مشاهدة النسخة كاملة : لا تدع احد يستغل طيبتك ..

(( أريــ الفـردوس الأعلى ــد ))
14-06-2011, 10:58 AM
أنت طيب وغير هذا مايهم

أنت طيب وهذا هو المهم

تعنى الحب والعطاء والتضحية والصدق

والطيبة تنقسم إلى نوعيين ::

طيبة غبية و طيبة مستغله

الطيبة الغبية

الكل يقول عنها أنها ميزه سيئة وغير محببة للناس .. البعض يكون طيب بكل عفويه وبكل سذاجة .. طيب

يعنى يؤخذ حقك وأنت تنظر دون ان تتكلم .. تقف مع كل محتاج دون التفكير بالنتائج السلبية العائدة عليك ..

يهضم حقك وأنت تبتسم بكل سذاجة .. تهان وأنت تضحك في اعتقادك ان من أهانك او اخذ حقك يمزح معك ..

ومع مرور الوقت تكتشف انك ساذج .. وتحاول ان تغير من طبعك وهذا مستحيل ان تغير من طبعك لان كل من

عرفك أيها الطيب الغبي بأنك لن تحرك ساكن ولو تكلمت في يوم من الأيام لن تجد صدى لصوتك ولن تجد من

يعطيك تلك الأهمية لكلامك .. إذاً ضايع صوتك سدى وأنت السبب لعدم احترام الغير لك والسبب طيبك الغبية

الطيبة المستغلة

هو من يطلب منك ان تقف معاه في محنته وعند حاجتك له لن تجده وتتغاضى عن فعلته .. ومن يحتاجك يجدك

بكلمة ان شاء الله او حاضر او تآمر ياطويل العمر ومن عيونى ولبيه .. وبعد ماتخلص المهمة لن تجده ولن

يسأل عنك ولو طلبت منه في يوم من الأيام شي تجد الأعذار قبل الكلام

ودائما تضع في عين الاعتبار

اعمل الخير وارميه بالبحر

وتنتظر الأجر من الأنذال والخونة

وتعتقد بان يأتي يوم ويصحى لك واستغلاله الطيبين أمثالك .. وشرواك

أحبابي

الطيبة صفه ليست موجودة في كل شخص .. ولكن صفة الغباء والمسكنة هي عند الناس

لذلك الناس خلطوا المسكنة بالطيبة وهم لا يعلمون إن الطيبة ليست غباء او مسكنه

الإنسان الطيب ذكي كغيره والإنسان الطيب يعرف متى يتكلم ومتى يصمت ويعرف متى يأخذ بحقه في

الوقت المناسب

الإنسان الغبي او الساذج هو من خرب على الطيبين سمعتهم

فاخذ الناس ينادون الساذج بأنه طيب وعلى نياته وهم هنا خاطئون جداً

الطيب إنسان لا نجده في كثره في مجتمعنا بل قل ما نجده ولكن نحتاجه لأنه يتمتع بطولة بال وصبرا لذلك

فهو طيب

لا تصدق ان هناك رجل يرفض بسبب طيبته .. ولكنه يرفض بسبب سذاجته وغبائه

والمثل يقول : ( إن لم تكن ذئبا أكلتك الذئاب )

لذلك ترى كل من يقولون له أنت طيب يصاب باليأس مع انه خاطئ حقا

الطيبة مطلوبة ولكن ليست بالشكل المذكور .. الطيبة مع الناس اللي تعرف أنهم طيبين مثلك تكون صدقه

وتكون فيها الأجر لكل الطرفين .. الطيبة مطلوبة مع الناس اللي تستحق الطيب .. الطيب هي تبادل في

العطاء وتبادل في الحب وتبادل في الصدق والاحترام

انا طيب لان أهلي ربوني على الطيبة وتعلمت الطيب من أهلي وعلمونا انها من شيم العرب والأخيار

فليس كل من يضحك بالوجه يعنى طيب وليس كل من ينصح طيب

نعم حتى في النصح يعتقد البعض ان من نصح هو طيب .. وقد يكون العكس

إذاً لابد ان يكون لنا بعد نظر أكثر مما نحن عليه .. حتى نميز بين الطيب وبين الخبيث

فلا تدع احد يستغل طيبتك لخبائث الشيطان

ولا تدع احد يستغل سذاجتك بأموره الشيطانية

كن طيب .. ولكن بالمعقول

15-06-2011, 07:28 PM
الموضوع للآمانة منقول ..

ايه كمال
17-06-2011, 02:22 PM

18-06-2011, 12:07 PM
آثابكـم الله وباركـ فيكـم ..
جزاكم الله كل خير على المرور ...

تغريد الطيور
18-06-2011, 01:50 PM
موضوع رووعة يا دينا بجد جميل اوى زى اللى كاتباه :)

تسلمـ ايدكـ .. و الله بجد فعلا انا صحبتى بحبها جداااا جدااا لانها طيبة خااالص و عسولة بس للاسف ساذجة اوى و على نياتها جداااااااااا و انا بحاول اقولها كدا لكن هى بتقولى لاء انا مش كدا و عادى اذا كنت كدا

ربنا يجازيكـِ كـــــــــل خيـــــــــر يا حبيبتى و يجعلنا و اياكى من اهل الفردوس الاعلى :)

زوزو المصرية
18-06-2011, 06:10 PM
موضوع جميل جدا

وانا استفدت منه كتير اوووي

شكرا علي الموضوع الرائع

shima'a
18-06-2011, 07:06 PM

19-06-2011, 04:15 PM
موضوع رووعة يا دينا بجد جميل اوى زى اللى كاتباه :)

