مشاهدة النسخة كاملة : السؤال الثالث للنابغين

hhibah
22-10-2007, 07:35 PM
أعزائى طلبه الأحياء :
أذكركم أن التفكير فى أسئله النابغين يجب أن يكون من داخل المعلومات التى درستها فى كتاب الوزاره حتى تسهل على نفسك الاجابه

ما الفكره العلميه التى إعتمد عليها العالم وليم هارفى عندما ربط الزراع عند قاعدته لكى يستطيع مشاهده مواضع صمامات الأورده ؟

مع تمنياتنا بالتوفيق والتفوق
أ.د / هشام هيبه

صوت الحق
22-10-2007, 08:01 PM
بارك الله فى حضرتك يا دكتور / هشام وجزاك كل خير

abo ouf
23-10-2007, 01:11 PM
[ما الفكره العلميه التى إعتمد عليها العالم وليم هارفى عندما ربط الزراع عند قاعدته لكى يستطيع مشاهده مواضع صمامات الأورده ؟

على ما اعتقدان ............الفكرة هو انه قام بربط الذراع لكى يمنع رجوع الدم عبر الاوردة فينحبس الدم بداخل الاوردة فتنتفخ وبالتالى تظهر الصمامات بوضوح

hhibah
23-10-2007, 08:14 PM
[ما الفكره العلميه التى إعتمد عليها العالم وليم هارفى عندما ربط الزراع عند قاعدته لكى يستطيع مشاهده مواضع صمامات الأورده ؟

على ما اعتقدان ............الفكرة هو انه قام بربط الذراع لكى يمنع رجوع الدم عبر الاوردة فينحبس الدم بداخل الاوردة فتنتفخ وبالتالى تظهر الصمامات بوضوح

- طبعا اجابتك بها شىء من الصح لكن المعلومه العلميه التى اعتمد عليها فى أنه يربط الذراع عند قاعدته بالذات لم تذكرها
- كما اذكرك بأن تجيب مما درست فى منهجك

مع تمنياتى بالتوفيق والتفوق
أ.د / هشام هيبه

Dr.Nobel
25-10-2007, 04:43 PM
اعتقد ان الفكرة العلمية هى انه بربط الذراع قام بالضغط على عضلات الذراع فاوقف عملها تقريبا واصبح عدم رجوع الدم في الاوردة مسئولية الصمامات فقط وبالتالى يستطيع ان يراها

Taleba Me7tasa
26-10-2007, 06:39 PM
انا فاهماها بالبلدي كدة هو لما ربط الذراع سير الدم اتوقف ف اتجاه معين فلما حاول يرجع ملا زي انتفاخ كدة اللي هو بين الصمام وجدار الوريد (معلش انا متخيلة الرسمة) فالصمام اتقفل وانتفاخ الدم عند الصمام هو اللي ظهر ف دراعه
عارفة اني بعك بس ياريت حضرتك توافينا بالاجابة الصحيحة

hhibah
26-10-2007, 08:18 PM
انا فاهماها بالبلدي كدة هو لما ربط الذراع سير الدم اتوقف ف اتجاه معين فلما حاول يرجع ملا زي انتفاخ كدة اللي هو بين الصمام وجدار الوريد (معلش انا متخيلة الرسمة) فالصمام اتقفل وانتفاخ الدم عند الصمام هو اللي ظهر ف دراعه
عارفة اني بعك بس ياريت حضرتك توافينا بالاجابة الصحيحة

أعزائى طلبه الأحياء :
ذكرت لكم مرارا وتكرارا أن تحاول الاجابه بمعلومه علميه مكتوبه نصا بكتاب المدرسه

فلا تدع عقلك يشت ويعتبر أن سؤال النابغين فزوره / لكن اعلم اننا نريد منك فقط ان تستخرج معلومه علميه ذكرت لك فى كتاب الوزاره

