مشاهدة النسخة كاملة : بالله عليكم ساعدوني (ادوات اولي اسنان)

ماما ميا ميا
18-08-2010, 12:40 AM
انا رايحة اولي اسنان جامعة الاسكندرية و ناس كتير خوفوني من الادوات و قالولي ان فية اداه الازم نجيبها في اولي ب 1500 جنية و ان الكتب ب 2000 جنية ارجوكم لو حد عنده ايه معلومات يساعدني لاني قلقت جدا و جزاكوا الله خيرا

Mostafa Ahmad
18-08-2010, 02:19 PM
سيبك منهم
دا كله كلام فاضى
انا كمان رايح اسنان القاهره وناس كتير قالتلى حاجات كده بس انا روحت لدكاترة اسنان قرايبى وسألت ناس اكبر منى ف الكليه وقالولى ان اعدادى واولى وتانيه مفهمش الا مصاريف بسيطه ال هيا مصاريف الادوات والمواد ال هتشتغلى عليها وتالته تقريبا فيها جهاز هتشتريه فى منه صينى بحوالى 100 جنيه
بس هتتعبى شويه لما تنزلى تدريب على مرضى عشان بتشترى مواد الحشوات للدروس والادوات وكده ودا ف رابعه متهيألى وخامسه والله اعلم

ماما ميا ميا
18-08-2010, 04:55 PM
سيبك منهم
دا كله كلام فاضى
انا كمان رايح اسنان القاهره وناس كتير قالتلى حاجات كده بس انا روحت لدكاترة اسنان قرايبى وسألت ناس اكبر منى ف الكليه وقالولى ان اعدادى واولى وتانيه مفهمش الا مصاريف بسيطه ال هيا مصاريف الادوات والمواد ال هتشتغلى عليها وتالته تقريبا فيها جهاز هتشتريه فى منه صينى بحوالى 100 جنيه
بس هتتعبى شويه لما تنزلى تدريب على مرضى عشان بتشترى مواد الحشوات للدروس والادوات وكده ودا ف رابعه متهيألى وخامسه والله اعلم

انا بجد متشكرة لجضرتك علي فكرة انا رايحة اولي اسنان يعني خلصت اعدادي و فعلا اعدادي مافيهاش مصاريف الا الكتب بس و بجد جزاك الله خيرا

دكتور ريهام
28-08-2010, 02:32 AM
يا بنتى انتى ليه معقده نفسك سيبها على الله وكله هيعدى وبعدين مصاريف ايه دلوقتى انتى لسه شوفتى حاتجه امال فى 3 ورابعه هتعملى ايه خليهى على الله ومتحمليش هم ربنا اللى بيرزق ومحدش تانى ايه واللى ليه نصيب هيخده بخصب عن اى حد
ماشى يا نسمه ههههههههههههه

المبتسم الحزين
29-08-2010, 02:46 AM
خلوها علي الله

ولكل مجتهد نصيب

لن تبلغ المجد حتي تلعق الصبرا

أنا رايح برده أولي بعد الأعدادي و سمعت ان فيه ادوات هنشتريها بس حاجات بسيطه

والعملي الجد والعيادات مش هيبقي ألا ف تالته ورابعه

المهم انكم تجتهدوا و ربنا يسهل

ماما ميا ميا
03-09-2010, 01:40 AM
يا بنتى انتى ليه معقده نفسك سيبها على الله وكله هيعدى وبعدين مصاريف ايه دلوقتى انتى لسه شوفتى حاتجه امال فى 3 ورابعه هتعملى ايه خليهى على الله ومتحمليش هم ربنا اللى بيرزق ومحدش تانى ايه واللى ليه نصيب هيخده بخصب عن اى حد
ماشى يا نسمه ههههههههههههه
ازيك يا ريهام و الله انا مش معقدة نفسي و لا حاجة كل الحكاية ان و احدة صاحبيتي قاعدة تقولي كلام غريب و انا كنت عاوزة اتاكد قاعدت تقولي المصاريف بتوصل ل 20 الف جنية و حاجات غريبة و كل ما اكلمها تكلمني في نفس الموضوع لغاية مقلقتني خالص:040vk0:بس علي الفكرة انا روحت الكلية و سالت و قالوا ان المصاريف حتبقي كلام فارغ بس نعمل ايه بقي في فلة العقل منا لو مقلقتش معرفش اعيش:d:d
خلوها علي الله

ولكل مجتهد نصيب

لن تبلغ المجد حتي تلعق الصبرا

أنا رايح برده أولي بعد الأعدادي و سمعت ان فيه ادوات هنشتريها بس حاجات بسيطه

والعملي الجد والعيادات مش هيبقي ألا ف تالته ورابعه

المهم انكم تجتهدوا و ربنا يسهل
شكرا علي رد حضرتك و فعلا لكل مجتهدا نصيب

دكتور ريهام
03-09-2010, 01:54 AM
لا تخافى يا نسمه احب بشرك ان احنا ضايعيننننننننننننننن

Dentist_Nemo
03-09-2010, 09:30 PM
انا برضوه فى اسنان اسكندرية وسألت عن موضوع الادوات ده وقالولى انه مش كتير يعنى
فى جهاز الارتكليلشن ده لو مجنتك هيبقى ب 120 ولا عادى هيبقى ب 60
وشوية حاجات كمان مش هتعدى ال100 جنيه بكل حال من الاحوال
وبيقولوا فى سنتر اسمه الباشا فى اول السنة بينزل اوفر بتبقى كل الادوات ومعاهم الجهاز ده مجنتك ب 120 :022yb4:
بس للامانة فى ناس قالوللى بلاش الباشا :o
والشنطة بتاعة اسنان نفسها تقريبا ب60 او 70
وفى شنطة بتنزل لادوات اولى بيقولوا مش ليها لازمة نجيب التانية من دلوقتى لاننا كده كده هنجيبها فى تانية
وكده يعنى ولو عايزين اسامىا لادوات اجيبهلكم
بس انا بصراحة مش مهتمة اوى خلاص الدراسة فاضل عليها اسبوعين تقريبا وهنعرف كل حاجة عن قرب :(

دكتور ريهام
03-09-2010, 11:17 PM
شكرا ليكى وجزاك الله خيرل