مشاهدة النسخة كاملة : ممكن حد يساعدني

رائد الباب
22-02-2011, 06:59 PM
بصراحة انا عايز ادخل كلية علاج طبيعي بس اهلي مش مش موافقين وبيقولوا على الكلام ده هبل طب هل من الممكن اني ادخل طب بشري و اخد حاجة في نفس تخصص علاج طبيعي

moonmaster
24-02-2011, 01:23 AM
هو حضرتك جبت المجموع؟

عموما تدخل طب بتدرسكل شئ

والتخصص ف أخر سنه

وطب الأعشاب بيكون من صيدلة>قسم أعشاب

مش عارفة بقا حضرتك تقصد ايه بالعلاج الطبيعي بصراحة

محمد أحمد عبد الستار
24-02-2011, 06:06 PM
فيه قسم في كلية الطب للعلاج الطبيعي والروماتيزم

بس مش عارف زي تخصص كلية علاج طبيعي ولا لأ

بعدين حرام عليك تقعد 7 سين في طب علشان تختار تخصص زي كده (يعني تسيب الجراحة والرمد والباطنة والتخصصات ده)

ده غير انك لازم بعد ال7 سنين تعمل الماجستير في التخصص ده علشان تقدر تفتح عيادة(الماجستير من سنتين الى تلاتة)
أما كلية علاج طبيعي هتختصر سنين كتير

لو نفسك تدخل طب بشري علشان تخصص كويس(راحة..باطنة..رمد..اشعة..تخدير...الخ)...يبقى مفيش مانع انك تضحي بكذه سنة علشان التخصص ده

ربنا يخترلك الخير

رائد الباب
24-02-2011, 08:50 PM
شكرا لردودكم و يا ريت مزيد من الاعضاء يساعدوني

كيميائي طبي2011
14-03-2011, 05:48 AM
التخصص في طب اسمه الطب الطبيعي والروماتزم

Dr norhan
24-03-2013, 06:32 PM
مفيش حاجة اصلا اسمها طب طبيعى يا دكاترة خالص بلاش كلام عن جهل الكلام دة برا ملغى واى واحد طب طبيعى بيشتغل علاج طبيعى بيتحبس طبقا لقرار القضاء

g_boy19942000
24-03-2013, 09:22 PM
فية تخصص الطب الطبيعى و الروماتيزم فى كليات الطب البشرى

بس مش عارف اية الفرق بينه و بين العلاج الطبيعى

Dr norhan
24-03-2013, 09:51 PM
فية تخصص الطب الطبيعى و الروماتيزم فى كليات الطب البشرى

بس مش عارف اية الفرق بينه و بين العلاج الطبيعى

انا اققولك بقى اية الفرق الفرق ان المفروض يكون اسمة روماتيزم وكلمة طب طبيعى دى مجرمة دوليا وفى قرار قضائى بفصل قسم العلاج الطبيعى عنة وان دة اسمة روماتيزم وان فى 2 ادخلوا فى شغل علاج طبيعى اتسنوا وان الى بيتخصص طب طبيعى بيكون فشل فى كلية طب وطلع بمقبول فيتخصص طب طبيعى وروماتيزم والاسم الصحيح لية هو روماتيزم فقط وخلاص مشاكلنا اتحلت معاهم وهم لا يعرفوا شيئا عن العلاج الطبيعى اصلا فطبيب العلاج الطبيعى لة كلية منفصلة ارجو يكون وضح يا فندم