مشاهدة النسخة كاملة : أروع أطلس histology متميز حقا

stoof
28-08-2010, 04:36 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

مرحبا بكم إخواني اخواتي الي في طب طبعا والي مش في طب برضو مش مشكلة :p:p رمضان مبارك علينا وعليكم

ده أطلس رائع بمعنى الكلمة وهو عبارة عن أطلس لشرائح الهستولوجي الي هنشوفها في تحت الميكروسكوب في معمل الهستولوجي في الكلية

"di Fiore's Atlas of Histology with Functional Correlations"

http://ifile.it/fjtaum/atlas_of_histology_vitrag24.rar

كلمة سر فك الضغط : Mohamed is the best creature

لا تنسوني من خالص الدعاء

:)

Magic Sword
29-08-2010, 10:38 AM
شكرا لك اخي الكريم علي هذا الاطلس وان كنت لا اعرف ما هوا الاطلس سامحني لاني انا لسه رايح اولي طب المنيا وما اعرف شي (( بس هوا شكله من برا حلو:))) وانا اخوك محمود
جزاك الله خيرا اخي الكريم وجعلك من عتقائه في الشهر الكريم
وكل عام وانت بخير

stoof
29-08-2010, 09:39 PM
أخويا محمود :

أهلا بيك وبكل أهل المنيا ..... ^^ ^^
الأطلس هو عبارة عن كتاب بيجمع حاجات كتيبر جدا جواه ..يعني مثلا لو كان أطلس جغرافيا يبقى فيه خرائط دول العالم ... ولو كان طبي مثلا للهستولوجي يبقى فييه جميع الصور الي ممكن نشوفها تحت الميكروسكوب وهو بمثابة مرجع هام و كبير ممكن نرجعله طوال فترة الدراسة وحتى وبعدها ....... يعني ده برنامج فيه كل الشرائح الي هنشوفها ان شاء الله تحت الميكروسكوب في الكلية إن شاء الله

.....

أخوك : د.مصطفى .. داخل اولى طب عين شمس إن شاء الله .. ^^

Magic Sword
30-08-2010, 11:01 AM
أخويا محمود :

أهلا بيك وبكل أهل المنيا ..... ^^ ^^
الأطلس هو عبارة عن كتاب بيجمع حاجات كتيبر جدا جواه ..يعني مثلا لو كان أطلس جغرافيا يبقى فيه خرائط دول العالم ... ولو كان طبي مثلا للهستولوجي يبقى فييه جميع الصور الي ممكن نشوفها تحت الميكروسكوب وهو بمثابة مرجع هام و كبير ممكن نرجعله طوال فترة الدراسة وحتى وبعدها ....... يعني ده برنامج فيه كل الشرائح الي هنشوفها ان شاء الله تحت الميكروسكوب في الكلية إن شاء الله

.....

أخوك : د.مصطفى .. داخل اولى طب عين شمس إن شاء الله .. ^^
شكرا ليك يا د/مصطفي بجد والله استفدت منك اوي بس هل الاطلس ده لكل المواد اللي علينا ولا للهستولجي بس يعني فيه اطلس للفسيولوجي والاناتومي والبيو ولا ايه
شكرا لحضرتك وجزاكم الله خيرا

عبدالنبي الحداد
30-08-2010, 11:24 AM
شكرا لك اخي الكريم

Rymonda
30-08-2010, 01:09 PM
مفيش غير لسنه اولى ؟
:d

stoof
30-08-2010, 10:18 PM
ده لكل السنين وفيه شرائح للماجستير .. يعني ده شامل جدا وفيه شرائح احنا مش مطلوبة منا يعني لكل السنوات الدراسية في الطب .....

وطبعا فيه اطلس ومراجع كتيرة لكل المواد و إنت ممكن تدور في النت هتلاقي مراجع وكتب كتير ... وانا ان شاء الله هبقا انزل مراجع للمواد كلها ان شاء الله .....

