مشاهدة النسخة كاملة : أرجو الإفادة

محمد السيد مرسى عجمى
04-10-2010, 01:14 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أنا معلم مساعد 2008م لم أدخل امتحانات الكادر لعدم حصولي على الدبلوم التربوي .
الآن حصلت عليه مع شهادة ال icdl لي سؤال : ماذا أفعل هل أتقدم الى الاكاديمية أم أنتظر ؟ ارجو الافادة ضروري

بحر العرب
04-10-2010, 01:22 PM
[quote=محمد السيد مرسى عجمى;2716447]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أنا معلم مساعد 2008م لم أدخل امتحانات الكادر لعدم حصولي على الدبلوم التربوي .
الآن حصلت عليه مع شهادة ال icdl لي سؤال : ماذا أفعل هل أتقدم الى الاكاديمية أم أنتظر ؟ ارجو الافادة ضروري[/
quote]ربنا يكرمكم جميعا بإذنه تعالى .وتدخلوا الأكاديمية زينا تمام وتمتحنوا زينا تمام وتنجحوا زينا تمام بس حضرتك مش واخد بالك إن اللى عملوا كل ده زى ما همه محلك سر لاتقدموا ولا تأخروا يعنى خدت المطلوب زى ما خدتش كله محصل بعضه والكل هيتعين فى مع الإنتخابات واللى مش هيتثبت فى الزوبعة الجيه لوحتى خد دكتوراه مش هيشوف تعيين تانى خالص .............والله المستعان

جارةالوادى
04-10-2010, 02:14 PM
للاسف مش هتقدر تقدم ورقك للاكاديمية وتدخل اختبار الصلاحية غير لما تاخد التربوى عشان كدة لازم تسرع بالحصول عليها والتقديم ليها فى اقرب فرصة وربنا يوفقك لما فيه الخير وهانت بس شد حيلك
وعموما متقلقش احنا مستنينك لان اللى خلصو ورقهم ودخلو الامتحان ونجحو ا محصلهومش حاجة لاتقلق

hassan43
04-10-2010, 04:55 PM
كارثة كبيرة فى انتظار من تعاقد على معلم مساعدمن 2008
و لم يدخل امتحان الكادر بسبب الدبلومة التربوية
عليك بالانتظار ليس طويلاً ( قول كده على ما نعرف مصيرنا ايه شهرين أو سنتين بحسب الجو )
لغاية ما تحدد الاكاديمية معاد للامتحانات
و طبعاً عشان تدخل امتحان الكادر لازم و لابد يكون معاك ملف الارشاد بتاعك
و طبعاً على ما يحصل ده كله هيكون عقدك انتهى لان فى يناير 2011 هيكون عدى على العقد 3 سنوات
يبقى ايه ... دى مشكلة كبيرة
كارثة بكل المقاييس
احنا اللى امتحنا الكادر و نجحنا و اهو مش عارفين مصيرنا و كل ده و عقدنا يادوب فاضله شهرين ويخلص
اما حضرتك و اللى زيك
عقدكم هيخلص و لسه ما عملتوش حاجه
يعنى انتوا فى ورطة كبيرة مش عارف هتتحل ازاى
بالشكل ده انتوا عاوزين سنة تانى على ال3 سنين بتاعة العقد ازاى ماعرفش
و كمان قالوا ان لازم تقضى سنة بعد الامتحان و يا عالم هيكون امتى
مش عارف اقول لحضرتك ايه ...
الحكومة دى وضعتنا و و ضعت نفسها فى ورطة
و ماكنتش عاوز اقولهالك
للاسف سينتهى عقدك بعد انتهاء ال3 سنوات
و بكده اقدر اقولك .............. من النهارده ......... روح دور على شغلانة تانية
للاسف ..........
الموضوع خرج من ايدية