مشاهدة النسخة كاملة : نداااااااااااااااء

طالبة حالمة
12-11-2010, 03:38 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كان عندى استفسار لطلبة طب عن طريقة مذاكرتهم فى الثانوية العامة انا طالبة فى تانية ثانوى بس كنت عايزة اسألكوا هو انتوا كنتوا بتذاكروا فىيها ازاى اصل احنا دلوقتى فى شهر 11وانا بصراحة مش بتغط على نفسى فى المذاكرة اوى عشان ماتعبش من اول السنة واجى فى اخر السنة ومقدرش اعمل حاجة فيا ترى اللى انا بعمله ده صح ولا غلط ولا المفروض ابدأ تعب من اول يوم دراسة ولا ابدأ التعب بجد فى ايام المراجعة بس يا ريت الرد

bmbmnb
20-11-2010, 10:35 PM
اولا موضوع متذاكريش قوى علشان تقدى تشدى على نفسك بعدين دا كلام غلط لازم تعودى نفسك على المزاكرة المستمرة بالمعدل اللى يريحك ويخليك بتخلصى اللى بتخديه اول باول ولازم تحطى لنفسك جدول زمنى وتحاول تمشى عليه يعنى تنوى تخلصى فى ميعاد محدد وتخلصى فيه فعلا ومتقلقيش لو نسيتى المزاكرة الاولى ملهاش لازمة اوى وحاولى تركزى اكتر على المراجعات وتحلى اسئلة كتير بس مش من اول مزاكرة لانك بتنسيها بعد كده فيا ريت تخلصى بدرى وتاخدى فترة كبيرة للحل وعاوزك يبقى عندك برود اعصاب (بس مش اهمال )يعنى طول مانتى ماشى على جدولك وهتخلصى فى الميعاد المحدد يبقى متخليش حد يشككك فى نفسك
والله الموفق

Magic Sword
21-11-2010, 11:37 AM
اولا موضوع متذاكريش قوى علشان تقدى تشدى على نفسك بعدين دا كلام غلط لازم تعودى نفسك على المزاكرة المستمرة بالمعدل اللى يريحك ويخليك بتخلصى اللى بتخديه اول باول ولازم تحطى لنفسك جدول زمنى وتحاول تمشى عليه يعنى تنوى تخلصى فى ميعاد محدد وتخلصى فيه فعلا ومتقلقيش لو نسيتى المزاكرة الاولى ملهاش لازمة اوى وحاولى تركزى اكتر على المراجعات وتحلى اسئلة كتير بس مش من اول مزاكرة لانك بتنسيها بعد كده فيا ريت تخلصى بدرى وتاخدى فترة كبيرة للحل وعاوزك يبقى عندك برود اعصاب (بس مش اهمال )يعنى طول مانتى ماشى على جدولك وهتخلصى فى الميعاد المحدد يبقى متخليش حد يشككك فى نفسك
والله الموفق
تمام كل الكلام ده بالظبط هوا اللي كنت عاوز اقوله ما فيه حاجه اسمها ترخي اول السنه وبعدين تشد اخر السنه المزاكره لازم من اول السنه ((قليل متصل خير من كثير منفصل)) واهم حاجه برده تخلصي بسرعه المنهج علشان تحاولي تراجعي كتير كمان تحلي اسئله كتير ولا تقلقي طالما انه لا يتراكم عليكي شئ وتاخذي الدروس اولا باول
وفقك الله لما يحبه ويرضاه

just ready
09-12-2010, 03:28 PM
لو سمحتوا انا طالب ب2ثانوي الامارات وعايز تكتبولي نصائح عن المذاكرة لان نفسي ادخل كلية الطب وشكرا

الصقر المصرى 1
03-01-2011, 06:23 PM

كان عندى استفسار لطلبة طب عن طريقة مذاكرتهم فى الثانوية العامة انا طالبة فى تانية ثانوى بس كنت عايزة اسألكوا هو انتوا كنتوا بتذاكروا فىيها ازاى اصل احنا دلوقتى فى شهر 11وانا بصراحة مش بتغط على نفسى فى المذاكرة اوى عشان ماتعبش من اول السنة واجى فى اخر السنة ومقدرش اعمل حاجة فيا ترى اللى انا بعمله ده صح ولا غلط ولا المفروض ابدأ تعب من اول يوم دراسة ولا ابدأ التعب بجد فى ايام المراجعة بس يا ريت الرد

