مشاهدة النسخة كاملة : ارجو الرد خصوصا من معلمى الحاسب الالى

اسامة نبوى
22-01-2011, 09:28 PM
سؤال الى معلمى مادة الحاسب الالى هل مادة الحاسب الالى تستاهل ان الواحد يدى فيها دروس لان انا خريج تربية نوعية قسم كمبيوتر وعمالين يزنوا عليا ان انا ادى فيها دروس وبصراحة لانى مبتدأ وما ديتش دروس قبل كده فانا هايب الموقف برده

awm2005
22-01-2011, 11:05 PM
استاذ اسامة
الاول الماده حتي من قبل ما تبقي اساسة كان الطالب او اي شخص بياخد دورات في الحاسب
اما الان عادي موضوع الدرس ده وبالاخص في الصف الثالث لاني انا شايف ان المنهج فعلا تقيل علي الطلاب ولازم يتقوا فيه
ولو الطالب ماخدتش درس فيه اعتقد انه هيهعمل الماده

awm2005
22-01-2011, 11:20 PM
استاذ اسامة
الاول الماده حتي من قبل ما تبقي اساسة كان الطالب او اي شخص بياخد دورات في الحاسب
اما الان عادي موضوع الدرس ده وبالاخص في الصف الثالث لاني انا شايف ان المنهج فعلا تقيل علي الطلاب ولازم يتقوا فيه
ولو الطالب ماخدتش درس فيه اعتقد انه هيهعمل الماده

hany alsaed214
24-01-2011, 09:46 AM
السلام عليك يا استاذ اسامة:
اود اولا ان اقول لك اذا كنت جاد فى موضوع الدروس فتوكل على الله

اما بالنسبة انك لسة خريج جديد فهذا جيد جدا لانك تمتلك معلومات ومنهج حديث تستطيع التدريس بة
وموضوع الخوف هذا شىء لابد منة لانك لم تقم من قبل بالتدريس
فمع الممارسة والتكرار ستصبح خبيرا فى هذا المجال لانة بالنسبة لى يعتبر مادة الحاسب الالى من وجهة نظرى مادة حية نراها فى الواقع فى شتى مجالات الحياة واصبح كل انسان يسعى للحصول على محو اميتة فيها000000000000000

aymanagc
03-02-2011, 08:09 PM
انا كنت زيك في السنة الأولي وبعد كدا أنت من تلقاء نفسك بتبدع في توصيل المعلومة وبتبتكر في المنهج بأسلوبك وبتحط بصمتك اللي بترفع بيها مستوي الطلبة ولو أحتجت مساعده كلانا معاك وفي عمالقة في المنتدي أنا أقل منهم ممكن تتعلم منهم

MR : ABO BATTA
04-02-2011, 02:50 PM
تحياتي للأستاذ اسامة ..
بالنسبة للدروس وعلشان يكون في علمك معظم اللي بياخدوا دروس في الحاسب في الصف الثالث هم من الطلبة المتفوقين بسبب حرصهم على الحصول على الدرجة النهائية اما دون ذلك فهم يعتمدون على الغش والمادة من السهل ان يحدث فيها الغش نظرا لأسئلتها الموضوعية .
اما عن موضوع الرهبة وانك هايب الموقف فهذا امر بديهي وكلنا مررنا بهذا الموقف عنما وقفنل لأول مرة امام الطلبة ولكن سرعان ما يذهب حصة بعد حصة .
توكل على الله واستعن به في كل أمورك .. وانا موجود لو احتجت لأي مساعدة او معلومة .