثقة بعيداً عن الشعور بعدم الثقة

قال : أولاً النواحى المالية لا شأن لى بها

وبالنسبة لمحو الأمية هذا واجب وطنى وأنتم أملنا والمعلم الأساسى اللى عدى 40 و 50 سنة أطالبه بأيه

عندنا بنت فى ههيا حاصلة على icdl وهى عندها 7 سنين لماذا اليأس ده

وأنا عندى 2 أبناء أختى أحضرت لهم أسماء أميين ليعلموهم

ولما وجدنا منه الإصرار على الموقف طلبنا منه قيام الإدارات والمدارس بتوفير الأميين وتوزيعهم على المعلمين

لأن الفئة العمرية المحصور فيها السن يصعب الحصول على أميين فيها وإذا حصلت فلن تضمن بقاؤهم

واستمرارهم لمحو أميتهم.............. ويكون هذا بعد التثبيت

فقال : أنا أنتظر قرار الوزير بالتثبيت وكرر الكلام كثيراً

ولكن الطلب بتوفير الأميين رفضوا وقال : أنتم مش عاوزين تعملوا حاجة

وأخيراً عاتبنا على ذهابنا للمحافظة : وقال : أنتم لكم بيت تذهبوا إليه - ويقصد مكتبه - رايحين للمحافظ ليه

استمر الحوار أكثر من نصف ساعة وغادرنا المكان

والمؤسف والمخزى : أننا كنا 20 فرد ... بعد كل هذا لم يجتمع إلا 20 وفى الآخر نقول : حقنا ضايع

أصبحنا مثل الرؤساء اللى بيشجبوا ويدينوا ويستنكروا

فلا نامت أعين الجبناء

مدرسة الانجلش
01-07-2010, 11:41 PM
والله الللي انت حكيته ده شئ مؤسف
وعار علينا نبقي سلبين اوي كده او جبناء بالشكل ده

أ/محمد على عاشور
01-07-2010, 11:47 PM
اخ ولا لها لازمة طلعتم من المولد بلا حمص
الامية موجودة

حسين القاضى
01-07-2010, 11:51 PM
والله الللي انت حكيته ده شئ مؤسف
وعار علينا نبقي سلبين اوي كده او جبناء بالشكل ده

أشكر لحضرتك المشاركة وأتمنى من الأخوة

الزملاء المشاركة حتى لا يتكرر الخطاً

حسين القاضى
01-07-2010, 11:58 PM
اخ ولا لها لازمة طلعتم من المولد بلا حمص
الامية موجودة

والله لو حضرتك شايف إننا طلعنا من المولد بلا حمص ... فهذا وجهة نظرك

وأنا أرى أننا كسبنا ولم نخسر

والمكسب الأول : مجرد شعوره بقيام مجموعة أشخاص من إدارة واحدة تقريباً بالتجمع والقيام بوقفة .. هذا إيجابى

فمن جمع 20 من إدارة يمكنه بعد ذلك تجميع 200 من الإدارات كلها

والمكسب الثانى: أنه كان يصر فى الشرقية على محو أمية 10 وبعد أن كررنا شكوانا من 5 وليس العشرة قال : خلاص نتفق على أنهم يكونوا 5

والمكسب الثالث : هو دخول كثير من المحبطين والسلبيين - .......... - إلى هذا الموضوع ليتعلموا من أخطاء غيرهم

على فكرة هناك كلمة فى النقط - ............ - حاول أن تعرفها

امجد7007
02-07-2010, 12:01 AM
الغريب انا مش بسمع حكاية محو الاميه دى غير فى محافظه الشرقيه يبقى اذاى وكيل الوزاره يقول ده قرار وزارى
وبعدين محو اميه ايه ايه الكلام الفارغ ده هو احنا بنشحت وجايين دلوقتى يقولو محو اميه مالينا سنتين بالعقد معلم مساعد هما يعنى افتكرو دلوقتى ان البلد فيها اميه
ده طبعا كلام هدفه التعجيز والتاخير
احنا وقفتنا 25/7 ولو محصلش تثبيت فليذهب التثبيت الى الجحيم بس برضه هناخد حقنا
وارجو اى حد من خارج محافظه الشرقيه يشارك ويقول هل فعلا قصه محو الاميه دى موجوده فى اى محافظه تانى غير جمهوريه الشرقيه العربيه المستقله