أ.د / هشام هيبه

imaan
26-10-2007, 11:17 PM
تقريبا الجمله اللى فى الكتاب هى(توجد الصمامات فى الاورده كبيره الحجم) ولذلك يتم ربط الذراع عند قاعدته حيث يكون الوريد الكبير فى الذراع عند القاعده او بدأ قريبا منها من تجمع الشعيرات الدمويه والاورده الصغيره :rolleyes:
يارب دى تكون الاجابه

hhibah
27-10-2007, 09:52 PM
اجابه سؤال النابغين :

الفكره العلميه هى :

أن الأورده تحمل الدم من الجسم فى اتجاه القلب

الشرح :
عند ربط الزراع من اعلى تمتلىء الاورده بالدم للسبب السابق / وتنتفخ فيمكن مشاهده موضع الصمامات

أ.د / هشام هيبه

أ. الدادمونى
30-10-2007, 11:53 PM
نشكركم دكتور هشام على هذا السؤال الرائع

Taleba Me7tasa
04-11-2007, 02:56 PM
أعزائى طلبه الأحياء :
ذكرت لكم مرارا وتكرارا أن تحاول الاجابه بمعلومه علميه مكتوبه نصا بكتاب المدرسه

فلا تدع عقلك يشت ويعتبر أن سؤال النابغين فزوره / لكن اعلم اننا نريد منك فقط ان تستخرج معلومه علميه ذكرت لك فى كتاب الوزاره

أ.د / هشام هيبه

طب مانا ماشتيتش ولا حاجة ماهي اجابتي هي هي ولكن اختلاف الاسلوب
شكرا استاذي الفاضل

hhibah
04-11-2007, 03:26 PM
طب مانا ماشتيتش ولا حاجة ماهي اجابتي هي هي ولكن اختلاف الاسلوب
شكرا استاذي الفاضل

ابنتى الغاليه :
فى اى سؤال فى ماده الاحياء / يمكن ان نقبل من الطالب الشرح بأى اسلوب ( ولو ان اسلوب الكتاب المدرسى اضمن فى تحقيق الدرجه )

اما المعلومه العلميه نفسها فلا يقبل ابدا اى اسلوب آخر
فكون الاورده تحمل الدم من الجسم فى اتجاه القلب / معلومه علميه لا تحتمل أى اساليب اخرى
اما شرح كيفيه مشاهده الصمامات نتيجه هذه المعلومه ممكن ان نقبل اى اسلوب صحيح

أ. د / هشام هيبه

hemo_man
06-11-2007, 08:05 PM
SoRRy...............................

hhibah
06-11-2007, 10:03 PM
يا برنس السؤال ده مش سؤال أمتحنات ده سؤال أى كلام
و الكلام ده مش من عندى ده أنا سائل فيه موجه أحياء

عزيزى : hemo_man

اسمح لى لو كان هذا السؤال أى كلام زى ما بتقول يبقى عليه العوض فيك وفى اللى قالوا لك انه مبيجيش فى الامتحانات

واحب اقولك ان عنوان السؤال ( سؤال نابغين ) يعنى لو كنت تريد اسئله حفظ فقط وتريد ان تحصل على 43 من 50 او ما قارب ذلك فأنت لست فى دائره اهتمامى
لاننى اتعامل فقط مع الطالب الذى يريد ان يحصل على الدرجه النهائيه بسهوله ويسر

اما من ناحيه موجهى الاحياء فأنا والحمد لله على اتصال بعدد كبير منهم واجد منهم ترحيبا شديدا بهذه الاسئله

ولابد ان تعلم تمام العلم أن هناك تعليمات شديده جدا هذا العام بالتركيز على الاسئله التى تقيس مستويات التفكير العليا فى جميع المواد وستزيد نسبتها عن ال15 %

