مشاهدة النسخة كاملة : طايل: إضراب عام للمعلمين 15 مارس ياريت كلنا نشارك لاننا لازم نتعين بدون شروط

ماندو-2000
07-03-2011, 05:37 PM
طايل: إضراب عام للمعلمين 15 مارس

أعلن عبد الحفيظ طايل المتحدث الرسمي باسم نقابة المعلمين المستقلة،عن قيام المعلمين بإضراب عام عن العمل داخل المدارس،علي مستوي المحافظات،حتي يتم تحقيق مطالبهم بالكامل، وذلك في 15من مارس القادم.
وأشار"طايل" إلي توحيد اللوائح والقرارات الخاصة بشروط العمل لجميع العاملين في قطاع التعليم ،سواء في مدارس حكومية أو خاصة أو دولية أو أزهرية بغض النظر عن نوعية العمل ، الذي يقوم به المعلمون أو الإداريون أوعمال، مشدداً علي تجريم المدرس قانونياً في حالة إعطائه الدروس الخصوصية.

وقال: هل يعقل وجود فجوة الأجور بين العامل، الذي يتقاضي 85 جنيها شهرياً، وراتب وكيل أول الوزارة الذي يصل إلي 40 ألف جنيه بعد خصم الضرائب، وأن الحد الأدني لرواتب التعليم تبدأ بـ 200 جنيه شهرياً عند التعيين، مستشهداً بعمال المدارس الذي يصل أجورهم ما بين 200 إلي 300جنيه شهرياً بعد بيع الأغذية للطلبة، بالإضافة لتنظيف حمامات المدرسة بـ15جنيهاً تحت مسمي بدل بيت يحسب عليه اليوم بجنيه، في حين مساعد أول وكيل وزارة يأخذ 6 اّلاف ضعف شهرياً تحت مسمي بدل توقيع اجتماعات!!.

وطالب طايل قيادات الجيش، بالتحفظ علي مستندات اللجان النقابية والنقابات الفرعية والنقابة العامة وتسليمها للنيابة العامة، خوفاً من التخلص منها علي يد الفاسدين بنقابة المهن التعليمية علي كافة مستوياتها المختلفة.

وشدد طايل علي سحب الثقة من اللجان النقابية والنقابات سالفة الذكر، وتشكيل لجان تسيير أعمال داخل نقابة المهن التعليمية علي مستوي المحافظات، لتكون مهمتها إدارة أعمال النقابة لحين تعديل القانون الخاص بها،حتي يتم اجراء الانتخابات، مؤكدا أنه تم الاتفاق علي ذلك مع نقابة المعلمين المستقلة ومجموعة صوت اتحاد المعلمين المصريين، ماعدا مجموعة معلمون بلا نقابة المنتمية إلي الإخوان المسلمين.

ياريت كلنا ننشر الخبر ونشارك لاننا لازم نتعين بدون شروط زينا زي باقي المصالح الحكوميه اللي تم تعيين المتعاقدين فيها بدون شروط احنا ليه نتعذب ونستني 3 سنين ونتذل الذل ده

نتعين الاول ونجيب ال icdl والدبلومه التربوي وباقي الاوراق في مده زمنيه معينه

m_ezoo
07-03-2011, 08:39 PM
كلام جميل جدا ... وبخاصة حكاية نقابات المعلمين اللى بقى الفساد فيها للركب

ام هيا
07-03-2011, 09:04 PM
لا طبعا امش موافقة لازم نحترم القانون كفاية فوضى خلوا البلد تمشى بجد ده بمثابة خيانة للبلد ده مش وقت اعتصامات خالص اه عاوزين زياده فى الاجور بس ده مش وقته خالص نصبر شوية

محمد حسين الشربينى
07-03-2011, 09:09 PM
المره دى لازم نكون رجاله
ولو مرة
ونكون ايد واحدة
وشكراً

