مشاهدة النسخة كاملة : حل أزمة التخصص

المجدد
03-03-2011, 11:30 PM
كلنا بنعاني من ازمة التخصص وكلنا فشلنا مع الموظفين المتأخرين مهنيا وفكريا ومغموسين في قاع البيروقراطية

الحل صوتنا يوصل من غير اعتصام ولا اضراب ولا شغل فوضوي البلد مش ناقصة

بس لو عايزين الحل ده ينجح ما ينفعش حد يكسل ويعتمد على غيره زي المظاهرات الحل هيكلفك 5 جنيهات تقريبا

فاكس نطالب به الوزير بحل المشكلة يصاغ بطريقة رائعة (طبعا ممكن نستمر لمدة يومان نشوف مقترحاتكم للصيغة المناسبة وتكون صيغة ثابته واحد نلتزم بها جميعا ولكن كل واحد يكتب اسمه في نهاية الطلب قبل ارسال الفاكس

وكلنا هنرسل الفاكس في يوم واحد هنحدده طبعا بعد تشكيل الوزارة وكل واحد هيرسل 5 نسخ لو فرضنا احنا 200 يبقى هيوصل للوزير 1000 فاكس بنفس الطلب هيعرف اننا نعرف بعض لأن الصيغة واحدة رغم اختلاف المحافظات وبالتالي احنا تنيظم واصحاب مشكلة واحد وسيخشى من اتحادنا وسيجد لدينا الحق لأننا نطالب بأمر فني وليس مالي

هيستجيب الوزير لنا ان شاء بشرط

طلب مكتوب كويس وياريت نشوف افكار
محدش يكبر ويوفر الخمسه جنيه بل انصح زملائك بنفس المشكلة ليشتركوا العدد يفرق
تحديد يوم واحد للارسال

انتظر رأيكم

ahmedtahabasha
03-03-2011, 11:39 PM
انا معاك وإقتراح جميل

mhegazi
03-03-2011, 11:41 PM
اوافق على رأيك وبشدة

رناتا
03-03-2011, 11:43 PM
جزاك الله كل خير تفكير سليم جدا
وانا معاك وناس كنير من زملائي الاهم حضرتك ترسلنا صيغه الفاكس عشان تبقى موحده
وياريت توضح فيه تخصص المرحله طبقا للمؤهل فما يبقاش خريجي تربيه عام ودرسات عليا ويعطي ابتدائي
وشكرا

ماجد جمال
03-03-2011, 11:51 PM
انا معاك معاك معاك حتى لو كلفنى 50 جنيه انا الان فى مدرسة ابتدائى فقر و عايز اروح اعدادى

الدكتور المهندس
03-03-2011, 11:51 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى الاعزاء الافاضل من هم فى نفس حالتى ونفس معاناتى
احى صاحب الفكرة ولكن مايخوفنى هو اننى قمت بارسال اكثر من 10 فاكسات ومراسلات عبر الفاكسات والبريد الالكترونى ولكن للأسف المسؤلين بمكتب الوزير يقومون فوراً بتحويلها للمحافظة التابع لها صاحب الفاكس واخرها يوم الاربعاء الموافق 23/2 الماضى تم تحويل الفاكس للدقهلية
المشكلة هى ان تصل الفاكسات للوزير شخصياً
ولكن يوجد للوزير مساعد له واسمه الدكتور رضا ابو سريع ما شاء الله عليه لا يقرأ مضمون الفاكس بل يقرأ عنوان راسل الفاكس ويوجهه للمديرية التابع لها
نود الاتحاد لحل تلك المشكلة انا معكم انا البلد لا تتحمل الاضراب او الاعتصام بس ايه الحل