وأخيرا يجب أن يكون اسلوبك مهذبا والا لن تنجح فى حياتك أيا كانت مهنتك

الاستاذ الدكتور / هشـــــام هيبـــــــه

hemo_man
06-11-2007, 11:08 PM
معلش حضرتك أنا معرفش أنك كبير فى السن كنت فاكرك منينا و علينا يعنى :d
و أنا أسف لو كنت زعلت حضرتك مره تانيه
و بعدين أنا بكره حاجه أسمها حفظ و أنت خدت عنى فكره غلط خالص و أنا أحب أتعرف علييك أكتر و نعرف بعض أكتر

hhibah
07-11-2007, 01:03 PM
معلش حضرتك أنا معرفش أنك كبير فى السن كنت فاكرك منينا و علينا يعنى :d
و أنا أسف لو كنت زعلت حضرتك مره تانيه
و بعدين أنا بكره حاجه أسمها حفظ و أنت خدت عنى فكره غلط خالص و أنا أحب أتعرف علييك أكتر و نعرف بعض أكتر

ابنى الغالى : hemo_man

احب اقولك انك مثل ابنى ومعلش انا كتبت لك باسلوب حاد / لكن ذلك كان مقصده مصلحتك اولا واخيرا
كما احب ان اعرفك : لماذا يتدرب فريق الكره على صعود المرتفعات او نط الحواجز او الجرى حول التراك 20 لفه مع ان مباراه الكره ليس بها ذلك
طبعا ذلك حتى يكون اللاعب مستعدا بدنيا ونفسيا لأى موقف يفاجئه فى المباراه

وبالمثل انا ادربكم على اسئله عاليه المستوى حنى اذا فوجئت فى الامتحان بسؤال غريب او صعب تستطيع ان تتصرف فيه وتفكر فيه وتجيب عنه بسهوله لانك تكون قد تدربت على ذلك

وكما تعلم ان طالب الاحياء بالذات هدفه كليات القمه فالنصف درجه تفرق كتييييير معاه

واخيرا ارجو ان تشارك معنا مشاركه ايجابيه وتكون اول من يجيب عن هذه الاسئله

أ . د / هشام هيبه

manar magdy gadou
26-11-2009, 02:59 AM
استااذ هشام ......بليييييييييييز انا عايزة اتعرف على حضرتك باسرع وقت.....لانى محتاجاك فى اسئلة كتيييير جدا...وكل مدرسينى عمالين يحبطونى ويقولولى التزمى بجملة كتاب المدرسة ......وانا كتير ده بينرفزنى .....اانا عايزة افهــــــــــــــم احياء.. الاحياء دى علم الحياااااااااااااااااة.

bonno
29-11-2009, 03:19 AM
كل مدرسينى عمالين يحبطونى ويقولولى التزمى بجملة كتاب المدرسة ......وانا كتير ده بينرفزنى .....اانا عايزة افهــــــــــــــم احياء.. الاحياء دى علم الحياااااااااااااااااة.

:romarioxp6::romarioxp6:
نصيحة لانك زي اختي الصغيرة مش صغيرة قوي يعني :bosyht9:ههههههه
المهم :stickjo4:

(((((((سيــــــــــــــــبك منهم )))))):slap1qk6:
افهمي الاحياء كويس هتجيبي درجة عاليه غصب عنهم
يعني انا مثال حي (( للتمثيل مش للتفاخر او اي شئ )))
انا مش بقدر احفظ كويس وكنت باعتمد على اني افهم واعرف ازاي اعب
وكان دايما الاستاذ قدري نافع الله يكرمه يشجعنا وما كنش بيقول غير لو مش هتحفظ على الاقل احفض المفاهيم العامة زي - الحجاب الحاجز ( عضلة تنفسية ) - وغيره لاني حاليا نسيت كل حاجه

والنتيجة دخلنا الامتحان واكتر ناس خرفت وكتبت من دماغها احنا
وجبت 49.5 من 50
ودخلنا كلية الطب
:av4056bb7jp3:
والحياة اسودت لمدت شهر ونص تقريبا
مش عاوز احبطك لان الكل بيمر بنفس المرحة في كل الكليات بس بدرجات مختلفة لحد ما يعد شهر
مش مهم هتدخلي طب ان شاء الله وتعرفي كل حاجه بنفسك:abdoog8:

