مشاهدة النسخة كاملة : السبب في عدم الرغبة في التعين

المريسي
08-03-2011, 06:14 PM
عارفين لية حضراتكم الوزارة مش راضية تعينا علشان احنا اول ما نتعين حناخد اجازة بدون مرتب ونكت علي برة

soha_teacher
08-03-2011, 06:18 PM
لازم ست شهور

aleman
08-03-2011, 06:22 PM
فعلا لازم 6شهور متواصل

علي عضاضلي
08-03-2011, 06:31 PM
طيب مافي كتير كت على برة بمليارات .. يعني جت علينا احنا الشباب الغلبان

Observer
08-03-2011, 06:32 PM
عارفين لية حضراتكم الوزارة مش راضية تعينا علشان احنا اول ما نتعين حناخد اجازة بدون مرتب ونكت علي برة

طبعا وش
وانا اول واحد بعون الله

المريسي
08-03-2011, 06:37 PM
طيب مافي كتير كت على برة بمليارات .. يعني جت علينا احنا الشباب الغلبان
بشكر حضرتك علي مرورك ياستاذ علي للمرة التانية معايا ( لكن هما مش واخدين بالهم الا مننا احنا ياسيدي حنقول اية حسبنا الله ونعما الوكيل)

أم هيما
08-03-2011, 06:43 PM
وفيييييييييين بره دا اللى هنسافرله
الاوضاع فى كل البلاد مظاهرات واحتجاجات
وكمان لو هنعيش بمرتب كويس والوضع المالى منطقى ليه نتغرب واحنا الحمد لله بقينا حاسيين اننا مواطنين على الاقل وحاجات كتير اتغيرت فى البلد واهمها المعاملة

soha_teacher
08-03-2011, 06:45 PM
يا جماعة هو احنا هنضحك على نفسنا لية هو مرتب المعلم ينفع يفتح بة بيت ويصرف على عيالة منة
وقدامة مستوى كويس فى بلد تانية حتى ولو لفترة يكون نفسة فيها ويرجع بلدة
اكيد لو كنا لقينا فرصة فى بلدنا مكناش سافرنا اشتغلنا عند حد تانى واتغربنا
وبعدان شباب كتير غير المعلمين سافروا برة وزوجاتهم زى حالاتى كدة حاجة تحزن دا انا صحبتى متجوزة وجوزها فى السعودية من يجى اربع سنين و بيجلها فى الاجازات لحد دلوقتى مش عارفة تسافرلة

alassal
08-03-2011, 06:49 PM
مش عارف ليه الناس عاوزا تسافر وتفكيرها فى السفر

عاوزين السفر والوظيفه ايه الطمع دا:040vk0:

mohammed ahmed25
08-03-2011, 06:49 PM
طبعا لازم نسافر. يعنى هنكون نفسنا ازاى .مرتب الوزاره هيعمل ايه ؟..يا اما ناخد مرتبات ترضى ربنا.فى السعوديه ,المدارس الاهليه (الخاصه) مرتبهم 1800 ريال و هيزيد و يبقى 3000 ريال و مع كده مش عاجبهم و عايزين يبقى مرتبهم زى المدارس الحكوميه لانهم بياخدوا 4000 او اكتر فى بداية التعيين. واحنا بنحلم بــ 1200 وكل شويه يطلع احمد وسـ...(نظيف ) و يقول ان المدرسين يستاهلوا اعلى مرتب لكن كان بيقول اننا دوله فقيره ومفيش عندنا ذهب ولا بترول...وفى الاخر يتضح انهم سرقوا مليارات . وبعدين تلاقى واحد خريج حقوق بياخد 5000 فى الشهر عشان الواسطه واشتغل فى هيئة قضايا الدوله ...وطبعا انتوا عارفين ..الباشا راح...الباشا وصل ..وحركات بقى ....وغير كده وزيـــر الصحه زود مرتب طبيب التكليف لــ1200 والطبيب المقيم لــ1500 ..والوزير بتاعنــــا ولا كأنه هنــــــا...قال واحنا فرحانين و كل واحد يكتبلى السيره الذاتيه بتاعت وزيرنا حوالى ثلاثين سطر..وموقع ع الفيس بوك وبعدين قال بيفكر ان الحد الادنى 600 جنيه ..انا مش فاهم الناس دى بتعمل ايه ولا بتفكر ازاى ..نفسى هو ياخد 600 ويورينا هيعيش بيهم ازاى؟!
...يعنى ولا تعيين ولا مرتب ولو اتعينت مش عايزينك تسافر..طب خلاص ناخد مرتب زى الناس ..ولا التربيه والتعليم والصحه وزارة خدمات ...نشتغل لوجه الوطن بقى وبلاش نعيش ؟! حد يرد عليا و يقول ايه النحس اللى احنا فيه ده ؟...وقال المساكين مستنيين شهر مكافأة ..