عبدالمجيد الصباغ
02-07-2010, 12:09 AM
السلام عليكم
معلش حضرتك عملت مجهود كبير تشكر عليه بس احنا كده - المصريين عايزين الحاجه توصل لحد عندنا مفيش حد يساندك بس انا كان عندى ملحوظة صغيرة ان موضوع محو الامية مش موجود فى محافظة البحيرة ثانيا : موضوع التثبيت ليس للسيد الفاضل اللى قابلتوه اى علاقة به لانه مجرد اداه ليس له حيلة الا تنفيذ الاوامر فقط وموضوع التثبيت لا محالة آت حسب القانون ولو مش بالقانون يكون بالمحاكم بس ينتهى شهر 7 وربنا يسهل والمحاكم هتشتغل ومع بدء الدراسة الامور تتبدل ان شاء الله
ولكم التحية

وليد غربية
02-07-2010, 12:20 AM
بس يا استاذى الفاضل برافو عليك
اما بخصوص محو الأميه
فلو سمحت انا ليا واقفه
احنا بنا الورق الخاص بالتثبيت والقانون فيه ورق الخاص بتعين المعلم المساعد واوراقه الخاصه بالتعين ليس بينهم هذا الشرط كما ان هذا الكلام لا يوجد فى التعاقد الى بنا وبنهم الذى تم التوقيع عليه واحنا دخلنا الامتحان على هذا الاساس عاوزين يعملو دة يعملوه على الى لسه ما دخلش ارجو من وملاءنا فى الشرقيه ان تقفو يد واحده لانكم البدايه لازم يكون هناك واقفه احتجاجيه منك امام المحافظه وابلاغ وسائل الاعلام بهذه الواقفه والله ولى التوفيق

وليد غربية
02-07-2010, 12:26 AM
الاستاذ الفاضل
شكرااااااااا جدا من الى عملتوه انهاردة وكم كنت اتمنى من ان كل متعاقدى الشرقيه تاخذ نفس الموقف
بس الحمد الله اما بخصوص محو الاميه هل هذا منصوص عليه فى قانون الكادر انت طلبت منى ادخل امتحان دخلت طلبت منى شهادة icdl وخت طلب منى تربوى
اظن دة الى كان مطلوب فانتظرو المحافظات الاخرى لو مكنش عندهم دة يبقى بنا وبنهم القانون وارجو ان يتوحد كل متعاقدى الشرقيه للوقوف جنب بعض فى هذا الموضوع لانكم البدايه ولذلك اطلب منكم عمل واقفه احتجاجيه امام المحافظه والاعتراض على هذا لانه مخلف لقانون الكادر الذى تمت الموافقه عليه وبعدين الى معاه ساعتها كوسه يجيب شهادة مضروبه والى معهوش يروح حسبى الله ونعم الوكيل واسف على الاطاله بس الواحد دمه محروق.
سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

مرفق نص قانون الكادر

Mr.Trueman
02-07-2010, 12:44 AM
فعلا يا اخى الا نامت اعين الجبناء.
وياريت نلاحظ ان الى ازعج السيد وكيل الوزارة ان انتو عملتو الوقفة امام المحافظة . يبقى اى وقفة مستقبلا اما تكون امام المحافظة او امام الوزارة فى القاهرة ودا الافضل .لان فعلا السيد وكيل الوزارة مش فى ايده شئ. والمحافظ هو الى فى ايده التثبيت ودا بنص القانون .ان شاء الله معاكم وربنا معانا .

