مشاهدة النسخة كاملة : رسالة الى وزير التربية والتعليم رقم 3

جناسامى
06-03-2011, 12:23 PM
1- الرجاء عودة التكليف لكليات التربية والاداب والعلوم بالترتيب
2- الرجاء تشغيل كليات التجارة والخدمة الاجتماعية كلا فى مجال تخصصه
3- الرجاء وضع استرتيجية للتعيين من قبل الحكومة لمعرفةالى لينا والى علينا

teacher_2
06-03-2011, 12:38 PM

جناسامى
06-03-2011, 12:41 PM

teacher_2
06-03-2011, 12:47 PM
برفع الحد الأدنى للأجوروتحديد الحد الأقصى لجميع العاملين بالدولة

http://www.facebook.com/pages/%D9%86%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D8%A8%D8%B1%D9%81%D8%B9-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%AF%D9%86%D9%89-%D9%84%D9%84%D8%A3%D8%AC%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AA%D 8%AD%D8%AF%D9%8A%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%82%D8%B5%D9%89-%D9%84%D8%AC%D9%85%D9%8A%D8%B9-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D9%8A%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%A9/193988327293062

مريم اليكس2011
06-03-2011, 12:47 PM
مزعلينك اوي خريجين تجارة وخدمه اجتماعيه زي ما يكونوبيقبضو من جيبك ومين يبقي اخصائي نفسي

مدرس انجليزي 2000
06-03-2011, 01:13 PM
جنا سامي: الرجاء تشغيل كليات التجارة والخدمة الاجتماعية كلا فى مجال تخصصه
يعنى في التربية و التعليم في مجال تخصصه

اكيد الاولوية لخريج التربية
كنت عايز اعرف الاخت مريم اليكس خريجة اية؟؟؟

مريم اليكس2011
06-03-2011, 02:18 PM
تربيه اسكندريه

seyamramadan
06-03-2011, 03:13 PM
انت كدابة يا أخت مريم
عندما يدخل الواحد ابو 70% كلية التجارة ويتخرج بمقبول ويتثبت ويبقي معلم
عندما يدخل الواحد ابو 92% كلية التربية عام قسم الرياضيات ويتخرج وبتقدير جيد جدا ويشتغل"عامل نظافة في الشارع"
هو ده العدل
هو ده الحق
هي دي الثورة
الله يرحمك يا كلية التربية
الله يرحمك يا خريج التربية
"قال إنما أشكو بثي وحزني الي الله"
" اللهم اني مظلوم فانتصر "

مريم اليكس2011
06-03-2011, 03:22 PM
كدابه في ايه وليه الغلط دي اخلاق مدرس فعلا عمر الاخلاق ما كانت بالتعليم ابدا

محمدحلم
06-03-2011, 03:29 PM
كفاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااايـــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــا

مريم اليكس2011
06-03-2011, 03:33 PM
وبعدين بلاش كلمه اخت دي

محمد حسين امين
06-03-2011, 03:37 PM
ياخت مريم ماتزعليش عمر شعب مصر مش هيبطل نفسنة كلنا خريجين جامعة ومش شرط ابدا ان خريج التربية احسن انا اداب انجليزى ودرست احسن من تربية انجليزى ميت مرة اكاديميا واخدت تربوى حاجة تافهة جدا حصلت على جيد جدا فية مع ان الواحد مش متفرغ فياريت ماترديش على اصحاب النفوس الضعيفة دول كل واحد نفسة قرار تعيين لنفسه وبس

محمد حسين امين
06-03-2011, 03:40 PM
اسف على كلمة اخت يااستاذة مريم

ابن الأكرمين
06-03-2011, 04:45 PM
ياريت الوزير يسمع أو يرى ياريت

مدرس انجليزي 2000
06-03-2011, 11:25 PM
و الله الواحد احتار
طول عمرنا بنسمع ان خريج الاداب أقوي اكاديميا من خريج التربية مع اني أشك و خريج التربية اتبهدل في المواد التربوي اللى أخدها فى الكلية لما طلع عينه
و لما يكون تعيين يدخل سياحة و فنادق و معهد تفريت درة و التربية مش عارف فين
اشمعنى دى تكون مزبوطة يلا
انا اعرف واحد تعاون زراعي و شغال باحث اداري في مجلس الدولة و كتير دبلومات بيشتغلوا في المحاكم مع العلم ان خريج الدبلوم بعد ما بيخلص بيقولك انا خلصت الدبلون مش كلهم طبعا
و أعرف واحدة ادارية كانت كاتبة علي الملف الصف الخامسة

