مشاهدة النسخة كاملة : لماذا أسموا الحب بالأعمى؟؟؟ تفضلوا الإجابه في الداخل


سؤئة الطيوبة
12-08-2010, 10:23 PM
السلام عليكم

مساء الخير كيفكم ان شاء الله بخير

طبعا كلنا نسمع ان الحب اعمى ويمكن ماندري ليه سموه ( أسموه) كذا

تعرفوا ع الاجايه

احممممم اذا اعجبتكم الاجابه قيموني فضلا وليس أمرا

يعطيكم العافيه

شكرا



و ما عجبي موت المحبين في الهوى و لكن بقاء العاشقين عجيب .

و لولا الهوى ما ذلّ في الأرض عاشق و لكن عـزيـزالـعـاشـقـيـن ذلـيل





لولا الحياء لهاجني استعبار **** ولزرت قبركٍ والحبيب يزار




القصه الحقيقيه لـ.. الحب أعمى



دائما ما نسمع بكلمة الحب
اعمي .. ولكن لا نعلم ما سبب هذه التسميه
اتعلمون لماذا سمي بهذا الاسم
انا اقولكم السبب

لماذا سـُمي الحب اعمى ؟؟

السبب هو ..........

في قديم الزمان

حيث لم يكن على الأرض بشر بعد ...

كانت الفضائل والرذائل.. تطوف العالم معا'..


وتشعر بالملل الشديد....

ذات يوم... وكحل لمشكلة الملل المستعصية...

اقترح الإبداع.. لعبة.. وأسماها الأستغماية.. أو الغميمة..


أحب الجميع الفكرة...

وصرخ الجنون: أريد أن أبدأ.. أريد أن أبدأ...

أنا من سيغمض عينيه.. ويبدأ العدّ...

وأنتم عليكم مباشرة الاختفاء....

ثم أنه اتكأ بمرفقيه..على شجرة.. وبدأ...

واحد... اثنين.... ثلاثة....

وبدأت الفضائل والرذائل بالاختباء..

وجدت الرقة مكانا لنفسها فوق القمر..

وأخفت الخيانة نفسها في كومة
زبالة...

وذهب الولع واختبأ... بين الغيوم..


ومضى الشوق إلى باطن الأرض...


الكذب قال بصوت عال: سأخفي نفسي تحت الحجارة.. ثم توجه لقعر البحيرة..


واستمر الجنون: تسعة وسبعون... ثمانون.... واحد وثمانون..

خلال ذلك أتمت كل الفضائل والرذائل تخفيها... ماعدا الحب...

كعادته.. لم يكن صاحب قرار... وبالتالي لم يقرر أين يختفي..

وهذا غير مفاجيء لأحد... فنحن نعلم كم هو صعب إخفاء الحب..

تابع الجنون : خمسة وتسعون....... سبعة وتسعون....


وعندما وصل الجنون في تعداده إلى: مائة ،،،،،،



قفز الحب وسط أجمة من الورد.. واختفى بداخلها..

فتح الجنون عينيه.. وبدأ البحث صائحا': أنا آت إليكم.... أنا آت

إليكم....

كانت الخيانه أول من أنكشف...لأنها لم تبذل أي جهد في إخفاء نفسها..

ثم ظهرت الرقّة المختفية في القمر...

وبعدها.. خرج الكذب من قاع البحيرة مقطوع النفس ... !!

وأشار على الشوق أن يرجع من باطن الأرض...

وجدهم الجنون جميعا'.. واحدا بعد الآخر....

ماعدا الحب ...



الجنون..كاد يصاب بالإحباط والبأس.. في بحثه عن الحب

إلى أن اقترب منه الحسد ،،،

وهمس في أذنه



الحب مختف في شجيرة الورد...



التقط الجنون شوكة خشبية أشبه بالرمح.. وبدأ في طعن شجيرة الورد



بشكل طائش ،،،،،، ليخرج منها الحب



ولم يتوقف إلا عندما سمع صوت بكاء يمزق القلوب...

ظهر الحب.. وهو يحجب عينيه بيديه.. والدم يقطر من بين أصابعه...



صاح الجنون نادما': يا الهي ماذا فعلت؟..



ماذا أفعل كي أصلح غلطتي بعد أن أفقدتك البصر ؟...

أجابه الحب: لن تستطيع إعادة النظر لي... لكن لازال هناك ما تستطيع فعله لأجلي... كن دليلي ...

وهذا ما حصل من يومها.... يمضي الحب الأعمى... يقوده
الجنون !!