سلام

د/اسراء
31-08-2010, 06:21 AM
شكررررررررررررررررررررررررررررا كتييييييييييييييييير

Mr. Medhat Salah
31-08-2010, 09:22 AM
thaaaaaaanks alot

Magic Sword
31-08-2010, 10:53 AM
جزاك الله خيرا د/مصطفي وجعله الله في ميزان حسناتك

وجدان حنفي
01-09-2010, 05:45 PM
ربنا يكرمك ياااا درش

قوللي يابني بتجيب الحاجات دي منين
دة انا اخوك وجدان بردو

stoof
01-09-2010, 05:51 PM
ههههههههههه لا مش قايل والي يعرف مش يقوله ههههههههه

ربنا يخليك لينا كدة على طوول وتشرفنا هنا في المنتدى بتاع الطب البشري المهجووور الي قليل اووي الي بيدخلوه

^^

وجدان حنفي
01-09-2010, 06:01 PM
انا دايما بدخل ابص بصات سريعة كدة

لو تحب نخليه ازحم من القسم العام

انا تحت امرك المواضيع كتيييير عندي لو تحب

بس ايدك معايا يا دكتور درش

عمرو على نادي
13-09-2010, 02:28 PM
انا معرفتش احمله ارجو احد يكتب لي الطريقه

stoof
15-09-2010, 11:29 AM
انا معرفتش احمله ارجو احد يكتب لي الطريقه

انت اول اما تفتح الصفحة هتلاقي تحت كلمة : request download ticket هتضغط عليها وبعد كدة هيظهر لك مربع هتكتب فيه كلمتين هيظهروا ليك وبعد كدة ok و هتلاقي البرنامج بدا يتحمل معاك :078111rg3:

Toutaya
25-09-2010, 03:58 PM
جزاك الله خيرا

ولكن هل من الممكن شرح مبسط عن كيفية الاستخدام ؟

stoof
25-09-2010, 05:42 PM
جزاك الله خيرا

ولكن هل من الممكن شرح مبسط عن كيفية الاستخدام ؟

اول اما حضرتك تحملي البرنامج هتفكي الضغط ( يعني تدوسي على الملف الي حملتيه كلك يمين ويعد كدة extract here ) و هيطلب منكم كلمة السر وتكتبيها ... وبعد كدة هتستبي البرنامج عادي جدا ... واول اما تفتحيه هتلاقي على ايدك الشمال ( eroshenko : difiore's atlas of hitology 10th edition ) تدوسي عليها لو انت عايزة تتصفحي كل مكونات البرنامج و هتلاقي ظهرت تحتها part 1 وده للأنسجة و part2 وده للأعضاء تختاري الي حضراتك عايزه منهم

ولو حضرتك مش لاقيتي الي انت عايزاه هتلاقي كلمة search هتدوسي عليها هتلاقي ظهرت خانة تكتبي فيها الي حضرتك عايزاه

^^ ده شرح مبسط وارجو اني اكوت قدرت أبسط الشرح عشان حضراتكم

ادعولنا يا جماعة (( فاننا طلبة طب ^^)) ههههه

Magic Sword
25-09-2010, 06:54 PM
ع كدا يا درش ينفع طالب طب يدعي لطالب طب:d
ربنا يوفقك ويوفقنا كلنا يارب

stoof
25-09-2010, 07:52 PM
ع كدا يا درش ينفع طالب طب يدعي لطالب طب:d
ربنا يوفقك ويوفقنا كلنا يارب

ينفع يا دكتور محمود بس الي يدعي بس .... ربنا يوفقك ويوفقنا كلنا يا رب يارب :p:p:p

Toutaya
26-09-2010, 03:14 PM
اول اما حضرتك تحملي البرنامج هتفكي الضغط ( يعني تدوسي على الملف الي حملتيه كلك يمين ويعد كدة extract here ) و هيطلب منكم كلمة السر وتكتبيها ... وبعد كدة هتستبي البرنامج عادي جدا ... واول اما تفتحيه هتلاقي على ايدك الشمال ( eroshenko : Difiore's atlas of hitology 10th edition ) تدوسي عليها لو انت عايزة تتصفحي كل مكونات البرنامج و هتلاقي ظهرت تحتها part 1 وده للأنسجة و part2 وده للأعضاء تختاري الي حضراتك عايزه منهم

ولو حضرتك مش لاقيتي الي انت عايزاه هتلاقي كلمة search هتدوسي عليها هتلاقي ظهرت خانة تكتبي فيها الي حضرتك عايزاه

^^ ده شرح مبسط وارجو اني اكوت قدرت أبسط الشرح عشان حضراتكم

ادعولنا يا جماعة (( فاننا طلبة طب ^^)) ههههه

شكرًا جزيلا على الشرح ، والبرنامج فعلا طلع رائع بكل معنى الكلمة

stoof
27-09-2010, 10:34 PM
العفو .. ده واجبي

tarekbbb
27-01-2012, 02:54 PM
thank you uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu uuuuuuuuuuuuu

LoOoLy El Treikawya
27-01-2012, 04:18 PM
جزاك الله خيرا