و اعرف ..... كفاية كدا لما تقولوا كمان أقولكم

توقيع خريج تربية اشتغل من 11 سنة ايام ما الحصة كانت بربع جنيه و حصل ظرف و مش عارف يرجع و أول دفعة درست ليها بنت منها مدرسة تربية رياضية الأن
استغفر الله العظيم
في الحلقة القادمة أقولكم محاولات التعيين بين المحافظات التي طبعا باءت بالفشل

Miss Ola
06-03-2011, 11:31 PM
ههههههههههههه
والله مش عارفة اقول ايه
يبقى احنا بتوع تجارة نقعد فى البيت
مع العلم اننا مش جايبين 70 %
ولا تقدير مقبوووووووول
الحمد لله كانت ادامى تربية ومش رضيت ادخلها وفضلت تجارة طبعااااااااااااا
عجبى عليك يازمن

بتوع تجارة واداب بقو وحشين دلوقتى هههههههههههههههه
نوكومنت

انا معاكى يامريم
وياريت الكل بقى يبطل نفسنة
خلو ربنا يرضى عننا ويكرمنا

مدرس انجليزي 2000
07-03-2011, 12:00 AM
منك لله يلى لغيت التكليف
كنت عايز اقول هو مش كان في تكليف و لا اية تربية و بعدين اداب
تربية يا جماعة و اسمها وزارة التربية قبل التعليم

منك لله يا جنزوري مع انى بحبك بس اتلغي التكليف فى عهدك كنت بتقول هرجع كل التعينات بعد 5 سنين لما اخلص توشكي لا رجع تعيين و لا شفنا حاجة من توشكي و جه عاطف عبيد خلص علي البلد و جه نظيف بعده نضفها خالص

استفر الله العظيم

مدرس انجليزي 2000
07-03-2011, 12:02 AM
Miss Ola it is good to say "No comment "
but I say "No way"

Miss Ola
07-03-2011, 12:40 AM
no way
no comment
every one have its own NO

مدرس انجليزي 2000
07-03-2011, 12:43 AM
May be yes may be no

Miss Ola
07-03-2011, 12:54 AM
it will be yes ISA

seyamramadan
07-03-2011, 08:44 PM
نفسي اعرف ما هو الغرض من انشا ء الأتي
1/ كلية الأداب
2/ كلية التجارة
3/كلية التربية
الإجابةةةةةةةةةةةةةة
1/كلية الأداب: للعمل في السياحة أو كتابة الشعر او العمل في الأثار
2/كلية التجارة : من إسمها يشتغل محاسب أو كاشير أو بائع في محل
3/كلية التربية : اظن لو سألت طفل صغير هايرد في الحال وبدون تفكير في التعليم
هي الوزارة إسمها الأداب والتعليم ولا التجارة والتعليم ولا التربية والتعليم
.......................................
يا مريم هانم انتي مادخلتيش كلية التربية لأنك ما حصلتيش المجموع بتاعها وده من غير لف ولا دوران لأنها كلية العظماء في الثانوي الأدبي وبعدين دانتو اول سنة تدريس مش بتعرفوا ازاي توصلو المعلومة للطلاب لأنكم مارحتوش التربية العملي مثلنا
وهاٍسألك سؤال واحد عاوزك تردي علي لو تقدري مع اني اشك....
ماهي مهارات التدريس وكم عددها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ياريت الجواب بسرعة ياهانم وبدون مبررات لعدم الرد وإلا يبقي كل واحد او واحدة تحط......في بقها و ما تتكلمش علي اسيادها اللي بتتكلم عليهم وخلاص.......بسرععععععععععععععععععععععة
مع تحياتي القناااااااااااااااااااااااااااااااااويييييييييييي ييييييييييييييييييي

مدرس انجليزي 2000
07-03-2011, 08:48 PM
برافو لنص كلامك الاول

لكن اختلف معاك في النص التاني

mohamed.sebae
07-03-2011, 08:49 PM
جزاك اللة خيرا

اسياا
07-03-2011, 09:07 PM
اللهم لا اسالك رد القضاء ولكنى اسالك اللطف فيه

Miss Ola
07-03-2011, 09:47 PM
1/ كلية الأداب
2/ كلية التجارة
3/كلية التربية
الإجابةةةةةةةةةةةةةة
يا مريم هانم انتي مادخلتيش كلية التربية لأنك ما حصلتيش المجموع بتاعها وده من غير لف ولا دوران لأنها كلية العظماء في الثانوي الأدبي وبعدين دانتو اول سنة تدريس مش بتعرفوا ازاي توصلو المعلومة للطلاب لأنكم مارحتوش التربية العملي مثلنا
ياريت الجواب بسرعة ياهانم وبدون مبررات لعدم الرد وإلا يبقي كل واحد او واحدة تحط......في بقها و ما تتكلمش علي اسيادها اللي بتتكلم عليهم وخلاص.......بسرععععععععععععععععععععععة
مع تحياتي القناااااااااااااااااااااااااااااااااويييييييييييي ييييييييييييييييييي

