مشاهدة النسخة كاملة : عايزة عقل يفهمنى اللى بيحصل

سلمى5
24-05-2011, 10:17 PM
اليوم فى محافظة الشرقية قالوا تثبيت كل ما مر علية 3 سنوات طبعا الكل بئى كدرس الخط اللى معاة دبلوم والكل ومعاهم طبعا اللى امتحنوا كادر أبريل حبة تقولوا تعيين دة يعنى هياخدوا عقد مميز طيب واللى امتحنوا كادر أبريل بردة هيتعينوا طيب على درجة اية كاننا احنا ما اخدناش درجات ولسة فى الهواء الطلق هيجيب درجات لدة كلة ازاى انا لية واحدة صحبتى فى التوهان دة وطلبت منى افهمها كان انا مش فاهمة حاجة من اللى بيحصل http://www.thanwya.com/vb/life/icons/icon4.gif

emademademademad
25-05-2011, 12:08 AM
انا مشفاهم انتي بتقولي اه؟

سيلفانو
25-05-2011, 12:13 AM
مفهمتش حاجة

احمد رضا2
25-05-2011, 12:26 AM
التعيين للناجحين فى الكادر فقط علشان تريحى نفسك

biowstar
25-05-2011, 12:29 AM
التعيين المقنن لناجحى الكادر عند ظهور النتيجة

leprince
25-05-2011, 01:00 AM
ارجو توضيح الموضوع لكى نتمكن من الرد

waelfarag
25-05-2011, 01:04 AM
والنبى انت شغالة فى التدريس ويا ريت اعرف مؤهلك

ابوعمادمصطفى
25-05-2011, 01:19 AM
عروستي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

mmagdy_81
25-05-2011, 01:49 AM
ياجماعه زميلتنا قصدها انهم قالوا انه هيتم تعيين كل من مر عليه 3 سنوات فى الشرقيه ومش هيدوهم عقد مميز زى ماكانوا بيقولوا !

طيب والناس اللى امتحنوا الكادر هيتعينوا برده ؟

السؤال هم هيجيبوا درجات للعدد ده كله منين ؟

ولا احنا بقينا كلنا فى الهواء سوا

اعتقد انها قصدها كده والله اعلم

emademademademad
25-05-2011, 03:15 AM
نورت المحكمه وشكرا

سلمى5
25-05-2011, 08:03 AM
يا جماعة انا كنت مستعجلة عشان انا كنت داخلة على المنتدى من الموبايل انا بقول هل فعلا يوجد تعيين لكل ما مر علية ثلاث سنوات حتى لمدرسين الخط اللى معاهم دبلومات طيب والجماعة اللى امتحنوا كادر أبريل هيتعينوا كمان ولا ناس هيجلهم عقد معلم مساعد وناس هيتعينوا زينا انا كنت بسأل كمان هيجبوا درجات منين لدة كلة احنا اتعينا فى شهر 3 وما خدناش درجات ومتشكرة للعضو adam-marim (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=401550)

mr mahmoud
25-05-2011, 10:08 AM
اللي يخليك تشد في شعرك انهم في البحيرة بعتو منشور المدارس انهم هيثبتو مدرسين الحصة اللي عدي عليهم 3سنين والمعلم المساعد لازم ينجح في الكادر ويعدي ال3سنين قبل ما يفكرو يثبتونا يعني بين يوم وليله مدرسين الحصة هيتثبتو واحنا قاعدين

أحمد جودة3
25-05-2011, 10:54 AM
حسستونى ان الكادر ده امتحان ذاكرتوا له سنين وسنين
يا جماعة ده كله كلام فاضي هو انتوا حضرتوا الماجستير يعنى
ده امتحان عبارة عن يوم واحد وكله غش من كله وكمان خلى المعلم تريقة للى يسوا واللى ميسواش واظن كلنا عرفين الكلام ده
احنا بس اللى عايشين الدور .

ويا ريت كلنا نتمنى الخير لبعض علشان ربنا يكرمنا جميعا ونعلي من قيمة وكرامة المعلم بدل ما بنقطع في بعض وده اللى مخلى كرامة المعلم فى الحضيض للاسف اننا مش بنحب الخير لبعض

مدير بيتعالى على معلم - معلم بيتعالى على مدرس مساعد - مدرس مساعد بيتعالى على مدرس حصة ........كلنا فى مركب واحدة يا اخواننا ربنا يهدي الجميع

mmagdy_81
25-05-2011, 01:02 PM
يا جماعة انا كنت مستعجلة عشان انا كنت داخلة على المنتدى من الموبايل انا بقول هل فعلا يوجد تعيين لكل ما مر علية ثلاث سنوات حتى لمدرسين الخط اللى معاهم دبلومات طيب والجماعة اللى امتحنوا كادر أبريل هيتعينوا كمان ولا ناس هيجلهم عقد معلم مساعد وناس هيتعينوا زينا انا كنت بسأل كمان هيجبوا درجات منين لدة كلة احنا اتعينا فى شهر 3 وما خدناش درجات ومتشكرة للعضو adam-marim (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=401550)

