مشاهدة النسخة كاملة : حصل شيء مؤسف اليوم..........والله حررام

بدر البدور وائل
05-07-2010, 11:13 AM
كنت فى المدرسه انهارده واحد الزملاء بقوله ياريت الواحد مجه الانهارده كنت عيان وجيت
تصوروا يرد يقول ايه ( انت جاى ليه انتوا مالكوش لازمه لسه اساميكم بالرصاص يابو عقد هههههههههه) طبعا انا اتحرق دمى معرفتش ارد
شوفتوا الاهانه الى المعلم ابو عقد فيها هو متثبت ومش فارقه معاه

منه لله الى كان السبب

هنعمل ايه نصيبنا كده ........ ولك يوم يا ..................

بهجة الروح
05-07-2010, 11:32 AM
على فكرة مش كل المدارس بتعامل المتعاقدين كده معلش ربنا بسامحهم
كنت فى الاول بتعامل بنفس الطريقة بس لما مبقاش غيرى مدرسة للمادة اتغيرت المعاملة و بتعامل زى المدرسين العادين ويمكن احسن كمان

طارق حامد2
05-07-2010, 11:49 AM
اهنا عندنا مفيش الاهانات دى

العروبة2
05-07-2010, 11:53 AM
الاحترام مازال متبادل من الطرفين الدائم والمؤقت عندنا

the keng
05-07-2010, 11:54 AM
شخصيتك هي من تحدد كيف يتم التعامل معك
الكلام ده فاضي
انت لازم توريهم العين الحمراء

بدر البدور وائل
05-07-2010, 12:10 PM
الكلام موجه لجميع المتعاقدين الاهانه مش لشخصى انا كله بيحترمنى ويمكن محدش زى فى المدرسه بيحبوه بس الكلام كان على المبدأ بمعنى انك متعاقد مش هتفرق مع الحكومه جت زى ماجتش او بمعنى ادق انت بتسد عجز وخلاص

m.m.m.m
05-07-2010, 12:12 PM
عارف هوه قالك كده ليه علشان متأكد انك مش هترد عليه .. لكن لو عنده نسبة شك بسيطه انك هترد عليه كان لم نفسه ومحولش يضايقك حاول ان يكون لك شخصيه فى اى مكان تكون فيه .. والا اعتزله ومتدخلوش والارزاق عليك يا كرررررريم

motamared
05-07-2010, 12:22 PM
الانسان اللى يقول الكلام دا ناقص اكيد فى حاجة ناقصة فى حياتة طلع عقدة عليك وللاسف اللى زى دة هوة اللى بيطلع عقدة على العيال فى الفصل ويحصل للطلبة اللى بنسمعة فى الاعلام يبقى مين اللى بوظ التعليم الانسان الناقص اللى زى دة ........................

hishamhassan
05-07-2010, 12:30 PM
حسبنا الله ونعم الوكيل

رضا عبد الحميد عبد الرازق
05-07-2010, 01:06 PM
على فكرة الإنسان هو اللى بيفرض نفسه وشخصيته فى اى مكان يروحه
وانا متعاقد اخذت المعلم المثالى هذا العام مع العلم كان فى أسا سيين كتير معايا

متلمس الطريق
05-07-2010, 01:12 PM
ساعات بتحصل معانا المواقف دى

بس بنرد بقوه معلومتنا

وباننا احسن منهم

يا جماعه احنا متعاقدين اقل وحد فينا تقديره جيد جدا

اما المعينين

اللى مقبول والى شغال وهو معاه ماده من رابعه كليه

وبرده كان فيهالمتفوق

دول كانو بيتعينوا وهما بيمتحنوا رابعه كليه

ان شاء الله لينا يوم نكون احسن منهم

prof2007
05-07-2010, 01:57 PM
الاحترام مازال متبادل من الطرفين الدائم والمؤقت عندنا

mmagdy_81
05-07-2010, 02:14 PM
الله المستعان

الأستاذة أم شاهندة
05-07-2010, 02:23 PM
ليس الانسان بالتعاقد ولا بالتثبيت
هناك معلمين بالعقد أقدر وافضل من غيرهم المثبتين
وهناك العكس
هذا شخص مريض لو كان يقصد المعنى
وقد يكون يحب الهزار ولكن لحساسية حضرتك من الموضوع أسأت فهمه
على العموم
الله سبحانه وتعالى لا يعامل بالعقود ولا بالتثبيت
يعامل بالنيات
أحسن الظن بقصده
وربنا يفرح قلوبكم بتثبيتكم قريباً إن شاء الله

