مشاهدة النسخة كاملة : كيف نصبح علماء او مخترعين او شخصيه مؤثرة؟

محمود المخترع
27-01-2011, 11:55 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فى الحقيقه اخوتى الكرام بقوم بتجهيز موضوع عن العلماء والشخصيات المؤثره ولكن بطريقه واقعيه ولعله يفيد الامه ويغير الكثير من الناس وربنا يوفقنى فيه
واود معرفة وجهات نظر حضراتكم فى الكثير من النقاط
وهى عباره عن اسئله ونقوم معا بالاجابه عليها لكى نتوصل الى حلول
1/ هل من الممكن الحصول على الاشخاص المدعين؟ وكيف؟ هل لديكم طريقه لكى نجمع هذه الافراد ونحدد انهم بالفعل من ال2% الذين سيغيرو الامه
2/ بالطبع الكثير من المصريين والعرب لديهم فكرة الابداع فلماذا حتى الان لم نصبح متقدمين وما الاسباب؟ لكى نأخذ الحذر منها
3/ الكثير من الاسئله التى سوف نتناولها معا فى القريب باذن الله تعالى
وشكرا لحضرتك يا استاذ سمير
والسلام عليكم

مسترسمير إبراهيم
03-02-2011, 12:28 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فى الحقيقه اخوتى الكرام بقوم بتجهيز موضوع عن العلماء والشخصيات المؤثره ولكن بطريقه واقعيه ولعله يفيد الامه ويغير الكثير من الناس وربنا يوفقنى فيه
واود معرفة وجهات نظر حضراتكم فى الكثير من النقاط
وهى عباره عن اسئله ونقوم معا بالاجابه عليها لكى نتوصل الى حلول
1/ هل من الممكن الحصول على الاشخاص المدعين؟ وكيف؟ هل لديكم طريقه لكى نجمع هذه الافراد ونحدد انهم بالفعل من ال2% الذين سيغيرو الامه
2/ بالطبع الكثير من المصريين والعرب لديهم فكرة الابداع فلماذا حتى الان لم نصبح متقدمين وما الاسباب؟ لكى نأخذ الحذر منها
3/ الكثير من الاسئله التى سوف نتناولها معا فى القريب باذن الله تعالى
وشكرا لحضرتك يا استاذ سمير

والسلام عليكم

موضوعكم جميل وهادف وله تميزة العلمى والأجتماعى لصالح تنمية المخترعين والمبدعين فى مصر
ولكنى أضيف من هىالهيئة الواجب عليها رعاية هؤلاء المبدعين... أهى أكاديمية البحث العلمىأم جمعيات أهلية مصرية تحب هذا الوطن وأبنائة
ممكن من خلال منتدى الثانوية العامة أن نطرح هذا الموضوع الهام ونعمل معا جميعا على نجاحة ودعمة
والله الموفق والمستعان وشكرا لطرح الفكرة الرائعة

Mr. Medhat Salah
04-02-2011, 02:54 PM
http://www.friendawy.com/file/sns_uploads/11140/images/%D8%B4%D9%83%D8%B1%D8%A7-%D9%84%D9%83.gif

مسترسمير إبراهيم
04-02-2011, 03:14 PM
جزاكم الله كل خير وتوفيق أستاذ مدحت صلاح
مروركم شرف لنا جميعا

أينشتاين
13-02-2011, 12:49 PM
ياريت يهتم أحد بالناس الى نفسها تتعلم كويس عشان تحاول تبدع

naglaa mahmoud
30-04-2011, 06:07 PM
الحقيقى كثير من ابنائنا مبدعين ولكن نظام التعليم التلقائى ي*** فيهم الابداع فى حين ان الدول المتقدمه تنمى هذا الابداع اذا وجوا طفلا يشخبط يبقى فنان ويهتمو به ويصبح فنانا مشهورا واذا لعب بالمكعبات يبقى مبتكر ويحب الفك والتركيب وهكذا اما نحن يكون الطفل فعلا موهوبا ولا نهتم به لافى البيت ولا فى المدرسة فتضيع موهبته
يا ريت نهتم فعلا بالموهوبين فهم فى صغرهم موهوبين وببعض الاهتمام سيكونو مبدعين وعلماء