نصيحة الثانوية اسهل مرحلة دراسية في عمرك :o:o:confused::confused:
كانوا بيقولوا اتعبوا في تانية تستريحوا
وبعد ما رحنا تالتة لقيناها ازفت
ولما رحنا الجامعة حسينا ان الثانوية لعب عيال
وهي دايرة بيدور فيها الطالب في مصر (((الساقية و الثور )))

Dr. Hoda Ahmed
13-05-2010, 10:34 PM
استاذ هشام انا عضوة جديدة وقرات لحضرتك اسئلة كثير بس يا ريت اعرف هل لون الفراء للارانب فى كتاب المدرسة

Dr. Hoda Ahmed
13-05-2010, 10:36 PM
انتظر الرد وهل ممكن مستوى الامتحان يكون عالى

RadwaSaeed
26-05-2010, 06:00 PM
استاذ هشام انا عضوة جديدة وقرات لحضرتك اسئلة كثير بس يا ريت اعرف هل لون الفراء للارانب فى كتاب المدرسة

ايوه موجود فى اخر فصل الوراثه:d

طالبة حالمة
23-08-2010, 10:21 PM
ميرسى على الاسئلة الجميلة وياريت من ده كتير

m.waly
03-10-2010, 09:21 AM
بعد اذنك يا د/ هشام .....

ممكن الاجابة على الامتحانات الموضوعة على الفصول ؟؟؟؟؟؟!!!!!!

وشكراااااااااااااا

ghadal
05-10-2010, 05:47 PM
قام بربط قاعدة الذراع بواسطة رباط ضاغط حتى يتم ظهور الاورده:022yb4::039uw8:

takero
30-10-2010, 12:31 AM
يعني اللي كاتب كتاب المدرسه ده ايه........... اكيد كتبه باسلوبه لييه الطالب ميكتبش باسلوبه ادام هيبقي صح بردو

محسن السيد العجمي
19-02-2011, 04:32 PM
شكرا استاذ على السؤال ده جميل اوووووووووووى

ArabianPDA
10-03-2011, 10:29 AM
أعزائى طلبه الأحياء :
أذكركم أن التفكير فى أسئله النابغين يجب أن يكون من داخل المعلومات التى درستها فى كتاب الوزاره حتى تسهل على نفسك الاجابه

ما الفكره العلميه التى إعتمد عليها العالم وليم هارفى عندما ربط الزراع عند قاعدته لكى يستطيع مشاهده مواضع صمامات الأورده ؟

مع تمنياتنا بالتوفيق والتفوق
أ.د / هشام هيبه
اعتقد بعون الله
انها

"انه عند ربط زراع شخص عند قاعدته يؤدي ذلك الي احتباس الدم الذذي كان ماراً في الشرايين والاورده ولان الدم سائل احمر كثيف
فيؤدي ذلك الي ان يعيقه هذا الفعل فيزداد ضغط الدم محاولا المرور
فتبرز الصمامات"

هبه امين
18-04-2011, 10:09 PM
شكرا يا استاذنا الكبير
يا رب ديما نستفيد من اسئله حضرتك الاكثر من رائعه
و كمان نتعلم من اسلوب حضرتك الراقى

روقا روقا
25-10-2012, 03:12 PM
نشكر الاستاذ هشام
ولى طلب منه
يا ريت تجاوب الامتحان الشامل في النقل
و لسيادتكم جزيل الشكر

احمد ابراهيم ابراهيم
12-03-2016, 12:28 AM
أستاذي الفاضل أ.د /هشام هيبه أرجو الرد علي أستفساري
ليه الصمام المترالي ثنائي والصمام بين الأذين الأيمن والبطين الأيمن ثلاثي الشرفات مع أن الوظيفة واحدة وهي عدم أرتداد الدم إلي الأذينان

أ :محمودبركات علاء الدين
12-03-2016, 09:01 PM
الصمام المترالي ثنائي بتكون نقاط الارتكاز محكمة لانه بيدفع الدم لجميع اجزاء الجسموالصمام بين الأذين الأيمن والبطين الأيمن ثلاثي الشرفات لانه بيدفع الدم للرئتين فقط