مشاهدة النسخة كاملة : اعد النظر الى نفسك..أنت مدرس حقا

soher.t.m
01-09-2010, 12:49 AM
يطالب كل مدرس بحقه ..فى التعين..الحوافز...العلاوات.....وغير ذلك من اشياء مادية...لكن هل نظر كل واحد الى نفسه..وسالها ما دورى فى حق من اعلمه....اجد اليوم كل مدرس وكانه تاجر فى السوق يبع لمن يشترى...يذهب الى المدرسة وهل يفكر كم يفوز بعددمن التلاميذفى الدروس هذه السنة....ومع بداية السنة تبدا الحروب بين المعلمين ..كل واحد عاوز يفوز بعدد اكبر من الدروس...والله عجبت لجملة تلميذ يقول لمدرس...انا دخلتلى فى الامتحان خلاص انا هاسيب المدرس فلان وبعد كدا ها خد عندك الدرس..ويدخل المدر س المحترم الفصول ويطالب التلاميذ بفلوس الدرس ...والله بحس ا ن تاجر بيجمع القسط من الناس الى باعلها...يا رايت المدرس الى دائما بيشتكى من الظلم يفكر كم تلميذ جرح مشاعره ....وهو بيطالب بفلوس الدرس ....كم اسرة استلفت عشان الدروس... كان زمان سعادة المدرس انجاز الطلاب وتفوقهم...لكن دلوقتى...........لا اله الا انت سبحانك ان كنت من الظلمين .....الهم اهدى الجميع للخير....

Observer
01-09-2010, 12:54 AM
الدروس لو كانت تحت ضغط او اكراه أو مقابل مصلحة اكيد حرام ومال سحت

said_math
01-09-2010, 01:01 AM
معظم كلامك جميل ومعاك

بس هل مرتبك ال 385 جنيه هيكيك...فى ظل غلاء الاسعار دى....

هيكفيك...ايه ولا ايه...

المرتب لو معقول ومكفى نصف المدرسين هينسى حكايه الدروس ..دو وجهه نظرى

وربنا معانا

وصلى اللهم على سيدنا محمد رسول الله صلى الله عليه وسلم

soher.t.m
01-09-2010, 01:52 AM
ربنا ان شاء الله يباركلك فى مرتبك.....انا اعلم ان هناك العديد من المدرسين يشتغل بالدروس ولكن باسلوب لا يقلل من هيبته كمعلم...واسلوب يتقى الله فى التلميذ واهله...
وعلى فكرة انا مرتبى368.5 ......اللهم اكفنى بحلالك عن حرامك واغننى بفضلك عن من سواك...انا وكل المسلمين والمسلمات

msrahmedseef
01-09-2010, 11:11 AM
هو الل بيتكلم على الفلوس والدروس فاكر ان المدرس اللى بيعطى دروس ده مبسوط من كده انا هاتكلم عن نفسى انا باذن الله لو عندى ما يكفينى من المال واقصد بمعنى يكفينى اى يسد كل احتياجاتى طبعا انا مش طماع انا عاوز احتياجاتى اللى انا محتاجها يعنى لما اعوذ اى حاجة فى بيتى من ملبس او ادوات منزلية او دفع فواتير او مأكولات او روشتات و زيارات الدكاترة او زيارة حد من الاقارب او اعمال الصيانة المنزلية او الانتقالات و السفر من مكان الى مكان طبعا ده لى وكذلك اسرتى ومصاريفهم اكون قادر على عمل كل ده بدون ما امد ايدى لحد واشحت والله لو ده تحقق انا مستعد انى ما اشتغلش فى الدروس المنهكة ده الدروس دى بت*** المدرس صحيا ونفسيا واجتماعيا وعائليا اما بتحولة الى مريض بدنى او بتحولة الى مريض نفسى اما بالسخط او الجشع وعدم الضمير وكله اوردنا المهالك