لالالالا اوعى تكررى غلطتى انا كنت جايب فى تانيه 96.5% وجيت فى تالته قلت اعمل زيك كده ومجموعى نزل كتير اوى اوى بسبب ظروف حصلت وقتها انا كنت السبب فى بعضها طبعا لأنى لو كنت ذاكرت من الأول خالص مكنشى حصل اللى حصل وفى الاخر دخلت كليه تجارة وكنت مش حاببها كمان ياريت تذاكرى كويس جدا من أول السنه وخلى عندك عزيمة وإراده وحطى هدفك امام عنيكى دايما وما تكسليش عن المذاكره خالص . ذاكرى باجتهاد ((( ولكل مجتهد نصيب ))) و (( إنا لا نضيع أجر من أحسن عملا )) ذاكرى المنهج كله وخلصيه بدرى وراجعى عليه أكتر من مره وفى الاخر لما تنجحى مش هتحسى بالتعب ده كله وهتحسى بحلاوه النجاح

محبة امها
08-02-2011, 10:19 PM
انا بتخنق من الكتاب بقعد عليه مش عارفه بيجرى ايه وبحس كل اللى بذاكره بيضيع او لما بكون واثقه من حاجه بقول
ان الامتحانات صعبه وصعبه اوى كمان ونفسى ادخل طب وبقول مهما عملت مش هادخل ليهمش عارفه يا ريت حد يساعدنى ويرد عليا

شعبان رجب
31-03-2011, 07:58 PM
انا نفسى ادخل طب بس ادعولى انا لسة اولى وكتبت الرغبات بس انا العاشرة على المدرسة ايه رايكوا

george h. younan
01-07-2011, 05:08 PM
يا جماعة ذاكروا و خلاااااااااااااااااااااص
فككوا من القلق ده

ranaahmad
02-07-2011, 11:58 PM
اللهم اعطى كل طالب امنينه وحقق له احلامه

el bernsesa
24-07-2011, 07:07 AM
يجماااااااااعة انا لسة رايحة تانية ثانوي بس المشكلة اللي عندي اني مش بذاكر غير لما يكون عليا امتحان او تسميع وبقدر اخلص كل اللي عليا وبجيب درجات حلووووة وبعتمد على ذكائي في اغلب الاوقات !!!!

ياتري الموضوع دا هاينفع لما ادخل تانية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ولا اييييييييييييييييييييييييييه

انا مش بخاف خالص من الدراسة ولا الامتحااااناااات واخدة الموضوع ببساطة قبل الثانوي دا يبقي استهتاااااااار ؟؟؟؟

واعالج الموضوع دا ازاي ؟؟؟؟؟

وعايزة اجوبة عشان انا خايفـــــــــــة من احسن استهتر واندم

د/ اسلام الحريف
27-07-2011, 01:35 PM
انا بتخنق من الكتاب بقعد عليه مش عارفه بيجرى ايه وبحس كل اللى بذاكره بيضيع او لما بكون واثقه من حاجه بقول
ان الامتحانات صعبه وصعبه اوى كمان ونفسى ادخل طب وبقول مهما عملت مش هادخل ليهمش عارفه يا ريت حد يساعدنى ويرد عليا

[size="5"]بصيي اعتبري المذاكرة شغلتك لكل انسان عمل بيحاول يبذل فيه اقصي مجهوده ثانيا راعي والدك ووالدتك وتعبهم علشان يوفرورك الامكانيات ثالثا ابعدي نفسك عن اي تشتيت وصدقيني النجاح طعمه حلو جدا انا والله يوم ظهور النتيجه واتاكدت اني هدخل طب انا شوفت الفرح في عين والدي ووالدتي دي عندي كانت بالدنيا واللي فيها
وربنا يوفقك[/size:)