مشاهدة النسخة كاملة : أخر أخبار مدرسين الحصة بأسيوط

الصفحات : [1] 2 3 4

abu_ menna_13
12-06-2011, 03:04 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

النهارده ياجماعه أنا روحت المديرية وقابلت وكيل الوزارة

قالي أخر كلام انك تروح دلوقت التوجيه وتقلهم يعملولك عقد ولو حد اعترض تعالا اشتكيه

وطلب من الموظف يديني صورة الفاكس اللي في المرفقات

المهم أنا يدوب طلعت من عندو وراح التوجيه اتصلوا بيا بيقولولي تعالا علشان نعملك عقد

وبلغ كل اللي تعرفهم علشان احنا مش معانا جميع التلفونات

ونا ان شا الله بكرة رايح وهاخد معاي طبعا أصول الأوراق علشان اعمل العقد

وتفاصيل العقد ده بتقول اننا نمضي العقد من النهارده ولكن نستلم الشغل من اول العام الدراسي الجديد

وبيكون الشغل 8 حصص في الأسبوع نروح الأيام اللي فيها شغل بس ( زي مكنا شغالين بالحصة يعني )

والناس اللي اتعملها عقد من كام يوم يتم تخفيض عدد الحصص بتاعتهم الى 8 حصص

يا مسهل ... دي خطوة برضو كويسة

ومن يتق الله يجعل له مخرجا

reda_abonar
12-06-2011, 04:44 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الف الف مبروك
يارب يباركلكم وتكونوا فى احسن حال
وعقبال العقد المميز والتثبيت
فعلا انا سمعت الكلام ده النهاردة
لانى كنت بحلص ورق البدل النقدى

ماهر قطب
12-06-2011, 04:46 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

النهارده ياجماعه أنا روحت المديرية وقابلت وكيل الوزارة

قالي أخر كلام انك تروح دلوقت التوجيه وتقلهم يعملولك عقد ولو حد اعترض تعالا اشتكيه

وطلب من الموظف يديني صورة الفاكس اللي في المرفقات

المهم أنا يدوب طلعت من عندو وراح التوجيه اتصلوا بيا بيقولولي تعالا علشان نعملك عقد

وبلغ كل اللي تعرفهم علشان احنا مش معانا جميع التلفونات

ونا ان شا الله بكرة رايح وهاخد معاي طبعا أصول الأوراق علشان اعمل العقد

وتفاصيل العقد ده بتقول اننا نمضي العقد من النهارده ولكن نستلم الشغل من اول العام الدراسي الجديد

وبيكون الشغل 8 حصص في الأسبوع نروح الأيام اللي فيها شغل بس ( زي مكنا شغالين بالحصة يعني )

والناس اللي اتعملها عقد من كام يوم يتم تخفيض عدد الحصص بتاعتهم الى 8 حصص

يا مسهل ... دي خطوة برضو كويسة

:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d :d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d

ماهر قطب
12-06-2011, 04:48 PM
يارجل ده كلام يفرح ...............6 سنوات بالحصة واحد زاى حلتى وبعد كدة بالحصة بردة بس اسمها عقد

abu_ menna_13
12-06-2011, 10:17 PM
ما يحدث فى كل المديريات التعليمية هو محاولات لجعل المعلمين التوقيع على عقود جديدة بشروط هى اقرب الى السخرة فى محاولة متعمدة لعدم تنفيذ القرار الوزارى رقم 75 لسنة 2011 الصادر من الدكتور احمد جمال الدين وزير التربية والتعليم ،موضحا ان توقيع المعلم الذى مضى على تعاقده ايا كان نوع التعاقد على عقد جديد يعنى انتهاء علاقته بالعمل وبداية علاقة جديدة مما يعنى ضياع حقه فى ثلاث سنوات من العمل او اكثر وهى الشرط الاساسى الذى نص عليه القرار75 للتثبيت على درجة معلم مساعد الى درجة معلم يتم التحايل على حقوق المعلمين المصريين الى هذا المستوى تدنى اسلوب ادارة العمل فى الوزارة التى من المفترض انها وزارة التربية بما تشمله الكلمة من معان للقيم والاخلاق وليس التحايل والالتفاف حول الحقوق الاجتماعية والاقتصادية والمهنية للمعلم المصرى.

ramy12
13-06-2011, 02:44 AM
وقال ايمن البيلى " وكيل النقابة المستقلة للمعلمين "ان عدم تنفيذ القرار 75 يعنى مخالفة واضحة لكافة المواثيق والمعاهدات الدولية الخاصة بحقوق العمل والتى وقعت عليها مصر و هذه الاتفاقيات تعد المرجعية القانونية التى نلجا اليها فى ظل غياب الدستور
واشار البيلى ان حكومة الدكتور عصام شرف حكومة الثورة تستمر فى الالتفاف والتلاعب بابناء مصر من المعلمين وعدم تنفيذ قرار وزاري اصدرته ويحدث فى كل المديريات التعليمية محاولات لجعل المعلمين التوقيع على عقود جديدة بشروط هى اقرب الى السخرة فى محاولة متعمدة لعدم تنفيذ القرار الوزارى رقم 75 لسنة 2011 الصادر من الدكتور احمد جمال الدين وزير التربية والتعليم ،موضحا ان توقيع المعلم الذى مضى على تعاقده ايا كان نوع التعاقد على عقد جديد يعنى انتهاء علاقته بالعمل وبداية علاقة جديدة مما يعنى ضياع حقه فى ثلاث سنوات من العمل او اكثر وهى الشرط الاساسى الذى نص عليه القرار75 للتثبيت على درجة معلم مساعد الى درجة معلم يتم التحايل على حقوق المعلمين المصريين الى هذا المستوى تدنى اسلوب ادارة العمل فى الوزارة التى من المفترض انها وزارة التربية بما تشمله الكلمة من معان للقيم والاخلاق وليس التحايل والالتفاف حول الحقوق الاجتماعية والاقتصادية والمهنية للمعلم المصرى.
والله الكلام دة سبق وقولتة هنا فى المنتدى وسعتها محدش صدقنى

abu_ menna_13
14-06-2011, 08:59 PM
ههههههههه

حسبنا الله ونعم الوكيل

أبراار
14-06-2011, 09:19 PM
أنا قلت الكلام ده في موضوعي لو حضرتك متابعه

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=311119&page=11

وأرفقت كمان صورة الفاكس أو الإشارة اللي جت للمدارس بيه

إزاي حضرتك ده كلام يفرح يعني مش فاهمة والله

بقى اللي عملوا العقد بتاعنا ده

يلغهولهم ويعملولهم عقد أقل سبحان الله العظيم

مهازل والله مهازل

والناس اللي كانت بتدي أكتر من 8 حصص ذنبها إيه تاخد 8 حصص والكل يبقى كدة ليه يعني؟؟؟

والله العظيم حاجة تجنن

وتأكد الدنيا هتتهد تاني

أصلي دول ناس بقر والله مابيفهموا وحسبي الله ونعم الوكيل

الاستاذ محمود حميد
14-06-2011, 11:54 PM
نسأل الله السلامة

الاستاذ محمود حميد
14-06-2011, 11:55 PM
في شهر 7 المستخبي هيباااااااااااااااان

أحمد جودة3
15-06-2011, 12:54 AM
جماعة لى استفسار بعد اذنكم انا اشتغلت 6 سنين قبل كدة بالاجر وحاليا مش على راس العمل
ايه هيكون موقفنا بالظبط
انا من محافظة القليوبية بس عاوز اطمن هل القرار محافظ ولا وزير يمكن يكون لينا امل للعودة للعمل

أبراار
15-06-2011, 09:49 AM
ياأستاذ أحمد كل محافظة ماشية بدماغها والله المستعان

بس هو فيه حد من مدرسين الحصة أو المكافأة مضوا عندكوا أي عقود ولا حاجة؟؟

abu_ menna_13
15-06-2011, 11:44 AM
يا أستاذه أبرار التعاقدات الجديده دي نصب ومراوغه

وكون انكم مضتوها 5/2 خلينو موقفنا ( المنقطعين ) حرج

لو كنا وقفنا ايد واحده منقطعين وعلى رأس العمل وطالبنا بتنفيذ قرار 75

أعتقد كان هيكون افضل انما الكل بيدور على مصلحتو ومفيش تنظيم ولا تآلف

abu_ menna_13
15-06-2011, 11:49 AM
على العموم احنا دلوقت في أمر واقع وعلينا اننا نتعامل من خلالو

وفيه فكرة بنناقشها على الفيس بوك والناس كلها متشجعه ليها

بالفكرة دي احنا هنتواصل أكتر وهيكون فيه شبه تآلف بين الجميع

علشان نقدر نتفق على كل خطوة ممكن نقوم بيها وتكون في صالح الجميع وبتعبر عن الكل

abu_ menna_13
15-06-2011, 12:02 PM
http://www.facebook.com/pages/%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85%D9%8A-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A9-%D8%A7%D8%B3%D9%8A%D9%88%D8%B7-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%85%D9%8A%D 8%A9/228685840477061?sk=wall&filter=2

ايهاب بابا
15-06-2011, 01:19 PM
يا جماعة انا من رأي احسن حل انه يتعملنا عقد معلم مساعد لان هذا العقد مكافاة شاملة وانا متاكد من ده اما اذا عملولنا عقد
معلم مساعد بكده هيكون من حقنا خلال سنة نمتحن كادر ونتثبت رسمي وبالقانون

ramy12
15-06-2011, 02:23 PM
علشان كدة احنا لازم نطالب بتنفيذ قرار 75 علشان القرار دة بيحفظ حقنا فى التثبيت

لان حسب نص القرار تثبيت من مر عليه 3 سنوات وعمل عقود مميزة لمن لم يكمل ال3 سنوات ثم تثبيتهم وبكدة نقدر ندخل اختبارات الاكاديمية اما العقود الاخرى لا تسمح لنا بدخول اختبارات الاكاديمية وبالتالى ضياع حقنا فى التعين

abu_ menna_13
15-06-2011, 04:54 PM
طيب مين يسمع يا رامي

لما الناس كلها راحت مضت على التعاقدات الجديده وطارت

وكأنهم اتعينو خلاص

مفيش روح الجماعه

alzahraamostafa
16-06-2011, 12:35 AM
طيب ياجماعة ياريت حد يقولنا نعمل ايه

أبراار
16-06-2011, 12:39 AM
ياأساتذة بس ثواني

حضراتكو أنا عن نفسي مضيت العقد وأنا مقتنعة بيه جدااااا

لأني ماكملتش 3 سنين

ومضيه على أساس هيحسبولنا اللي فات ولما نكمل 3 سنين بعد سنة هيثبتونا

إنما لو كنت كملتهم لأ كنت هأعتبره إهانة الصراحة وماكنتش رضيت أمضي أو بعد شد وجذب كتير الصراحة بيني وبين نفسي

لكن إتضح إن اللي كمل واللي ماكملش كله مضى العقد ده

وللأسف مش هيتحسب اللي فات سواء كمل أو ماكملش مش هيحسب ال3 سنين إلا من تاريخ إمضاء العقد ده

وبعدها هيثبتونا على إيه بقى الله أعلم؟؟؟

والله المستعان

وأهو كله كلام

والمفروض إن في شهر 7 الأوضاع كلها هتتغير عشان الحد الأدنى

هيكون شكلنا ولا وضعنا إزاي ولا حد عارف حاجة ولا حد فاهم حاجة وكله الله ينور الواحد إتخنق

alzahraamostafa
16-06-2011, 01:01 AM
عن نفسى لسه ما شوفتش العقد روحت التوجيه قالوا تعالى يوم السبت مع ان مدرسى الفصل واللغة العربية مضوا
انا اشتغلت 3 سنين وانقطعت اول السنة دى

الاستاذ احمد جعفر
16-06-2011, 09:29 AM
يعنى انا بعد ما كان جدولى 20 حصه فى الاسبوع هينزل ل8 حصص ايه التهريج ده

ajeebmido22
16-06-2011, 09:41 AM
هو فعلاً تهريج والله
انا كان جدول حصصى 24 وكده هينزلوا لــ 8

الاستاذ احمد جعفر
16-06-2011, 09:53 AM
هو فعلاً تهريج والله
انا كان جدول حصصى 24 وكده هينزلوا لــ 8

يعنى هما بيرضوا مين على حساب مين انا مش عارف

abu_ menna_13
17-06-2011, 12:26 AM
يعنى هما بيرضوا مين على حساب مين انا مش عارف

هما مش بيراضو حد على حساب حد

هما بيحاولو يخرسو الجميع ان أمكن وعلشان يخلصو من وجع الدماغ

واحنا كلنا اتضحك علينا بالعقد ده

بس انا شربت العقد بمزاجي

وعلى العموم هما برضو وضعوا نفسهم في مشكلة لسة مبعرفوش توابعها دلوقت

وهي انهم بيوضوعونا كلنا في المدارس اللي هي الملعب الرئيسي

يعني كده احنا تأثيرنا و كلمتنا وضغوطنا عليهم هتبقى أكتر

وهتبقى ليها تأثير أكتر

بس ان شاء الله مش هيكون على حساب العيال

ramy12
17-06-2011, 01:03 AM
ياجماعة احنا فى اسيوط عايزين نجمع بعضنا
ونطالب كلنا بتنفيذ القرار 75 لان القرار دة هو الى هايحفظ حقوقنا كلنا سواء بالحصة وكمل ال3 سنين او بالحصة ومكملش ال3 سنين او حتى وكانوا
منقطعين ورجعوا للعمل
وضحكوا عليهم بال8 حصص يافرحتكم بال40 جنية الى هاتقبضوها لا برافوا عليهم عرفوا يضحكوا عليكم

لان القرار75 دة هو الوحيد الى من خلالة هايكون لينا كلنا الحق فى التعين
عارفين ازاى لان القرار75 دة بيقول ان يثبت الناس الى كملت ال3 سنين على معلم مساعد وعلى الدرجة (الثالثة )و يتعمل عقد معلم مساعد (مميز)من خلالة نقدر ندخل امتحان الاكاديمية ونتعين بعد نجاحنا فية

لكن العقود الى منزلينها فى الادارة دة عقود ملهاش اى لازمة اسمها عقد مكافاة شاملة وبيقولوا اننا هانفصل كمان فى شهور الصيف يعنى ملكش الحق فى التعيين حتى بعد ال3 سنين و لا يمكنك من خلالة الدخول الى امتحان الاكاديمية وبالتالى ضياع حقك فى التعيين

أحمد جودة3
17-06-2011, 01:05 AM
عن نفسى لسه ما شوفتش العقد روحت التوجيه قالوا تعالى يوم السبت مع ان مدرسى الفصل واللغة العربية مضوا
انا اشتغلت 3 سنين وانقطعت اول السنة دى

يا ريت يا اخى تبقي تقولنا
هل انت فعلا مش على راس العمل السنة دى
ونظام العقد ده ايه الخاص بالمنقطعين هل مميز ولا مكافاة شاملة ؟

manonelmasry
17-06-2011, 01:44 AM
ياجماعة احنا فى اسيوط عايزين نجمع بعضنا
ونطالب كلنا بتنفيذ القرار 75 لان القرار دة هو الى هايحفظ حقوقنا كلنا سواء بالحصة وكمل ال3 سنين او بالحصة ومكملش ال3 سنين او حتى وكانوا
منقطعين ورجعوا للعمل
وضحكوا عليهم بال8 حصص يافرحتكم بال40 جنية الى هاتقبضوها لا برافوا عليهم عرفوا يضحكوا عليكم

لان القرار75 دة هو الوحيد الى من خلالة هايكون لينا كلنا الحق فى التعين
عارفين ازاى لان القرار75 دة بيقول ان يثبت الناس الى كملت ال3 سنين على معلم مساعد وعلى الدرجة (الثالثة )و يتعمل عقد معلم مساعد (مميز)من خلالة نقدر ندخل امتحان الاكاديمية ونتعين بعد نجاحنا فية

لكن العقود الى منزلينها فى الادارة دة عقود ملهاش اى لازمة اسمها عقد مكافاة شاملة وبيقولوا اننا هانفصل كمان فى شهور الصيف يعنى ملكش الحق فى التعيين حتى بعد ال3 سنين و لا يمكنك من خلالة الدخول الى امتحان الاكاديمية وبالتالى ضياع حقك فى التعيين

والله ده اللى مفروض يحصل .... وهأيحصل باذن الله .....

أبراار
17-06-2011, 01:24 PM
ربنا يصلح الحال

abu_ menna_13
18-06-2011, 01:16 PM
واضح كده يا جماعه اننا عمرنا مهنبقى ايد واحده

خصوصا ان العملية اصبحت جدال وحرب بين اللي كانو على رأس العمل واللي كانو منقطعين

يبقى احنا نرضى بالواقع اللي اتفرض علينا

ونعتبر ان دي خطوة مش بطالة لقدام ( مع اني ان معتبرها خطوة للخلف )

وأدينا بنعمل اللي علينا ونسيب الباقي على ربنا

مدرس انجليزي 2000
18-06-2011, 01:25 PM
من قال ان النظام سقط المسؤلين هم المسؤليين صفوت النحاس يستيطع مراوغة 9 مليون و أكثر وزير المالية الى توسمنا فيه خيرا و انه جاء بالحل السحرى للبطالة استطاع ان يضحك على 8 مليون خريج قدموا اوراقهم و النتيجة لا جديد

بلد فيها محمود سعد ياخد 9 مليون فى السنة شغل ساعة و نص كل يوم و يوم . بلد فيها شيكابلا بيطلب 30مليون طي بما انا بلعب زي شيكابلا بلد فيها الممثلات تاخد ملايين

هنقول اية هو انت مشربتش من نيلها و لا جربت تغنيلها انت اكيد فى مصر
بجد يا مصر انتى قاسينا علينا اوى

الاستاذ احمد جعفر
18-06-2011, 03:35 PM
واضح كده يا جماعه اننا عمرنا مهنبقى ايد واحده

خصوصا ان العملية اصبحت جدال وحرب بين اللي كانو على رأس العمل واللي كانو منقطعين

يبقى احنا نرضى بالواقع اللي اتفرض علينا

ونعتبر ان دي خطوة مش بطالة لقدام ( مع اني ان معتبرها خطوة للخلف )

وأدينا بنعمل اللي علينا ونسيب الباقي على ربنا

يا استاذى الفاضل احنا اعتراضنا الوحيد ان الناس اللى انقطعت عن العمل شافت شغل تانى و نسيت التعليم ده خالص فى الوقت اللى احنا كنا فيه بنشتغل و شايلين مدارس على راسنا و استحملنا سنه و اتنين بنقبض 80 جنيه و احيانا اقل و بعد كده يجى يجامل ناس على حسابنا اعتقد ده حرام

خلف حلمي
18-06-2011, 03:52 PM
كله خير طالما افتكروكم ومبروووووووووووووووووووووووووووووووووووك

مجتهد1
18-06-2011, 05:14 PM
يا استاذ انا المصري
بلاش انانية انت احسن منهم في ايه

الاستاذ احمد جعفر
18-06-2011, 07:26 PM
يا استاذ انا المصري
بلاش انانية انت احسن منهم في ايه
اولا شكرا على زوق حضرتك
ثانيا ايه فى كلامى حسس حضرتك انى شايف نفسى احسن منهم
ارجو من حضرتك الرد

abu_ menna_13
21-06-2011, 09:55 AM
يا استاذى الفاضل احنا اعتراضنا الوحيد ان الناس اللى انقطعت عن العمل شافت شغل تانى و نسيت التعليم ده خالص فى الوقت اللى احنا كنا فيه بنشتغل و شايلين مدارس على راسنا و استحملنا سنه و اتنين بنقبض 80 جنيه و احيانا اقل و بعد كده يجى يجامل ناس على حسابنا اعتقد ده حرام

باشا !!!

أنا واحد من اللي انقطعو عن العمل
حاولت السنادي بكل الطرق اني اخد جدول حصص معرفتش
والله العظيم الموجه كان بيقولي " محجوزين " يعني كوسة وبجاحة
يعني عدم الشغل مكنش بمزاجي
وبعدين كلنا انقطعنا عن العمل هاتلي حد منقطعش عن العمل في الأجازة
الفكرة في اللي قدر انو ياخد جدول حصص واللي مقدرش
والكل مبيعتمدش على ال 80 جنيه الكل بيقلب رزقو في حاجة تاني ونتا عارف
يعني المفروض الواحد ميفكرش في نفسو وبس ويختلق أسباب علشان يزيح بيها اللي قدامو

ربنا يكرم الجميع ويهديهم ويرزقهم بالحلال

abu_ menna_13
21-06-2011, 10:10 AM
لو سمحتو بس عندي استفسار

هو مين أول من أدخل الكوسه مصر ؟؟؟؟؟!!!!

أحمد جودة3
21-06-2011, 11:29 AM
لو سمحتو بس عندي استفسار

هو مين أول من أدخل الكوسه مصر ؟؟؟؟؟!!!!