المريسي
08-03-2011, 06:57 PM
قول ياسيد لحسن اخينا اللي فوق بيقولك اية الطمع دا

علي عضاضلي
08-03-2011, 07:11 PM
طبعا لازم نسافر. يعنى هنكون نفسنا ازاى .مرتب الوزاره هيعمل ايه ؟..يا اما ناخد مرتبات ترضى ربنا.فى السعوديه ,المدارس الاهليه (الخاصه) مرتبهم 1800 ريال و هيزيد و يبقى 3000 ريال و مع كده مش عاجبهم و عايزين يبقى مرتبهم زى المدارس الحكوميه لانهم بياخدوا 4000 او اكتر فى بداية التعيين. واحنا بنحلم بــ 1200 وكل شويه يطلع احمد وسـ...(نظيف ) و يقول ان المدرسين يستاهلوا اعلى مرتب لكن كان بيقول اننا دوله فقيره ومفيش عندنا ذهب ولا بترول...وفى الاخر يتضح انهم سرقوا مليارات . وبعدين تلاقى واحد خريج حقوق بياخد 5000 فى الشهر عشان الواسطه واشتغل فى هيئة قضايا الدوله ...وطبعا انتوا عارفين ..الباشا راح...الباشا وصل ..وحركات بقى ....وغير كده وزيـــر الصحه زود مرتب طبيب التكليف لــ1200 والطبيب المقيم لــ1500 ..والوزير بتاعنــــا ولا كأنه هنــــــا...قال واحنا فرحانين و كل واحد يكتبلى السيره الذاتيه بتاعت وزيرنا حوالى ثلاثين سطر..وموقع ع الفيس بوك وبعدين قال بيفكر ان الحد الادنى 600 جنيه ..انا مش فاهم الناس دى بتعمل ايه ولا بتفكر ازاى ..نفسى هو ياخد 600 ويورينا هيعيش بيهم ازاى؟!
...يعنى ولا تعيين ولا مرتب ولو اتعينت مش عايزينك تسافر..طب خلاص ناخد مرتب زى الناس ..ولا التربيه والتعليم والصحه وزارة خدمات ...نشتغل لوجه الوطن بقى وبلاش نعيش ؟! حد يرد عليا و يقول ايه النحس اللى احنا فيه ده ؟...وقال المساكين مستنيين شهر مكافأة ..
سبحان الله..مصائب قوم عند قوم فوائد..وتبقى فتحة خير علينا احنا الشباب اللي عايز يكون نفسه

المريسي
08-03-2011, 07:12 PM
طب تخيلو حضراتكم انا لية واحد قريبي في السويد بيقولي ان مرتب المدرس هناك بالمصري حوالي 25000 جنية ولا حول ولا قوة الا بالله

alassal
08-03-2011, 07:13 PM
قول ياسيد لحسن اخينا اللي فوق بيقولك اية الطمع دا

مدام حضرتك زعلان كدا ما تسافر من دلوقتى وسيب فرصه

لغيرك بيحلم بوظيفه فى الحكومه
:wub:

منار على
08-03-2011, 07:26 PM
ياجماعه فيه محافظات فعلا حصل فيها تثبيت للمتعاقدين من 2004 ومادام واحد فى البلد اتثبت يبقى الباقى من حقهم يتثبتوا وهيتثبتوا اصبروا كل الموضوع وقت واجراءات

ahmed_2040
08-03-2011, 07:30 PM
ربنا يصلح حالنا ونبعد عن كل مايغضب الله منا علشان يتصلح حالنا وحال البلد دي
اللي انا مش عارف راحة لفين والله

mohammed ahmed25
08-03-2011, 07:30 PM
على فكره المرتب يختلف بين الوافدين والسعوديين , وللعلم بالشئ فان ميزانية التعليم فى السعوديه هى 137 مليار سنويا .
ياريت اسافر السويد اشتغل سنه واحده,اى حاجه ..حتى لو مدرس العاب

المريسي
08-03-2011, 07:31 PM
مدام حضرتك زعلان كدا ما تسافر من دلوقتى وسيب فرصه

لغيرك بيحلم بوظيفه فى الحكومه
:wub:

بس حضرتك كلمة طمع دي محسساني ان حضرتك مش معانا في البلد ومبتسمعش عن المليارات المنهوبة واحنا كل اللي بنامل فية حياة كريمة فقد لا غير
, طب انا حقول لحضرتك معادلة وحضرتك حلهالي ============================= شاب عندو 25 سنة ومرتبو 350 جنية ممكن حضرتك تقلي امتي حيكون نفسو ويبني بيت ويجوز =================والحسبة اللي فاتت دي بالميت حوالي 100 الف جنية ==============حلهالي حضرتك كدا من غير ما تتنرفز

المريسي
08-03-2011, 08:42 PM
لية مدرش باه

الاستاذ / محمد رفعت فضل
08-03-2011, 10:23 PM

أنا معااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك

أحمد شقشوق
08-03-2011, 10:50 PM
مش كل الناس القليل منهم فقط من يري السفر
فمن يحب مصر يعمل فيها ولو بالقليل
ارض بما قسم الله لك تكن أغنى الناس

تقبلوا تحياتى

http://files.thanwya.com/do.php?img=3654

المريسي
08-03-2011, 10:52 PM
ياخونا ياريت نبقي واقعين شوية بالش الشعارات

محمدطعيمة
08-03-2011, 10:53 PM
مع احترامنا لجميع الأفاضل
بره إيه يا إخوان ؟
كل الدول العربية أصبحت مثل بعضها وعم معظمها المظاهرات والبقية تأتي وها قد رأيتم الناس وهم يعودون من ليبيا
أعتقد أن كل فرد بلده أولي بيه الآن

mohammed ahmed25
08-03-2011, 11:26 PM
ياسلاااام..ايه الكلام دا يا استاذ احمد شقشوق..يعنى ايه اللى يحب مصر يعمل فيها ولو بالقليل ..ليه بقى ان شاء الله ..؟ مش ناويين نكون نفسنا ونتجوز ونعيش حياتنا بكرامه ولا ايه ؟ ولا هى فلوس مصر حلال ليهم و حرام علينا احنا ...؟!