مشاهدة النسخة كاملة : النصيحة لله

منةالله الديب
05-10-2010, 05:57 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخوتى واخواتى معلمى الدرسات الاجتماعية عندى فكرة بس لا اعرف ان كانت صحيحة ام لا فاريد رأيكم فيها
انا اعمل فى مدرسة من تلك التي يقال انها لا توجد على الخريطة وامكانياتها ضئيلة جدا فالخرائط مهلهلة كأنها رميم
والاقتراح الذى اراه الطلاب الذين يختارون مادة الدراسات كنشاط كثيرون جدا عندى فهل استطيع ان احصل من كل واحد فيهم على مبلغ زهيد جدا واكمل انا عليه من جيبى الخاص ونشترى خامات ونصنع بعض الخرائط على جلد أو على ابلكاش مثلا اقصد نعدها انا وهم واصطحبهم حتى معى فى الشراء ويصبح هذا نشاط المادة
فهل هناك ظلم للطلاب فى ذلك وهل تقع على مسئولية
ارجوا ان لا تحرمونى من نصائحكم الغالية

محجدى
05-10-2010, 04:17 PM
على فكرة كل مادة لها ميزانيه اطلبى من المدير او السكرتير والى انت بتفكرى فيه احنا عملناه بس السنه دى مش عارفين لونها ايه ابعدى عن الشر وغنى له لحد ميظهر كيفية عمل النشاط لان بيقولوا الانشطه هتيجى من مكتب المستشار ممكن تعملى دة كوسيلة خدمة من الطلبة لمادتهم لكن ابعدى عن تسميته بالنشاط الان

مرفت رشوان
09-10-2010, 05:03 PM
لا خالص علفكره انتى عايزه تفيدى مدرستك وحتفيديهم وحتفيدى اللى بعدهم هو دا رايى بس ممكن فى اكبر ليهم رأى تانى وياريت تحترمى الرأى ده

الاستاذه وفاء صلاحي
09-10-2010, 06:09 PM
لا تفعلي
لان اي ولي امر قد يقدم شكوي ضدك بجمع المال من الطلبة :giljotiiniug3:
حاولي وباصرار طلب عمل لوحات من مسئول الوسائل بالمدرسة
واطلبي من الموجه مساعدتك في الضغط علي مدير المدرسة
لا تضعي نفسك في موضع الشبهه :040vk0::049gc0::040vk0::stickjo4:

فهمي محمد
24-10-2010, 02:48 PM
دا نشاط ممتاز
ولكن أمور الماليات وجمع الاموال ممكن تسبب مشاكل في بعض المدارس
وموضوع الميزانيات دا لا يفيد
ممكن تطلبي من الطلاب ان كل مجموعة منهم تعمل النشاط خريطة تكون المدرسة محتاجة لها ويخلو خطاط يعملها وانتى تشرفي عليهم وتختاري الخرائط وتقسمي المجموعات
وكان الله في عونك