محمد علي باشا بعد فتح الترع والقنوات مما ساعد الفلاح المصري على زراعة كل انواع الخضر والفاكهة ومنها الكوسة بانواعها واخذت في الانتشار حتى اصبحت في عهد مبارك كل الاراضي مزروعة كوسة فقط لا غير.
وسلملي على البطيخ

popular4me
21-06-2011, 12:18 PM
وقال ايمن البيلى " وكيل النقابة المستقلة للمعلمين "ان عدم تنفيذ القرار 75 يعنى مخالفة واضحة لكافة المواثيق والمعاهدات الدولية الخاصة بحقوق العمل والتى وقعت عليها مصر و هذه الاتفاقيات تعد المرجعية القانونية التى نلجا اليها فى ظل غياب الدستور
واشار البيلى ان حكومة الدكتور عصام شرف حكومة الثورة تستمر فى الالتفاف والتلاعب بابناء مصر من المعلمين وعدم تنفيذ قرار وزاري اصدرته ويحدث فى كل المديريات التعليمية محاولات لجعل المعلمين التوقيع على عقود جديدة بشروط هى اقرب الى السخرة فى محاولة متعمدة لعدم تنفيذ القرار الوزارى رقم 75 لسنة 2011 الصادر من الدكتور احمد جمال الدين وزير التربية والتعليم ،موضحا ان توقيع المعلم الذى مضى على تعاقده ايا كان نوع التعاقد على عقد جديد يعنى انتهاء علاقته بالعمل وبداية علاقة جديدة مما يعنى ضياع حقه فى ثلاث سنوات من العمل او اكثر وهى الشرط الاساسى الذى نص عليه القرار75 للتثبيت على درجة معلم مساعد الى درجة معلم يتم التحايل على حقوق المعلمين المصريين الى هذا المستوى تدنى اسلوب ادارة العمل فى الوزارة التى من المفترض انها وزارة التربية بما تشمله الكلمة من معان للقيم والاخلاق وليس التحايل والالتفاف حول الحقوق الاجتماعية والاقتصادية والمهنية للمعلم المصرى.
والله الكلام دة سبق وقولتة هنا فى المنتدى وسعتها محدش صدقنى
القضاء هو الحل

ramy12
22-06-2011, 02:21 AM
نداء الى معلمى الحصة باسيوط لقد قررنا المطالبة بحقوقنا مثل باقى المحافظات وهى تنفيذ القرار 75 بتثبيت معلمى الحصة ممن مر عليهم 3 سنوات ونعمل عقود مميزة لمن لم يكمل 3 سنوات ثم تثبيتهم بعد اكمال ال3 سنوات فارجو من الجميع التجمع اامام مبنى المحافظة يوم الاربعاء لموافق 22/6/2011 الساعة 10صباحا امام مبنى محافظة اسيوط ومطالبته بتنفيذ القرار 75 مثل باقى المحافظين

احمد الفيلسوف
22-06-2011, 10:07 PM
الي متي التخاذل وتحمل الظلم والهوان يامعلمي الحصة باسيوط لو اننا وقفنا وقفة رجل واحد في وجة هذا المحافظ المتقاعس عن تنفيذ قرار تثبيتنا اعدكم ان نحصل علي هذا الحق في اقا من 48 ساعة المهم ان نكون يدا واحدة ومطالبنا واحدة لا مساوة عليها
موعدنا غدا الاربعاء 23/6/2011 من الساعة السادسة صباحا وحتي تتحقق مطالبنا امام مبني المحافظة وثقوا بالله اولا واخيرا وبأن الحق لا يضيع طالما ان ورائة من يطالب بة
مطلبنا الوحيد : ليس اسقاط النظام لان النظام الفاسد سقط بالفعل ولكن اسقاط السياسة التي كان يتبعها النظام الفاسد وهي المماطلة في تنفيذ الوعود والقرارات
مطلببنا الوحيد :تنفيذ قرار وزير التعليم بتثبيت معلمي الحصة ممن مضي عليهم ثلاث سنوات وعمل عقود لمن لم يكمل الثلاث سنوات حتي يستكملها ثم تثبيتة

احمد الفيلسوف
22-06-2011, 10:16 PM
شباب الثورة في ايام قليلة لكن بالعزيمة والاصرار اطاحوا بالنظام الفاسد الذي دام لاكثر من ثلاثين عاما ما ان لنا ان ننتهج نهجم لنطيح بكل من يقف في طريق ان نعيش حياة كريمة وهم بالنسبة للطغاة التي اطاحت بهم الثورة حشرات صغيرة يعني العملية ساهلة جدا مش هاتستغرق اقل من يوم او يومين متواصلين ابدا بنفسك واجمع زمايلك واصاحبك واقاربك و جيرانك وطلابك وكل من يساندك في المطالبة بحقوقك ونتجمع غدا الخميس 23/6/2011امام مبني محافظة اسيوط للمطالبة بتنفيذ قرار الوزير بتثبيت العاملين بالحصة الاذين مضي عليهم ثلاث سنوات فوراوعمل عقود لمن لم يكل الثلاث سنوات حتي يستكملها ثم تثبيتة

ramy12
22-06-2011, 10:47 PM
غد االخميس 23/6/2011 الساعة 10 صباحا وقفه احتجاجيه اخرى امام مبنى محافظه اسيوط حيث تتزامن مع وجود رئيس الوزراء شرف فى اسيوط ياريت كل معلمى الحصه فى جميع التخصصات ينضموا لينا للمطالبه بحقوقهم فى تنفيذ قرار 75 وده رابط اليوم السابع اللى موجود فيه خبر وقفة النهارده
http://www.youm7.com/News.asp?NewsID...=296&IssueID=0 (http://www.youm7.com/News.asp?NewsID...=296&IssueID=0)
ياجماعة صوتنا ابتدى يوصل بس المهم بكرة نكمل ونجمع اكبر عدد معانا
ياريت نبلغ كل معلمى الحصة فى كافة التخصصات وكل الادارات ونجيب اصحابنا واخواتنا علشان نطالب بحقوقنا فلا ضاع حق ورائه مطالب

فوقوا يامعلمى الحصة باسيوط وكافة مراكزها القرار 75 اللى مش عايز وكيل الوزارة ومحافظ اسيوط ينفذة اتنفذ فى 11 محافظة وانتوا نايمين فى العسل
واذا لم يستجيب محافظ اسيوط ووكيل الوزارة سوف نعتصم تانى ومش هانسكت على حقنا فى تنفيذ القرار 75 واذا لم يستجيب محافظ اسيوط ووكيل الوزارة ابراهيم موافى سوف نطالب باقالتهم

abu_ menna_13
23-06-2011, 12:24 AM
هتلاقي أسايطه كتير هنا ونا برضو هنشرها

http://www.facebook.com/#!/home.php?sk=group_159532070774463&ap=1

ramy12
23-06-2011, 02:07 AM
ياريت يابو منة تبلغ اكبر عددمن زملائنا

abu_ menna_13
23-06-2011, 06:30 AM
ببلغ كل اللي أعرفهم

مع ان للأسف فيه ناس متستاهلش اللي بيتعملها

فيه ناس تقولي ياعمي اللي موجود هناك يسد وأها لو فيه حاجة هتبقى للكل

المفروض الواحد طلاما فاضي او يقدر يفضي نفسو ميتأخرش عن حاجة زي دي فيها مصلحتو ومصلحة الجميع

اللي مراحش التحرير لمجرد الكسل .. ندم جدا ان هو مراحش

وربنا يصلح حال الجميع

abu_ menna_13
24-06-2011, 11:08 PM
بكرة ان شاء الله فيه وقفه في المديرية وقدام مبني المحافظه لمدرسين الحصة عاوزين القرار 75 يتنفذ

abu_ menna_13
25-06-2011, 06:48 PM
ياريت محدش يتخازل عن الحضور وكل اللي يعرف حد يبلغو

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/268765_175345282525809_100001510155628_439041_2087 341_n.jpg

ramy12
25-06-2011, 07:43 PM
هو الميعاد امتة بالضبط 28/3/2011 ولا 28/6/2011 ارجو التوضيح

abu_ menna_13
25-06-2011, 09:55 PM
هههههههههههههههههههههههه

28/6/2011 مـ

خطأ غير مقصود

abu_ menna_13
25-06-2011, 10:07 PM
ياريت ياجماعه كل اللي ناوي يحضر ان شاء الله يوم 28 القادم امام المديرية يترك رد بالتأكيد مش عاوزين نتكسف ونبقى قلة قليلة زي يوم الأربعاء اللي فات كنا تقريبا 10 مدرسين :(:(

ramy12
25-06-2011, 10:39 PM
ان شاء الله والله الموفق

abu_ menna_13
26-06-2011, 11:40 PM
لا واضح ان ان الناس متابعه ومفقدتش الأمل!!!!!!!!

abu_ menna_13
27-06-2011, 05:57 PM
غدا ان شاء الله

الثلائاء 28/6/2011 م

وقفة معلمين الحصة بأسيوط

للمطالبه بتنفيذ القرار 75

ياريت محدش ينسى وكل اللي يعرف حد يبلغو

alzahraamostafa
28-06-2011, 01:39 AM
ان شاء الله معاكم بكره
ياريت حد يقولنا التجمع هيكون الساعة كام

abu_ menna_13
28-06-2011, 02:02 AM
المعاد الساعه العاشرة صباحا في مديرية التربية والتعليم بأسيوط

ثم الانتقال الى مبنى المحافظة ... هذا ما اتفقنا عليه

لكن انا مش شايف الناس اللي كنت متواصل معاها النهارده مش عارف ليه

abu_ menna_13
13-07-2011, 02:49 PM
ان شاء الله بكرة الخميس 14/7/2011 موعد المقابله مع محافظ أسيوط

وعلى حسب كلام السيد وكيل الوزارة والسيد مسئول الملف التعليمي بالمحافظه

بيقولو فيه جديد وخير ان شاء الله في المقابله

وقصة المقابله دي اننا يوم السبت 2/7/2011 قابلنا المحافظ ووكيل الوزارة

واتفقنا ان المحافظ هيسافر لوزير التربية والتعليم وهيرجع يحدد معانا موعد

يبلغتا ايه القرار النهائس في مشكلتنا

ويارب يكون فيه خير بجد .. والله المستعان

أبراار
13-07-2011, 07:02 PM
إن شاء الله خيييييييييييييييييييييييييييير

abu_ menna_13
14-07-2011, 01:10 AM
الخميس 14/7/2011 موعد المقابله مع المحافظ بعد الساعه الواحده ظهرا

ايهاب بابا
14-07-2011, 02:40 PM
ارجو موافاتنا بالاخبار من فضلك يا ابو منه

mae999
17-07-2011, 04:14 AM
يعنى انا بعد ما كان جدولى 20 حصه فى الاسبوع هينزل ل8 حصص ايه التهريج ده
إحمد ربنا انك شغال وعلى راس العمل زمايلك اشتغلوا من قبلك وبعدين فصلوا وهما اولى وعلى فكرة لما فصلوا ماكنش بمزاجهم

abu_ menna_13
17-07-2011, 11:41 AM
صورة من القرار المنتظر وياريت الكل يقرأ ويعلق لإنه فعلاً موضوع تعبير رائع.

السيد الأستاذ الدكتور/ صفوت النحاس
رئيس الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة.
تحية طيبة وبعد.
...- رصدت المتابعة خلال المرحلة الحالية وبصفة يومية تجمع أعداد كبيرة (في شكل مظاهرات ومسيرات ووقفات إحتجاجية) من المدرسين العاملين بالحصة ممن أمضوا ثلاث سنوات أو أكثر في خدمة العملية التعليمية سواء القائمين علي رأس العمل أو السابق إنقطاعهم عن العمل لظروف خارجة عن إرداتهم (مؤهلات عليا – مؤهلات فوق متوسطة – مؤهلات متوسطة) (حوالي 13 ألف مدرس).
- يطالب المدرسون المشار إليهم بتثبيتهم تنفيذاً لقرار السيد الدكتور وزير التربية والتعليم رقم (75) الصادر بتاريخ 2/3/2011 (مرفق صورة منه) وأسوة بزملائهم بمحافظتي كفر الشيخ والشرقية الصادر لهم قرار مديرية التربية والتعليم بالمحافظتين والقاضي بتثبيت المعلمين المتعاقدين والعاملين بالحصة والترخيص من حملة المؤهلات العليا والقائمين بخدمة العملية التعليمية من حملة المؤهلات المتوسطة وفوق المتوسطة الذين مضي عليهم ثلاث سنوات فأكثر وذلك نظراً لموافقة الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة في 1/3/2011 وكذا وزارة المالية (مرفق صورة من القرارين).
- برجاء الإحاطة والتفضل بالتوجيه إلي إتخاذ اللازم نحو تلبية مطالب المدرسين المشار إليهم والإفادة برؤية الجهاز الموقر رئاستكم في هذا الشأن وذلك مراعاة لظروفهم المعيشية والإجتماعية وحاجة العمل إليهم بمديرية التربية والتعليم بمحافظة أسيوط – علماً بأن المحافظة ليس لديها مانع من تلبية تلك المطالب.
وتفضلوا بقبول وافر تحياتي.
إمضاء المحافظ/ إبراهيم حماد.

ده يا جماعه كان رد المحافظ

وامبارح 16/7/2011 بالليل سافرت مجموعه من مدرسين الحصة الى السيد صفوت النحاس للمناقشة ومعرفة قراره واحنا منتظرين الرد
وان شاء الله خير

ايهاب بابا
17-07-2011, 03:42 PM
يارب انصفنا يارب

ايهاب بابا
17-07-2011, 03:44 PM
ياريت حضرتك تبقى تطمنا

abu_ menna_13
18-07-2011, 10:50 PM

تحية طيبة وبعد.
...- رصدت المتابعة خلال المرحلة الحالية وبصفة يومية تجمع أعداد كبيرة (في شكل مظاهرات ومسيرات ووقفات إحتجاجية) من المدرسين العاملين بالحصة ممن أمضوا ثلاث سنوات أو أكثر في خدمة العملية التعليمية سواء القائمين علي رأس العمل أو السابق إنقطاعهم عن العمل لظروف خارجة عن إرداتهم (مؤهلات عليا – مؤهلات فوق متوسطة – مؤهلات متوسطة) (حوالي 13 ألف مدرس).
- يطالب المدرسون المشار إليهم بتثبيتهم تنفيذاً لقرار السيد الدكتور وزير التربية والتعليم رقم (75) الصادر بتاريخ 2/3/2011 (مرفق صورة منه) وأسوة بزملائهم بمحافظتي كفر الشيخ والشرقية الصادر لهم قرار مديرية التربية والتعليم بالمحافظتين والقاضي بتثبيت المعلمين المتعاقدين والعاملين بالحصة والترخيص من حملة المؤهلات العليا والقائمين بخدمة العملية التعليمية من حملة المؤهلات المتوسطة وفوق المتوسطة الذين مضي عليهم ثلاث سنوات فأكثر وذلك نظراً لموافقة الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة في 1/3/2011 وكذا وزارة المالية (مرفق صورة من القرارين).
- برجاء الإحاطة والتفضل بالتوجيه إلي إتخاذ اللازم نحو تلبية مطالب المدرسين المشار إليهم والإفادة برؤية الجهاز الموقر رئاستكم في هذا الشأن وذلك مراعاة لظروفهم المعيشية والإجتماعية وحاجة العمل إليهم بمديرية التربية والتعليم بمحافظة أسيوط – علماً بأن المحافظة ليس لديها مانع من تلبية تلك المطالب.

وامبارح 16/7/2011 بالليل سافرت مجموعه من مدرسين الحصة الى السيد صفوت النحاس للمناقشة ومعرفة قراره واحنا منتظرين الرد
وان شاء الله خير

الناس سافرت ورجعت بالسلامة والحمد لله النهارده الصبح

وهذه مشاركات الناس زمايلنا على الفيس بوك بخصوص الموضوع

وصل بحمد الله تعالي زملائنا الذين سافروا الي القاهرة لمقابلة رئيس الجهاز المركزي للتنظيم والادارة ومعهم صورة العقد الذي تلاعب به عبد الجواد افندي وكيل التنظيم والادارة باسيوط والسيد مدير الشئون المالية والادارية بالمديرية التعليمية وسوف نوافيكم بموعد الذهاب الي المديرية للمطالبة بحقوقنا الضائعة فنرجو من السادة اعضاء الائتلاف مساندتنا ...سواء كان المشترك معلم اساسي او معلم مساعد او معلم بالحصة مثلنا وياريت نبطل سلبية ارجوكم وكفاية كده لان سلبيتنا هي السبب الاول في ان يتلاعب بنا السيد مدير الشئون المالية والادارية بالمديرية والسيد وكيل التنظيم والادارة باسيوط الذين لا يستحقون ان نلفظ باسمائهم لأنهم من احقر الناس علي وجه الارض .

نتائج لقاء معلمي الحصة بالأستاذ صفوت النحاس رئيس التنظيم والإدارة في القاهرة:
إستكمالاُ لما ذكره الأستاذ محمود فوزي :
1- أنه فعلاً لا يوجد تثبيت بالمحافظات الأخري وأنها قرارات سياسية ، وأن هؤلاء المعلمين حصلوا علي عقود تماثل العقود التي مضيناها بالفعل.
2- أن هناك أفراد بمديرية التربية والتعليم بأسيوط تلاعبت بالعقد ، حيث أن المحافظات ال...أخري تحتوي علي بند يتضمن أجر ثابت لجميع المعلمين دون الربط بينها وبين الحصص ، لكن هؤلاء الأفراد قاموا بوضع البند المالي حسب الحصص لأغراض هما أعلم بها منا.
3- أن صيغة العقد الجديد المنتظر هو نفس بنود العقد الذي مضيناه ولكن يتضمن بند مالي ثابت نحو 320 جنيه لجميع المعلمين.
4- أن العقد الجديد يشمل جميع المعلمين سواء المنقطعين أو المستمرين علي رأس العمل .
5- (رجاء) لابد أن نجعل صبغة العقد الجديد تبدأ بنفس تاريخ العقود التي تم إمضائها ، من (2/5/2011 - 1/9/2011) وإلا هنتأخر في عملية التثبيت ، لأن العيب منهم وليس منا لاسيما وأنهم هم من تلاعبوا بالعقد.
5- نتمني عودة زملائنا من القاهرة بالسلامة غداً ، ونشكرهم علي جهدهم ودورهم الفعال في البحث عن الحقوق وإعادتها، فجزاهم الله خيراً لما يقدموه للمعلمين كافة .
---- والله الموفق والمستعان -----

بس هو مفيش حاجة اكيدة لحد منقابل المحافظ تاني ان شاء الله قريبا

وعلى فكرة بكرة فيه اعتصام 19/7 عشان نشوف صورة من التعاقد الجديد

لكن احنا مش هنعلن عن صورة العقد اللا لو زاد عدد المعتصمين عن 100 معتصم

لاننا 13000 مبيحضرش مننا غير 40 او 50 بالكتير

abu_ menna_13
18-07-2011, 10:58 PM

تحية طيبة وبعد.

وان شاء الله خير

الناس سافرت ورجعت بالسلامة والحمد لله النهارده الصبح

وهذه مشاركات الناس زمايلنا على الفيس بوك بخصوص الموضوع

وصل بحمد الله تعالي زملائنا الذين سافروا الي القاهرة لمقابلة رئيس الجهاز المركزي للتنظيم والادارة ومعهم صورة العقد الذي تلاعب به عبد الجواد افندي وكيل التنظيم والادارة باسيوط والسيد مدير الشئون المالية والادارية بالمديرية التعليمية وسوف نوافيكم بموعد الذهاب الي المديرية للمطالبة بحقوقنا الضائعة فنرجو من السادة اعضاء الائتلاف مساندتنا ...سواء كان المشترك معلم اساسي او معلم مساعد او معلم بالحصة مثلنا وياريت نبطل سلبية ارجوكم وكفاية كده لان سلبيتنا هي السبب الاول في ان يتلاعب بنا السيد مدير الشئون المالية والادارية بالمديرية والسيد وكيل التنظيم والادارة باسيوط الذين لا يستحقون ان نلفظ باسمائهم لأنهم من احقر الناس علي وجه الارض .