ماجد جمال
03-03-2011, 11:52 PM
شوفوا هاتعملوا ايه و امتى و انا معاكم

mhegazi
03-03-2011, 11:53 PM
جزاك الله كل خير تفكير سليم جدا
وانا معاك وناس كنير من زملائي الاهم حضرتك ترسلنا صيغه الفاكس عشان تبقى موحده
وياريت توضح فيه تخصص المرحله طبقا للمؤهل فما يبقاش خريجي تربيه عام ودرسات عليا ويعطي ابتدائي
وشكرا
في نقطة ياريت نتفق عليها
ان احنا على الاقل عايزين المرحلة تتغير في التعيين ويكون انتداب من الاعدادي لابتدائي حتى ظهور مكان في المرحلة الاعدادية
لان مش معقول تكون المرحلة الاعدادية فيها فراغات لينا كلنا
ده رأيي لان احنا لازم نفكر بمنطق
ملحوظة : الكلام ده كان بيتم في ايام التكليف ( كان تربية عام بيتم تعيينه في المرحلة الاعدادية ويتم ندبه للابتدائية لسد العجز

ماجد جمال
03-03-2011, 11:55 PM
انا بقول نجرب الفاكسات و الاميلات المجمعة المنظمة ولو ملقناش فيها فايدة نرجع للتظاهر و الاعتصام

شريف الهادى
03-03-2011, 11:56 PM
وأنا موافق بس على فكرة فى نشرة تعديل العقود حسب التخصصات وصلت اسكندرية النهاردة ومش عايزين يعترفو بوجودها فى الأدارات وهاجيب صورة منها بكره من واحد متعاقد :stickjo4:

misterahmed
03-03-2011, 11:56 PM
وانا معكم في نفس المشكلة

ماجد جمال
03-03-2011, 11:58 PM
اصح راى هو كلام الاستاذ mhegazi

misterahmed
03-03-2011, 11:59 PM
بس محتاجة نظام والفاكس يكون موحد وهنلاقي استجابه ان شاءالله

misterahmed
04-03-2011, 12:02 AM
لان فيه ظلم ان اختبار يحدد مصير الواحد وايه كان لازمته المؤهل على كده

mhegazi
04-03-2011, 12:04 AM
وأنا موافق بس على فكرة فى نشرة تعديل العقود حسب التخصصات وصلت اسكندرية النهاردة ومش عايزين يعترفو بوجودها فى الأدارات وهاجيب صورة منها بكره من واحد متعاقد :stickjo4:
الكلام ده على تغيير التخصص مش تغيير المرحلة
يعني من مدرس فصل الى مدرس مادة وفقط

saber samy
04-03-2011, 12:04 AM
معاكم ان شاء الله

salmaa222
04-03-2011, 12:13 AM
انا معاكم بس ياريت صيغه الفاكس بسرعة

شريف الهادى
04-03-2011, 12:46 AM
الكلام ده على تغيير التخصص مش تغيير المرحلة
يعني من مدرس فصل الى مدرس مادة وفقط

طيب ماشى ماه انا مش عارف امتحن علوم على الأقل نعدل التخصص وبعدين المرحلة رغم انى منقول للمرحلة الأعدادية بس هل فى حد غير فعلا بالقرار اللى حضرتك عرفتة زى ما انا عرفتة ولا هو حبيس الأدراج ومع ايقاف التنفيذ انا معاكم فى اللى تتفقو عليه

محمد أحمد ناصف
04-03-2011, 02:13 AM
علي فكرة بيغيروا في محافظة 6 اكتوبر الي التخصص بس علي نفس المرحلة بس يا اخواننا يبقي كده فية امل نغير المرحلة بما انهم غيرو التخصص اذا مفيش اعتبار لاختبار الأكاديمية وبالتالي بما ان فيه بند او قانون اتكسر اذا من السهل كسر لباقي يلا نجرب الفاكسات وانا ممكن اكتب الصيغة واعرضها علي سيادتكم بس ياريت نبقي ايد واحده عشان دي مشكلة ناس كتير ولو بدأنا فيها هيبقي لها صدي كبير وناس كتير هتشارك بس يا ريت ندخل كل يوم علي الموضوع ده ونتكلم