هههههههههههه
هو ده كلام واحد تربوى فعلا وبيتباهى بكلية تربية
فعلا اسلوب مدرس ومعلم اجياااااااااااااااااااااااال

أحمد شقشوق
08-03-2011, 01:34 PM
الحق أحق أن يتبع
وأتمنى التعيين للجميع فكلنا شباب مصر أم الدنيا

عصام الفنان
08-03-2011, 03:00 PM
الى الاخ seyamramadan (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=354023) اللى فرحان بكلية التربية الهابلة لولا الزمان الردى اللى خلى واحد زيي مهندس جرافيك وكارتون اشتغل الشغلانة اللى انت فرحان بيها قوى (مدرس ) ب2 مليم لولا مافيش شغل ما كنتش مضطر ارد على واحد زيك عنصرى قمئ انت اساسا المفروض ما تشتغلش اصلا لان اى شغلانة تستعر منك حتى الزبالين مع احترامى ليهم احسن منك لان ليهم فايدة عنك واداب اللى مش عاجباك اصغر واحد فيهم بيفهم فى اى تخصص من تخصصات زى اللى بتدرسها زى اللغة العربية او الانجليزية احسن الف مرة منك وما تقدرش تسلك مع اى واحد فيهم يا ريت تنضف نفسك من جوه بمكن ربنا يكرمك .. يا عنصرى يا متسلق ... ومن غير سلام:giljotiiniug3::giljotiiniug3::049gc0::049gc0:

man22
08-03-2011, 04:38 PM
طايل: إضراب عام للمعلمين 15 مارس

أعلن عبد الحفيظ طايل المتحدث الرسمي باسم نقابة المعلمين المستقلة،عن قيام المعلمين بإضراب عام عن العمل داخل المدارس،علي مستوي المحافظات،حتي يتم تحقيق مطالبهم بالكامل، وذلك في 15من مارس القادم.
وأشار"طايل" إلي توحيد اللوائح والقرارات الخاصة بشروط العمل لجميع العاملين في قطاع التعليم ،سواء في مدارس حكومية أو خاصة أو دولية أو أزهرية بغض النظر عن نوعية العمل ، الذي يقوم به المعلمون أو الإداريون أوعمال، مشدداً علي تجريم المدرس قانونياً في حالة إعطائه الدروس الخصوصية.

وقال: هل يعقل وجود فجوة الأجور بين العامل، الذي يتقاضي 85 جنيها شهرياً، وراتب وكيل أول الوزارة الذي يصل إلي 40 ألف جنيه بعد خصم الضرائب، وأن الحد الأدني لرواتب التعليم تبدأ بـ 200 جنيه شهرياً عند التعيين، مستشهداً بعمال المدارس الذي يصل أجورهم ما بين 200 إلي 300جنيه شهرياً بعد بيع الأغذية للطلبة، بالإضافة لتنظيف حمامات المدرسة بـ15جنيهاً تحت مسمي بدل بيت يحسب عليه اليوم بجنيه، في حين مساعد أول وكيل وزارة يأخذ 6 اّلاف ضعف شهرياً تحت مسمي بدل توقيع اجتماعات!!.

وطالب طايل قيادات الجيش، بالتحفظ علي مستندات اللجان النقابية والنقابات الفرعية والنقابة العامة وتسليمها للنيابة العامة، خوفاً من التخلص منها علي يد الفاسدين بنقابة المهن التعليمية علي كافة مستوياتها المختلفة.

وشدد طايل علي سحب الثقة من اللجان النقابية والنقابات سالفة الذكر، وتشكيل لجان تسيير أعمال داخل نقابة المهن التعليمية علي مستوي المحافظات، لتكون مهمتها إدارة أعمال النقابة لحين تعديل القانون الخاص بها،حتي يتم اجراء الانتخابات، مؤكدا أنه تم الاتفاق علي ذلك مع نقابة المعلمين المستقلة ومجموعة صوت اتحاد المعلمين المصريين، ماعدا مجموعة معلمون بلا نقابة المنتمية إلي الإخوان المسلمين

