مشاهدة النسخة كاملة : المطبخ الدولي

mlk
23-08-2007, 03:50 AM
سلام عليكم

زي ما كلنا عارفين كل واحدة مننا مهما طال الزمن أو قصر مصيرها تتجوز ,ده طبعا ان شاء الله

طب قولي لي ازاي حتكون في يوم من الايام مسؤوولة عن بيت من غير ما تكون بتعرف تطبخي

علشان كده فكرت اني أفتح ملف خاص بالطبيخ علشان كلنا نستفيد ونتعلن ازاي نكوون أهل للمسؤوولية

وفي الملف ده حنشوف طبيخ من كل الدول علشان كده سميته المطبخ الدولي

وأنا عايزة رأيكم في الفكرة دي

علشان نبتدي بعون الله في أقرب فرصة

ان شاء الله

mlk

SENDRILLA
23-08-2007, 06:25 AM
فكره حلوه اوى
كملى وربنا يعينك

ayooosh
27-08-2007, 09:59 PM
فكره جميله جدااا

بنت شبابيك
08-09-2007, 09:32 PM
الفكرة حلوة جدااااااااااا

سائد
09-09-2007, 04:09 PM
الفكرة حلوة جدااااااااااا

mlk
10-09-2007, 12:45 AM
السلام عليكم

و أنا فرحانة لأن الفكرة عجبتكم

mlk
10-09-2007, 01:04 AM
أول طبق حيكون معانا هو الحريرة المغربية ,التي تعتبر الطبق الرئيسي عندنا في المغرب واحنا عادة ما بنفطر بها واليكم المقادير الطريقة:

المقادير ربع كيلو لحمة غنم أو عجل على حسب الذوق مقطعة مكعبات صغيرة 125 غرام عدس 125 غرام حمص يابس نبلله في الماء لمدة 12 ساعة ثم نزيل عنه القشرة نصف كوب كرافس مفروم نصف كوب مقدونس أخضر مفروم نصف كوب قزبر أخضر (كزبرة) مفروم بصلتان متوسطتا الحجم مفرومتان جيداً نصف كيلو طماطم مفرومة في الخلاط الكهربائي 125 غرام من الشعرية الرفيعة جداً 125 غرام من الطحين-الفورص- الدقيق الأبيض يتم خلطه في الخلاط الكهربائي مع كوب ماء ربع كوب من زيت المائدة ملعقة صغيرة من السمن ملعقة صغيرة ابزار-فلفل اسود-. ملعقة صغيرة زنجبيل نصف ملعقة صغيرة قرفة 4 ملاعق كبيرة من مركز الطماطم-الطماطم المعلبة- ملعقة ونصف كبيرة من الملح وطبعا الملح على حسب الذوق 4 لترات من الماء
الطريقة نضع قدر كبير من حجم 8 لتر فوق النار. .1نضع ربع كوب الزيت ثم نضيف اللحمة والبصل والمقدونس والقزبرة والكرافس والفلفل الأسود والزنجبيل والقرفة والملح مع التحريك طبعاً لمدة خمس دقائق لا أكثر. .2بعدها نضيف الطماطم التي سبق خلطها في الخلاط ونضيف إلى الكل الحمص والعدس والسمن ومركز الطماطم ثم نضع الماء - 4لترات من الماء- ونغلق طنجرة الضغط السريع لمده ساعة. .3بعدها نزيل الغطاء ونترك القدر فوق نار هادئة جداً. .4نضيف الشعرية والطحين الذي سبق خلطه في الخلاط ونحرك جيداً. .5نترك القدر فوق النار لمدة نصف ساعة أخرى فوق نار هادئة مع التحريك المستمر طبعاً. .6بعدها نزيله من على النار، تقدم ساخنة طبعاً. بالهناء والشفاء. .