mhegazi
04-03-2011, 02:39 AM
علي فكرة بيغيروا في محافظة 6 اكتوبر الي التخصص بس علي نفس المرحلة بس يا اخواننا يبقي كده فية امل نغير المرحلة بما انهم غيرو التخصص اذا مفيش اعتبار لاختبار الأكاديمية وبالتالي بما ان فيه بند او قانون اتكسر اذا من السهل كسر لباقي يلا نجرب الفاكسات وانا ممكن اكتب الصيغة واعرضها علي سيادتكم بس ياريت نبقي ايد واحده عشان دي مشكلة ناس كتير ولو بدأنا فيها هيبقي لها صدي كبير وناس كتير هتشارك بس يا ريت ندخل كل يوم علي الموضوع ده ونتكلم
انا معــــــــــــــــــــــــاك

مسيو عاطف
04-03-2011, 09:26 AM
انا معاكم و هبعت فاكس للوزارة بس لو حد عنده الفاكس الصح ياريت يكتبه
ولو فيه صيغة فاكس موحدة يكون افضل

محمد فيثاغورس
04-03-2011, 11:48 AM
عاوزين صيغة للفاكس

محمود عبد المعز
04-03-2011, 11:50 AM
يعنى ايه نغير التخصص ارجوكم حد يفهمنى دلوقت

شريف الهادى
04-03-2011, 12:02 PM
واحنا ان شاء الله رايحين ادارة المنتزة بالأسكندرية يوم الأحد لتنفيذ قرار تعديل المسمى من مدرس فصل لمادة ولو بالأعتصام داخل الأدارة عشان مش شوية موظفين قاعدين على مكاتبهم ومش عايزين يشتغلو هما اللى يقررو مصيرنا

alostaz20072001
04-03-2011, 01:02 PM
وانا معاكم

محمد أحمد ناصف
04-03-2011, 02:08 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
تظلم
السيد الأستاذ المحترم /
تحية طيبة وبعد
مقدمة لسيادتكم /
حيث انني حاصل علي ( بكالوريوس - ليسانس ) تربية عام قسم /
ونعمل بالمرحلة ( الاعدادية / الثانوية ) لفترة من الزمن وعندما تم التعاقد في التربية والتعليم تم التعاقد معنا (علي المرحلة الابتدائية ) وحاولنا بشتي الطرق تغيير التعاقد علي المرحلة المناسبة لنعمل في تخصصنا والمرحلة التعليمية المناسبة لة لكن نظرا لكثر الفساد والواسطة والمحسوبية في العهد السابق ضرب بكلامنا عرض الحائط وكانت النتيجة الحتمية لهذا الجمود هو اننا امتحنا علي تخصصات ومراحل لا تتناسب مع تخصصاتنا التي درسناها لمدة اربع سنوات فقد ادينا امتحان لمدة نصف ساعة ادي تغييير تخصصاتنا ومراحلنا فباللة عليكم كيف يغير امتحان هذه الاكاديمة العقيم ما تعلمناه 4 سنوات فان دل ذلك علي شئ يدل علي عدم اعتراف الدولة بجامعاتها العريقة
ولذا نرجو من سيادتكم العمل علي اصلاح ما افسدة النظام السابق واعادة الحق لأهلة وذلك من اجل تطوير التعليم في مصر وذلك بان يعمل كل مدرس في تخصصة و المرحلة التعليمية المناسبة لذلك

mhegazi
04-03-2011, 02:32 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
تظلم
السيد الأستاذ المحترم /
تحية طيبة وبعد
مقدمة لسيادتكم /
حيث انني حاصل علي ( بكالوريوس - ليسانس ) تربية عام قسم /
ونعمل بالمرحلة ( الاعدادية / الثانوية ) لفترة من الزمن وعندما تم التعاقد في التربية والتعليم تم التعاقد معنا (علي المرحلة الابتدائية ) وحاولنا بشتي الطرق تغيير التعاقد علي المرحلة المناسبة لنعمل في تخصصنا والمرحلة التعليمية المناسبة لة لكن نظرا لكثر الفساد والواسطة والمحسوبية في العهد السابق ضرب بكلامنا عرض الحائط وكانت النتيجة الحتمية لهذا الجمود هو اننا امتحنا علي تخصصات ومراحل لا تتناسب مع تخصصاتنا التي درسناها لمدة اربع سنوات فقد ادينا امتحان لمدة نصف ساعة ادي تغييير تخصصاتنا ومراحلنا فباللة عليكم كيف يغير امتحان هذه الاكاديمة العقيم ما تعلمناه 4 سنوات فان دل ذلك علي شئ يدل علي عدم اعتراف الدولة بجامعاتها العريقة
ولذا نرجو من سيادتكم العمل علي اصلاح ما افسدة النظام السابق واعادة الحق لأهلة وذلك من اجل تطوير التعليم في مصر وذلك بان يعمل كل مدرس في تخصصة و المرحلة التعليمية المناسبة لذلك