أ/محمد على عاشور
05-07-2010, 02:26 PM
لالالا من المعروف والمشهور جدا
معاملة المتعاقد على انه نصف مدرس او بالقلم الرصاص
حصص احتياطى مشاور الادارة معاملة غير لائقة
دى شكوى عامة
يارب نتعين من اجل تحسن وضعنا

ghoneem84
05-07-2010, 02:44 PM
اللهم أنت المنتقم

مستر عبدالرحمن المغربى
05-07-2010, 02:45 PM
بسم الله الرحمن الرحيم ( ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد ) صدق الله العظيم

ibrahim elsayed
05-07-2010, 02:46 PM
اقولكم المفيد ليس بالاستعطاف والانكسار واظهار اننا مكسورين الجناح سننال حقوقنا
كن انت نفسك محترما فخورا بها اى ان كان موقعك ولا تهن نفسك ولاتشعرها بالنقص فينتصقك الاخرون
وتعامل مع الكلام دون ادنى حساسيه واشعر فى نفسك بعزه وانفه والفرق بيننا وبين الاساسيين السميه اساسى ومتعاقد
لا تستعطف احد كن عالى الهمه اجبر الجميع على احترامك
انتم متعلمون فكونوا فخورين بذلك

ibrahim elsayed
05-07-2010, 02:47 PM
اقولكم المفيد ليس بالاستعطاف والانكسار واظهار اننا مكسورين الجناح سننال حقوقنا
كن انت نفسك محترما فخورا بها اى ان كان موقعك ولا تهن نفسك ولاتشعرها بالنقص فينتصقك الاخرون
وتعامل مع الكلام دون ادنى حساسيه واشعر فى نفسك بعزه وانفه والفرق بيننا وبين الاساسيين التسميه اساسى ومتعاقد
لا تستعطف احد كن عالى الهمه اجبر الجميع على احترامك
انتم متعلمون فكونوا فخورين بذلك

moha_5500
05-07-2010, 03:14 PM
يانهار ابيض . يعنى كمان احد الزملاء اللى بيقولك كده . لا مدير او ناظر او حتى وكيل . دا انا ابقى كده صايع . دا المدير بيقولى يا استاذ محمد خد معاك الورق دا و عديه على الاداره قلته ياسيدى فى ناس أداريين فى المدرسه هما اللى يقوموا بالكلام ده انا ماليش دعوه . و عمره ماقلنا انتوا بالعقد و بنتعامل مع بعض زى المتثبتين بالظبط و أكتر كمان .

ابو ايه255
05-07-2010, 03:45 PM
احنا وريناهم كل العيون ولكن يبقى المعام المتعاقد مهانا من المعلمين الاساسيين الا من رحم ربى ومش فى المدارس وبس دى حال الناس فى كل مكان لا كبير يرحم صغير ولا غنى يعطف على فقير الا من رحم ربى

eslamkobessy
05-07-2010, 06:26 PM
كنت فى المدرسه انهارده واحد الزملاء بقوله ياريت الواحد مجه الانهارده كنت عيان وجيت
تصوروا يرد يقول ايه ( انت جاى ليه انتوا مالكوش لازمه لسه اساميكم بالرصاص يابو عقد هههههههههه) طبعا انا اتحرق دمى معرفتش ارد

منه لله الى كان السبب

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الزميل العزيز إن الفترة العصيبة التي نمر بها الآن ما هي إلا اختبار من المولي عز وجل حتي عندما تمر الأيام والسنون وتكون قيادة في مجالك تشعر بالأضعف منك وتراعي شعوره وتقف بجانبه وتنصره عند الحق ولاتكون مثل البلهاء الذين نتعامل معهم يومياً وتذكر دائماً الرسول صلى الله عليه وسلم ومن قبله نوح عليه السلام وأولو العزم من الرسل وما مروا به وكيف كانوا يدافعون عن مبدأ التوحيد .
واعلم إن كانت دولة الظلم ساعة فدولة الحق إلى قيام الساعة .

