مشاهدة النسخة كاملة : الكادر+ الحد الادنى+الغاء الاختبار= كرامه المعلم

teacher120
04-06-2011, 06:22 PM
اوعى حد يطالب بالغاء الكادر نطالب بالدخول داخل منظومة الحد الادنى للاجور ومعاه الغاء اختبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــار الكادر وليس الكادر (الحد الادنى والكادر معا) ... دى ناس مش عايزه الا القوه ومش هنمشى الا بالحد الادنى والكادر تمييزا للمعلم وردا للاعتبار

الاستاذة نجلاء علي
04-06-2011, 06:32 PM
علي فكرة انا مدرسة رياضيات بالعقد بس بجد بعض المدرسين طماعين جدا بالامس كثرت المطالب من المعلمين بالغاء الكادر وتطبيق الحد الادني و اليوم عندما تسربت الاخبار بانة سيتم الغاء الكادر و تطبيق الحد الادني كثرت المطالب بالاثنين معا نحن في الاول و الآخر ننادي بعدالة اجتماعية بين جميع فئات المجتمع يعني مثلا لما طبقو الكادر علينا نجد الاداري هو اللي بيحررلنا الكادر و هو اللي بيصرفة وهو اساسا مالوش فية و اللة انا كنت غير مسرورة بهذا و انا بقبض الكادركنا في الاول مرتب المتعاقدين ذوي المؤهل العالي متساوي و عندما اتي الكادر المشئوم اصبحنا نأخذ اكثر من اخصائي التغذية المتعاقدين ب50 % و عشان تعرفو ان قانون الكادر فاشل تم صرف لهم في الاول 25 % ثم بعد ذلك 50% فكان المجموع 75 % اي انهم اصبحم يتقاضو مرتب اعلي مننا و المفروض ان يتم الغاء الكادر للمدرسين و الحوافز للاداريين و تطبيق الحد الادني حتي يكون هناك عدالة اجتماعية و منعا للحقد بين الموظفين داخل المؤسسة

مينومينو
04-06-2011, 06:33 PM
لا للامتحانات
مافيش تعليم بعد اليوم
يبقوا يعلمو عيالهم فالبيوت ويمتحنوهم ويدوهم شهادات

عاصم عبدالحميد
04-06-2011, 06:36 PM
كادر ايه استاذة نسمة (75) جنيه تسميه كادر

مينومينو
04-06-2011, 06:38 PM
علي فكرة انا مدرسة رياضيات بالعقد بس بجد بعض المدرسين طماعين جدا بالامس كثرت المطالب من المعلمين بالغاء الكادر وتطبيق الحد الادني و اليوم عندما تسربت الاخبار بانة سيتم الغاء الكادر و تطبيق الحد الادني كثرت المطالب بالاثنين معا نحن في الاول و الآخر ننادي بعدالة اجتماعية بين جميع فئات المجتمع يعني مثلا لما طبقو الكادر علينا نجد الاداري هو اللي بيحررلنا الكادر و هو اللي بيصرفة وهو اساسا مالوش فية و اللة انا كنت غير مسرورة بهذا و انا بقبض الكادركنا في الاول مرتب المتعاقدين ذوي المؤهل العالي متساوي و عندما اتي الكادر المشئوم اصبحنا نأخذ اكثر من اخصائي التغذية المتعاقدين ب50 % و عشان تعرفو ان قانون الكادر فاشل تم صرف لهم في الاول 25 % ثم بعد ذلك 50% فكان المجموع 75 % اي انهم اصبحم يتقاضو مرتب اعلي مننا و المفروض ان يتم الغاء الكادر للمدرسين و الحوافز للاداريين و تطبيق الحد الادني حتي يكون هناك عدالة اجتماعية و منعا للحقد بين الموظفين داخل المؤسسة

