مشاهدة النسخة كاملة : لماذا لا يتم إلغاء الكنترول شيت وإستخدام الإسطوانات ؟

seyamramadan
12-06-2011, 02:35 PM
لا أدري ما الفائدة من إرهاق المعلمين بالإصرار علي الكنترول شيت الذي يشبه السجاد أو مفرش الخبز ...مع أن الإسطوانة المدمجة لو تم تخزين النتيجة عليها أفضل ولا تنهك المعلمين ولا يوجد بها أي أخطاء أو شخبطة أو رقم غير مكتوب بحط جيد أو أو أو ......هذه دعوة مني لإسقاط الكنترول شيت وإستبداله بالإسطوانة المدمجة ...فهل أنت موافق أو غير موافق ؟
رجاء أكتب الرد بموافق أو غير موافق مع إعطاء الأسباب عند عدم الموافقة ....وشكرا لكم ...عاشت مصر إسلامية حرة .........

محمد حلمي الدالي
12-06-2011, 04:15 PM
اللهم ادم علي مصر الامن والامان والسلامة والاسلام
عندنا في بني سويف تم الغاء نظام الشيت من حوالي 5سنوات ولايوجد الا شيت واحد بس في المدرسة وهو شيت الكنترول اما نظام تبييض النتيجة انتهي من زمان .

Super Teacher
12-06-2011, 04:20 PM
موافق 100 %

محمدبدران النجدي
12-06-2011, 06:03 PM
اكيد الاسطوانه احسن واسهل ع برنامج الاكسل والنتائج سليمه100%

zamica
12-06-2011, 06:42 PM
مين يسمع ومين يقرر؟

sahar2012
12-06-2011, 07:40 PM
فعلاً فكرة رائعة جداً لتيسير العمل و دقته

شكراً للإقتراح وياريت يتحقق

هشام مزيد
12-06-2011, 09:41 PM
بكل تاكيد اوافق

أحمدأشرف وهيب
13-06-2011, 01:21 AM
ياريت بس عندنا يصروا على الشيتات الورقية

sobhy333
13-06-2011, 02:03 AM
انا ربما لم افهم قصدك جيدا ولكن الشيت كنترو لرصد درجات نصف وآخر العام وبيسهل الجمع والمجموع الكلى والعشرة الاوائل وكمان بطاقات التهنئة لحد كدهلو حضرتك بتعمل زينا فى الكنترول من اكتر من 23سنه ولك التبييض مهم جدا ليه حضرتك علشان نطلع الناجحين وبعدين الراسبون ولهم حق دخول الدور الثانى وبعد الدور الثانى ما بيترصد فى الشيت زى اللى فات بيتبيض تلاميذ ناجحون دور ثانى ومنقولون لكذا وبعده تلاميذ لهم حق الاعادة ، تقصد حضرتك ان كل اللى احنا بنعمله ده يتحط على اسطوانه حيث يتم التبييض على الكمبيوتر ده انا عملته العام الماضى وبيضت بالكمبيوتر بعد ماتعبت نفسى قالوا فى شئون لطلبة فى الادارة احنا عاوزين ورق رجعت المدرسة وطبعت ورق وقمت بلصقه واحده تلو الاخرى( ايه فور ) ليه مش عاوزين اسطوانه ياجماعه قالوا لسببين الاول معندناش كمبيوتر فى شئون الطلبة والتانى محدش فينا بيعرف اسم النبى حرصة الكمبيوتر ده

sobhy333
13-06-2011, 02:09 AM
انا ربما لم افهم قصدك جيدا ولكن الشيت كنترو لرصد درجات نصف وآخر العام وبيسهل الجمع والمجموع الكلى والعشرة الاوائل وكمان بطاقات التهنئة لحد كده حلو ولو حضرتك بتعمل زينا فى الكنترول من اكتر من 23سنه تعرف ان التبييض مهم جدا ليه حضرتك علشان نطلع الناجحين وبعدين الراسبون ولهم حق دخول الدور الثانى وبعد الدور الثانى ما بيترصد فى الشيت زى اللى فات بيتبيض تلاميذ ناجحون دور ثانى ومنقولون لكذا وبعده تلاميذ راسبون ولهم حق الاعادة ، تقصد حضرتك ان كل اللى احنا بنعمله ده يتحط على اسطوانه حيث يتم التبييض على الكمبيوتر ده انا عملته العام الماضى وبيضت بالكمبيوتر بعد ماتعبت نفسى قالوا فى شئون لطلبة فى الادارة احنا عاوزين ورق رجعت المدرسة وطبعت ورق وقمت بلصقه واحده تلو الاخرى( a4) ليه مش عاوزين اسطوانه ياجماعه قالوا لسببين الاول معندناش كمبيوتر فى شئون الطلبة والتانى محدش فينا بيعرف اسم النبى حرصة الكمبيوتر ده. وكمان الاستاذه مسئول شئون الطلبة بالمدرسة قالت فين الشيت علشان اكتب منه السجل .