نسمات هادئة
05-07-2010, 06:57 PM
انا متعاقدة في الاهر وكنت اتنقلت معهد جديد وفي يوم خلصت حصصي ومشيت من غير مااستاذن منه تاني يوم لقيته بيقولي يعني اشطب عليكي انصراف واحولك للتحقيق وكان الكلام ده بصوت عالي تخيل عملت ايه ؟ اولا رديت عليه ببرود شديد وقلت له لو سمحت متعليش صوتك عليا انا موظفة زي زيك بالظبط تاني حاجه انا بيني وبينك ورقة وقلم اكتب الي انت عاوزه وانا كمان هاكتب الي انا عايزاه ونتحول احنا الاتنين للشئون القانونية انا متعاقدة مش فارقه معايا لكن انت الجزاء هيفرق معاك قوي
والله مافتح بقه بكلمه بعدها معايا ومن ساعتها مايقوليش غير يادكتورة( نظرا لاني حاصلة علي ماجستير)

مستر /سامح على عبد العظيم اليمانى
05-07-2010, 07:06 PM
إحنا والحمد لله بنتعامل كويس

أ/محمد على عاشور
05-07-2010, 07:24 PM
انا متعاقدة في الاهر وكنت اتنقلت معهد جديد وفي يوم خلصت حصصي ومشيت من غير مااستاذن منه تاني يوم لقيته بيقولي يعني اشطب عليكي انصراف واحولك للتحقيق وكان الكلام ده بصوت عالي تخيل عملت ايه ؟ اولا رديت عليه ببرود شديد وقلت له لو سمحت متعليش صوتك عليا انا موظفة زي زيك بالظبط تاني حاجه انا بيني وبينك ورقة وقلم اكتب الي انت عاوزه وانا كمان هاكتب الي انا عايزاه ونتحول احنا الاتنين للشئون القانونية انا متعاقدة مش فارقه معايا لكن انت الجزاء هيفرق معاك قوي
والله مافتح بقه بكلمه بعدها معايا ومن ساعتها مايقوليش غير يادكتورة( نظرا لاني حاصلة علي ماجستير)

هههههههههههههههههههههههههه
فى ناس كتيير كدة

dolaa2010
05-07-2010, 09:28 PM
محدش يردنا كرامتنا غير وقفة 25/7/2010

Mr.AI
05-07-2010, 10:10 PM
على فكرة مش كل المدارس بتعامل المتعاقدين كده

عارف هوه قالك كده ليه علشان متأكد انك مش هترد عليه

ان شاء الله لينا يوم نكون احسن منهم

مستر /سامح على عبد العظيم اليمانى
06-07-2010, 12:12 AM
اصبر يا عم وائل كله مسألة وقت

ahmedgomaa47
06-07-2010, 04:49 AM
ليس الانسان بالتعاقد ولا بالتثبيت
هناك معلمين بالعقد أقدر وافضل من غيرهم المثبتين
وهناك العكس
هذا شخص مريض لو كان يقصد المعنى
وقد يكون يحب الهزار ولكن لحساسية حضرتك من الموضوع أسأت فهمه
على العموم
الله سبحانه وتعالى لا يعامل بالعقود ولا بالتثبيت
يعامل بالنيات
أحسن الظن بقصده
وربنا يفرح قلوبكم بتثبيتكم قريباً إن شاء الله
الله عليكى يا استاذة خير الكلام ما قل ودل

Mrs/Marwa
06-07-2010, 05:31 AM
اولاده اساسا بكره ميلئوش العقد ده

MISS.DINA
06-07-2010, 11:39 AM
مش انت لوحدك والله انا فى الامتحانات عشان منعت مدرسة اساسية انها تدخل تغشش قالتلى مافضلش غير العيال دة غير كلام تانى بس انا ماسبتش حقى وكتبت فيها مذكرة ورجعت اتاسفت وبعدين انا مش عارفة ليه الحقد اللى هما فيه دة علينا ربنا يسامحهم كلهم ونتثبت بقى عشان نبقى زيينا زيهم

mratwa7
06-07-2010, 11:41 AM
الرغبة فى التثبيت والاحساس بالظلم والتفرقه هو شعور عام لدى كل المتعاقدين ,سواء تعرض لاهانه اولا , سواء كانت شخصيته عندها انيميا او بتشيل حديد
حتى مجرد سؤال الموجه لك وهو بياخد بيانتك- وده عادى- انت متعاقد ولا اساسى؟ .......

mmm6666
06-07-2010, 12:30 PM
حسبنا الله ونعم الوكيل فى كل من ظلمنا:frown::frown::frown:

leprince
06-07-2010, 12:39 PM

منه لله الى كان السبب

اخى الغالى ممكن ان يكون من باب المداعبة او الهزار و دى بتحصل كتير فى كل المجالات حتى عندنا لو جه مدير مدرسة او حتى وكيل جديد بنقوله نفس الجملة

التمس لاخيك سبعين عذرا

فى امان الله

أميرة صبرى
06-07-2010, 10:33 PM
الأخت العضوة ( نسمات هادئة ) تذكرينى كثيرا بنفسى

وبعد أستاذى الفاضل

لايحزنك قولهم فهذا حال النفوس البشرية الضعيفة فلا تلقى لهم بالا
ولكن لتتخذ أجراء حازم أذا لزم الأمر

