مشاهدة النسخة كاملة : قصة قصيرة ...


**تسابيح**
27-03-2011, 08:39 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بصراحة ياجماعة انا بموت في القصص القصيرة :pوالروايات والجو داا ;)
رحت فعلا واشتريت القصة دي وكان من 5 شهور
وهي عبارة عن مسابقة للسيدة الفاضلة قبل لما يتنحي جوزها
...جبت 3 ويارتني ما عملت:pياخسارة ال2 جنية ونص:p:p
بجد 2 منهم قمة في الوقاحة ...انا مش قرتهم ..
لكن الحمدلله انا أخذت القصة الحلوة وناس اعرفهم كانوا عايزيين يتثقفوا بردو وبما اني من الشخصيات اللي بضحي رحت مدياهم ع طول:p
بعدين واحدة فيهم قالت لي هو كبيرة يعني قالت لي : اياك تقرأ القصة دي وروحي ولعي فيها أحسن .:006et4::006et4:..
والثانية نفس الحكاية قالت القصص مش كويسة
المهم ان
واحدة فيهم قالت : ياعيني ع فلوسنا اللي بيرموها ع الأرض .....وبيعملوا قصص بدل لما تعلم الناس وتثقفهم تبوظ أخلاقهم ....
انا اقولكم انا فعلا بلاقي ان القصص المصرية فيه منها نسبة قمة في الوقاحة والعلاقات الغرامية ووصف سخيف زي كاتب القصص كل اللي يهمهم الغراميات هي اللي بتكسب فلوس
مع اني قريت مرة قصص اجنبية فرنسية مترجمة وايطاليا مترجمة بردو لتقلوا اني بعرف لغات :pاشاعة مغرضة:p
قمة ف الجمال لدرجة ان القصة كانت في ثانوي اصحابي اتوزعت علينا القصة وكنا بنعمل لها اشهار ف المدرسة:p
مرة اختي الصغيرة جابت قصة صغيرة كدا من المدرسة وهي انجليزية القصة بتعلم الأطفال عن اعادة المخلفات
بجد جميلة
احكي لكم بئا ع مستوي الثقافة المتدني عدناا
انا لقيت قصص للأطفال وبما اني بحب اي قصص جبتها فعلا
اقولكم ايه قصص قمة في السذاجة بجد
واحد حول جدته من انها بتلبس عبايات لبتلبس بناطيل وكمان بتأكل اكل صيني !!!
وقصة تانية بتحكي عن حاجات غبية بحس انهم بيعلموا حاجات متخلفة للأطفال
فين أيامك ياتعلوب انت وارنوب ...
لما كان الخير بينتصر علي الشر...;)

عاشق البلانكو الابيض
27-03-2011, 08:59 PM
والله انا كنت بحب اكتب قصص كتيررر
ايااام الثااانوى بقااا راحت علينااا دلوقت
بس ضحكتنى اووى بتاااعت الواد وجدته دى
ايه التفااااهة فى القصص دى
شكرررا على الموضوع الجميل

**تسابيح**
27-03-2011, 09:06 PM
والله انا كنت بحب اكتب قصص كتيررر

ايااام الثااانوى بقااا راحت علينااا دلوقت
بس ضحكتنى اووى بتاااعت الواد وجدته دى
ايه التفااااهة فى القصص دى

شكرررا على الموضوع الجميل

طيب ليه حضرتك مش تكتب دلوقتي :006et4:
اكيد نتمني نشوف الابداعات:022yb4:
مش يمكن حضرتك تصبح ف يوم من الأيام كاتب قصص
ونخلص من الاعياء اللي احنا فيه من الناس الجهلة دول..
واكثر دا انا لسه عندي القصص التفاهه دي للذكري...
بيجهلوا الكتب
ربنا يهدي
نورتني:022yb4:

Mohamed.Helmy
28-03-2011, 09:04 AM
يااااااااه .. فكرتيني بالذي مضــى :p

بجد كنت أموت فى حاجة أسمها قصص قصيرة و انا صغير ..