أ/محمد على عاشور
02-07-2010, 12:59 AM
والله لو حضرتك شايف إننا طلعنا من المولد بلا حمص ... فهذا وجهة نظرك

وأنا أرى أننا كسبنا ولم نخسر

والمكسب الأول : مجرد شعوره بقيام مجموعة أشخاص من إدارة واحدة تقريباً بالتجمع والقيام بوقفة .. هذا إيجابى

فمن جمع 20 من إدارة يمكنه بعد ذلك تجميع 200 من الإدارات كلها

والمكسب الثانى: أنه كان يصر فى الشرقية على محو أمية 10 وبعد أن كررنا شكوانا من 5 وليس العشرة قال : خلاص نتفق على أنهم يكونوا 5

والمكسب الثالث : هو دخول كثير من المحبطين والسلبيين - .......... - إلى هذا الموضوع ليتعلموا من أخطاء غيرهم

على فكرة هناك كلمة فى النقط - ............ - حاول أن تعرفها
اولا اشكرك على الرد
اللى لازم تفهمه انا قصدى ان الراجل لم يعطيكوا الفرصة الكافية
لعرض مطالبكم واستخدم عبارات مثل انتم امل الوطن وخلافة
اما 5 اميين هذا ليس نصر المفروض الغاء كامل لانه غير قانونى
وشكرا على ردك الائق
محافظة الغربية طلبت 5 عام 2007 وطالبة 10 الان من المتعاقدين اللى ماعملوش قبل كدة
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=214830

وليد غربية
02-07-2010, 01:13 AM
استاذ محمد مين قال لسيتك ان الغربيه طلبه 10 ارجو التوضيح انا من الغربيه مفيش الكلام دة ارجو محدش يقول شى من غير مستند مش عاوز يقول انا سامع وشكرااااااااا

ميلاد رسمى
02-07-2010, 01:32 AM
احنا فى اسيوط طلبوا محو امية خمسة افراد وده من سنتين عند توقيع العقد لاول مرة

وفى ناس عملت فعلا وناس طنشت

انا عن نفسى فتحت فصل ولم ينجح سوى شخصين وطالبوا منى فتح فصل جديد حتى ينجح خمسة افراد

لكن بصراحة الموضوع نام من حوالى سنة

وابتدى يظهر تانى الايام دى بس مش بشكل ذى الاول

Mrs/Marwa
02-07-2010, 02:04 AM
استاذ حسين انا معاك وكيل اول الوزاره محترم جدا واسلوبه راقي وحكايه محو الاميه دي هو مصمم عليها اذا كنت انا بالحصه ولما قابلته قالي متمحي اميه عشره قلتله اجبهم منين فسكت .المشكله بجد اجبهم منين انا عوزه اعمل ده كخير بصرف النظر عن العقد بس نعمل ايه لو حد عنده فكره يريت يساعدنا؟ظ

حسين القاضى
02-07-2010, 07:10 AM
اولا اشكرك على الرد
اللى لازم تفهمه انا قصدى ان الراجل لم يعطيكوا الفرصة الكافية
لعرض مطالبكم واستخدم عبارات مثل انتم امل الوطن وخلافة
اما 5 اميين هذا ليس نصر المفروض الغاء كامل لانه غير قانونى
وشكرا على ردك الائق
محافظة الغربية طلبت 5 عام 2007 وطالبة 10 الان من المتعاقدين اللى ماعملوش قبل كدة

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=214830

أستاذ محمد/ تحياتى لك وأرجو ألا تغضب منى

عندما يرى المسئول أنه أمام تجمع ووقفة مكونة من 20 فرد تصور ماذا سيكون رده؟؟؟؟

وبصراحة ترددنا فى الوقوف لأنها فرصة للأمن للاحتكاك بنا ولكن قلنا ماذا سيحدث أكثر مما نحن فيه

وهل تعلم أن السيد وكيل أول الوزارة قال : أنا جبتكم علشان أحميكم من أمن الدولة

وبالنسبة لمحو الأمية فنحن استخدمنا معه كل الطرق وكان مما قلته له :

إحنا 25 معلم فى مدرسة واحدة ومطلوب من كل واحد
5 يعنى المفروض يكون أمامنا 125 أمى ومنتظم فى الدراسة ...من أين ؟؟؟؟

ولو حضرتك مكانا ياترى أيه فكرتك وأيه رأيك لأن الجميع سيتعرض لهذا مستقبلاً

وأرجو ألا تغضب منى ثانية والسلام عليكم

أ/محمد على عاشور
02-07-2010, 07:32 AM
أستاذ محمد/ تحياتى لك وأرجو ألا تغضب منى

عندما يرى المسئول أنه أمام تجمع ووقفة مكونة من 20 فرد تصور ماذا سيكون رده؟؟؟؟

وبصراحة ترددنا فى الوقوف لأنها فرصة للأمن للاحتكاك بنا ولكن قلنا ماذا سيحدث أكثر مما نحن فيه

وهل تعلم أن السيد وكيل أول الوزارة قال : أنا جبتكم علشان أحميكم من أمن الدولة

وبالنسبة لمحو الأمية فنحن استخدمنا معه كل الطرق وكان مما قلته له :

إحنا 25 معلم فى مدرسة واحدة ومطلوب من كل واحد
5 يعنى المفروض يكون أمامنا 125 أمى ومنتظم فى الدراسة ...من أين ؟؟؟؟

ولو حضرتك مكانا ياترى أيه فكرتك وأيه رأيك لأن الجميع سيتعرض لهذا مستقبلاً

وأرجو ألا تغضب منى ثانية والسلام عليكم

لالالا يا اخى والله انا بحبك جدا انت والباقى لانكم رجالة والله انا عملتها فبل كدة ورحت لوكيل الوزارة مع مجموعة قليلة الا ان الامن المركزي كان اكثر من حبات التراب وخفف علينا محو الزفة الى 5 ايضا والان يطالبونا 10 اخرين
ملحوظة سابعث لك بالحل برسالة خاصة

بطوط55
02-07-2010, 08:40 AM
انا اتعقدت

حسين القاضى
02-07-2010, 11:08 AM
انا اتعقدت

والله يا أخى أرجوك ألا يكون هذا هو شعورك وبلاش يأس

والأيام أثبتت لنا فى مصر أنه

لا ضاع حق وراءه مطالب

بس فين المطالب بحقه عملياً

حسين القاضى
02-07-2010, 11:12 AM
على فكرة يا جماعة نسيت أقول لكم

من ضمن كلام السيد الفاضل وكيل اول الوزارة :

احمدوا ربكم أنتم فى خير غيركم فى الشارع بيحلم باللى أنتم فيه

تعليقى :

طبعاً كلام مستفز

وعلى فكرة أكيد فى اجتماعاتهم متفقين على الكلمة دى لأننى والله سمعتها من مسئولين كتير

بطوط55
02-07-2010, 11:52 AM
المسئولين دول اولهم السيد /احمد درويش غني عن التعريف صاحب فكرة التعاقدات

محمدطعيمة
02-07-2010, 01:45 PM
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته
الأستاذ المحترم / حسين القاضي
لا غبار علي ما فعلتموه هذا ،وهذا هو الأسلوب الراقي للمطالبة بالحقوق .
وبالنسبة لموضوع ((محو الأمية )) هذا ،والذي رأيته هو صلب حواركم مع الرجل
استغرب جدا له لأنه من الواضح أنه لا يوجد إلا في بعض المحافظان فقط فهو لم يطلب منا
((في المنوفية )) حيث نعمل ،ولم يطالبنا أحد بذلك أبدا ((ونتمني أن يظل الوضع علي هذه الحال )).
وليس معني ذلك أننا ننكر وجود هذا المطلب عندكم .
أخيرا وفقنا الله وإياكم ،وأتم للجميع بالخير

عصام الطواب
02-07-2010, 04:27 PM
ايه الجديد ده الطبيعي

حسين القاضى
02-07-2010, 04:31 PM
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته
الأستاذ المحترم / حسين القاضي
لا غبار علي ما فعلتموه هذا ،وهذا هو الأسلوب الراقي للمطالبة بالحقوق .
وبالنسبة لموضوع ((محو الأمية )) هذا ،والذي رأيته هو صلب حواركم مع الرجل
استغرب جدا له لأنه من الواضح أنه لا يوجد إلا في بعض المحافظان فقط فهو لم يطلب منا
((في المنوفية )) حيث نعمل ،ولم يطالبنا أحد بذلك أبدا ((ونتمني أن يظل الوضع علي هذه الحال )).
وليس معني ذلك أننا ننكر وجود هذا المطلب عندكم .
أخيرا وفقنا الله وإياكم ،وأتم للجميع بالخير