إيهاب النجار
06-07-2010, 11:57 PM
شخصيتك هي من تحدد كيف يتم التعامل معك
الكلام ده فاضي
انت لازم توريهم العين الحمراء
للعلم كلام الاستاذ وائل صحيح لعلمك كثير من المدارس والمعلمين الاساسيين ينظروا للمتعاقدين بهذه النظرة ويتضايقوا عندما يشعروا اننا سنتساوى معهم
وتان القصة ليس لها شأن بالشخصيه ولا العين الحمراء زى ماحضرتك بتقول والموضوع ده حصل والله فى كثير من المدارس وانهم يوكلوا اى تقصير او اهمال للتعاقد حتى وإن لم يكن التقصير فيهم!

مستر .سعد الحجرى
07-07-2010, 12:17 AM
اخى
كثير منا يخطىء عندما يظن انا مايملكه من مقومات يتميز بها عن الاخر قد تدفعه للتعالى او للسخريه
ولكن هيهات هيهات بين شخص يحترم نفسه وشخص يفضل اهانتها
فنحن كلنا اصحاب رساله مثبتين وغير مثبتين والاقوى والابقى من من حمل هذه الرسالة بصدق دون النظر الى مقدرات الامور ففى النهاية اجرك وثوابك لا يعلمه الا الله ولك ان تفخرا بهذا التكليف ولا تنظر الى من حمل الرسالة خطأ فهم كثيرون وحسبنا الله ونعم الوكيل فيهم
تحياتى اليك

عصام الطواب
07-07-2010, 03:34 AM
زعلان ليه احنا درجة رابعة
العامل افضل منا لنا الله
رغم ان حنا والحمد لله بنتعامل كويس

مسترأحمد الديرى
07-07-2010, 04:51 AM
على فكرة مش كل المدارس بتعامل المتعاقدين كده معلش ربنا بسامحهم

Mr/ Mahmoud.K
07-07-2010, 11:00 AM
عفوا ولكن شخصية الفرد وطبيعته هي التي تجبر الأخرين على معاملته بالصورة التي يسمح بها
معلش لو انت محسسهم ان العقد ده مش فارق معاك ولا له لزووم كل واحد يلزم حدوده. انا شخصيا في مدرستي الحمد لله مميز جدا وبالرغم من ان في مدرسين اقدم مني لكن اثبت نفسي ومحدش يقدر يتجاوز حدوده لأنه هرد عليه وهحرجه.
الكلام كان موجه لك شخصيا ولا داعي لتعميم الموضوع على كل المتعاقدين.

esamamer
11-07-2010, 06:22 PM
انت لازم تورى الأشكال دى العين الحمرا يعنى لازم توقفه عند حده عشان يعرف هو إيه ومستواه العلمى إيه

نور الحياة2020
11-07-2010, 07:19 PM
انا رأيى ان الواحد مش لازم يرضى بأى اهانة ابدا مهما كان و على فكرة هما محتاجنا جدا و مش مجرد مشاوير وحصص احتياطى نصيحتى ليك متخليش حد يقولك كلمة تدايقك او تهينك ومش عشان احنا متعاقدين يبقى حقوقنا تروح من دلوقتى استعمل معاهم العين الحمرا والخضرا و الزرقا كمان ولو عندك الوان تانى ما يضرش وما تسيبش حقك عشان انت متعاقد وبعدين يا أخى الرزق على الله والشغلة اللى تهين صاحبها قلتها احسن وعن تجربة شخصية اللى بيقولك كده انسان اصلا مش سوى ومليان عقد وكلاكيع و النوع ده لو سكت له هايركبك و لو اديته على دماغه ووقفته عند حده و حسسته ان الوظيفة مش هماك هايحترمك ويعملك الف حساب

nasserfathy
12-07-2010, 12:57 AM
للعلم انا متعاقد عقد مميز مدرس لغة انجليزية بس اي حاجة تخص الكميوتر وغيرها من الاشياء الادارية بعرف اعملها علي اكمل وحه وكمان عضو كنترول اساسي المهم بقي لو غبت يوم ممكن يتصلو بي وفي ناس مثبتين لو غابوا عـــــــــــــتادي المهم فعلا شخصيتك ومدي تاثير عملك في المدرسة بغض النظر اساسي ولا مثبت