امل اليكس
07-03-2011, 09:13 PM
لا للاضراب لا للاضراب لا للاضراب

لا للتعين بدون شروط لا للتعين بدون شروط لا للتعين بدون شروط

حرام عليكم عيالنا حيدفعوا السبب

مش عايز يعلم عيال واحد ضد التعلم

نريد كل مدرس يكون مداوم علي التنمية المهنية

شروط التعين التربوي وال icdl

eldanaf
07-03-2011, 09:21 PM
لا يليق بالمعلم ان يتصرف بهذا الاسلوب
انا معكم ان هناك حقوق كثيرة للمعلمين ولا يمكن ان يكون وضع المعلم كما نعيشه الان
ولكن ......
المعلم قدوة
ارجو الصبر من الجميع
البلد كدة هتقع
المطالبة بالحقوق لازم وضرورى ولكن اختيار الوقت المناسب

محمد حسين الشربينى
07-03-2011, 09:26 PM
يعنى الشرطة اللى بتموت الناس تاخد زيادة 100%
و الاطباء يكون الحد الادنى 1200 للطبيب الحديث
و يتم زيادة مرتبات البريد والبنوك
ده هنا فى بلدنا ولا كوكب تانى

احمدمحمدالسيدابومسلم
07-03-2011, 09:35 PM
وهل من التصرف الحضارى ان يتقاضى المعلم343جنيه لمده 5سنوات وهل من الحضارى ان يضطر للعمل بفرن للخبز انا مع الاعتصام قلبا وقالبا ونحن اولى من انديه البترول وقطاع الكهرباء ومع وضع حد اقصى الان وليس غدا وتلقائيا الحد الادنى سيرتفع

احمدمحمدالسيدابومسلم
07-03-2011, 09:38 PM
لا للاضراب لا للاضراب لا للاضراب

لا للتعين بدون شروط لا للتعين بدون شروط لا للتعين بدون شروط

حرام عليكم عيالنا حيدفعوا السبب

مش عايز يعلم عيال واحد ضد التعلم

نريد كل مدرس يكون مداوم علي التنمية المهنية

شروط التعين التربوي وال icdl
اختى الفاضله انا حاصل على بكلوريوس تربيهقسم رياضيات بتقدير عام جيد جدا حاصل على الicdlحاصل على التويفل حاصل على دوره mathمن جامعه القاهره والى الان لم اعين اى تنميه تتحدثين عنها انها الحجج يا اختى فلا تنخدعى بها

الاستاذ محمود حميد
07-03-2011, 09:46 PM
هذه ابسط الحقوق لنا كبني ادمين اولا ثم كمعلمين انا مع الاعتصام حتي تتحقق العدالة للمعلم وللمواطن المصري الذي عاش عصور طويلة من القهر والذل وارجوا من الاخوة الذين استلموا خطابات التعيين ان يقفوا بجانب اخوتهم من المعلمين المساعدين الذين لم يثبتوا الا بتلك الشروط المجحفة

كلنا مع الاضراب العام ١٥ مارس

رجاء خاص ياريت كلنا نوقف مع بعض

أشـرف فتحى
07-03-2011, 09:51 PM
لا تعليــــــــــق

ayman_0
07-03-2011, 09:51 PM
والله اللى فيه خير يقدمه ربنا

Rafael.Nadal
07-03-2011, 09:52 PM
ياااااااااارب ارحمنا والله خلاص لخبطتونا ياتتحدو ياتبطلو مطالب انجزو السنادى بقا اللى مش مقتنع باهميه ال icdl سورى من العصر الحجرى انما الكادر امتحناة وربنا ماعارفه ايه وجه الفايدة منه اصلا كلام فاضى لو فى شروط يبقى شروط بجد تنمى مش هبل وعبط ع الفاضى

noursen123
07-03-2011, 10:14 PM
اول مرتب كان 307 جنية من 3 اعوام.............والان مرتبى 314 جنيه
لا تعليق

مسيو عاطف
07-03-2011, 10:40 PM
معــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــاكم

فاتن ابوعايد
07-03-2011, 11:13 PM
ارجوكم بلدكم لو كنتوا بتحبوها بجد المفروض اننا قدوة (قدوة في الالتزام ,العمل الجاد ، الصبر )
حرااااااااااااااااااااااااام علينا بلدنا بصراحة انا مجروحة من انحدار مستوى المعلم في معظم حقوقه لكن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ممكن احنا صبرنا 30 سنة علي الظلم والاستبداد والوساطة والمحسوبية خلاااااااااص مش قادرين نصبر شهرين تلاته لحد البلد ما تقف علي رجليها
اتقوا الله في عملكم
احنا بنطلب من الله مش من بشر اشكو ربك وهو القادر مثلما رأينا لاتستعجل رزقك سيأتى سيأتي سيأتى
انا مش معاكم بصراحة

الاستاذ محمود حميد
07-03-2011, 11:19 PM
اتمني ان الناس كلها تبقي ايد وحدة والكل يتعين يااااااااااااااارب

miss_emy
07-03-2011, 11:25 PM
لا للأضراب لا للأعتصامات ارجووووووووكم البلد الى خراب لازم نشتغل مش نعمل اخلال بالأمن اكتر من كدا حراااااااااااااااااااااااااام

هدير هانى
07-03-2011, 11:34 PM
وانا معاكم فى الاضراب وياريت نتثبت من غير شروط وياريت الناس الى اتثبتوا يبطلوا انانية احنا من حقنا اننا نتثبت زيهم واذا كان على الدبلومة والicdlاحنا هانعملهم بس نتثبت الاول ولا حد عنده راى تانى

English101
07-03-2011, 11:37 PM
لأ لأ لأ لأ لأ لأ .. دى هيصة مش اضراب

الاضراب اللى بتقولوا عليه مش وقته ولا مكانه مناسب .. واتعلموا تقولوا الحمد لله

الطمع قل ما جمع

reem_a
07-03-2011, 11:44 PM
واللي متخرج من 1999 قسم انجليزي وتقدير جيد ومعاه اي سي دي ال وكلية تربية وواخدة دورات في المحادثة والتويفل وشهادة في الترجمة من الجامعة الامريكية ب3000 جنيه وحاطينها في ابتدائي وهي تربية عام ولسه بالعقد ومطالبينها تستنى كمان
تروح تعمل قي نفسها زي بو عزيزي ولا ايه؟؟؟؟؟

bolbola2010
07-03-2011, 11:56 PM
انا كنت بفكر اجمع عدد من عقود المكافأة الشاملة عشان نبعت شكوى لان الوزير لم يصدر اى قرار بالنسبة لنا وميرضي حد اننا نقبض 100 جنية وكمان تنتهى عقودنا فى نهاية الدراسة وكمان ملناش حق لا فى كادر ولا اكاديمية وليه مش نتثبت وفى مننا مستوفى الشروط بس فيه عدى عليه تلات سنين وفيه لا

ابو عمره
08-03-2011, 12:03 AM
الاخت ام هايا والتانيه اللى بطالب بعدم الاضراب هوه احنا السبب فى التعطيل حرام عليكى حسوا بالناس ارحمونا دى فلوس اللى بناخدها دى ملاليم بالنسبة لباقى الوزارات شوفى الاتصالات شوفى البترول وليه كل الوزارات ثبتت من غير شروط الا وزارتنا العبيطة ده استهبال احنا كمان مش السبب فى تاجيل المدارس

احمد محمد عبد المجيد
08-03-2011, 12:06 AM
مش عارف اللى مش موافق دا بيضحك على نفسه ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تامر محمود مراد
08-03-2011, 12:33 AM
لا للاضراب نحن صفوة المجتمع ولسنا حفنة من الانتهازيين نعم للعمل نعم للاستقرار نعم للانتاج

elywan24
08-03-2011, 12:37 AM
تمر مصر خلال هذه الايام بمرحله دقيقه ومعقده للغايه فيجب منا نحن ابناء هذا الوطن ان نعمل بكل جهد ونشاط ونرفض دعوات المغرضين والانتهازيين الذين يدعون الي الاضراب والاعتصام لكي نحصل علي حقوقنا فهذا الوقت وقت عمل لا وقت اعتصام واضراب دلوقتي المدرسين بيعملوا اضراب علشان عايزين حقوقهم اللي طيب انا معاك ممكن تقولي حضرتك لما موظفي وعاملي شركات المياه والكهرباء والمطاحن والمستشفيات واقسام الشرطة وجنود الجيش يضربوا عن العمل ماذا ستكون النتيجة ستكون كارثه حقيقية وساعتها مش هنلاقي كوب ماء ولا رغيف خبز وسيختفي الامن