بعد اذنك يا استاذه
أنا عاوز اتساوى بزميلى الى متخرج معايا يوم بيوم وبيشتغل فى وزارة البترول
ممكن تردى ولا ماعنكيش اجابه
ياستاذه انا تعيين 2002 وباخد كادر مرتبى 534 جنيه
زميلى مرتبه 5000
ممكن سيادتك تدينى حقى
ولا هاتقولى طمع
سيادتك متعاقثده بقالك يومين الا ربع بتاخدى 375 ولو اخدتى 50 % كادر يبقا مرتبك 430 جنيه تقريبا
العدل ان مرتبى بعد 10 سنين شغل يكون 500 جنيه
نقطينا بسكاتك

الاستاذة نجلاء علي
04-06-2011, 06:38 PM
يعني لو نظرت لموضوع الكادر ستجد انهم نظروا للاداريين و أعطوهم 75 % تحت مسمي آخر و هو الحوافز و ماحدش عارف يمكن لو ظل الكادر يصرفو للاداريين 25 % كمان
و الكادر اساسا لم يجلب الا الذل و الاهانة للمعلمين
اذا نظام الكادر فاشل و لابد من تحقيق العدالة بين الجميع
و ماخدناش من الكادر الا الغاء الدرجات بالنسبة للمعلمين المعينين
و الاداريين و العمال كدة كدة اخذوا حوافز 75% و لسة لهم درجات

عاصم عبدالحميد
04-06-2011, 06:39 PM
ظلمنا أنفسنا باشتغالنا فى مهنة التدريس مع العلم أننى محب لهذه المهنة

مينومينو
04-06-2011, 06:42 PM
انا اسف يا استاذه بس حضرتك مش حاسه بالراجل الى عنده 3 عيال فى التعليم وبياخد 500 جنيه

الاستاذة نجلاء علي
04-06-2011, 06:43 PM
جميل نطالب بزيادة الحد الادني و ان تتساوي المرتبات لنفس المؤهل في جمع المصالح
و نطالب بتحديد الحد الاقصي للمرتبات
لكن نقول كادر انا اعتقد انه نظام فاشل

مينومينو
04-06-2011, 06:47 PM
نظام فاشل واهدار لكرامة المعلم
ربنا هو الى كان يعلم بينا واحنا بنمتحن زى العيال الصغار

الاستاذة نجلاء علي
04-06-2011, 06:51 PM
انا اسف يا استاذه بس حضرتك مش حاسه بالراجل الى عنده 3 عيال فى التعليم وبياخد 500 جنيه
لا و اللة حاسة بكل هذا فلست من كوكب آخر
ولكن هل الكادر حقق لحضرتك شيئ الا الذل و المهانة و ضياع الدرجات
يبقي الحد الادني احسن و لا لأ
اما لو طالبنا بالاثنين هتتخلق مشاكل جامدة الاداريين و العمال هما كمان يطالبوا بحوافز مساوية لقيمة الكادر و في الآخر يبقوا احسن مننا لانهم سيحصلون علي درجات كمان
يبقي المفروض يكون فية عدالة اجتماعية بين الجميع و ينطبق الحد الادني و انشاء اللة مرتب حضرتك هيكون افضل

عاصم عبدالحميد
04-06-2011, 06:56 PM
رفقا بالأستاذة نسمة فهى اساءت تقدير الأمور

teacher120
04-06-2011, 07:12 PM
تطبيق الحد الأدنى + الكادركما ينبغى+ الغاء الاختـــــــــــــــــــــــــــــبار
واحب أقولكم يا جماعة ان ده مخطط ماكر يهدف إلى تطبيق واحد من الاثنين اما الكادر أو الحد الأدنى
مع العلم أنه حسب قانون 155 المعروف بقانون الكادر جاء في المادة 89 بالنص أن المعلمين بعد تطبيق الكادر من حقهم تطبيق والإستفادة من العلاوات والزيادات التي تطبق علي العاملين بالجهاز الإداري للدولة

موضوع ال 75% دا شيخ الزاهر عامله للاداريين انما مش بيطبق فى اى مكان ولا فى التربيه والتعليم