نتائج لقاء معلمي الحصة بالأستاذ صفوت النحاس رئيس التنظيم والإدارة في القاهرة:
إستكمالاُ لما ذكره الأستاذ محمود فوزي :
1- أنه فعلاً لا يوجد تثبيت بالمحافظات الأخري وأنها قرارات سياسية ، وأن هؤلاء المعلمين حصلوا علي عقود تماثل العقود التي مضيناها بالفعل.
2- أن هناك أفراد بمديرية التربية والتعليم بأسيوط تلاعبت بالعقد ، حيث أن المحافظات ال...أخري تحتوي علي بند يتضمن أجر ثابت لجميع المعلمين دون الربط بينها وبين الحصص ، لكن هؤلاء الأفراد قاموا بوضع البند المالي حسب الحصص لأغراض هما أعلم بها منا.
3- أن صيغة العقد الجديد المنتظر هو نفس بنود العقد الذي مضيناه ولكن يتضمن بند مالي ثابت نحو 320 جنيه لجميع المعلمين.
4- أن العقد الجديد يشمل جميع المعلمين سواء المنقطعين أو المستمرين علي رأس العمل .
5- (رجاء) لابد أن نجعل صبغة العقد الجديد تبدأ بنفس تاريخ العقود التي تم إمضائها ، من (2/5/2011 - 1/9/2011) وإلا هنتأخر في عملية التثبيت ، لأن العيب منهم وليس منا لاسيما وأنهم هم من تلاعبوا بالعقد.
5- نتمني عودة زملائنا من القاهرة بالسلامة غداً ، ونشكرهم علي جهدهم ودورهم الفعال في البحث عن الحقوق وإعادتها، فجزاهم الله خيراً لما يقدموه للمعلمين كافة .
---- والله الموفق والمستعان -----

بس هو مفيش حاجة اكيدة لحد منقابل المحافظ تاني ان شاء الله قريبا

وعلى فكرة بكرة فيه اعتصام 19/7 عشان نشوف صورة من التعاقد الجديد

لكن احنا مش هنعلن عن صورة العقد اللا لو زاد عدد المعتصمين عن 100 معتصم

لاننا 13000 مبيحضرش مننا غير 40 او 50 بالكتير

في المرفقات صور اعتصام 14/7/2011 وقطع الطريق

alzahraamostafa
20-07-2011, 03:27 AM
ياريت يا جماعة حد يبلغنا بالاخبار الجديدة

abu_ menna_13
20-07-2011, 10:48 AM
ياريت يا جماعة حد يبلغنا بالاخبار الجديدة

بعد مقابلة الاستاذ جمال آدم سكرتير عام مساعد المحافظة
وكان عددنا هناك 11 معلم فقط لا غير
مع اني انا اعلنت عن الموعد في كذا مكان بس تعمل ايه في الناس

وعلشان الناس متكسلش تاني وتعتمد على زمايلها اللي بيقفو يتحرقو في الشمس
ويستنو الاخبار في البيت

ده أخر خبر وأخر معلومه هعلنها أنا وزمايلي وبعدها
كل اللي عاوز يعرف معلومه أو تطورات الموقف يروح بنفسو

مفاجأة من العيار الثقيل ،،،
- إلي كل معلمي الحصة بأسيوط ممن أمضي تعاقد (2/5/2011) - (1/9/2011) علي بند 2/3 مكافأة شاملة ،،،
- إليك الخبر اليقين ،،،
(((( العقد الذي قمنا بإمضائه عقد باطل نصا وقانوناً ))))
1- من المعروف أنه عند عمل عقود جديدة ، فلابد أن يكون هذا العقد مبني علي بند قانوني ،لكن العقود التي مضيناها فهي علي بند 2/3 وهذا البند غير موجود في القانون _شغل إحترافي من عبد الجواد بيه _ وأن القانون لا يعرف إلا بندين (2/2 - 3/2) ، وبالتالي العقد الذي نعمل به الآن ما هو إلا عملية نصب علي الناس .
2- أن العقود الحقيقية لها أجر ثابت وواضح في العقد ، ولا يحاسب المتعاقدين بالحتة (الحصة) ، ودي برده من تفنين عبد الجواد بيه.
3- أن مديرية التربية والتعليم بأسيوط لم يرسلوا أسماء المعلمين العاملين بالحصة للقاهرة وهذا ما تأكد منه زملائنا الذين سافروا للقاهرة ، فلما سألوا عن أسمائنا ذكر أحدهم أنه لا يوجد معلمين بالحصة بأسيوط، والسبب في عدم الإرسال أن العقود التي تم إمضائها غير قانونية .
-- من الأخر كده إحنا دلوقتي غير متعاقدين ومنصوب علينا، ولابد من محاسبة النصابين اللي نصبوا علينا.

وموعد الاعتصام القادم ومقابلة أحد المسئولين هيكون يوم الاثنين 25/7/2011 مـ ان شاء الله

وان تم تغيير الموعد سيتم الابلاغ عن الموعد الجديد

alzahraamostafa
22-07-2011, 03:58 PM
طيب يا ابو منه المقابلة الجاية هتكون امتى عشان نكون عارفين

abu_ menna_13
25-07-2011, 05:54 PM
معلش انا النت كان فاصل عندي من يومين عشان كده معرفتش اكتب حاجة

أخر حاجة

هو المفروض دلوقت اننا نروح الادارات التابعين ليها يوم التلات او الاربع على حسب ما هيوصل العقد الجديد القانوني وعلشان نمضيه وده أخر كلام انا واخدو من مسئول الملف التعليمي بالمحافظة الكلام اكيد بالنسبة للي على رأس العمل وبنسبة 90 % للي منقطع
لان فيه كلمه بتقول التعاقد مع المنقطعين الذين العمل في حاجة ليهم مش عارف هيشغلو ناس وناس لا على حسب الحاجة ولا الكل بس انا اعتقد انو الكل زي المنيا مثلا

يعني دلوقت اللي علينا اننا نروح الادارات التابعين ليها ونشوف الدنيا فيها ايه

thanwya_2011
25-07-2011, 06:02 PM
يا أبو منه
الكلام ده خطير
أنا واحد من متعاقدى 2011/5/2
فهمنى الله يخليك
ويعنى ايه
هيوصل العقد الجديد القانوني وعلشان نمضيه

thanwya_2011
25-07-2011, 06:23 PM
يا أبو منه
الكلام ده خطير
أنا واحد من متعاقدى 2011/5/2
فهمنى الله يخليك
ويعنى ايه

هيوصل العقد الجديد القانوني وعلشان نمضيه

مستنى الرد

abu_ menna_13
26-07-2011, 11:12 PM
النهارده انا وصلني اعلان عن اعتصام جديد لرفض التعاقد المميز اللي وصلنا ليه بالمرار الطافح
والمطالبة بالتثبيت على طول على حسب قانون قرار 75

مع ان قانونا وعقليا مينفعش يثبتك على طول
لازم يتعاقد معاك كمعلم مساعد بالعقد المميز الاول
وبعدها يديك فرصة من سنة لثلاث سنوات تاخد فيهم الكادر وتخلص الاجراءات وتستوفي الشروط
بعدها تقدر تقول انا اتثبت
انما تثبيت على طول وبدون اي اجراءات يبقى لعب عيال وهزار لان مفيش حاجة كده

المهم هو الظاهر كل شوية يطلع واحد عاوز يعمل زعيم وعاجباه الاعتصامات
فبيعلن عن اعتصام جديد ويلم 50 او 60 واحد ويروح يطالب باللي عاوزو

المهم حضرتك تكمل بالعقد اللي معاك تأكد بالنسبة لتعاقدات 2/5/2011
لو فيه اي تطورات او جديد التوجيه هيتصل بيك يا اما كده يا اما تعرف ان مفيش حاجة

اما بالنسبة لتعاقدات 1/9/2011 على حسب معلوماتي ان التعاقد معاهم
هيكون بناءا على رأي التوجيه هل في حاجة له أم لا !!!!!!!

وربنا يوفق الجميع

thanwya_2011
27-07-2011, 12:28 AM
النهارده انا وصلني اعلان عن اعتصام جديد لرفض التعاقد المميز اللي وصلنا ليه بالمرار الطافح
والمطالبة بالتثبيت على طول على حسب قانون قرار 75

مع ان قانونا وعقليا مينفعش يثبتك على طول
لازم يتعاقد معاك كمعلم مساعد بالعقد المميز الاول
وبعدها يديك فرصة من سنة لثلاث سنوات تاخد فيهم الكادر وتخلص الاجراءات وتستوفي الشروط
بعدها تقدر تقول انا اتثبت
انما تثبيت على طول وبدون اي اجراءات يبقى لعب عيال وهزار لان مفيش حاجة كده

المهم هو الظاهر كل شوية يطلع واحد عاوز يعمل زعيم وعاجباه الاعتصامات
فبيعلن عن اعتصام جديد ويلم 50 او 60 واحد ويروح يطالب باللي عاوزو

المهم حضرتك تكمل بالعقد اللي معاك تأكد بالنسبة لتعاقدات 2/5/2011
لو فيه اي تطورات او جديد التوجيه هيتصل بيك يا اما كده يا اما تعرف ان مفيش حاجة

اما بالنسبة لتعاقدات 1/9/2011 على حسب معلوماتي ان التعاقد معاهم
هيكون بناءا على رأي التوجيه هل في حاجة له أم لا !!!!!!!

وربنا يوفق الجميع

شكرا يا أبو منه
أخر الأخبار
قرر اللواء إبراهيم حماد محافظ أسيوط إلغاء مسمى "معلم بالحصة" وتحرير 10 آلاف عقد مميز لجميع العاملين بالحصة الحاليين والمنقطعين لظروف خارجة عن إرادتهم ، كما تم توفير ألفى درجة خالية لعمال النظافة والخدمات المعاونة بالتربية والتعليم.

thanwya_2011
27-07-2011, 12:30 AM
من أخبار مصر
بس مش قادر أحط اللينك مشاركاتى أقل من 50

abu_ menna_13
28-07-2011, 07:31 AM
شكرا يا أبو منه
أخر الأخبار
قرر اللواء إبراهيم حماد محافظ أسيوط إلغاء مسمى "معلم بالحصة" وتحرير 10 آلاف عقد مميز لجميع العاملين بالحصة الحاليين والمنقطعين لظروف خارجة عن إرادتهم ، كما تم توفير ألفى درجة خالية لعمال النظافة والخدمات المعاونة بالتربية والتعليم.

مش عاوز أحبطك بس انتظر مني اخبار مش حلوة

alzahraamostafa
28-07-2011, 03:13 PM
قرر اللواء إبراهيم حماد محافظ أسيوط إلغاء مسمي معلم بالحصة وتحرير 10 ألاف عقد مميز لجميع العاملين بالحصة الحاليين والمنقطعين لظروف خارجة عن إرادتهم والعمل في حاجة إليهم والمؤقتين وكذلك تم توفير ألفين درجة خالية ممولة لعمال النظافة والخدمات المعاونة بالتربية والتعليم .. صرح بذلك إبراهيم موافي وكيل وزارة التربية والتعليم بأسيوط وقال أن العقود المميزة تضمن نفس مزايا المتعاقد المعين على درجة دائمة حيث تتضمن جميع مزاياه المادية والمعنوية.
وأضاف أن العقود المميزة تتضمن علاوة خاصة مضمومة محسوبة على قدر المكافأة فضلاً عن العلاوات الخاصة التي لم يحل موعد ضمها بالإضافة لكافة العلاوات الاجتماعية والإضافية ومنحة عيد العمال والحوافز والمكافأة والبدلات والأجور المتغيرة المسموح عليها بالتعاقد الدائم وفق تأشيرات الموازنة العامة للدولة وما تقدره السلطة المختصة لكل وحدة.
وأشار اللواء إبراهيم حماد انه كلف وكيل وزارة التربية والتعليم ووكيل وزارة التنظيم والإدارة بسرعة إنهاء كافة العقود الجديدة مع جميع المعلمين تحقيقا لاستقرار الأوضاع الاجتماعية للمعلمين حتى يستطيعوا القيام برسالتهم التنموية للمجتمع

thanwya_2011
28-07-2011, 10:27 PM
مش عاوز أحبطك بس انتظر مني اخبار مش حلوة

ليه يا أبو منه
ان شاء الله خير
وبعدين الخبر جه فى أخبار مصر و الأهرام و أخبار أسيوط

abu_ menna_13
31-07-2011, 07:14 AM
المشكلة ان الناس مش عاجبها حاجة

يعني بعد موضوع القرار الجديد من المحافظ

برضو الناس عاوزة تثبيت على طول ومش عاوزين عقود مميزة

مع ان مفيش حاجة اسمها تثبيت على طوووووووول

بس الطمع مسيطر على بعض الناس اللي مبيعجبهاش العجب

المهم

العقد المميز الجديد نزل ادارة اسيوط والناس كلها تروح تمضي العقد النهارده

ده على كلام الموجه

واللي عاوز يتأكد يتصل بالتوجيه قبل ميروووووح

الكلام ده للمتعاقدين 2/5/2011 انما المتعاقدين

1/9/2011 كل سنة ونتم طيبين بمناسبة العيد

سوزى 12
31-07-2011, 10:00 AM
ياريت الكلام ده يكون بجد المرة دى احسن تعبنا من اللف والدوران ويكون فى الصالح للناس التعابانة مش الشبعانة

الاستاذ احمد جعفر
31-07-2011, 02:24 PM
المشكلة ان الناس مش عاجبها حاجة

يعني بعد موضوع القرار الجديد من المحافظ

برضو الناس عاوزة تثبيت على طول ومش عاوزين عقود مميزة

مع ان مفيش حاجة اسمها تثبيت على طوووووووول

بس الطمع مسيطر على بعض الناس اللي مبيعجبهاش العجب

المهم

العقد المميز الجديد نزل ادارة اسيوط والناس كلها تروح تمضي العقد النهارده

ده على كلام الموجه

واللي عاوز يتأكد يتصل بالتوجيه قبل ميروووووح

الكلام ده للمتعاقدين 2/5/2011 انما المتعاقدين

1/9/2011 كل سنة ونتم طيبين بمناسبة العيد
الكلام ده بجد طيب ليه مفيش حد بلغنا بكده فى ادارة البدارى

abu_ menna_13
31-07-2011, 05:01 PM
المفروض انتو تتابعو بنفسكم

واتصلو بالتوجيه واتأكدو قبل ما تروحو

لو العقد الجديد ده مث العقد بتاع الناس اللي قبلنا اللي بيسموه مميز

يبقى تمام التمام وكلها سنتين تلاته وتتثبتو

abu_ menna_13
01-08-2011, 10:40 PM
التعاقدات الجديدة نزلت للناس كلها[/b

[b]على عقد مميز احتمال تتسكنو على معلم مساعد

reda_abonar
02-08-2011, 10:48 AM
طيب حضرتك مضيت على العقد فعلا
ياريت ترفع لنا منه صورة
وهل لدبلوم الخط العربى تعاقد مميز

abu_ menna_13
02-08-2011, 08:12 PM
يدوب لسة موقع على العقد النهارده

ودي صور العقد الجديد

مع العلم بأن الناس برضو مش موافقة على هذا العقد

ورايحين بكرة المديرية ياخدو توقيع وكيل الوزارة ثم المحافظ على تثبيتهم مباشرة

وتقريبا ده للي كملو 3 سنين أو أكثر إنما اللي مكملش يبقى العقد اللي في المرفقات

وكل واحد يسأل في التوجيه بتاعو حتى لو بالتلفون

الاستاذ احمد جعفر
02-08-2011, 09:05 PM
انا كمان النهارده الموجه استلم العقد بس فى خانة الوظيفه الموجه قالى اكتب معلم مساعد دراسات

abu_ menna_13
02-08-2011, 09:12 PM
انا كمان النهارده الموجه استلم العقد بس فى خانة الوظيفه الموجه قالى اكتب معلم مساعد دراسات

تمااااااام

abu_ menna_13
02-08-2011, 09:45 PM
لتحميل صورة العقد الجديد

http://www.mediafire.com/?cy91ww5ceq1h8vp

abu_ menna_13
03-08-2011, 05:05 PM
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=201498223237770&set=o.159532070774463&type=1&ref=nf

abu_ menna_13
03-08-2011, 09:43 PM
وده رابط للي معندوش فيس بوك

دي أخر حاجة عن مدرسين الحصة بأسيوط

كانت بتاريخ 3 / 8 / 2011 مـ

thanwya_2011
03-08-2011, 09:53 PM
يا أبو منه رابط التعاقد على mediafire مش شغال

abu_ menna_13
03-08-2011, 09:58 PM
هو نفس العقد اللي ناشرو الاستاذ ايهاب مع تغيير بند 2 / 3 الى 2 / 2 زي ماهو مكتوب في الفاكس بتاع النهارده

thanwya_2011
03-08-2011, 10:01 PM
شكرا يا ابو منه
لا شغال ولسه محمله

أبراار
03-08-2011, 10:55 PM
حملته من المرفقات

ممتاااااز والله الثلاث ملحوظات دوووووول بس ينفذوه

واللي فهمته إنه لكل اللي مضى العقد بتاعنا ده سواء حصة أو غيره

الله المستعان

alzahraamostafa
05-08-2011, 05:13 AM
ومدرسى الحصة المنقطعين ايه اخبارهم ليهم فى العقد ده ولا

alzahraamostafa
06-08-2011, 12:16 PM
بالنسبة للمدرسين المنقطعين اتصلت بالتوجيه عشان اعرف ايه الموضوع هايتعمل عقد ولا مفيش
رد عليا الموجه وقال تعالى امضى العقد والعقد هو 2/2
ياريت يا جماعة الى يعرف معلومات عن عقد 2/2 وايه هيا تفاصيله ومميزاته وعيوبه يقولنا عليها

abu_ menna_13
06-08-2011, 05:50 PM
أخر الاخبار ان العقد 2 / 2 اللي الناس مضتو من كام يوم

وفيه ناس ملحقتش تمضيه

إتلغى

ده على كلام التوجيه بتاعي بحجة ان فيه قرار من مجلس الوزراء

بالموافقة على تثبيت مدرسي الحصة

الخبر كان على التلفزيون المصري بس كان مكتوب اللي على رأس العمل

التوجيه بيقول للناس كلها مستمر او منقطع

وطبعا مفيش أي حاجة رسمية ظهرت

أبراار
06-08-2011, 09:20 PM
ثواني ثواني أنا كنت في الإدارة النهاردة ولقيت العقد المتخلف اللي مش عارفة عاجبكوا على إيه ده اللي إتكلمتوا عليه ورافعينه ده

إيه التهريج ده

العقد ده مافيهوش أي حاجة من الإشارة دي خالص إتنفذت

http://www.thanwya.com/vb/attachment.php?attachmentid=67522&d=1312400577

وكمان حتى مالوش إسم والله العقد اللي كنا ماضيينه من الأول أفضل منه ميت مرة

ده في العقد ده بيقولك مدته سنة ويجوز تجديده لو هو شايف كدة

كمان بيقلك إنه ممكن يفصلك في أي وقت حتى لو في وسط المدة مش مشكلة

إيه الميزة اللي عاجباكو في العقد دة فهموني ده عقد متخلف والله العظيم

وهناك قالولي إن العقد ده هيتغير وهيكون واحد جديد 2/2 وفيه بند خاص بتثبيت من أمضى 3 سنين وأدينا مستنيين

كل شوية يقرفوا فينا ويذلونا وحسبي الله ونعم الوكيل لما نشوف هترسى على إيه

abu_ menna_13
07-08-2011, 12:01 AM
محنا بنقول اتلغى خالص ومستنين العقد الجديد يجي من الوزارة في مصر قالو خلال اليومين دول بس ( يكش ) يكون للناس كلها مش اللي على رأس العمل فقط

thanwya_2011
07-08-2011, 08:12 PM
وهناك قالولي إن العقد ده هيتغير وهيكون واحد جديد 2/2 وفيه بند خاص بتثبيت من أمضى 3 سنين وأدينا مستنيين

أدينا مستنين ولما نشوف هأيعملوا ايه

thanwya_2011
07-08-2011, 08:16 PM
محنا بنقول اتلغى خالص ومستنين العقد الجديد يجي من الوزارة في مصر قالو خلال اليومين دول

هأيكون 2/2 ولا 2/3 ؟

أبراار
07-08-2011, 08:59 PM
هيكون 2/2 يافندم بإذن الله

thanwya_2011
07-08-2011, 09:10 PM
وذكر بيان صادر عن مجلس الوزراء اليوم، الخميس، أنه بالنسبة لمن لم يمض عليهم ثلاث سنوات، وكل من تم التعاقد معهم بالحصة على بند 3/10 مكافآت تدريس، تعدل عقودهم إلى تعاقد سنوى على بند 2/3 أجور موسمية.

thanwya_2011
07-08-2011, 09:16 PM
احتمال تكون لخبطة فى الكتابة
10/3 اتكتبت 3/10
و
3/2 اتكتبت 2/3
ممكن يكون ولا 2/2 ولا 2/3
احتمال يكون 3/2

أبراار
07-08-2011, 09:17 PM
اعلن د / حازم الببلاوى ان حافز الاثابه200% لجمبع العاملين بالدوله سواء دائمين او موقتين شريطه ان يكونوا على الباب الاول اجور ( 2/2 اجور موسمين )

اعلن د / حازم الببلاوى ان حافز الاثابه200% لجمبع العاملين بالدوله سواء دائمين او موقتين شريطه ان يكونوا على الباب الاول اجور ( 2/2 اجور موسمين )

أدينا هنبقى عليه إن شاء الله ولما نشوف أخرتهم

اللهم المستعان

thanwya_2011
07-08-2011, 09:18 PM
هيكون 2/2 يافندم بإذن الله

يريت يكون كده يا أخت أبرار

أبراار
07-08-2011, 09:18 PM
لا لا لا

أنا واثقة إنه هيكون 2\2 من مصدر موثوق منه بإذن الله

thanwya_2011
07-08-2011, 09:19 PM
ان شاء الله
يا مسهل يا أخت أبرار
كدة يبقى تمام

أبراار
07-08-2011, 09:25 PM
وكمان أبشركم مكتوب فيه معلم مساعد

مكتوب

السيد/ .................... تاريخ الميلاد/ ...............................
المؤهل/ .................. محل الإقامة/ ...............................

