مشاهدة النسخة كاملة : اليوم فى اجتماع للمعلمين المساعدين إدارة غرب المحلة 23-9-2010

zftooty
23-09-2010, 10:26 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اليوم 23/9/2010 تم اجتماع بالمعلمين المساعدين
وبخصوص تجديد العقد
وتم وضع شرط لتجديد العقد وهو محو أمية 5 أشخاص
ومن لا يقوم بذلك قبل ميعاد تجديد العقد لا يتم تجديده مرة أخرى

أريد أن أعرف من وضع هذا الشرط ؟:040vk0:
هل المدرس المساعد لعبة فى ايدى المسئولين :romarioxp6:
من يستغلون الشباب واحتياجهم للوظيفة لارضاء من اعلى منهم:stickjo4:

الموضوع جميل وفيه خدمة لأخيك المواطن ومنفعة للغير كلام جميل
بس الكلام ده لو احنا فاضيين مش فيه مدرسة ومنهج وطلبة ملزومين منا
فيه غيرنا عايز وظيفة وممكن يعلم خمسة أفراد وتديله عقد

العقد بنوده واضحة فى بند تجديد العقد يتم تجديده بأمر من الوزير إذا لم يتم الدخول لامتحان الكادر فى السنتين الأولى

هل الموضوع ده فى إدارات اخرى ؟؟؟؟:confused:

جارةالوادى
23-09-2010, 07:01 PM
لاء دى بدعة جديدة عندكم انتو بس وطبعا طبعا تعملو احتجاج ومتوافقوش لان فيه هيئة اسمها تعليم الكبار وفيها مرتبات وفلوس وناس بتشتغل فى كدة مش احنا يعنى وطبعا من غير مااقولكم مش محتاجة افكركم ان العقد لايحتوى اى بند بيقول اننا نمحى امية حد طيب نقدر يااخى على فصولنا

vip_ame
23-09-2010, 07:37 PM
كلام فاضى طبعا ومالهمش اى حق فى فرض اى شروط

Mr.Shaaban
23-09-2010, 08:34 PM
ولسه كمان

amr salim
24-09-2010, 02:00 PM
نفس الكلام في الشرقية

moha_5500
24-09-2010, 03:41 PM
انا من المحله من أداره غرب و متأكد ان الكلام دا اونطه . لان القانون اللى الحكومه عملته للتسكين لم يتم ذكر محو أميه . و دا كله هيطلع ف الاخر كلام فاضى من مسئول فاضى .

محمد ابوصلاح
24-09-2010, 05:56 PM
حرام والله العظيم خلاص الواحد زهق
تعرفوا انا عندي اقتراح وهو اننا نمتنع عن محو الامية ده هيعملوا فينا ايه يعني اولا ده مش تبع قانون الكادر ثانيا مش هيقدروا يرفدونا

ahmed salh
24-09-2010, 09:27 PM
من يستطيع ارسال هذه المشاركه الي اليوم السابع او المركز المصري للحق في التعليم علشان يشوفو اول وزير ينفذ عكس ماجاء في القانون 155 لسنه 2007 قانون الكادر

واعتقد ان التا كد من هذا الموضوع ليس صعبا عن طريق مضبطه مجلس الشعب اوعن طريق الحلقه المسجله في التليفزيون

وزاره التنميه الاداريه خالفت ما اقره اعضاء ورئيس مجلس الشعب بشان تثبيت الد فعات التي تعاقدت قبل الكادر

بدون اي شروط ولا امتحانات وفورااااا

انا عندي مستندات هذه القضيه وهي اخر جلسه لمجلس الشعب للموافقه ع قانون الكادر حيث طلب الدكتور

فتحي سرور طلبين وقد وافق عليهم الاعضاء وتم اقرارهم في القانون والطلبين هما تغير مسمي مدرس متعاقد

الي مسمي مدرس مساعد والطلب الثاني هوعدم تطبيق الشروط الجديده في القانون ع المدرسين المتعاقدين قبل اقرار القانون مثل دفعات 2005و2006و2007 مثل امتحان الاكاديميه وicdl ومحو الاميه وغيره وتثبيتهم فوراااا ع درجه معلم

ولقد شاهدت هذه الحلقه بنفسي ع التليفزيون مباشره واتذكرها جيداااااا ويمكن لمن يريد التاكد من ذلك الحصول ع تسجيل لهذه الحلقه ومشاهدته بنفسه