احمدالصبراوى
12-07-2010, 01:01 AM
فلنصبر ونحتسب والله على كل شىء قدير

mahmoud20002010
12-07-2010, 09:48 AM
:friendsxs3:معلشى كلنا حصل معانا كده:friendsxs3:
وربنا المنتقم

111سمسمة
12-07-2010, 09:49 AM
تستاهل ما عندكش لسان

مسـتر خالد غباشى
12-07-2010, 11:53 AM

منه لله الى كان السبب

انا لو مكانك اضحك بدل ما اتفرس

elmister
12-07-2010, 12:00 PM
لو منك بجد كنت ضربته .......
لان من يفعل هذا الكلام جااااااااااهل والجاهل عندى بعامله بطريقتين حسب نوعه لو جااااااهل فى حاله ولا بسأل فيه وبحاول اساعده عشان يتعدى هذه المرحلة اما لو كان جاهل يتعرض لى فليس له الا ........

أ/ عمرو عبد الرحمن
12-07-2010, 12:20 PM
انتوا عارفين المشكلة جاية منين
مننا احنا
انت لازم تكون عارف قيمة نفسك وتكون محترم من كل اللي حواليك
وده كله من شخصيتك وشغلك
اللي انت لازم تكون مميز فيه
والكلام ده لكل المتعاقدين ويا ريت متحسسش الناس اللي حواليك انمك اقل منهم

ايهاب2323
12-07-2010, 04:04 PM
اللى فاكرين انهم بيتعاملو كويس دول باين عليهم بيحلموا هو كل اللى بيحصل مع المتعاقدين دا ولسه بتقولو بنتعامل كويس

محمد بدر 2020
12-07-2010, 04:27 PM
لو منك بجد كنت ضربته .......
لان من يفعل هذا الكلام جااااااااااهل والجاهل عندى بعامله بطريقتين حسب نوعه لو جااااااهل فى حاله ولا بسأل فيه وبحاول اساعده عشان يتعدى هذه المرحلة اما لو كان جاهل يتعرض لى فليس له الا ........
الامور ما بتتحسبش كده بمعنى لو انت متضايق من شخص لازم تتعامل معاه بالطريقه المناسبه بمعنى اوضح لو انت نفذت كلامك وضربته هتتحول للتحقيق وهاتاخد جزا الحل الانسب انك تستنالو على غلطه يعملها وتمسكها عليه بالاثبات وتوديه الشئون القانونيه وبالشكل ده هوا اللى هيتجازى مش انت :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:

elmister
12-07-2010, 04:40 PM
الامور ما بتتحسبش كده بمعنى لو انت متضايق من شخص لازم تتعامل معاه بالطريقه المناسبه بمعنى اوضح لو انت نفذت كلامك وضربته هتتحول للتحقيق وهاتاخد جزا الحل الانسب انك تستنالو على غلطه يعملها وتمسكها عليه بالاثبات وتوديه الشئون القانونيه وبالشكل ده هوا اللى هيتجازى مش انت :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:

صدقنى انا مجرب ,بس الشطارة ان محدش يكون قااااااااااااعد

منار على
12-07-2010, 08:06 PM
بصراحه انا شايفه انها قله ذوق من زميلك فى رده عليك
بغض النظر عن اى حاجه تانيه

داليا مصطفى ابراهيم
12-07-2010, 11:54 PM
ياجماعه الموضوع كله هزار فى هزار احنا عندنا الناس الكبار بتقول الكلمه دى للناس اللى اصغر منهم رغم انهم متتعينين رسمى الحكايه مش متعاقد او متعين الحكايه حكايه خبره وانك قوى فى الماده بتعتك

بحر العرب
13-07-2010, 12:30 AM
الحمد لله أنا ماسك الكنترول وبتحكم فى الأساسي لأنى والحمد لله شليف شغلى كويس وكل الأمتحانات براجعها وأكتبها على الكمبيوتر ..والحمد لله المدير بياخد رأينا فى الكبيرة والصغيرة ،والأحترام متبادل واللى يخرج عن الذوق والأدب له أن نعلمه معنى الذوق والأدب..........الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمة أخلص فى عملك يحترمك الجميع ويعرف قدرك .

Mr Ahmed lotfy
13-07-2010, 12:22 PM
انا اسف انى لا حظت من كلامك ان شخصية حضرتك ضعيفه بديل كلمة والله حررررام اللى حضرتك ذكرتها وكلمة تصوروا احنا مدرسين من غصب عن عين التخين بس كل زمن له ظروفه دول اتعينوا وقت الهيصه اما نحن فى وقت البلد فيها على الحديده خربانه

شد حيلك شويه وخليك راجل