تسلمـ ايدكـ .. و الله بجد فعلا انا صحبتى بحبها جداااا جدااا لانها طيبة خااالص و عسولة بس للاسف ساذجة اوى و على نياتها جداااااااااا و انا بحاول اقولها كدا لكن هى بتقولى لاء انا مش كدا و عادى اذا كنت كدا

ربنا يجازيكـِ كـــــــــل خيـــــــــر يا حبيبتى و يجعلنا و اياكى من اهل الفردوس الاعلى :)

مروركـ دائمـاً الآروع يـا حبيبتي تسلمي يـــا قمر دة بس من ذوقكـ ..
الموضوع للآمانة منقول يـا نور ..
حبيبتي عمر مآ كـانت الطيبة حآجة وحشة لكن كل حاجة بحدود .. الزمن اللي أحنـا عايشينة مش مساعد الواحد منـا على أننـا نثق في حد في نـاس بيحبوا يشوفوا إنسانة طيبة عشان يستغلوا طيبتهـا طبعـاً إلا ما رحم ربي لكن لآزم نتوخي الحذر نبقى على طبيعتنـا وطيبين وفنفس الوقت بنتحكم فيهـا ...
هيـا متعرفش اللي قدامها دية صادقة النية ولا متصنعة أنهـا إنسانة كويسة بمكن تتكلم مع إنسانة متدينة وشكلها محترمة لكن تتطلع بنت لقدر الله مش كويسة فمتخليش المظـاهر تخدعهـا ...
وكـل حاجة بحدود لو زاد الشئ عن حدة صدقيني والله بينقلب ضده حتى وإن كانت الإنسـانة بتتكلم بحسن نية ...
وأنـا بقولكـ كدة وأنـا فية نفسي العيب ..
((دايمـاً خير الكلام مـا قل ودل ))
ربنـا يسترهـا علينـا ويحفظنـا من كل شر ويبعد عنـا ولاد الحرام ويسترهـا علينـا ويرزقنـا بالصحبة الصالحة دايمـاً يـآرب العالمين ..
ويبعد عنـا ذلة اللسان ...
دايمـاً منوره مواضيعي يـا نور الله ينور عليكِ يـا روحي يآرب ويجعلك فكل خطوة سلامة ..

19-06-2011, 04:20 PM
موضوع جميل جدا

وانا استفدت منه كتير اوووي

شكرا علي الموضوع الرائع

مروركـ هو الآروع آختي باركـ الله فيكـِ ..
يـآرب دايمـاً مواضيع تنآل إعجباكـم آخواتي وأكـون عند حسن ظنكـم ..
الشكـر لله حبيبتي :)...

19-06-2011, 04:24 PM

وباركـ فيكـِ آخيتي الفاضلة :)..

تغريد الطيور
19-06-2011, 06:35 PM
مروركـ دائمـاً الآروع يـا حبيبتي تسلمي يـــا قمر دة بس من ذوقكـ ..

الموضوع للآمانة منقول يـا نور ..
حبيبتي عمر مآ كـانت الطيبة حآجة وحشة لكن كل حاجة بحدود .. الزمن اللي أحنـا عايشينة مش مساعد الواحد منـا على أننـا نثق في حد في نـاس بيحبوا يشوفوا إنسانة طيبة عشان يستغلوا طيبتهـا طبعـاً إلا ما رحم ربي لكن لآزم نتوخي الحذر نبقى على طبيعتنـا وطيبين وفنفس الوقت بنتحكم فيهـا ...
هيـا متعرفش اللي قدامها دية صادقة النية ولا متصنعة أنهـا إنسانة كويسة بمكن تتكلم مع إنسانة متدينة وشكلها محترمة لكن تتطلع بنت لقدر الله مش كويسة فمتخليش المظـاهر تخدعهـا ...
وكـل حاجة بحدود لو زاد الشئ عن حدة صدقيني والله بينقلب ضده حتى وإن كانت الإنسـانة بتتكلم بحسن نية ...
وأنـا بقولكـ كدة وأنـا فية نفسي العيب ..
((دايمـاً خير الكلام مـا قل ودل ))
ربنـا يسترهـا علينـا ويحفظنـا من كل شر ويبعد عنـا ولاد الحرام ويسترهـا علينـا ويرزقنـا بالصحبة الصالحة دايمـاً يـآرب العالمين ..
ويبعد عنـا ذلة اللسان ...
دايمـاً منوره مواضيعي يـا نور الله ينور عليكِ يـا روحي يآرب ويجعلك فكل خطوة سلامة ..

كلامِكـ سليمـ يا حبيبتى .. و الله انتى بجد من اطيب الناس اللى شوفتهمـ ف حياتى :)

ربنا يخليكـِ ليا و لا يحرمنى منِكـ ابدااااااااا يآآآآآآآرب يا دينا :)

19-06-2011, 09:36 PM
كلامِكـ سليمـ يا حبيبتى .. و الله انتى بجد من اطيب الناس اللى شوفتهمـ ف حياتى :)

ربنا يخليكـِ ليا و لا يحرمنى منِكـ ابدااااااااا يآآآآآآآرب يا دينا :)

الله يخليكِ يـا روح قلبي دة بس من ذوقكـ والله ...
ربنـا يكرمكـ ويباركلكـ ويوفقك يـا نور يـا روحي ويسترهـا معاكِ دنيـا وآخرة يـارب العالمين ...
نورتي مره تانية يـا قمر :)..

Mr. Medhat Salah
27-07-2011, 10:50 PM
http://www.friendawy.com/file/sns_uploads/11140/images/%D8%B4%D9%83%D8%B1%D8%A7-%D9%84%D9%83.gif