algazzr
13-06-2011, 09:36 AM
وكيف يتم السرقه
وتكوين الثروات
والغش
ونهب ثروات البلده
وكيف يغتنى اصحاب الكنترولات
لولا ذلك
كل الدول المتحضره تستعمل برنامج معارف
لادارة الكنترولات
لكننا
هنا ننفق ببذخ
والشعب يعيش فى فقر مدقع
والاخرون يعيشون حياة مترفه
ثم يقتصدون

طارق احمد عبد السلام
13-06-2011, 04:58 PM
طالما جيل الروتين والتخلف موجود فى مناصبه
بكره هنبيض النتيجة على جلود الأيل

ابراهيم فليفل
14-06-2011, 12:28 AM
سبق وان عملت بالكنترول انا و زميل لى وغيرنا من استخدام الشيت العادى الى استخدام الحاسب فى جميع مراحل الكنترول دون استخدام اى اوراق
وبعد نهاية اعمال الكنترول تم طبع نسخة من النتيجة وتسليمها للادارة
ومن فتره كبيرة يتم تبييض النتيجة عن طريق الحاسب وتسليمها للادارة

abdelrahim666
14-06-2011, 01:58 AM
انا لسة امبارح كنت عامل مشكله في ادارة اخميم التعليمية
شئون الطلبة والامتحانات رافضين ياخدو الشيت مطبوع يا ساده
عايزينة مكتوب بخط اليد . قعدت ساعة ونصف اقنع فيهم والهانم الموظفة مصرة ما تاخدش مطبوع
ولما زهقت: طلعت لهم المستخبي . قرار من وكيل الوزارة انهم يحدثوا جميع الاقسام بالادارة

كنت عارف هيعملو كده فسبقتهم بخطوة وغصب عنهم هيستلمو مطبوع

لكن يستلمو cd دي لسة قدامنا 20 سنة علي بال ما يكونو طلعو معاش كلهم ان شاء الله

sobhy333
14-06-2011, 03:10 AM
ورق ورق ورق نننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننن ننننننننننن

sobhy333
14-06-2011, 03:14 AM
نفسى يلغوا كل الاوراق من الادارات التعليمية ،والاكتفاء فقط بهارد مثلا تيرا (1000) جيجا ، او 500 جيجا فقط ب 235 جنيه وهارد نسخة كوبى مع مدير عام الملفات ، بدل ما يشتروا كل عام سجلات ب 1000 جنيه . انا حاسس ان الورق ده لزمته بس ان لما تقوم ثورة يفرموا الورق هههههههه

alsyedaly
14-06-2011, 11:18 AM
أنا مع الألغاء و قد أستطعت بعون الله أن أعمل كنترول كامل على الكمبيوتر بالأكسل للسنة الثانية رغم الصعوبات التى أواجهها من البعض مثل عدم أستخدام كمبيوتر حجرة التطوير فى أعمال المتحانات وغير ذلك
فأرجو الأستمرار فى المطالبة بذلك وشكرا

طارق احمد عبد السلام
14-06-2011, 12:12 PM
انا لسة امبارح كنت عامل مشكله في ادارة اخميم التعليمية
شئون الطلبة والامتحانات رافضين ياخدو الشيت مطبوع يا ساده
عايزينة مكتوب بخط اليد . قعدت ساعة ونصف اقنع فيهم والهانم الموظفة مصرة ما تاخدش مطبوع
ولما زهقت: طلعت لهم المستخبي . قرار من وكيل الوزارة انهم يحدثوا جميع الاقسام بالادارة

كنت عارف هيعملو كده فسبقتهم بخطوة وغصب عنهم هيستلمو مطبوع

لكن يستلمو cd دي لسة قدامنا 20 سنة علي بال ما يكونو طلعو معاش كلهم ان شاء الله

انت هتقوللى على دار اخميم؟؟؟؟؟

عبده على
14-06-2011, 01:01 PM
انا مع استخدام الحاسب فى اعمال الكنترول من الالف الى الياء ولاداعى لعمل الشيت الورقى
انا بفضل الله استخدمت هذا العام برنامج كنترول مصمم (ببرنامج بى اتش بى ) وذلك للصف السادس
انت مجرد تدخل البيانات فقط وبه جميع طلبات الكنترول
مثل اسماء التلاميذ / ارقام الجلوس / المظاريف / تعديل طالب او مظروف /تحويل تلميذ من مدرسة لاخرى
احصائيات متقدم / غائب / حاضر / ناجح فى كل مادة / الناجح فى جميع المواد/ راسبون ولهم دور ثان
انت ماعليك الا ان تطلب البيان الذى تحتاجه
بصراحة شغل مائة فى المائة وغير قابل للاخطاء
ياريت تنزل نشرة من الوزارة بعدم استخدام الشيت الرقى ( الشيت الزفر )

bahaa23973
19-09-2011, 06:08 PM
فى المنوفية تم الغاء الكنترول شيت منذ حوالى 4 سنوات و يتم تسجيل النتيجة على الكمبيوتر و طباعتها و تسليمها للأدارة التعليمية للأحتفاظ بها كسجلات لدرجات التلاميذ و ذلك خوفا من تلف الاسطوانات بعد عدة سنوات وهذا النظام اراح من تبييض النتيجة و ارهق القائمين على الحاسب الالى بس النتيجة افضل بكثير:022yb4:

الغيضاني ماث
19-09-2011, 07:21 PM
بيقولوا لااستغناء عن الشيت الزفر
لانه هو الاساس:friendsxs3:

علاءزرد
19-09-2011, 08:27 PM
من حوالى 4 سنوات وأنا اعمل بالكنترول ولانستخدم غير الحاسب ونطبع النتيجة على ورق a4 ونبعثها إلى الادرة

هاني55
19-09-2011, 10:52 PM
طيب يا اساتذة ساعدونا بنشر شيت اولي ثانوي لله جاهز للشغل ولكماطيب التحايا

zamica
20-09-2011, 11:36 AM
لإسطوانة المدمجة لو تم تخزين النتيجة عليها أفضل ولا تنهك المعلمين ولا يوجد بها أي أخطاء أو شخبطة أو رقم غير مكتوب بحط جيد أو أو أو .....

dr.mhmud
21-09-2011, 05:22 AM
بالتوفيق يا شباب

sarqozo
21-09-2011, 06:43 AM
انا مع استخدام الحاسب فى اعمال الكنترول من الالف الى الياء ولاداعى لعمل الشيت الورقى
انا بفضل الله استخدمت هذا العام برنامج كنترول مصمم (ببرنامج بى اتش بى ) وذلك للصف السادس
انت مجرد تدخل البيانات فقط وبه جميع طلبات الكنترول
مثل اسماء التلاميذ / ارقام الجلوس / المظاريف / تعديل طالب او مظروف /تحويل تلميذ من مدرسة لاخرى
احصائيات متقدم / غائب / حاضر / ناجح فى كل مادة / الناجح فى جميع المواد/ راسبون ولهم دور ثان
انت ماعليك الا ان تطلب البيان الذى تحتاجه
بصراحة شغل مائة فى المائة وغير قابل للاخطاء
ياريت تنزل نشرة من الوزارة بعدم استخدام الشيت الرقى ( الشيت الزفر )
ممكن لو سسمحت تنزل نسخه برنامج كنترول مصمم (ببرنامج بى اتش بى ) وذلك للصف السادس

عبدالنبي الحداد
21-09-2011, 07:27 AM
اكيد الاسطوانه احسن واسهل ع برنامج الاكسل والنتائج سليمه100%

جورج م
12-12-2011, 11:12 PM
موافق بشده جداجداجداجداجدا

عادل2020
13-12-2011, 12:35 AM
والله ياريت وافضل من الشيت

مستر على سيد
13-12-2011, 10:18 PM
ورق ابيض ونضيف بنفرش به التربيزات

جورج م
22-10-2013, 09:20 PM
بكل تاكيد اوافق

نورالإيمان
26-10-2013, 08:08 PM
اقتراح جيد ولكن ماذا نفعل للقيادات التي تقدس الروتين

mahmmoud_sakr
10-01-2014, 09:26 PM

fawzy.gawargy
16-01-2014, 10:58 AM
لا أدري ما الفائدة من إرهاق المعلمين بالإصرار علي الكنترول شيت الذي يشبه السجاد أو مفرش الخبز ...مع أن الإسطوانة المدمجة لو تم تخزين النتيجة عليها أفضل ولا تنهك المعلمين ولا يوجد بها أي أخطاء أو شخبطة أو رقم غير مكتوب بحط جيد أو أو أو ......هذه دعوة مني لإسقاط الكنترول شيت وإستبداله بالإسطوانة المدمجة ...فهل أنت موافق أو غير موافق ؟
رجاء أكتب الرد بموافق أو غير موافق مع إعطاء الأسباب عند عدم الموافقة ....وشكرا لكم ...عاشت مصر إسلامية حرة .........
ومين قلك ان الكنترول شيت لسة بيتكتب فى ورق
من العام السابق تحول الى الاسطوانة المدمجة وشكرا (عزرا انا لا ادرى حضرتك من اى محافظة) الموضوع وما فية يعتمد على العقلية المسؤلة فى الادارة عندك فقط

علاء حسان حسين طنطاوي
07-06-2014, 05:57 PM
احنا لسة قدامنا 50سنة لحد ما نصل لدول الخليج الشقشقة اللي بتعمل الكلام ده من 10 سنين حتى التصحيح الكتروني يعنى منتهى الراحة والتقدير لمكانة وقيمة المعلم
وزي ما صديقتا بيقول طالما جيل الروتين مسيطر على كل المناصب ما تنتظروش جديد