مشاهدة النسخة كاملة : انا طالبة فى الثانوية الازهرية عندى سوال

سلمى ازهرية
13-04-2011, 08:51 PM
لو سمحتو انا كنت عايزة اعرف الشروط لكلية الغات والترجمة انا انا ثانوية ازهرية ادبى
يعنى الحد الادنى للمجموع اية
ولو فى اى شروط ياريت حد يقولى

سلمى ازهرية
13-04-2011, 08:52 PM
اة واللى بيتخرخ منها بيشتغل اية

هانى الشرقاوى
18-04-2011, 05:15 PM
اة واللى بيتخرخ منها بيشتغل اية

المجالات مفتوحة
السياحة والإرشاد السياحى
الإعلام
وزارة الخارجية
مكاتب الترجمة
التدريس
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
وقدرة الشخص هى اللى هتحدد هو ينفع يشتغل فى ايه بالظبط

بالنسبة للشروط .. مش صعبة بما انك فى أدبى
الشروط هى انك تحصلى على النسبة المطلوبة بالإضافة إلى 75 فى المية من الإنجليزى
بتهيألى انتى محتاجة تجيبى 90 فى المية ( أدبى ) عشان تضمنى تدخلى الكلية والقسم اللى انتى عايزه

emansalhy
25-04-2011, 01:50 PM
ممكن اعرف كلية الاعلام فى الازهر للبنات من كام فى المائة و ما شروطها

علاء العالم
26-04-2011, 01:58 PM
لا يوجد كلية فى جامعة الازهر للبنات اسمها الاعلام يا اختى الكريمة ايمان

emansalhy
07-05-2011, 11:45 PM
ما هى كليات البنات للازهر ادبى

esma3ilovic
29-05-2011, 05:50 AM
بالنسبة لكلية اللغات للبنات اعتقد ان شرط اللغة الإنجليزية فيها يقل عن 75 % كما أن هناك أكثر من كلية للغات للبنات (
القاهرة وتفهنا وطيبة والعاشر من رمضان ) اللي بتاخد من 90 القاهرة وتفهنا ولكن كليات طيبة والعاشر يهبط المجموع الي مايقارب ال80 % ....
وبالنسبة لموضوع كلية الإعلام فلا يوجد هناك في الأزهر مايسمي بكلية الإعلام ولكن يوجد كلية دراسات إسلامية قسم صحافة وإعلام للبنات وكلية لغة عربية قسم صحافة وإعلام للبنين ....
كلية البنات مجموعها يقارب ال90 أما كلية البنين مجموعها 82 ولكن كل التوقعات تشير الي تخطيها ال85 هذا العام نظرا لتحويل قسم الصحافة في البنين لكلية مستقلة ....

وللعلم .... قسم البنين كما ذكرت سيتحول الي كلية في القريب العاجل خاصة بعد موافقة شيخ الازهر وموافقة رئيس الوزراء صباح أمس وقسم البنات هناك محاولات تجري لتحويله لكليه ولكن يقال أن الأمر غاية في الصعوبة ولكن ماتردد أنه اذا استمر كقسم سيتم تطويره والله أعلم ...

من يريد تفاصيل أكثر عن كلية الإعلام وأي شئ يخصها أنا طالب بالكلية وانا تحت أمره و بإمكانه إضافة بريدي الإلكتروني علي الياهو

esma3ilovic

esma3ilovic
31-05-2011, 10:16 AM
بشري رائعة لطالبات الأزهر أخيرا مجلس الجامعة يوافق علي إنشاء كلية للبنات كما وافق من قبل علي إنشاء كليية للبنين .... وهذا كله في ظل سياسة الإصلاح التي يتبناها فضيلة الإمام الأكبر الأستاذ الدكتور أحمد الطيب جزاه المولي خير الجزاء ووفقه لمافيه الخير إن شاء الله .....

الخبر من بوابة الأهرام بتاريخ 30/5/2011

http://gate.ahram.org.eg/UI/Front/Inner.aspx?NewsContentID=76703

ضى الفجر
18-07-2011, 12:07 AM
يا جماعة هوه انا كنت عايزة استفسر على حاجة من اللى فى كلية لغات وترجمة اساسا

هو انا من ثانوى عام علمى رياضة وجبت 94.7 هل ممكن ادخل الكليه دى وكمان انا اللغة التانية المانى هل ممكن ادخلها ولآ لا ؟؟

ارجو الرد من اللى متأكد من المعلومة وكمان هيه فين مكانها وكدة

وكمان انا عايزة ارسله على الخاص علشان انا عايزةاعرف كل المعلومات عن الكليه دى

والله الموفق

esma3ilovic
21-07-2011, 07:50 PM
اعتقد ان الموضوع هيكون صعب ليكي لان علي حد علمي ان طلاب الثانوي العام يجب ان تكون لغتهم الثانية فرنسي ليلتحقوا بالكلية ولكن الأفضل علي كل حال أن تذهبي للكلية وتسألي في الموضوع ده والكلية ليها اكتر من فرع القاهرة والعاشر من رمضات وتفهنا الأشراف وطيبة ..... فرع القاهرة ( مدينة نصر الحي السابع ) ومقر ادارة الجامعة مدينة نصر الحي السادس جامعة الازهر للبنين ...... وانا تحت امرك في اي استفسار ولكن يكون الأفضل لو سالتي حد من الناس اللي في لغات وبالتوفيق ان شاء الله .....