مسترسمير إبراهيم
02-05-2011, 12:17 PM
ندعو الله بأن نرى المتفوقين من أبنائنا المصريين فى تقدم وتميز ومن نجاح لآخر مع وجود بعض الهيئات المتخصصة فى تبنى الموهوبين لكى تنهض مصر بهم مثل د أحمد زويل وغيره

هبة اسماعيل
25-05-2011, 04:34 PM
انا طالبة كنت فى المرحلة الاعدادية وسأتوجه ان شاء الله السنة القادمة الى المرحلة الثانوية واحب ان اكون مبدعه افيد مصر بقدر ما استطيع ولكن كيف ؟ كيف استطيع ان انمى مهاراتى لم انكر انى قد حاولت و يكفى شرف المحاولة لكنى اريد فعلا بشدة ان اصبح من المبدعين المصريين والمبتكرين ارجو من المهتمين بهذا الاقتراح ان يضعوا خطط لتنمية مهاراتنا وانى سوف اتبع كل ما يطلب منى لكى انمى قدراتى سواء كان فى اى مجال من المجالات العلمية والله اعلم بما اقول ولكم جزيل الشكر .. والتقدير لمقترح هذه الفكرة وجميع الاساتذه المؤيدين ...

naglaa mahmoud
26-05-2011, 05:23 PM
[quote=هبة اسماعيل;3447975]انا طالبة كنت فى المرحلة الاعدادية وسأتوجه ان شاء الله السنة القادمة الى المرحلة الثانوية واحب ان اكون مبدعه افيد مصر بقدر ما استطيع ولكن كيف ؟ كيف استطيع ان انمى مهاراتى لم انكر انى قد حاولت و يكفى شرف المحاولة لكنى اريد فعلا بشدة ان اصبح من المبدعين المصريين والمبتكرين ارجو من المهتمين بهذا الاقتراح ان يضعوا خطط لتنمية مهاراتنا وانى سوف اتبع كل ما يطلب منى لكى انمى قدراتى سواء كان فى اى مجال من المجالات العلمية والله اعلم بما اقول ولكم جزيل الشكر .. والتقدير لمقترح هذه الفكرة وجميع الاساتذه المؤيدين ...
ما شاء اللع عليكى يا هبه واتمنى ان يكثر الله من امثالك فمجرد اهتمامك للدخول الى هنا والسؤال يوحى فعلا بعزيمتك واول ما انصحك به هو القراءة فى التنميه البشريه وتحديد الاهداف فهناك كتب للدكتور ابراهيم الفقى انا شخصيا افادتنى كثيرا وطبعا كتب العلوم والمعرفه انا لست متخصصه ولكنى تربويه وام اسعى لجعل اولادى علماء وانصحك بما افعله معهم من الان وهم صغار ولا تنسى انتى الان فى الاجازة استفيدى منها فى دراسه الكمبيوتر
فمراكز الكمبيوتر فى مصر كثيرة فاستغلى وقت فراغك فيما هو مفيد حتى لا يضيع منكى هباءا وفى النهايه اتمنى لكى النجاح والوفيق:av4056bb7jp3:

هبة اسماعيل
26-05-2011, 09:16 PM
اتوجه لحضرتك بجزيل الشكر وان شاء الله هاكون عند ظن حضرتك وسابدأ بقراءة ما هو مفيد وياااااااارب احقق اهدافى وانفع بلدى وتحققى لاولاد حضرتك ما تريدينه ياارب و يكونوا عونا لبلدنا مصر الحبيبه