مجنونة الكيمياء
12-08-2010, 11:02 PM
بجد بجد حكاية رائعة بس الحب اعمى لسبب تانى ان احنا لما بنحب حد بيكون الحد ده قادر يغير مجرى حياتك فبيملك كل حاجة فينا قلوبنا وعقولنا بيكون الموجه لينا ....بس سواء كانت القصة دى حقيقة او خيال فهى جميلة اوى اوى اوى

سؤئة الطيوبة
13-08-2010, 01:23 AM
بجد بجد حكاية رائعة بس الحب اعمى لسبب تانى ان احنا لما بنحب حد بيكون الحد ده قادر يغير مجرى حياتك فبيملك كل حاجة فينا قلوبنا وعقولنا بيكون الموجه لينا ....بس سواء كانت القصة دى حقيقة او خيال فهى جميلة اوى اوى اوى
ههههه لاء القصة دى خيال وخيال جميل جدا

وشكرا لتشريفك للموضوع يا مجنونة

لكى ودى واحترامي

emadcom
13-08-2010, 01:30 AM
الحب أعمى لأننا مش بنشوف إلا الشخص اللى بنحبه
و أول ما بنشوفه بجد بنكرهه على طول

سؤئة الطيوبة
13-08-2010, 01:42 AM
الحب أعمى لأننا مش بنشوف إلا الشخص اللى بنحبه
و أول ما بنشوفه بجد بنكرهه على طول

اى لما بنفوووووووووووق .......بنشوفو على حقيقتة.....شكرا لك..........

samar saad
13-08-2010, 02:17 AM
لا يا سؤئة الحب مش اعمى ولا حاجه نصيحه من اختك الكبيرة يعنى انا عن نفسى لازم اختار اللى يناسبنى مش بقى اللى يحبنى كده وخلاص يالا ما صدقت الحب ده مش كلمة كده وخلاص الحب عندى يعنى احترام متبادل يعنى الراجل اللى يحبنى يخلصلى طول العمر وانا افضل ملكه طول العمر, الحب عندى يعنى الراجل يعاملنى على انى ملكة فى بيته واخدمه برموش عنيا وقبليه اهله هو ده الحب مش الشكل بقى والمظاهر , خدى منى بقى نصيحه اخيرة الدنيا لا تدوم يعنى ولا حاجه هتجرى وراها هتدوم ليكى لا دراسة ولا جمال ولا فلوس اللى هيدوم ليكى حبك لربنا وللناس بعده هى دى الدنيا فى نظرى وهو ده الحب
صدعتك اكيد بس انا والله بحبك وبحب اتكلم معاكى زى اختى الصغيرة لما بنصحها دايما
مشكورة حبيبتى

سؤئة الطيوبة
13-08-2010, 04:35 PM
لا يا سؤئة الحب مش اعمى ولا حاجه نصيحه من اختك الكبيرة يعنى انا عن نفسى لازم اختار اللى يناسبنى مش بقى اللى يحبنى كده وخلاص يالا ما صدقت الحب ده مش كلمة كده وخلاص الحب عندى يعنى احترام متبادل يعنى الراجل اللى يحبنى يخلصلى طول العمر وانا افضل ملكه طول العمر, الحب عندى يعنى الراجل يعاملنى على انى ملكة فى بيته واخدمه برموش عنيا وقبليه اهله هو ده الحب مش الشكل بقى والمظاهر , خدى منى بقى نصيحه اخيرة الدنيا لا تدوم يعنى ولا حاجه هتجرى وراها هتدوم ليكى لا دراسة ولا جمال ولا فلوس اللى هيدوم ليكى حبك لربنا وللناس بعده هى دى الدنيا فى نظرى وهو ده الحب
صدعتك اكيد بس انا والله بحبك وبحب اتكلم معاكى زى اختى الصغيرة لما بنصحها دايما
مشكورة حبيبتى

اية الكلام الجميل دة ..........يااااااااة احلا اخت فى الدنيا.......ربنا يخلكى يا سمورتى يارب......واكيد هسمع كلامك يا خبرة:d

samar saad
13-08-2010, 11:40 PM
تعيشى يا اجمل سؤئة

سؤئة الطيوبة
14-08-2010, 12:43 AM
عــــــــــــــــــــسل يــــــــــــــــخوووووووووواتي

samar saad
14-08-2010, 12:51 AM
انت اللى عسل يا قمر بقولك كان فى موضوع اسمه يا من ابكيتى القمر كان اهداء من حد ليا عايزاكى تقريه ممكن تجيبيه من الاحصائيات بتاعتى ردك يهمنى

mera_mar21
14-08-2010, 01:01 AM
قصه روعه جداااااااااااا


ومشكوووووووووووووره اختى جزاكى الله خيراااااااااااا

سؤئة الطيوبة
14-08-2010, 01:02 AM
اوووووووك يا ملوكة هشووووووووووووووف يا قمر