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

أود أن أخبر حضرتك أن صلب حوارنا مع الرجل كان : التثبيت لا غير

ولكن قال الرجل : أنا أنتظر الآن قرار من الوزير بالتثبيت وعندما كررنا المطلب كرر نفس الكلام

أما موضوع محو الأمية فلقد فرض نفسه على الحوار بعدما أصبح الكلام عن التثبيت لا فائدة من الكلام مع الرجل فيه

وعلى فكرة هو أكد على إن القرار ده - محو الأمية - قرار وزارى

ونحن قررنا ألا نفعل شيئاً فى موضوع محو الأمية وسندعو الجميع لذلك لأنه ليس شرطاً بموجب القانون وليكن ما يكون

أرجو من حضرتك تثبيت الموضوع لفترة ليستفيد الجميع من التجربة وحتى لا يتكرر ما حدث فى محافظة أخرى

فاجتماع هذا العدد لا أنصح بتكراره مرة أخرى

امجد7007
03-07-2010, 11:35 AM
على فكرة يا جماعة نسيت أقول لكم

من ضمن كلام السيد الفاضل وكيل اول الوزارة :

احمدوا ربكم أنتم فى خير غيركم فى الشارع بيحلم باللى أنتم فيه

تعليقى :

طبعاً كلام مستفز

وعلى فكرة أكيد فى اجتماعاتهم متفقين على الكلمة دى لأننى والله سمعتها من مسئولين كتير
ياعينى على كلام وكيل الوزاره المبجل المحترم صاحب العزبه
بس طبعا من حقه يقول كده اصل هو بيدفع رواتبنا من جيبه
والله لو الكلام ده صدر من شخص زى ده فى اى دوله محترمه كان اتحاسب وقدم استقالته فورا
ال احمدو ربكم غيركم فى الشارع ال
هو الشاذ اتقلب قاعده يعنى اصبح ان الطبيعى هو ان الناس تبقى فى الشارع والشاذ اننا مش فى الشارع
والله بجد كلام يحرق الدم وحسبى الله ونعم الوكيل
امال انا عايز اهاجر من البلد دى من قليل
الغير مستطاع عند الناس مستطاع عند الله

مستر /سامح على عبد العظيم اليمانى
03-07-2010, 11:53 AM
يا رب ينتقم منهم ويولى الأصلح

أ/محمد على عاشور
03-07-2010, 12:10 PM
ياعينى على كلام وكيل الوزاره المبجل المحترم صاحب العزبه
بس طبعا من حقه يقول كده اصل هو بيدفع رواتبنا من جيبه
والله لو الكلام ده صدر من شخص زى ده فى اى دوله محترمه كان اتحاسب وقدم استقالته فورا
ال احمدو ربكم غيركم فى الشارع ال
هو الشاذ اتقلب قاعده يعنى اصبح ان الطبيعى هو ان الناس تبقى فى الشارع والشاذ اننا مش فى الشارع
والله بجد كلام يحرق الدم وحسبى الله ونعم الوكيل
امال انا عايز اهاجر من البلد دى من قليل
الغير مستطاع عند الناس مستطاع عند الله

معك كل الحق والله يا اخى وفيت وافضت

nourhan200005
03-07-2010, 06:50 PM
حسبى الله ونعم الوكيل

حسين القاضى
04-07-2010, 06:44 PM
على فكرة يا جماعة وأرجو الردود لأعلم وصول الخبر خصوصاً لأبناء الشرقية

لأننى فكرت فى كتابته فى موضوع خاص ويارب الكل يراه

الخبر هو : بعدما انصرفنا من عند وكيل الوزارة .............

