مشاهدة النسخة كاملة : اجتياز المرحلة الثانية من الكادر يعطيك الحق

محمدسعيدابوالعينين
25-04-2011, 10:54 AM
اجتياز المرحلة الثانية من الكادر يعطيك الحق القانوني المكتسب في التخصص الذي تم تسكينك علية بمعني انا مثلا من حملة ديلوم المعلمين (تربية رياضية ) دخلت الامتحان الاكاديمي (تربية رياضية ) وتم بحمد لله اجتيازة وسكنت معلم اول تربية رياضية واصبحت متخصص تربية رياضية بناء ا علي اجتياز الكادر والفاكس الوارد من إدارة الفتوي بالوزارة باعتبار اجتياز المرحلة الثانية من الكادر والتسكين عليها هي المؤهل الاصلي للمعلم المعين عليه
.................................................. .................................................. ......................
السؤال// هنا لما تتجاهل مديرية التربية والتعليم هذه الاختبارات والفاكسات الوارده من الوزارة والاكاديمية ؟

الجواب // علشان الناس اللي قاعدين هناك من العهد البائد الذي يسخر القوانيين علي حسب مزاجه الشخصي

الحل /// اللجوء الي النيابة الادارية كي تضع حد لهؤلاء الناس الذين لايعلمون ان مصر قبل 25 يناير غير مصر بعد 25 يناير عصر الواسطة والمحسوبية والرشوة انتهي
واحد يقولي وليه الدوخه دي
اقولك علشان هما بيتعاقدم مع اولادهم وحبايبهم من حملة المؤهلات العليا بحجة سد العجز في التخصصات وتجاهلم حملة معاهد المعلمين اللي هما اساس المرحلة الابتدائية وكمان ايه نم تثبيتهم داخل المدن بدون مايراعم الاقديمة للمعلمين اللي بيعملو خارج الادارات منذ مايقرب من عشرين عام يعن تعيين النهارده في بلده وتعيين امبارح ولا القديم يعني يموت بره

emaad_1185
25-04-2011, 01:32 PM
وحقا ً كما قال الشاعر : رب قوم ذهبوا إلى قوم ولكن القوم الأولانيين لما ذهبوا إلى القوم التانييين ما لقهومشي قاموا خدو تاكس وراحوا ميدان التحرير

الريس الريس
25-04-2011, 03:21 PM
ارجو من سياتك ارسال الفتوى من الوزارة انا نفس مشكلتك ارجوك ضرورى جدا وجزاك الله خيرا

الريس الريس
25-04-2011, 03:23 PM
فين الفاكس الوارد من إدارة الفتوي بالوزارة باعتبار اجتياز المرحلة الثانية من الكادر اصل المؤهل

bido2005
25-04-2011, 04:07 PM
ما بنى على باطل فهو باطل
كيف تكون دبلوم اى كان المسمى معلمين أو تجارة أو فنى صناعى أو زراعة وتسكن على وظيفة غير تخصصك الذى درسته فهل سيتساوى المؤهل العالى مع المؤهل المتوسط على نفس المسميات الوظيفية
كله سمك لبن تمر هندى
و دى مشكلة الكادر الزعوم

محمدسعيدابوالعينين
26-04-2011, 05:52 AM
ياأخي الكريم نحن حملة معاهد المعلمين والمعلمات تربوي نظام الخمس سنوات وندرس سنتين تخصص وشعب تربية رياضية مثلا لاننا في الاساس وقبل قرار سد العجز في المرحلة الابتدائية بالمؤهلات العليا التي اضاعت حقوق المعلمين نحن مدرسين ابتدائي وعندما جاء الكادر خصص كل معلم علي حسب دخوله الاختبار والمعلم دخل الاختبار اللي سكن عليه والوزارة اعطت كل واحد حق بمعني ان المعلم صاحب الاقدمية مش الحديث خد حقة والنهارده كمان الوزير اعترف بالاقدمية للمعلم تيجي انتا وتقول المعلم اللي مش متخصص ...............الابتدائي مش زي الاعدادي ياريس ...........وانا حرفع صورة الفاكس ليكم

حمل الفاكس المهم لكم المعلمين
http://files.thanwya.com/do.php?id=4598

محمدشومان
26-04-2011, 06:14 AM
زميلى العزيز

هناك فارق بين المؤهل العالى ودبلوم المعلمين ( طبعا مع احترامى الشديد لحملة دبلوم المعلمين )

لان كل المعلمين الذين يحملونه افضل بكثير من المؤهلات العليا بتاعة اليومين دول

بس طبعا احنا بلد ورق

لكن المفروض على القانون الجديد ان يضع حدا لهذه الفوارق بين المعلمين وان يكون هناك درجات لكل مؤهل
.
وبعدين التربية الرياضية تخصص اساسى ولا فرعى وهل يجوز لك ان تقوم باتلتدريس لاعدادى او ثانوى

شفت هتزعل من كلامى

المفروض معلم التربية الرياضية خريج المعلمين ( تربية رياضية اساسى ) يتم تسكينه على تدريس مادة التربية الرياضية

ابتدائى صف اول وثانى وثالث اما الصفوف رابع وخامس وسادس فلخريجى التربية الرياضية ( مؤهل عالى )

وبكده يكون هناك عدل واحترام للمعلم

محمدسعيدابوالعينين
26-04-2011, 11:57 AM
المفروض معلم التربية الرياضية خريج المعلمين ( تربية رياضية اساسى ) يتم تسكينه على تدريس مادة التربية الرياضية

ابتدائى صف اول وثانى وثالث اما الصفوف رابع وخامس وسادس فلخريجى التربية الرياضية ( مؤهل عالى )

طبعا انا عمري ماازعل من اي انسان يقدم النصحيه لاخية وكما قلت يااخي الكريم لابد من التصنيف في المرحلة الابتدائية مثل معلم فصل ومعلم متخصص
وانا اساسي تربية رياضية ابتدائي ومسكن معلم اول تربية رياضية ابتدائي بدون تحديد
وشكرا لك