خاصة حاجة أسمها " فلاش " و سماش و الحاجات دي لو تعرفوها ..
فلاش دي كنت بوميا أعيط و انا صغير علشان يجيبوهالي كااااااااااانت تحفـــــــــــــــــة ..

و لما كبرت شوية عرفت بقى سلسلة " المكتبة الخضراء " مكنتش بستلطفها و انا صغير علشان القصة منهم كبيرة ..بس لما بقيت فى 6 أبتدائي كده قريت قصة و أندمجت فيها و كنت يوميا لازم أقرا من المكتبة الخضراء دي .. هي طبعا مكنتش برضه قصص مصرية هي كانت أجنبيه و مترجمة :d

زي سنو وايت كده و سندريلا و الحاجات دي ..
بس الحمد لله خلصت ع أعداد فلاش كلها و أعداد المكتبة الخضراء .. و أدينى مستني تنزل حاجاة جديدة :d


ماتقلقوش ان شاء الله فى الاجازة هبقى أنزلكم قصص تعجبكم أصلي بألف قصص على أدي كده ^_^ ..

شكرا يا تسابيح على الموضوع الجميل ده ..^^

**تسابيح**
28-03-2011, 09:17 AM
يااااااااه .. فكرتيني باللذي مضــى :p


بجد كنت أموت فى حاجة أسمها قصص قصيرة و انا صغير ..

خاصة حاجة أسمها " فلاش " و سماش و الحاجات دي لو تعرفوها ..
فلاش دي كنت بوميا أعيط و انا صغير علشان يجيبوهالي كااااااااااانت تحفـــــــــــــــــة ..

و لما كبرت شوية عرفت بقى سلسلة " المكتبة الخضراء " مكنتش بستلطفها و انا صغير علشان القصة منهم كبيرة ..بس لما بقيت فى 6 أبتدائي كده قريت قصة و أندمجت فيها و كنت يوميا لازم أقرا من المكتبة الخضراء دي .. هي طبعا مكنتش برضه قصص مصرية هي كانت أجنبيه و مترجمة :d

زي سنو وايت كده و سندريلا و الحاجات دي ..
بس الحمد لله خلصت ع أعداد فلاش كلها و أعداد المكتبة الخضراء .. و أدينى مستني تنزل حاجاة جديدة :d


ماتقلقوش ان شاء الله فى الاجازة هبقى أنزلكم قصص تعجبكم أصلي بألف قصص على أدي كده ^_^ ..


شكرا يا تسابيح على الموضوع الجميل ده ..^^

صراحة اول مرة اسمع عن اللي انت بتقوله ياحاج محمد:p:p
بس باين اني محصرتش:p الحاجات دي..
واكي هننتزل القصص ان شاء الله :romarioxp6:
بس انت مش وصلت لك فكرتي
انا كنت مش اقصد عن حكاية القصص القصيرة بحد ذاتها
ولكن الموضوع ان احنا عندنا القصص دي بتعلم الناس عدم الأخلاق ومش بتعلمهم حاجة تفهم خالص
المعظم طبعا
لدرجة ان فيه كاتب كبير الناس كلها بتمجده
لما قرأت قصة من قصصه لقيته انسان ولا عنده أخلاق خالص أصلا...فإزاي يبقي عندنا ناس فعلا متميزة وعندها فكر
تهمل وناس تانية مش عندها فكر تبقي في القمة!!
وازاي تبقي الكتب اللي عندنا اللي مفروض للثقافة تبقي كداا!!
نورتني ياحاج محمد:022yb4:

Mohamed.Helmy
28-03-2011, 09:21 AM
اه فاهمك و الله :d

مانا بقولك الحاجات اللى الحلوة اللى كنت بقرااها و كانت فعلا مفيدة و مسلية فى نفس الوقت مكانتش مصرية كانت مترجمة بس ..

دلوقتى كله يقولك نكتب عن الحب و الغراميات عشان " نبيـــع " و نكسب يعنى هناخد منها ايه الاخلاق .محدش هيشتريها ..

للأسف معظمهم فكرهم كده ..