هل هذا هو المطلوب ارحموا مصر مصر لا تستحق كل هذا يجب ان نكون نحن المعلمون قدوة حسنه لباقي افراد المجتمع فنذهب الي مدراسنا ونوضح للناس خطورة الاضراب والاعتصام في هذا الوقت ونحثهم علي العودة الي اعمالهم ومصانعهم حتي تدور عجله الانتاج فلن نحصل علي حقوقنا و نحن لا نعمل وندمر اقتصادنا فكل من يدعو الي الاضراب والاعتصام هم بقايا النظام البائد ليخلقوا في مصر فوضي ويجعلوا الناس تقول كانت ايامهم افضل وهذا ما يسمي بالثورة المضاده فيجب انا نعاهد انفسنا علي بذل الجهد لكي تتقدم مصر وتزدهر وساعتها سيحصل كل فرد في البلد علي حقوقه من غير ان يطالب بها فلسنما اقل ممن ضحوا بانفسهم لكي نعي في حريه وديمقراطيه ونقضي علي الفساد افيقوا قبل ضياع مصر افيقوا يرحمكم الله

تامر محمود مراد
08-03-2011, 12:44 AM
مش عارف ليه معظم العضويات الجديدة في المنتدي هي اللي بتشجع علي الاضرابات والاعتصامات انا حاسس انهم جزء من الثورة المضاده فاكرين بعد اول خطاب للرئيس المخلوع المنتدي اتملي موضوعات تدعو الي التهدئه واعطاء الرئيس المخلوع فرصه لتسليم السلطة بعد 9 شهور وبعد ما حسني اتخلع المنتدي اتملي عضويات جديده تدعو للاضراب والاعتصامات وتعطيل العمل المفروض اكيد دول من بقايا امن الدوله والداخلية والحزب الواطي عايزين البلد تفضل في فوضي وعدم استقرار علشان يلتفوا علي اهداف الثورة يجب عدم الانصات الي دعوات الاعتصام وتعطيل العمل في هذه المرحلة

طاهر الشاعر
08-03-2011, 01:24 AM
انا مع الاضراب ويلاش احباط من اللي خايفين من الدروس الخصوصية تضيع
بلاش انانية وبصوا علي مستقبل ووضع المعلم ككل
واذا كنت خايف علي الطلبة فابائهم في الوزارات التانية هم اللي بدأو بالاضرابات

m.m.m.m
08-03-2011, 01:59 AM
دي اسمها صيده فى الميه العكرااااا .. اصبحتم اخطر على البلاد من اعدائها الخارجيين .. حسبي الله ونعم الوكيل

مريم اليكس2011
08-03-2011, 08:56 AM
لالالالالالالالالالالالالالالالالا بلاش اضراب ولا اعتصامات ودي مش انانيه ولا حاجه اكيد يعني كل الي بعقود عاديه هيثبتو بس علي درجه معلم مساعد ليه بقه الاعتصامات مانتو هتضمنو حقكوم في التعيين والا هوة طمع مادي وخلاص اول ما تستوفو الشروض هتتم الترقيه علي درجه معلم وتصرفو الكادر عاوزين ايه تاني وما ملاء عين ابن ادم الا التراب

مريم اليكس2011
08-03-2011, 09:00 AM
وبعدين لاحظو ان الاستاذ ماندو 2000 عامل عضويه مخصوص عشان يدعو للاعتصامات لتحقيق مطلبه الشخصي بلاش ننقاض ورا اي زوبعه والسلام يا ريت نتعقل شويه ونفكر في بلدنا الحبيبه والهي عمري ما كنت بتكلم بالوطنيه دي قبل كده ولا كنت بطيق اسمع اغنيه وطنيه بس دلوقت مشاعري ناحيه بلدي اختلفت خااااااااااااااالص دلوقت دي بلدنا بجدددددددددددددددد خافو عليها :bosyht9::bosyht9::bosyht9: