مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن الحاسبات والمعلومات

الذهبي81
28-03-2011, 02:12 PM
ايهما افضل من وجهة نطركم الهندسة ام الحاسبات والمعلومات فهناك من يقول ان حاسبات ومعلومات مش مضمونة واي ممكن يدرس اللي بيدرسوه عن طريق الشركات زي موبنيل وفوادفون ،مع اني انا ميولي لهذه الكلية لاني من هواه البرامج والكمبيوتر وعايز اعرف معلومات عن المعاهد الخاصة لهذه الكلية وافضلها واسعارها

ahmed1019
30-03-2011, 09:30 AM
يا حبيبى فى فرق كبير جدا ما بين الاتنين
حاسبات ومعلومات دى هندسة البرمجيات
يعنى هتتعلم لغات برمجة الآلة وبرمجة الكمبيوتر
Pasal , C , C++ , Java , Python , VB.net إلخ........
إنما هندسة دى ملهاش دعوة بالبرمجيات خاالص
انت لو شاي نفسك هتحب البرمجة ادخل على حاسبات ومعلومات

moon welviren
07-04-2011, 09:01 AM
حاسبات دي بتختص بالسوفت وير بوجه عام البرمجه
انما هندسه حاسبات دي بتهتم بالهاردوير يعني تركيب الجهاز ذات نفسه من جوه شغال ازاي بيعمل ايه كده يعني
انت تشوف انت حابب ايه فيهم و ادخل اللي تختص بميولك

الذهبي81
08-04-2011, 09:43 PM
ان كلية حاسبات ومعلومات كلية عادية واي شخص ممكن يدرس مناهجها وهل هي مطلوبة بالنسبة للشغل في الشركات

elswaify
09-05-2011, 12:10 AM
نعم يا اخى لى قرايبى خريجين السنة الماضية ، ابنة عمتى وابن خالى وتوفر العمل بعد التخرج مباشرة ومرباتهم مجزية تمامًا

وانا عن نفسى حل عمرى من اييام ما كنت فى ابتدائى نفسى ادخل حاسبات ومعلومات

ناهيك عن كل ذلك ::: سيبك من المرتب والعمل والتفكير المريض ده (أسف) مهو لو عاوز فلوس اطلع لاعيب كورة

لكن دور على اللى انت بتحب تتعلمه وتحب تبدع فيه وتطور فيه وتكون مستمتع فيه ،،، فكن مقنع تمام الاقتناع ان ربنا مش هيسيبك وهتكون مبدع فى اللى انت بتحبه

اما بالنسية لأسعارر الجامعات الخاصة : فبتراوح من 12-20 الف جنيه

طبعاً هذا المدى لا يشمل الجامعة الامريكية وماشابه :)

ونصيحتى لكل واحد ،،،، اوعى تسمع كلام حد يقوللك انت جايب مجموع خش هندسة عشان تبقى مهندس

طالما انت بتحب حاجه ،،، اذاً حاول تثبت نفسك فيها

وربنا يوفقنا ويعدي الايام دى على خير

eng.ahmed55
30-06-2011, 11:54 AM
سواء حاسبات او هندسة هلاقى ف الاتنين هاردوير وسوفت وير وممكن تتخصص سوفت وير وانت ف هندسة وممكن تتخصص هاردوير وانت ف حاسبات
بس اللى بتدرسه ف الكلية ...حاسبات معظمها سوفت وير واما بالنسبة لقسم it فده بيهتم بالهاردوير
هندسة هادر وير بتدرس الهارد وير على اصوله وبردو فيها حجات سوفت وير
سواء حاسبات او هندسة فيه حجات لازم تدرس اللاتنين مع بض زى مثلا الشبكات انت لازم تاخد كورس الهارد وير فيها وبعدين
سوفت وير يعنى الاتنين مرتبطين ببض
اما عن حاسبات
فى قسم cs
دا برمجة بس على اصولها ودا مش هتلاقيه طبعا ف هندسة بيعلمك البرمجة من الاول خالص يعنى احنا بنتكتب كود البرنامج على برنامج زى c# او اى برنامج دا بقى بيقولك البرنامج اللى احنا بنكتب عليه والبرامج اللى بنستخدمها اتعملت اصلا ازاى فدا متعمق اوووووى ف البرمجة بس بالنسبة للشغل اكتر حاجة شغاله ف مصر سوفت وير الهارد وير ممكن تلاقى فى دول الخليج والسعودية بس بردو مش بمساحة السوفت وير
انا قولتلك رائى من غير مكون متحيز لاى واحدة فيهم
وربنا يوفقك وتدخل اللى انت عاوزه