**تسابيح**
28-03-2011, 09:26 AM
اه فاهمك و الله :d

مانا بقولك الحاجات اللى الحلوة اللى كنت بقرااها و كانت فعلا مفيدة و مسلية فى نفس الوقت مكانتش مصرية كانت مترجمة بس ..

دلوقتى كله يقولك نكتب عن الحب و الغراميات عشان " نبيـــع " و نكسب يعنى هناخد منها ايه الاخلاق .محدش هيشتريها ..

للأسف معظمهم فكرهم كده ..

الحمدلله انك فاهمني:022yb4:
بجد شيء بيضايقني
لكن بحس اني مشتاقة للقصص ومش عارفة اختار..
واللي يزعل اكثر ان الأجانب اللي هما اجانب
بيحاولوا يثقفوا شعبهم واحنا مفيش خالص:028ja7:
وكمان عايزيين يربوا جيل فاسد لأن الأشياء الأوفر دي
متخلفة يكون هم الشعب كدا وخلاص...
الواحد بيشتري ويلاقي ف الاخر القصة نص كم
ويقول ياخسارة ال2 جنية ونص:p:p
واكيد لازم نعيط عشانهم:p
نورتني ياحاج محمد:romarioxp6:

نقاء الروح
29-03-2011, 08:03 PM
انا بموت فالقصص والروايات :wub:
وفعلا لازم نهتم بمغزاها وهدفها
ومعالجتها للامور لأن كتير منا بيحبها
وانا قرأت كتير فثانوي وبصراحة كانوا كويسين
وقرأت كم وحدة اجنبي بردو وكانوا حلوين
مترجمين ها ماحدش بالو يروح بعيد :d
وتعرفي كان عندي كتاب فيه قصص كتير
قرأت منها وحدة وضااااااااااع مني
ولسة زعلانة عليه لدلوقتي :frown:
شكرا عالموضوع الجميل ياقمر

**تسابيح**
29-03-2011, 08:08 PM
انا بموت فالقصص والروايات :wub:

وفعلا لازم نهتم بمغزاها وهدفها
ومعالجتها للامور لأن كتير منا بيحبها
وانا قرأت كتير فثانوي وبصراحة كانوا كويسين
وقرأت كم وحدة اجنبي بردو وكانوا حلوين
مترجمين ها ماحدش بالو يروح بعيد :d
وتعرفي كان عندي كتاب فيه قصص كتير
قرأت منها وحدة وضااااااااااع مني
ولسة زعلانة عليه لدلوقتي :frown:

شكرا عالموضوع الجميل ياقمر

تصدقي والقصص بردو بتحبك:p
فعلا والله دا اهم حاجة المغزي
بس فيه ناس كثير مش بتهتم بالمغزي
وهمها الربح وخلاص
واللي يغيظ بجد ان المبيعات يبقي عليها كثير
ولا يهمك ياجميل
ان شاء الله نلاقي اللي ضاع منك
دوري كويس يابنتي وهتلاقي:022yb4:
ولا اقولك لو فاكرة اسمها ممكن تحمليها من ع النت
نورتيني ياجميل:022yb4:

mostafa_gamal2
30-03-2011, 01:49 AM
بم ان حضرتك بتحبى القصص القصيرة اليكى تلك القصة القصيرة ..هدية واتمنى ان تمحو ذكرياتك السيئة عن الثلاث قصص...


**ظلا متزوجين ستين سنة كانا خلالها يتصارحان حول كل شيء ، ويسعدان بقضاء كل الوقت في الكلام او خدمة أحدهما الآخر، ولم تكن بينهما أسرار، ولكن الزوجة العجوز كانت تحتفظ بصندوق فوق أحد الأرفف، وحذرت زوجها مرارا من فتحه او سؤالها عن محتواه، ولأن الزوج كان يحترم رغبات زوجته فإنه لم يأبه بأمر الصندوق، الى ان كان يوم أنهك فيه المرض الزوجة وقال الطبيب ان أيامها باتت معدودة، وبدأ الزوج الحزين يتأهب لمرحلة الترمل، ويضع حاجيات زوجته في حقائب ليحتفظ بها كتذكارات، ثم وقعت عينه على الصندوق فحمله وتوجه به الى السرير حيث ترقد زوجته المريضة، التي ما ان رأت الصندوق حتى ابتسمت في حنو وقالت له: لا بأس .. بإمكانك فتح الصندوق