المعين بعقد مؤقت على وظيفة معلم مساعد مادة ................................
على بند (2) مكافآت شاملة نوع (2) أجور موسميين

ده المكتوب بالظبط في العقد اللي هنمضيه الجديد

وإن شاء الله خير بإذن الله

alzahraamostafa
07-08-2011, 09:28 PM
العقد هايكون 2/2

alzahraamostafa
08-08-2011, 05:10 PM
ايه اخر الاخبار الجديدة يا جماعة

abu_ menna_13
08-08-2011, 05:50 PM
يوم الاربعاء 10 / 8 / 2011 مـ اعتصام امام المحافظة

abu_ menna_13
08-08-2011, 05:52 PM
بعد بكرة يعني

أبراار
08-08-2011, 09:56 PM
كلهم شخصيات معروف عنهم إنهم زفت

وياريت فعلا المحافظ الجديد يثبت حسن نواياه

محافظ المنيا أول حاجة عملها تثبيت المؤقتين عقبالنا بإذن الله

مصرى حر 2011
08-08-2011, 10:24 PM
وكمان أبشركم مكتوب فيه معلم مساعد

مكتوب

السيد/ .................... تاريخ الميلاد/ ...............................
المؤهل/ .................. محل الإقامة/ ...............................

المعين بعقد مؤقت على وظيفة معلم مساعد مادة ................................
على بند (2) مكافآت شاملة نوع (2) أجور موسميين

ده المكتوب بالظبط في العقد اللي هنمضيه الجديد

وإن شاء الله خير بإذن الله
المهم المرتب هيبقى كام

thanwya_2011
09-08-2011, 04:21 PM
محنا بنقول اتلغى خالص ومستنين العقد الجديد يجي من الوزارة في مصر قالو خلال اليومين دول بس ( يكش ) يكون للناس كلها مش اللي على رأس العمل فقط

ايه يا أبو منه
اليومين عدوا والمسؤلين مش سالين فينا

abu_ menna_13
09-08-2011, 04:29 PM
ايه يا أبو منه
اليومين عدوا والمسؤلين مش سالين فينا

دلوقت فيه توجيه بيأكد حكاية ان العقد اتلغى خالص وفيه توجيه بيقول ان بيتعدل بس والتعديل خلص وبعتولهم العقد وكل اللي اتغير انهم كتبو كلمة معلم مساعد مادة ..... وغيرو 2 / 3 الى 2 / 2 فقط !!!

المهم

بكرة ان شاء الله الأربعاء 10 / 8 / 2011 مـ
اعتصام أمام مبنى محافظة أسيوط ومديرية التربية والتعليم على حسب كلام الناس في ائتلاف شباب معلمي أسيوط على الفيس بوك والله أعلم

وحسبنا الله ونعم الوكيل

thanwya_2011
09-08-2011, 04:30 PM
كلهم شخصيات معروف عنهم إنهم زفت

وياريت فعلا المحافظ الجديد يثبت حسن نواياه

محافظ المنيا أول حاجة عملها تثبيت المؤقتين عقبالنا بإذن الله

ان شاء الله خير

thanwya_2011
09-08-2011, 04:32 PM
شكرا يا أبو منه

ان شاء الله خير

thanwya_2011
09-08-2011, 04:45 PM
بس يا أبو منه
لما يتغير ويبقى من الوزارة هايكون أفضل

ليه؟

هأيكون على مستوى الجمهورية مش على أسيوط بس يعنى مش هأيكون فيه لعب أكيد هأيكون فيه بند التثبيت بعد 3 سنين مش تعاقد عايم ذى اللى احنا مضناه

وكمان مش هأيكون فى بند فسخ التعاقد لأسباب يقدرها الطرف الأول

وكمان الوزارة هأتحدد ميعاد لدخول أختبار الكادر للكل

abu_ menna_13
09-08-2011, 05:18 PM
الموعد بكرة الأربعاء 10 /8 / 20011 مـ ظهرا أمام مبنى المحافظة
كلام أكيد إن شاء الله

abu_ menna_13
09-08-2011, 05:20 PM
مهو مفيش حاجة جات لحد دلوقت ولا فيه حاجة واضحة

يعني انا لسة واحد بيقولي ان كلام مجلس الوزراء مش أكيد لانو قدامو

فكرة ممكن يقبلها أو ميقبلهاش يعني العقد اللي في ايدينا لو تم يبقى تمام

أي حاجة قانونية نستلم بيها وبعدها صعب انو يستغني تاني عنك

ده غير انك هتمشي في اجراءات التثبيت بعد متستلم الشغل على طول

thanwya_2011
09-08-2011, 05:24 PM
يا مسهل يا أبو منه

abu_ menna_13
09-08-2011, 05:25 PM
أهم حاجة متنساش الموعد بكرة الاربع قدام المحافظة

alzahraamostafa
10-08-2011, 02:39 PM
النهارده كنت فى المديرية وفى مكتب الاستاذ جمال متى وكيل الوزارة دخل وهدد كل المدرسين قال اعمل لكل مدرس 3 ايام جزا لتركه عمله
حسبى الله ونعم الوكيل
يعنى واحد جاى يمضى ورقة يتعمله جزا

ايهاب بابا
10-08-2011, 02:56 PM
حسبى الله ونعم الوكيل

thanwya_2011
10-08-2011, 03:00 PM
حسبى الله ونعم الوكيل

أبراار
10-08-2011, 04:51 PM
المهم المرتب هيبقى كام

أكيد إن شاء الله هيكون مش أقل من ال300 اللي كنا بناخدهم ع العقد اللي عملناه في 5 و6

إنما كام بالظبط الله أعلم

بس يا أبو منه
لما يتغير ويبقى من الوزارة هايكون أفضل

ليه؟

هأيكون على مستوى الجمهورية مش على أسيوط بس يعنى مش هأيكون فيه لعب أكيد هأيكون فيه بند التثبيت بعد 3 سنين مش تعاقد عايم ذى اللى احنا مضناه

وكمان مش هأيكون فى بند فسخ التعاقد لأسباب يقدرها الطرف الأول

وكمان الوزارة هأتحدد ميعاد لدخول أختبار الكادر للكل

ياررررررررررررريت يحصل الكلام ده

النهارده كنت فى المديرية وفى مكتب الاستاذ جمال متى وكيل الوزارة دخل وهدد كل المدرسين قال اعمل لكل مدرس 3 ايام جزا لتركه عمله
حسبى الله ونعم الوكيل
يعنى واحد جاى يمضى ورقة يتعمله جزا

لاحول ولاقوة إلا بالله العلي العظيم الراجل ده أساسا سمعته زي الزفت

أبراار
10-08-2011, 05:03 PM
دلوقت فيه توجيه بيأكد حكاية ان العقد اتلغى خالص وفيه توجيه بيقول ان بيتعدل بس والتعديل خلص وبعتولهم العقد وكل اللي اتغير انهم كتبو كلمة معلم مساعد مادة ..... وغيرو 2 / 3 الى 2 / 2 فقط !!!

ده فعلا اللي أنا شوفته

كل اللي اتغير انهم كتبو كلمة معلم مساعد مادة ..... وغيرو 2 / 3 الى 2 / 2 فقط

بس ياترى ده خلاص نزل فعلا وبيتمضى في إدارة أسيوط ؟؟؟

إحنا في إدارتنا لسة ماوصلش التعديل ده كل اللي موجود هو العقد المتخلف اللي مامضيتش عليه وناس كتير مامضيتش عليه

ولغاية دلوقت فيه ناس بتروح تمضي عليه والله المستعان

thanwya_2011
10-08-2011, 05:36 PM
يا أخت أبرار
عقد ايه المتخلف اللى عندكم فى الأدارة اللى انت ممضتيش عليه؟ اللى هو 3/2 ؟

thanwya_2011
11-08-2011, 12:36 PM
11 أغسطس, 2011
بعد إنفراد أسيوط دوت كوم ..السيد البرعي يحتوى أزمة المعلمين
اخبار اسيوط 11 أغسطس 2011

أسيوط دوت كوم-عبد الراضي يونس
 http://3.bp.blogspot.com/-7b1SRBzJe4A/TkArdpRAqVI/AAAAAAAACws/jfQ18yKDNvM/s200/%25D9%2585%25D8%25AD%25D9%2585%25D8%25AF+%25D8%25B 9%25D8%25A8%25D8%25AF+%25D8%25A7%25D9%2584%25D9%25 85%25D9%2582%25D8%25B5%25D9%2588%25D8%25AF+%25D8%2 5AB%25D8%25A7%25D8%25A8%25D8%25AA+%25D8%25B1%25D8% 25A6%25D9%258A%25D8%25B3+%25D8%25A7%25D9%2584%25D9 %2584%25D8%25AC%25D9%2586%25D8%25A9+%25D8%25A7%25D 9%2584%25D9%2586%25D9%2582%25D8%25A7%25D8%25A8%25D 9%258A%25D8%25A9+%25D9%2584%25D9%2585%25D8%25B9%25 D9%2584%25D9%2585%25D9%2589+%25D9%2585%25D8%25B5%2 5D8%25B1+%25D8%25A8%25D8%25A7%25D8%25B3%25D9%258A% 25D9%2588%25D8%25B7.JPG (http://3.bp.blogspot.com/-7b1SRBzJe4A/TkArdpRAqVI/AAAAAAAACws/jfQ18yKDNvM/s200/%25D9%2585%25D8%25AD%25D9%2585%25D8%25AF+%25D8%25B 9%25D8%25A8%25D8%25AF+%25D8%25A7%25D9%2584%25D9%25 85%25D9%2582%25D8%25B5%25D9%2588%25D8%25AF+%25D8%2 5AB%25D8%25A7%25D8%25A8%25D8%25AA+%25D8%25B1%25D8% 25A6%25D9%258A%25D8%25B3+%25D8%25A7%25D9%2584%25D9 %2584%25D8%25AC%25D9%2586%25D8%25A9+%25D8%25A7%25D 9%2584%25D9%2586%25D9%2582%25D8%25A7%25D8%25A8%25D 9%258A%25D8%25A9+%25D9%2584%25D9%2585%25D8%25B9%25 D9%2584%25D9%2585%25D9%2589+%25D9%2585%25D8%25B5%2 5D8%25B1+%25D8%25A8%25D8%25A7%25D8%25B3%25D9%258A% 25D9%2588%25D8%25B7.JPG) محمد عبد المقصود رئيس اللجنة النقابية 

نجح اللواء السيد البرعي محافظ اسيوط الجديد فى احتواء أزمة المعلمين بأسيوط، حيث عقد لقاءا معهم على خلفية تهديدهم بالاضراب عن العمل بداية العام الدراسي الجديد.
وامتدت الجلسة التى جمعتة بممثلى اللجنة النقابية لمعلمى مصر بأسيوط، لأكثر من 3 ساعات ، تم خلالها استدعاء وكيل وزارة التربية والتعليم ابراهيم الموافي، وطلب منه المحافظ سرعة صرف حافز الـ200% كاملا،

وعودة تكليف خريجى كليات التربية، وتثبيت جميع مدرسي الحصة والعقود بجميع المسميات دون شروط أو اختبارات نهائياً ، وزيادة رواتب جميع العاملين بالمدارس ،ومساواة رواتبنا بالهيئات الأخرى مثل الكهرباء والبترول والشرطة.

كما طلب منه مخاطبة وزير المالية لسرعة تحسين دخول المعلمين بأسيوط.وصرف حافز الاثابة.

كانت اسيوط دوت كوم قد انفردت بخبر اعتزام المدرسين الاضراب عن العمل،وجاءت تحركات المحافظ بعد يوم واحد من نشر الخبر.

http://assiutdotcom.blogspot.com/2011/08/blog-post_1901.html#comment-form

مصطفى العبادى
11-08-2011, 01:16 PM
11 أغسطس, 2011

http://3.bp.blogspot.com/-7b1srbzje4a/tkardpraqvi/aaaaaaaacws/jfq18ykdnvm/s200/%25d9%2585%25d8%25ad%25d9%2585%25d8%25af+%25d8%25b 9%25d8%25a8%25d8%25af+%25d8%25a7%25d9%2584%25d9%25 85%25d9%2582%25d8%25b5%25d9%2588%25d8%25af+%25d8%2 5ab%25d8%25a7%25d8%25a8%25d8%25aa+%25d8%25b1%25d8% 25a6%25d9%258a%25d8%25b3+%25d8%25a7%25d9%2584%25d9 %2584%25d8%25ac%25d9%2586%25d8%25a9+%25d8%25a7%25d 9%2584%25d9%2586%25d9%2582%25d8%25a7%25d8%25a8%25d 9%258a%25d8%25a9+%25d9%2584%25d9%2585%25d8%25b9%25 d9%2584%25d9%2585%25d9%2589+%25d9%2585%25d8%25b5%2 5d8%25b1+%25d8%25a8%25d8%25a7%25d8%25b3%25d9%258a% 25d9%2588%25d8%25b7.jpg (http://3.bp.blogspot.com/-7b1srbzje4a/tkardpraqvi/aaaaaaaacws/jfq18ykdnvm/s200/%25d9%2585%25d8%25ad%25d9%2585%25d8%25af+%25d8%25b 9%25d8%25a8%25d8%25af+%25d8%25a7%25d9%2584%25d9%25 85%25d9%2582%25d8%25b5%25d9%2588%25d8%25af+%25d8%2 5ab%25d8%25a7%25d8%25a8%25d8%25aa+%25d8%25b1%25d8% 25a6%25d9%258a%25d8%25b3+%25d8%25a7%25d9%2584%25d9 %2584%25d8%25ac%25d9%2586%25d8%25a9+%25d8%25a7%25d 9%2584%25d9%2586%25d9%2582%25d8%25a7%25d8%25a8%25d 9%258a%25d8%25a9+%25d9%2584%25d9%2585%25d8%25b9%25 d9%2584%25d9%2585%25d9%2589+%25d9%2585%25d8%25b5%2 5d8%25b1+%25d8%25a8%25d8%25a7%25d8%25b3%25d9%258a% 25d9%2588%25d8%25b7.jpg) محمد عبد المقصود رئيس اللجنة النقابية 

نجح اللواء السيد البرعي محافظ اسيوط الجديد فى احتواء أزمة المعلمين بأسيوط، حيث عقد لقاءا معهم على خلفية تهديدهم بالاضراب عن العمل بداية العام الدراسي الجديد.
وامتدت الجلسة التى جمعتة بممثلى اللجنة النقابية لمعلمى مصر بأسيوط، لأكثر من 3 ساعات ، تم خلالها استدعاء وكيل وزارة التربية والتعليم ابراهيم الموافي، وطلب منه المحافظ سرعة صرف حافز الـ200% كاملا،

وعودة تكليف خريجى كليات التربية، وتثبيت جميع مدرسي الحصة والعقود بجميع المسميات دون شروط أو اختبارات نهائياً ، وزيادة رواتب جميع العاملين بالمدارس ،ومساواة رواتبنا بالهيئات الأخرى مثل الكهرباء والبترول والشرطة.

كما طلب منه مخاطبة وزير المالية لسرعة تحسين دخول المعلمين بأسيوط.وصرف حافز الاثابة.

كانت اسيوط دوت كوم قد انفردت بخبر اعتزام المدرسين الاضراب عن العمل،وجاءت تحركات المحافظ بعد يوم واحد من نشر الخبر.

http://assiutdotcom.blogspot.com/2011/08/blog-post_1901.html#comment-form

يا اخوانى هل الكلام ده اكيد

abu_ menna_13
11-08-2011, 05:37 PM
أنا كنت مع المجموعه اللي اجتمع بيهم المحافظ

بالنسبة لمدرسين الحصة احنا اتكلمنا معاه اكتر من ساعتين وكنا في طريق اننا نتفق

على حاجة ترضي الناس كلها وهي اننا نحصل على حاجة قانونية بيها نقدر نخش أقرب امتحان كادر

تمهيدا للتثبيت لاننا اتأكدنا ان تثبيت على طول وبدون شروط مستحيل

لاننا عاوزين نغير قوانين ونلغي الكادر وحاجات صعب تتعمل في سنين

المهم

تدخل في النقاش اثنين من المرشحين لعضوية النقابة وبهدلو الدنيا

اتكلمو على 1268 عقد على درجات مالية موجوده في المديرية وطلبو بانها تتعمل للي بالحصة

طبعا لو حصل ده تبقى مصيبة لان العقود دي مينفعش تنزل اللا بمسابقة

والمسابقة ممكن ياخد 2012 عشان تربوي وتقديرو عالي ويسيب 2001 عشان تقديرو قليل وأداب مثلا

احنا رفضنا والمحافظ وحددنا معاد تاني يكون يوم الحميس 11/8/20011 وهذا المعاد للمثبتين أيضا

المهم بعد ما مشينا من عند المحافظ رجعولو مرشحين النقابة وفهموه انهم متحدثين بأسم مدرسين الحصة

وانهم بيطالبو بتأجيل المعاد لحين التنسيق مع بعض

وفعلا اتصل بينا واحد من مكتب المحافظ وقالنا ان المعاد اتأجل ولحد دلوقت بنتكلم معاهم عاوزين نقابل المحافظ في معادنا

ونفهمو اننا بنتكلم بنفسنا ومش بنبعت أي حد ينوب عننا

وبالنسبة للسيد / السيد البرعي المحافظ الجديد

الراجل كان غية في الزوق والاحترام والتفاهم

هل ذلك لأن الغربال الجديد له شده وكلها كام يوم وهيرخي

ولا هو انسان نضيف عموما

هذا ما سنعرفه في اللقاء القادم

abu_ menna_13
11-08-2011, 05:48 PM
ان شاء الله اليوم 11 / 8 /2011 مـ

بعد الافطار مباشرة

رايحين نقابل المحافظ

thanwya_2011
12-08-2011, 12:38 AM
ان شاء الله اليوم 11 / 8 /2011 مـ

بعد الافطار مباشرة

رايحين نقابل المحافظ

ابقى قلنا اخر الاخبار يا أبو منه

abu_ menna_13
12-08-2011, 01:42 AM
الساعه دلوقت 1:40 سحورا ... ولسة يدوب راجع من الاجتماع في المحافظة ... كان الاجتماع مع اللواء يعقوب ووكيل الوزارة ابراهيم موافي ... وأخر كلام للناس كان بعقد بمرتب 500 جنيه تقريبا للمؤهل العالي و450 تقريبا للمتوسط وفوق المتوسط ... وتثبيت ال 3 سنين متى استوفو الشروط ... وتم عمل لائحة تنفيذية للعقد تنص لعى عدة بنود تجديد العقد تلقائيا ولا يجوز فصل المعلم المتعاقد معه وضم مدة الخدمة عند التثبيت ... مع انهم موضحوش ايه الشروط والناس مدايقة من كده ...

وأنا أستخلص من اللقاء ... ان مفيش تثبيت بدون شروط زي الناس مهي طالبة وان دي أخر وأكتر حاجة ممكن نوصلها ... ده لو الناس نفذتها ورضيت بيها ... إيه رأيكم

alzahraamostafa
12-08-2011, 01:57 AM
معنى الكلام ده انه ها ينزل عقد جديد بشروط جديدة فى الايام الجاية غير القديم
يامسهل يارب

thanwya_2011
12-08-2011, 01:59 AM
حمد الله على السلامة
معنى كدة أنه هأيكون في عقد جديد ؟

abu_ menna_13
12-08-2011, 10:26 AM
منا كاتب مش هيكون فيه عقد جديد

العقد هو هو بس هيعملو لائحة تنفيذية بالبنود الجديدة

لكن مينفعش يعدل في العقد نهائيا لانه جاي من التنظيم والادارة

ولو عدل فيه أي حرف هيعتبر لاغي

abu_ menna_13
12-08-2011, 10:39 AM
على فكرة الناس اللي كانت معاي زعلانين جدا من الاعداد القليلة اللي بتبقى موجوده معانا

وبيطالبوني وكل الناس اننا مننشرش اي حاجة تاني عن اي لقاء بيتم وان كل اللي عاوز يعرف حاجة يروح يعرفها بنفسو

وبالنسبة للقاء امبارح هما مدايقين جدا ورافضين اللي حصل فيه والظاهر كده هتبقى في وقفات جديده

ياريت لو فيه اي اعتصامات تاني الناس اللي بتقعد وتسمع الاخبار من البيت

تشارك

أبراار
13-08-2011, 04:47 PM
يعني دلوقت برضه العقد النهائي اللي موجود في المديرية دلوقت وكل الناس هتمضي عليه هو اللي فيه بند 2\2 وفيه كلمة معلم مساعد

هو ده مش هيتغير وكل الناس هتمضي عليه كعقد نهائي خلاص كدة؟؟؟!!!

