مشاهدة النسخة كاملة : السفر حكومى ام الانتظار

محمد بيولوجى5
05-07-2010, 06:30 PM
ارجو معرفة راى اخوانى
اذا كان لديك فرصة سفر جيده لدوله عربيه ( مدارس حكوميه ) بس العقد لمدة سنه وطبعا قابل للتجديد
علما باننى نجحت فى الكادر وقدمت افادة الرخصه الدوليه للكمبيوتر
تسافر ولا نتعلق بالحبال الديبه

رضا عبد الحميد عبد الرازق
05-07-2010, 06:35 PM
رأيى الشخصى بالنسبة للسفر يتعوض وفرصة تروح وفرصة تيجى أما الوظيفة هنا فى مصر مش كل يوم بتيجى

ايهاب بدر الدين
05-07-2010, 06:36 PM
ده يتوقف عليك انت بالنسبة للحكومة والتثبيت يومهم بسنة فكر كويس

eslamkobessy
05-07-2010, 06:37 PM
رأيى الشخصى بالنسبة للسفر يتعوض وفرصة تروح وفرصة تيجى أما الوظيفة هنا فى مصر مش كل يوم بتيجى

من رأي الاستاذ رضا كلمه مظبوط السفر يتعوض وأنا معايا نفس المشكلة بس اخترت البقاء

محمد بيولوجى5
05-07-2010, 06:44 PM
البعض قال لى : اللى هتعمله بره فى 5 سنين مش هتعمله فى 50 سنه فى مصر ( ده كلام مسؤل التعيينات فى الاداره عندما اخت رايه )

البعض قال الوظيفه الحكوميه امان فى الحياه وبعد الممات ( معاش لاسره )
افيدونى

أ/محمد على عاشور
05-07-2010, 06:54 PM
لو انا مكانك انتظر
فات الكتير

اسماعيل ناجى
05-07-2010, 06:59 PM
اخى العزيز نفس المشكلة اعيشها من 5سنوات حتى هذه اللحظة فرص كتير فى السعودية وغيرها
ولكن انصحك انتظر فقد مضى من العمر الكثير ونحن الان فى انتظار التسكين على معلم وخليك مع الكداب لحد باب الدار
هى سنة واحدة انتظرها وبعدها خد القرار ان شاء الله
اخوك اسماعيل ناجى للتواصل .................... مدينة القرين محافظة الشرقية

قاهرى انا
05-07-2010, 07:08 PM
انتظر ولا تتعجل فات الكتير
وفرص السفر لن تضيع

teacher120
05-07-2010, 07:10 PM
انا من رايى انتظر وربنا يوفقك فى غيرها ان شاء الله لكن انا بانظر للموضوع من ختلف الزوايا الله اعلم ان الواحد سافر هينجح ام لاء وان رجع يا عالم هيلاقى شغله تانى ام لاء لان البلد بقت وظائفها قليله
الانتظار من رايى افضل وانا والله اخويا كان نفس القصه سافر وضيع مسابقات وجاب فلوس لكن الفلوس بتتصرف فى الاخر شقه وتاسيس منزل وزواج وهكذا فالافضل الانتظار وان شاء الله من واحد 7 هيكون تعيين باذن الله

وانى لك ناصح امين

أ/محمد على عاشور
05-07-2010, 07:15 PM
انا من رايى انتظر وربنا يوفقك فى غيرها ان شاء الله لكن انا بانظر للموضوع من ختلف الزوايا الله اعلم ان الواحد سافر هينجح ام لاء وان رجع يا عالم هيلاقى شغله تانى ام لاء لان البلد بقت وظائفها قليله
الانتظار من رايى افضل وانا والله اخويا كان نفس القصه سافر وضيع مسابقات وجاب فلوس لكن الفلوس بتتصرف فى الاخر شقه وتاسيس منزل وزواج وهكذا فالافضل الانتظار وان شاء الله من واحد 7 هيكون تعيين باذن الله