فتح الرجل الصندوق ووجد بداخله دُميتين من القماش وإبر النسج المعروفة بالكروشيه، وتحت كل ذلك مبلغ 25 ألف دولار، فسألها عن تلك الأشياء فقالت العجوز هامسة: عندما تزوجتك أبلغتني جدتـي ان سر الزواج الناجح يكمن في تفادي الجدل والنق (النقنقه)، ونصحتني بأنه كلما غضبت منك، أكتم غضبي وأقوم بصنع دمية من القماش مستخدمة الإبر،..هنا كاد الرجل ان يشرق بدموعه: دُميتان فقط؟ يعني لم تغضب مني طوال ستين سنة سوى مرتين؟
ورغم حزنه على كون زوجته في فراش الموت فقد أحس بالسعادة لأنه فهم انه لم يغضبها سوى مرتين ... ثم سألها: حسنا، عرفنا سر الدميتين ولكن ماذا عن الخمسة والعشرين ألف دولار؟ أجابته زوجته: هذا هو المبلغ الذي جمعته من بيع الدَمــــــــــــــى!!

بنت الشاطئ1
30-03-2011, 02:27 AM
ما هيا دى كانت سياستهم
تدمير النشئ و الشباب من كل ناحية

Hopeful Girl
30-03-2011, 07:55 AM
لاحول الله ياااااارب

هو ده اللى بيعلموه لينا

حسبى الله ونعم الوكيل

**تسابيح**
30-03-2011, 06:25 PM
بم ان حضرتك بتحبى القصص القصيرة اليكى تلك القصة القصيرة ..هدية واتمنى ان تمحو ذكرياتك السيئة عن الثلاث قصص...


**ظلا متزوجين ستين سنة كانا خلالها يتصارحان حول كل شيء ، ويسعدان بقضاء كل الوقت في الكلام او خدمة أحدهما الآخر، ولم تكن بينهما أسرار، ولكن الزوجة العجوز كانت تحتفظ بصندوق فوق أحد الأرفف، وحذرت زوجها مرارا من فتحه او سؤالها عن محتواه، ولأن الزوج كان يحترم رغبات زوجته فإنه لم يأبه بأمر الصندوق، الى ان كان يوم أنهك فيه المرض الزوجة وقال الطبيب ان أيامها باتت معدودة، وبدأ الزوج الحزين يتأهب لمرحلة الترمل، ويضع حاجيات زوجته في حقائب ليحتفظ بها كتذكارات، ثم وقعت عينه على الصندوق فحمله وتوجه به الى السرير حيث ترقد زوجته المريضة، التي ما ان رأت الصندوق حتى ابتسمت في حنو وقالت له: لا بأس .. بإمكانك فتح الصندوق


فتح الرجل الصندوق ووجد بداخله دُميتين من القماش وإبر النسج المعروفة بالكروشيه، وتحت كل ذلك مبلغ 25 ألف دولار، فسألها عن تلك الأشياء فقالت العجوز هامسة: عندما تزوجتك أبلغتني جدتـي ان سر الزواج الناجح يكمن في تفادي الجدل والنق (النقنقه)، ونصحتني بأنه كلما غضبت منك، أكتم غضبي وأقوم بصنع دمية من القماش مستخدمة الإبر،..هنا كاد الرجل ان يشرق بدموعه: دُميتان فقط؟ يعني لم تغضب مني طوال ستين سنة سوى مرتين؟
ورغم حزنه على كون زوجته في فراش الموت فقد أحس بالسعادة لأنه فهم انه لم يغضبها سوى مرتين ... ثم سألها: حسنا، عرفنا سر الدميتين ولكن ماذا عن الخمسة والعشرين ألف دولار؟ أجابته زوجته: هذا هو المبلغ الذي جمعته من بيع الدَمــــــــــــــى!!
جميل هذه القصص
شكراا لحضرتك أخي
ولكن الموضوع ان القصص هذه لا تعلمنا ولا تفيدنا
وتطبع ع حساب الدولة
من أموال الشعب
يعني يجب ان تكون ع عناية فائقة
جزاكم الله خيراا