seyamramadan
08-03-2011, 06:39 PM
كل الردود اللي انتوا بقولوها دي عشان تهربوا من السؤال
معني كدة انكم مش عارفين الرد لأنه هو ده مستوي اللي مادخلش كلية التربية وبلاش فلسفة وتهرب من السؤال
والأخ عصام الفنان انا عنصري في ايه بالظبط هو انا تكلمت علي النصاري والمسلمين ولا عن البيض والسود ياريت تنقي الفاظك
دي مجرد مناظرات وليس إلا............
وياريت حد يرد علي وبالزات الهانم مريم
لو تقدم خريج كلية التجارة الي عمل في البنوك وتقدم خريج لكلية التربية ايضا.....اي منهم سوف يتم قبوله؟؟؟؟؟
سوف يتم قبول خريج التجارة.....لأن ده مجاله الحقيقي
ام خريج التربية فسوف يتم شتيمته لأنه لا يوجد فصول او تلاميذ في البنك وسوف يتم إعتقاله لأنه دخل مكان غير مكانه
ياريت الأخ عصام الفنان يرد علي هو ومريم هانم...الله يلعن سوزان مبارك اللي عملت للمرأة إسم ..وهي اخذت جزائها
سؤال للأح عصام الفنان: ما حكم عمل المرأة مع رجل أجنبي لا يحل لها؟؟؟
ياريت اللي يعرف كمان يرد علي اصل انا عاوز اتثقف في المسائل الدينية

هدايه 1
08-03-2011, 07:11 PM
1/ كلية الأداب
2/ كلية التجارة
3/كلية التربية
الإجابةةةةةةةةةةةةةة
علي فكره التدريس موهبه وذكاء من نوع خاص يمكنك من التعامل مع المتعلم حسب عمره وامكاناته
وياخريج كلية العظماء هو ده اسلوب العظماء في الحوار
الحوار له ناسه واعتقد ان المعلمين هم اولي ان يكونوا ناسه
تفتكر انت منهم
قصدي من اللي تحلوا بأدب الحوار

seyamramadan
08-03-2011, 08:49 PM
انا اسف جدا ان كنت قسوت في تعبيري
ولكني اطلب فقط ان يتميز خريج التربية في وزارته التي انشئت من اجله في الأول والأخر
قدوة بباقي الوزارات التي تهتم بموظفيها ولا تقبل احد من خارج اطار عملها وتحاول بشتي الطرق ان تحسن من احوالهم المادية والمعنوية
اعذروني جميعا .........................وخاصة المهذبة هداية1

ahmedghoname
08-03-2011, 09:40 PM
الموضوع ببساطه يتحل فى كلمتين :
خريجوا الاداب و التجارة وغيرهم ممكن يشتغلوا فى مهن مختلفة لكن التربية ليس لها سوى التدريس فقط
فبلعقل لازم يكون لهم الاولوية وبعدين نكمل من اى كليات اخرى ........
وخلينى اكثر صراحة خريج الاداب والتجارة لما دخل الكلية فى اول يوم كان فى دماغه مهن اخرى غير التدريس ولو قلت له يومها انت عايز يبقى مدرس كان يطلع يكلك بسنانه ويقول " انا اموت احسن وما اشتغلشى مدرس " لكن بعد ما اتخرج اللى رماه على المر اللى امر منه انه ما لقاش غير التدريس ...... صح ولا انا غلطان
فالحل العادل ببساطه
* ارجاع التكليف الزامى لخريجى التربية فورا مع تميزهم فى هذا المجال ( مجالهم الوحيد ) لانهم اهل الدار واهل المهنة
*استكمال العجز من اى مؤهلات اخرى بعد حصوله على تربوى عامين كاملين وبصورة ممتازه وعملية مش سلق بيض زى ما هو حاصل الان ...........
* التمييز بين مؤهل ( ليسانس تربية ) ومؤهل ( ليسانس اداب + دبلومه فى التربية ) لانهما لا يتساويان مطلقا مش ممكن دراسة تربوى 4 سنوات = دراسة 4 شهور
وارجو غلق باب الحوار فى هذا الموضوع ولكم كل الشكر والتقدير

hossammero
09-03-2011, 10:34 AM
أتمنى الوقوف وقفه واحدة متعاونيين

كما أتمنى الانضمام إلى جروب ( مدرس بالقلم الرصاص )
http://www.facebook.com/#!/home.php?sk=group_128732913864265&ap=1

المريسي
09-03-2011, 10:54 AM
1/ كلية الأداب
2/ كلية التجارة
3/كلية التربية
الإجابةةةةةةةةةةةةةة
بالله عليك دا كلام معلم محترم ياشيخ اتقي الله

saber samy
09-03-2011, 12:51 PM
والله اللى انتوا بتعملوا ده تهريج ياخ يابتاع كلية التربية حضرتك روح درس محاسبة لدبلومات التجارة او حاسب الى

saber samy
09-03-2011, 12:52 PM
على فكرة انا كلية التربية