طيب ده برضه فيه مشكلة إن مافيش تجديد تلقائي ولا في تثبيت لمن أمضى ال3 سنين ولا فيه حافز ال200% يعني برضه عقد مش تمااااام

إيه الوضع دلوقت؟؟؟

والكلام اللي بيتقال ده

11 أغسطس, 2011

http://3.bp.blogspot.com/-7b1srbzje4a/tkardpraqvi/aaaaaaaacws/jfq18ykdnvm/s200/%25d9%2585%25d8%25ad%25d9%2585%25d8%25af+%25d8%25b 9%25d8%25a8%25d8%25af+%25d8%25a7%25d9%2584%25d9%25 85%25d9%2582%25d8%25b5%25d9%2588%25d8%25af+%25d8%2 5ab%25d8%25a7%25d8%25a8%25d8%25aa+%25d8%25b1%25d8% 25a6%25d9%258a%25d8%25b3+%25d8%25a7%25d9%2584%25d9 %2584%25d8%25ac%25d9%2586%25d8%25a9+%25d8%25a7%25d 9%2584%25d9%2586%25d9%2582%25d8%25a7%25d8%25a8%25d 9%258a%25d8%25a9+%25d9%2584%25d9%2585%25d8%25b9%25 d9%2584%25d9%2585%25d9%2589+%25d9%2585%25d8%25b5%2 5d8%25b1+%25d8%25a8%25d8%25a7%25d8%25b3%25d9%258a% 25d9%2588%25d8%25b7.jpg (http://3.bp.blogspot.com/-7b1srbzje4a/tkardpraqvi/aaaaaaaacws/jfq18ykdnvm/s200/%25d9%2585%25d8%25ad%25d9%2585%25d8%25af+%25d8%25b 9%25d8%25a8%25d8%25af+%25d8%25a7%25d9%2584%25d9%25 85%25d9%2582%25d8%25b5%25d9%2588%25d8%25af+%25d8%2 5ab%25d8%25a7%25d8%25a8%25d8%25aa+%25d8%25b1%25d8% 25a6%25d9%258a%25d8%25b3+%25d8%25a7%25d9%2584%25d9 %2584%25d8%25ac%25d9%2586%25d8%25a9+%25d8%25a7%25d 9%2584%25d9%2586%25d9%2582%25d8%25a7%25d8%25a8%25d 9%258a%25d8%25a9+%25d9%2584%25d9%2585%25d8%25b9%25 d9%2584%25d9%2585%25d9%2589+%25d9%2585%25d8%25b5%2 5d8%25b1+%25d8%25a8%25d8%25a7%25d8%25b3%25d9%258a% 25d9%2588%25d8%25b7.jpg) محمد عبد المقصود رئيس اللجنة النقابية 

http://assiutdotcom.blogspot.com/201...l#comment-form (http://assiutdotcom.blogspot.com/2011/08/blog-post_1901.html#comment-form)

مابيحصلش ليه؟؟؟

وبالنسبة للناس اللي مش بتشارك دي ظروف حضرتك وإحنا في مجتمع صعيدي عاداته وتقاليده بتحتم عليه حاجات معينة

كرفض وجود المرأة في تظاهرات وإعتصامات وحاجات من دي خوفا عليها طبعا من أي مشادات أو أي شئ يضرها

إحنا مش في أمريكا هنا

والله المستعان

abu_ menna_13
13-08-2011, 06:12 PM
ردا على الأخت أبرار
أحنا مبنعلبش .... خدي البشرى دي من عندي

محافظ أسيوط.
مديرية التربية والتعليم.
مكتب وكيل الوزارة.

ــــــــــــــــــــــــــــــ​ـــــــــــــــــــ قرار رقم (1047) لسنة 2011م ________________________

محافظ أسيوط
--------------
- بعد الإطلاع علي قرار رئيس الجمهورية رقم 43 لسنة 1979م بإصدار قانون نظام الإدارة المحلية ولائحته التنفيذية وتعديلاتهما.
- وعلي القانون رقم 47 لسنة 1978م بإصدار قانون نظام العاملين المدنيين بالدولة ولائحته التنفيذية وتعديلاتهما.
- وعلي القرار الوزاري رقم 75 بتاريخ 2/3/2011م والذي نص علي تثبيت العاملين المتعاقدين والعاملين بالحصة من حملة المؤهلات العليا والقائمين بخدمة العملية التعليمية من حملة المؤهلات المتوسطة وفوق المتوسطة ممن مضي عليهم ثلاث سنوات فأكثر.
- وعلي ما تضمنه قرار وزير التربية والتعليم رقم 75 لسنة 2011 من موافقة وزارة المالية بتاريخ 1/3/2011 وموافقة الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة بذات التاريخ.
- وعلي موافقة السيد اللواء المحافظ بتاريخ 30/7/2011 علي إتخاذ إجراءات تثبيتهم تنفيذاً لقرار وزير التربية والتعليم رقم 75 لسنة 2011م.
- وعلي الكتاب الدوري رقم 2 لسنة 2011 الصادر عم الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة بشأن الإجراءات التنفيذية لتثبيت العمالة المؤقتة بوحدات الجهاز الإداري للدولة.
- وعلي محضر لجنة شئون العاملين المتضمن الموافقة علي تثبيت العاملين المتعاقدين والعاملين بالحصة من حملة المؤهلات العليا والقائمين بخدمة العملية التعليمية من حملة المؤهلات المتوسطة وفوق المتوسطة ممن مضي عليهم ثلاث سنوات وكذا تثبيت العاملين بعقود مؤقتة في وظائف الخدمات المعاونة والذين مضي عليهم أيضاً ثلاث سنوات فأكثر والمعتمد محضرها من معالي اللواء الوزير المحافظ بتاريخ 3/7/2011م.

______________________________​قــــــرر ______________________________​_

مادة (1):
1- تجديد العقود لهم تلقائياً.
2- تثبيتهم عند إستيفاء شروط التثبيت.
3- ضم مدة الخبرة العملية.
4- يتم صرف الراتب المنصوص عليه في العقد.

مادة (2): علي الجهات المختصة تنفيذ هذا القرار.

تحريراً في : 11/8/2011 م
إمضاء :
اللواء : سيد البرعي.
محافظ اسيوط.

-----------------------------------------------------
الكلام ده كان الساعة 2 بالليل يوم الخميس بعد طلعت عنينا معاهم

ايهاب بابا
13-08-2011, 11:16 PM
ما هي الشروط الخاصة بالتثبيت وهل لنا الحق في امتحان الكادر

أبراار
14-08-2011, 02:41 PM
أيوة بس خلينا فعليا الكلام ده مااتنفذش لسة في الإدارات خالص

وكل اللي حصل آخر حاجة هو العقد اللي فيه بند 2\2 وفيه كلمة معلم مساعد
زي ماحضرتك عارف اللي موجود دلوقت في الإدارات والناس كلها مضت عليه
إنما نفس عيوب القديم!!!!!!

abu_ menna_13
14-08-2011, 04:08 PM
ده فعلا اللي أنا شوفته

بس ياترى ده خلاص نزل فعلا وبيتمضى في إدارة أسيوط ؟؟؟

إحنا في إدارتنا لسة ماوصلش التعديل ده كل اللي موجود هو العقد المتخلف اللي مامضيتش عليه وناس كتير مامضيتش عليه

ولغاية دلوقت فيه ناس بتروح تمضي عليه والله المستعان

واضح ان كل حاجة بتتأخر عندكم

أبراار
14-08-2011, 08:57 PM
طيب ياريت حضرتك توافيني بالجديد اللي عندكوا

إيه اللي بتمضوا عليه دلوقت؟؟؟

thanwya_2011
14-08-2011, 11:16 PM
محافظ أسيوط يصدر قرارًا بالتعاقد مع معلمي الحصة بـ490 جنيهًا

بوابة الأهرام بتاريخ 13/8/2011

أصدر اللواء سيد البرعى محافظ أسيوط، قرارا بالتعاقد مع معلمي الحصة براتب قدره 330 جنيها فضلا عن 160 جنيها حوافز.

جاء ذلك خلال اجتماعه بعدد من معلمي الحصة بالمحافظة، بحضور اللواء يعقوب إمام سكرتير عام المحافظة، وإبراهيم الموافي وكيل وزارة التربية والتعليم، علي أن يشتمل القرار علي تثبيت المعلمين بعد استيفاء شروط التثبيت التي نص عليها قرار رئيس الوزراء، ووزير المالية.

كما وعد المحافظ بمخاطبة رئيس الوزراء لصرف حافظ الـ 200% للمعلمين أسوة بالمحليات ودون النظر إلى كادر المعلمين أو مكافأة الامتحانات.

http://gate.ahram.org.eg/News/104534.aspx

abu_ menna_13
15-08-2011, 01:23 AM
محافظ أسيوط يصدر قرارًا بالتعاقد مع معلمي الحصة بـ490 جنيهًا

بوابة الأهرام بتاريخ 13/8/2011

أصدر اللواء سيد البرعى محافظ أسيوط، قرارا بالتعاقد مع معلمي الحصة براتب قدره 330 جنيها فضلا عن 160 جنيها حوافز.

جاء ذلك خلال اجتماعه بعدد من معلمي الحصة بالمحافظة، بحضور اللواء يعقوب إمام سكرتير عام المحافظة، وإبراهيم الموافي وكيل وزارة التربية والتعليم، علي أن يشتمل القرار علي تثبيت المعلمين بعد استيفاء شروط التثبيت التي نص عليها قرار رئيس الوزراء، ووزير المالية.

كما وعد المحافظ بمخاطبة رئيس الوزراء لصرف حافظ الـ 200% للمعلمين أسوة بالمحليات ودون النظر إلى كادر المعلمين أو مكافأة الامتحانات.

http://gate.ahram.org.eg/news/104534.aspx

شوفتو انا بقلكم على الاخبار قبلها بيومين واها الاهرام بتأكد كلامي

مع انا كنت معاهم في الاجتماع

دلوقت مفيش امضاءات بنمضيها كل الحكاية هترفق اللائحة التنفيذية اللي اتفقنا عليها وجبناها يوم 11 / 8 / 2011 اللي بتتكلم عليها الاهرام دلوقت هنرفقها في العقد وبس

ايهاب90
18-08-2011, 08:38 AM
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?p=3860471#post3860471

abu_ menna_13
18-08-2011, 12:04 PM
http://www.thnwya.com/vb/showthread.php?p=3860471#post3860471

الرابط بتاع الاستاذ ايهاب بيشرح مفردات المرتب اللي هيقبضها العاملون بالتعاقد الجديد

بالنسبة للصافي .... مظبوط ... 485 جنيه للعازب ... و 487 جنيه للمتزوج

والكلام ده وصلت بيه نشرة للمدارس

وبالمناسبة أحكيلكم قصة تخص الموضوع ده

امبارح 17/8/2011 وبالتحديد في وقفة معلمين أسيوط بعد صلاة العشاء أمام المحافظة

كانو مدرسين الحصة والاساسيين مع بعض

وفجأة

طلع واحد من الاساسيين وقال ... تعالوووو شوفوووو الفضيحة بتاعت ابراهيم موافي ( وكيل الوزارة )

المهم طلع مدير مدرسة اتكلم وقال ان الوزارة وصل بيها الفجور ( فيما معنى كلامه ) والاستهتار بينا

انهم يعطو مدرسين الحصة مبلغ 485 المدرس ( بتاع الحصة ) ياخد 485 وهو اول مرة يشتغل وحنا

ساعت لما اشتغلنا كل اللي قبضناهم 307 في الاول الكلام ده ميتسكتش عليييييييييييييه!!!!!!!!!!

طبعا بالطرقية دي مدرسين الحصة شاطو فيه ومسكتلوش

مع العلم ان الشخص اللي كان بيهتف بحق الاساسيين والناس كلها وراه كان مدرس بالحصة اسمو مصطفى

...

طبعا كلام من اشخاص غير سوية وكلام يحرق الدم

على الاقل انتا بدأت ب 307 هما بدأو ب 30 ا 40 جنيه ولمدة 9 سنوات على الأقل وهما من شهر 2 واقفين في اعتصامات عشان يوصلو للعقد الجديد ده محدش وقف معاهم من الاساسيين

ومشينا من الاعتصام بعد مشادات كلامية ومحايلة منهم على مصطفى ( اللي بيهتف ) انو يقعد معاهم يهتفلهم شوية

عاوز رأيكم

رامى سمير
18-08-2011, 03:19 PM
وافق وزير التعليم على تثبيت المعلمين المتعاقد معهم بالحصة أو بالمكافأة الموجودين على رأس العمل في تاريخ تطبيق القانون رقم 155 /2007 على وظيفة معلم مساعد أو تعيينهم على درجات دائمة في وظيفة مدرس ثالث وتتخذ لاحقا إجراءات دخولهم لكادر المعلمين.

ايهاب بابا
18-08-2011, 04:22 PM
الرابط بتاع الاستاذ ايهاب بيشرح مفردات المرتب اللي هيقبضها العاملون بالتعاقد الجديد

بالنسبة للصافي .... مظبوط ... 485 جنيه للعازب ... و 487 جنيه للمتزوج

والكلام ده وصلت بيه نشرة للمدارس

وبالمناسبة أحكيلكم قصة تخص الموضوع ده

امبارح 17/8/2011 وبالتحديد في وقفة معلمين أسيوط بعد صلاة العشاء أمام المحافظة

كانو مدرسين الحصة والاساسيين مع بعض

وفجأة

طلع واحد من الاساسيين وقال ... تعالوووو شوفوووو الفضيحة بتاعت ابراهيم موافي ( وكيل الوزارة )

المهم طلع مدير مدرسة اتكلم وقال ان الوزارة وصل بيها الفجور ( فيما معنى كلامه ) والاستهتار بينا

انهم يعطو مدرسين الحصة مبلغ 485 المدرس ( بتاع الحصة ) ياخد 485 وهو اول مرة يشتغل وحنا

ساعت لما اشتغلنا كل اللي قبضناهم 307 في الاول الكلام ده ميتسكتش عليييييييييييييه!!!!!!!!!!

طبعا بالطرقية دي مدرسين الحصة شاطو فيه ومسكتلوش

مع العلم ان الشخص اللي كان بيهتف بحق الاساسيين والناس كلها وراه كان مدرس بالحصة اسمو مصطفى

...

طبعا كلام من اشخاص غير سوية وكلام يحرق الدم

على الاقل انتا بدأت ب 307 هما بدأو ب 30 ا 40 جنيه ولمدة 9 سنوات على الأقل وهما من شهر 2 واقفين في اعتصامات عشان يوصلو للعقد الجديد ده محدش وقف معاهم من الاساسيين

ومشينا من الاعتصام بعد مشادات كلامية ومحايلة منهم على مصطفى ( اللي بيهتف ) انو يقعد معاهم يهتفلهم شوية

عاوز رأيكم

للاسف هى دى مشاعرهم الحقبقية تجاهنا مع اننا بنشتغل زيهم وبنتعب

بودي بدر
18-08-2011, 04:57 PM
انا من كفر الشيخ وتم تنفيذ القرار 75 وتعينت بهذا القرار بس اللي ما كملش 3 سنوات لسة بالحصة ذي ما هو

ايهاب بابا
18-08-2011, 05:04 PM
ماموقف اللى كمل ثلاث سنوات وماكانش موجود على راس العمل فى 2007

رامى سمير
18-08-2011, 05:05 PM
احنا فى اسيوط لسة لم ينفذ بعد قرار 75 طيب انتا كنت شغال بالحصة ولا اية ومن امتى وامتى استلمت الجواب

رامى سمير
18-08-2011, 05:08 PM
بس انا عايز اسال سؤااااااااال مهم جدا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هو بند 3/10 مكأفأة تدريس يعنى اللى بالحصة دا تبع الباب الاول ولا لا

ايهاب بابا
18-08-2011, 06:21 PM
انا تعاقد 2-5
وكنت بالحصة واكملت ثلاث سنوات

ايهاب بابا
18-08-2011, 06:23 PM
بس انا عايز اسال سؤااااااااال مهم جدا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هو بند 3/10 مكأفأة تدريس يعنى اللى بالحصة دا تبع الباب الاول ولا لا

لا للاسسسسسسسسسسسسف

عز صدقى
20-08-2011, 10:37 AM
ايه اخر الاخبار

رامى سمير
22-08-2011, 03:06 PM
محدش يعنى بيقول حاجة محدش استلم جوابات التعين بتاعد العقد وية اللى حصل مع الناس وانا سمعت انى اخر يوم للتسليم كان يوم الخميس طب وبعدين اية اللى حصل يا اخوناااااااااااااااا

reda_abonar
22-08-2011, 09:24 PM
فى ناس استلمت جوابات بـ8 حصص واستلمت فى موشا
مدرسين انجليزى

hon_hon
22-08-2011, 11:31 PM
وبعديناية الجديد ياجماعةواية اخبار المرتبات وفية عقد جديد ولا لا ياريت حد يرد احنا فى ابوتيج لسة مخدناش مرتب 5و6 ومش عارف اية اخرتها المهم حد يقولى فى عقد جديد نزل الادارات ولا اية بالظبط

abu_ menna_13
23-08-2011, 04:47 PM
مدرسين الانجليزي أخدو الجوابات ب 6 حصص من حوالي 10 ايام

مدرسين الرياضيات أخدو جواباتهم امبارح ب 10 حصص

وفي تعليمات للموجهين من المحافظ بانهم يسلمو الجوابات

للناس كلها في موعد أقصاه الأربعاء 24/8/2011 مـ

يعني بكرة المفروض تكون الناس كلها مستلمة جواباتها للمدارس

وده طبعا بناءا على فاكس المحافظ اللواء سيد البرعي

abu_ menna_13
23-08-2011, 04:49 PM
بس فيه معلومة أعتقد إن ناس كتير عارفاها

رأس الفساد في قصة العاملين بالحصة هم

الــتـــــــــــوجــــــــــــــــــيه

وإلى الآن

hon_hon
23-08-2011, 05:37 PM
ايه موضوع الجوابات ده ياريت حد يفهمنى انا تعاقد 2/5/2011

abu_ menna_13
23-08-2011, 05:38 PM
على فكرة فيه وقفة بكرة ان شاء الله أمام المحافظة

أنا عارف ان محدش جاي

بس ده للعلم مش أكتر

الكلام لللي بالحصة والمثبتين

abu_ menna_13
23-08-2011, 05:39 PM
2/5/2011 ملهومش جوابات اصلا لانهم على رأس العمل

الجوابات للمنقطعين عشان يتوزعو على المدارس

hon_hon
23-08-2011, 06:10 PM
لو سمحت يابو مينا ممكن تقولى اية اخر الاخبار
والمرتبات انت تعاقد اية واحنا هانعمل اية بعد كدة

abu_ menna_13
24-08-2011, 01:51 AM
الله يسامحك

hon_hon
24-08-2011, 02:28 PM
ممكن حد يفمنى ويقولى اية الجديد لو سمحتم

مصطفى العبادى
24-08-2011, 02:34 PM
لو سمحت يابو مينا ممكن تقولى اية اخر الاخبار
والمرتبات انت تعاقد اية واحنا هانعمل اية بعد كدة

للتوضيح فقط :
اسمه الاخ ابو منه مش ابو مينا

hon_hon
24-08-2011, 02:48 PM
انت يابو مينا زعلان ليه

hon_hon
24-08-2011, 02:52 PM
انااسف خالص والله العظيم بس الاسم انا قرات الاسم خطا انااسف مرة تانية ورمضان كريم يابو منة

hon_hon
24-08-2011, 10:12 PM
ياجماعة اية اخر الاخبار وياترى ملاتبات 7 و8 يكونوا ازاى احنا هنا فى ابوتيج محدش عارف حاجة والادارة ناس معقدة زى ما يكون هيدونا من جيبهم ياريت حد يقولى اخر الاخبار ياريت يابو منة

abu_ menna_13
25-08-2011, 12:24 AM
كل سنة وحضرتك طيب

مرتبات 7 و 8 الناس هتقبض الحوافز ( 360 ) قبل المرتب وبعد كده هياخدو الشهرين على بعض ( 608.50 )

الكلام ده في ادارة اسيوط وكلام ثقة وتقريبا أغلب الادارات بتبقى شبه بعضها

abu_ menna_13
25-08-2011, 12:26 AM
ومن شهر 9 هتاخد المرتب كامل 484.25 على بعضهم بدون تقسيم إن شاء الله

طلعت احمد
25-08-2011, 01:20 AM
اخر محافظه ممكن تتكلم عنها اسيوط

abu_ menna_13
25-08-2011, 01:23 AM
لا بصراحة الأمور ماشية حلو لحد دلوقت

hon_hon
25-08-2011, 07:02 PM
'يابو منة ممكن تقولى اية اللى بيحصل حاليا هو القد اتغير ولا لا وفى نشرات فى المدارس ولا فى الادارات بالمرتبات والقبض قبل العيد معلش الناس فىالادارة عندنا مش فاهمة حاجة وكل سنة وحضرتك طيب يابو منة

abu_ menna_13
25-08-2011, 09:35 PM
معرفش ايه العقد اللي مع حضرتك
أخر عقد اتمضى هو 2 / 2 وهو اللي الناس شغالة بيه حاليا

واللي بيحصل حاليا ان التوجيهات ( الله يحرقهم ) بيوزعو جوابات استلام العمل بالمدارس على المنقطعين
وفي قرار ( 1047) بتاع المحافظ ابتدى يوصل الادارات
والمرتبات على حد علمي من مصدر ثقة انهم بيقبضو الحوافز بتاعت شهر 7 و 8 الاول ( 360 جنيه )
وبعد كده هيقبضو مرتبات 7 و 8 على بعض ( 608.50 ) ومن شهر 9 هتبدأ تقبض المرتب بحوافزو ( 484.25 )
والله أعلم

hon_hon
26-08-2011, 02:42 AM
انا عقد 2/5 ولسة مقبضش شهر 5و6 ومش عارف اية الاخر وبعدين سمعت ان فىالمدارس ورق بيتكتب بيانات مشعارف بتاع اية وية هو القرار 1047 ده معلش اصلى مش متابع احنا هنا اخر الادرات اللى بيوصلها تعليمات

abu_ menna_13
26-08-2011, 10:13 AM
بالنسبة للقرار 1047 هو كالآتي

قرار رقم (1047) لسنه 2011
==================

محافظه اسيوط
=============
= بعد الإطلاع علي قرار رئيس الجمهورية رقم 43 لسنة 1979م بإصدار قانون نظام الإدارة المحلية ولائحته التنفيذية وتعديلاتهما.