الله ينور عليك مجهود ممتاز
تبقى الاتفاق على ميعاد الارسال

ranad2003
04-03-2011, 02:53 PM
يا جماعة عايزين صوتنا يوصل بسرعة موضوع الفاكسات مش مجدى اوى انتوا فاكرين نفسنا بس اللى عندهم مشكل فى ملايين عندهم مشاكل مختلفة واكيد بيوصلهم يوميا ما لا يقل عن 5000فاكس عايزين نعمل حاجة تانية ونضم اكبر عدد من اللى عندة المشكلة دى

ranad2003
04-03-2011, 02:55 PM
الله ينور عليك مجهود ممتاز
تبقى الاتفاق على ميعاد الارسال

حلو يا محمد طيب عايزين نقدمة باسرع وقت

saber samy
04-03-2011, 03:24 PM
ان عندى راى اتمنى الموافقة عليه مبدئيا
كل محافظة تخش هنا ويتم تجميع مدرسين كل محافظة او انشاء صفحة على الفيس بوك للتعاون والذهاب الى المديرية فى وقت واحد
اذا لم نفلح فى المديرية نقوم بالتسيق معا بعد تعيينا ونذهب فى وقت واحد للوزارة
والله المستعان

ranad2003
04-03-2011, 03:29 PM
ان عندى راى اتمنى الموافقة عليه مبدئيا
كل محافظة تخش هنا ويتم تجميع مدرسين كل محافظة او انشاء صفحة على الفيس بوك للتعاون والذهاب الى المديرية فى وقت واحد
اذا لم نفلح فى المديرية نقوم بالتسيق معا بعد تعيينا ونذهب فى وقت واحد للوزارة
والله المستعان

كلام حضرتك هياخد فترة طووووووووووويلة

emey_102
04-03-2011, 03:36 PM
ياريت انا بجد تعبانه من كده ونفسى اروح مرحلة اعدادى انا تربية عام ياريت نتفق ونيكون التعيين تبع المرحلة ايه ذنبنا من الفوضى اللى كانت شغاله انا يقالى 8 سنوات بعقد ابتدائى ارجوكم يا جماعة نعمل حاجة ونتعين تبع للمؤهل ده فيه ناس تربيةتعليم اساسى ومشغلينهم مرحلة اعدادية ده حرام فيه ظلم كل واحد يتعين فى المرحلة طبقا للمؤهل كفاية ظلم انا معاكم

emey_102
04-03-2011, 03:49 PM
طاب و الفاكس طبعا لسيد الوزير تعتقدوا انه ممكن بهتم بمشكلاتنا

wael mostafa
04-03-2011, 04:28 PM
وانا معاكم

eslam_33
04-03-2011, 04:30 PM
كلنا معاك ياريس
بارك الله فيك

wael mostafa
04-03-2011, 04:39 PM
انا عايز اغير تخصص مدرس الفصل واستلم تخصصى اللى قعدت عليه اربع سنوات من التعب والمذاكره
حراااااااااام والله كدة لو سكتنا
كدة احنا هنظلم طول عمرنا
وفى كتير اماكن فى المدارس يوجد فيها عجز