وانى لك ناصح امين

كلام كويس
انت عضو فاهم والله كلام من ذهب
ياريت تبعت لى اسمك وتكتبه

elmister
05-07-2010, 07:34 PM
ساااااااااااااااااااااااااااااااافر ارررررررررررررررحل اوعى تسيب الفرصصصصصصصصصصصصصصصصة دى
ارجووووووووووووووووووووووووك يا ااااااااااااااااااااااخى لا تتركهههههههههههههههههههههها ابدا
سيبك من الوظيفة
توكل على الله سيبك من الكلام اللى لا يودى ولا يجيب صدقنى الصح انك تسافر موش انك تستنى التثبيت
التثبيت اولا فى علم الغيب وكله المستقبل فى علم الغيب لكن الوظيفة لن تحقق طموحك

سااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااافر اعمل لك قرشين وتعالى تاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااجر بيهم فى اى شيئ لولم توفق فى التكملة والله يا اخى هذا ابتغاء مرضات الله .

ولا تنظرالى نصف الكوب الفارع

ghoneem84
05-07-2010, 07:52 PM
لا يا أخى لاتضيع كل ما فعلتة السنين الماضية ففرصة السفر ممكن تتكر
إنما لو حصل تعيين بعد ماتسافر
أولا: لن تتكر ثانية
ثانيا : أنت ممكن تيجيلك سكتة قلبية بسبب الفرصة اللى راحت منك
وفى الاول والاخر القرار لحضرتك وربنا يوفقك لما يحب ويرضى
وليس لما تحب وترضى لانه
هو يعلم وأنتم لاتعلمون

samr star
05-07-2010, 07:57 PM
عقد بعقد يبقى اصبر إن الله مع الصابرين ,وإن شاء الله سوف يكلل صبرنا بالتثبيت .

وليد غربية
05-07-2010, 08:08 PM
اخى العزيز انا مع الرأي المؤيد للبقاء هنا احنا تعبنا كتيررررررررررررررر هنيجى فى وقت الحصاد نمشى
اصبر الشهرين دول
مكنش وخلاص الامل مفقود ربنا يكرمك ان شاء الله
مما تيجى من برة وتشوف اصحابك متثبتين وانت لا هتزعل وتقول يارتنى كنت استلامت ومشيت
لا نريد ان نقول ياريت اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر

طارق حامد2
05-07-2010, 09:12 PM
اخى الكريم من رأيى ان تنتظر ولو حكمت للسنة الثالثة بالكامل لحد منشوف ايه حيحصل تانى معانا ولو محصلسى تثبيت انا حسيب التعاقد زيك والقالى بلد بره افضل وفرص بره كتتتتير خالص
ده رأيى وطبعا انت واللى شابفه

أ/ هشام العيسوى
05-07-2010, 09:44 PM
استخير الله

Mr.AI
05-07-2010, 10:04 PM
أنا معايا نفس المشكلة بس اخترت البقاء

الأستاذة أم شاهندة
05-07-2010, 11:10 PM
صلى ركعتين استخارة
وتوكل على الله وسيب ربك هو يسر لك الأفضل

prof2007
05-07-2010, 11:13 PM
عقد بعقد يبقى اصبر إن الله مع الصابرين ,وإن شاء الله سوف يكلل صبرنا بالتثبيت .اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر

مدرسة الانجلش
05-07-2010, 11:29 PM
عقد بعقد يبقى اصبر إن الله مع الصابرين ,وإن شاء الله سوف يكلل صبرنا بالتثبيت .اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر اصبر

?????????????
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
?????????????
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

fatema2004
05-07-2010, 11:29 PM
'طبعا استخير أولا
ثانيا أكثر من الدعاء بأن ييسر الله لك الخير من أوررك
ادع بدعاء حسبى الله لا إله إلا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم 7مرات فى الصبح و7 فى المساء يكفيك الله ما أهمك
احسب مقدار الفائدة لك هنا
وهناك ؟
لكن هل ستتحمل متاعب الغربة أم لا ؟
-عن نفسى نحلم بالسفر وعمل مدرسة خاصة أعلم فيها صح-وليس كمنهج الحكومة
وعلى كل حال السفر لن يكن قبل شهر 9 تكون ظهرت النية