= وعلي القانون رقم 47 لسنة 1978م بإصدار قانون نظام العاملين المدنيين بالدولة ولائحته التنفيذية وتعديلاتهما.

= وعلي القرار الوزاري رقم 75 بتاريخ 2/3/2011م والذي نص علي تثبيت العاملين المتعاقدين والعاملين بالحصة من حملة المؤهلات العليا والقائمين بخدمة العملية التعليمية من حملة المؤهلات المتوسطة وفوق المتوسطة ممن مضي عليهم ثلاث سنوات فأكثر.

= وعلي ما تضمنه قرار وزير التربية والتعليم رقم 75 لسنة 2011 من موافقة وزارة المالية بتاريخ 1/3/2011 وموافقة الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة بذات التاريخ.
=وعلي موافقة السيد اللواء المحافظ بتاريخ 30/7/2011 علي اتخاذ إجراءات تثبيتهم تنفيذاً لقرار وزير التربية والتعليم رقم 75 لسنة 2011م.

= وعلي الكتاب الدوري رقم 2 لسنة 2011 الصادر عم الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة بشأن الإجراءات التنفيذية لتثبيت العمالة المؤقتة بوحدات الجهاز الإداري للدولة.

= وعلي محضر لجنة شئون العاملين المتضمن الموافقة علي تثبيت العاملين المتعاقدين والعاملين بالحصة من حملة المؤهلات العليا والقائمين بخدمة العملية التعليمية من حملة المؤهلات المتوسطة وفوق المتوسطة ممن مضي عليهم ثلاث سنوات وكذا تثبيت العاملين بعقود مؤقتة في وظائف الخدمات المعاونة والذين مضي عليهم أيضاً ثلاث سنوات فأكثر والمعتمدمحضرها من معالي اللواء الوزير المحافظ بتاريخ 3/7/2011

قرر
======
ماده (1):
1-تجديد العقود لهم تلقائياً.
2- تثبيتهم عند استيفاء شروط التثبيت.
3- ضم مدة الخبرة العملية.
4- يتم صرف الراتب المنصوص عليه في العقد.
ماده (2):
علي الجهات المختصة تنفيذ هذا القرار

امضاء
س اللواء : "سيد البرعي"
محافظ أسيوط
تحريرا فى 11 /8 / 2011
=تخطر الادارات التعليميه لتنفيذ ما جاء بالقرار

وبالنسبة لقبض 5 و 6 في بعض الادارات فعلا اتأخرت جدا في قبضهم
ومقبضوهمش إلا لما راحو المديرية وعملو دوشة لوكيل الوزارة
وقدامي ناس اتكلمت مع المحافظ في اجتاعاتنا معاه ولولا كلم جمال متى وهزقو في التلفون لولا المرتبات طلعتلهم

أما بالنسبة لكونك عقد 2 / 5 ده تاريخ التعاقد بتاعك
أوعى تكون مغيرتش العقد من ساعتها
ده احنا غيرنا العقد 3 مرات تاني
وأخر تعاقد كان بأسم 2/2 ده رقمو مش تاريخو
شوف لو العقد اللي معاك مش مكتوب فيه معلم مساعد مادة ....... يبقى تروح تغيرو من التوجيه
اللي واضح انك متروحلوش أصلا ولا تسأل
وربنا يوفقك

hon_hon
26-08-2011, 05:07 PM
انا تعاقد 1/7 الجديد وغيرت البند خليت 2/2 زى ماقالة وكتبت معلم مساعد بس دة من اول رمضان ومفيش جديد بالمناسبة يعنى 2/2 واية اللى بيحصل فى العقد تانى بعد القرار ده وفى عقد جديد ولا احنا بنعمل ايةبعد كدة

nnoora
26-08-2011, 10:31 PM
السلام عليكم كلام ابو منه مظبوبط 100% انا قبضت الحوافز امبارح 360 جنية وروحت الادارة اسال عن المرتب لالقيت فعلا الناس بتستلم الشيكات بتاع شهر 7 ,8 مع بعض 608 جنية بس احنا لسه ما طلعتش وربنا يسهل

hon_hon
27-08-2011, 12:22 AM
هو حضرتك ادارة اية واحنا هنا فى ابوتيج مفيش حاجة الظاهر الناس هنا ميتة احنا لسةمخدناش 5و6 عشان نفكر فى7و8

abu_ menna_13
27-08-2011, 01:34 AM
السلام عليكم كلام ابو منه مظبوبط 100% انا قبضت الحوافز امبارح 360 جنية وروحت الادارة اسال عن المرتب لالقيت فعلا الناس بتستلم الشيكات بتاع شهر 7 ,8 مع بعض 608 جنية بس احنا لسه ما طلعتش وربنا يسهل

مليون مبروك ليكي يا أستاذه ليا الحلاوة

وعقبالنا جميعا وعقبال هون هون الكسلان
بقولك روح اتعامل مع الشئون المالية والادارية بالمديرية
ومتسكتش وقدم مذكرة لوكيل الوزارة هتلاقي مرتبك طلع تاني يوم

وربنا يوفق الجميع

hon_hon
27-08-2011, 01:58 AM
ههههههههههههههه لية بس يابو منةانامش كسلان بس انا زهقان من الناس اللى هنا كل ماروح يعقدونى عشان كدة مش بروح وكل سنة وانت طيب يابومنة

hon_hon
27-08-2011, 02:00 AM
حضرتك منين يابو منة

abu_ menna_13
27-08-2011, 02:04 AM
هههههههههههههههههه ليه كده بس

يابشا الموضوع ان شاء الله سهل وكده كده حقكم هتاخدوه

وكل تأخيرة وفيها خير

يعني احنا مش اول محافظة تحصل على بعض حقوقها
انما كان قبلنا محافظات كتير مثل المنيا والقليوبية والشرقية و كتير كانو قبلنا

بس الموضوع محتاج منكم شوية صبر ومداومة على طلب الحق
وان شاء الله تتعدل

هون هون انا بهزر معاك بس اتعب وروح لوكيل الوزارة بش مش وحدك
شوف كام واحد من اللي لسة مقبضوش
وعلى فكرة الموضوع سهل زمايلي كانو زيك وراحو لوكيل الوزارة
ونا كنت معاهم وطلبو المرتب جابهولهم بالتلفون وفعلا مكملوش اسبوع وقبضو

ونتا طيب يا غالي

abu_ menna_13
27-08-2011, 02:06 AM
أسيوط - نجوع بني حسين

hon_hon
27-08-2011, 02:22 AM
اجدع ناس مقولتليش العقد اتغير ولا اية وايةالجديد فىالادارات اللى ممكن نعملة

hon_hon
27-08-2011, 10:56 PM
اية يجماعة الناس راحت فين محدش رد عليا ابو منة ياجامد فينك

ايهاب بابا
28-08-2011, 05:17 PM
ازاى يا ابو منة نستوفى الشروط واحنا ما ينفعش ندخل امتحان كادر وما هى الشروط دى اصلا اكيد هيقولك ثلاث سنين تانى ربنا يسستر

hon_hon
29-08-2011, 01:07 AM
هو فى جديد ولا اية
وابو منة فين

hon_hon
29-08-2011, 01:10 AM
عيد سعيد على الجميع ان شاء الله

مصطفى العبادى
29-08-2011, 01:34 AM
دلوقتى يا اخوانى اللى مكملوش 3سنين وشغالين بالحصة هيحصل معاهم ايه وايه نوعية العقد وبكام فى الشهر

ايهاب بابا
29-08-2011, 03:45 AM
لغاية دلوقتى كله زى بعضه اللى كمل زى اللى ماكملش نفس العقد وواضح ان ده هيستمر انا كملت ثلاث سنهين تتليه وعلى راس العمل ولا جديد
كل سنه وانتوا طيبين جميعا وعيد سعيد

abu_ menna_13
29-08-2011, 07:02 PM
نستكمل ان شاء الله بعد العيد

لان مش هيكون فيه جديد اليومين دول

بعد العيد هيبدأ استلام العمل للمنقطعين

وان شاء الله يكون في أخبار كويسة

وكل عام وحضراتكم بخير

وعيدكم مبارك

رامى سمير
30-08-2011, 12:34 PM
كل سنة والاخوة المسلمين كلهم طيبين وبخير
ويكون عيد سعيد على كل المدرسين اللى فى اسيوط

MR : ABO BATTA
30-08-2011, 03:20 PM
دا تهريج وكلام فاااااااااااااااااااااااااارغ

abu_ menna_13
30-08-2011, 03:27 PM
وضح ياباشا

اميرة مهران
30-08-2011, 04:29 PM
والله قسمونا بالعقود دى وانواعها حسبنا الله ونعم الوكيل وكلنا مدرسين زى بعض والمفروض كله يتعين دا ظلم

نظام حصص ايه بس منهم لله

hon_hon
02-09-2011, 12:29 AM
اية الحكايه يابو منه ايه اللى بيحصل هو الكلام ده عندنا فى اسيوط ولا ايه

hon_hon
02-09-2011, 12:40 AM
ممكن حد يفهمنى ايه اللى بيحصل فى الادارات دى وحنا معاهم ولا اية ابو منهينك للتوضيح

hon_hon
02-09-2011, 12:42 AM
فينك يابو عشان توضح

hon_hon
02-09-2011, 12:44 AM
ابو منه اسف للاخطاء الكتابيه معلش غصب عنى

gwh_1997
03-09-2011, 02:07 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

اود ان اشكر كل من ساهم فى هذا الموضوع من اعضاء المندى الكرام فقد كنت من المتابعين له باستمرار لكى يساعدنى على فك طلاسم ادارة اسيوط التعليمية.

انا مدرس رياضيات بالحصة لمدة عامين متقطعين.
وعملت بالفصل الدراسى الثانى السابق فقط.
وانتهت علاقتى بالمدرسة بنهاية امتحانات النقل منتصف شهر 5 .

كنت مع التوجيه من بداية العقد المتخلف 5/2 ونهاية بالتغيير الرابع 7/2 .
استلمت جواب استلام العمل اخر شهر 8 وسلمته للمدرسة.

العيد.
كل عام وانتم بخير.

ذهبت للمدرسة اليوم لاستلام العمل.

اول بنود العقد " يبدا سريان هذا العقد من 7/2 ولمدة عام ويجوز تجديده لمدد اخرى".

السؤال:

هل كل من فى موقفى يبدا عقده من 7/2 ؟
واذا كان كذلك ...
هل لنا الحق فى تلك الحوافز ومرتبات شهرى 7 و 8 ؟
واذا كان كذلك ...
كيف يمكننا صرف هذه المستحقات ؟

ارجو الرد.
شكرا.

hon_hon
03-09-2011, 03:51 PM
ايه اللى بيحصل انا حاسس ان احنا مضينا عقود تانيه خالص ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا

وكل عام وانتم بخير

nnoora
03-09-2011, 04:04 PM
يا جماعة الاى اعرفه انا بادارة اسيوط بس انا مستمره بالعمل وداخله بالسنه الرابعة المهم احنا ف شهر 7 مضينا عقد 3/2 وبعدين غيرنا رقم 3 بـــــــ 2 يعنى بقينا 2/2 وكتبنا معلم مساعد جنب الوظيفة والكلام ده للناس كلها للمنقطعين والمستمرين
اما عن المرتب قبضنا الحوافز وشهر 7 و8 كمعلمين مساعدين
اما المنقطعين الاى استلموا بشهر 9 هيقبوضوا الشهر ده من اول ما اشتغلوا
ارجو اكون افادت حد

abu_ menna_13
03-09-2011, 04:45 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

اود ان اشكر كل من ساهم فى هذا الموضوع من اعضاء المندى الكرام فقد كنت من المتابعين له باستمرار لكى يساعدنى على فك طلاسم ادارة اسيوط التعليمية.

انا مدرس رياضيات بالحصة لمدة عامين متقطعين.
وعملت بالفصل الدراسى الثانى السابق فقط.
وانتهت علاقتى بالمدرسة بنهاية امتحانات النقل منتصف شهر 5 .

كنت مع التوجيه من بداية العقد المتخلف 5/2 ونهاية بالتغيير الرابع 7/2 .
استلمت جواب استلام العمل اخر شهر 8 وسلمته للمدرسة.

العيد.
كل عام وانتم بخير.

ذهبت للمدرسة اليوم لاستلام العمل.

اول بنود العقد " يبدا سريان هذا العقد من 7/2 ولمدة عام ويجوز تجديده لمدد اخرى".

السؤال:

واذا كان كذلك ...
واذا كان كذلك ...

ارجو الرد.
شكرا.

أولا لا شكر على واجب ... ثانيا انتا مين بالظبط أنا اعرف كل بتوع الرياضيات اللي كانو بالحصة وأغلبهم بيتصل بيا

مظبوط كلامك يا ميس نورا 100%

أنا النهارده ياجماعه عكلت إقامة بالعمل ومضيت أول يوم ليا في المدرسة

abu_ menna_13
04-09-2011, 07:13 PM
معلش نسيت أرد على أسئلتك

أيوة .... الناس كلها بعقد واحد يبدأ من 2 / 7 ولكن مقسمين لمجموعتين
1 - مجموعة اللي على رأس العمل ودول بيمضو العقد الأخير 2 / 7
وبيستلمو على طول على أساس انهم أصلا شغالين وبيقبضو شهري 7 و 8
بس احتمال يكون فيه تغيير في جهة العمل اللي هي المدرسة علشان كده
فيه ناس بتطلعلها جوابات استلام العمل على مدارس تاني من بداية شهر 9
2 - مجموعة المنقطعين ودول بيمضو بتاريخ 2 / 7 لكن بيستلمو العمل في 1 / 9
وبيبدأ فعليا عملهم من 3 / 9 علشان ظروف العيد 1 و 2 / 9

إنتا لسة بتسأل ده الناس قبضت من زمان شهري 7 و 8 وكان المرتب كالآتي

تم صرف الحوافز وقيمتها 360 جنيه بواقع 180 جنيها عن كل شهر
ثم تم صرف المرتب 608.50 بواقع 304.25 عن كل شهر
وبداية من شهر 9 يكون المرتب الشهري 484.25 للعامة
وبتفرق حاجات بسيطة للمتزوجين

مش عارف ... المفروض ان سكرتير المدرسة او اللي ماسك
الحسابات يكون عارف كل ده

أتمنى إني أكون قدمت ما يفيد

ايهاب بابا
04-09-2011, 11:55 PM
يا جماعة شوفتوا كلام الوزير بياكد ان االناس اللى بالحصه وليهم ثلاث سنين اتثبتوا انا ليه ثلاث سنين ولا اتثبت ولا حاجة كل الحكايه العقد ده انا من كلامه بدات اشكك فى نفسى اكونش اتثبتت وانا مش عارفه اصله بيتكلم بكل ثقه اننا اتثبتنا

أبراار
05-09-2011, 01:25 PM
مرتبات 7 و 8 الناس هتقبض الحوافز ( 360 ) قبل المرتب وبعد كده هياخدو الشهرين على بعض ( 608.50 )

الكلام ده في ادارة اسيوط وكلام ثقة وتقريبا أغلب الادارات بتبقى شبه بعضها

بالنسبة للجديد في إدارتنا الفتح

إحنا قبضنا شهر 7

305 جنيه

بس أدي كل الجديد

المفروض يكون لينا فروق طبعا الحوافز وكدة ولا أي حاجة لغاية دلوقت

والله أعلم

nnoora
05-09-2011, 05:52 PM
ياريت يا جماعة نقدر نتواصل مع كل اداره عشان نعرف الجديد مع بعض والاى يعرف حاجة يقول للباقين اوكى

abu_ menna_13
06-09-2011, 01:13 AM
يا جماعه انا كلامي بيبقى بخصوص إدارة أسيوط اللي شغال فيها

يعني لما بقول ناس قبضت 360 حافز و 608.50 مرتبات شهري 7 و 8

معناه لإدارة أسيوط وبقول ديما ان في ادارات لسة مقبضتش

ده كمان في ناس من ادارات تاني بتقولي انهم مقبضوش شهري 5 و 6 أصلا

وشهري 5 و 6 دول اتقبضو في إدارة أسيوط 297 جنيه عن كل شهر

وبالنسبة لكلام الوزير فأنا سمعت فعلا اللقاء المباشر وواضح ان الراجل ده ( ل ب ه أ )

مع احترامي لمجلس الوزراء المؤقت ( حوالي 5 او 15 سنة كده ) هو قال ان اللي بالحصة اتثبتو !!!!

وده كلام يخليك تقف أخرس قدامو متعرفش تنطق لأنك لو اتناقشت مع ( ه و ت ع م ) تبقى مثله

وقعد يتكلم في أرقام كتييييير كان أخرها ان أقل معلم بياخد 275 % زيادات عن مرتبو وأكتر معلم 335 %

والمزيعة بعد ما تاهت وحست انها عبيطة في الحسبة دي ملقيتش قدامها غير انها تسألو بعد كل ده المعلم هياخد كام ؟؟

رد الباشا وقالها المرتب بيختلف من معلم لأخر على حسب الدرجة ( طبعا رد يثبتلك الصفات اللي شاورنا ليها سابقا )

المفروض الرد يكون كالآتي :: بعد الأرقام دي كلها مرتب المعلم هيتراوح ما بين ( 00 ) و ( 000 ) يعني مابين كذا وكذا

بس طبعا ميقدرش يقول أن المرتب بيبدأ من 485 جنيه ( معلم مساعد ) بعد الزيادات الرهيبة بتاعتهم

لأنه اتكلم في 275 % و 335 % زيادات ازاي يبقى بعدها 485 جنيه

أنا رأيي حتى لو مش هيقبضونا فلوس نهائي الوزير ده يمشي ويجيبو واحد يتقي الله في البلد وفينا

الاستاذ احمد جعفر
06-09-2011, 09:20 AM
انا ادارة البدارى سلمت العقد بتاريخ 2\8 و حتى الن لم استلم العقد و بخصوص المرتب مفيش مرتبات لاشهر 7 و لا 8 لحد الان

abu_ menna_13
06-09-2011, 03:20 PM
انا ادارة البدارى سلمت العقد بتاريخ 2\8 و حتى الن لم استلم العقد و بخصوص المرتب مفيش مرتبات لاشهر 7 و لا 8 لحد الان

حضرتك تعاقد 2 / 5 ولا 1 / 9

لو 2 / 5 يبقى هتقبض شهري 7 و 8 لأنك شغال أصلا بس تسليم العقد ده ملهوش دعوه
لان التسليم على حسب متخلص الاجراءات في التوجيه

انما لو 1 / 9 يبقى تسلم العقد في 2 / 8 أو حتى في 8 / 2 ملكش في مرتب 7 و 8 وهتقبض بداية من شهر 9

وربنا يوفقك

nnoora
06-09-2011, 05:29 PM
يا جماعة الى شغال اخصائى نفسى تبع ادارة اسيوط وكان سلم العقد بالمديرية طبعا العقد الجديد 2/7 يروح المديرية ويستلم نسخه من العقد بعد ما اتختمت من المديرية النسخة دى هتبقى معها
اما عن نسخة المدرسه التوجية هو المسئول بانه يبعتها
ده الجديد انهردا بالنسبة لادارة اسيوط
اما لما سالت عن تنفيذ قرار التثبيت لاى امضاء ثلاث سنوات قالوا لسه شوية بعد ما يعملوا قائمة بالبيانات ويفرزوا الاى امضى من الاى لسه من الاى مزور ورقه يعنى فيلم لسه بدرى عليه
وشكرا

abu_ menna_13
06-09-2011, 07:59 PM
ألف شكرررررررر يا أستاذه نورة على معلوماتك المفيدة

من كلامك أنا متفائل بحاجتين ...