يااستاذه سلمى اللى هيتعين هم الناس اللى امتحنوا الكادر اما بتوع الحصه فيحصلوا على عقود مميزه اعتقد لمده عام وده اخر الاخبار اللى وصلتنى

هذا والله اعلم

ومفيش داعى للشكر فنحن اخوه وابناء محافظه واحده وشكرا على اهتمامك

ابوعمادمصطفى
25-05-2011, 01:13 PM
اللي يخليك تشد في شعرك انهم في البحيرة بعتو منشور المدارس انهم هيثبتو مدرسين الحصة اللي عدي عليهم 3سنين والمعلم المساعد لازم ينجح في الكادر ويعدي ال3سنين قبل ما يفكرو يثبتونا يعني بين يوم وليله مدرسين الحصة هيتثبتو واحنا قاعدين
ههههههههههههههههههههه

مدرس انجليزي 2000
25-05-2011, 10:36 PM
طيب ة اللى اشتغل 8 سنوات و خريج تربية و المفروض يتعين من 10 سنوات و اشتغل بالعقد و حصله ظروف صحية ممكن تكون كحة طويلة شوية و طبعا اتفصل و مش عارف يرجع يعمل اية

ahmedzoer
25-05-2011, 11:19 PM
اخوانى الافاضل

تربية
تربية اجيال........
تثقيف اجيال .........
تاديب اجيال .............
(دعم المحبة والاخلاق والسلوك الجيد والالتزام الدينى الصحيح المعتدل )
هذا هو دور التربية و

التعليم
تعليم البناء...........
تعليم الصناعة...........
تعليم الزراعة.........
تعليم الاقتصاد.........
تعليم السياسة ...........

نشارك بل نحن من هو منوطا علينا بتاسيس المجتمع ككل

كيف نجعل وزارة التربية والتعليم
موسسة تربوية اجتماعية تثقيفية تعليمية تاديبية (اقتصادية)

يوجد موارد وافاق و روئا كثيرة يمكننا بها تطوير وزارة التربية والتعليم وتطوير التعليم بطرق جيدة

الرجاء لكل من يهمة الامر المشاركة الفعالة معنا لبداء العمل الجيد والعمل من الان

وارجو ان نحاول جاهدين ونسعى لمحو افكار تاخذ علينا جميعا مع العلم انها من بعض فئات اتمنى ان ياتى اليوم لكى ننفرها خارج عنا
ومن ضمن الافكار او المقولات التى تاخذ على معلمين مصر
1 ( <مصاصين دماء اولياء الامور> - الدروس الخصوصية - ان شاء الله هذة الفئة سنحاول بل سنمحوها تماما باذن الله )
2 (<معلمين بدون ضمير> ان شاء الله لابد من تفعيل -قف للمعلم وفه التبجيلا .. كاد المعلم أن يكون رسولا )
3 ( الفئة المهمشة فى المجتمع فى كل الاوقات يحس المعلم انة مهمش فى المجتمع ان شاء الله سينتهى ذلك قريبا )

ان شاء الله استكمل معكم اخوانى جميع المناقشات معكم
ارجو منكم التوصل الفعال والجاد باذن الله

هانى شوقى
26-05-2011, 12:20 AM
ياعم صلى كلهم بيقولوا كدة

عندنا فى اسيوط عملوا كدة وبعتوا المدارس وعملونلنا قرارات استلام العمل على درجة معلم من شهرين

ومع ذلك احنا مش عارفين احنا دلوقت على درجة ايه ومرتباتنا هى نفسها متغيرتش

دا تهريج فى فساد كبير فى التربية والتعليم والكل عارف والفلوس بتروح لمين من اول الوزير لوكلاء الوزارات والقطاعات وغيره والحبايب والقرايب لغاية ما تيجى عند المدرس ويقولوا مفيش فلوس والبلد فى ازمة

ربنا ينتقم منكم وقريب ان شاء الله

صبرى صالح
26-05-2011, 08:01 AM
خليكوا متفائليين إن شاء الله قصة التعينات دى أخرها أول شهر يوليو وكلوا هيتعين صدقونى وبكرة تقولوا أبو منار قال

Mr Amrooo
26-05-2011, 01:17 PM
وماشهر يوليو منكم ببعيد