أميرة صبرى
05-07-2010, 11:37 PM
أ مع رأى الأخت السابقة
أنتظر الباقى قليل بإذن الله

nasserfathy
05-07-2010, 11:59 PM
أخي الكريم انا شخصيا جات لي اكثر من فرصة سفر ومع العلم ان زيك تمام نجحت في امتحانات الكادر وicdl السفر ممكن يجيلك تاني اما لو حصل تثبيت للدفعة اللي امتحنت صعب اللي هيمشي يتعين تاني

مستر /سامح على عبد العظيم اليمانى
06-07-2010, 12:05 AM
صلى صلاة الاستخارة

the keng
06-07-2010, 02:00 AM
انا ذيك واكتر بس قررت اقعد
شوفلك شغل اضافي تاني مثلي يخليك تنسي فكرت السفر لمدة 6 اشهر بس
لو مفيش تثبيت يبقي نتقابل انا وانت علي العبارة لنودع هذا الوطن للابد

مستر /سامح على عبد العظيم اليمانى
06-07-2010, 04:05 AM
أن شاء الله الخير قادم انتظر

Mrs/Marwa
06-07-2010, 05:37 AM
استاذ محمد سافر واتوكل على ربنا يوم في اي دوله عربيه بألف هنا يعني انشاء الله تبني بيت وتجيب عربيه ويكون عندك فلوس في البنك .غير كده هترتاح نفسيا من ضغوط القرارات اللى كل يوم والتاني دي .وبجد فرصه السفر الكويسه مش بتتوافر كتير .صدقني اتوكل على الله وسافر .وظيفه معلم مساعد دي بالنسبه لاي راجل مش هتفتح بيت هي كويسه للبنت يعني شغل ست سعات ولو متجوزه هتطبخ وتراعي ولدها .اما ليك الدروس يعني على كف عفريت والمدرسييييييين كترو اوي حتى اللى خريجين تجاره عربي بيدو دروس انجلش وحساب وحجات غريبه كده سااااااااااااااااااااااااااافر وادعيلي لما تعمل اول عمره ليك
ساااااااااااااااااااااااااافر سااااااااااااااااااااااااافر سااااااااااااااااااااااااافر

simsim12
06-07-2010, 05:49 AM
انا بردوا نفس المشكلة جالي عقد حكومة في دولة عربية السنة اللي فاتت
صليت استخارة وربنا هداني ان انا مسفرش واخترت البقاء

صلي استخارة وربنا يوفقك ويهديك الي الخير ان شاء الله

hemalotfy
06-07-2010, 06:28 AM
نفس مشكلتي

anamasry
06-07-2010, 08:46 AM
شوفوا الظلم فى الاسكندرية بنقبض 310 فقط لاغير

عبدالله080
06-07-2010, 11:17 AM
انا جاتلي نفس الفرصة بالضبط و نفس الظروف و لكني اثرت البقاء لحد اما نشوف ايه اللي هيحصل

mratwa7
06-07-2010, 11:18 AM
سافر احد مدرسنى الاكفاء جدا فى مادة الاحياء ...كنا بنقول علية دكتور
الى الامارات اعارة لكنه لم يتاقلم فى الغربه وتعب نفسيا ورجع تانى لعمله فى مصر.
حضرتك لو مستريحتش هناك لاى سبب هترجع على فين؟
فاصبر لحد ماربنا يسهل ونثبت وبعدها سافر بره ذى ماانته عاوز.

ممالكه الحياه
06-07-2010, 05:26 PM
سافرررررررررررررررررررررررررررررررررررررر لاتترك هداه الفرصه الفرصه لاتاْتى الا مره واحده وعليك بغتنامها وشوف اللى حوليك المدرسين المثبتين مهم بقالهم سنين بدول الخليج ولا عمرهم هيرجعوا للتدريس فى مصر ساففففففففففففففففرررررررررررررررررررررررررررررررر رررررررررررررررررررررر