مشاهدة النسخة كاملة : ارتحت يا عم علي يا عضاضلي

عمرو نصر
10-03-2011, 04:38 PM
قالت وزارة التربية والتعليم إنه لا تخفيض لزمن الحصة أو انتهاء لليوم الدراسى قبل موعده المحدد، وأصدرت الوزارة، صباح اليوم الخميس، بياناً أكدت فيه أنها لم تصدر أى تعليمات للمديريات التعليمية بهذا الصدد مكذبةً كل ما نشر عنه فى وسائل الإعلام.

غير أن مديراً لإحدى المديريات التعليمية بمحافظات الدلتا أكد أنه سيقلص زمن الحصة إلى نصف ساعة فقط وزمن "الفسحة" إلى 15 دقيقة بحيث يقل زمن اليوم الدراسى إلى 4 ساعات فقط للفترة الصباحية "من السابعة والنصف وحتى الحادية عشرة والنصف" ومثلها للفترة المسائية "من الثانية عشرة ظهراً وحتى الرابعة عصراً".

وأوضح أن الهدف من هذا الإجراء هو أن يعود الطلاب والطالبات "خاصة المقيدين كفترة مسائية" إلى منازلهم مبكراً خشية أن يقع عليهم ضرر فى ظل عدم اكتمال عودة الأمن للشارع، مؤكداً أنه سيعرض المواعيد الجديدة لليوم الدراسى على المحافظ للحصول على موافقته.

وقال مدير مديرية آخر بالقاهرة الكبرى إن المديرية منحت مديرى عموم الإدارات التعليمية صلاحية تقليص زمن اليوم الدراسى بشرط الاتفاق أولاً مع مجلس الأمناء والآباء، وتوقع أن تتفهم الوزارة هذا الإجراء فى ظل توجهها نحو تطبيق "اللامركزية".

المريسي
10-03-2011, 04:59 PM
ياجمة مش حتفرق كتير ساعة من ساعة ونصف احنا بنكيف نفسنا علي اي حاجة ولله الحمد

علي عضاضلي
10-03-2011, 05:01 PM
إيه يا جدعان هوة انا بقيت مهم أوي للدرجاتي في المنتدى وانا مش عارف ههههههههه .. علشان المنتدى كله يرد عليا في موضوع خفض الساعات !!! .. وبعدين يعني هوة انا ضحكت عليكم في حاجة.. دة أنا كاتب المصدر والرابط كمان.. دة حتي العنوان كاتب فيه الجمهورية...
يعني مش جايب الخبرمن بيتنا.. هتقولي اتأكد هقولك والله بطلت أروح الوزارة اليومين دول لاني بصحى متاخر ههههههههه

أستاذ الكمبيوتر
10-03-2011, 05:16 PM
اتفق معك شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

علي عضاضلي
10-03-2011, 05:21 PM
على فكرة بحب اهزر مع حبابيبي في المنتدى .. لاني والله بحبهم جدا... ياريت محدش يزعل مني

سمسم رشاد
10-03-2011, 05:23 PM
عندك حق يا استاذ على وبعدين يا جماعه الخبر بيقول ان المديرية منحت مديرى عموم الإدارات التعليمية صلاحية تقليص زمن اليوم الدراسى بشرط الاتفاق أولاً مع مجلس الأمناء والآباء، وتوقع أن تتفهم الوزارة هذا الإجراء فى ظل توجهها نحو تطبيق "اللامركزية".
يعنى كل مدير عام اداره تعليميه ممكن يقلص اليوم الدراسى زى مهو عاوز فهمتو كيف يعنى برضو فى تقليص لليوم الدراسى فى بعض الادارات واستاذ على مغلطش ام ادهم

mohammed ahmed25
10-03-2011, 05:25 PM
اساسا و بدون تخفيض زمن الحصه , انا اعرف مدارس فتره صباحيه بيبدا اليوم الدراسى 8 وينتهى 11.15 .

علي عضاضلي
10-03-2011, 05:26 PM
عندك حق يا استاذ على وبعدين يا جماعه الخبر بيقول ان المديرية منحت مديرى عموم الإدارات التعليمية صلاحية تقليص زمن اليوم الدراسى بشرط الاتفاق أولاً مع مجلس الأمناء والآباء، وتوقع أن تتفهم الوزارة هذا الإجراء فى ظل توجهها نحو تطبيق "اللامركزية".
يعنى كل مدير عام اداره تعليميه ممكن يقلص اليوم الدراسى زى مهو عاوز فهمتو كيف يعنى برضو فى تقليص لليوم الدراسى فى بعض الادارات واستاذ على مغلطش ام ادهم

بارك الله فيكم.. ام أدهم

أ/ رشا سعد
10-03-2011, 05:31 PM
أحنا علي فكرة في بورسعيد لسه هتبدأ الأسبوع الجاي . والحصة الأولي عندنا هتبدأ الساعة 8 وينتهي اليوم 12 إلا ربع . (6 حصص ) فقط وتم ألغاء جميع حصص الأنشطة (رسم / موسيقي / ألعاب / المجالات ) وأخدنا الجدول علي هذا الأيساس بعد التعديل يعني هنشتغل مواد ثقافية بس لأن أحنا عندنا الوضع الأمني تحت الصفر .

علي عضاضلي
10-03-2011, 05:49 PM
طيب اهه يعني كدةكدة هنطلعو بدري

hamadazeny
10-03-2011, 05:53 PM
دا انت اهم من الوزير عندى انت صاحبى يا علوه

miss_emy
10-03-2011, 05:56 PM
زمن الحصه من النهارده كان 35 دقيقه

علي عضاضلي
10-03-2011, 06:06 PM
دا انت اهم من الوزير عندى انت صاحبى يا علوه

شكرااااااااااا يا زميلي ىىىىىىىىىىىىىىىىى

علي عضاضلي
11-03-2011, 11:04 AM
والجمهورية النهاردة الجمعة 11/3 قدمت للوزير مايثبت صحة كلامها .. وانها حصلت على الخطاب الذي يتضمن خفض زمن اتلحصة

mr_mostafa84
11-03-2011, 11:39 AM
اساسا و بدون تخفيض زمن الحصه , انا اعرف مدارس فتره صباحيه بيبدا اليوم الدراسى 8 وينتهى 11.15 .

فين المدارس دى عشان انقل ليها

mr_mostafa84
11-03-2011, 11:40 AM
و بعدين هو على ماله هو نقل كلام و جايب المصدر الراجل يشكر على كده مش ألف حاجه من عنده

علي عضاضلي
11-03-2011, 11:45 AM
و بعدين هو على ماله هو نقل كلام و جايب المصدر الراجل يشكر على كده مش ألف حاجه من عنده

الله يكرمك ..مستر مصطفى..

ابن الأكرمين
11-03-2011, 04:19 PM
ولا يهمك ياعلي

محدش عاد عارف حاجة