saber samy
04-03-2011, 04:47 PM
التخصصات المظلومة قوى اللى مشى فى الابتدائى ( الفرنسى - علم النفس - الفلسفة ) واللى مؤهله تربية عام فى التخصصات الاخرى ( الانجليزى - التاريخ - الجغرافيا - العلوم - العربى - الرياضيات

wael mostafa
04-03-2011, 04:49 PM
كلنا مش لازم نسكت على تعديل التخصص بتاعنا لازم نعمل حاجه
كل اللى بيطالب بحاجه دة الوقتى لازم بياخدها ليه نسكت ونعيش طول
عمرنافى شغل احنا مش فاهمينه وغيرنا يبقى مرتاح
حرام والله فى نشرات جاتت بتغير التخصص لكن البهوات اللى فى المديريات والاداره
خبوها علشان مفيش حد يطالب بحقوقه
كنا ايد واحده لغايه منغير التخصص بتاعنا

wael mostafa
04-03-2011, 04:55 PM
لازم تكون فى النشره تغير التخصص يناسب كل مدرس حسب تخصصه بدل من مدرس الفصل
اللى خاصه بالتعليم الاساسى
ازاى مدرس حاسب الى ويدرس مدرس فصل ويعطى ( حساب وعربى ودين وموسيقى وفنيه )
حرام يبقى تخصص الكليه مالوش اى فايده خالص

ranad2003
04-03-2011, 05:12 PM
هنعـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــمل اي’؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مش عايزين نتكلم كتير

ranad2003
04-03-2011, 05:36 PM
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?p=3182416&posted=1#post3182416

علي عضاضلي
04-03-2011, 05:41 PM
في المنيا عملنا حاجة اسمها تغيير المسمى الوظيفي.. وغيرنا من مدرلاس فصل لمدرس مادة..
بس كان بشروط

mhegazi
04-03-2011, 05:57 PM
في المنيا عملنا حاجة اسمها تغيير المسمى الوظيفي.. وغيرنا من مدرلاس فصل لمدرس مادة..
بس كان بشروط
وما هي الشروط ؟؟؟؟؟

ا/عبد الفتاح شبانة
04-03-2011, 06:04 PM
وما هي الشروط ؟؟؟؟؟

ا/عبد الفتاح شبانة
04-03-2011, 06:05 PM
وما هي الشروط ؟؟؟؟؟؟؟!!11

ranad2003
04-03-2011, 07:45 PM
هو سابنا كدة من غير ما يقولنا الشروط

emey_102
04-03-2011, 10:59 PM
ياريت نكون ايد واحده نكون مجموعة تتكلم باسمنا عند الوزير فى تغيير المرحلة وتغييير التخصص كلا تبع المؤهل يتكلموا مع الوزير صدقونى ده ل كويس مجموعة تتكلم باسمنا كلنا مما اتظلم فى التخصص او المرحلة نتيجة للفساد والاهمال اللى جة على مستقبلنا

نادر ابراهيم
04-03-2011, 11:26 PM
انا معاكم ومعايا 280 مدرس
محافظة شمال سيناء

المجدد
04-03-2011, 11:33 PM
أ- محمد ناصف صيغه جيده جدا ولكن ارجو اضافة ما يدل على اتجاهنا للقضاء في حالة عدم التنفيذ وموقفنا القانوني جيد جدا لأن لو قدرنا نجيب نشرة واحده لشخص واحد غير التخصص نطالب بالمعامله بالمثل وساعتها موقفنا القانوني هيبقى كويس

ياريت يا شباب نركز في موضوع واحد سواء ده او اي موضوع تاني بس ما نعملش اكثر من موضوع ونتشتت انا عايز موضوع واحد اتابع منه الجديد او متبرع ينشئ لنا صفحة فيس بوك خاصة بنا
لأن ادارة المنتدى لا تثبت اي موضوع خاص بتلك المشكله مش عارف ليه بصراحة تقريبا هما كمان ضدنا ومش شايفنا

الفاكسات جزء من الحل وليس الحل
الايميلات بعد الفاكسات مرحلة ثانية
البريد المسجل مرحلة ثالثة هنوصل ان شاء الله بس بشرط
تحركنا يبقى جماعي مش فردي

بخصوص ان الوزارة بيوصل لها 5000 فاكس هتبص على ايه ولا ايه
اعتقد لما يكون منهم 2500 فاكس او اكثر بخصوص مشكلة واحده يبقى الموضوع محتاج نظر خاصة لو هددنا بالاعتصام والقضاء

وياريت ا- ناصف تضيف ان الحل يكون بقرار وزاري عشان يبقى حل جماعي لينا ولغيرنا مش حل فردي

يعني ضيف سيادتك في الطلب (الفاكس)

نطالب السيد الوزير باصدار نشر او قرار وزاري بتعديل التخصص والمرحلة
وتضيف ان يتم انتدابنا للمراحل الابتدائية حتى لا نحدث عجز وبالتالي اول ما مكان يفضنا نروح وننتقل وبكده نظهر حسن النيه واحنا مش هدفنا الضرر بس هدفنا الحق

وتضيف التهديد بالاعتصام
والتهديد ( طبعا بصورة شيك) باللجوء للقضاء لأن هناك المئات غيروا التخصص باستخدام الواسطة والمحسوبية

ارجو الرد على وجهة نظري

المجدد
04-03-2011, 11:38 PM
ياريت نكون ايد واحده نكون مجموعة تتكلم باسمنا عند الوزير فى تغيير المرحلة وتغييير التخصص كلا تبع المؤهل يتكلموا مع الوزير صدقونى ده ل كويس مجموعة تتكلم باسمنا كلنا مما اتظلم فى التخصص او المرحلة نتيجة للفساد والاهمال اللى جة على مستقبلنا

فكرة جيده بعد الفاكسات

لأن المجموعة لازم تكون 100 شخص لتلفت الانتباه بس لما الامور تهدأ لأ، امام الوزارة دلوقتي المئات مش هنظهر
لكن بعد شهر مثلا تكون الامور هدأ ونروح كلنا عند الوزارة ونختار منا 5 اشخاص للحديث بس لازم نكون كتير امام الوزارة عشان يرضوا يتكلموا معانا
صح
يبقى ترتيب الحلول

ا- فاكس
2- ايميلات
3- جوابات مسجلة
4- الاضراب عند الوزارة
5- القضاء

ايه رأيكم

Mark 2011
04-03-2011, 11:44 PM
انا بقول نجرب الفاكسات و الاميلات المجمعة المنظمة ولو ملقناش فيها فايدة نرجع للتظاهر و الاعتصام
ممكن اقتراح بعد ما تجرب الايميلات و الفاكسات لو ما جابتش نتيجة ممكن ترشحوا 5 معلمين بالنيابة عنكم لمقابلة احد المسئؤلين و عرض تلك المشكلة عليه بدلا من التظاهر و الاعتصام

ranad2003
05-03-2011, 12:51 AM
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?p=3184219&posted=1#post3184219

المجدد
05-03-2011, 01:23 AM
مش عارفين نتجمع في موضوع هنتجمع في قرار

ارجو من احد الاعضاء نقل كل الاقترحات في موضوع جديد وتنظيمها ومن بعدها لا يتم انشاء اي مواضيع بنفس المعني

او ارجو من احد الاعضاء في الادارة دمج كل الموضوعات التي تخص التخصص في موضوع واحد وتثبيته

شكرا

وكفايه لخبة وتشتت

ranad2003
05-03-2011, 01:40 AM
شغال فى غير تخصصك ....اجمع هنا بالخطوة السريعة
http://www.thanwya.com/vb/showthread...=1#post3184219

ranad2003
05-03-2011, 01:42 AM
يا جماعة الموضوع اللى عملتة دة هو اللى هيضمنا كلنا

moon2008
05-03-2011, 03:46 AM
اللى امتحن الكادر على انه مدرس فصل هل ممكن يغير التخصص

زياد الشلقامى
05-03-2011, 07:36 AM
ممكن سؤال صغفير من اللى يدرس فصل بعد كدة لما كله عاوز يغير تخصصه؟