**تسابيح**
30-03-2011, 06:29 PM
ما هيا دى كانت سياستهم
تدمير النشئ و الشباب من كل ناحية
فعلا لما نكون شعب جاهل ...يبقي مش هنقدر نتقدم
شكرااا حبيبتي

كرستال اردنية
31-03-2011, 10:35 AM
فيه كتير قصص بتكون تجارية الهدف منها ربحي وهاي غالبية القصص الموجودة هلأ اللي بتكون اصلا مكتوبة عشان يقرؤها المراهقين وغيرن
موضوع رائع
تقبوا مروري وتحياتي

وردة امل
31-03-2011, 05:47 PM
انا بموت فى حاجة اسمها قصص وروايات:romarioxp6:

بس المترجمة اصلا انا مش بحب القصص العربية
بتكون هبلة شوية ومفهاس اثارة:p:006et4:

لكن انا بفضل اقرا لاجاثا كريستى
ليها مجموعة قصص بوليسية خرافة:)

اصلا انا بحب جو الرعب والاثارة والاكشن ده:d

**تسابيح**
31-03-2011, 08:30 PM
لاحول الله ياااااارب

هو ده اللى بيعلموه لينا

حسبى الله ونعم الوكيل
ع فكرة اسمها لا حول ولا قوة الإ بالله ...
الأولي غلط لغويا ومعناها لاحول لله ...
ام الثانية ع الأصح
نعود للموضوع
فعلا يابنتي الموضوع صعب للغاية
شكراا حبيبتي
نورتيني

**تسابيح**
31-03-2011, 08:32 PM
فيه كتير قصص بتكون تجارية الهدف منها ربحي وهاي غالبية القصص الموجودة هلأ اللي بتكون اصلا مكتوبة عشان يقرؤها المراهقين وغيرن
موضوع رائع
تقبوا مروري وتحياتي
للأسف اغلب القصص بتكون للربح فقط
مش لاي حاجة تانية
مش يهمهم لا ثقافة ولا هم يحزنون ....
ربنا يهدي
شكراا حبيبتي

**تسابيح**
31-03-2011, 08:35 PM
انا بموت فى حاجة اسمها قصص وروايات:romarioxp6:


بس المترجمة اصلا انا مش بحب القصص العربية
بتكون هبلة شوية ومفهاس اثارة:p:006et4:

لكن انا بفضل اقرا لاجاثا كريستى
ليها مجموعة قصص بوليسية خرافة:)


اصلا انا بحب جو الرعب والاثارة والاكشن ده:d

فعلا تصدقي انا بحس كدا بردو
ان الأجانب اهتمامهم بالقصص والحكايات
ع أعلي مستوي بجد
ودا شيء مؤسف حقيقي يعني
وبموت انا كمان في القصص المترجمة
بجد قمة فعلا وتحسي بالإثارة والتشويق وانت بتقري القصص دي ;)
باين عليك يافرح انك بتاعة رعب واكشن :p:p
نورتيني ياقلبي;)

سيف العدل البتار
01-04-2011, 02:00 AM
شكرااااااااااا لك

محترف الأدسنس
01-04-2011, 09:54 AM
قد تفوت لحظات لكن تبقى كلمات

Mohamed.Helmy
07-04-2011, 10:39 AM
علمونا واحنا صغيرين إن
.
.
.
.
.............
....
.
.
.
1-سندريلا كانت بتفضل دايره فى الشارع لحد الساعه 12 بليل.
2- وان سنو وايت كانت ساكنه مع 7 شباب
3- وروبين هود كان حرامى.
4- وبكار كان بيحب رشيده اكتر من أمه.
5- وطرزان كان بيمشى عريان .
كل دا وبيسألوا الاجيال الجديده بايظه ليه؟




البوست دي يا تسابيح شوفتها ع الفيس بوك .. و قولت أجيبها التوبيك أوشف رأيكم ايه ؟!