الأولى انهم طلاما هيدونا نسخة من العقد يبقى الأمور ماشية تمام والحمد لله

الثانية انهم هيفرزوا المتعاقدين من مزور ويستحق ..
لو فعلا عملو كده بس بدون تجاوزات أو وسايط يبقى تمام
علشان فيه ناس كتير مدايقة من الي بيعملو عقود بناءا على إمضاءات مديرين مدارس بالتزوير
لأن ده هيضيع حق الناس اللي مشتغلتش نهائي بالحصة لأنهم بكده هيستنو سنين كتيرة بسبب
الأعداد اللي اتعاقدت بدون وجه حق

reda_abonar
06-09-2011, 09:03 PM
مع احترامى الشديد لجميع المعلمين باسيوط
تقبلوا اعتذارى اولا ً
العقود دى كان فيها تزوير شديد ده اولا
ثانيا
وياريت محدش يتهمنى بالغلط فانا طبعا منكم
كل العقود دى هتتفنش نهائى قريبا وهيعملوا مسابقة عامة واللى هتنطبق عليه الشروط نقوله الف مبروك
ثالثا
احنا عاوزين نتكلم بصراحة الموضوع ده فيه ان وكان واخواتهم ازاى
العقود دى فى جمهورية اسيوط فقط ولا فى جميع المحافظات
اسيوط زيها زى باقى المحافظات
ومش كل المحافظات هتثبت او حتى تعمل عقود لهذه الالالالالالالالالاف المؤلفة
لما هما مكانوش بيقدروا يدفعوا اجر مدرسين الحصة
خلاص الحمد لله وفى ظل الازمات التى تمر بها البلاد
اتفتح مصباح علاء الدين وجاء بكنز عظيم من خلاله يمكن تثبيت ما يقرب من 150 الف على مستوى الجمهورية فى وزارة واحدة فقط
ياجماعة الموضوع اكبر من كددددددددددده بكتيرررررررررر
فوقوا بقى
ده مش تشاؤم
ولكن هى دى الحقيقة
مش عاوزين نصحى من النوم على كابوس شديد
انا اسف جداااااااااااااااااا ياريت نبص للموضوع ده على انه اكبر من كده بكتير

ajeebmido22
06-09-2011, 09:45 PM
مش عارف انا ليه فيه ناس حبها الوحيد انها تجيب اخبار اى كلام وتحبط اللى قدامها وخلاص

يا سيدى الفاضل ايه الكلام ده ؟؟ فى الاول انت من اسيوط ؟؟؟

لو كنت فعلاً من اسيوط كنت عرفت اننا قبضنا واتعينا واستلمنا الشغل خلاص.
وده بيثبت كذب كلامك اللى ليس له معنى سوى شيئين
1- انك من الناس هواة النكد والاحباط ودى مصيبة
2- انك شخص قاصد هذه الاخبار السيئة لهدف فى نفسك وهو اثارة الفتنة

ياريت قبل ما نتكلم نعرف احنا بنقول ايه .

ajeebmido22
06-09-2011, 09:46 PM
هناك محاولات جادة ومنظمة من البعض لأثارة الفتنة فأرجو من الاعضاء عدم النظر اليها

reda_abonar
06-09-2011, 11:34 PM
ان غدا لناظره لقريب
ده ابلغ رد ممكن ارده عليك

abu_ menna_13
07-09-2011, 02:01 AM
مع احترامي لكلام الاستاذ رضا

أنا من شهر 2 اللي فات لحد الآن متابع وبخرج بنفسي في كل اعتصام

وتقريبا كل المقابلات اللي كانت مع وكيل الوزارة والمحافظ أنا حضرتها بنفسي

بالنسبة للتثبيت :: مفيش أي تثبيتات حصلت لمدرسين الحصة على مستوى الجمهورية
وإنما هي تعاقدات بتختلف من محافظة لأخرى ولكن كلها تابعة لجهاز التنظيم والادارة

أما بالنسبة الى أن هذه التعاقدات نصب وقريب هيسرحونا ويعملو مسابقة فده مستحيل
هو ممكن يميز بين المتعقدين ... بمعني انز يثبت اللي كمل 3 سنين مثلا ويعمل عقد جديد للي مكملش
او يبقيه على وضعه الحالي ... وده اللي بنطالب بيه حاليا أنا وزمايلي غذا لم تتم الاستجابة لطلبات تثبيت الجميع

وبرضو من ناحية النصب :: دلوقت هما اتعاقدو معانا بمرتب احنا شايفين انو مستحيل لانهم بيقبضونا شغل الحصة زمان بالعافية ازاي هيقبضونا كل المرتبات دي دلوقت ( على حسب رأيك انتا طبعا )
طيب الناس دلوقت قبضت مرتباتها من شهر 5 الى الآن ومفيش أي مشاكل معاهم ( معناه ايه الكلام ده )

هو المفروض القلق ييجي من ناحية الجماعه اللي استلمو من بداية شهر 9 لانهم لسة مقبضوش ... عشان لسة مشتغلوش أصلا ... وحاليا استلمو وشغالين بيمضو حضور وانصراف في كشف المدرسين المثبتين

على فكرة واضح ان سايدتك عمرك ما جيت معانا اعتصام او مقابلة عشان كده بتتكلم من غير خلفية

أنا بدعوك تحضر معانا اعتصام او مقابلة او على الأقل تتابعنا من بعيد زي الجميع مابيعملو دلوقت

بس الفرق بينك وبينهمك انهم بيتابعونا وعندهم شوية ثقة وبيدعو ان الحال يتعدل

وعلى العموم ان شاء الله يكون كلامك كلو غلط ويحصل الخير ....
وتفائل بالخير دوما

الاستاذ احمد جعفر
07-09-2011, 12:40 PM
حضرتك تعاقد 2 / 5 ولا 1 / 9

لو 2 / 5 يبقى هتقبض شهري 7 و 8 لأنك شغال أصلا بس تسليم العقد ده ملهوش دعوه
لان التسليم على حسب متخلص الاجراءات في التوجيه

انما لو 1 / 9 يبقى تسلم العقد في 2 / 8 أو حتى في 8 / 2 ملكش في مرتب 7 و 8 وهتقبض بداية من شهر 9

وربنا يوفقك

انا عقد 2\5 لكنى عملت العقد الجديد بتاع 2\7 و سلمته يوم 2\8 و لحد النهارده العقد الجديد اللى على بند 2\2 لم استلمه و القبض شهر 7 و شهر 8 فى علم الغيب مفيش اخبار عنه على الرغم ان فيه مدارس كتير قبضت المرتب بل و الحوافز كمان

gwh_1997
07-09-2011, 02:03 PM
الاخوة المدرسين والمدرسات الافاضل
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ما هى أخبار مليونية المعلم السبت القادم 9/10
هل محافظة اسيوط متابعة للموضوع ام لا ...المكان ... التوقيت ... المطالب ....
هل سيكون اعتصام مفتوح حتى يسمع صوتنا ام وقفة لعدة ساعات ثم لا شى

محافظة اسيوط ( وفى رواية اخرى جمهورية اسيوط ) التى تتحرك اخر المحافظات
والتى تذكرت يوم 2/11 ان هناك ثورة تحدث فى مصر وبدات التحرك وعرفت معنى تظاهر
فى ذلك اليوم فقط سقط النظام
محافظة اسيوط تحتاج الى اصلاح شديد فى كل الوزارات

للعلم
الائمة فى اضراب على مستوى الحمهورية كلها
كان هناك اجماع على عدم استلام المرتب هذا الشهر وهذا ماحدث فعلا
وزارة الاوقاف فى رعب وعلى قدم وساق تحاول تهدئتهم بلا فائدة

اتمنى
ان يكون هناك موقف مماثل لجميع المدرسين يوم السبت القادم
مجمعين على مطالب محددة مصرين عليها
لا فرق بين مؤقت ومثبت

مجرد سؤال
هل نجحت الثورة فى اسقاط النظام فعلا أم تغيرت الاشخاص والنظام باق
بدليل كم الفساد والتضارب فى معظم ان لم يكن كل الوزارات

اتمنى ان تسرع وتيرة الاصلاح فى مصر
حتى لا نعود لنقطة الصفر
حتى لا نحتاج الى القيام بثورة اخرى
ربما بعد 60 عام او اكثر

لست متشائما ولكنى خائفا
من الا تحقق الثورة نتائجها المرجوة التى قامت من اجلها
والتى ضحى من اجلها الالاف بارواحهم

واخيرا حفظك الله يامصر من كل سوء

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

abu_ menna_13
07-09-2011, 03:18 PM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

بالنسبة الى أن محافظة أسيوط أيام الثورة أخر محافظة اتحركت ...

ده طبعا كلام غير واقعي ...

حضرتك تقدر تقدول أخر محافظة صوتها وصل أو اخر فيديو اتعرض على التلفاز...

في معلومه عن أسيوط معروفة لناس كتيييييييييير وغالبيتهم مش من أسيوط نفسها

المعلومة دي بتقول إن محافظة أسيوط محافظة مقفولة ( الكلام ده معروف لدى امن الدولة )

بلد مقفولة يعني الحكم فيها شديد وحاجات كتير متقفلة عليها أذكر منها انه ممنوع لبتوع الدعوه والارشاد
انهم يدخلوها لأي سبب من الأسباب

أنا قابلت ناس من المنصورة ومن الفيوم ... بيقولو انهم بيدخلو أسيوط لأول مرة من أكتر من عشرين سنة
وده طبعا بسبب أمن الدولة مانعاهم .. وده سبب من الأسباب

ولو قرأت تاريخ أسيوط الساياسي هتعرف ليه أسيوط بلد مقفولة لدى الحكومة ... لأنهم بيخافو من ناسها أكتر من أي محافظة أخرى

وفه موقف كان حاصل أيام الثورة أنا حضرتو بنفسي

كانت المظاهرات شغالة والشباب ليل نهار في الشارع وكان معاي منشورات من اللي كانت بتتوزع في المظاهرات
بتواريخ قبل كلام حضرتك

وكان في الجانب الآخر السيد اللواء / نبيل العزبي محافظ أسيوط بيصور مع التلفزيون في شارع مشهور بقطع غيار البوتجازات والغسالات ( شارع شعبي ) ونا شوفته بنفسي ... علشان يقولو ويوضح للأعلام ان أسيوط بلد هادئة وشبابها أكثر وعيا من
أي محافظة أخرى ولو دورتو في التسجيلات والصحف هتسمعو وتشوفو تصريحاته كان شكلها ايه

مش من الضروري اني أكمل تاني لان الصفحة مش هتكفي

اللي انا معاك فيه ان اسيوط عاوزة اصلاح شامل بس مش بسبب أهلها لأ للأسباب اللي مزكورة وغيرها

ولو مصر هيتصلح حالها في سنة أسيوط محتاجة 10 سنين عشان تنضف بجد

ولو أنني أرى أننا نسير في إتجاه السهم الهابط وليس الصاعد ولو ان الأمور استقرت على هذا الوضع فانتظر خرابها

أدعو كل العقلاء وعلى رأسهم المعلمين - من يبنو العقول - أن يوجهو وجهتهم ويسيروا نحو الاصلاح ... وأن تكون رأس المطالب هي المطالب القومية التي تخص البلد كلها وليس مجموعه بعينها ... أعتقد أن مطالبنا ليست مع الحكومة المؤقتة وإنما مع الحكومة الأساسية التي نحن في انتظارها ... نطالب بها أولا ثم نحددها ونختارها أولا , ثم نعرض مطالبنا أمامها .....
ولأنها ستتأخر لا محالة ان لم تكن وهم .. نطالب من الآن بما نريد ونضع أممنا وعلى رأس مطالبنا مايريده الشعب كله

بالنسبة لوقفة 10 / 9 لمحافظة أسيوط أعتقد انه غير منظم لها تنظيما يليق بنا ... وان العشوائية غالبة على هذه الوقفة .. وأكثر الآراء المطروحة والغالب حدوثه ... هو ان الوقفة سيشارك بها المعلمون أمام مبنى محافظة أسيوط الساعة التـاسعة صباحا

ايهاب بابا
07-09-2011, 04:20 PM
التنظيم والإدارة" ينتقد عدم التزام الحكومة بقواعد التوظيف
الأربعاء، 7 سبتمبر 2011 - 14:47
http://www.youm7.com/images/NewsPics/large/small32011299455.jpg الدكتور صفوت النحاس رئيس جهاز التنظيم والإدارة
كتب وليد عبد السلام
http://www.youm7.com/images/graphics/igoogle.gif (http://www.google.com/ig/adde?moduleurl=http://activedd.googlecode.com/svn/trunk/iGoogle/Gadgets/Youm7/Youm7.xml)
انتقد الجهاز المركزى للتنظيم والإدارة تعاقد بعض الجهات الإدارية مع عاملين جدد دون مراعاة قواعد وضوابط توظيف العاملين المتعاقدين عند التعاقد على بند 2 \3 أجور موسمين الباب الأول، وفى مقدمتها الحصول على موافقته قبل اتخاذ قرار التعيين، والإعلان عن رغبة الجهة فى التعاقد على نحو يكفل العلانية وتكافؤ الفرص.

وأكد الجهاز فى الكتاب الدورى رقم 14 الذى أصدره اليوم، الأربعاء، أن أى مخالفة لهذه المعاير يترتب عليها إنهاء العقود التى أبرمت بالمخالفة لقرار وزير الدولة للتنمية الإدارية رقم 7 لسنة 2010 واتخاذ الإجراءات التأديبية حيال المسئولين عن إبرام هذه العقود وطالب الكتاب الجهات الإدارية الالتزام بنصوص وأحكام القانون.

وكان الجهاز المركزى للتنظيم والإدارة أعلن الانتهاء من إجراءات تعيين ونقل 32 ألفا من موظفى مراكز المعلومات على مستوى الجمهورية على الباب الأول أجور موسمين 2\2\3 بعد تحرير عقود جديدة على أن يتم تثبيتهم بعد 3 سنوات من تاريخ التعيين، مشيراً إلى موافقة وزارة المالية على توفير الاعتمادات اللازمة، كما وافق على تعيين ونقل 3000 ألف من الرائدات الريفيات على الباب الأول أجور موسمين تمهيداً لتثبيتهن.

شوفتوا المصيبة دى سترك يا رب احنا تعبنا

abu_ menna_13
07-09-2011, 08:24 PM
المفروض دلوقت اننا نشوف وضعنا ايه بالظبط من الكلام ده

اللي اعرفو ان فيه كتاب دوري طلعلنا احنا بالموافقة على العقود

بس فيه محافظات عملت عقود بدون الرجوع للجهاز

زي التعاقدات بتاعت 2 / 5 اتعملت بدون علم التنظيم والادارة عشان كده اتلغت

ولازم دلوقت نتابع ونشوف العقود وصلت فين والاسماء وصلت كلها التنظيم والادارة ولا لأ

وربنا يسترها

gwh_1997
07-09-2011, 09:09 PM
الاستاذ الفاضل abu_ menna_13 (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=393271)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

ما قصدته فعلا هو ما وضحته انت لاحقا
وقد قصدت ان شعب اسيوط بدأ التحرك بصورة كبيرة ومسموعة فقط فى ذلك اليوم
كانت هناك مظاهرات ومنشورات وتحركات ولكن على استحياء وليست كبيرة
مقارنة بالمحافظات الاخرى وخاصة القاهرة والاسكندرية والسويس وباقى المحافظات .....
وذلك للاسباب التى تفضلت بشرحها

انا معك فى الاسباب التى شرحتها ان حكم اسيوط كان شديد وخاصة امن الدولة لوقت طويل
والذى اثر بالتبعية على شعب اسيوط ب" شىء من الخوف" تصاعد حتى وصل الى حد الرعب

الان وبعد ان انكسرت هذه الحواجز من الخوف والرعب
يجب على شعب اسيوط التواجد بقوة وان يعلو صوته
فى محاربة الفساد وبناء اسيوط من جديد

كنت متابعا لنموذج محافظة قنا وعادل لبيب وانجازاته
كيف ان النظام حاربه كثيرا لانه رجل شريف
وبعد عودته لمحافظة قنا كيف كان رد فعل الشارع هناك

من حقى كمواطن من اسيوط ان احلم بتكرار هذا النموذج فى محافظتى
من حقى كمواطن مصرى ان احلم بتكرار هذا النموذج فى جميع محافظات مصر
هل سيتحقق الحلم ام من حقى فقط ان احلم

لقد لاحظت ان الشعب المصرى توحد بقوة لاسقاط النظام فى ثورة 25 يناير
ولكن لا ننسى ان هذا الشعب مكون من شعوب اصغر وهى شعوب المحافظات
التى جاء الان دورها لتتواجد بنفس القوة كل فى محاقظته لتطهير محافظاتها
ولكن للاسف الناس تصورت انها قضت على النظام وسلمت السلطة للمجلس العسكرى
منتظرة اياه بان يقوم بكل صغيرة وكبيرة بجانب مهمته المقدسة حماية مصر من التهديدات الخارجية

بمناسبة جمعة تصحيح المسار
انا اتصور - وقد اكون مخطئا - ان المسار الان يجب يكون الى المحافظات
كل محافظة يجب ان يكون فيها ميدان تحرير تقوم كل شعوب المحافظات بالضغط على المحافظين
كل فى محافظته بنفس قوة الثورة وايصال اصواتهم بقوة لاجبارهم بالسير فى الاتجاه الصحيح

نحن لا نملك الا صوتنا الذى صمت لمدة طويلة
وعندما تكلم تكلم فقط ل 18 يوم
الثورة يا سادة مستمرة وكن خفت صوتنا
اخاف ان يعود الصمت تدريجيا والا نستطيع مستقبلا مجرد الهمس

واخيرا حفظك الله يامصر من كل سوء

abu_ menna_13
07-09-2011, 11:36 PM
مشكووووور على كلماتك الرائعة أستاذنا الفاضل

ايهاب بابا
08-09-2011, 12:03 AM
المفروض دلوقت اننا نشوف وضعنا ايه بالظبط من الكلام ده

اللي اعرفو ان فيه كتاب دوري طلعلنا احنا بالموافقة على العقود

بس فيه محافظات عملت عقود بدون الرجوع للجهاز

زي التعاقدات بتاعت 2 / 5 اتعملت بدون علم التنظيم والادارة عشان كده اتلغت

ولازم دلوقت نتابع ونشوف العقود وصلت فين والاسماء وصلت كلها التنظيم والادارة ولا لأ

وربنا يسترها
السلام عليكم يا ابو منة ارجو منك التاكد من موضوع موافقة التنظيم والادارة وابقى طمنا
وبارك الله فيك

abu_ menna_13
08-09-2011, 12:34 AM
أصدر د.عصام شرف رئيس مجلس الوزراء تعليمات مشددة بالالتزام بقرار وزير التنمية الادارية رقم "7" لسنة 2010 عند التعاقد ومن يخالف هذه القواعد ينهي عقده فوراً ويتخذ إجراءات تأديبية حيال المسئول الذي أبرم العقد بالمخالفة للشروط وهي.. الاعلان عند رغبة الجهة في التعاقد علي نحو يكفل العلانية والاعلان علي بوابة الحكومة المصرية علي الأنترنت وعلي الموقع الألكتروني للوحدة الأدارية.. أخذ موافقة الجهاز المركزي للتنظيم والادارة قبل اتخاذ إجراءات التعاقد.. ترتيب المتقدمين علي أساس الجدارة والكفاءة والأعلي مؤهلا.. الأعلان عن نتيجة الاختبار ومن ثم التعاقد معهم في نفس مكان الأعلان عن الوظيفة قبل التعاقد ثم إخطار الجهاز بنتيجة الاختيار للموافقة علي التعاقد بعد مراجعة دقيقة لتطبيق الشروط السابق عرضها.
وصرح د.صفوت النحاس رئيس الجهاز المركزي للتنظيم والأدارة انه اضطر لاخطار رئيس الوزراء بعد أن لوحظ أن بعض الجهات الادارية تتعاقد في الفترة الأخيرة دون مراعاة القواعد فوجه الدكتور شرف الخطاب رقم 3/8869 المؤرخ في أغسطس 2011 الي جميع الوزراء والمحافظين ورؤساء الهيئات العامة والأجهزة المستقلة ويهيب د.النحاس التزام الجهات بتلك القواعد بناء علي خطاب رئيس الوزراء.https://fbcdn-photos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/302316_208738349186502_100001510155628_537347_2133 963266_s.jpg (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=208738349186502&set=o.159532070774463&type=1&ref=nf)

واضح كده انهم عاوزين يعملوها مسابقة

ايهاب90
08-09-2011, 12:58 AM
التعاقد بتاعنا من التنظيم والأدارة

abu_ menna_13
08-09-2011, 12:59 AM
واضح جدا انهم عاوزينها مسابقة

abu_ menna_13
08-09-2011, 01:00 AM
ايوة من التنظيم والادارة بس ده ميمنعش انهم يلغوه ويعملوها مسابقة عادية

ايهاب90
08-09-2011, 01:03 AM
لا لا حضرتك مينفعش الكلام ده ممكن يلغو التعاقدات اللى من المديريات

abu_ menna_13
08-09-2011, 01:06 AM
مينفعش ليه ... انتا لو جيت للحق المفروض الحكومة الحالية متعملش أي قرارات او قوانين او اي حاجة تمثل نقطة فاصلة في حاجة تخص البلد لانها حكومة مؤقتة .. كل اللعب ده مش من مهامها ... بس هما الجماعه شكلهم معمرين فيها وعاملين حساباتهم على كده.... وعلى العموم اتمنى ان الكلام اللي مكتوب في الصحف بخصوص الموضوع ده نكون فاهمينو غلط ...