هبة اسماعيل
27-05-2011, 11:36 AM
لقد بدأت بقراءة مقدمة كتاب الذكاء الروحى للكاتب المبدع د/محمد عبد الغنى حسن هلال . ادعوا الله ان يوفقنى ويوفق اولاد المصريين جميعا .

naglaa mahmoud
29-05-2011, 06:40 PM
ربنا يوفقك ويا ريت تحاولى تشجعى اصحابك حتى تتسع الدائرة واصحابك يشجعو اللى يعرفوهم وهكذا نستطيع تغيير جيل باكمله

مسترسمير إبراهيم
04-06-2011, 12:32 PM
تحية طيبة لحضراتكم
الأن موسم الإجازة المدرسية وهى فرصة للقراءة والأطلاع والهوايات فهيا نسارع فى الأستفادة منها
وربنا يوفق الجميع للتقدم

المســ نور ــتقبل
09-06-2011, 11:48 AM
تحية طيبة لحضراتكم
الأن موسم الإجازة المدرسية وهى فرصة للقراءة والأطلاع والهوايات فهيا نسارع فى الأستفادة منها
وربنا يوفق الجميع للتقدم
فعلاً يامستر يجب علينا الاستفادة من الاجازة بتنمية مهارتنا بشكل خاص اى فى المجال الذي نحبه وان شاء الله سافعل ذلك

هبة اسماعيل
27-06-2011, 07:39 PM
بس فى مشكلة فى المكتبات العامة اللى احنا بنروحلها عندنا مكتبة مبارك فى بورسعيد شرط بدخول قسم الكبار اللى فيه الكتب العلمية الكبيرة اللى على اد عقليتنا ان يكون السن 16 او اكثر من 16 سنة مينفعش يبقى 15 او 15 ونص هو القراءة بالسن ولا بالعقل مش لازم يبقى سننا كبير عشان نستوعب اللى احنا بنقراه او حتى عشان نحافظ على الكتب واداب المكتبة هو ده اللى المفروض يتراعى ازاى يعنى احنا نبقى عندنا 15 سنة وعاوزين نتثقف فى حجات اكبر من عقلنا ميرضوش ويخششونا قسم الاطفال اللى مفهاش غير قصص الاطفال و حجات منستفدش بيها اصلا ....

هبة اسماعيل
27-06-2011, 10:25 PM
و القراءة على النت غالبا بتبقى صعبة ومتعبة وممله

جوهر الايمان
01-07-2011, 01:35 AM
موضوع رائع وممن من خلال المنتدى نجمع اكبر عدد من المبدعين وهذة دعوة منى اود ان تكون على الرئيسية ان اى منا لديه ابتكار او اختراع او فكرة يضعها هنا وبذلك نجمع اكبر عددمنها او اذا كان لديه الامكانية يقدمها لاحد المسؤلين وان شا ء الله بعد الثورة سيكون من الممكن التعبير عن ذلك وخاصة بعد مشروع الكتور احمد زويل

هبة اسماعيل
11-07-2011, 03:39 AM
انا خايفة على مصر جدا انا حاسة ان كل مدى ومصر بتسوووء اكتر يارب احميها يارب احنا لازم نعمل حاجة مش معقول هنفضل كده مفيش اى حاجة اتغيرت وخايفة على اقتصاد مصر اللى بقى فى الضياع وكل حاجة بقت غالية وكل يوم الاكل بيغلى اكتر يارب احمى مصر يارب

LoOoLy El Treikawya
23-07-2011, 06:44 AM
حقيقى الموضوع رائع جدا

انا اول مرة ادخل القسم هنا بس عجبنى اووى

قسم هادف ومميز فعلا

يا ريت نهتم بمناقشة المواضيع دى .. وازاى تنمية القدرات الابداعية .. طبعا بداية من الاسرة الى المؤسسات الرسمية فى الدولة