ذهب مجموعة من زملائنا إلى مدير التعليم الابتدائى بالمديرية وتحدثوا معه حول موضوع محو الأمية

فأكد لهم أنه ليس هناك قرار بهذا الشأن وليس هناك ما يفيد شىء من المعلمين المساعدين

ومحو الأمية لها هيئة خاصة بها

وطلب منهم : ألا يهتموا بهذا الموضوع

وأقول لجميع الأخوة المعلمين ما اتفقنا عليه: مقاطعة تامة لهذا الموضوع وعدم فعل أى شىء فيه وخليهم يورونا

هيعملوا آيه

وأرجو من الجميع إخبار زملائهم

حسين القاضى
04-07-2010, 06:46 PM
يا ريت ياجماعة مش كا ما يظهر حاجة نطلع نجرى ونسأل ونهتم

الناس دى مش عايزه كده

وربنا ينتقم من أحمد درويش وغيره من الظامين

سلمى5
04-07-2010, 07:03 PM
احنا من الشرقية وما يحدش يعرف بميعاد هذة الوقفة
يا جماعة لازم تكون منظمة يعنى فى مندوب من كل مدينة يبلغ الموجودين فيها اما كدة ما حدش عارف لازم نفكر مع بعض

امجد7007
04-07-2010, 11:39 PM
احنا من الشرقية وما يحدش يعرف بميعاد هذة الوقفة
يا جماعة لازم تكون منظمة يعنى فى مندوب من كل مدينة يبلغ الموجودين فيها اما كدة ما حدش عارف لازم نفكر مع بعض
الوقفه يوم الاحد

25/7
امام مبنى المحافظ

محمد بيولوجى5
05-07-2010, 12:09 AM
يا رب ينتقم منهم ويولى الأصلح

وانا معاك ياسامح ياحبيبى يا مؤيدنى فى كل افكارى

محمد محمد الجمل
05-07-2010, 04:19 AM
الغريب انا مش بسمع حكاية محو الاميه دى غير فى محافظه الشرقيه يبقى اذاى وكيل الوزاره يقول ده قرار وزارى
وبعدين محو اميه ايه ايه الكلام الفارغ ده هو احنا بنشحت وجايين دلوقتى يقولو محو اميه مالينا سنتين بالعقد معلم مساعد هما يعنى افتكرو دلوقتى ان البلد فيها اميه
ده طبعا كلام هدفه التعجيز والتاخير
احنا وقفتنا 25/7 ولو محصلش تثبيت فليذهب التثبيت الى الجحيم بس برضه هناخد حقنا
وارجو اى حد من خارج محافظه الشرقيه يشارك ويقول هل فعلا قصه محو الاميه دى موجوده فى اى محافظه تانى غير جمهوريه الشرقيه العربيه المستقله
محو الأمية ده كان فى محافظة الغربية من حوالى 3 سنوات وكان 5 أشخاص ودة بروتوكول بين الهيئة العامة لمحو الامية ووزارة التربية والتعليم واحنا عملنا ايه بقى ............. عملنا مظاهرة حتى تم تخفيض العدد الى شخص واحد وبعدين كل واحد جاب 2 أو 3 بيعرفوا يقراوا ويكتبوا كويس أوى بس فى البطاقة الشخصية يكون عامل أو ربة منزل ودخلو الامتحان ونجحوا حتى اللى مبيعرفش يقرأ ولا يكتب نجح لأن الاخوة المعلمين غششوهم وحلوا همه الامتحان وكانت مهزلة ومهرجان وبعد كدة تطلع الهيئة والوزارة وتقول محينا أمية كذا وكذا !!!!!!!!!!!!!!!
هيه دى مصر كله بيضحك على كله .

dolaa2010
05-07-2010, 06:05 AM
ربنا يسهل ويعمل اللي فيه الخير

مستر طه أبوسمرة
05-07-2010, 05:04 PM
الوقفة الاحتجاجية لرفع جميع أنواع الظلم عن المعلم المساعد
استعدوا وبلغوا
موعدنا 25/7
http://www.facebook.com/group.php?gid=133325813357265