ايهاب90
08-09-2011, 01:09 AM
الله المؤفق

gwh_1997
08-09-2011, 01:11 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اى عقد ليس بعلم الجهاز المركزى التنظيم والادارة يعتبر لاغى
اذا كانت عقود المتعاقدين 5/2 لاغية وعقود 9/1 ليست كذلك
فاين العدالة هنا
حيث ان المتعاقدون 5/2 احق من غيرهم

الاولى ان يترك جميع العقود كلها كما هى سارية او يلغى الجميع
اعتقد ان الحل الاول هو الافضل والا يعلق اسباب الرفض على الميزانية والاعداد

عندما يطبق الحد الادنى والاعلى للاجور سيحل جميع المشاكل
اشك ان ذلك وقته قريب

abu_ menna_13
08-09-2011, 01:26 AM
بصو يا جماعه انا بكلم ناس كتير وأغلبهم رأيو ان الموضوع ده بيتكلم بالخصوص عن التعاقدات الي بتتم بناءا على توقيعات مزورة من موجهين ومديرين مدارس وغير ذلك لمن لم يعملو بالعملية التعليمية من أساسو بس ده مش واضح ولكنه بين السطور على حد رأيهم

ده اللي احنا كلنا كنا متوقعينو من الخبر بس القلق مسيطر علينا ولازم برضو نحط قدامنا جميع الاحتمالات

وعلى العموم ربنا يسترها

الاستاذ احمد جعفر
08-09-2011, 07:29 AM
واضح جدا انهم عاوزينها مسابقة

ممكن تقولنا ايه هى شروط المسابقه

ahmedamean
08-09-2011, 11:01 AM
لو سمحت يا أبو منه ايه رايك فى الكلام الموجود على المدونه الرسمية لوزير التربية والتعليم
حيث ان الدكتور صفوت النحاس كان حاضرا فى تعديل شكل التعاقد ولم يتم ذكر اى شئ عن المسابقات
وهذا هو النص الموجود على المدونه
(من فضلك قم بعمل بحث عن المدونه حيث اننى عضو جديد لم يسمح لى بوصع الرابط)

في إطار جهود السيد الأستاذ الدكتور/ أحمد جمال الدين موسى : وزير التربية والتعليم، لاستقرار العملية التعليمية وأهمها الاهتمام بأوضاع المعلمين المتعاقدين أو الذين يعملون بالحصة أو بالمكافأة والقائمين بخدمة العملية التعليمية ومحاولة الوصول إلى حل مقبول لهذا الموضوع سبق أن أصدرت الوزارة القرار رقم 75 لسنة 2011 بعد التشاور مع وزارة المالية والجهاز المركزي للتنظيم والإدارة، وتضمن الموافقة على تثبيت المعلمين المتعاقد معهم بالحصة أو بالمكافأة الموجودين على رأس العمل، طالما مضي علي تعيينهم ثلاث سنواتعلى الباب الأول .

<!--[هذا وعقدت عدة اجتماعات وزارية بوزارة التخطيط والتعاون الدولي تناولت هذا الموضوع وانبثق عنها لجنة برئاسة الدكتور صفوت النحاس: رئيس الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة وانتهت إلي الموافقة على طلبات وزارة التربية والتعليم، وقد عرضت تلك التوصيات على مجلس الوزراء بجلسة 4/8/2011 وتم الموافقة عليها وهي:

الموافقة علي تثبيت المعلمين المتعاقد معهم بالحصة أو بالمكافأة الموجودين علي رأس العمل في تاريخ تطبيق القانون رقم 2007/155علي وظيفة معلم مساعد أو تعيينهم على درجات دائمة في وظيفة مدرس ثالث وتتخذ لاحقا اجراءات دخولهم لكادر المعلمين
الموافقة علي تعيين المعلمين المتعاقد معهم بالحصة أو بالمكافأة أو علي بدل أجازة بدون مرتب أو بدل معار أو بدل مجند والموجودين علي رأس العمل بعد تاريخ تطبيق القانون رقم 155/2007 علي درجات دائمة في وظيفة مدرس ثالث طالما مضي علي تعيينهم ثلاث سنوات.
الموافقة علي تعيين الشاغلين لوظائف تعليمية المتعاقد معهم بالمكافأة بند 3/2 – مؤهل متوسط وفوق متوسط - والموجودين علي رأس العمل في وظيفة دائمة – فني تعليم رابع- متي مضي علي تعاقدهم ثلاث سنوات علي الأقل.
تعديل الشكل التعاقدي للمعلمين المتعاقد معهم بالحصة من بند 10/3مكافآت تدريس إلي تعاقد سنوي علي بند 2/3 اجور موسمين، وكذا القائمين بخدمة العملية التعليمية لمن لم يمضي عليه ثلاث سنوات

abu_ menna_13
08-09-2011, 12:29 PM
ممكن تقولنا ايه هى شروط المسابقه
قرار وزير الدولة للتنمية الإدارية
رقم ( 7 ) لسنة 2010
بشأن قواعد وضوابط توظيف العاملين المتعاقدين
وزير الدولة للتنمية الإدارية
بعد الإطلاع على الدستور؛
وعلى القانون رقم 47 لسنة 1978 بنظام العاملين بالدولة والقوانين المعدلة له ولائحته التنفيذية،
وعلى قرار رئيس الجمهورية رقم 323 لسنة 2004 بشأن تحديد اختصاصات وزير الدولة للتنمية الإدارية،
وعلى قرار وزير الدولة للتنمية الإدارية رقم 25 لسنة 1997 بشأن توظيف العاملين الذين يقومون بأعمال مؤقتة،
وبناء على ما عرضته لجنة الخدمة المدنية.
قــــرر
(المادة الأولى)

يجوز التعاقد للقيام بالأعمال ذات الآجال المحددة والأعمال العارضة التي تحتاجها الجهة الإدارية خلال السنة المالية وكذلك الأعمال الموسمية التي ترتبط بمواسم معينة.
ولا يكون التعاقد إلا في حدود الاعتمادات المالية المدرجة بموازنة الوحدة (إعتمادات الباب الأول أجور وتعويضات) أو من غير هذه الاعتمادات في الأبواب الأخرى.
(المادة الثانية)

لا يجوز أن تزيد مدة التعاقد علي إعتمادات الباب الأول أجور وتعويضات عن مدة سنه علي أن تنتهي في نهاية السنة المالية من كل عام وتجدد لمدة مماثلة إذا اقتضت حاجة العمل ذلك.
ولا يجوز التعاقد علي إعتمادات الأبواب الأخرى لمده تزيد عن مدة المشروع أو انتهاء الأعمال وتنتهي هذه العقود بانتهاء الأعمال المتعاقد عليها ولا يجوز تجديدها.
وفي كل الأحوال يجب أن لا تزيد مدة التعاقد عن سنه ويكون نهاية كافة العقود في نهاية السنة المالية من كل عام.
(المادة الثالثة)

تعلن كل وحدة عن حاجاتها للتعاقد مع العاملين على نحو يكفل العلانية وتكافؤ الفرص والمساواة في أماكن ظاهرة بالوحدة يسهل رؤيتها والإطلاع عليها وبالموقع المخصص لبوابة الحكومة المصرية علي الانترنت وعلي الموقع الالكتروني للوحدة إن وجد، ويتضمن الإعلان البيانات المتعلقة بالوظيفة وشروط شغلها.
كما يتم الإعلان عن نتيجة الاختيار علي ضوء المعايير المحددة في هذا القرار ومن تم التعاقد معهم وفي نفس مكان الإعلان بالوحدة وبالموقع المخصص لبوابة الحكومة المصرية علي الانترنت وعلي الموقع الالكتروني للوحدة إن وجد،
أما العقود التي تقل مدتها عن ستة أشهر على إعتمادات الأبواب الأخرى فلا يلزم الإعلان عنها، وتنتهي هذه العقود بانتهاء الأعمال المتعاقد عليها، ولا يجوز تجديدها.
(المادة الرابعة)

تضع كل وحدة آليات الاختيار للعاملين المطلوب التعاقد معهم وذلك بترتيب المتقدمين على أساس الجدارة والكفاءة، وتستوفى الجهة الإدارية احتياجاتها وفقا لهذا الترتيب.
(المادة الخامسة)

يضع الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة نموذج استرشادي للعقد على أن يعتمد من السلطة المختصة عند التعاقد أو التجديد للتعاقد علي أن يتضمن نموذج العقد الأتي:
1. البيانات الشخصية المتعلقة بالمتعاقد.
2. بيان الأعمال المكلف بها المتعاقد وواجباته والإنجاز المطلوب تحقيقه وبيان عدد ساعات العمل الأسبوعية.
3. مدة العقد مع جواز إنهائه قبل المدة المقررة لعدم الكفاية والإخلال بشروطه.
4. المعاملة المالية للمتعاقد من استحقاقه للمكافأة والحوافز والجهود غير العادية والعمل الإضافي ونظم الإثابة الأخرى المناسبة وفقاً للاعتمادات المالية.
5. نظام الإجازات.
6. الجزاءات التي توقع على العامل المتعاقد.
7. بعض الأعمال التنفيذية التي تتناسب مع طبيعة العمل المؤقت والوظيفة المتعاقد عليها كاستلام العهد الشخصية مع الالتزام بردها عند انتهاء التعاقد.
كما يتضمن العقد البيانات الأخرى التي يرى الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة إضافتها إلى النموذج بما لا يتعارض مع طبيعة العمل المؤقت.
(المادة السادسة)

تقوم كل وحدة بحجز نسبة 5% من عدد الوظائف المعلن عنها لاستيفاء نسبة ذوى الاحتياجات الخاصة وذلك من خلال التقدم إلى الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة ببيان يتضمن مسميات الوظائف المزمع التعاقد عليها وذلك لتحديد نسبة الوظائف التي يتم تعاقد ذوى الاحتياجات الخاصة عليها في حدود هذه النسبة.
(المادة السابعة)

لا تسرى أحكام هذا القرار على العقود المبرمة قبل تاريخ العمل به وتظل سارية وفقا للقواعد المعمول بها إلى أن تنتهي مدتها.
(المادة الثامنة)

لا يجوز التعاقد وفقا لأحكام هذا القرار بالنسبة للأعمال الاستشارية والبحوث التي يسرى بالنسبة لها القرار المنظم للاستعانة بالخبراء الوطنيين.
(المادة التاسعة)

يلغى قرار وزير الدولة للتنمية الإدارية رقم 25 لسنة 1997 بشأن توظيف العاملين الذين يقومون بأعمال مؤقتة.
(المادة العاشرة )

ينشر هذا القرار في الوقائع المصرية ويعمل به اعتبارا من اليوم التالي لتاريخ نشره وعلى الجهات المعنية تنفيذه ويلغى كل حكم يخالفه.

بالنسبة لكلام الاستاذ أحمد أمين

أنا معاك في كل اللي بتقصده بس دلوقت فيه ميت حوار من شهر 2 لحد الآن ومفيش أي حاجة اتنفذت وأهمهم طبعا القرار رقم 75 بتاع الوزير ... واحنا دلوقت بنتناقش في اللي قدامنا اللي ممكن يكون مش هيحصل مع ان أنا شايف ان هو ده أقرب حاجة يقدروا عليها ...

خلينا ناخد 3 موضوعات فقط من شهر 3 لحد الآن
===========================
1 - قرار رقم 75 يتاريخ 2 / 3 / 2011 بتثبيت اللي شغالين بالحصة ليهم 3 سنين
2 - تثبيت كل من كان يعمل بالحصة في تاريخ تطبيق القانون 155 لسنة 2007 في الفترة التي تليها حتى الآن واستكمل مدة ال 3 سنوات
3 - العمل بالقواعد والشروط المحددة في القرار رقم 7 لسنة 2010 لوزير التنمية الادارية ( وده طيعا أخر حاجة اللي هي بنتكلم فيها من امبارح )

رقم ( 1 ) فييين ورقم ( 2 ) فين قولي ايه اللي اتنفذ منهم

تتوقع بقى رقم ( 3 ) يحصل فيها ايه
أنا شايف انهم ندمانين على القرارات اللي طلعت كلها سابقا علشان كده بيحاولو يرجعو يمشوها قانوني بمسابقة
ومش مهم انتا تقتنع المهم انهم هما والسلطات تكون مقتنعة

واقرأ القانون اللي منشور فوق وانتا تعرف الشروط

ايهاب بابا
08-09-2011, 01:31 PM
يعنى مش من الشروط انك تجيب جيد جدا

hon_hon
08-09-2011, 08:18 PM
ايه الحكايه انا كنت مسافر وجيت لاقيت الحكاية ضايعه خالص ايه اللى حصل ياريت حد يطمنى

ايهاب بابا
08-09-2011, 09:21 PM
Quote=أبوبسملة ياسر خليفة الطحاوى;3942635]
إخوانى المعلمين المساعدين

وصل إلىّ خبر غير سار نهائي
الحكومة تريد إعادة مرتب المعلمين المساعدين اللى كانوا شغالين بالعقد الشامل إلى 120 جنيه كما كانوا قبل ذلك
وذلك كرد فعل على المعلمين
فى محاولة منها للضغط عليهم
والخبر تقريبا صحيح
بالله عليكم حاولوا البحث معى عن صدق هذا الخبر لأن الخبر جاء من مصدر يعمل بالحكومة والله العظيم

انا بأكرر أسفى
بس هذا ما علمته

فقلت من واجبكم عليّ أبلغكم لتكونوا على وعى وحذر
[/quote]

انا حاسه انه صح وكمان متهيألى ممكن يلغوا العقود الجديدة بحجة انها مش واخده موافقة من التنظيم والادارة ويعملوا مسابقة وياخدوا فيها الل جيد جدا ولو يكونوا دفعة 2011 واحنا نتركن عل الف دا الل باين من تصريحات صفوت النحاس منه لله

ايهاب90
08-09-2011, 09:31 PM
يا جماعة بلاش تناقل الأخبار بدون دليل لسة الخبر متأكدناش منه

hon_hon
08-09-2011, 09:48 PM
يعنى الكلام ده اكيدو ولا لسه شويه رسمى يعنى وهوما عاوزيين يلغوا العقود ولا يعدولوها

abu_ menna_13
08-09-2011, 10:41 PM
بالنسبة لموضوع المرتب يبقى 120 دي ممكن لان المدرسين الاساسيين خاربين الدنيا من ساعت مسمعو ان مدرسين الحصة هياخدو 485 جنيه بدون النظر لعدد الحصص الموزعة عليهم ... وهذا هو تعليق احد النشطاء على من زمايلي على الفيس بوك

الضغينة ..... الحقد ...... الحسد .......
--------------------------------------
- سافر إلي القاهرة الموجه العام بمديرية التربية والتعليم بأسيوط من أجل التحدث مع المستشار العام عن كيفية توزيع الحصص علي المعلمين ، كما ستتم إستشارته أيضاً عن كيفية حصول معلمي المكافأة الشاملة (الحصة سابقاً) علي مرتب يصل إلي 485 جنيهاً في حين عدم إستكمال هؤلاء المعلمين نصابهم القانوني ، ومن المنطقي لمعلمي المكافأة الشاملة الوعي بسبب السؤال عن كيفية توزيع الحصص علي المعلمين ، لكن الذي يدعو للتساؤل هو ما الحاجة إلي الحديث حول المقابل المادي لهم !

- إذا كنت متواجداً معنا في الإعتصامات السابقة لتمكنت من الإجابة علي هذا السؤال ، وجميعنا كمعلمين نعرفها ، إنها يا سادة الحقد والحسد ، فالمعلمين الأساسيين حتي الآن مازالوا يحقدون علي مُعلمي الحصة علي مرتباتهم وقاموا بالإعتراض علي مرتباتنا ، كيف يصل مرتبهم إلي هذا الحد ! ، كيف يصبح مرتبهم أعلي منا ،،،، إلا إننا لا نعجب من ذلك فهؤلاء المعلمون ينظرون إلي مرتبهم والذي يصل إلي (386 جنيهاً) فقط دون النظر لما سيحصلون عليه مستقبلاً عن طريق الكادر وحافز الـ 200% بأثر رجعي خلال الأشهر القادمة ؟، كما يتناسي هؤلاء المعلمون تماماً الماضي المظلم لمعلمي الحصة الذين عملوا سنوات بأجر لا يتعدي الـ 100 جنيه في الوقت الذي كانوا يحصلون فيه علي مرتب يصل إلي ثلاثة أضعاف مرتبنا ولم نكن حاسدين لهم علي الرغم من وعينا الكامل بأننا نقوم بنفس العمل الذي يقوموا به ، إن المرتب الجديد لمعلمي الحصة الآن أصبح سلاح ذو حدين فبالنسبة للمعلمين الأساسين يحمل الغيرة والحسد ، أما لمعلمي الحصة فهو تعويض لهم عن مرتباتهم المجحفة السابقة فضلاً عن إعتصاماتهم التي دامت نحو 6 شهور كاملة.

- لكن أيها المعلمون ، مُعلمي الأجيال، ما الذي ستحصدونه من وراء ذلك ؟ ولما تريدون إنقاص مرتباتنا عن الأجر الذي يكفي لكي نعيش حياة متوسطة وليست كريمة ، ومن الذي علمكم تنظرون لما في أيدي غيركم ؟ وكيف تعلموا الطلاب بالمدارس بحرمة الحسد والحقد في الوقت الذي تعلنوها صراحة أمامنا ؟ وإلا متي ستمتر تلك الضغينة ، إن ما تقومون به الآن يعني لنا الكثير ويؤدي في النهاية لإنقسام الصف وبإمكاننا أن نقوم بعمل ثورة مضادة لكم ولمطالبكم وهذا ليس من طبعنا، لكن السؤال المطروح لكم الآن هو ما الفائدة بإن تنقص مرتباتنا وتزيد مرتباتكم ؟

- إن المشكلة التي نعاني منها جميعا الآن هي مشكلة في توزيع الحصص ، حيث أن المعلم الأساسي يحصل علي النصاب القانوني (20 حصة) ومعلمي المكافأة الشاملة يحصلون علي حصص أقل ، وهذا الأمر لا يرضي المعلمين الأساسين وعليهم أن يعلموا بأنه لا يرضينا أيضا ،وأفضل حل لهذا هو المساواة في التوزيع، وهذا لن يتم إلا عن طريق التوجيه ، فعلي توجيه كل مادة القيام بحساب عدد الحصص الموجودة وتقسيمها علي المعلمين الموجودين بدون التفريق بين معلمي أساسي أ، غيره ، وبالتالي تتحقق المساواة للجميع ، ولسنا في حاجة لتلك الضغينة بيننا.

- وختاماً لما سبق ، أناشد معلمي المكافأة الشاملة من الآن بالعودة للإعتصامات اليومية وليست الأسبوعية في حالة قيام مديرية التربية والتعليم بأسيوط بالتلاعب بقيمة راتب العقد لإن هذه القيمة تم الإتفاق عليها وقرار المحافظ (1047) يؤكد عليها ، وأننا لن نرضي بما يسمي عقد بالقطعة ، فهو أمر مرفوض تماماً من الجميع ،وأن هذا الراتب الذي نحصل عليه هو حق شرعي وبالأدلة حيث أن الميزانية التي تم إعتمادها في عهد المحافظ نبيل العزبي لسنة 2011م تصل إلي 61 مليون جنيه وكان عدد معلمي الحصة آنذاك نحو 7254 معلم ولو تم حساب تلك القيمة ستجد أن مرتباتنا لم تتعدي الـ 20 مليون جنيه ، والباقي يسلب عن طريق العزبي وأعوانه،ولو تم التوزيع السليم لتلك الميزانية لحصل معلم الحصة علي مرتب لا يقل عن 300 جنيه فأكثر ومكافأة إمتحانات لا تقل عن 1600 جنيه.