انا كان ابن عمى مخترع صغير بجد بيجمع اجزاء صغيرة وبيعمل اجهزة رائعة وبيمووت فى حاجة اسمها ابتكار واعتقد لو كان لقى التشجيع المناسب من الاسرة والمدرسة كان هيبقى حاجة كبيرة اوى واكيد فيه زيه كتيير

اصلا مفروض اتشاف المبدعين يبدأ من حضانة للأطفال بس التعليم فى صر محتاج للتطوير فى حاجات كتيير بس المدارس اهم جهة مسئولة بعد الاسرة عن الموضوع دة .. ودة عاوز الرقى بفكر شعب يعنى لازم نرتقى بفكر المدرسين وادارة المدارس لنصل الى رقى تفكير الطلبة واكتشاف قدراتهم الابداعية

انا طالبة كنت فى المرحلة الاعدادية وسأتوجه ان شاء الله السنة القادمة الى المرحلة الثانوية واحب ان اكون مبدعه افيد مصر بقدر ما استطيع ولكن كيف ؟ كيف استطيع ان انمى مهاراتى لم انكر انى قد حاولت و يكفى شرف المحاولة لكنى اريد فعلا بشدة ان اصبح من المبدعين المصريين والمبتكرين ارجو من المهتمين بهذا الاقتراح ان يضعوا خطط لتنمية مهاراتنا وانى سوف اتبع كل ما يطلب منى لكى انمى قدراتى سواء كان فى اى مجال من المجالات العلمية والله اعلم بما اقول ولكم جزيل الشكر .. والتقدير لمقترح هذه الفكرة وجميع الاساتذه المؤيدين ...

ما شاء الله عليكِ يا هبة ربنا يوفقك الى ما يحبه ويرضاه وتنفعى دينك وبلدك

اعتقد انك فى البداية لازم تعرفى ميولك وتخصصك والحاجة اللى حاسة انك ممكن تبدعى فيها وبتحبيها

وربنا يوفقنا جميعا ان شاء الله تعالى

جزاكم الله خيرا جميعا

LoOoLy El Treikawya
23-07-2011, 06:46 AM
انا خايفة على مصر جدا انا حاسة ان كل مدى ومصر بتسوووء اكتر يارب احميها يارب احنا لازم نعمل حاجة مش معقول هنفضل كده مفيش اى حاجة اتغيرت وخايفة على اقتصاد مصر اللى بقى فى الضياع وكل حاجة بقت غالية وكل يوم الاكل بيغلى اكتر يارب احمى مصر يارب

اشكر احساسك الجميل دة

بس ان شاء الله مص مش بتسوء ولا حاجة انا متفاءلة وشايفة مستقبل ائع لاجمل الاوطان

واللى بيحصل الايام دى اسمه توابع للفساد وان شاء الله هيتم القضاء عليها زى ما قضينا على رأس الفساد

هبة اسماعيل
20-08-2011, 05:25 PM
يـــــــــــــارب بس كمان غير الاضطرابات الداخليه اللى جوا مصر الاضطرابات اللى على الحدود مع الاسرائيلين وم*** الخمس جنووود دول ربنا يستر ويسلم ومحاكمة الرئيس السابق مبارك اللى كل شوية تتأجل واهالى الشهداء اللى مش بترتاح بالهم ولا بتنام عيونهم وغلاء الأسعار مستمر كل ده ياااارب احفظ مصر واهلها يارب

mohamed soltan 105
26-08-2011, 01:50 PM
أنا طالب فى الصف الثالث الاعدادى مهتم من صغرى بالاختراعات والابتكار ولكن مفيش اهتمام وبصراحة الموضوع دة عجبنى جدا
ويا ريت اى حد مهتم بالاختراعات يضيفنى او يكلمنى على ايميلى على الياهو Leader_105

mohamedmahdy
26-08-2011, 03:21 PM
ياه فكرتونى بأيام زمان

واه يازمان