وبعدين الحكومه عاوزه تضحك علينا عاوزين يدونا اما الحد الادنى واما الكادر وكلاهما لوحده مر ومش هينفع الحل التطبيق الصحيح للكادر والغاء الاختبار وتطبيق الحد الادنى للاجور انما لو هيشيل الكادر يبقى ويديك الحد الادنى بس يبقى بيساوى المؤهل العالى على التالته مع الدرجه السادسه لنا بدايه المربوط 700 جنيه واحد من السادسه وحتى الدرجه الثاله يا استاذه نسمه

تطبيق الحد الأدنى + الكادركما ينبغى+ الغاء الاختـــــــــــــــــــــــــــــبار
واحب أقولكم يا جماعة ان ده مخطط ماكر يهدف إلى تطبيق واحد من الاثنين اما الكادر أو الحد الأدنى
مع العلم أنه حسب قانون 155 المعروف بقانون الكادر جاء في المادة 89 بالنص أن المعلمين بعد تطبيق الكادر من حقهم تطبيق والإستفادة من العلاوات والزيادات التي تطبق علي العاملين بالجهاز الإداري للدولة

teacher120
04-06-2011, 07:15 PM
المفروض للمعلم يطبق الكادر وتطبيق مواده ومنها 89 حيث تقر بحق المعلم فى اى العلاوات والدرجات واى زياده مقرره للعاملين فى الدوله انما لو اخذ الكادر واعطى المعلم حد ادنى فقط لن يستفيد احد منه ثم احنا امتحنا كادر ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جاى الوقتى يشيله بعد ما دوقنا مراره؟

teacher120
04-06-2011, 07:24 PM

الاستاذة نجلاء علي
04-06-2011, 07:30 PM
علي العموم انا آسفة ان كانت وجهة نظري غير صحيحة أو اسأت الفهم و تقدير الأمور
فأنتم جميعا أكثر مني خبرة و شكرا جزيلا لجميع الأساتذة الكرام علي التوضيح فانا ابنتكم و اختكم و فعلا انا لسة متعاقدة من يومين الا ربع

teacher120
04-06-2011, 07:33 PM
لا يا اخت نسمه احنا بنوضح لكى الرؤيه فقط وعموما اى زياده بتكون للجميع فى الازهر تعاقد او مثبت

teacher120
04-06-2011, 07:38 PM

ابو مريومة
04-06-2011, 10:04 PM
انت بتتخانقوا ليه
انا بعتبر اى معلم يطالب بحقة مجرد المطالبه نوع من الازلال والاهانه
واى انسان يقبل انه يتسبب في ازلال معلم يبقى راجل منحط اخلاقيا وادبيا واجتماعيا
المفروض المعلم يكون متمتع بعيشة فيها كل الرفاهيات
واحد فاشل اخترع زمان فكرة شيطانية وهى امتحانات الكادر وعلشان الفكرة تؤتي ثمارها الخبيثة الامتحان ميتحلش كل اختيار من الاختيارات ينفع
وهو نفسه لا امتحن ولا يعرف حاجة في مية البطيخ
الموضوع ابعد من كده بكتير
انا والله مش متخيل المنظر لما الطلاب والتلاميذ بتوعنا يقروا كلامنا ده والشحاته اللى حطونا فيها
دول عاوزين ايه يحرق ابو المناصب
كل واحد في مصر يعتلى منصب عاوز يدعك اللى تحته بالجزمة ليه كده
وبقينا ندعو عليهم زي الولايا
كنت متفائل الاول والله وفرحت بالثورة وبكيت لاني مرحتش التحرير لانه بيني وبينه 700كيلو والمواصلات كانت مقطوعة ودلوقتى متشائم جدا لان مفيش فايده في الفراعنة دول فراعنه عاوزين يبقو الهه
مشكلة زى مشكلة الموازنة مش عارفين يحلوها ايه الفشل ده وبعد غياب طويل واستطلاعات جابولنا موازنه فاشلة زي اللى عملوها ويقول لي مفيش موظف بياخد اقل من 500 ههههههههههههه انا كنت فاكر نفسي بقبض 375 اتاريهم 500
روحوا يا مسئولين الله يقرفكم زى ما قرفتونا